eitaa logo
یادداشتهای علمی
637 دنبال‌کننده
48 عکس
6 ویدیو
50 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
فرق إذا شرطیه و إذا مفاجات ۱- شرطیه اسم و مفاجات حرف است. ۲- شرطیه بر جمله فعلیه داخل می‌شود و مفاجات بر جمله اسمیه ۳- شرطیه جواب لازم دارد و مفاجات جواب نمی‌گیرد. ۴- جمله بعد از إذا شرطیه محلا مجرور است بنابر مضاف إليه و جمله بعد از إذا مفاجات محلی از اعراب ندارد. ۵- شرطیه برای زمان آینده است و مفاجات برای زمان حال. ۶- شرطیه صدارت طلب است و مفاجات در صدر کلام نمی آید. کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
سلام علیکم و رحمه الله آیا یک سیر منظم و متقن از منابع اولیه اصولی که دربست در خدمت فقه باشد یا به بیان دیگر با رویکرد فقهی تنظیم شده باشد (یعنی : با توجه به این که اصول فقه یک علم آلی است و می بایست همواره در مسائلش کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه واقع شود، تنظیم شده باشد )وجود دارد ؟ اگر امکان دارد ارسال فرمایید. سلام علیکم و رحمة الله و برکاته به نظر مقصودتان سیر آموزشی نیست. عموم کتب اصولی قدما جنبه آلیت در آنها پر رنگ است در این بین برخی کتابها به مثالهای فقهی توجه بیشتری کرده اند. ولی باید توجه داشت ذکر مثال فقهی تنها ظهور کاربردی بودن علم اصول نیست بلکه ساختار کتاب نیز در جهت دادن به ذهن خواننده برای کاربست فقهی و تبیین شیوه استنباط با علم اصول اهمیت دارد. کتابهایی همچون حلقات شهید صدر و الوسیط فی قواعد فهم النصوص الشرعیه عبدالهادی الفضلی از معاصرین و کتاب طریق استنباط الاحکام از محقق کرکی از قبیل کتابهایی هستند که ساختارشان جهت فقهی و استنباط عملی به ذهن می دهد. از کتابهای اصولی قدما کتاب الذریعه سید مرتضی که به تصریح خودشان بنا را بر استنباط فروع از اصول قرار داده اند و حتی فرموده اند شرح فروع کمک به تصور اصول می کند(الذریعه ج1ص158) و کتاب العدة شیخ طوسی، غنیة النزوع ابن زهرة این سه کتاب علاوه بر کاربرد فقهی به دنبال از ریشه زدن مبانی فقهی اهل سنت هم بوده اند و پس از ایشان القواعد و الفوائد شهید اول و تمهید القواعد شهید ثانی نیز از این خصوصیت بهره مند هستند. این مطالب مربوط به تاریخ اصول است و تفصیل را باید از آنجا به دست آورد می توانید به کتاب درآمدی به تاریخ علم اصول از آقای مهدی علی پور و دانشنامه اصولیان شیعه از آقای محمدرضا ضمیری مراجعه کنید. کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰 معروف است که لولا الحیثیات لبطل الحکمة. نظر به اهمیت آن مختصرا اقسام حیثیت هایی که در مواضع مختلف فلسفه مطرح شده است بیان می شود: حیثیت تعلیلیه: حيث خاص واسطه در ثبوت محمول برای موضوع است. طبق برخی تفسیرها درباره عبارت الماهیة موجودة بالوجود وجود واسطه در ثبوت وجود برای ماهیت است. حیثیت تقییدیه: حيث خاص واسطه در عروض است و محمول درواقع محمول قید است نه موضوع. در عبارت الماهیة موجودة بالوجود برخی معتقدند وجود، واسطه در عروض است یعنی موجودة در واقع حمل بر وجود شده و به تبع آن به ماهیت نسبت داده شده است. حیثیت تقییدیه سه نوع است: نفادیه، اندماجیه، شأنیه. توضيح این سه مورد در یادداشتهای بعدی خواهد آمد. حیثیت اطلاقیه: حمل محمول بر موضوع درحالی‌که نه حيث تعلیلی دارد و نه حيث تقییدی مثل الله تبارک و تعالی موجود که موجود بر الله حمل شده بدون واسطه در عروض و ثبوت. نمونه منابع: صدر المتالهین، الاسفار الاربعه، ج۱، ص۸۷ ملاهادی سبزواری، حاشیه بر اسفار، ج۱، ص ۳۸ و ۳۹. برگرفته از مقاله وحدت و کثرت وجود در حکمت متعالیه و عرفان از سیدحمیدرضا حسنی کانال یادداشتهای علمی https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
