🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️
✳️ آخرین نامه امام موسی صدر به امام خمینی قبل از سفر به لیبی در سال 1357
▪️امام موسي صدر، رهبر شيعيان لبنان در ٩ شهريور 1357 به طرز مشكوكي ناپديد شد. آیتالله طاهری خرمآبادی كه با وي ارتباط داشت، در بخشي از کتاب خاطرات خود با اشاره به آخرین نامهای که امام موسی صدر قبل از ربوده شدن برای امام خمینی فرستاد میگوید: «امام موسی صدر به من گفته بود كه عازم لیبی است.
▫️ایشان میگفتند من حاضرم امسال شرايط سفر امام خميني به مكه را فراهم کنم. دولت سعودی را وادار میکنم که رسما امام را برای ادای فریضه حج دعوت کند. مي گفت: رابطه من با بعثیهای عراق خوب نیست، آنها هم با من خوب نیستند و من از پشت مرز عراق به این طرف میتوانم در خدمت ایشان باشم.
🔸اینها پیامهایی بود که به من میگفتند تا من به امام بگویم. علاوه بر این نامهای هم نوشتند تا به حضرت امام تقدیم کنم نامه ایشان دربسته بود من نامه را نخواندم ولی مضمون نامه همان دعوت از امام بود و خودشان گفته بودند که من این مطلب را در نامهام مینویسم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
🎥 پیام تلویزیونی امام موسی صدر در آستانه فرارسیدن ماه محرم - زیرنویس فارسی
مصاحبه_با_امام_موسی_صدر_در_مورد.mp3
1.35M
🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️🔹▫️🔹▫️
📢 مصاحبه با امام موسی صدر در مورد بحران لبنان
سخنرانی_امام_موسی_صدر_در_مورد_سازماندهی.mp3
6.31M
🗓9شهریور ماه1357-سالروز ناپدیدشدن امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان
📢 سخنرانی امام موسی صدر در مورد لزوم سازماندهی جهت پیشبرد مقاصد اسلامی و رسیدگی به امور شیعیان
⏳ دوران پیش از انقلاب
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنایَ فِی نَفْسِی»
یکی از فرازهای متعالی دعای عرفه حضرت سیدالشهدا(ع) که یکی از مهمترین اصول تربیتی را نیز مطرح مینماید، این است که فرمود: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنایَ فِی نَفْسِی» (خدایا! غنا، ثروتمندی، دارایی، توانگری، دولتمندی، بینیازی مرا در جانم قرار ده!). در اینکه نکته شکی نیست که پیامبر خدا (ص) فرمودند: «توانگری به فراوانی مال و ثروت نیست، بلکه توانگری حقیقی توانگری نفْس است؛ و اساساً ملاک فقر و غنا، قلب انسان است و نه چیز دیگری.» لیسَ الغِنَی عن کثرَةِ العَرَضِ، ولکنَّ الغِنَی غِنَی النَّفسِ. إنّما الغِنَی غِنَی القَلبِ، وَ الفَقرُ فَقرُ القَلبِ. ؛ و به فرمایش امام صادق (ع): «غنای نفْس، بینیازکنندهتر از دریا است.»
ریشهیابی غنای نفس
اما سخن اینجاست که ریشه و منشأ غنای نفس چیست؟ و به بیان سادهتر برای اینکه انسان احساس غنای نفس نماید، چه باید کند؟ جواب این سؤال را باید در این فراز از دعای پیامبر خدا (ص) جستجو نمود که میفرمایند: «اللَّهُمَّ أَغْنِنِی بِالافْتِقَارِ إِلَیْک، وَ لَا تُفْقِرْنِی بِالاسْتِغْنَاءِ عَنْک»- خدایا! با نیازمندی به خودت مرا بینیاز گردان و با بینیازی از خودت مرا نیازمند مگردان؛ یعنی حقیقت غنای انسان، در افتقار الی الله و حقیقت بیچارگی و کمر شکستگی انسان، توهم استغناء از خداست.
