لیست برخی از #پایان_نامه های ارشد و رساله های دکتری #مصوب که توفیق #راهنمایی یا #مشاوره دارم
#مقطع دکتری
#استاد_راهنما
1 ☜ عنوان “شبکه های اجتماعی و اسلام" به #عربی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: خانم فدوی از لبنان
🔹 #مقطع دکتری
2 ☜ عنوان "امکان نظامات فقهی درحوزه زنان"
🔸 برای "حوزه خواهران"
🔸 نویسنده: خانم باطبی
🔹 #مقطع دکتری
3 ☜ عنوان "نقش سبک زندگی اسلامی بر زایمان بانوان تهرانی"
🔸 برای "دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران"
🔸 نویسنده: خانم پاکزاد
🔹 #مقطع دکتری
#استادمشاور
4 ☜ عنوان “الگوی توسعه جوامع شیعی" به #انگلیسی
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای غضنفری
🔹 #مقطع دکتری
------------------------------------------------------
5 ☜ عنوان “مرجعیت زنان در فقه شیعه" به #انگلیسی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: آقای رضایی
🔹 مقطع #ارشد
5☜ عنوان “معنای جاهل قاصر" به #انگلیسی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: آقای سرباز از هندوستان
🔹 مقطع #ارشد
5 ☜ عنوان “اخلاق جنسیت در اسلام" به #انگلیسی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: آقای کاظمی از پاکستان
🔹 مقطع #ارشد
6 ☜عنوان “بررسی راهکارهایی جذب جوانان به مسجد“
🔸برای "حوزه علمیه قم“
🔸نویسنده؛ آقای غفاری
🔹 مقطع #ارشد
7 ☜ عنوان" بررسی عناصر سینمایی سوره یوسف“
🔸 برای “دانشکده صدا و سیما"
🔸 نویسنده: آقای اسفندیاری
🔹 مقطع #ارشد
8 ☜عنوان “غیرت ورزی در قران“
🔸برای "حوزه علمیه قم“
🔸نویسنده؛ آقای یونسی
🔹 مقطع #ارشد
9 ☜ عنوان “توسعه تعزیر در فقه"
🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی"
🔸 نویسنده: آقای خورشیدی
🔹 مقطع #ارشد
10 ☜ عنوان "توسعه فرهنگی قیدار نبی
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: آقای خواجه وند
🔹 مقطع #ارشد
11 ☜ عنوان "وحدت اسلامی در اندیشه امام خامنه ای" به #انگلیسی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: آقای گروهی
🔹 مقطع #ارشد
12 ☜ عنوان "راهبردهای اربعین با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای صادقی
🔹 مقطع #ارشد
13 ☜ عنوان "كاستي هاي نظريه مشروطه ي اسلامي درمقايسه بانظريه ولايت فقيه امام خميني (ره)"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای گروهی
🔹 مقطع #ارشد
14 ☜ عنوان "تحدید سن ازدواج در فقه مذاهب اسلامی با رویکرد مقاصدی ، حقوق ایران و اسناد بین الملل"
🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی"
🔸 نویسنده: خانم کاشی
🔹 مقطع #ارشد
15 ☜ عنوان "ابعاد نفوذ در قرآن"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای فیضی
🔹 مقطع #ارشد
16 ☜ عنوان "رسانه در عصر پیامبر" به عربی
🔸 برای "دانشگاه ادیان"
🔸 نویسنده: آقای الموسوی از عراق
🔹 مقطع #ارشد
17 ☜ عنوان "مکاتیب النبی" به عربی
🔸 برای " دانشگاه ادیان
🔸 نویسنده: خانم فلیحه از عراق
🔹 مقطع #ارشد
18 ☜ عنوان "استبداد در خلافت عباسی" به عربی
🔸 برای "دانشگاه ادیان"
🔸 نویسنده: آقای شدهان از عراق
🔹 مقطع #ارشد
19 ☜ عنوان "تمرد در خلافت عباسی" به عربی
🔸 برای "دانشگاه ادیان"
🔸 نویسنده: خانم رشا از عراق
🔹 مقطع #ارشد
20 ☜ عنوان "ابعاد نفوذ در قرآن"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای فیضی
🔹 مقطع #ارشد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#استاد_مشاور
