به این فکر کردید که چرا در جهان پیشا تجدد چیزی به نام اوقات فراغت و تفریح چندان شناخته شده نبوده؟ آیا مردم از کار کردن خسته نمیشدند؟
بُعدِ گاهشمار مدرنیته به انسان میآموزد زمان را اندازه بگیرد و زندگی اش را در ظرف زمان بسنجد؛ کار، زندگی، تفریحات و همه چیزش را. آنگاه یک قسمت از زندگی را برای لذتبردن کنار میگذارد و بقیه زندگی را معطوف به آن تنظیم میکند. کار، شر، رنج و شکنجهای است برای تمهید و فراهم کردن امکان لذت در بخش دیگری از زندگی مثلا در پایان هفته یا تعطیلات سال نو. ولی وقتی زندگی و کار از زمان لذت تفکیک شد، لذتِ محدود به زمان و مکان، خودش به فشار مضاعف روانی تبدیل میشود. سوژه مدرن، برای لذت بردن در بخشی از زندگی، تحت فشار زمانی است که به سرعت میگذرد و گویی از ابتدا نگران به پایان رسیدن آن است.
اما انسان پیشاتجدد غالبا کارش، هنرش بوده و آفرینندگی او در صناعت، طبیعت و خدمت، بخش اصلی و معنابخش زندگیاش بوده است. برای او کار، شر نیست و زندگی به رنج و لذت تقسیم نشده است.
مفهوم افسردهی بازنشستگی در سنین میانسالی را با نشاط سالخوردگانی که در جهان سنتی خود تا روزهای پایان عمر با جدّیت به کارشان مشغولند، مقایسه کنید.
#یادگاری
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
تصویری که میبینید دو تا از کارگاههای آموزشی پیش از ازدواج هستند در سمنان و قزوین.
در یکسال گذشته ما بیش از ۷ هزار کارگاه رایگان آموزشی مهارتهای زندگی مشترک در کشور برگزار کردیم که بیش از ۱۷۰ هزار نفر در این کارگاهها شرکت کردند.
برای اینکه مربیان کارگاهها بهروز باشند دورههای تربیت مربی خانواده و نشستهای دانشافزایی مربیان و مشاوران رو هم به طور مستمر در سراسر کشور برگزار میکنیم. معتقدیم طلاق خیلی از اوقات ناشی از ندانستن مهارتهای زندگی مشترکه؛ ازدواج و زندگی مشترک حتماً نیاز به آموزش و آمادگی داره.
🔸️معاونت امور جوانان
🆔️ @yaminpour
بنابر گزارش بانک مرکزی از ابتدای امسال تا امروز به بیش از ۷۴۳ هزار نفر وام قرضالحسنه ازدواج (جمعاً به مبلغ ۱۰۲ هزار میلیارد تومن) پرداخت شده است. این مبلغ حدود ۳۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
کتابی که ما را به عمق تاریخ میبرد و با لحظهلحظه زندگی #شیخ_انصاری مأنوس میکند.
📣 #نخل_و_نارنج به نسخه هشتادوپنج هزارم و چاپ چهل و هشتم رسید.
🖋 #وحید_یامینپور
برای خرید کتاب اینجا رو کلیک کنید👇
http://ketabejamkaran.ir/72161
#تجدید_چاپ
@ketabeJamkaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراخوان معاونت امور #جوانان برای پیوستن جوانان خلاق به رویداد اتم
اگه در هر زمینه ای مثل: سلامت، آموزش، گردشگری، محیط زیست و... تونستید یه مسئله ی حتی کوچیک رو، با مشارکت مردم حل کنید و البته برای این کار، نوآوری هم به خرج داده باشید، حتما شما هم یکی از اتم های ایران هستید.
پس برای شرکت در رویداد استانی اتم، جمله «من یک اتم هستم» رو به شماره ۱۰۰۰۲۳۳۹ بفرستید. یا می تونید به سایت اتم مراجعه کنید و با نصب اپلیکیشن، فرم ثبتنام رو تکمیل کنید.
Atomtv.ir
Atomiran.net
برای کسب اطلاعات بیشتر کانال مجموعه کمان را دنبال کنید.
@kaman_ts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ در بستر آرمیده بود و چشم بسته ذکر می گفت. شیخ منصور مضطرب می رفت و می آمد. میرزای شیرازی و ملاحسینقلی همدانی و میرزا حبیب رشتی در حیاط نشسته بودند؛ در سکوت.
