eitaa logo
یادداشت های فرامرزی
2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
277 ویدیو
53 فایل
دایرکت @YahyaJS ادمین: @jahangiri_amin @Elhamshiri67 تاریخ تولد کانال بهمن ۱۴۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
بقيع نوشت / شهادت امام باقر سلام بر تو اي محمد دوم خاندان عترت! محمد باقر ع! اگر محمد مصطفي ص سفارش حرمت خاندانش را كرد، تو اما به چشم خود ديدي كه چگونه حرمت دريدند در عاشورا. مگر نه آنست كه در نينوا، هر علي زاد و حتي علي نام را سر بر نيزه كردند. در روز عاشور كه بر علي كشتن – چه از نسل علي و چه بر رسم علي و خواه هم اسم علي - ، مسابقه بود، محمدي را تاريخ مي طلبيد تا اين جنابت بر علي را روايت كند. تو بايد نامت محمد باشد؛ محمد دوم! كه گويي محمد مصطفي باشي، و شاهد نيزه امت بر سينه امام. آن روز تو محمد ص بودي بودي چشم مي بستني و دست علي بالا در ميان امت يادميآوردي در روز غدير، و چشم باز مي كردي دست علي ها را مي ديدي افتاده به زمين. مي شنيدي كه كه علي امان است براي امت و اما مي ديدي كه هر علي نام را امان نيست: از علي در گهواره تا علي در نبردگاه. خلاصه عاشورا، تمام خنجرها، تيز شده بود براي حنجر هر علي اي. و خدا خواست تو نامت علي نباشد محمد باشي تا بجاي شهادت، شاهد تاريخ باشي. اگر نام تو هم علي بود، هرگز شاهد ِ محمد و محمد ِ شاهد نبودي. يادداشت هاي بقيع 1392 / يحيي جهانگيري همرساني كنيد @YAHYAjahangiri
امام باقر جداریات @yahyajahangiri
یادآوری فیسبوک ۸ سال پیش . جاکارتا
نایب الزیاره بودم/ حلال کنید و سبک گردیم/ عازم عرفات
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی تاریخی از زائران در عرفات در سال ۱۳۱۷ 🔹فیلمی تاریخی از حضور زائران خانه خدا در صحرای عرفات منتشر شده است. این ویدئو در سال ۱۳۱۷ شمسی (۱۳۵۶ هجری/ ۱۹۳۸ میلادی) فیلمبرداری و تولید شده است. شما به سختی خودرویی مشاهده می‌کنید و فقط شتر، الاغ و قاطر دیده می‌شود. @AkhbareFori | Link
مهربانم! چگونه سپاست گزارم که حتی بی بهانه دعوتم کردی این لحظه حاجیِ خانه ِ دوست، باید اینجا و امروز از ِ دوست خارج شود و به عرفات رود و جوید. آنگاه اجازه ِ ورود یابد. القصه، بی معرفتان را ره نیست. حسین، پسر ِ فاطمه اما روزی در چنین هنگامه ای، ناقه از این سرزمین کج کرد به سوی نینوا. همه او را کافرش پنداشتند که چرا چنین روزی با همه ی به عرفات، نمی کوچد؟؟ حسین اما فرمود: عرفات، بیش از آنکه یک باشد، یک است. اگر در همین زمین ِ عرفات، معرفت، نجویید و اندوزید، شما را اذن ِ ورود به حرم نیست. او که بغضش ترکیده بود، فرمود: اینکه را نه در که باید در فرسنگ ها دورتر در جست. و بجای باید داد. و بجای ، باید تقدیم دوست کرد، . تا سِرّ ِ نامسلمانی را عیان گوید. نمیدانم چرا امسال بوی می دهد. محسن! تو بودی امسال. ما را ببر تا عرفات! به عرفات خودت! به عرفات حسین! پسر فاطمه کعبه همینک
