18-Ketabe_Ah-www.MahdiMouood.ir.mp3
11.49M
کتاب صوتی آه
ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم
مرحوم شیخ عباس قمی ره
قسمت هجدهم
خطبه حضرت زینب علیها السلام در مجلس یزید
#مقتل
#مقتل_خوانی
@yaraliagham
19-Ketabe_Ah-www.MahdiMouood.ir.mp3
17.77M
کتاب صوتی آه
ترجمه کتاب نَفَسُ المَهموم
مرحوم شیخ عباس قمی ره
قسمت نوزدهم
شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ، ورود اسرا به کربلا و بازگشت به مدینه
#مقتل
#مقتل_خوانی
@yaraliagham
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🔸سلام بر تو ای اباعبدالله و بر جانهایی که به درگاهت فرود آمدند، از جانب من سلام خدا بر تو باد همیشه تا هستم و تا شب و روز باقی است و خدا زیارت شما آخرین زیارت از سوی من قرار ندهد، سلام بر حسین و بر علی بن الحسین و فرزندان حسین و یاران حسین
#السلام
#سلام
@yaraliagham
✅منابع دست اول درباره قیام کربلا و شهادت امام حسین(علیه السلام) به دو دسته کلی تقسیم می شود :👇
1⃣دسته اول : احادیث و بیانات گردآوری شده از اهل بیت(علیهم السلام) در کتب حدیثی و روایی
2⃣دسته دوم : گزارش های تاریخی برگرفته از روایات حاضران در حادثه کربلا
┈┉┅━❀🔹️♦️🔹️❀━┅┉┈
📔منابع دست اول :
👤#استاد_رسول_جعفریان پنج مقتل را که در قرن دوم تا اوایل قرن چهارم هجری نوشته شده اند را از منابع اولیه قابل توجه می داند.
📚این مقاتل عبارت است از؛
۱)«مقتل الحسین(ع)» اثر «ابی مخنف لوط بن یحیی ازدی»(۱۵۷ق)
۲)«ترجمة الحسین(ع) و مقتله» از کتاب «الطبقات الکبری» اثر «محمد بن سعد بغدادی»(۲۳۰ق)
۳)«مقتل امام حسین(ع)» از کتاب «انساب الاشراف» اثر «احمد بن یحیی بلاذُری»(۲۷۹ق)
۴)«گزارش قیام کربلا» از کتاب «الاخبار الطوال» اثر «احمد بن داود دینَوَری»(۲۸۳ق)
۵)«الفُتوح» اثر «احمد بن اعثم کوفی»(۳۱۴ق)
و قابل تذکر اینکه؛ کهن ترین منبع تاریخی دست اول در دسترس، نوشته ی «ابومخنف» می باشد که به طور تقریباً کامل از دو طریق کتاب «تاریخ طبری» اثر «محمد بن جریر طبری» و کتاب «الارشاد» اثر «شیخ مفید» در دسترس می باشد.
اما برخی قائلند که کتاب «مقتل الحسین(ع) ابی مخنف» تا حدود قرن چهارم موجود بوده و بعدها مانند دیگر آثار ابومخنف، از میان رفته است.
کتابی که امروزه با نام «مقتل ابومخنف» شهرت دارد، کتابی است مجعول و احتمالا در قرن ششم ساخته شده است.
دلیلش را هم این ذکر کرده اند که؛
محتوای این مقتل با «تاریخ طبری» بسیار متفاوت است؛ درحالیکه طبری بدون واسطه یا با یک واسطه از این کتاب نقل کرده است.
┈┉┅━❀🔹️♦️🔹️❀━┅┉┈
📔منابع دست دوم :
منابع دست دوم مبتنی بر گزارش های منابع دست اول است.
این منابع در زمانی تهیه شدهاست که به علت فاصله تاریخی امکان دسترسی به روایات شاهدان واقعه میسر نبوده است.