سید علی شوشتری یا الله گویان وارد شد و یک راست به حجره شیخ رفت. پیشانی اش را بوسید و کنارش نشست. شیخ چشم هایش را باز کرد.
_بعد از خاک سپاری، بی وقفه بر مدرس بنشین و درس را پی بگیر.
_چنین خواهم کرد شیخ!
سید علی با لبخند گریست و شانه هایش به تکان افتاد.
_به زودی به تو خواهم پیوست.
شیخ با لبخند گریست و اشک از گوشه چشمش چکید... و لب هایش از جنبیدن افتاد.
ملا حسینقلی کنج حیاط زیر سایه نخلی که حالا قد و قامت گرفته بود، نشست و حزن انگیز یاسین خواند. هزاران نفر در کوچه های منتهی به خانه شیخ تجمع کردند و پیکر شیخ را تا حرم روی شانه ها بردند. زیر طاق باب القبله حرم امیرالمؤمنین علیهالسلام، همان نقطه که سال ها شیخ را به خود خوانده بود، قبری کنده بودند که آرامستان ابدی اوشد.
از کتاب #نخل_و_نارنج
🔹️ امروز هجدهم جمادی الثانی سالگرد ارتحال شیخ اعظم اسوهی تقوا و علم و عرفان مرتضی انصاری است که رهبر انقلاب در وصف ایشان گفتند "هیچ کسی به رتبه شیخ نرسید.
🆔️ @yaminpour
- گفت: هیچ چیز نباید مانع آرمان بزرگ انسان یعنی "آزادی" بشود و این آرمان فرزند لیبرالیسم است و جمهوری اسلامی اینرا بر نمیتابد.
+ گفتم: #آزادی را از کجا بیاوریم؟ و چگونه میشود آنرا از جایی به جایی بُرد؟
- حداقلش این است که درها را به روی آمریکا نبندیم و به جای دشمنی، مذاکره کنیم.
+ چطور یک کشور مثل آمریکا یا یک تفکر مثل لیبرالیسم میتواند همزمان مظهر آزادی و مظهر جنگ و تجاوز و کشتار باشد؟ آیا این دو همیشه با هم است؟ یعنی در لیبرالیسم، آزادی و خشونت همزادند؟
- تو حق نداری به خاطر عملکرد یک کشور در حمله و تجاوز، در آرمان آزادی و لیبرالیسم خدشه کنی. حساب ایندو جداست.
+ ولی موضوع محدود به یک کشور نیست. اروپای پیش از جنگ جهانی اول هم تا قبل از اینکه از غم بیآلتی افسرده شود، هرجا دستش رسید خاطره استعمار و کشتار بهجا گذاشت.
تاریخ فلسفه غرب جدید به ما میگوید که سوژه مدرن از ابتدا به طور توأمان، آزادی و غلبه(ولو با قهر و خشونت) را دنبال کرده است.
آزادی برای آمریکا، به معنای امکان غلبه است. وسیله ای است برای صادر کردن و توسعه دادن خودش به هر نقطهای
- به هر جهت انسان به آزادی نیاز دارد تا به رشد و کمال برسد.
+ قبول؛ حالا بگو کدام رشد و کمال؟ زمانیکه حافظ و سعدی و مولوی و ابن سینا و ملاصدرا داشتیم مگر دوران پادشاهی و استبداد نبود؟ و حالا که جهان غرب دموکراسی دارد مگر تعداد گوته و شکسپیر و مایستر اکهارت و کییرکگورش بیشتر شده؟
- میخواهی بگویی به انسان برای کمال به "آزادی" نیازی ندارد؟
+ میخواهم بگویم شاید تو از آزادی معنای غلطی را به رسمیت شناختهای. معنایی که آنروی سکهی خشونت و تجاوز است و خانهاش جایی مثل آمریکاست که نه تنها مظهر رشد و کمال نیست که نمایشگاهی از دنائت و سقوط اخلاق انسانی است. آزادی هم به سرنوشت مفاهیم ديگری مبتلا شده که از معنای اصلی تهی و با مجموعه ای از مشهورات مبتذل انباشته شدهاند.
#یادگاری
#زن_زندگی_آزادی
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از شعله ی طور
♦️ کدام علم نافع است ♦️
🔻 در روایات و کلام بزرگان تاكيدات درخور توجهي بر روی تعلیم و تعلم و خواص عجیب و غریبی برای علم و علم آموزی ذکر شده است
برای مثال امام باقر علیه السلام می فرمایند:
📌 عَالِمٌ يُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ أَلْفَ عَابِدٍ (اصول کافی ج 1)
عالمی که از علمش نفع ببرد از هفتاد هزار عابد افضل است .