به همین جهت است که فرمودند: «الفَقْرُ فَخْرِی وَ بِهِ أفَتَخِرُ». تمام افتخار انسان این است که عین ربط و فقر به خداست، منظور از فقر، همین افتقار الی الله است. «افتقار الی الله» یعنی ارجاع همه نیازها به سوی خدای متعال است و این افتقار، بینیازی واقعی را به دنبال دارد. اینکه انسان هر لحظه متوجه خدای متعال باشد و دست نیاز تنها به درگاه خدا دراز کند؛ این افتخار بندگی و ارتباط مستمر با خداوند، باعث رشد و کمال انسان میشود.
به همین سبب افتقار الی الله، اعظم مواهب الهی است. چراکه امام صادق (ع) فرمودند: «وَ لَا حِجَابَ أَظْلَمُ وَ أَوْحَشُ بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ اللَّهِ تَعَالَی مِنَ النَّفْسِ وَ الْهَوَی وَ لَیْسَ لِقَطْعِهِمَا وَ قَتْلِهِمَا سِلَاحٌ وَ آلَةٌ مِثْلُ الِافْتِقَارِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی...». ما عین فقر و عجز و ربط به حضرت حقیم: «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»
ظلوماً جهولاً؛ بالاترین وصف انسان در قرآن
در آیه مشهور «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولًا.»؛ برخلاف معنای لغوی ظلوم (بسیار ستمکار) و جهول (بسیار نادان)، حضرت امام (ره) میفرمایند: «بعضی میگویند که «ظلوماً جهولًا» بالاترین وصفی است که خدا برای انسان کرده؛ «ظلوماً» که همه بتها را شکسته و همه چیز را شکسته؛ «جهولًا» برای اینکه به هیچ چیز توجه ندارد و هیچ چیز را متوجه به آن نیست، غافل از همه است.»
ظلوم و جهول بودن انسان، هر چند به ظاهر عیب و ملامت است، ولی همین ظلم و جهل، گویای قابلیت انسان برای حمل امانت الهی است؛ زیرا کسی که متصف به ظلم و جهل میشود، شأنش اتصاف به «عدل» و «عقل» و «علم» نیز هست، والا به کوه و درخت و آسمانها و زمین، «ظالم» و «جاهل» نمیگویند، چون شأنیت اتصاف به عدالت و عقل و علم ندارند؛ بنابراین انسان به خاطر اینکه شأن و استعداد علم و عدالت را دارد، ظلوم و جهول است و قابلیت حمل امانت الهی را دارد.
ظلوم و جهول یعنی فقط انسان مستعد است برای حمل امانت الهی. از طرف دیگر، انسان به خودی خود، عین فقر و نیاز و فاقد عقل و علم و عدالت ذاتی است؛ یعنی ظلوم و جهول گویای «فقر وجودی» و «افتقار الی الله» انسان نیز هست. اقیانوس هم وسعت دارد و هم عمق، «ظلوم» و «جهول» نیز، نماد وسعت و عمق اقیانوس فقر انسان است.
از لطایف قصه قرآنی حضرت موسی(ع) این است که تا فرمود «رَبِّ إنّی لِما أنْزَلْتَ إلَیَّ مِن خَیرٍ فَقیرٌ» حضرت شعیب(ع) او را فراخواند و برای مقام کلیم اللهی آمادهاش کرد. درباره ظلوم و جهول بودن انسان این نکته هم قابل توجه است که از مرحوم آیتالله شاهآبادی- استاد عرفان امام راحل(ره)- نقل است: ظلوم و جهول بر وزن «فعول» است و این وزن، صفت معدنی است؛ یعنی اگر شما گفتید که خداوند غفور است، یعنی معدن غفران است؛ اگر گفتید خداوند صبور است، معدن صبر است. این وزن، معدن و منبع این صفت است. اگر خداوند در این آیه میگوید انسان ظلوم و جهول است، یعنی انسان معدن ظلم و جهل است.
بنابراین راه رسیدن به این طلب متعالی که سیدالشهدای(ع) در دعای عرفه میفرمایند: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِنای فی نَفْسِی»، همین افتقار است که حضرت ولیّ عصر (عجل الله فرجه) در زیارتنامه روز عاشورا چنین میفرماید: «أَللَّهُمَّ إِنَّ الْغَنِی مَنِ اسْتَغْنی بِک وَ افْتَقَرَ إِلَیْک، وَالْفَقیرَ مَنِ اسْتَغْنی بِخَلْقِک عَنْک»- خدایا! غنی کسی است که با تکیه بر تو بینیازی جوید و به سوی تو افتقار یابد؛ و اینجاست که انسان معنای «غنای نفس» دعای عرفه را میفهمد.
