#اعتباری_بودن_وجود_نزد_شیخ_اشراق
فاذن الصفات كلّها تنقسم الى قسمين : صفة عينيّة و لها صورة فى العقل، كالسواد و البياض و الحركة؛ و صفة وجودها فى العين ليس الاّ نفس وجودها فى الذهن، و ليس لها فى غير الذهن وجود. فالكون فى الذهن لها فى مرتبة كون غيرها فى الاعيان، مثل الامكان و الجوهريّة و اللونيّة و الوجود و غيرها ممّا ذكرنا . و اذا كان للشيء وجود فى خارج الذهن، فينبغى ان يكون ما فى الذهن منه يطابقه . و أمّا الذى فى الذهن فحسب، فليس له فى خارج الذهن وجود حتّى يطابقه الذهنىّ. مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج2، 71
#شیخ_اشراق
#اصالت_وجود
ماهیت بماهی هی نزد شیخ اشراق
و تعلم انّك اذا قلت «ذات الشيء» او «حقيقته» او «ماهيّته» فمفهوم الماهيّة من حيث انّها ماهيّة او حقيقة او ذات - لا من حيث انّها انسان او فرس - ايضا اعتبارات ذهنيّة و من ثوانى المعقولات. - و قد سبق انّ الحقيقة انّما تقال على الشيء بشرط الوجود.، مجموعه مصنفات، ج1، ص361
#شیخ_اشراق
یکی از بدیهیات، تجربیات بود که نوعی از استقرا بود که به قیاس خفی ضمیمه میشد و میگفتند که با استقرا فرق دارد، استقرا درواقع مشاهدات مکرر است. ما نیز مشاهده مکرر میکنیم و از آن نتیجة کلی میگیریم. این (استقرای ناقص) از نظر بوعلی یقینآور نبود. استقرا حتی اگر تام باشد قضیة کلیة خارجیه افاده میکند؛ اما قضیة کلیة حقیقیه افاده نمیکند. با قضیة کلی خارجیه نمیتوان دربارة آینده پیشبینی داشت؛ زیرا نسبت به همة مواردی که مشاهده و بررسی شدهاند یقینی است؛ اما نسبت به آینده اینطور نیست، مگر اینکه اصلی ضمیمه شود که ما به آن، اصل سنخیت علت و معلول میگوییم و در دنیای جدید اسم آن را یکنواختی طبیعت گذاشتند. طبیعت یکنواخت است و آیندة آن هم مثل گذشتهاش رفتار میکند. اگر این اصل ضمیمه نشود از استقرای تام هم نمیتوان به قضیة کلی که در علم بکار میرود رسید؛ چون قضایای علم از قضایای کلیة حقیقیه هستند نه قضایای کلیة خارجیه. چون علم قدرت پیشبینی میخواهد و غیر از تبیین و توصیف، پیشبینی هم میکند و باید قضایای آن از سنخ قضایای حقیقیه باشند. به نظر بوعلی تجربه آن استقرائی است که به قیاس خفی ضمیمه شده و براساس آن قیاس خفی علت را یافته است و چون علت را یافته و علت یقینی شده است؛ لذا استنتاج یقینی میشود و میتوان از آن در برهان و قیاس استفاده کرد.
#استقراء
#منطق
نکتهاي را که بايد خاطرنشان کنيم اين است که تعدد و اختلاف «اعتبارات ماهيت»، صِرفاً امري ذهني، و چنانکه از عنوان آن پيداست «اعتباري» ميباشد و هيچ منشأ عيني و خارجي ندارد و نهتنها در ازاي آنها وجودهاي عيني مختلفي نيست، بلکه اگر اصالت ماهيت هم ثابت شود در برابر آنها ماهيات متعددي هم نخواهد بود. درس۲۵آموزش فلسفه
#ماهیت
#اعتبارات_ماهیت
#آیت_الله_مصباح
بازدید کننده ای را در نظر بگیرید که با سهل انگاری و بدون نقشهای مطلوب وارد در شهر شده و درصدد بازدید از آن است. وضعیت این شخص به چه شکل خواهد بود؟ آیا جز سرگردانی و بی بهرگی چیزی نصیب او خواهد شد؟آیا این حیرت اجازه بررسی دقیق شهر را به او خواهد داد؟
حال در نقطه مقابل گردشگری را تصور کنید که با در دست داشتن نقشه ای از اماکن مهم شهر، به آسودگی وارد آن می گردد و پس از بازدیدی جامع و کسب اطلاعات لازم به سفر خود پایان می دهد.
وارد شدن در شهر عظیم علم نیز دقیقا به همین شکل است. اگر پژوهشگر، در بررسی اولیه ای که از علم دارد با توجه به اشخاص تاثیر گذار و جریان های گوناگون فکری، نقشه راهی برای بازدیدهای بعدی خود مهیا نکند، جز حیرت و سرگردانی چندباره چیزی عاید او نخواهد گردید.
#فلسفه_علم
#دوره_بندی
*منابع تحقیقی برای بحث نهضت ترجمه*
۱.نهضت ترجمه در شرق جهان اسلام
۲.میراث کلاسیک اسلام
۳.تفکر یونانی، فرهنگ عربی
۴.انتقال علوم یونانی به عالم اسلامی
۵.بیت الحکمه و نقش آن در تحول و پیشرفت تمدن اسلامی
۶.علم و تمدن در اسلام دکتر نصر
۷.سیر فلسفه در جهان اسلام، ماجد فخری
۸.تاریخ فلسفه اسلامی فاخوری
#نهضت_ترجمه
🔹کتاب فلسفه معاصر ایران
♦️هرجا که آشوب در کار و بار مردم پیدا شده فلسفه و تفکر غایب بوده است.
♦️قوم و مردمی که وقت ندارند به فلسفه بپردازند شاید برای هیچ کاری وقت پیدا نکنند.
♦️فلسفه تابع سیاست نیست و اگر تابع سیاست شود دیگر آن را فلسفه نمیتوان و نباید دانست.
♦️در اصل و در آغاز، فلسفه سیاست را راه می برده است. درجایی که فلسفه و سیاست از هم جدا بوده اند، درآنجا آشفتگی و آشوب بر همه چیز حاکم است.
♦️فلسفه کانت، زبان و سخن جهان متجدد است.
جهان متجدد هم چه درست بخوانیمش و چه نادرست، وجود دارد و بر همه جا و همه چیز و همه کس به درجات احاطه پیدا کرده است.
♦️ما تاریخ درخشان فلسفه داریم، اما فلسفه ما هنوز به زبان مناسب نرسیده و رغبتی هم به یافتن آن ندارد.
♦️ما باید در فلسفه جهانی شریک شویم، فلسفه معاصر ایران با این شرکت "تحقق" می یابد.
#اردکانی