در این زمانه خیلی ها دوست دارند تمام علوم را تحت این علم که در روایات از آن سخن گفته است وارد سازند .
از فیزیک و ریاضی و شیمی و فلسفه و فقه و اصول گرفته تا خطاطی و موسیقی و هر هنر و سخن و حرفه ای را علم می دانند و از این باب فعل و عمل خود را مقرِّب به سوی خدای تبارک و تعالی می شمارند .
از آنجا که این بحث بسیار دقیق و چالشی است و اگر درست تبیین شود کیان بسیاری به هم میریزد و باید تجدید نظر اساسی در راه های رفته ی زندگیشان کنند به چند مطلب کوتاه اکتفا می کنم .
🔻ملاکی که اهل بیت علیهم السلام درباره ی علم حقیقی ارائه می کنند ملاک عجیب و دقیقی است .
اهل بیت علیهم السلام علم حقیقی را علمی می دانند که با ورود به قلب برای انسان ایجاد بی میلی نسبت به دنیا می کند . علم حقیقی باید منجر به بی میلی و زهد در دنیا گردد وگرنه وبالی بیش نیست .
این روایت را با دقت بخوانيم :
📌 عنه صلى الله عليه و آله: مَنِ ازدادَ في العِلمِ رُشداً فلَم يَزدَدْ فِي الدّنيا زُهداً، لَم يَزدَدْ مِنَ اللَّهِ إلّا بُعداً
میزان الحکمه ج 8
کسی که در علم رشدی کند و علم او روبه ازدیاد رود و در زهد و بی میلی او نسبت به دنیا ازدیادی رخ ندهد ، برای او چیزی اضافه نشده است الا دوری و بعد از خدای تبارک و تعالی .
🔻نتیجتا اطلاق علم در روایات به دو شکل است .
علمی که به معنای فضل است و علمی که به معنای نوری است که وارد قلب می شود و ایجاد زهد و بی میلی نسبت به دنیا می کند و رزقی است که خدای متعال روزی بندگان خاص الخاص خود می نماید .
طبق دیگر روایات داشتن یا نداشتن فضل نه ضرری می زند نه دردی درمان می کند اما مادامیکه این فضل منجر به خود خواهی ، ریا ، برتری جویی ، فخر فروشی ، تکبر و غیره شود ، نه تنها به کار نمی آید بلکه وبال جان است و هیزم آتش جهنم .
📌 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّار اصول کافی ج 1
کسی که طلب علم کند برای آنکه به وسیله ی آن به علما مباهات کند و یا با سفهاء مراء( جرّ و بحث بی ثمر و برتری جویانه ) کند و یا به وسیله ی آن مردم به او روی بیاورند پس قطعا جایگاه او را از آتش پر خواهند ساخت .
🔻بهتر است خودمان قضاوت کنیم که جهت گیری های علمی مان چه در حوزه چه در دانشگاه و چه در هر تخصصی آیا برای فخر فروشی و بزرگ منشی و مدرک گرایی و امثال ذلک هست یا نه؟
اگر این مرحله را بحمدالله پشت سرگذاشته بودیم و نیتمان خالص بود و برای مثال درس خوانده بودیم که نظام اسلامی تقویت شود اما بعد دیدیم که این علم منجر به تکبر فخر فروشی و قائل شدن شأنی برای خویش شده است باز هم باید فکر اساسی به حال قلب نمود .
و اگر از این مرحله گذشتیم و نیتمان برای کسب علم صحیح بود و تکبر هم در ما ایجاد نشده بود اما دلخوش به این علم به شکل مستقل بودیم و این علم برای ما بی میلی نسبت به دنیا نیاورده بود باز هم هنوز راه برای تهذیب و سلوک در این وادی بسیار داریم .
به قول مرحوم امام خمینی
اعلی الله مقامه الشریف علم توحید می تواند حجاب اکبر باشد . فضلا از تمام علوم دیگر ، اما به قول مرحوم علامه ی طباطبایی بعضی از علوم می تواند مقدمه ی بر وصول الی الله شود ( به شرط اینکه در آن رعایت اخلاص و تهذیب و عدم تکبر و عدم اصالت گرایی نسبت به خود علم صورت گيرد ( نقل به مضمون ))
بايد از خدا طلب اخلاص كنيم.
