eitaa logo
یادداشت‌ های یک طلبه
234 دنبال‌کننده
96 عکس
85 ویدیو
5 فایل
سحرم مرغ جرس ناله برآورد بخوان! که همه فلسفه ی ماندنِ‌تو خواندنِ توست! ✔صمیمانه مشتاق نظرات گهربارتان هستم @Abdolmajidd
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽پیروز واقعی انتخابات با اختلاف بسیار زیاد ایشان🇮🇷 است👆 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
﷽جمهوری اسلامی کماکان ایستاده! با این همه فتنه و نقشه و دشمنی‌ها، هنوز جمهوری اسلامی برقرار است💪 و دشمن همین را نمی‌خواهد! همین دو سال پیش بود که عده‌ای رو هم نمیخوندن! همه‌ی کشور آشوب بود، معلوم نبود از کجا داشتیم می خوردیم! ما باید از این افزایش مشارکت مسرور باشیم، نه غمگین ! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
﷽ ۱. چند روز دعوا و جر و بحث بین نیروهای انقلابی طبیعیه! هر چند ناراحت کننده است! ۲. ما چاره ای جز نداریم، اما نکته اینه که بخش بزرگی از خود ما هم نیاز به تبیین داریم!!! چون نه مثل آقا و امام نگاه داریم نه مثل ایشان رو قبول داریم! ۳. بریم چهار سال بخوابیم 🥱 ان‌شاءالله چهار سال بعد دوباره تبیین میکنیم و انتظار داریم اثر داشته باشه! ۴. رسانه رو ول کردیم! و فعلا رسانه یعنی فضای مجازی! مردم اطلاعات شون رو از فجازی میگیرن و بر اساس این اطلاعات نگاه شون شکل میگیره و بر اساس این نگاه تصمیم میگیرند! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تربیت به سبک مادر فلسطینی ✍️دست فرزندش را گرفته و برایش تدریس می کند، تدریس نیست دوره‌ی آموزشی است، نه تربیت است! از مقاومت می گوید از صبر و بالاتر از صبر؛ از مقام رضا و حتی از توحید ! در حال راه رفتن با خدایش مناجات می‌کند: یا رب خذ من دمائنا! خدایا جانمان را بگیر اموال‌مان را بگیر تا راضی شوی! الله اکبر از این فهم! اینها را کجا یادگرفته ای بانو؟ اینها در هم سخت است، هرچند شما در عمل هم نشان دادید! 🔹راستش را بخواهی ما ایرانی‌ها غالبا اینها را یاد نمی‌دهیم، گویی لباس و تبلت و شکلاتِ فرزندان‌مان مهمتر است! حالا اگر از خانه و شهرمان بیرون‌مان کنند که هیچ! غُر می‌زنیم بدشانسی و بدبختی می‌نامیم! حالِ حرف زدن با فرزندانمان را نداریم اما شما ...! در مقابل این فهم، مبهوت‌ام! نمی‌دانم چه بگویم! تک تک جملات این مادر درس است! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«هادی شکوری» بازیکن سابق استقلال:با جوادنکونام قبل از هر بازی با هم به زیارت امامزاده صالح می‌رفتیم. ✍این کلیپ را نگاه کنید، مسئله نماز خواندن چند بازیکن نیست. مسئله این است که حجم زیادی از جوان و نوجوان ما اعتقادش را میکند! این یعنی فضای جامعه طوری نیست که افراد را به سمت دینداری و سوق دهد و این خطرناک است! چرا که فضا و محیط از عوامل اصلی تربیت هستند. این توهم که "دیندار کم است و دینداری من به چشم می زند! " به تنهایی می‌تواند فرهنگ دینی جامعه را تضعیف و حتی نابود کند! عامل اصلی بوجود آمدن این باور، فضای مجازی است! 