eitaa logo
مقتل "یارالی آقام "
220 دنبال‌کننده
243 عکس
37 ویدیو
13 فایل
الله 🔸یارالی یعنی آقای من حسین، که جسمش پر از زخم بود. 🔸یارالی کلمه ای آذری است که به معنی کسی که بر جسمش زخم فراوان دارد ، این کلمه معنایی عمیق دارد که تداعی غم و مصیبت بزرگی می نماید. کانال های دیگر: @qalalsadegh135 @azizamhosen
مشاهده در ایتا
دانلود
✅در کتاب «نفیس الذریعه» اثر مرحوم «محمد محسن آغابزرگ تهرانی»(۱۳۴۸ق) حدود شصت مقتل معرفی شده است که بیش از نیمی‌ از آن‌ها مربوط به امام حسین(علیه السلام) است.(۱) بیشتر مقاتلی که درباره امام حسین(علیه السلام) نوشته شده‌اند، امروزه در دسترس نمی‌ باشند و این کتاب‌ ها مفقود شده‌اند. نظیر؛ 1⃣«مقتل ابی‌ عبدالله(ع)» اثر «اصبغ بن نباته»(قرن اول) 2⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «جابر بن یزید جعفی»(۱۲۸ق) 3⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «هشام بن محمد بن سائب کلبی»(۲۰۴ق) 4⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «محمد بن عمر واقدی»(۲۰۹ق) 5️⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «نصر بن‌ مزاحم»(۲۱۲ق) 6️⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «محمد بن حسن طوسی»(۴۶۰ق) 📚منبع : ۱)الذریعة مرحوم آغابزرگ تهرانی، ج۲۲، ص۲۱ منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
✅مرحوم «استاد محمدی ری شهری» رئیس سابق مؤسسه علمی‌ فرهنگی «دار الحدیث» در مقدمه کتاب خود یعنی «الصحيح من مقتل سيدالشهداء و اصحابه(علیهم السلام)» به برخی از منابع ضعیف زیر اشاره می کند :👇 منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
1️⃣کتاب «مقتل الحسین(ع)» اثر «أبی مخنف لوط بن یحیی أزدی‌»(۱۵۷ق) 2️⃣کتاب «روضة الشهداء» اثر «ملا حسین کاشفی»(۹۱۰ق) 3️⃣کتاب «نور العین فی مشهد الحسین(ع)» اثر «أبواسحاق أسفرائنی»(۱۰۲۷ق) 4️⃣کتاب «ألمنتخب فی جمع المراثی و الخُطب» اثر «فخر الدین طُریحی»(۱۰۸۵ق) 5️⃣کتاب «مُحْرق القلوب» اثر «ملا مهدی نراقی»(۱۲۰۹ق) 6️⃣کتاب «طوفان البُكاء فی مقاتل الشهداء» اثر «محمد ابراهیم جوهری هروی»(۱۲۵۳ق) 7️⃣کتاب «مخزن البُکاء فی مصیبة سیدألشهداء(ع)» اثر «ملا محمد صالح بَرَغَانی قزوینی»(۱۲۷۱ق) 8️⃣کتاب «بحر المصائب و کنز الغرائب» اثر «ملا محمدجعفر بن سلطان احمد تبريزى»(۱۲۸۲ق) 9️⃣کتاب «الدّمعة السّاکبة فی أحوال النَبی و العتْرة الطّاهرة» اثر «محمدباقر بن عبدالکریم بهبهانی»(۱۲۸۵ق) 🔟کتاب «أسرار الشهادة» اثر «ملا فاضل دربندی»(۱۲۸۶ق) 1️⃣1️⃣کتاب «ناسخ التواریخ» اثر «میرزا محمد تقی سپهر»(۱۲۹۷ق) 2️⃣1️⃣کتاب «رياض الأحزان» اثر «محمدحسن قزوينی»(۱۳۰۵ق) 3️⃣1️⃣کتاب «طریق البکاء در مصائب خامس آل عبا(ع)» اثر «ملا محمد حسین بن عبدالله شهرابی»(۱۳۱۰ق) 4️⃣1️⃣کتاب «أنوار المجالس» اثر «ملا محمد حسین بن عبدالله شهرابی»(۱۳۱۰ق) 5️⃣1️⃣کتاب «عنوان الکلام» اثر «ملا محمدباقر فشارکی»(۱۳۱۴ق) 6️⃣1️⃣کتاب «إکلیل المصائب فی مصائب الأطائب» اثر «محمد بن سلیمان تنکابنی»(۱۳۲۰ق) 7️⃣1️⃣کتاب «رياض القُدس» اثر «ملا صدر الدين واعظ قزوينی»(۱۳۲۳ق) 8️⃣1️⃣کتاب «تذکرة الشّهداء» اثر «ملا حبیب شریف کاشانی»(۱۳۴۰ق) 9️⃣1️⃣کتاب «معالی السِّبطیْن فی أحوال السِّبطیْن» اثر «ملا محمدمهدی حائری مازندرانی»(۱۳۸۵ق) 0⃣2⃣کتاب «فُرسان الهَیجاء» اثر «ذبیح‌ الله محلاتی»(۱۴۰۶ق)(۱) ✍برخی از علماء از جمله؛ 👤مرحوم «میرزا حسین محدث نوری»(۱۳۳۰ق) در کتاب «لولو و مرجان» به نقد تحریفات در عزاداری‌ ها و روضه‌ خوانی‌ ها پرداختند. 