21 ☜ عنوان "بررسی تاریخ شهر مدینه از صدر اسلام تا قیام امام حسین"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای کریمخانی
🔹 مقطع #ارشد
22 ☜ عنوان "جرح و تعدیل شهود در فقه و حقوق"
🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی"
🔸 نویسنده: آقای هدایتی
🔹 مقطع #ارشد
23 ☜ عنوان"مطالعه تطبیقی مبانی فقهی و حقوقی حق رای در قانون اساسی ج. ا. ا و افغانستان"
🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی"
🔸 نویسنده: آقای موسوی
🔹 مقطع #ارشد
24 ☜ عنوان "تشهیر شهود در فقه"
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: آقای لاری
🔹 مقطع #ارشد
-------------------------------------------------
#استادداور
25 ☜ عنوان "رابطه علم و دین از دیدگاه جوادی آملی"
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: نیشابوری
🔹 مقطع #ارشد
26 ☜ عنوان "نفوذ شیطان و راهکار مقابله با آن"
🔸 برای "حوزه قم
🔸 نویسنده: سلیم زاده
🔹 مقطع #ارشد
27 ☜ عنوان "راهکار کاهش گناه"
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: آقای نعیمی
🔹 مقطع #ارشد
31 ☜ عنوان "مثبت نگری در آیات و رویات"
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: آقای حیدری
🔹 مقطع #ارشد
☑️ دانشجویان و طلاب عزیزم که با من پایان نامه داشتند و در لیست نیست، مستقیم به خود بنده مشخصات خود را ارسال کنند
و... بروزرسانی می شود
🔹مارا به علاقمندان معرفی کنید🔹
🌐 #یادداشتهای_فرامرزی_یک_طلبه
🌐 ⬅️کانال تلگرام
https://t.me/IRANfaramarz/
⬅️کانال ایتا
https://eitaa.com/yahyajahangiri/
ماجرای پرداخت شهریه متفاوت سید مرتضی به دو تن از شاگردانش- آیت الله جوادی آملی.mp3
6.92M
▫️وقتی #سید_مرتضی به دو تن از شاگردانش با استعدادش در حوزه، شهریه #ویژه می دهد.
🎙حضرت آیت الله جوادی آملی
■ طلبه های بااستعداد نباید در قرض و بدهی بمانند
■ شیخ طوسی ۱۲ برابر سایر طلاب شهریه می گرفت!
■ پ ن:
کی گفته، کیفیت گرایی در تربیت طلاب را قربانی کمیت گرایی کنیم.
طلاب نخبه و با استعداد، با نماز استیجاری و اسنپ زندگی کنند
@sedayehowzeh
@yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان
پیامبر گرامی اسلام به تعبیر دکتر شریعتی کلمۀ خود را با الله شروع کرد و با انسان پایان داد. پیامبر میخواست بگوید من میان الله و انسان از یک سو و انسان و الله از سوی دیگر ارتباط برقرار کردهام و با الله بودن سبب نشد زمین را فراموش کنم. بنا به تعبیر خوب یکی از نویسندگان، او به ما آموخت که شما حق ندارید به دلیل توجه به بالا، زمین را فراموش کنید. یا به تعبیر یکی از بزرگان، به ما آموختهاند که در اثنای نماز شب نیز (که امری کاملاً شخصی و فردی به منظور ایجاد ارتباط با خداوند است) چهل مؤمن را یاد کنید. این نکتۀ ظریف نشان میدهد شما در دل شب (و در اوج ارتباط شخصی با خداوند) نیز حق ندارید درد انسان را فراموش کنید و حداقل هر شب باید درد چهل انسان را مورد توجه قرار دهید. البته دعا کردن در اینجا دعای صرف نیست، بلکه به معنای این است که دعا کنید مسائل آنها با کمک خداوند حل شود. پیامبران آمدند تا مسائل انسان را بفهمند و برای حل آن راهکاری خدایی ارائه کنند. ما نمیخواهیم مسئلۀ بشر به هر روشی حل شود، بلکه مدعی هستیم و میخواهیم این مسئله به روش خدایی به پاسخ برسد. چنین نگاهی را خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی(ص) به ما آموخت که آسمانی بودن، نباید شما را از زمینی بودن غافل کند.