📌برنامه‌ی "با حسین حرف بزن" از شبکه‌ی نسیم که با بازیگران و بازیکنان و... صحبت میکند، اهمیت فوق العاده‌ای دارد؛ از این باب که این را تا حدودی از بین می برد! 🔹دوباره صحبتهای این بازیکن را گوش دهید: "خیلی از بچه‌ها به خاطر قضاوتهای دیگران اعتقادات خودشان را . استادیوم یک سونای خشکی داشت؛ برای اینکه دیگران نبینند بچه ها در این مکان نماز می‌خواندند!!! " یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
بارها شده اشخاصی که اصلا ظاهر مذهبی نداشتند از بنده سوالاتی پرسیدن که نشان از اعتقادی عمیق داشته! اما همین ها راضی نیستن یه پروفایل مذهبی بذارن! چرا ؟ بخاطر همین توهمی که بالا عرض کردم. یادمه تو یه جمع دانشجویی اینو گفتم و از واکنش دانشجوها متوجه شدم که مسئله ی مبتلابهی هست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داستان غلام امام حسین علیه السلام که بعد از غذا میگفت: خدایا به مولایم حسین برکت بده 🤲 و امام این غلام را آزاد کرد... چنین امام مهربانی را شهید کردند... صلی الله علیک یا ابا عبدالله یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
روزی امام حسین علیه السلام با اطرافیانش به باغ خود رفت. در این باغ، غلامی کار می کرد که نامش «صافی» بود. چون امام(ع) به باغ نزدیک شد، غلام را دید که نشسته و نان می خورد. امام حسین(ع) بدو نگریست و زیر درخت خرمایی نشست که ایشان را می پوشانْد و غلام نمی توانست ایشان را ببیند. غلام، یک گرده نان را بر می داشت و نصف آن را به طرف سگش می انداخت و نیم دیگر را خودش می خورد. حسین(ع) از این کار غلام در شگفت شد. چون غلام از خوردنْ آسوده گشت، گفت: سپاس، خداوند جهانیان را. خدایا! مرا بیامرز و سَرورم را بیامرز و به او برکت بده، چنان که به پدر و مادر او برکت دادی، به رحمت خودت، ای مهربان ترینِ مهربانان! 🔹در این هنگام، حسین(ع) برخاست و فرمود: «ای صافی!». غلام، وحشت زده برخاست و گفت: سَرورم و سَرور همه مؤمنان! من شما را ندیدم. مرا ببخش. حسین(ع) فرمود: «مرا حلال کن، ای صافی؛ زیرا من، بدون اجازه تو به باغت وارد شدم». صافی گفت: به سبب فضیلت و کرم و سَروری خودت چنین سخنی را می گویی، سَرورم! حسین(ع) فرمود: «دیدم که نیمی از گرده نان را به سگَت می دهی و نیم دیگر آن را خود می خوری. این کار چه معنا دارد؟». 🔹غلام گفت: سَرورم! هنگامی که من نان می خوردم، این سگ به من می نگریست. من از نگاه او شرم کردم. آخر، این هم سگِ توست که باغت را در برابر دشمنان حفظ می کند. من برده تو ام و این، سگ توست و هر دو با هم، روزی از تو رسیده را خوردیم. حسین(ع) گریست و فرمود: «تو در راه خدا آزادی و با طیبِ خاطر، دو هزار دینار به تو می بخشم». غلام گفت: اگر مرا آزاد می کنی، من باز هم می خواهم عهده دار باغ تو باشم. 