👤مرحوم «شیخ عباس قمی»(۱۳۵۹ق) هم یادداشت‌ ها و جزواتی در تحریفات عاشورا نوشته است. همچنین در روزگار ما نیز (۱۳۵۸ش) در کتاب «حماسه حسینی» این موضوع را مورد توجه قرار داده است. 📚یک نگاه اجمالی به اسامی غالب آثاری که در تاریخ عاشورا از دوره‌ی صفوی به بعد و بیشتر در عصر قاجار نگاشته شده است که ما به بیست مورد آن در بالا اشاره کردیم. آثاری از قبیل؛ «طریق البکاء»، «طوفان البکاء»، «عمان البکاء»، «محیط البکاء»، «امواج البکاء»، «ریاض البکاء»، «مفتاح البکاء»، «منبع البکاء»، «مخزن البکاء»، «معدن البکاء»، «مناهج البکاء»، «مجری البکاء»، «سحاب البکاء»، «عین البکاء»، «کنز الباکین»، «بکاء العین»، «مبکی العیون»، «مبکی العینین»، «المبکیات»، «بحر الکباء فی مصائب المعصومین»، «بحر الحزن»، «بحر الدموع»، «بحار الدموع»، «فیض الدموع»، «عین الدموع»، «سحاب الدموع»، «ینبوع الدموع»، «دمع العین»، «مدامع العین»، «مخازن الاحزان»، «بیت الاحزان»، «ریاض الاحزان»، «قبسات الاحزان»، «بحر غم»، «داستان غم»، «غمکده»، «ماتمکده»، «بستان ماتم»، «همّ و غم»، «نشتر غم»، «کنز المصائب»، «مجمع المصائب»، «وجیزه المصائب»، «اکلیل المصائب»، «ابتلاء‌ الاولیاء» و «بلا و ابتلا در رویداد کربلا»(۲) 📚منابع : ۱)الصحيح من مقتل سيدالشهداء و اصحابه(ع) محمدی ری شهری، ص۳۳ ۲)عاشورا شناسى جمعی از نویسندگان، ۴۷۶ منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
✅شش مقتل از مقاتل متاخر قرن چهاردهم و معاصر که به صورت مستند و از کتب معتبر و منابع متقدم(شیعه و اهل سنت) گردآوری شده است : 1️⃣کتاب «قَمقَام زخّاز و صمصام بتّار» اثر «فرهاد میرزا معتمد الدوله»(۱۳۰۵ق) 2️⃣کتاب «نَفَس المَهموم فی مُصیبة سیّدنا الحسین(ع) المظلوم» اثر «شیخ عباس قمی»(۱۳۵۹ق) 3️⃣کتاب «إبصار العین فی أنصار الحسین(ع)» اثر «محمد سَماوی نجفی»(۱۳۷۰ق)  4️⃣کتاب «مقتل الحسین(ع)» اثر «سید عبدالرزاق بن محمد موسوی مُقرَّم»(۱۳۹۱ق) 5️⃣کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء(ع)» تالیف گروهی از عاشوراپژوهان زیر نظر «مهدی پیشوایی»(۱۴۰۰ش) 6️⃣کتاب «الصحيح من مقتل سيدالشهداء و أصحابه(علیهم السلام)» اثر «محمد محمدی ری شهری»(۱۴۰۱ش) منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
سیر مقتل نگاری مقاتل معاصر.mp3
38.78M
🔎📚🔎📚🔎📚🔎📚🔎 🎙سیر تحلیلی مقتل نگاری های متاخر عاشورا در بیانات :👇 منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
سوال : منظور از «مقتل‌ خوانی» چیست؟👇 •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
✍پاسخ : مقتل‌ خوانی یکی از قدیمی‌‌ ترین آئیین‌ سوگواری و عزاداری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) با اشکال نمایشی و مذهبی در فرهنگ ایران شیعی به شمار می‌‌ رود که ریشه آن از کتاب‌ های موسوم به نام «مقتل» که برگرفته شده از واقعه عاشورا هستند، سرچشمه می‌گیرد. به گواهی تاریخ و با استناد به اسناد متقن موجود در تاریخ، بعد از واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری قمری نخستین شاهدان و راویان این اتفاق خانواده امام حسین(علیه السلام) به ویژه امام سجاد(علیه السلام) و راوی حادثه کربلا حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) بودند. شکی وجود ندارد که راز ماندگاری هر جریانی در سیر فراز و فرود