⚡️فتوای همگرایانه آیت الله سیستانی؛ حاضر در متن جهان شیعه، غائب در بطن جهان اسلام
✍️به قلم: سیّد علی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 چند روز گذشته مجدداً استاد منیر الخبّاز القطیفی شاگرد مطرح حضرت آیت الله سیستانی فتوایی از معظم له را رسانه ای کرد که در آن بر صحت عبادات اهلسنّت و اسلام حقیقی آنها تصریح می کرد. این فتوای کلیدی، علی رغم پیامدهای جدید و فراوانی که در همگرایی جهان اسلام دارد، پژواکی در مجامع داخلی و بویژه رسانه های جهان اسلام – که مخاطبین اصلی این فتوا هستند – پیدا نکرد.
💠 این فتوا به چندین جهت از فتوای مشهور شلتوت جامعتر است، ولی نکته اینجاست که چرا روی فتوای شلتوت مانور رسانه ای گسترده انجام شد و اکثر قریب به اتفاق مسلمانان (شیعه و سنی) از آن مطلع شدند، ولی روی فتوای حساس آیت الله سیستانی حتی ریپورتاژ رسانه ای کوچکی انجام نشد!؟ به همین مناسبت در یادداشت پیش رو اشاراتی در این زمینه خواهیم پرداخت.
🔸یکم. از نظر جایگاه می توان این فتوا در راستای فتوای شیخ محمد شلتوت، بلکه بالاتر از آن شمرد. این فتوا، بهترین بستر برای همگرایی بین شیعه وسنّی و بویژه الفت بیش از پیش میان سردمداران و پیروان فریقین با آرای متفاوت فقهی - کلامی را در پی خواهد داشت. فتوای آیت الله سیستانی از جهت مبانی علمی، از فتوای شلتوت بسیار مستحکمتر است. فتوای شلتوت بیشتر بن مایه های فقهی دارد؛ ولی فتوای آیت الله سیستانی علاوه بر مبانی غنی فقهی، ریشه در باورهای کلامی – جامعه شناختی معظم له دارد. به طور خلاصه آبشخور کلامی این فتوا را می توان در سیره عقلا و مبحث «ما جری علیه الدلیل» با صبغه همزیستی اجتماعی رهگیری کرد. اما نکته این جاست که چرا روی فتوای شلتوت مانور رسانه ای گسترده انجام شد ولی در فتوای مهم آیت الله سیستانی حتی ریپورتاژ رسانه ای کوچکی در جهان اسلام صورت نگرفت!!!؟؟
🔹دوم: آسیب شناسی عدم بازتاب این فتوا در بین مخاطبان اهل سنّت از ضروریات است. به طور اجمال باید اعتراف کنیم که عدم وجود «وحدت مرجعیّت» در اسلام سنّتی مهمترین آسیب است که سالی نیست که ترکشی از آن بر پیکره تشیّع وارد نشود. واتیکان، با خروج دود سفید از محراب کلیسای سیستین به علامت انتخاب پاپ جدید، «وحدت مرجعیّت کاتولیک ها» را رسانه ای می کند. همچنین الازهر از سال ۱۰۹۰ قمری با انتخاب یک شیخ الازهر به پیروان اسلام سنّتی و رسانه ها، تکلیف خود با «مرجعیّت واحد الازهر» را یکسره کرده است. ولی کماکان اسلام سنّتی نسخه شیعی، تکلیف خود را با این امر مشخص نکرده است و در هزار توی و بن بست «تشتت مرجعیّت شیعه» گرفتار است. در اثر این بلاتکلیفی صدای واحدی از مرجعیّت شیعه به جهان اسلام، دنیای ادیان و جهان سیاست مخابره نمی شود.
💠بجاست با نقل خاطره ای از امام موسی صدر (کثر الله امثاله) در ضرورت تعیین تکلیف فوری «وحدت مرجعیّت شیعه» بحث را خاتمه بخشیم. وی می نویسد: هنگامی که آیتالله حکیم (رحمه الله علیه) عازم سفر حج بود، هواپیمای حامل ایشان از آسمان لبنان عبور کرد، من به شارل حلّو ـ رئیس جمهور وقت لبنان- اعتراض کردم که چرا برای ایشان به عنوان پیشوای دینی شیعیان پیامی نفرستادی؛ ولی برای پاپ اعظم رهبر کاتولیکهای جهان وقتی از آسمان لبنان گذشت پیام فرستادی؟
رئیس جمهور لبنان پاسخ تأمل برانگیز داد و گفت: پاپ یک مقام رسمی شناخته شده است. او در لبنان سفیر دارد و ما هم در واتیکان سفیر داریم؛ ولی آیتالله حکیم و مراجع دیگر شما رسمیّتی ندارد و یک نفر هم به عنوان مرجع واحد شیعه معرفی نکرده اید که ما تکلیف خود را نسبت به او بدانیم. اگر پیامی ندادم بدین خاطر است نه بیاعتنایی به ایشان.