گذر روزگار
نوشتاری از دکتر یحیی جهانگیری به انگلیسی درباره حج In the search of the peace at Hajj امروز| روزنامه ایماست استرالیا ما را به دیگران معرفی کنید @yahyajahangiri
💐 امروز دوست عزیز و عضو شورای موسسین مدرسه فوتبال هادی جناب آقای دکتر جهانگیری به یاد همه رفقای مدرسه فوتبال هادی بودند.💐
هدایت شده از بانوی فاطمی
خاطرات بین الملل استرالیا پروفسور ، متفکر و نویسنده شهیر استرالیایی است. چندین کتابش در دنیا و ایران ترجمه شده کافی است در اینترنت رزومه اش را بخوانید اما آنچه مهم است او بخاطر انقلاب اسلامی، حتی از دانشگاه اخراج شده و به قول امروزی ها، او سر سفره انقلاب ننشسته بلکه برای انقلاب و باورهایش، هزینه داده است. کافی است ببینید لابی های صهیونیستی علیه ایشان در استرالیا چی نوشتند. آری یک باور درست، مرز جغرافیایی نمی شناسد اما قصه اینکه به عنوان عضو علمی کنفرانس یمن، او را به ایران دعوت کردیم. هزینه بلیط را قرار بود ما بدهیم. باور کنید چندین بار، اشخاص مختلف با زبان های مختلف، اصرار کردیم که پول را بگیرد، ولی نگرفت . گفتم چرا نمی‌گیرید، گفت چندین ، برایش دارم. ، جمله ای گفت که درس است: اگر من حامی ایرانم نباید در حرف باشد. امروز شما مشکل اقتصادی و دلاری دارید، نباید بار شاطر باشم که یار خاطر باشم. اما مهمتر جمله دومش بود: من یک متفکر آزادم. متفکر هزینه باورهایش را باید بدهد. متفکر مزدور نیست. من طرفدار انقلابم، نه بخاطر مزد و مواجب. من اگر پول بگیرم دیگر نمیتوانم نقدش کنم. پ ن: ۱. انقلاب معتقد منتقد می‌خواهد نه متملق و متلون ۲. انقلاب مرز نمی شناسد، فراتر از جغرافیا و مرزهای باوری می رود، جالب است بدانید ایشان، در صفحه اش خود را آتئیست یعنی خداناباور معرفی کرده است. البته تازگی، به من می گفت دیگر آتئیست نیستم😍 یحیی جهانگیری/ سیدنی منبع: يادداشت‌های فرامرزی 💯 مبلغان بدون مرز @intMob کانال خواهران مطالبه گر اصفهان (بانوی فاطمی)👇 📡 @banooye_faatemi
هدایت شده از خبرگزاری ایکنا
🔰مسئلگی نامسئله‌ها؛ مهم‌ترین آسیب پژوهش‌های مهدوی 🔹حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، استاد حوزه و دانشگاه: در پژوهش‌های مهدوی دچار مسئلگی نامسئله‌ها شدیم و پرداختن به موضوعاتی نظیر مثلث برمودا و دجال و ... نتیجه همین آسیب‌ها است. 🔹بیشتر پژوهش‌ها در مورد طول عمر امام زمان(عج) در زمان معاصر انجام شده و افراد سعی کردند به هر نحو ممکن استدلال کنند چگونه می‌شود یک امام زیست طولانی داشته باشد. 🔗 iqna.ir/00HJSH 🆔 @iqnanews
در روزنامه جام جم امروز مفصل از مرد بی نظیر معاصر شهید بهشتی گفتم @yahyajahangiri
14-1.pdf
416.9K
فایل پی دی اف روزنامه گفتگوی دکتر یحیی جهانگیری با روزنامه جام جم درباره شهید بهشتی و عرصه بین الملل @yahyajahangiri