حدیثی داریم با این مقدمه که «مَن باتَ...» و بات از بیتوته و شب ماندن میآید. او به ما یاد داد که هرکس شب بخوابد و در دل شب مسلمانی فریاد بزند و او ندای مسلمان را جواب ندهد، مسلمان نیست. به نظر من حدیث دل شب بر این نکته تأکید دارد که در دل شب نیز باید درد انسان داشته باشید و به فکر مسائل انسان باشید. بنابراین آسمانی بودن و در غار حرا بودن پیامبر، موجب نشد از زمینی بودن غافل شود، همچنانکه زمینی بودن او نیز موجب نشد آسمان را فراموش کند. او نه مانند امروز چنان دچار مدرنیته شد که تنها دغدغۀ بشر (زمینی) را داشته باشد و بدون توجه به آسمان زندگی کند و نه مانند عرفانهای آنچنانی تنها به آسمان توجه داشت که زمین را فراموش کند. ایشان این دو را به یکدیگر ربط داد. برای کشف چگونگی این اتفاق با ارائۀ یک بحث مهم فلسفی و تفسیری، برداشتی از آن ارائه خواهیم کرد.
مهمترین عظمت پیامبر این بود که میان دو قوس قرار داشت؛ یکی در طرف عالم روحانی و دیگر در طرف عالم زمینی. ایشان این دو (طرف) را به یکدیگر پیوند داد، اینگونه که هم مسئله را میدید و هم در پی راهحل بود، نه اینکه برای راحتی و آرامش خود، به مسئله توجه نکند. از سوی دیگر چنان گرفتار مسئله نشده بود که راهکار آسمانی را نبیند. ما گاهی چنان درگیر مسائل میشویم که آسمان را فراموش میکنیم. درد مسائلی و معضلاتی مانند حجاب، اقتصاد، فرهنگ، تورم و غیره چنان ما را میگیرد که صرفاً در پی راهکار زمینی برای رفع آنها هستیم، در حالی که پیامبر میفرماید باید راهکار آسمانی را برای درمان دردها و حل مسائل بیابید.
@yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان
قرآن میفرماید: «إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»و در آیۀ دیگر میخوانیم: «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ». سنخ امر خدا از نوعی است که همین که دستور میدهد، اتفاق میافتد؛ امر خدا از سنخ دستورات آنی، لحظهای و فوری است و نیازمند پردازش (Process) و زمان طولانی نمیباشد. بر این اساس علامه میفرماید وحی خدا از سنخ امر است و امر خدا از مواردی است که بیدرنگ اتفاق میافتد و نیازمند تدرّج نیست. علامه میفرماید امر از سنخ مواردی است که نیازمند زمان و مکان نیست و بیزمانی، بیمکانی و تجرد، شاخصۀ آن میباشد. وحی نیز از این سنخ و یک امر بیدرنگ، بدون زمان و بدون مکان است که رابطۀ پیامبر را با آسمان برقرار میکند.
حال پیامبر آن امر بلازمان، بلامکان و آنی را طی ۲۳ سال، در مکه و مدینه و به تدریج به مردم میآموزد و آن ارتباط امری را به کتاب تبدیل میکند. پیامبر آن ارتباط آنی را طی یک بازۀ زمانی طولانی و تدریجی ۲۳ ساله به مردم میآموزد. به تعبیر علامه، امر، مجرد است، نه مادّی و پیامبر موضوعی مجرد را در فضایی مادّی قرار میدهد. عظمت پیام پیامبر در همین پردازش، پالایش و تبدیل بزرگی است که انجام میدهد. البته باید مراقب بود که این تبدیل، ذهن ما را به تحریف نبرد، مانند برخی (سروش و مانند او) که این مسئله را نفهمیدند و به این نتیجه رسیدند که خود پیامبر صاحب وحی بودند.
@yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان
اگر بخواهیم مسائل انسان معاصر مانند قاچاق، فقر، محیطزیست و... را بفهمیم باید به این چگونگیها دقت کنیم. امروز تمام تلاش حوزههای علمیه اتفاق میافتد، گره زدن این مسئلهها به راهحلها راهکارهای آسمانی، آن هم ناظر به وات (What) است، یعنی تلاش کنیم و پاسخ اسلام نسبت به این مسئله را دریابیم، اما این ناظر به وات (What) است، پس از آن باید دید چگونه (How) میخواهیم به این مسئله (که چیستیاش را دریافتیم) پاسخ دهیم. ما جواب اسلام را گرفتیم، مثلاً بهعنوان مثال ما پاسخ مسائلی مانند فقر در آمریکای لاتین، قاچاق انسان در آفریقا را براساس پیام آسمانی اسلام دریافتیم و روش اجتهاد را دربارۀ غارت و استثمار کشورهای سیاهپوست و مسائل مختلفی مانند تجارت سکس و نابودی محیطزیست و خشونت فراگرفتیم، اما در کنار آن ارتباط آسمانی و شناخت Whatها (آن هم به فرض اینکه جوابها را واقعاً پیدا کرده باشیم) شناخت چگونگیها (How) نیز مطرح است. همانطور که عرض کردم نباید چگونگی را تنها به اخلاقیات تقلیل داد، این Howها را باید مسئلهای راهبردی بدانیم. باید ببینیم پیامبر جهاد، حجاب، صلاة و... را چگونه به مردم میآموخت.