📋فهرستی از مهمترین منابع دست دوم به شرح ذیل است :
۱)«الطبقات الکبری» محمد بن سعد(۲۳۰ق)
۲)«انساب الاشراف» احمد بن یحیی بلاذری(۲۷۹ق)
۳)«اخبار الطوال» احمد بن داوود دینوری(۲۸۳ق)
۴)«تاریخ طبری» محمد بن جریر طبری(۳۱۰ق)
۵)«الفتوح» احمد بن اعثم کوفی(۳۱۴ق)
۶)«مقاتل الطالبیین» ابوالفرج اصفهانی(۳۵۶ق)
۷)«معجم الکبیر» سلیمان بن طبرانی(۳۶۰ق)
۸)«شرح الأخبار» قاضی نعمان مغربی(۳۶۳ق)
۹)«کامل الزیارات» ابن قولویه قمی»(۳۶۸ق)
۱۰)«الامالی» شیخ صدوق(۳۸۱ق)
۱۱)«الارشاد» شیخ مفید(۴۱۳ق)
۱۲)«روضة الواعظین» ابن فتال نیشابوری(۵۰۸ق)
۱۳)«اعلام الوری» فضل بن حسن طبرسی(متوفی ۵۴۸)
۱۴)«مقتل الحسین(ع)» موفق بن خوارزمی(۵۶۸ق)
۱۵)«تاریخ مدینة دمشق» ابن عساکر دمشقی(۵۷۱ق)
۱۶)«مناقب آل ابی طالب(ع)» ابن شهر آشوب(۵۸۸ق)
۱۷)«الکامل فی التاریخ» ابن اثیر(۶۳۰ق)
۱۸)«مثیر الأحزان» ابن نما حلی(۶۴۵ق)
۱۹)«تذکرة الخواص» سبط بن جوزی(۶۵۳ق)
۲۰)«اللهوف» سید بن طاووس(۶۶۴ق)
۲۱)«کشف الغمّة» علی بن عیسی اربلی(۶۹۲ق)
۲۲)«سیر اعلام النبلاء» شمس الدین ذهبی(۷۴۸ق)(۱)
اما در دوره قاجار توجه عالمان و واعظان دینی به مباحث مقتل نویسی و رواج روضه، بیش از پیش شد و آنان در این باره کتاب هایی تدوین کردند.
اما برخی از این کتب، آسیب جعل و تحریف و دروغ را به همراه داشت که گویا نویسندگان آن ها خود را ملزم به اثبات ادعایشان از هر طریقی می دانسته اند.
متأسفانه این آسیب ها در دوره های بعد نیز نقد نشد، و در منابع بعدی رسوخ کرد و پذیرفته شد و در بسیاری از مجالس و محافل بین روضه خوانان مرسوم شد و مقاتل به مرور زمان از واقعیات عاشورا فاصله گرفت.
این مقاتل نه ارزش تاریخی داشت و نه ارزش ادبی! فقط برای تحریک عواطف عوام نوشته شده بود.
👤«رسول جعفریان» مینویسد :
«متأسفانه در این دوره(قاجار) دقت تاریخی وجود ندارد و از مصادر دقیق استفاده نشده است.
آن چه از لحاظ بینشی در مقتل نویسی های این دوره وجود دارد آن که عمدتا از زاویه اندوه و غم و مصیبت و ابتلاء به قضیه نگاه شده و کوشیده شده تا پیش از آن که متنی تاریخی در اختیار بگذارد، متنی حزن زا آن هم به قصد روضه خوانی تهیه کند.
غالب این آثار برای مجالس سوگواری تألیف شده و هدف عمدهاش فراهم کردن زمینه برای گریه بوده است.(۲)
📚منابع :
۱)تاملی در نهضت عاشورا جعفریان، ص۱۵
۲)حیات فکری و سیاسی ائمه اطهار(ع) رسول جعفریان، ص۳۷
منبع : کانال اسناد المصائب
#مقتل
#مقتل_شناسی
#مقتل_صوتی
•┈┈••✾••┈┈•
@yaraliagham
✅در کتاب «نفیس الذریعه» اثر مرحوم «محمد محسن آغابزرگ تهرانی»(۱۳۴۸ق) حدود شصت مقتل معرفی شده است که بیش از نیمی از آنها مربوط به امام حسین(علیه السلام) است.(۱)
بیشتر مقاتلی که درباره امام حسین(علیه السلام) نوشته شدهاند، امروزه در دسترس نمی باشند و این کتاب ها مفقود شدهاند.
