🔺️
این توییت به شما نشان میدهد که طراحان سقوط نظام اسد در همین ۴۸ ساعت اول به بخش بزرگی از اهدافشان رسیدهاند.
➕️ @yaminpour
اگر سر سفره کسی به شما بگوید «سدیم کلراید را بده» چه میکنید؟ نمک همان NaCl است. همانطور که "باران"، H2o. اما ما «نمک» را برای توصیف چهره و لحن و حتی دست بهکار میبریم؛ میگوییم چهره نمکین، یا بانمک و... همانطور که اسم فرزندمان را باران میگذاریم. نه آنگاه که چهره و لحن کسی را بانمک توصیف میکنیم و نه آنگاه که دختر بچهای را باران صدا میکنیم، به جدول مندلیف و عناصر و خواص آنها توجهی نداریم. ما در جهان زبان خود، در اُنس و قرب چیزها درکی شاعرانه از آنها داریم ولی برای کسی که جهانش با تکنولوژی نظم گرفته و صورتبندی شده، این معانی که هایدگر آنها را تفکر شاعرانه می نامد، غایب میشود. ما بواسطه تکنولوژی، از جهان شاعرانه بیرون افتادهایم و جهان برای ما سرد شده است.
حالا حتی «مادر» که شاعرانه ترین چیز زندگی است، به «جنس مونثی که ما را زاییده» فرو کاسته شده و «عسل» که استعاره شیرینترین چیزهاست، به مادهای چسبان حاوی فلان آنزیم که از ماتحت یک حشره بیرون آمده تحویل میشود. بودن ما در جهان، بودن «با» چیزهاست و این چیزها در زبان ما پیدا و معنادار هستند. ما کنار چیزها حضور داریم و با آنها مانوسیم قبل از آنکه هر کدام از آنها را بواسطه چیزی مثل ذهن خودبنیاد شناسا و بر اساس دانستههای پیشین خود از جغرافیا و زیستشناسی و فیزیک و... به عنوان ابژه شناسایی مورد تحلیل قرار دهیم.
ما آنگاه که شاعرانه زندگی میکنیم انسانها و چیزها را دوست میداریم چون در متن یک داستان هستیم. درک تکنولوژیک به همان اندازه که انسان را در موضع فاعل خودبنیاد شناسا قرار میدهد، امکان دیدن زیبایی و شنیدن داستان را از انسان میگیرد و جهان را سرد میکند. عشق، امکان دیدن زیبایی و شنیدن داستان جهان است.
به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
(سعدی)
به تعبیر دیگر درک تکنولوژیک از عالم، حضور ما در عالم را منتفی میکند. ما «غایب» میشویم. درک تکنولوژیک، چیزهای پیرامون ما را ناپدید میکند و ما معلق و بیخانمان میشویم. این سر راست ترین تعریفی است که میتوان از نیهیلیسم ارائه کرد.
#یادگاری
#نیهیلیسم #شعر
➕️ @Yaminpour
خدایا از عمر ما بکاه و بر عمر این ابَر مرد روشن ضمیر که بیانش فصل الخطاب جهان ماست، بیفزا 🤲
📌 دوره های دکتر وحید یامین پور
✍️ پژوهشی بر منظومه فکری شهید سید مرتضی آوینی
📍 تا ۷۰ درصد تخفیف + کتاب ماجرای فکر آوینی
🔴 شامل دوره های:
- رستاخيز جان
- حکمت شعر و هنر مقدس
- داستان تفکر و تمدن
- سیاست و قدرت رسانه (سواد رسانه ای)
- بررسی آرا و اندیشه های شهید آوینی
- مفاهیم بنیادی در اندیشه های شهید آوینی
- دغدغه های فرهنگی و رسانه ای در دوران پسااستعماری
📱مشاهده جزئیات دوره ها و ثبت نام 👇
🌐 https://toluehagh.ir/kdyp15
💢 موسسه طلوع حق
📲 @Toluehagh_ir
وحید یامین پور
📌 دوره های دکتر وحید یامین پور ✍️ پژوهشی بر منظومه فکری شهید سید مرتضی آوینی 📍 تا ۷۰ درصد تخفیف + ک
دوستان این تبلیغ که رفقای دستاندرکار موسسه طلوع اینجا فرستادن مربوط به دورههای قبلی بنده است. اگر در دورههای "نسیان" شرکت کردید نیازی به تهیه این دورهها ندارید. اما اگر شرکت نداشتین این توضیح رو توجه کنید:
برای شروع، دوره "داستان تفکر و تمدن" رو توصیه میکنم که تقریبا یه دوره مختصر تاریخ از یونان و رم باستان تا قرون وسطی و رنسانس و غرب جدید است؛ هم تاریخ فلسفه، هم تمدن.
دو دوره "رستاخیز جان" و "حکمت شعر و هنر مقدس" جدید ترند و بحثهای جدیتر در شرح مهمترین مقالات شهید آوینی درباب چیستی سنّت، بشر جدید و نیهیلیسم، حقیقت تفکر شاعرانه و... است.
بقیه دورهها مربوط به کلاسهای سالهای قبل است.