🔹حسین(ع) فرمود: «مرد، هر گاه سخنی بر زبان می آورد، شایسته است که آن را با عمل خود تأیید کند. من گفتم: بدون اجازه تو به باغت وارد شدم و سخن خود را تأیید کردم و باغ را با هر آنچه در آن است، به تو بخشیدم؛ ولی این گروه از اطرافیان من آمده اند تا میوه و خرما بخورند. آنها را به خاطر من، میهمان خود بدار و ارجشان نِه. خداوند در روز رستاخیز، بر تو ارج نهد و به سبب خوش اخلاقی و ادبت، به تو برکت دهد!». غلام گفت: اگر تو باغت را به من بخشیدی، من هم آن را وقف اطرافیان و شیعیان تو می کنم. بر مؤمن شایسته است که همچون نوه پیامبر خدا باشد.  متن عربی 👇 کانَ الحُسَینُ بنُ عَلِی(ع) سَیدا زاهِدا وَرِعا صالِحا ناصِحا حَسَنَ الخُلُقِ، فَذَهَبَ ذاتَ یومٍ مَعَ أصحابِهِ إلی بُستانِهِ، وکانَ فی ذلِک البُستانِ غُلامٌ لَهُ اسمُهُ «صافی»، فَلَمّا قَرُبَ مِنَ البُستانِ رَأَی الغُلامَ قاعِدا یأکلُ خُبزا، فَنَظَرَ الحُسَینُ(ع) إلَیهِ وجَلَسَ عِندَ نَخلَةٍ مُستَتِرا لا یراهُ، فَکانَ یرفَعُ الرَّغیفَ فَیرمی بِنِصفِهِ إلَی الکلبِ ویأکلُ نِصفَهُ الآخَرَ. فَتَعَجَّبَ الحُسَینُ(ع) مِن فِعلِ الغُلامِ، فَلَمّا فَرَغَ مِن أکلِهِ قالَ: الحَمدُ للّهِِ رَبِّ العالَمینَ، اللّهُمَّ اغفِر لی، وَاغفِر لِسَیدی، وبارِک لَهُ کما بارَکتَ عَلی أبَوَیهِ، بِرَحمَتِک یا أرحَمَ الرّاحِمینَ. فَقامَ الحُسَینُ(ع) وقالَ: یا صافی! فَقامَ الغُلامُ فَزِعا وقالَ: یا سَیدی وسَیدَ المُؤمِنینَ، إنّی ما رَأَیتُک، فَاعفُ عَنّی. فَقالَ الحُسَینُ(ع): اِجعَلنی فی حِلٍّ یا صافی، لِأَنّی دَخَلتُ بُستانَک بِغَیرِ إذنِک. فَقالَ صافی: بِفَضلِک یا سَیدی وکرَمِک وسُؤدُدِک تَقولُ هذا. فَقالَ الحُسَینُ(ع): رَأَیتُک تَرمی بِنِصفِ الرَّغیفِ لِلکلبِ وتَأکلُ النِّصفَ الآخَرَ، فَما مَعنی ذلِک؟ فَقالَ الغُلامُ: إنَّ هذَا الکلبَ ینظُرُ إلَی حینَ آکلُ، فَأَستَحی مِنهُ یا سَیدی لِنَظَرِهِ إلَی، وهذا کلبُک یحرُسُ بُستانَک مِنَ الأَعداءِ، فَأَنَا عَبدُک، وهذا کلبُک، فَأَکلنا رِزقَک مَعا. فَبَکی الحُسَینُ وقالَ: أنتَ عَتیقٌ للّهِِ، وقَد وَهَبتُ لَک ألفَی دینارٍ بِطیبَةٍ مِن قَلبی. فَقالَ الغُلامُ: إن أعتَقتَنی فَأَنَا اُریدُ القِیامَ بِبُستانِک. فَقالَ الحُسَینُ: إنَّ الرَّجُلَ إذا تَکلَّمَ بِکلامٍ فَینبَغی أن یصَدِّقَهُ بِالفِعلِ، فَأَنَا قَد قُلتُ: دَخَلتُ بُستانَک بِغَیرِ إذنِک، فَصَدَّقتُ قَولی، ووَهَبتُ البُستانَ وما فیهِ لَک، غَیرَ أنَّ أصحابی هؤُلاءِ جاؤوا لِأکلِ الِّثمارِ وَالرُّطَبِ فَاجعَلهُم أضیافا لَک وأکرِمهُم مِن أجلی، أکرَمَک اللّهُ یومَ القِیامَةِ وبارَک لَک فی حُسنِ خُلقِک وأدَبِک. فَقالَ الغُلامُ: إن وَهَبتَ لی بُستانَک فَأَنَا قَد سَبَّلتُهُ لِأَصحابِک وشیعَتِک. قالَ الحَسَنُ [ البَصرِی]: فَینبَغی لِلمُؤمِنِ أن یکونَ کنافِلَةِ رَسولِ اللّهِ(ص). مقتل الحسین(ع) للخوارزمی عن الحسن البصری یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