نظیر؛
1⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «اصبغ بن نباته»(قرن اول)
2⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «جابر بن یزید جعفی»(۱۲۸ق)
3⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «هشام بن محمد بن سائب کلبی»(۲۰۴ق)
4⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «محمد بن عمر واقدی»(۲۰۹ق)
5️⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «نصر بن مزاحم»(۲۱۲ق)
6️⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «محمد بن حسن طوسی»(۴۶۰ق)
#مقتل_شناسی
📚منبع :
۱)الذریعة مرحوم آغابزرگ تهرانی، ج۲۲، ص۲۱
منبع : کانال اسناد المصائب
#مقتل
#مقتل_شناسی
#مقتل_صوتی
•┈┈••✾••┈┈•
@yaraliagham
✅مرحوم «استاد محمدی ری شهری» رئیس سابق مؤسسه علمی فرهنگی «دار الحدیث» در مقدمه کتاب خود یعنی «الصحيح من مقتل سيدالشهداء و اصحابه(علیهم السلام)» به برخی از منابع ضعیف زیر اشاره می کند :👇
منبع : کانال اسناد المصائب
#مقتل
#مقتل_شناسی
#مقتل_صوتی
•┈┈••✾••┈┈•
@yaraliagham
1️⃣کتاب «مقتل الحسین(ع)» اثر «أبی مخنف لوط بن یحیی أزدی»(۱۵۷ق)
2️⃣کتاب «روضة الشهداء» اثر «ملا حسین کاشفی»(۹۱۰ق)
3️⃣کتاب «نور العین فی مشهد الحسین(ع)» اثر «أبواسحاق أسفرائنی»(۱۰۲۷ق)
4️⃣کتاب «ألمنتخب فی جمع المراثی و الخُطب» اثر «فخر الدین طُریحی»(۱۰۸۵ق)
5️⃣کتاب «مُحْرق القلوب» اثر «ملا مهدی نراقی»(۱۲۰۹ق)
6️⃣کتاب «طوفان البُكاء فی مقاتل الشهداء» اثر «محمد ابراهیم جوهری هروی»(۱۲۵۳ق)
7️⃣کتاب «مخزن البُکاء فی مصیبة سیدألشهداء(ع)» اثر «ملا محمد صالح بَرَغَانی قزوینی»(۱۲۷۱ق)
8️⃣کتاب «بحر المصائب و کنز الغرائب» اثر «ملا محمدجعفر بن سلطان احمد تبريزى»(۱۲۸۲ق)
9️⃣کتاب «الدّمعة السّاکبة فی أحوال النَبی و العتْرة الطّاهرة» اثر «محمدباقر بن عبدالکریم بهبهانی»(۱۲۸۵ق)
🔟کتاب «أسرار الشهادة» اثر «ملا فاضل دربندی»(۱۲۸۶ق)
1️⃣1️⃣کتاب «ناسخ التواریخ» اثر «میرزا محمد تقی سپهر»(۱۲۹۷ق)
2️⃣1️⃣کتاب «رياض الأحزان» اثر «محمدحسن قزوينی»(۱۳۰۵ق)
3️⃣1️⃣کتاب «طریق البکاء در مصائب خامس آل عبا(ع)» اثر «ملا محمد حسین بن عبدالله شهرابی»(۱۳۱۰ق)
4️⃣1️⃣کتاب «أنوار المجالس» اثر «ملا محمد حسین بن عبدالله شهرابی»(۱۳۱۰ق)
5️⃣1️⃣کتاب «عنوان الکلام» اثر «ملا محمدباقر فشارکی»(۱۳۱۴ق)
6️⃣1️⃣کتاب «إکلیل المصائب فی مصائب الأطائب» اثر «محمد بن سلیمان تنکابنی»(۱۳۲۰ق)
7️⃣1️⃣کتاب «رياض القُدس» اثر «ملا صدر الدين واعظ قزوينی»(۱۳۲۳ق)
8️⃣1️⃣کتاب «تذکرة الشّهداء» اثر «ملا حبیب شریف کاشانی»(۱۳۴۰ق)
9️⃣1️⃣کتاب «معالی السِّبطیْن فی أحوال السِّبطیْن» اثر «ملا محمدمهدی حائری مازندرانی»(۱۳۸۵ق)
0⃣2⃣کتاب «فُرسان الهَیجاء» اثر «ذبیح الله محلاتی»(۱۴۰۶ق)(۱)
✍برخی از علماء از جمله؛
👤مرحوم «میرزا حسین محدث نوری»(۱۳۳۰ق) در کتاب «لولو و مرجان» به نقد تحریفات در عزاداری ها و روضه خوانی ها پرداختند.
👤مرحوم «شیخ عباس قمی»(۱۳۵۹ق) هم یادداشت ها و جزواتی در تحریفات عاشورا نوشته است.
همچنین در روزگار ما نیز #شهید_مطهری(۱۳۵۸ش) در کتاب «حماسه حسینی» این موضوع را مورد توجه قرار داده است.
📚یک نگاه اجمالی به اسامی غالب آثاری که در تاریخ عاشورا از دورهی صفوی به بعد و بیشتر در عصر قاجار نگاشته شده است که ما به بیست مورد آن در بالا اشاره کردیم.