#علم_زدگی
#علم_نافع
✍ المکتوبات فی النجف الاشرف
☑️ @m_h_esfahani
وحید یامین پور
خیلی تاثیر گذار بود 😄
در پاسخ به رفقایی که میپرسن علت تحریم چی بوده، جوابش معلوم نیست ولی این خانم که وزیر امور خارجه کاناداست گفته به علت سرکوب و نقض حقوق بشر! احتمالا هر پُست یا توییت رو یه باتون(باتوم) حساب کردن : ))
راستی دیروز صفحهام در اینستاگرام رو بستند.📵
ولی ما آروم نمیگیگیریم : )
وحید یامین پور
اینستاگرام و گوگل، پاناپتیکن جهان امروزند. جامعه شبکهای جهانی به ذهنِ من کاربر نور تابانده و دیده
🔺️این نیاز به توضیح داشت:
اعمال قدرت و خشونت بر جسم طی قرنهای اخیر به اِعمال قدرت و خشونت بر روان و ذهن تبدیل شده است. به تعبیر میشل فوکو قدرت و نظام انضباطی جدید امکان تبدیل شدن انسان به ابژهی مطالعات روانشناختی و جامعهشناختی را فراهم کرد. قدرت جدید زندان پاناپتیکن(سراسربین) را جایگزین سیاهچال کرد. زندانی در سیاهچال از چشم خود و از چشم زندانبان مخفی است اما در پاناپتیکن با اینکه از چشم خود مخفی است ولی سراسر در معرض چشم و نظارت زندانبانی است که در سلول او نور تابانده است و خود پشت منبع تابش نور پنهان شده است.
تکنولوژیهای ارتباطی نوین منبع تابش نور به سلول ذهن کاربراناند. برخلاف گذشته که قدرتمندان و حاکمان شناخته میشدند و رعیت پنهان میماندند، ساختار قدرت پیچیدهی امروز منابع قدرت را پنهان میکند و کاربران و مصرف کنندگان را آشکار میکند. این آشکارگیواژگون بازتولید کننده قدرت است. نظام انضباطی جدید در جهت همهکاره شدن تکنولوژی اطلاعات است و ما در این نظام جدید فعلا مصرف کننده و ابژهی مطالعه و سوژهی منقاد هستیم.
#سواد_رسانه و #قدرت
#یادگاری
🖋 وحید یامینپور
🆔️ @Yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 قیام مردم نجیب یزد در سردترین روزهای سال، شاهدی بر بیانات امروز رهبر انقلاب
رهبر انقلاب؛ امروز:
🔻در قضایای اخیر نقشه دشمن نقشه جامعی بود اما محاسبه، محاسبه غلطی بود.
🔻دشمن خیال میکرد مردم بخاطر مشکلات اقتصادی که وجود دارد با نقشه براندازی و تجزیهطلبی دشمن همراهی کنند اما محاسبه غلط از آب درآمد.
🔻خیال میکرد با هتاکیهای گوناگون نسبت به مسئولان آنها را از میدان به در کند و آنها را منفعل کند که اینطور نشد.
🔻آنها خیال کردند با هیاهو میتوانند مسئولان سطح بالا را دچار اختلافنظر کنند چیزی که امروز در آمریکا و رژیم صهیونسیتی شاهدش هستیم.
🔻دشمن فکر میکرد با تشویق چند عنصر خودفروخته که به این کشور و آن کشور پناهنده بشوند و علیه کشور خودشان لجنپراکنی کنند جوانان ناامید میشوند اما رفتند لجنپراکنی کردند کسی هم به آنها اعتنا نکرد.
🆔️ @yaminpour
خط لوله گاز در ایران ۳۵۰ هزار کیلومتر است(حدود ۴۰هزار کیلومتر خطوط پرفشار و افزون بر ۳۰۰هزار کیلومتر شبکه فرعی).
این یعنی تقریبا ۹ برابر خط استوا؛ میتوانید با این خط لوله ۹ بار دور زمین را لولهکشی کنید؛ گاز رسانی به دورترین نقاط کشور و از روستاهای لب مرز تا کوهستانهای برفگیر. این رکورد در جهان کمنظیر است.
آمریکا و روسیه اولین و دومین تولیدکننده گاز دنیا، 20 درصد از گاز مصرفی خود در پیک سرما را از طریق #ذخیرهسازی_گاز تامین میکنند.