دولت فقر خدایا به من ارزانی دار // کائن کرامت سبب حشمت و تمکین من است
به تعبیری، «دعای عرفه، کربلای نظری و کربلا، دعای عرفه عملی» حضرت سیدالشهدای (ع) است. امام حسین (ع)، هر چه در دعای عرفه فرمودند، در کربلا عمل کرد و در کربلا هر چه کرد، در دعای عرفه حرفش را زده بودند.
«لا مَعرِفَةَ إلاّ بِعَمَل»
انسان برای رسیدن به سعادت و خوشبختی حقیقی و جامع دنیوی و اخروی، باید به حقیقت این معرفت (افتقار الی الله) برسد. نه اینکه فقط این معرفت را بداند؛ بلکه باید این معرفت، در اعتقاد و عمل انسان تجلی نماید و داناییاش به داراییاش تبدیل شود: (لا مَعرِفَةً إلاّ بِعَمَلٍ و برای اینکه انسان به حقیقت این معرفت (افتقار الی الله) برسد، گاهی آیاتی پدید میآید که یادآور ضعف و احتیاج انسان به حضرت غنی بالذات باشد و زمینه رشد معنوی وی گردد و که همین نکته یکی از زوایای نگاه به پدیده شیوع کرونا است.
اجتناب از رذیله عُجب؛ تجلی عملی غنای نفس
بالاجمال بدانیم که تجلی عملی «غنای نفس» و «افتقار الی الله»، اجتناب از رذیله «عُجب» است. عُجب بزرگترین تجلی و نُمُود ظلمات نفس است. با اینکه خودش رذیلهای است ولی در حقیقت اُمُّ الرذائل و اصل شجره خبیثه و مایه حیات طاغوت درونی همین عُجب (منیت، انانیت، خودبینی، خودبزرگبینی، حبّ نفس) است. مرحوم ملأ احمد نراقی در معراج السعاده: «و بدان که عُجب با وجود آنکه خود از صفات خبیثه است، منشأ آفات و صفات خبیثه دیگر میشود.»مخصوصاً اهل علم خیلی باید متوجه این معنا باشند. اینکه گفتهاند «العلم حجابُ الاکبر»، منظور همین علم عُجبآور و مَنیّتزا است. پیامبر اعظم (ص) فرمودند: علمی که تو را به گریه نیندازد، خاشعت نکند، تو را از خودت نگیرد، وزر و وبالت میشود و گرفتارت میکند. مَنْ أُوتِیَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا یُبْکیهِ لَحَقِیقٌ أَنْ یَکونَ قَدْ أُوتِیَ عِلْمَ مَا لَا یَنْفَعُه
هدایت شده از یاد ایام
⭕️ شهریور 1341 - وقوع زلزله مهیب بویینزهرا
در ساعت 22:55دقیقه دهم شهریورسال 1341 زلزله مهیبی که بزرگی آن 7 و دو دهم ریشتر گزارش شد شهرستان بویینزهرا در جنوب استان قزوین را لرزاند. این زمین لرزه که در یک قرن اخیر در نوع خود بیسابقه بود موجب ویرانی کامل شهر بویینزهرا و تمام روستاهای اطرافش شامل دانیسفهان، تاکستان، توفک، رودک، سگزآباد، رستم آباد، آغچه مزار و ایپک شد.شدت این زمین لرزه به حدی بود که در تهران نیز با شدت بالایی احساس شد و ساکنان پایتخت را نیز وحشت زده کرد. مسئولان وقت ساعاتی پس از این واقعه عمق کانونی این زلزله را 20 کیلومتر، تعداد کشتهشدگان را بیش از 20 هزار نفر و تعداد مصدومین و مجروحین را دو هزار و 800 نفر ذکر و اعلام کردند. در اثر این زلزله 294 روستا ویران و 100هزار نفر بیخانمان شدند. همچنین بسیاری از آثار و مکانهای قدیمی و تاریخی شهرستان بویینزهرا از جمله قلعهٔ باستانی رودک نیز از بین رفت.