انواع نیایش و اما نیایش انبیا @yahyajahangiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکوه عید روزی محمد پسر آمنه، با سه نفر آیین خود را آغازید پس از قرن ها، میلیون ها انسان، به عشق او، مانور ایمان می دهند چقدر خوب است ما مبلغان آیین او، از خود او یا بگیریم، چگونه مثل خودش، دینش را تبلیغ و ترویج کنیم. سه نفر ها را به این جمعیت های با شکوه تبدیل کنیم. بلال جبشی را کنار صهیب رومی سلمان فارسی کنار اویس یمنی قرار دهیم زیر چتر ایمان عیدتان مبارک| از سرزمین منا @yahyajahangiri
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️اندر حکایات ذبح جَعد بن درهم در عید قربان اموی ✍️ به قلم: عدنان فلّاحی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اگر بخواهیم در اینجا از مفهوم «اسلام امریکایی» سید قطب وام بگیریم، می‌توانیم ذبح جعد بن درهم در عید قربان سال ۱۲۴ ق را یکی از تجلیات اسلام اموی و یا ـ به قول کسانی چون دکتر شریعتی[1] ـ "تسنن اموی" بنامیم. 🔸فارغ از دیدگاه‌های عقیدتی که به جعد منسوب شده، جعد زندگانی سیاسی بسیار پرتُنشی داشت. مشهور است که جعد ابتدا از معلمان خلیفه اموی مروان دوم بود و بعدها دربار امویان را ترک کرد. او سپس در جرگه‌ی حامیان قیام یزید بن مهلب علیه امویان قرار گرفت [2] و سرانجام به دست خالد قَسری ـ والی هشام در عراق ـ کشته شد. 🔹اما ماجرای کشته شدن جعد ـ که از سوی بیشتر محدثان و مورخان تلقی به قبول شده ـ بسیار منحصربفرد است. احتمالاً قدیمی‌ترین گزارش از پایان کار جعد را بخاری (256هـ) روایت کرده است؛ او با سند خویش از حبيب بن أَبِي حبيب نقل می‌کند: «روز عید قربان در شهر واسط، خالد بن عبدالله قسری را دیدم که گفت: قربانی کنید که خداوند از ما و شما قبول کند. من [هم] جعد بن درهم را قربانی می‌کنم»[3] 🔸قسری سپس از منبر پایین آمد و جعد را در پیشگاه دیدگان مردم، ذبح کرد! البته والی امویان توجیهاتی عقیدتی برای ذبح جعد تراشید، اما همان منابع غالبا تأکید دارند که قاتل وی خالد قسری نیز شخصیت متقی‌ نداشته است و بلکه «دربست در خدمت خلفای اموی بوده است.«[4] 🔸 مورخان، خالد قسری را به نَصب (دشنام‌گویی و لعن علی بن ابی طالب و خاندانش) منسوب کرده اند[5] و از عبدالله بن احمد حنبل و فضل بن الزبیر نقل شده که خالد دشنام‌های زشتی به علی بن ابی طالب می‌داد و از همین رو عبدالله بن احمد بن حنبل او را مردی «سوء» توصیف می‌کند.[6] 🔹اگرچه خالد قسری نهایتا به همان سرنوشتی دچار شد که برای مخالفینش رقم زد و پس از عزل توسط هشام و تحمل زندان و شکنجه در محرم سال126 به شکل فجیعی توسط یوسف بن عمر الثقفی (حاکم بعدی بصره و کوفه) کشته شد[7]، اما برخی از فقها در بستر جدلیات کلامی و عقیدتی، همچنان از ماجرای این قربان اموی با افتخار یاد می‌کردند. 