این روشی است که پیامبر عزیز ما به کار بردند و ما میتوانیم با الگوبرداری از ایشان سه نفر را به ۲۰۰ هزار نفر تبدیل کنیم، واتها (What) و فرآیند تبدیل آنها به How را بیاموزیم. امروز یکی از خلأهای امر تبلیغ، شناخت چگونگی پیامرسانی پیامبر میباشد، البته نه به این معنا که همه چیز را در ابعاد و روش اخلاقی پیامبر خلاصه کنیم، بلکه باید در قالب بحثهای راهبردی و مهندسی فرهنگی پژوهش و تحقیق کنیم. باید بررسی کنیم و دریابیم پیامبر معارف را در بازههای زمانی مختلف چگونه مهندسی میکرد.
ما باید بدانیم کجا، چگونه (How) و در چه زمانی اینها را به مردم بگوییم. بهعنوان مثال باید جواب اسلام نسبت به مسئلۀ محیطزیست را بیابیم.
این چگونگی (How) مسئلۀ ماست و باید در حوزه یاد بگیریم، همچنان که پاسخها را در واتهای پیامبر جستجو میکنیم، پاسخها را در چگونگی تعلیمات پیامبر و در Howهای ایشان بکاویم. متأسفانه ما دربارۀ Howهای پیامبر، همه چیز را به نگاه اخلاقی منحصر کردهایم و از نگاهها و رویکردهای دیگر غفلت ورزیدهایم که باید مورد پژوهش قرار گیرد.
@YAHYAjahangiri
ما نمیتوانیم مسئلۀ انسان امروز را بدون برقراری ارتباط با آسمانها بفهمیم و نمیتوانیم پاسخی آسمانی برای آنها بیابیم مگر اینکه کارکرد این پردازش را متوجه شویم. ما نمیتوانیم مسئلۀ انسان را در چهارچوب مدرنتیه و در قالب و زمینی و مادّی حل کنیم. حوزۀ غیرسکولار یعنی حوزهای که ناظر به درد جامعه و یافتن پاسخ آسمانی برای آن است، در حالی که حوزۀ سکولار تنها به دنیا چسبیده و یا از دردِ مسئلۀ انسان رها شده است. حوزۀ انقلابی یعنی حوزهای که مسئلۀ انسان را میداند، اما پاسخ مسئلۀ انسان را در زمین نمیجوید، بلکه نگاهش روبه آسمان است. حوزه باید وحی، روح و امر را دریابد.
@yahyajahangiri
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون
سید فاضل حسینی میلانی (1323ش)، رئیس کالج بینالمللی مطالعات اسلامی انگلیس، استاد حقوق و فلسفه اسلامی در کالج اسلامی، مسئول بنیاد آیتالله خویی(ره) در لندن، استاد فقه دانشگاه کمبریج و صاحب کتاب «محاضرات في فقه الإمامية» دار فانی را وداع گفت.
وی نوه آیتالله سید محمدهادی میلانی و نواده آیتالله سید محمدصادق قزوینی بود که در سال 1980م، توسط صدام به شهادت رسیدند.
مصاحبه سال ۹۵ مباحثات با ایشان
https://mobahesat.ir/13416
@yahyajahangiri
ای محمد، با ما سخن بگو!
■ به تو #جهان_امروز بیش از #عصر_جاهلیت حجاز، نیازمند است!
اگر آن زمان# همه را به اسلام فراخواندی؛
اینبار بیا و بگو کی مسلمانت #نیست!
■ آن #داعشی خونخوار که دختران ایزدی را به نام دین تو، به رقیت می برد؟
یا آن طالبانی که به اسم اسلامت، #زنان را از تحصیل منع می کند؟
بیا به حرمت دایه ات #حلیمه! و نگذار باز زنده بگو کردن دختران، باب شود!
■ این بار بیا بجای #بت ها، #تابوهای نادرست را درمیان ما بشکن! که حجابی است اکبر برای شناختن دین ناب تو!
■ چه مدعیانی که با #نامت آمدند
اما تنها چیزی که #نداشتند،
#شباهت به تو بود.