امشب شهادت نامه ی عشاق امضا می شود فردا ز خون عاشقان این دشت دریا می شود امشب کنار یکدگر بنشسته آل مصطفی فردا پریشان جمعشان چون قلب زهرا می شود امشب صدای خواندن قرآن به گوش آید ولی فردا صدای الامان زین دشت برپا می شود امشب کنار مادرش لب تشنه اصغر خفته است فردا خدایا بسترش آغوش صحرا می شود امشب که جمع کودکان در خواب ناز آسوده اند فردا به زیر خارها گمگشته پیدا می شود امشب رقیه حلقه ی زرین اگر دارد به گوش فردا دریغ این گوشوار از گوش او وا می شود امشب به خیل تشنگان عباس باشد پاسبان فردا کنار علقمه بی دست سقا می شود امشب بُوَد جای علی آغوش گرم مادرش فردا چو گل ها پیکرش پامال اعدا می شود امشب گرفته در میان، اصحاب، ثارالله را فردا عزیز فاطمه بی یار و تنها می شود امشب به دست شاه دین باشد سلیمانی نگین فردا به دست ساربان این حلقه یغما می شود امشب سر سرّ خدا بر دامن زینب بُوَد فردا انیس خولی و دیر نصارا می شود ترسم زمین و آسمان زیر و زبر گردد "حسان" فردا اسارت نامه ی زینب چو اجرا می شود مرحوم حبیب الله چایچیان یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
هر بیت این شعر یه روضه است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روضه خوانی مقام معظم رهبری به زبان اذری 🔹آی باتدی، صبح آچیلدی زینب نوایه گلدی زهرا دیدی حسین وای، عالم صدایه گلدی 🔹جنّاتیدن ایشتدی پیغمبر گرامی نعلین سیز عباسیز کرب و بلایه گلدی 🔹یل اسدی گون دوتولدی ظلمت فضایه گلدی... وای حسین... یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
🔴روضه‌ی مصوّر میگن تیر سه شعبه اینجوریه...😭😭 ان شاءالله اینطور نبوده...😭😭 یا حسین... یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
روضه ی این لحظات 👇 ای گون ندور بو سوزشون اودلاندی قارداشیم/ رحم ایله گورموسن مگر عریاندی قارداشیم   بیر آز شرار قوه ناریه وی آزات/ آرتورما اوز حرارتیوی یاندی قارداشیم زبان حال زینب کبری سلام الله علیها 🔹ترجمه ی خلاصه : آه ای آفتاب! چرا اینقدر سوزانی؟ رحم کن مگر نمیبینی برادرم عریان است!!! حرارتت را کم کن! برادرم سوخت... لینک شعر:مرحوم سعدی زمان یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
روحانی شیعه فقط متصل به مردم و برای مردم و در شئون روحانی، در خدمت مردم است؛ لذا تغذیه‌ی مالی روحانیون هم از مردم است. بارها بعضی از آقایان معتبر و معروف قم به بنده گفته‌اند که شما بیایید از منابع دولتی برای حوزه‌ها یک بخشی را به عنوان شهریه جدا کنید؛ بنده سالهاست با این قضیه مخالفت کرده‌ام و گفته‌ام نمیکنم. خود من هم که شهریه میدهم، از وجوهات میدهم. این خیلی مهم است: پشتیبان ما مردمند. 17/08/1385 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب سمنان یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
نکته ی فوق مسئله ی مهمیه. مردمی بودن روحانیت یک معناش اینه که روحانیت به هیچ حزب و جریان و تشکیلاتی وابسته نباشه. یک معناش هم اینه که مردم بدونن حمایت از روحانیت وظیفه ی خودمونه، چون تبلیغ دین به نفع دنیا و آخرت خودمونه پس برا این مسئله باید هزینه کنیم. حمایت و هزینه هم اعم از مالی و ... هست! مردم نباید گمان کنن اداره ی فرهنگ کلا به عهده ی دولت هاست! بخشی از این فرهنگ، فرهنگ دینی هست و بحث تبلیغ روحانیون !