تاریخی اش، به ثبت و نقل وجوه تحقق آن رویداد، بدون هیچ افزودن و یا کاستن از آن رویداد، در حقیقت مهم‌ترین بستر ماندگاری آن رخداد و رسیدن به نسل‌ های آینده به عنوان میراثی بزرگ از گذشتگان به شمار می‌رود. حماسه ی عاشورا و واقعه کربلا با توجه به تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی آن که در سال ۶۱ هجری قمری همزمان با حکمرانی خاندان بنی امیه صورت گرفت؛ اگر با وجود کاتبان، راویان و یاران صدیق حضرت امام حسین(علیه السلام) همراه نبود، بی‌ هیچ تردیدی آن‌گونه که امروز با تمام ابعاد جریان سازش در تار و پود زندگی مسلمانان به دست آنها رسیده، حاصل نمی‌‌شد. کیست که در این میان نقش راویان صدیق و همچنین همراهان حسین(علیه السلام) را در ثبت و روایت مظلومیت، شهادت، ایثار و از جان‌گذشتگی او و یاران باوفایش را فراموش کند؟ پس این روش، یعنی «مقتل‌ خوانی» کهن‌ ترین شیوه ی سوگواری و تعزیت عاشورایی است که امروزه در مرور آیین‌ های مختلف مذهبی و دینی به ویژه آئیین‌ های متکی بر واقعه عاشورا در ایران زمین، به یکی از گونه‌های ماندگار و ثبت شده به شکل ملی در کشورمان بر می‌خوریم که آن را آیین «مقتل‌خوانی» می‌نامیم. آئینی که طی آن، شاهد رفتارهای نمایشی و مذهبی مردم سرزمین‌ مان هستیم. شیوه اجرای «مقتل‌ خوانی» امروزه به عنوان یکی از گران‌ سنگ‌ ترین منابع مکتوب و مرثیه‌ سرایی سید و سالار شهیدان در تاریخ کشورمان درج شده است. شکی در این مسئله وجود ندارد که در روایت واقعه عاشورا، برخلاف رفتارهای نمایشی ایرانیان به هیچ وجه نیازمند افزودن تخیلات یا اغراق در رفتارها، رخدادها و حوادث صورت گرفته نیست؛ چرا که حماسه شهامت ایثار و مظلومیت حضرت امام حسین(علیه السلام) و یاران با وفایش در واقعه عاشورا چنان تراژدی عظیمی را رقم زد که بی‌هیچ کم و کاستی تنها ذکر روایت آن می‌‌تواند همراه با سوگ و ماتم برای اهالی و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت باشد. هر چند شاید امروزه مداحی نقش پر رنگ‌تری نسبت به مقتل‌ خوانی در کشور ما پیدا کرده و طی یکی دو دهه اخیر شاهد اجراهای کمتری از روایت‌ های مقتل‌خوانی در دهه نخست ماه محرم هم سو و هم‌داستان با آیین سوگواری حضرت امام حسین(علیه السلام) هستیم؛ اما نباید فراموش کنیم که ریشه هنر آیینی مانند مداحی نیز کاملا سرچشمه‌ اش به مقاتل و کتاب‌های ثبت شده از اتفاق و حوادث روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین(علیه السلام) باز می‌گردد. با مرور گذشته تاریخی آیین «مقتل‌ خوانی» به این نکته پی می‌بریم که شاید در ابتدا شاهد اجرای این آیین صرفا در بخشی از نقاط فلات مرکزی ایران به شکلی کاملاً محدود بوده‌ایم؛ اما ارادت ایرانیان به ساحت مقدس حضرت امام حسین(علیه السلام) و واقعه جانگداز عاشورا و عزاداری‌های ماه محرم و صفر باعث شد تا این شکل از ارادت و رفتار آیینی از فلات مرکزی ایران راه خود را به تمامی نقاط کشور باز کند و امروز حداقل با تورّق تاریخ دو قرن اخیر، شاهد اجرای «مقتل‌ خوانی» در تمامی نقاط کشور هستیم. «پرده‌ خوانان» و «نقالان» به عنوان راویان همیشه همراه آیین ‌های نمایشی ایرانی نیز با توجه به ارادت مردم در ماه های مذهبی خاص مانند ماه محرم، ماه صفر و یا شب‌های شهادت حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در ایام ماه مبارک رمضان سعی می‌کردند در روایت خوانی، نقالی و یا پرده‌ خوانی خود به روایت حماسه‌ سازی روزهای حماسه‌ سازان دشت کربلا و در نهایت واقعه عاشورا بپردازند. به همین دلیل است که در آیین «مقتل‌خوانی» ریشه‌ های بسیار عمیقی از پیوندهای آیین‌ های نمایشی باستان ایران را چون نقالی، دفترخوانی، پرده‌ خوانی و همچنین در مواردی چاووش‌ خوانی را شاهد هستیم. منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