در پی این زلزله بسیاری از سازمانها و نهادهای بین المللی از جمله صلیب سرخ به کمک مردم زلزله زده آمدند. در داخل نیز کمکهای مردمی برای زلزله زدگان جمع آوری میشد؛ اقدام غلامرضا تختی پهلوان و کشتی گیر ایرانی برای جمع آوری کمک ها در آن زمان مورد توجه مردم و رسانهها قرار گرفت.با جمعآوری کمکها بعد از مدتی ساکنان شهر بویینزهرا و بازماندگان آن فاجعه بار دیگر به زندگی بازگشتند، روستای توفک در پنج کیلومتری جنوب بویینزهرا توسط جمعیت صلیب سرخ کشور هلند در مدت یک سال به طور کامل بازسازی شد و روستای رودک که در فاصله حدود سه کیلومتری توفک واقع است نیز در همان مدت توسط استادان و دانشجویان دانشگاه تهران بازسازی گردید.
@yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
⏳ ١١ شهريور سالروز شهادت رئيسعلى دلوارى رئیسعلی دلواری (۱۲۶۱–۱۲۹۴ خورشیدی/ ۱۸۸۲–۱۹۱۵ میلادی) مبارز مشروطهخواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.
رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد. مادر رئیس علی بنام شهین و پدرش زائیر محمّد کدخدای دلوار بود که بعدها به «معینالاسلام» ملقّب شد. باشروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطهخواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطهطلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.
دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال میکردند، پاسداری از بوشهر و دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.
رئیسعلی چهار زن اختیار کرد که فقط از آخرین همسر خود (مدینه دختر صفر از اهالی دلوار) صاحب فرزندی بنام عبدالحسین (بهادر شهیدی) شد. نوههای رئیسعلی از بهادر، سه نفر بنامهای غلامحسین، فرنگیس و گلاندام میباشند که هیچکدام در قید حیات نیستند. گلاندام شهیدی آخرین نوه زنده رئیسعلی بود که در خرداد ماه ۱۳۹۴ بدرود حیات گفت.
جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسیها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش برتری یابند. رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده به نام غلامحسین تنگکی، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی نقل شدهاست، که برابر با ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی و میتواند با ۱۲ شهریور تقویم خورشیدی برجی رایج آنزمان برابر بوده باشد.
پیکر او ابتدا در نزدیکی حرم امامزادهای در روستای «کله بند» به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت خود رئیسعلی، او را در جوار حرم علی بن ابیطالب ع در وادیالسلام نجف دفن کردند.
در ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب روز ۱۲ شهریور بعنوان سالروز کشته شدن رئیسعلی دلوری از سال ۸۹ به نام «روز مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شدهاست.
@yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
⏳ 12 شهریور- سالروز درگذشت دکتر حسابی
🔹 دكترسید محمود حسابي در هزار و دویست و هشتاد و یک از پدر و مادري تفرشي در تهران زاده شد. در هفده سالگي ليسانس ادبيات و در نوزده سالگي ليسانس زيست شناسي و پس از آن مدرك مهندسي راه و ساختمان را از دانشگاه امريكايي بيروت اخذ كرد.
او در رشتههاي پزشكي، رياضيات و ستارهشناسي به تحصيلات آكادميك پرداخت و همزمان با تحصيل در رشته معدن، در راه آهن برقي فرانسه نيز مشغول به كار شد.. فعاليتهاي مهم وي
اولين نقشه برداري علمي و فني، رسم اولين نقشه نوين راه ساحلي سراسري ميان بنادر خليج فارس، تأسيس دارالمعلمين عالي تأسيس مدرسه مهندسي وزارت راه و تدريس در آن تأسيس دارالمعلمين عالي ساخت اولين راديو در كشور ، تأسيس دانش سراي عالي و تدريس در آن ، ايجاد اولين ايستگاه هواشناسي در ايرانش نصب و راه اندازي اولين دستگاه راديولوژي در ايران ، تعيين ساعت ايران تأسيس اولين بيمارستان خصوصی. دکتر حسابی در دوازده شهریور هفتاد و یک در ژنو در گذشت و بنا به درخواست خودشون در تفرش به خاک سپرده شدند.
🆔 @yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
⏳ 12 شهریور- سالروز درگذشت دکتر حسابی
ا▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
📷 تصویری از آخرین لحظات زندگی دکتر حسابی !
💠 شام در کنار تخت استاد سرد شده است. ظاهراً ديگر نيازي به خوردن غذا نيست، پزشکان و مسئولان بيمارستان دانشگاه به اين نتيجه رسيدند که معالجه روی قلب استاد ديگر اثری ندارد.
لذا آنژيوکت ها را خارج و حتی ماسک تامين اکسيژن که ديگر ريه ها قادر به تامين آن نبود، برداشته اند و تنها سنسورهاي تپش قلب روشن است.
شگفت اينکه در چنين حالتی در کمال حيرت پزشکان و متخصصين بيمارستان کانتونال دانشگاه ژنو، پروفسور حسابی در آخرين لحظات حيات به چيزی جز مطالعه و افزايش دانش نمیانديشد.
اين تصوير منحصر به فرد را يکی از کارکنان خود بيمارستان به عنوان يک تصوير تکان دهنده و تاثير گذار ثبت کرده است.
هدایت شده از یاد ایام
#بریده_جرائد ، #اطلاعات ، 12 شهریور 1340 : جهان بر لب پرتگاه جنگ / دیشب نیمی از تهران در تاریکی فرو رفت
🆔 @yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
✳️ خاموشی گسترده در پایتخت ؛ تهران نیم قرن به عقب رفت!
#روزشمار
12 شهریور 1340
❇️ نیمی از تهران در تاریکی فرو رفت
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: دیشب تهران نیم قرن عقب رفت و به علت قطع برق، قسمت اعظم شهر در تاریکی فرو رفت و مردم مجبور شدند مانند 50 سال پیش از چراغ های نفتی و شمع استفاده کنند. قطع شدن جریان برق زندگی عادی مردم پایتخت را چندین ساعت به هم زد.
به دنبال حریق کارخانه برق آلستوم، دیشب نیمی از تهران در تاریکی فرو رفت؛ خیابان ها، خانه ها، سینماها، هتل ها و کافه ها دیشب خاموش بود و مردم از شمع و چراق زنبوری و چراق قوه استفاده می کردند.
اتومبیل های بدون بنزین در خیابان ها از حرکت باز ماندند، نگهبانان بانک ها به مراقبت بیشتری پرداختند، امور چندین بیمارستان مختل شد، در کار دوایر توزیع نامه های پستی نیز اختلال ایجاد شد، یخچال ها از کار افتاد و غذاها فاسد شد!
❇️ در وزارتخانه راه می افتم و ادارات را جمع و جور می کنم!
دیروز شورای روسا و معاونین وزارت فرهنگ با حضور #درخشش ، وزیر فرهنگ، تشکیل گردید. در این جلسه، وزیر فرهنگ ضمن انتقاد شدید از سیستم کار در دستگاه های اداری اظهار داشت: فرهنگ باید در خدمت مردم باشد، ولی متاسفانه می بینیم که مردم در خدمت فرهنگ هستند. ما باید با اتخاذ یک روش جدید و صحیح کاری بکنیم که مردم راضی باشند و دست از کاغذبازی برداریم. من چند بار بخشنامه کرده ام که بی بضاعت ها از پرداخت شهریه معاف هستند، باز هم می بینم عده ای از مدیران به بی بضاعت ها سخت می گیرند. در ادارات ما بی جواب گذاشتن نامه یک آموزگار کار پیش پاافتاده و متداولی شده است. ما در کادرهای اداری خود را پایبند اصول و مقرراتی کرده ایم که جز ضرر و عقب افتادگی حاصل دیگری ندارد؛ مثلا فرهنگ خراسان برای تعیین یک مدیر دبیرستان از تهران کسب تکلیف می کند!
وزیر فرهنگ درباره تاخیر در پرداخت ترمیم حقوق و اضافات و لیست های جداگانه ای که تهیه شده است توضیح خواست و اظهار داشت: اگر اداره فرهنگی لیست را دیر می نویسد، باید مواخذه شود. تماس گرفتن و جواب دادن به معلم از وظایف ما است. به ادارات فرهنگ شهرستان ها اختیاراتی بدهید و ترتیبی بدهید که فرهنگ شهرستان برای تعیین یک مدیر دایره با تهران مکاتبه نکند؛ همچنین می بینیم که عده ای از روسای فرهنگ شهرستان ها در تهران هستند؛ وقتی علت مسافرت را می پرسم، معلوم می شود برای دادن یک گزارش غیر مهم آمده اند. روسای فرهنگ باید ناظر حوزه ماموریت خود باشند و اصولا نباید برای این قبیل ماموریت ها هزینه ای بپردازند و هیچ ماموری نباید قبل از کسب اجازه کتبی به ماموریت برود.
اگر مسلم شد شخصی صلاحیت ندارد برکنار می کنم، حتی درباره باشگاه مهرگان هم تعصبی ندارم و نخواهم داشت. همان طور که قبلا دستور داده ام، در سال جاری در آموزشگاه ها از داشتن اطاق های اختصاصی باید خودداری شود؛ اطاق مدیر، اطاق ناظم و اطاق دفتر و... نباید وجود داشته باشد؛ همه این اطاق ها را به کلاس تبدیل کنید و دانش آموز بپذیرید و در مورد تامین دبیرانی که با پرداخت حق التدریس به کار گماره می شوند باید به رئیس دبیرستان اختیار داد. حس می کنم که ادارات دوباره پهن شده اند و من مجبور هستم دوباره در وزارتخانه به راه بیفتم و جمع و جور کنم؛ حتی المقدور از دادن تشکیلات اضافی و زائد خودداری نمایید.
❇️ شرکت نفتی هیئتی به #آلمان اعزام می کند
مهندس فریور، وزیر صنایع و معادن، در مورد نحوه دریافت وام 200 میلیون مارکی از آلمان اظهار داشت: برای دادن ترتیب اخذ 200 میلیون مارک وام دولت آلمان به سازمان برنامه، هیئتی از نمایندگان سازمان با مقامات دولت آلمان تماس خواهند گرفت.
دولت آلمان با حسن نیت کامل متعهد شده است که نهایت کمک و تسهیلات را برای دریافت این وام جهت سازمان برنامه فراهم سازد، به طوری که اجرای پروژه های مربوطه به هیچ وجه دچار رکود نگردد.
مهندس فریور در مورد 700 میلیون مارک تضمین صاحبان صنایع آلمان که قرار است در اختیار شرکت ملی نفت ایران گذاشته شود اظهار داشت که برای ترتیب دادن استفاده از این اعتبار نیز به صورت اولی اقدام می شود و شرکت ملی نفت ایران هیئتی را برای مذاکره و اتخاذ تصمیم نهایی درباره چگونگی استفاده از این اعتبار به آلمان اعزام خواهد داشت.
سازمان برنامه به نمایندگان اقتصادی خود که در اروپا هستند دستور داده است که برای ترتیب دادن اخذ وام به بن عزیمت کنند.
@yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
⏳ ١١ شهريور سالروز شهادت رئيسعلى دلوارى رئیسعلی دلواری (۱۲۶۱–۱۲۹۴ خورشیدی/ ۱۸۸۲–۱۹۱۵ میلادی) مبارز مشروطهخواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.
رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد. مادر رئیس علی بنام شهین و پدرش زائیر محمّد کدخدای دلوار بود که بعدها به «معینالاسلام» ملقّب شد. باشروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطهخواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطهطلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.
دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال میکردند، پاسداری از بوشهر و دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.
رئیسعلی چهار زن اختیار کرد که فقط از آخرین همسر خود (مدینه دختر صفر از اهالی دلوار) صاحب فرزندی بنام عبدالحسین (بهادر شهیدی) شد. نوههای رئیسعلی از بهادر، سه نفر بنامهای غلامحسین، فرنگیس و گلاندام میباشند که هیچکدام در قید حیات نیستند. گلاندام شهیدی آخرین نوه زنده رئیسعلی بود که در خرداد ماه ۱۳۹۴ بدرود حیات گفت.
جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسیها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش برتری یابند. رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده به نام غلامحسین تنگکی، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی نقل شدهاست، که برابر با ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی و میتواند با ۱۲ شهریور تقویم خورشیدی برجی رایج آنزمان برابر بوده باشد.
پیکر او ابتدا در نزدیکی حرم امامزادهای در روستای «کله بند» به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت خود رئیسعلی، او را در جوار حرم علی بن ابیطالب ع در وادیالسلام نجف دفن کردند.
در ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب روز ۱۲ شهریور بعنوان سالروز کشته شدن رئیسعلی دلوری از سال ۸۹ به نام «روز مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شدهاست.
@yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ماجرای عقب نشینی خفت بار 5000 تفنگدار انگلیسی مقابل 100 نفر از یاران #رئیسعلی_دلواری در #ماجرای_خانه_متروک
⏳ 12 شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری
@yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
(https://attach.fahares.com/J6aw9GSQvnKee+R5MBHQdQ==) 🔴 ادوارد براون = سید جیکاک
(به مناسبت 12 شهریور؛ روز مبارزه با #استعمار_انگلیس)
نویسنده: #انوشه_میرمرعشی
منبع: #ماهنامه_فکه ١٧٢
برای پژوهشگران تاریخ اصلا عجیب نیست، اما شاید برای دیگران خیلی عجیب باشد اگر بدانند فقط در دوره ناصرالدین شاه و پسرش مظفرالدین شاه قاجار بیش از 2000 جاسوس انگلیسی در ایران جولان میدادهاند. آنها در آن روزگار برای تامین اهداف استعماری کشورشان و سلطه اقتصادی و فرهنگی انگلستان بر ایران تلاش وافر میکردهاند.
@yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
سالروز شهادت رئیسعلی دلواری
✴️ رئیسعلی بعد از این كه قوای انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شكستهای سنگینی بر آنان وارد كرد.
پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را میكنند. محلی كه پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شكست را چشیده بودند.
رییسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را كه قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار میكند. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال به طول انجامید و در این مدت، دلیران تنگستان، دو هدف عمده را دنبال میكردند: پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سكونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال وطن. با کودتای ضد انقلابی لیاخوف روسی علیه مشروطهخواهان در هزار و سیصدو بیست و شش هجری قمری و بمباران مجلس شورای ملی و استقرار دیکتاتوری محمدعلی شاه قاجار، رئیس علی به همراه سیدمرتضی علمالهدی اهرمی به مبارزه علیه استبداد صغیر پرداخت.
✳️ در سال هزار وسیصد و بیست و هفت هجری قمری با کمک تفنگچی تنگستانی، بوشهر را از عناصر مستبد وابسته به دربار محمدعلی شاه پاک کرد و اداره گمرک و انتظامات و دیگر ادارات را تسخیر کرد. این کار دلیران تنگستان بر انگلیسیها که اداره گمرک را در اجاره داشتند گران آمد وآنان برای تضعیف مشروطهخواهان و استمرار سلطه بر حیات اقتصادی و سیاسی جنوب ایران به جنگ با دلیران تنگستانی پرداختند و در این راه از دیگر خوانین جنوب ایران یاری جستند. جنگ میان رئیس علی و دلیران تنگستان از یک سو و انگلیسیها و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شوال هزار و سیصد و سی و سه ه.ق ادامه یافت و انگلیسیها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش تفوق یابند.
تا این که در گیرودار حمله انگلیسیها به بوشهر در شب بیست و سه شوال هزار و سیصد وسیوسه ه.ق (سوم سپتامبر هزار و نهصد و پانزده میلادی) هنگامی که رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» قصد شبیخون به قوای انگلیسیها را داشت، از پشت مورد هدف گلوله یکی از همراهان خائن قرار گرفت و در دم به شهادت رسید. مبارزات رئیس علی دلواری برگ زرین دیگری در تاریخ مقاومت دلیر مردان ایران در مبارزه با استعمار است رییسعلی دلواری این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 ش برابر با 23 شوال 1333 ق در 33 سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید
@yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
🔰فکر مردم باشیم...
💢مردم عادی ما اسلام را پیاده کردهاند و تمام زحمات حکومت را متحمل میشوند. پس ما باید بسیار به فکر مردم باشیم و بر آنان سخت نگیریم که از صحنه خارج شوند. البته فاسدین را رها نکنیم، اما اینکه این فرد با کی عکس انداخته است یا اسمش در کجاست و یا به استقبال چه کسی رفته است، نباید به این سببها برای مردم ناراحتی درست کرد.