آثاری از قبیل؛
«طریق البکاء»، «طوفان البکاء»، «عمان البکاء»، «محیط البکاء»، «امواج البکاء»، «ریاض البکاء»، «مفتاح البکاء»، «منبع البکاء»، «مخزن البکاء»، «معدن البکاء»، «مناهج البکاء»، «مجری البکاء»، «سحاب البکاء»، «عین البکاء»، «کنز الباکین»، «بکاء العین»، «مبکی العیون»، «مبکی العینین»، «المبکیات»، «بحر الکباء فی مصائب المعصومین»، «بحر الحزن»، «بحر الدموع»، «بحار الدموع»، «فیض الدموع»، «عین الدموع»، «سحاب الدموع»، «ینبوع الدموع»، «دمع العین»، «مدامع العین»، «مخازن الاحزان»، «بیت الاحزان»، «ریاض الاحزان»، «قبسات الاحزان»، «بحر غم»، «داستان غم»، «غمکده»، «ماتمکده»، «بستان ماتم»، «همّ و غم»، «نشتر غم»، «کنز المصائب»، «مجمع المصائب»، «وجیزه المصائب»، «اکلیل المصائب»، «ابتلاء الاولیاء» و «بلا و ابتلا در رویداد کربلا»(۲)
📚منابع :
۱)الصحيح من مقتل سيدالشهداء و اصحابه(ع) محمدی ری شهری، ص۳۳
۲)عاشورا شناسى جمعی از نویسندگان، ۴۷۶
منبع : کانال اسناد المصائب
#مقتل
#مقتل_شناسی
#مقتل_صوتی
•┈┈••✾••┈┈•
@yaraliagham
✅شش مقتل از مقاتل متاخر قرن چهاردهم و معاصر که به صورت مستند و از کتب معتبر و منابع متقدم(شیعه و اهل سنت) گردآوری شده است :
1️⃣کتاب «قَمقَام زخّاز و صمصام بتّار» اثر «فرهاد میرزا معتمد الدوله»(۱۳۰۵ق)
2️⃣کتاب «نَفَس المَهموم فی مُصیبة سیّدنا الحسین(ع) المظلوم» اثر «شیخ عباس قمی»(۱۳۵۹ق)
3️⃣کتاب «إبصار العین فی أنصار الحسین(ع)» اثر «محمد سَماوی نجفی»(۱۳۷۰ق)
4️⃣کتاب «مقتل الحسین(ع)» اثر «سید عبدالرزاق بن محمد موسوی مُقرَّم»(۱۳۹۱ق)
5️⃣کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء(ع)» تالیف گروهی از عاشوراپژوهان زیر نظر «مهدی پیشوایی»(۱۴۰۰ش)
6️⃣کتاب «الصحيح من مقتل سيدالشهداء و أصحابه(علیهم السلام)» اثر «محمد محمدی ری شهری»(۱۴۰۱ش)
منبع : کانال اسناد المصائب
#مقتل
#مقتل_شناسی
#مقتل_صوتی
•┈┈••✾••┈┈•
@yaraliagham
سیر مقتل نگاری مقاتل معاصر.mp3
38.78M
🔎📚🔎📚🔎📚🔎📚🔎
🎙سیر تحلیلی مقتل نگاری های متاخر عاشورا در بیانات #استاد_یوسفی_غروی :👇
منبع : کانال اسناد المصائب
#مقتل
#مقتل_شناسی
#مقتل_صوتی
•┈┈••✾••┈┈•
@yaraliagham
#پرسش_و_پاسخ
سوال : منظور از «مقتل خوانی» چیست؟👇
#مقتل
#مقتل_خوانی
#مقتل_صوتی
•┈┈••✾••┈┈•
@yaraliagham
✍پاسخ :
مقتل خوانی یکی از قدیمی ترین آئیین سوگواری و عزاداری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) با اشکال نمایشی و مذهبی در فرهنگ ایران شیعی به شمار می رود که ریشه آن از کتاب های موسوم به نام «مقتل» که برگرفته شده از واقعه عاشورا هستند، سرچشمه میگیرد.
به گواهی تاریخ و با استناد به اسناد متقن موجود در تاریخ، بعد از واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری قمری نخستین شاهدان و راویان این اتفاق خانواده امام حسین(علیه السلام) به ویژه امام سجاد(علیه السلام) و راوی حادثه کربلا حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) بودند.
شکی وجود ندارد که راز ماندگاری هر جریانی در سیر فراز و فرود تاریخی اش، به ثبت و نقل وجوه تحقق آن رویداد، بدون هیچ افزودن و یا کاستن از آن رویداد، در حقیقت مهمترین بستر ماندگاری آن رخداد و رسیدن به نسل های آینده به عنوان میراثی بزرگ از گذشتگان به شمار میرود.