🔸مثلا فقیه و صوفی بزرگ حنبلی عصر ممالیک ابن قیم جوزیه (751هـ) در اشعارش ـ موسوم به نونیه ـ شادی خود را قرن‌ها پس از قتل جعد بن درهم به دست خالد بن عبدالله قسری پنهان نمی‌کند و چنین می‌سُراید: "... خالد القسری در روز قربانی‌های قربان، جعد را قربانی کرد. از آن رو که جعد گفت: ابراهیم، خلیل الله نیست. دور باد این سخن! و او گفت: موسی کلیمِ نزدیک [= سخنگوی بی‌واسطه با خدا] نیست. پس هر صاحبِ سنتی، بابت این قربانی [=جعد بن درهم] از او تشکر می کند. آفرین به این قربانیِ کننده [=خالد قسری]"[8]. 🔹از آن سو برخی دیگر از علمای مسلمان نه تنها برای ذبح جعد بن درهم شادی نکرده‌اند بلکه این قتل را به مثابه صفحه‌ی سیاهِ تاریخ مسلمین ـ الصفحة المظلمة ـ آورده‌اند. از جمله د. محمد عِماره از علما مجمع البحوث الازهر می‌نویسد: «از جمله بعضی محنت‌هایی که فلاسفه و متفکران مسلمان ـ و کامل‌تر از آن مدارس و جریانهای فکری اسلامی ـ به آن دچار شدند... آن هنگام بود که خالد بن عبدالله قسری (66 ـ 126هـ.) اراده خلیفه اموی هشام بن عبدالملک را اجرا کرد و یک متفکر اسلامی بزرگ را که پرچمدار مخالفت سیاسی و فکری با بنی امیه بود، به جرم اعتقاد به خلق قرآن ذبح کرد!»[9]. ـــــــــــــ منابع: [1]. علی شریعتی: "قرينه «تشيع صفوى»، «تسنن اموی» است. هر دو دین دولتی‌اند، آن تسنن برای توجیه مذهبی و تطبیق اسلامی خلافت اموی و جانشینانش، و این برای توجیه سلطنت صفوی و..."(شریعتی، تشیع علوی و تشیع صفوی (ج9 مجموعه آثار)، پاورقی ص292) [2]. Josef van Ess, Theology and Society in the Second and Third Centuries of the Hijra; A History of Religious Thought in Early Islam, Translated from German by Gwendolin Goldbloom, vol. 2, p. 514, Brill, 2017. [3]. البخاری، التاریخ الکبیر، 1/64، دائرة المعارف العثمانية، حيدر آباد [2]. Josef van Ess, vol. 2, p. 515. [5]. الذهبی، سیر اعلام النبلاء، 5/426، دارالرسالة [6]. همان، 5/429 [7]. همان، 5/432 [8]. "...ضحى بجعد خالد الـ/ـقسري يوم ذبائح القربان. إذ قال إبراهيم ليس خليله/كلا ولا موسى الكليم الداني. شكر الضحية كل صاحب سنة/لله درك من أخي قربان"(ابن قیم، النونیة، صص7،8) [9]. محمد عمارة، الدولة الإسلامیة بین العلمانیة والسلطة الدینیة، ص19 🆔https://t.me/AdnanFallahi 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair :➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مبلغان بدون مرز
@intMob ✳️ آسیب شناسی صدور انقلاب 🔹یحیی جهانگیری، مبلغ بین الملل متأسفانه ما نتوانسته‌ایم برای این نیاز و خوراک لازم را دسته‌بندی، بسته‌بندی و فراهم کنیم و به دنیای تشنه، پاسخ‌های لازم را بدهیم. شاید به همین دلیل فرصت برای عرض اندام نسخه‌های قلابی مانند وهابیت پیدا می‌شود تا داعش را در بستر رادیکالیزم اسلامی متولد کنند و آن تشنگی را به صورت کاذب پاسخ بدهند. من در برخی دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس داشتم؛ وقتی می‌گفتم iran می‌گفتند Iraq؟ یعنی حتی نام ایران و عراق را به دلیل تشابه لفظی اشتباه می‌گرفتند و بعدش هم می‌پرسیدند از صدام چه خبر؟ یعنی شما ببینید آشنایی با کشور ما در برخی نقاط دنیا چقدر اندک است. یا مثلاً در دانشگاه ژاپن فکر می‌کردند ایران یک کشور عقب مانده مانند دوره قاجار است. وقتی چند عکس از تهران را نشانشان می‌دادم باورشان نمی‌شد که اینجا ایران است. ما به اندازه کافی با زبان بین‌الملل دنیا آشنا نیستیم. منظورم زبان انگلیسی یا عربی نیست، منظورم زبان گفت و گو و مفاهمه است. ما در این حوزه‌ها کم‌کاری داشته‌ایم. ما در توسعه و گسترش پیام در بیرون از مرز هم به شیوه دوری عمل کرده‌ایم، یعنی رفته‌ایم پیام خودمان را برای ایرانیان خارج از کشور آن هم شیعیان ارائه کرده‌ایم. ما چقدر توانسته‌ایم در کلیساها نفوذ کنیم و مانند امام موسی صدر در کلیساها خطابه علمی ارائه کنیم؟ ما رفته‌ایم برای تیم سفارت سخنرانی کرده‌ایم و برگشته‌ایم. نکته دردآور دیگر این است که برای توسعه گفتمان انقلاب به همین رویکرد منبری و مخاطب عمومی بسنده کرده‌ایم. ما در ژورنال‌های بین‌المللی و مجلات‌ ای. ‌اس. ‌آی در حوزه گفتمان‌سازی چقدر سهم داشه‌ایم و چقدر مدرس با رویکرد انقلابیِ آکادمیک برای کرسی‌های اسلام‌شناسی و شیعه شناسی دنیا تربیت کرده‌ایم؟ اگر بخواهم یک تصویر کلی از دنیای امروز به شما بدهم باید بگویم انسانِ امروز دچار یک ابهام و سرگشتگی است. غرب ایسم‌های مختلفی را تولید کرد که با هر کدام به دردی پاسخ دهد، اما امروزه این ایسم‌ها هر کدام دیگری را می‌شکنند و خودشکنی این ایسم‌ها نیز موجب ناامیدی بیشتر انسان شده است. اما صادقانه بگویم، این الزاماً بدان معنا نیست که آن‌ها به سمت ایسم ما یعنی انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند. ما وقتی می‌توانیم به جذب مردم دنیا امیدوار باشیم که بتوانیم انقلاب خودمان را در عمل به عنوان یک نمونه برتر به دنیا معرفی کنیم. ما باید نسبت به پیرایش درونی انقلابمان هر چه زودتر اقدام کنیم وگرنه این انقلاب نمی‌تواند توسعه فرامرزی پیدا کند. ما در پنج سال آینده در جهان اسلام حرف های خوبی برای گفتن خواهیم داشت اما لازمه آن این است که به سازماندهی بیندیشیم. یکی از آرزوهای من این است یک حوزه علمیه کاملاً انگلیسی‌زبان و جایی را داشته باشیم که معارف دینی را با زبان آکادمیک و با آن نسخه‌ای که دنیا می‌خواهد عرضه کنیم. 💯مبلغان بدون مرز @intMob
2-newspaperpdf_14020406_3.pdf
2.46M
یادداشت گفتاری درباره حج روزنامه قدس| چهارشنبه | ص ۳ @yahyajahangiri 👍
طبق عادات همیشگی ام در مناسب ها، کتاب مرتبط می خوانم و حاشیه می زنم. در این سفر، چند کتاب توفیق شد، یکیش حج شریعتی ب انگلیسی بود، که کلی تعلیقه و کامنت نوشتم، آینده منتشر می شود
۱۱ دی الحجه سالروز حمله یزید به کعبه @yahyajahangiri