اما در ایران سومین تولیدکننده گاز دنیا در سال 97 شرکت ذخیرهسازی گاز منحل شد!
حالا در یکی از سردترین زمستانهای چند دهه اخیر قرار داریم. بدون سرگردانی برای پیداکردن نفت یا هیزم یا زغالسنگ یا پهن گاو، فقط فندک بخاری را فشار دادهایم؛ برای بهرهمندی از این نعمت، به فکر نقاط یخزده کشور باشیم.
🔸️تصویر: دمای اتاق ما
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
🆔️ https://eitaa.com/joinchat/3773169665Ca319738c1a
پیج اینستاگرامم رو حذف کردن.
اگر مایلید صفحه جدید رو دنبال کنید روی این کلیککنید👈 لینک پیج
به جای جریانشناسی، تاریخ بخونید.
تاریخ تمدن، تاریخ تفکر و...
جریانشناسیها برای کمحوصلههایی است که با ضیق وقت مواجهاند؛ اونا رو اغلب به کلکسیونر اندیشهها تبدیل میکنه. مثل کلکسیونرهای پروانه که هیچ وقت از دویدن دنبال پروانهها در باغ و چمنزار لذت نبردن.
#یادگاری
🆔️ @yaminpour
🔺️تصویری که گفته شده نماز جماعت رجوی و منافقین است در روز میلاد حضرت زهرا(س) !
یزید و پهلوی هم با نماز و روزه مشکلی نداشتند. مبنای ارزشمندی اعمال چیست؟ خداوند عبادت کسی را که برآیند کردارش تقویت جبهه باطل است، حبط میکند.(سوره محمد/۲۸)
"سیاست" به معنای تشخیص مختصات حق و باطل مبنای قبول یا حبط اعمال است. این است معنای سخن امام(ره) که فرمود: والله اسلام تمامش سیاست است.
بر همین مبنا گناهان کسانیکه در جبهه حق باشند هم آمرزیده میشود.(سوره محمد/۲)
رسول خدا(ص) فرموده است: "محبت حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام)، گناهان را مي سوزاند، همان گونه كه آتش، هيزم را مي سوزاند."
این حدیث اشاره به ارزشِ قرار گرفتن در جبهه حق است. داخل این جبهه حتی گناهان پاک میشود بیرون از این جبهه عبادات هم قبول نیست.
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
https://eitaa.com/joinchat/3773169665Ca319738c1a
💠
فروید جایی گفته است تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده:
جراحتی که کوپرنيک وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست که سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛ جراحتی که داروین با فرضیه انسان (اشرف مخلوقات!) از نسل میمون است، وارد کرد؛ و جراحتی که خود فروید با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی که همه چیز بر ناخودآگاه استوار است وارد آورد.
تحقیر سهگانه انسان: تحقیر کیهانشناختی، تحقیر زیستشناختی و تحقیر روانشناختی؛
شما فکر میکنید این تحقیرها و جراحتها باعث تواضع انسان مدرن شد؟ نه! خود را جای خدا نشاند.
#فلسفه #تاریخ #سوژه_مدرن
#یادگاری
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
🔻
به خود محمدرضای معدوم کی وکالت داده بود سلطنت کنه؟ مردک خودش که به عنوان یه محجور با قیمومت اجنبی شاه شد و اولین منتخب ملّی ایران رو هم به کمک امریکاییها با کودتا سرنگون کرد.
جماعت متوهم محصول اسپرموکراسی رو وکیل کردن که براشون دموکراسی بیاره : )
🖋وحید یامینپور
🆔️ @Yaminpour
🔺️همین مزخرفات رو به اسم خبر و تحلیل میریزن توی گروهها.
مجازات قتل چه مرد چه زن، قصاصه نه زندان. ولی قصاص یک حق شخصیه، اجرا یا گذشت از حق ربطی به دادگاه و حکومت نداره. اگر به هر دلیلی صاحب حق قصاص گذشت کرد، حکومت اجازه داره مجرم رو ۳ تا ۱۰ سال حبس کنه (که اگر مجرم از قبل بازداشت شده باشه در میزان حبس محاسبه میشه)
مجازات بیحجابی هم ۱۰ روز حبس است نه ۱۰ سال(۱۰روز تا دو ماه) که حبس تبدیل به جریمه نقدی میشه.
قیمهها رو نریزید تو ماستا 😏
🆔️ @yaminpour