🔻چرا ایرانیها "یه کتی" راه رفتن را دوست دارند؟
امروز در کلاس تاریخ تفکر و تمدن در باب مقایسه ماجرای دنکیشوت در قرن ۱۷ و فرهنگ فتوت و عیّاری در ایران حرف زدم. اینکه سروانتس این کتاب را به عنوان مرثیهای بر مرگ شوالیهها نوشت. ناکجاآبادی که دیگر از ابَر مردها و شجاعان و جنگجویان که حامی عدالت و فقرا هستند، خبری نیست.
آنچنان که در ایران جوانمردی و عیاری و پهلوانی و قلندری از معنای درونی که نوعی گره خوردگی به تصوف و ملامتیان بود تا حدودی به وادی لوطیها و داشها فرو افتاد. اما محبوبیت تاریخی عیاران و پهلوانان چه در فرهنگ ملامتیگری و مرام ناموسپرستی و چه در فُرم ظاهریاش که اندام ورزیده و شلنگ انداختن هنگام راه رفتن است، باقی ماند.
سینما هم ما از الباقی این محبوبیت تاریخی در خلق شخصیتهایی مثل قیصر بهره بردند، هرچند که همین شخصیتها خود مرثیهای بودند بر فقدان تاریخی پهلوانان حقیقی و لِه شدن مقلدان آنها زیر دست و پای مدرنیتهای که فضیلت را در سوداگری و لذتطلبی خلاصه کرده بود.
با ظهور انقلاب اسلامی حقیقت فتوّت و پهلوانی که با هنر رزم و جنگاوری و شجاعت و پاکچشمی پیوند داشت در فرهنگ دفاع مقدس مجدداً بازتولید شد، در آنسو به مدد فیلمفارسی و نمایشهای رو حوضی و... خاطرهای از فُرم تاریخی لوطیگری که تهی از باطن معنوی شده بود در "یه کتی" راه رفتن و شلنگ انداختن و کلاه و سبیل و... به حیاتش ادامه داد.
حافظ و سایر بزرگان حکمت و هنر ما تلاش بسیار کردند تا از حقیقت باطنی این مرام والا در برابر ظواهر ریاکارانه و فُرم تهی از معنا محافظت کنند؛
نه هرکه طرف کُله کج نهاد و تند نشست
کلاهداری و آیین سروری داند
هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست
نه هر که سر بتراشد قلندری داند
#یادگاری
#داستان_فراموشی
➕️ @yaminpour
یه گفتگوی کوتاه با یکی از دوستان داشتم درباره "رنگ آبی" شاید براتون جالب باشه.
🔵🔷🟦
#شعر #زبان
#یادگاری
➕️ @Yaminpour
اگر بدانیم خداوند چقدر انسانها را متفاوت خلق کرده، از قضاوت و ملامت دیگران دست برمیداریم.
#بشنو_از_نی
خط لوله گاز در ایران بیش از ۳۵۰ هزار کیلومتر است(حدود ۴۰هزار کیلومتر خطوط پرفشار و افزون بر ۳۰۰هزار کیلومتر شبکه فرعی).
این یعنی تقریبا ۹ برابر خط استوا؛ میتوانید با این خط لوله ۹ بار دور زمین را لولهکشی کنید؛ گاز رسانی به دورترین نقاط کشور از روستاهای لب مرز تا کوهستانهای برفگیر. این رکورد در جهان کمنظیر است.
موج سرما به کشور وارد شده، بدون سرگردانی برای پیداکردن سوخت، فقط فندک بخاری را فشار دادهایم؛ برای بهرهمندی از این نعمت، به فکر آینده و نقاط یخزده کشور باشیم.
(من درجه پکیج رو کم کردم و دو تا رادیاتور رو بستم. شما هم اقدام کنید.)
➕️ @yaminpour
فریدون بن احمد سپهسالار نقل کرده که مولانا جلالالدین گفت:
"من از کجا، شعر از کجا؟ والله که من از شعر بیزارم و پیش من از شعر بدتر کاری نیست!"
آنچنان که در غزلیات شمس میگوید:
رَستم از این بیتوغزل ای شهوسلطان ازل
مفتعلن مفتعلن مفتعلن کُشت مرا!
مولوی که خود والاترین شاعر است از شعر، آنگاه که معنایش توجه به صنایع ادبی و وزن و قافیه است، بیزار است و این بیزاری و "بیهنری" آغاز هنر والاست.
بیهنری همان صاف و آیینه شدن است. هنرِ والا آیینگی است. آینه بازتاب حقایق است. دل که آینه شد حقیقت که همان زیبایی است در آن تجلی میکند.
مولوی در داستان مجادله و رقابت چینیان و رومیان همین موضوع را تذکر میدهد. نقاشی چینیان که تقلیدی زیبا و چشمنواز از طبیعت بود در مقابل کار رومیان که فقط سنگ را صیقلی کرده بودند و آینه ساخته بودند، رنگ باخت.
رومیان آن صوفیانند ای پدر
بی زتکرار و کتاب و "بی هنر"
#یادگاری
#هنر_مقدس #شعر
➕️ @yaminpour
🔺️تاریخ پیچیدهتر از اینه که به خاطر یک اتفاق به ما فرصت خوشحالی یا ناراحتی بده
➕️ @yaminpour