حاج علی قصری از پیر غلامان تهران می گوید : «مرحوم شیخ رضا سراج» در روز عاشورا همواره روضه حضرت علی‌اکبر(ع) را می‌خواند. او عمامه از سر و عبا از تن در می آورد و بر روی منبر می‌ ایستاد و شروع به مقتل خوانی می کرد. او گفت : «فَقَطََّعُوهُ بِسُیُوفِهِم إربَاً إربَاً» جمعیت به آن گونه ای که مرحوم سراج انتظار داشت، حق مقتل را ادا نکرد. مرحوم سراج به من گفت : تسبیح‌ات را به من بده! من تسبیحم را به او دادم و او تسبیح را بالا گرفت، و در حضور جمع پاره کرد و دانه های تسبیح زمین ریخت. سپس گفت؛ ای مردم! بدن علی اکبر(ع) را مانند دانه‌های این تسبیح تکه‌تکه کردند. مرحوم سراج از منبر پایین آمد و رفت و مردم همچنان بر سر و روی خود می زدند و می گریستند! •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
:📚 کتاب «صدق در مقتل خوانی» نوشته ی ویرایش شده و برگرفته شده از کتاب «لؤلؤ و مرجان» مرحوم «حاج میرزا حسین نوری مازندرانی» معروف به «محدث نوری» که حاوی مطالبی درباره نکات مقتل خوانی و آداب منبر و مرثیه؛ اثر حسین استاد ولی منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
صدق در مقتل خوانی.pdf
1.09M
📚✍کتاب «صدق در مقتل خوانی» •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
:📚 کتاب «الصحیح من مقتل سید الشهداء و اصحابه» بخشی از کتاب ۱۶ جلدی دانشنامه امام حسین(علیه السلام) در باب شرح قیام و شهادت ایشان؛ اثر مرحوم استاد محمدی ری شهری👇 منبع : کانال اسناد المصائب •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
4_5850638634255909912.pdf
34.5M
📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «الصحیح من مقتل سید الشهداء و اصحابه» •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
4_6023959501160318347.pdf
17.98M
📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «شهادتنامه امام حسین(ع)» ترجمه کتاب «الصحیح من مقتل سید الشهداء و اصحابه» •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
✅مرحوم «فرهاد میرزا» (۱۲۳۳_۱۳۰۵ق) ملقب به «معتمدالدوله» فرزند مرحوم «عباس میرزا» (فرزند و ولیعهد فتحعلی‌ شاه قاجار) و عموی ناصر الدین شاه قاجار است. او از ادیبان، شاعران، عالمان و رجال سیاسی قرن سیزدهم هجری، به شمار می‌آید. فرهاد میرزا علاوه بر مناصب حکومتی، دارای شخصیت علمی و فرهنگی بوده و آثار چندی از خود به جای گذاشته و خدماتی از جمله اقدامات عمرانی چشمگیری در آستان کاظمین به عمل آورده است. مهمترین اثر علمی او کتاب «قمقام زَخّار و صمصام تَبّار» که اثری است تحقیقی در باب مقتل امام حسین(علیه‌السّلام) و شهدای کربلا که از کودکی تا شهادت حضرت(ع) را شامل می‌شود. همچنین او در سال ۱۳۰۰ ه.