#اسلام_سنتی #صحت_عبادات_اهل_سنت #وحدت_مرجعیت #شلتوت #آیت_الله_سیستانی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
#کوتاه_نوشت | #ویراستی
✅ سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانههای تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملَکات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنیده است خارج شویم
.
#استاد_مطهری
🛑 آغاز ثبت نام آزمون استخدامی بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی از این هفته
🔹️دهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور برای جذب نیرو در دستگاههای اجرایی شامل وزارت راه و شهرسازی، پست بانک، شرکت ارتباطات زیرساخت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تحقیقات، آموزش و توسعه کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان شیلات ایران، سازمان ملی استاندارد، سازمان ملی بهرهوری، پژوهشکده علوم زمین و برخی از دستگاههای اجرایی سیستان و بلوچستان برگزار میشود.
🔹دفترچه راهنمای ثبت نام امتحان مذکور از روز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ از طریق وبگاه مرکز آزمون جهاددانشگاهی به نشانی www.hrtc.ir منتشر میشود و ثبت نام این آزمون از روز سه شنبه ۱۵ فروردین آغاز میشود و تا پایان روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.
در ادامه ارتباط علمی با طلبه ایرانی؛
🔺روایت نبوی روی تیشرت اندیشمند غربی
▫️به نقل از حساب توئیتری میثم غلامی، یکی از طلاب فرهیخته در حال ترجمه کتاب دین و اخلاق (Ethics and Religion) اثر هری گنسلر (Harry J. Gensler) می باشد و گنسلر به پاس قدردانی از این #طلبه ایرانی، این روایت را روی تیشرت چاپ کرده و پوشیده و عکسش را برای او فرستاده است!
🔸 گفتنی است هری جی گنسلر (متولد 1945) استاد فلسفه دانشگاه اسكرانتون است؛ وی نویسنده کتاب های منطق: تحلیل و ارزیابی استدلال ها (1989) ، منطق نمادین: سیستم های کلاسیک و پیشرفته (1990) و اخلاق رسمی (1996) است.
بازنشر
گفتگوی مفصل با روزنامه جوان
درباره چالش های آموزش های اسلام و دین
@yahyajahangiri
#خودکشی را، امروز #مرگ_خود_خواسته مینامند
تا #گناه_کبیره ای را ، یک #تصمیم_اختیاری وانمود کنند
همیشه در کلاس #معناشناسی گفته ام،
واژه ها، #فرهنگ میسازند، و در گذر زمان، حتی #هنجارها را تغییر می دهند.
پیش بینی ام را منتظر باشید
سال های بعد، گام فراتر رفته و خودکشی را #خودرهایی، خواهند نامید.
و سال های بعدش، برای این کار، #جشن_آزادی و رهایی هم خواهند گرفت
آن وقت تو بیا از قبح خودکشی و گناه بودن آن در دین بگو
کاش رصدگران فرهنگی ما، #سمانتیک خوانده بودند
به اشتراک بگذاریم
دغدغه ها| یحیی جهانگیری
@yahyajahangiri
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
🔰 بررسی ابعاد فقهی _ بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی
#یادداشت
✍حجت الاسلام یحیی جهانگیری(قیداری)، عضو تحریریه نشریه صلح پژوهی اسلام:
[صفحه 1 از 2]
📍آیا داشتن سلاح هسته ای چه حکمی دارد؟ مباح است ، حرام است یا مکروه ؛ دوم اینکه انباشت آن چه حکمی دارد و در نهایت استفاده از سلاح اتمی چه حکمی خواهد داشت.
🔻حال اقوال را بررسی می کنیم، ابتدا نظر مقام معظم رهبری حال اقوال را بررسی می کنیم، ابتدا نظر مقام معظم رهبری (مدظله) که همه را حرام می دانند و کاملا واضح است.
🔹️سایر اقوال مفروض در این بحث نیز از این قرار است. (ممکن است قولی قائل هم نداشته باشد)
اول: قول به جواز مطلق در هر سه حالت تولید، انباشت و استفاده؛
دوم: اطلاق در عدم جواز در هر سه حالت تولید ، انباشت و استفاده ؛
سوم: تولید و انباشت مجاز است اما در استفاده به طور مطلق مجاز نیستیم.
🔻#ادامه_مطلب:
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1914