﷽ جامعه‌ای بر مبنای هوس! حدود ۲۰ روز هست که تو خیابانهای شهر میانه و تبریز رفت و آمد می کنم. الان هم خیابان پاستور تبریز (که مرکز پزشکان تبریز هست ). اوضاع اسف‌بار حجاب رو میبینم. هر کس هر نوع لباسی که می پوشه، هر مدل آرایشی که دلش میخواد! دلش میخواد یعنی میخواد نفسش میخواد! 🔹دارم به این فکر می کنم که جوون و نوجوون چطور تو این شهر زندگی می کنن؟🤔 نوجوانی که این صحنه ها رو میبینه چطور میتونه شهوتش رو کنترل کنه؟ اگر متدین باشه و سعی کنه گناه نکنه تقریبا میشه! از شدت فشار! اگر تقوا نداشته باشه و خودشو رها کنه بازهم دیوانه میشه چون در هر جامعه ای امکان ارضای شهوت محدوده حتی از راه حرام! پس بازهم نمیتونه نیازهایی که جامعه براش ایجاد کرده رو ارضا کنه! نوجوانی که ذهنش پر شده از تصاویر محرّک، چطور تمرکز میکنه برا درس خوندن؟🤔 🔹مرد متاهلی که این همه زن و دختر رنگارنگ رو میبینه هنوز زنش براش جذابیت داره؟🤔 برمیگرده به خونه و به بهانه های مختلف جر و بحث میکنه! چندین سوال از این قبیل... پاسخ این خانومها به این سوالات چیه؟ لابد میگن: به جهنم! هر اتفاقی میخواد برا جامعه بیفته من اینطور باشم! 📌دود این ولنگاری ها به چشم خود مردم میره! آفت‌های بدحجابی باید برا مردم تببین بشه، فارغ از اینکه حکم قرآن و دستور الهی هست. مسئله آنقدر روشنه که نیازی به هیچ آیه و روایتی نداریم! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
﷽ نقش پزشکان در بیمار کردنِ جامعه! ✍در هر جامعه ای مردم سطحی از نارضایتی و عصبانیت را از مسئولین خود دارند، این نارضایتی گاهی است یعنی افراد نمی‌دانند دقیقا از چه کسی و در چه حدی ناراضی و عصبانی اند! هر سازمان، اداره، شرکت و شخص حقوقی و حتی حقیقی که به ظاهر نیست، می‌تواند در این ناراحتی نقشی داشته باشد. 🔹جالب این است که نقش کسانی که مسئولیت سیاسی کلانی ندارند در ایجاد این نارضایتی ها بیشتر است! مثلا یک کارمند جزء در شرکت پست یا برق و گاز که گاهی کمترین حقوق را دارد اگر (یا بداخلاق) باشد بیشتر از یک نماینده‌ی مجلس می‌تواند موجبات عصبانیت مردم را فراهم کند چرا که مردم تعامل بیشتری با او دارند؛ هر چند تصمیم درست یا غلط یک نماینده مجلس اثر عمیق‌تری در زندگی مردم دارد اما مواجهه‌ی مستقیم و نقد، آسیب روحی بیشتری وارد می‌کند! 🔹 در این میان پزشکان که در نگاه مردم قشری و ارزشمند هستند (و حقیقت نیز همین است)، چه نقشی دارند؟ روزانه چند میلیون نفر در تعامل با این قشر عصبانی می‌شوند؟ سری به بزنیم:👇 _ پزشکی که برای فرار از تک تک بیمارها را مجبور می‌کند برگردند و از عابر بانک پول نقد بگیرند! و بیماری که علاوه بر غصه‌ی بیماری از هزینه‌ی ویزیت و دارو نگران است، حالا در صف خودپرداز ایستاده و به جای اعتراض به پزشک، به جمهوری اسلامی فحش می‌دهد و غر می‌زند... _پزشکی که هزینه‌ی عمل جراحی را به جای ۷ میلیون ۳۷ میلیون اعلام می‌کند آن هم فقط ! یا ! پرداخت کارتی قبول نیست! _پزشکی که بیمه را قبول نمی‌کند و ویزیت را آزاد حساب می‌کند!... _پزشکی که بیمار را مجبور می‌کند فقط از فلان داروخانه دارو تهیه کند یا فقط به فلان آزمایشگاه( که با او ساخت و پاخت دارد!) مراجعه کند!... _پزشکی که صرفا برای ارائه‌ی گواهی هزینه‌ی ویزیت می‌خواهد! آن هم به بیماری که چند وقت پیش مراجعه کرده و حق ویزیت داده بود! 🔹با احترام به تمامی پزشکان خدوم و ارزشمند، این پزشکان چه نقشی در نارضایتی و عصبانی شدن مردم دارند؟ یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