14.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاش ما هم چنین انگیزه و تلاشی برای تحصیل علم (و خدمت به دین) می داشتیم. یکی از طلبه‌ها در دیداری از شهید علامه می‌پرسد: «خیلی وقت‌ها دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها می‌کنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!» و شهید علامه صدر پاسخ می‌دهد: «کسی که توطئه‌ها و دسیسه‌ها و تبانی‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند؟!» کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰 کلماتی که در جمله حال واقع می‌شوند: بَغتةً، تَتری، خلافاً، طُرّاً، فرادی، معاً، دائماً، جمیعاً، اولاً و ثانیاً و ثالثاً و ...، ادبیاً، عوضاً، عیاناً، قاطبةً، بدلاً، یداً بید، وجهاً لوجه، فاه الی في. کانال یادداشتهای علمی https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰 علامت فعل متعدی ۱- ضمیر منصوبی به عنوان مفعول، به آن متصل می‌شود(مفعول به می‌گیرد). مثل الباب اغلقتُهُ که هُ ضمیر منصوبی و مفعول اغلقتُ است. ۲- می توان از آن اسم مفعول تام (که نیاز به جار و مجرور و ظرف ندارد) درست کرد. ضَرَبَ که از آن مَضروب ساخته می شود بدون نیاز به جار و مجرور یا ظرف به خلاف ذَهَبَ که اسم مفعول آن با حرف جر می آید یعنی مَذهوب بِه. کانال یادداشتهای علمی https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰 راههای شناخت اسم ۱- یکی از بزرگان و پیشوایان لغت عرب تصریح به عجمه بودن آن اسم بکند. ۲- وزن آن کلمه در زبان عرب بی سابقه باشد. مثل: إِبرَيسَم(ابریشم)، الأَنجيل به فتح همزه طبق قرائت برخی از قرّاء. ۳- ابتدای اسم حروف (نر) باشد مثل: نرجس. ۴- آخر اسم حروف (دز) باشد مثل: مهندز(مهندس). ۵- در مجموع حروف اسم، حروف(ص ، ج) باشد زیرا در زبان عرب اسمی که در آن هر دو این حروف باشد وجود ندارد مثل: صَولَجان(چوگان)، جَصّ(گچ). ۶- در مجموع حروف اسم، حروف(ج ، ق) باشد زیرا در زبان عرب اسمی که در آن هر دو این حروف باشد وجود ندارد مثل: منجنیق. ۷- اگر آن اسم، ثلاثی نباشد و هیچکدام از حروف (ب، ر، ف، ل، م، ن) در آن نباشد عجمه خواهد بود؛ زیرا اسم‌های رباعی و خماسی در زبان عربی خالی از این حروف نیستند. منابع👇👇 الاقتراح في علم اصول النحو، جلال الدین سیوطی ص۶۰ تاریخ آداب العرب، مصطفی صادق الرافعي ج۱ ص۱۶۰ کانال یادداشتهای علمی https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰🔰 کتاب در سه جلد تالیف مصطفی صادق الرافعي کتاب بسیار مفید و قابل استفاده برای شناخت لغت و زبان عرب مشتمل بر مطالب زبان شناسی عام و خاص، لغت شناسی، وضع شناسی، مطالب صرفی و نحوی و بلاغی، مباحث علوم قرآنی، تاریخ لغت عرب و ... . در کانال یادداشتهای علمی 👇 https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
Noor-Book.com تاريخ آداب العرب ط العلمية.pdf
7.66M
🔰🔰🔰 کتاب تاریخ آداب العرب تالیف مصطفی صادق الرافعي جلد اول
Noor-Book.com تاريخ آداب العرب ط العلمية 2 .pdf
7.68M
🔰🔰🔰 کتاب تاریخ آداب العرب تالیف مصطفی صادق الرافعي جلد دوم
Noor-Book.com تاريخ آداب العرب ط العلمية 3 .pdf
7.8M
🔰🔰🔰 کتاب تاریخ آداب العرب تالیف مصطفی صادق الرافعي جلد سوم
🦋اصوات دروس حوزوی(خواهروبرادران) 🌵eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46