قمری صحن، رواق، گنبد، مناره، گلدسته، تزئینات حرم و صحن مقدس حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) را به هزینه خود تعمیر و یک ضریح نقره بسیار قیمتی هم تقدیم قبر مطهر آن حضرت(علیه السلام) کرد که هزینه این ساخت و ساز، بیشتر از ۲۰۰ هزار لیره عثمانی بوده است. بعضی به او اشکال کردند که شما از علماء و مولف «کتاب قمقام» و «کتاب جام‌ جم» و غیره هستید، اما یکصد هزار مثقال طلا برای ساخت این گنبد مصرف کردید؟!! ایشان گفت : ﴿ثروتمندان پول‌های خود را در بانک‌ها ذخیره می‌کنند و من در بانک حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) و حضرت جواد(علیه السلام) و حضرت امام حسین(علیه السلام) سرمایه گذاری کردم و «کتاب قمقام» خود را به حساب پس انداز گذاشتم.﴾ فرهاد میرزا در سال ۱۳۰۵ ه.قمری در تهران مریض شد و در وقت احتضار که اکثر بزرگان در اطراف او جمع بودند و گریه و زاری می کردند، فرمان سکوت داد و گفت : «پس از مرگم مرا غسل و کفن در تهران و شهرهای دیگر تشییع کنید و تشریفات آن را نیز به صلاحدید خود به آن صورتی که مایلید انجام دهید، اما در کاظمین می‌خواهم بدون هیچگونه تشریفاتی به عمل آورید و در حجره شخصی که برای خود در صحن حضرت موسی بن جعفر(ع) ساخته‌ام، دفن کنید.» 👤مرحوم «شیخ علی فلسفی» می‌گوید : «شاید از صدها نفر از بزرگان منبری شنیده‌ام که گفتند : مرحوم حاج فرهاد میرزا گفته بود؛ می‌دانم تا بغداد برای من تشییع بی نظیری خواهد شد. ولی فرزندان من! وقتی نزدیک بغداد رسیدید جنازه من را به روی تخته پاره بگذارید و چهار نفر حمال آن را بردارند و بدون هیچ تشریفاتی بلکه به صورت یک نفر غریب دفنم کنید، چون از حضرت موسی بن جعفر(ع) خجالت می کشم. فرزندان به دستور او عمل کردند، وقتی به بغداد رسیدند یکدفعه دیدند از کاظمین جمعیت زیادی با عَلَم و پرچم ها به استقبال آمدند و فرزندان آن مرحوم روی به جمعیت کردند و به متولی حرم که با جمعیت آمده بود، سفارش آن بزرگوار را گفتند. متولی در جواب گفت : در خواب موسی بن جعفر(ع) را دیدم که به من فرمود : «با جمعیت و تشریفات جنازه حاج فرهاد را بگیرید و با عزت تمام تشییع کنید. این نتیجه سرمایه گذاری در بانک موسی بن جعفر(علیه السلام) است.» مرحوم فرهاد میرزا در اولین حجره باب المراد، در «مقبره فرهادیه» در آستان مقدس کاظمین(علیهما‌ السّلام)، به خاک سپرده شده است. 📚منبع : کانال اسناد المصائب و مردان علم در میدان عمل سید نعمت الله حسینی، ج۲، ص۳۸۰ •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
:📚 کتاب «قمقام زخّاز و صمصام بتّار» به معنای «دریای آکنده و شمشیر بُرنده» در باب شرح احوالات امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا که در سال ۱۳۰۳ هجری قمری نگارش یافته و نویسنده با نثر ساده و روان فارسی به قرائت روایی و تاریخی واقعه ی کربلا و نهضت عاشورا پرداخته و در نگارش این اثر تلاش کرده تا از منابع معتبر شیعه و سنی و همچنین از اشعار و تمثیل‌ های فارسی و عربی بهره لازم را ببرد؛ اثر «فرهاد میرزای قاجار» ملقب به «معتمدالدوله»(متوفی سال ۱۳۰۵ قمری)✍📚👇 •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
قمقام زخّاز و صمصام بتّار.pdf
10M
✍📚کتاب «قمقام زخّاز و صمصام بتّار» •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🔸سلام بر تو ای اباعبدالله و بر جان‌هایی که به درگاهت فرود آمدند، از جانب من سلام خدا بر تو باد همیشه تا هستم و تا شب و روز باقی است و خدا زیارت شما آخرین زیارت از سوی من قرار ندهد، سلام بر حسین و بر علی بن الحسین و فرزندان حسین و یاران حسین @yaraliagham
. 🔸 چهاردهم کتاب نوشته : جواد محدثی گوینده : بهروز رضوی منبع: ایران صدا ،رادیو گویا •┈┈••✾••┈┈• @yaraliagham