■ ای محمد، تو را به جان مادرت #آمنه سوگند، که یک بار دیگر از بلندای کوه غیب، به شهرهای پر از #بلاهت ما سرازیر شو.
این بار ما را نه از #بتپرستی، که از #خودپرستی برهان!
📝یحیی جهانگیری
الهام از مرحوم بابایی
@yahyajahangiri
📊 آمار زایران اربعین قاره آمریکا
🔹آمریکا 7042. 🔸مکزیک 24
🔸کوبا 12. 🔹سنت کیتس 256
🔹دومینیکن 601. 🔸جاماییکا 14
🔸هندوراس 16. 🔹السالوادور 13
🔹پاناما 11. 🔸کاستاریکا 13
🔸کلمبیا 30. 🔹ونزوئلا 75
🔹اکوادور 13. 🔸پرو 17
🔸برزیل 79. 🔹بولیوی 14
🔹شیلی 12. 🔸آرژانتین 13
🔸پاراگوئه 12. 🔹اروگوئه 14
📊 آمار از سوی عتبه مقدسه عباسیه
✅ تعداد زیاد زایرین از «دومینیکن» و «سنت کیتس» و نیز عدد زایران از «ونزوئلا» به نسبت جمعیت این کشور میتواند جالب توجه باشد.
@Muslimnair
@yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
■ تعداد سفرهای فرامرزی جناب #پاپ_فرانسیس در طول #ده_سال پاپی
به تفکیک سال
■ آنقدر بین الملل برای #واتیکان مهم است که #فقط یکسال بدون سفر خارجی بوده؛ آن هم به دلیل کرونا
فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا
■ در طول ۱۰ سال بودن سریر مقدس، بیش از ۴۰ کشور سفر کرده.
■ گاه در یک سال، ۴ سفر خارجی داشته است.
■ همیشه گفتم: نمی شود بدون #سیر_زمینی و آفاقی، به #صیر_ضمیری و انفسی پرداخت.
سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ
قابل توجه حوزه های علمیه
@yahyajahangiri
■ سفر پاپ به بزرگترین کشور اسلامی؛ اندونزی
که فقط ۳ درصد مسیحی دارد
■ پاپ فرنسیس، در دهه ۹۰ از عمرش
باز در سفر بین المللی و اینبار شرق آسیا
■ جالب است بدانید
او از سال انتخابش ۲۰۱۳
نزدیک ۵۰ سفر بین المللی داشت.
هیچ سالی -جز سال ۲۰۲۰ بخاطر کرونا- بدون بازدید جهانی نبود.
■ ■ آنقدر بین الملل برای #واتیکان مهم است که #فقط یکسال بدون سفر خارجی بوده؛ آن هم به دلیل کرونا
■ برخی سال ها مثل سال ۲۰۲۲، حتی چهار سفر بین المللی در یکسال کرد.
■■ قابل توجه متولیان بین الملل
ياداشت های فرامرزی یک طلبه
@yahyajahangiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی رشته «مطالعات ایران»
اینبار نه فقط در #دانشگاه ها
بلکه در #مدارس رژیم #اسراییل هم پایش باز شد.
■ چقدر شایسته است وزارت آپ برای شناخت محیط و مناطق، رشته های درسی نه فقط در دانشگاه ها مثل دانشکد مطالعات بلکه در دبیرستان هم انجام شود
@yahyajahangiri
آنچه در ادامه می آید گفتگوی خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین المللی اسلام و مولف کتاب فقه المصلحه به زبان انگلیسی است.
آنچه که در هجرت پیامبر (ص) برای بنده بسیار زیبا و شوق انگیز است این است که در این واقعه به همان معنا که ما شاهد یک هجرت بیرونی هستیم هجرت درونی هم اتفاق می افتد یا این طور بگوییم هیچ هجرت بیرونی بدون هجرت درونی امکان پذیر نیست و این که پیامبر (ص) تعصبی به یک سرزمین خاص ندارد و عملا هم این را نشان می دهد.
