eitaa logo
یادداشت های فلسفی من
519 دنبال‌کننده
145 عکس
3 ویدیو
91 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نسیم حکمت
هركه جان به جانانه سپرد گوي نيك بختي را ببرد؛ عزيزان وقت نيست ... دير است !! به انتظار ننشينيد، انسان با 40، 50 سال عمر مى خواهد خودش را براى ابد بسازد. @nasimehekmat
20120507101840-9055-17.pdf
962.2K
رساله النکت فی المنطق از ابن سینا، استاد موسویان زحمت تصحیح رو کشیدن، آخر مقاله متن رساله اومده، بعضی از مواردش خیییلی جذابه مثل تعریف منطق که کاملا صبغه معرفت شناسی داره. یا بحث مبادی تصدیق و...
نکاتی از فصول منتزعه.pdf
190.1K
نکات جالبی در مورد تقسیم عقل نظری و عملی و کارکرد آن ها مطرح شده، ضمن آن مباحثی در مورد جامعه شناسی و شیوه حکومت داری نیز طرح گردیده. اصولا فصول منتزعه را می توان یک کشکول فلسفی از جناب فارابی رحمه الله علیه دانست.
حجج شیخ اشراق برای اصالت ماهیت.pdf
132.2K
یکی از مشکلاتی که در مباحث علمی با آن رو به رو هستیم ساده برخورد کردن با مباحث بزرگانه. از جمله مصادیق این حرف نگاه اصالت ماهوی در فلسفه اسلامی است که خیلی ساده و با بحث مغالطه زبانی شیخ اشراق مطرح و رد می شود. در حالی که ایشان در اثبات خود و رد دیگران صحبت های بدیع و جالبی دارند که شایسته توجه است. در این متن جناب شیخ اشراق به رد احتجاجات کسانی که وجود و معقولات ثانی فلسفی را خارجی می دانند پرداخته و سعی در اثبات حرف خود دارند. یکی از این احتجاجات دقیقا همان دلیل علامه در نهایه بر اصالت وجود می باشد(و استدلال اول بدائه) که ایشان در مقام نقد آن بر می ایند.
در رساله سرگدشت ابن سینا می فرماید از کودکی فقه می خواندم و در ۱۶سالگی به حد مناظره فقهی رسیده بودند، این بُعد شخصیت جناب بوعلی خیلی جالب و قالب توجه است.
recording-20211014-223041.mp3
16.65M
ساختار و ترتیب تاریخی کتب منطقی بوعلی. در این صوت سعی شده با توجه به تبویب کتب منطقی جناب بوعلی و گزاره های تاریخی که از زندگی ایشون داریم ضمن نشان دادن تاریخ تالیف کتب ایشان، به نگاهشان به مباحث منطقی پرداخته و تطورات فکری ایشان را در این زمینه روشن تر کنیم.
نحوه‌ی وحدت ماهیت در مراتب مختلف وجودی
دلایل مخالفت صدرا با نظریه ی ادراک حسی حضوری شیخ اشراق
عرض بر خلاف جوهر وصفی وجودی است و لذا شده و وصف می پذیرد بذات.
هرچیزی که صدق خارجی دارد یک نحوه وجود خارجی هم حتما دارد، این قاعده در بحث اصالت وجود کاربرد جدی دارد. با توجه به این قاعده باید ماهیت را خارجی دانسته و در مورد نحوه ی وجود آن در خارج گفت و گو کرد. الهیات شفا، ص160و تعلیقات صدرا بر شفاص686( در صفحات قبل نیز به این بحث پرداخته اند)