🟢 آسیب شناسی صدور انقلاب ✍️ یحیی جهانگیری، مبلغ بین الملل 🔸متأسفانه ما نتوانسته‌ایم برای این نیاز و خوراک لازم را دسته‌بندی، بسته‌بندی و فراهم کنیم و به دنیای تشنه، پاسخ‌های لازم را بدهیم. شاید به همین دلیل فرصت برای عرض اندام نسخه‌های قلابی مانند وهابیت پیدا می‌شود تا داعش را در بستر رادیکالیزم اسلامی متولد کنند و آن تشنگی را به صورت کاذب پاسخ بدهند. 🔹من در برخی دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس داشتم؛ وقتی می‌گفتم iran می‌گفتند Iraq؟ یعنی حتی نام ایران و عراق را به دلیل تشابه لفظی اشتباه می‌گرفتند و بعدش هم می‌پرسیدند از صدام چه خبر؟ یعنی شما ببینید آشنایی با کشور ما در برخی نقاط دنیا چقدر اندک است. یا مثلاً در دانشگاه ژاپن فکر می‌کردند ایران یک کشور عقب مانده مانند دوره قاجار است. وقتی چند عکس از تهران را نشانشان می‌دادم باورشان نمی‌شد که اینجا ایران است. 📌 ما به اندازه کافی با زبان بین‌الملل دنیا آشنا نیستیم. منظورم زبان انگلیسی یا عربی نیست، منظورم زبان گفت و گو و مفاهمه است. ما در این حوزه‌ها کم‌کاری داشته‌ایم. 👈 ما در توسعه و گسترش پیام در بیرون از مرز هم به شیوه دوری عمل کرده‌ایم، یعنی رفته‌ایم پیام خودمان را برای ایرانیان خارج از کشور آن هم شیعیان ارائه کرده‌ایم. ما چقدر توانسته‌ایم در کلیساها نفوذ کنیم و مانند امام موسی صدر در کلیساها خطابه علمی ارائه کنیم؟ ما رفته‌ایم برای تیم سفارت سخنرانی کرده‌ایم و برگشته‌ایم. نکته دردآور دیگر این است که برای توسعه گفتمان انقلاب به همین رویکرد منبری و مخاطب عمومی بسنده کرده‌ایم. ما در ژورنال‌های بین‌المللی و مجلات‌ ای. ‌اس. ‌آی در حوزه گفتمان‌سازی چقدر سهم داشه‌ایم و چقدر مدرس با رویکرد انقلابیِ آکادمیک برای کرسی‌های اسلام‌شناسی و شیعه شناسی دنیا تربیت کرده‌ایم؟ 💡 اگر بخواهم یک تصویر کلی از دنیای امروز به شما بدهم باید بگویم انسانِ امروز دچار یک ابهام و سرگشتگی است. غرب ایسم‌های مختلفی را تولید کرد که با هر کدام به دردی پاسخ دهد، اما امروزه این ایسم‌ها هر کدام دیگری را می‌شکنند و خودشکنی این ایسم‌ها نیز موجب ناامیدی بیشتر انسان شده است. اما صادقانه بگویم، این الزاماً بدان معنا نیست که آن‌ها به سمت ایسم ما یعنی انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند. ما وقتی می‌توانیم به جذب مردم دنیا امیدوار باشیم که بتوانیم انقلاب خودمان را در عمل به عنوان یک نمونه برتر به دنیا معرفی کنیم. 🔸ما باید نسبت به پیرایش درونی انقلابمان هر چه زودتر اقدام کنیم وگرنه این انقلاب نمی‌تواند توسعه فرامرزی پیدا کند. 🔹ما در پنج سال آینده در جهان اسلام حرف های خوبی برای گفتن خواهیم داشت اما لازمه آن این است که به سازماندهی بیندیشیم. 🤲 یکی از آرزوهای من این است یک حوزه علمیه کاملاً انگلیسی‌زبان و جایی را داشته باشیم که معارف دینی را با زبان آکادمیک و با آن نسخه‌ای که دنیا می‌خواهد عرضه کنیم. 🌐 موسسه بین المللی فطرت 🆔 @Fitra_Institute