https://iqna.ir/fa/amp/news/3763099
@yahyajahangiri
پیشتر هم عرض کردم هجرت در واقع به ما یاد می دهد که اسلام دین یک سرزمین و جغرافیا و قوم نیست. هر کجا وقتی نیاز باشد اسلام آن جاست و همان جا حاضر می شود. در حالی که هنوز برخی ها تحت تاثیر گمان ها و پندارهایی که دارند تصور می کنند هر عرب، مسلمان است و هر مسلمانی عرب است. در حالی که اسلام حقیقی یعنی آن چه که از رسول خدا (ص) به ما رسیده بر این باور نیست. اسلام دین انسان است نه یک نژاد و مرز و جغرافیای خاص و هجرت به بهترین شکل ممکن این معنا را در دل خود دارد. از همین جاست که اگرچه مکه نقطه پیدایش اسلام است اما در همان جا متوقف نمی ماند وگرنه اگر پیامبر (ص) جغرافیا و قومی می اندیشید تحت هر شرایطی ترجیح می داد که در همان مکه بماند در حالی که مساله اسلام و پیامبر یک جغرافیا و مرز خاص نیست. اگر از اسلام در نقطه پیدایش آن استقبال نشد قرار نیست که اسلام در آن جا بماند بلکه در نقطه ای دیگر به باروری و پویایی می رسد و هجرت در واقع به ما نشان می دهد که انسان مسلمان در برابر حق تسلیم است نه در برابر محدودیت های سرزمینی و جغرافیایی و انسان مسلمان در محدودیت های سرزمینی و قومی و ... متوقف نمی ماند. شما امروز می بینید که اگرچه سرزمین عربستان و به یک معنا خاورمیانه، مهد و زایشگاه اسلام بوده اما در سرزمین های دیگر از آن استقبال می شود چون وقتی پیامی فطری است وقتی از برابری انسان ها سخن می گوید و همه آن امتیازهای ظالمانه و قراردادی و طبقاتی را نفی می کند این پیام می تواند همه مرزها را درنوردد همچنان که این اتفاق افتاد.
https://iqna.ir/fa/amp/news/3763099
@yahyajahangiri
پیامبر (ص) حقیقتا با هجرت خود نشان دادند که طبیب الدوار یا پزشکی دوره گرد است. پیامبر (ص) منتظر بیمار نبود که بیمار با پای خود به سراغ حضرت بروند بلکه پزشک یا طبیبی بودند که با پای خود سراغ بیمار می رفتند. هجرت پیامبر (ص) به ما یاد می دهد که ما باید اسلام را به سمت مشتاقان ببریم. این طور نیست که من مبلغ منتظر بنشینم تا مشتاقان و طالبان یا کسانی که دردی در درون خود دارند سراغ ما بیایند بلکه وظیفه مبلغ است که مطابق با سیره و رفتار پیامبر (ص) حتی از وطن خود بکوچد تا دل های مشتاق هدایت را با حقایق و معارف اشنا کند، همچنان که پیامبر (ص) از زادگاه و وطن خود کوچ کردند و این یک پرسش جدی است که ما امروز متوجه این امر باشیم که چقدر مبلغ در عرصه بین المللی تربیت کرده ایم که از سرزمین و خانواده خود دل برکنند و به عشق اسلام و پیامبر، حقایق ناب را در جهان برای مشتاقان تبیین کنند. همچنانکه ما در اسلام به مجاهد نیاز داریم به مهاجر هم نیاز داریم و مجاهدین و مهاجرین در کنار هم می توانند حقایق اسلام در اقصی نقاط جهان را تبیین کنند و نکته جالب توجه این است که کسی می تواند حقایق هجرت را به درستی تببین کند که خود مهاجر باشد.
https://iqna.ir/fa/amp/news/3763099
@yahyajahangiri
گزارش سوره سینما، نقش قوم یهود در واقعه عاشورا ماجرایی است که به شکل های گوناگون از سوی صاحبنظران و تحلیل گران دینی، مذهبی و تاریخی به اثبات شده. از این رو در بخشی از فصل پنجم نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» نیز به آن پرداخته شده است. حجت الاسلام یحیی جهانگیری، استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در سه لایه درباره این موضوع سخن گفته است.
http://www.sourehcinema.ir/?p=163615
@yahyajahangiri
هدایت شده از هوای نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجت الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری | عضو شورای برنامه ریزی و داور بخش بین الملل و ارکان هیأت
🔹️بخشهای سومین مهرواره هوای نو:
🔸️نهاد هیأت
🔹️ارکان هیأت
🔸️تولیدات هیأت
🔹️فرا هیأت
🔸️بین الملل
📝برای ثبت نام و مشاهده اطلاعات بیشتر به وبگاه havayenoo.ir مراجعه نمایید.
💠 در هوای نو هیأت نفسی تازه کنیم....
#هیأت
#داوری
#داور
#دکتر_یحیی_جهانگیری
#ارکان_هیأت
#بین_الملل
#هوای_نو
#مهرواره_هوای_نو
#سومین_مهرواره_هوای_نو
@havayenoo_ir