مملکت آخوندها ✍از ساعت ۶تا ۸:۳۰ منتظر بودیم آقای دکتر نوبت بدهند، نه برای ویزیت صرفا برای ارائه ی ! منشی گفته بود ۲۵۰ هزار تومان پول نقد بیاورید، گفتم برای ارائه ی گواهی ویزیت نیاز نیست گفت شاید آقای دکتر گفتند دوباره آزمایش بدهید و... گفتم اصلا سلامتی یا بیماریِ الان مهم نیست صرفا یک برگه که فلانی در فلان تاریخ اینجا ویزیت شده اند و... استدلالم روشن بود، جوابی نداشت، گفت شما هزینه را پرداخت کنید و اگر دکتر گفت هزینه عودت داده شود من پس میدهم!🤷‍♂ 🔹حالا آمده ام پایین سمت عابر بانک. خیابان پاستور تبریز مرکز پزشکان است، لابد چند پزشک دیگر هم نقد می‌خواهند که اینقدر شلوغ است ، چند نفر درصف منتظرند و خورد است که چرا پزشکان پول نقد می‌خواهند!‌😡 گفتگوی دونفر جالب است با هم درددل میکنند و یکی به ترکی میگوید: "جمهوری اسلامیه دیگه، مملکت آخوندها همینه ..." 😳 خدای من! اینقدر نفهمی عجیب است! یعنی نمیفهمد که اگر به جای جمهوری اسلامی جمهوری یهودی و آتئیستی هم باشد این همان است! برادر من اگر تربیت نکنیم صدبار هم براندازی کنی فایده ای ندارد! و آخوندها نگفته اند این پزشک به شما ظلم کند! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
کلا چند روزه رفتم تو فاز پزشک ها😊 جهنم ضرر یه مطلب دیگه میذارم ولی این یکی انتقاد از پزشکان نیست👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحبتهای این پزشک را در مورد گوش دهید. بخشی از صحبتهای ایشان در روایات ما وجود دارد. توصیه های اهل بیت علیهم السلام در مورد آب: ۱. در حمام و همین طور وسط غذا آب ننوشید. ۲. آب فاتر (آب جوشیده‌ی ولرم شده) برای همه چیز مفید است. یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
هدایت شده از وحید یامین پور
تنها آن‌گاه که تسلیم می‌شویم و خود را از دست ذهن فعال‌مان رها می‌کنیم، امکان کنار رفتن حجابِ فهم و "دیده‌ور" شدن فراهم می‌شود. به ما از کودکی آموخته‌اند که چنگالهای تحلیل ذهن را در بدن چیزها فرو کنیم و آنرا از جایی که هستند به عرصه مفهوم پایین بکشیم، تا آنها را بفهمیم... این چه بسا تلاشی برای نفهمیدن باشد. استاد گفت: حتی آنگاه که دلهره‌ی درک معنای الله الصمد را داری، ذهن را به اشتقاق لغوی صمد یا ترجمه و تفسیر آن مشغول نکن. ذهن را خاموش کن و لفظ را تکرار کن؛ پیش لفظ باش، نه جای دیگر، نه پیش خودت، نه پیش ذهنت؛ در محضر باش؛ در موقعیت حضور نه ادراک ذهنی. ➕️ @yaminpour
این سخنان ارزشمند دکتر یامین پور رو مطالعه کنید تا مطلبی در موردش عرض کنم👇👇👇
✍معرفت ذهنی یا معرفت قلبی؟ 🔹بشرِ مادی با ذهن مادی و کوچکش دوست دارد همه چیز را بفهمد، به همین عادت کرده و اساسا تنها راه فهم و درک را ذهن می داند! در نتیجه آنچه با ذهن درک نمی‌شود را نامفهوم می‌پندارد و آنجا که دوست دارد بیشتر بفهمد و جلوتر بفهمد خود را به تکاپوی بیشتری وا میدارد! غافل از اینکه ذهن با تمام اهمیتش ابزاری کوچک و ناقص برای درک حقایق است؛ در معارف دین ذهن یکی از سربازانِ ۷۵ گانه‌ی عقل است! نه خودِ عقل!( لینک روایت ) تازه عقل نیز تمام حقیقت انسان نیست! 🔹با این توضیحِ مختصر معلوم می‌شود چرا علمای اخلاق به جای اصرار بر معرفت ذهنی بر و قلبی تاکید داشته‌اند! معرفتی که میوه‌ی عمل است! و تنها از راه عمل به دستورات دینی حاصل می‌شود! 🔹فهم بخش مهمی از معارف دین متوقف بر بازشدن و استفاده از این ابزار کلیدی است؛ از جمله به عنوان اصلی‌ترین و ضروری‌ترین معرفت دینی؛ که تنها راه فهمِ آن و رسیدن به آن همین است! (رزقنا الله و ایاکم🤲) اصرار بر اینکه تمام معارف دین را از دریچه‌ی کوچک ذهن بفهمیم بدلیل غفلت از دیگر ابزارهای فهم است! 📌برداشتی از کتاب فطرت، استاد علیپور یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh