روایت شخصی از سفر اربعین ۱۴۰۳
امسال قصد کردم کامل سفر #شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم.
■ مسیر #بغداد را انتخاب کردم. حتما این مسیر را #تجربه_کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم.
■ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ #محو_شدن در آن است. بگونه ای که #عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ
■ به معنای واقعی، #دین در #خیابان راه می رود. به قول غربی ها : religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از #حبس_شدن در #مسجد و #حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، #محصور و #محبوس اند در معابد.
■ خبری از #مگا_مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز #مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای #سنتی را اینجا به قول #شلایرماخر، #تجربه_دینی میکنید و بلکه می چشید.
■ شما در این مسیر، کاملا محو در #فرهنگ_مواکبی_عراقی ها می شوید. هیچ موکب #غیر_عراقی نیست.
■ ۹۰ درصد مواکب، با تم #مقتدا_صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: #محبوبیت_فوق_العاده این روحانی در عصر #مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان.
تازگی کتاب #مدارس_فکری_نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش!
■ علل مختلفی را میتوان ب محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به #حوزه_غیر_ساکته( به تعریف پدر مقتدی صدر) #نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم
■ واقعیت این است که #فرهنگ_مواکبی در عراق فراتر از #کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. #گستردگی_افقی و #زمینی یک #ایده و #اندیشه، سبب طول عمر #زمانی آن خواهد شد. #آینده_پژوهی من از اربعین، مبتنی بر #روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل #دهه آتی دارد.
گستردگی فراکانونی، آن بیشک بر #گفتمان_شدگی (بخوانید این مصاحبه ام را) آن تاثیر جدی خواهد گذاشت .
■ این یک گزارش و #سفرنامه_شخصی است نه تحلیل و تجویز.. لذا در خواست دارم همه عزیزان سفرنامه های خود را بنویسند و به #اشتراک بگذارند.
یحیی جهانگیری | اربعین ۱۴۰۳
@yahyajahangiri
خاطره اربعین ۱۴۰۳
اسم این موکب برق از چشمانم برد: #موکب_عثمان
نزدیک تر شدم، دیدم نوشته: عثمان بن مظعون
حقیقت آن است که #پیش_فرض های ذهنی ما که حاصل انباشت های تاریخی است، اجازه نمیدهد حتی #واقعیت های فکت تاریخی را بپذیریم.
ما در دعوای و #تعارض واقعیت های تاریخی و انباشت های ذهنی، همیشه حق را به #دومی دادیم. و این سبب اصلی است که تاریخ را آنگونه که #بوده، نفهمیدیم بلکه آنگه که ذهن ما #میخواهد، شناختیم.
چرا تا کنون از #عثمان برادر عباس نگفتیم و روضه اش را نخواندیم؟! چرا بخاطر اسم_یک_شخص، هر مجاهد و مومنی را که اسمش چنین بوده، در تاریخ به محق بردیم و محوش کردیم؟!
چرا مثل مولا علی ع، نیستیم که اسم فرزندش را #عثمان گذاشت انباشت الهام از #ابن_مظعون؛ تا این نام، مصادره تاریخی نشود. ولی ما هیچ مسجدی و نامی را چنین نداریم؟
به نظرم حوزه دینداری ما نیازمند اندیشورزانی است که این مساله ها را پیش دستانه حل کند، تا پیش از آنکه نسل جدید این سوالات را با ابزار شبکه های اجتماعی ، #شمشیری علیه دین و دینداری کنند.
از ما گفتن
یادداشت های اربعین ۱۴۰۳
@yahyajahangiri
تصویر مریم میرزاخانی، ریاضیدان نخبه ایرانی در کنار خوارزمی، دانشمند بزرگ در این بیلبورد مورد توجه قرار گرفت. بیلبوردی که در فرودگاه استانبول ترکیه نصب شده و خوارزمی در آن گچ کلاس درس را به مریم میرزاخانی میدهد، خبرساز شده است.
برخی معتقدند این بیلبورد یک پیام روشن دارد: ترکیه میخواهد القا کند خوارزمی هم ترک بوده و هم اینکه ترکها ریاضی را به ایرانیها و دنیا یاد دادند
@yahyajahangiri
فردا دوشنبه | روزنامه فرهیختگان
گفتگوی دکتر یحیی جهانگیری درباره ابعاد حکمرانی اربعین
https://farhikhtegandaily.com/page/256058/
@yahyajahangiri
تولدت مبارک ای مرد تاریخ
سالروز تولد تو را باید جشن گرفت تا جهان و جماعت شان بدانند انسان های بلندی مثل شما هم به دنبال آمدید. دنیا فقط جای ثروت و قدرت و شهوت و شهرت نیست.
دستت را سر بکش! ای شهید بی دست! حسین!
نمیدانم چرا با شهید خرازی همیشه حالم خوب می شود
به قول شهید کاظمی:
یکی از درهای بهشت، اینجاست
@yahyajahangiri
یادداشت های فرامرزی
به نام دین؛ به کام سکولاریسم مکرر گفتم و همین چند روز پیش هم نوشتم: اینکه در مجالس روضه حتی در مساج
یادداشت قبلی ام را بخوانید
■ باز تاکید میکنم
۱. اتفاقا بجای دیدن تغییرات بزرگ، تغییرات کوچک را باید درنگ کرد
۲. سکولاریسم بیش و پیش آنکه از دانشگاه و ذهن و اندیشه وارد شود، از طریق جامعه و سبک زندگی وارد می شود.
■ این عکس نشان از تغییرات جدی در آینده مراسم هایی آیینی ماست.
نمیدانم آیا جایی هست این مساله ها را تحلیل کند؟
■ چه شده است حوزه خواهران، صدها سخنران اینجوری نمیتواند؟ روش آموزش؟ نبود امکانات؟ و..
■ اینها سوال است و دغدغه؛ نه نقد و اعتراض
بر آن بودیم خیابان را هم دینی کنیم حالا مساجد را از دست ندهیم
■ این يادداشت م را ۵ سال دیگر بخوانید😭
@yahyajahangiri
#اربعین
به علاقمندان به اشتراک بگذارید
تا شاید سال آینده به توان چند زوار الحسین از کشورهای مختلف داشته باشیم
باور کنید بانی هایش هم جور می شود
@yahyajahangiri
حجتالاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ بینالملل که برای تبلیغ و معرفی پیام اهلبیت(ع) در استرالیا به سر میبرد در گفتوگو با ایکنا به مناسبت اربعین حسینی با تأکید بر اینکه مراسم اربعین و به طور کلی معارف اهل بیت(ع) در استرالیا علاوه بر شیعیان از سوی سایر مذاهب اسلامی و فراتر از آن غیرمسلمانان نیز مورد استقبال گسترده قرار گرفته است، تصریح کرد: با تکیه بر شعار «حب الحسین یجمعنا» میتوان بسیاری از فرهنگها، ادیان مذاهب مختلف را در زیر چتر محبت امام حسین(ع) گرد آورده و پیام نهضت حسینی را از این راه به آنها انتقال داد. مشروح این گفتوگو در ادامه از نظر میگذرد:
https://iqna.ir/00H8ug
@yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گووووش کنید
*💢 روایتی از یک بیزینسمن بین المللی خارجی؛ که مبهوت سیل اربعینیها شد*
#بشنوید از زبان دکتر یحیی جهانگیری سهروردی
حسین مرز نمی شناسد
🔆 با کربلا" برنامه مشترک شبکهی آموزش و موکب رسانهای معلی هر شب ساعت ۲۰
با اجرای سیدکاظم احمدزاده و ندا ملکی
اختصاصی_معلی
#کربلای_معلی
#کربلاء
#کربلاء_المقدسة
#اربعین
#الاربعين
#arbaeen
#arbaeenwalk
@yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
به مسلمان بودن مان افتخار کنیم مثل #ایرایشیا airAsia
روی ابرها، تو هواپیما، نگران وقت اذان صبحم؟ چطور غذایم را تا وقت سحر نگه دارم تا قدری سحری بخورم تا فردا را روزه بگیرم.
اصلا تو این پرواز طولانی، چطور میشه فهمید وقت اذان را؟؟
از کرو پرسیدم وقت اذان را
گفت یک ساعت تا اذان مونده خلبان اعلام رسمی می کند
برایم جالب است که با افتخار مسلمان بودنشان را اعلام می کنند.
من تاکنون در پروازهای #ایرانی چنین چیزی ندیدم.
جالب اینکه وقتی غذا آوردند، گفتند مسلمانانی که می خواهند روزه بگیرند، غذایشان را دیرتر یعنی وقت سحر می آوریم.
#سحر که شد خلبان اعلام کرد
و چراغ بالای سر صندلی #مسلمانانی که میخواهند روزه بگیرند روشن شد تا سحرشان را بخورند.
نه، کسی که روزه میگیرد عرصه را بر روزه نگیرها، تنگ کرد که مثلا شما حق ندارید غذا بخورید..
و نه روزه نگیران، سبب شدند که روزه گیرها، نتوانند به وقت سحر، سحوری کنند.
برایم پرواز، ایرایشا، فقط یک پرواز نبود؛ بلکه یک #سبک_زندگی بود. که امروز ، #همه لازمش داریم.
گاه ما از ابراز هویت مسلمانی ما نگرانیم. با افتخار وقت سحر، وقت افطار، اعلام کنیم!
با افتخار وسط پارک نماز بخوانیم!
خاطرات و یادداشت های #سیدنی در رمضان ۱۴۰۲
🔹یادداشت های فرامرزی یک طلبه
🔹ما را به اشتراک بگذارید
https://eitaa.com/yahyajahangiri/
https://t.me/IRANfaramarz/
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
همیشه باور دارم تبلیغ دین باید #مردمی باشد نه دولتی!
متکی بر مردم باشد نه اینکه مردم پسند باشد
و این افتخار علمای شیعه است که همیشه چنین بودند
در تبلیغ بین الملل هم سالهاست دندان از نهادهای دولتی بریدم
مردم عاشق اهل بیت ع، دعوت می کنند، بلیط می گیرند، خانه به خانه مهربانی می کنند.
اینجا محل اقامت من است در سیدنی
بخدا شرمنده این مردمم
کافی است گوشه لباسم، چروک شود،
فوری اتو می کنند
کافی است، کفشم، قدری لکه داشته باشد،
واکس می زنند
ما طلبه های خوبی باشیم
مردم عاشق اهل بیت ع، بی نظیرند، بی نظیر
خاطرات و یادداشت های #سیدنی در رمضان ۱۴۰۲
🔹یادداشت های فرامرزی یک طلبه
🔹ما را به اشتراک بگذارید
https://eitaa.com/yahyajahangiri/
https://t.me/IRANfaramarz/
سهرورد، محل تولد اندیشمندان بزرگی در تاریخ بوده است که کافی است گوگل شود. در سفر به بغداد، به زیارت قبر شیخ شهاب الدین سهروردی رفتم. او متولد در شهر سهرورد - محل تولد من- به دنیا آمد. و در عراق دفن شد.
سلسله او به امام علی می رسد و هنوز پیروان او به این محل می آيند.
ابوحفص عمر بن عبدالله شهاب الدین سهروردی فقیه شافعی، از نامدارترین شیوخ تصوف و موسس سلسلهی سهروردیه و شیخالشیوخ بغداد بوده است که میان سالهای ۵۴۲ تا ۶۳۲ قمری میزیسته است و در سالهای میان ۶۲۰ تا ۶۳۲ قمری در بغداد درگذشته و در مقبرهای به نام وردیه دفن شدهاست. او ساکن بغداد بوده و به دربار خلیفه هم رفتوآمد داشته است. سعدی شیرازی ، کمال الدین اسمعیل اصفهانی ، نجیب الدین علی بن بزغش شیرازی و بهاءالدین زکریاء مولتانی از مریدان او بودهاند. سهروردی مذهب شافعی داشته، برادرزادهٔ ابوالنجیب سهروردی و جانشین او در طریقت بوده است.
@yahyajahangiri