📅 امام خمینی (ره)؛ ۱۱ شهریور ۱۳۶۳
🆔 @yade_ayyam
یاد ایام
♦️ پنجاه و دومین سالروز به آتش کشیدن مسجد مبارک الاقصی
🔹 امروز شنبه 21 آگوست 2021 مصادف است با پنجاه و دومین سالروز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی به دست اشغالگران صهیونیست؛ جنایتی که جهانیان شاهد آن بودند و هیچ واکنش حقیقی به آن نشان ندادند.
🔹 داستان از آنجا شروع شد که "مایکل دینس روهن" یهودی جنایتکار استرالیاییالاصل روز 21 آگوست سال 1969 اقدام به آتش زدن مسجد الاقصی کرد.
🔹 در این آتشسوزی بیش از یک سوم مساحت مسجد الاقصی از جمله تعدادی از منبرهای تاریخی آن، گنبدها، دیوارها، درها و پنجرهها و حتی مصلاهای آن در آتش سوخت.
🔹 فلسطینیان در نهایت جلوی گسترش دامنه آتشسوزی را گرفته و اجازه ندادند دیگر بخشهای مسجد الاقصی طعمه حریق شود.
🔹 رژیم صهیونیستی عامل این آتشسوزی را که به نام گردشگر وارد فلسطین اشغالی شده بود بازداشت کرد اما در نهایت مدعی شد او مشکل روانی دارد و پس از مدتی بستری در تیمارستانی در نزدیکی عکا، او را به کشورش بازگرداند.
🔹 این جنایت واکنشهای گسترده ای را به ویژه در کشورهای اسلامی در پی داشت و تظاهراتهایی در محکومیت آن برگزار شد.
🔹 یکی از پیامدهای این جنایت، تاسیس سازمان همکاری اسلامی بود که تمامی کشورهای اسلامی در آن عضو شدند. البته این سازمان تا به امروز نیز نتوانسته جلوی تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و ویرانیها و حفاریهای زیر و اطراف آن را بگیرد.
🔹 شورای امنیت نیز قطعنامه 271 را در 15 سپتامبر همان سال صادر و ضمن محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی، خواستار لغو تدابیر و اقدامات این رژیم با هدف تغییر وضعیت حاکم بر قدس شد.
🔹 منبر صلاح الدین ایوبی ( یا منبر نور الدین زنگی) که در این آتشسوزی سوخت، به دستور ملک حسین پادشاه اردن بازسازی شد و در سال 2007 در مسجد الاقصی قرار داده شد.
#سبک_زندگی
✍️شهید مطهری: اگر انسان خیال را در اختیار خودش نگیرد یکی از چیزهایی است که انسان را فاسد میکند؛ یعنی انسان نیاز به تمرکز قوّه خیال دارد. اگر قوّه خیال آزاد باشد، منشأ فساد اخلاق انسان میشود.
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَک؛ یعنی اگر تو نفس را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول میکند. یک چیزهایی است که اگر انسان آنها را به کاری نگمارد طوری نمیشود، مثل یک جماد است. این انگشتر را که من به انگشتم میکنم، اگر روی طاقچهای یا در جعبهای بگذارم طوری نمیشود.
ولی نفس انسان جور دیگری است، همیشه باید او را مشغول داشت؛ یعنی همیشه باید یک کاری داشته باشد که او را متمرکز کند و وادار به آن کار نماید و الّا اگر شما به او کار نداشته باشید، او شما را به آنچه که دلش میخواهد وادار میکند و آن وقت است که دریچه خیال به روی انسان باز میشود؛ در رختخواب فکر میکند، در بازار فکر میکند، همین طور خیال خیال خیال، و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه میکشاند. اما برعکس، وقتی که انسان یک کار و یک شغل دارد، آن کار و شغل، او را به سوی خود میکشد و جذب میکند.
📚تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه ۲۷۸
@yade_ayyam
✅ کانال: #یاد_ایام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپ | حاج قاسم سلیمانی:
✍️من خواهشم از خواهران متدین، برادران متدین این است، فضا را برای همه نوع آدم ها باز کنید…
🔹بعضی از افرادی که ظاهرشان شاید ظاهر مناسبی نیست؛ اما باطن خوبی دارند…
واد فارسی.mp3
2.73M
🔊 #شور
🌴 شبا شبای عشق عاشقیه روضه . . .
🎤 حاج محمدجواد فارسی