حماسه ی عاشورا و واقعه کربلا با توجه به تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی آن که در سال ۶۱ هجری قمری همزمان با حکمرانی خاندان بنی امیه صورت گرفت؛ اگر با وجود کاتبان، راویان و یاران صدیق حضرت امام حسین(علیه السلام) همراه نبود، بی هیچ تردیدی آنگونه که امروز با تمام ابعاد جریان سازش در تار و پود زندگی مسلمانان به دست آنها رسیده، حاصل نمیشد.
کیست که در این میان نقش راویان صدیق و همچنین همراهان حسین(علیه السلام) را در ثبت و روایت مظلومیت، شهادت، ایثار و از جانگذشتگی او و یاران باوفایش را فراموش کند؟
پس این روش، یعنی «مقتل خوانی» کهن ترین شیوه ی سوگواری و تعزیت عاشورایی است که امروزه در مرور آیین های مختلف مذهبی و دینی به ویژه آئیین های متکی بر واقعه عاشورا در ایران زمین، به یکی از گونههای ماندگار و ثبت شده به شکل ملی در کشورمان بر میخوریم که آن را آیین «مقتلخوانی» مینامیم.
آئینی که طی آن، شاهد رفتارهای نمایشی و مذهبی مردم سرزمین مان هستیم.
شیوه اجرای «مقتل خوانی» امروزه به عنوان یکی از گران سنگ ترین منابع مکتوب و مرثیه سرایی سید و سالار شهیدان در تاریخ کشورمان درج شده است.
شکی در این مسئله وجود ندارد که در روایت واقعه عاشورا، برخلاف رفتارهای نمایشی ایرانیان به هیچ وجه نیازمند افزودن تخیلات یا اغراق در رفتارها، رخدادها و حوادث صورت گرفته نیست؛ چرا که حماسه شهامت ایثار و مظلومیت حضرت امام حسین(علیه السلام) و یاران با وفایش در واقعه عاشورا چنان تراژدی عظیمی را رقم زد که بیهیچ کم و کاستی تنها ذکر روایت آن میتواند همراه با سوگ و ماتم برای اهالی و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت باشد.
هر چند شاید امروزه مداحی نقش پر رنگتری نسبت به مقتل خوانی در کشور ما پیدا کرده و طی یکی دو دهه اخیر شاهد اجراهای کمتری از روایت های مقتلخوانی در دهه نخست ماه محرم هم سو و همداستان با آیین سوگواری حضرت امام حسین(علیه السلام) هستیم؛ اما نباید فراموش کنیم که ریشه هنر آیینی مانند مداحی نیز کاملا سرچشمه اش به مقاتل و کتابهای ثبت شده از اتفاق و حوادث روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین(علیه السلام) باز میگردد.
با مرور گذشته تاریخی آیین «مقتل خوانی» به این نکته پی میبریم که شاید در ابتدا شاهد اجرای این آیین صرفا در بخشی از نقاط فلات مرکزی ایران به شکلی کاملاً محدود بودهایم؛ اما ارادت ایرانیان به ساحت مقدس حضرت امام حسین(علیه السلام) و واقعه جانگداز عاشورا و عزاداریهای ماه محرم و صفر باعث شد تا این شکل از ارادت و رفتار آیینی از فلات مرکزی ایران راه خود را به تمامی نقاط کشور باز کند و امروز حداقل با تورّق تاریخ دو قرن اخیر، شاهد اجرای «مقتل خوانی» در تمامی نقاط کشور هستیم.
«پرده خوانان» و «نقالان» به عنوان راویان همیشه همراه آیین های نمایشی ایرانی نیز با توجه به ارادت مردم در ماه های مذهبی خاص مانند ماه محرم، ماه صفر و یا شبهای شهادت حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در ایام ماه مبارک رمضان سعی میکردند در روایت خوانی، نقالی و یا پرده خوانی خود به روایت حماسه سازی روزهای حماسه سازان دشت کربلا و در نهایت واقعه عاشورا بپردازند.
به همین دلیل است که در آیین «مقتلخوانی» ریشه های بسیار عمیقی از پیوندهای آیین های نمایشی باستان ایران را چون نقالی، دفترخوانی، پرده خوانی و همچنین در مواردی چاووش خوانی را شاهد هستیم.
منبع : کانال اسناد المصائب
#مقتل
#مقتل_خوانی
#مقتل_صوتی
•┈┈••✾••┈┈•
@yaraliagham