💢«خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!»💢
🔍جستاری در منابع دینی به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز...
•قسمت اول (۱ از ۳)
✍🏻 #احمدرضا_محسنات
در روایات متعددی نسبت به احیای زمین و محیط زیست و حقوق حیوانات و خاصتا درختکاری توصیه های فراوانی شده که شاید پسندیده بودن را از ان بتوان برداشت کرد و البته بحث فقهی می طلبد که وجوب برخی از این بیانات بعید نیست و در فقه البیئة (فقه محیط زیست)به ان پرداخته می شود
اما یکی از عبارات امیرالمؤمنین(ع)که از مظان توصیه بودن خارج ست! هشداری بر گوش هر ان کس ست که از کوفه ی علی(ع) در دهه چهارم هجری تا بهبهان قرن پانزدهم هجری و سایر نقاط جهان در هر زمان این خطاب را بشنود: «قطعا شما درباره ی زمین ها و حیوانات مورد سوال قرار خواهید گرفت!؛فَاِنَّکُمْ مَسْؤولونَ حَتّى عَن الْبِقاعِ و الْبَهائِمِ» [۱]
🔅علت انتخاب این حدیث به عنوان تنه ی بحث و حمل ان بر منطقه خائیز به جهت جامع بودن این حدیث نسبت به مصادیق محیط زیست و تطابق ان با یکی از مناطق ارزشمند و استراتژیک جنوب کشور یعنی منطقه خائیز ست که سعی شده در نگاشته پیش رو، ان جامعیت و این تطابق به صورت مختصر و مفید روشن شود!
حال فارغ از برخی جزییات فقهی و به صورت خلاصه چند نکته را محل توجه قرار خواهیم داد:
1⃣ اگر درباره "بقاع" و "بهائم"،مسئولیتی متوجه مخاطبین امیرالمومنین هست این مخاطبین هم مردم اند و هم مسئولین چرا که عبارت حضرت منحصر در کارگزاران نشده و در خطبه عمومی بیان شده است و از طرف دیگر منحصر در مردم هم نشده است چرا که هم عقلاً مسئولیت و امکان اثرگذاری حاکمیت در حراست و تدبیر امور اراضی و محیط زیست با توجه به بسط ید و اخیارات حکومتی روشن ست و هم نقلاً در دستوراتی از پیامبر (ص) به سپاهیانش و نامه حکومتی امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر به مسائلی همچون نهی از قطع درختان[۲] و نهی از الوده سازی نهر ها[۳] و همچنین امر به احیا و عمران اراضی[۴]، فرمان مستقیم داده شده است
2⃣ در باب مفهوم و وسعت مصادیق دو کلید واژه بقاع و بهائم نیاز به تامل داریم:
👈 بِقاع (که اشتباهاً بُقاع خوانده می شود) جمع مکسر بُقْعَة هست و از حیث لغوی به معناى قسمتى از زمين ست که از اطراف آن متمايز باشد و در این کلام حضرت به معناى عام خود یعنی هرگونه آبادى و اراضی است[۵]و[۶] و بر خلاف عرف استعمال فارسی که بر مکان های متبرک همچون حرم ها اطلاق می شود،کاربردی بسیار عمومی تر دارد
👈 بَهائِم جمع مکسر بَهیمة هست و طبق نظر مشهور اهل لغت گرچه به حیوانات از ان باب که سخن و ارتباط شان مبهم ست، بهیمة می گویند[۷] اما اکثر استعمال ان درباره حیوان چهارپا در خشکی و دریا[۸] چه حلال گوشت و چه حرام گوشت ست[۹]، در نتیجه لفظ بهائم مصادیقی بیش تر از چند حیوان مخصوص دامداری کنونی دارد و شامل تمام یا اکثریت حیوانات زیست بوم های مختلف حتی آبزیان می شود
#ادامه_دارد...
🔻منابع:
۱.نهج البلاغه،خطبه ۱۶۶
۲.کنز العمال، ج۴،ص ۴۷۸
۳.وسايل الشيعه، کتاب الجهاد، باب ۱۵
۴.نهج البلاغة، نامه ۵۳
۵.شرح ایت الله مکارم شیرازی بر نهج البلاغه(پيام اميرالمؤمنين(ع))، ج ۶، ص ۴۲۵-۴۳۹
۶.شرح علامه جعفری بر نهج البلاغه، ج۱۲،ص۱۵۹-۱۶۴
۷.مفردات راغب، ج۱، ص۶۳
۸.قاموس المحیط، ج۴، ص۸۲ و مجمع البیان طبرسی، ج۳، ص۲۳۲
۹.تفسیر المیزان،ج۵، ص۱۶۱ و
مجمع البیان طبرسی، ج۳، ص۲۳۴
💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇
@GhalamTaGhadam
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
•قسمت دوم (۲ از ۳)
💢«خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!»💢
🔍جستاری در منابع دینی به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز...
✍🏻 #احمدرضا_محسنات
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می شود؛ این منطقه طی مصوبه شماره ۱۶۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۳ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است
🔻اما چرا این منطقه جزو سرمایه های جنوب کشور محسوب می شود و مورد بحث این مجموعه نگاشته و محل تأمل درباره تطابقش با هشدار امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفته است⁉️:
1.منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم ترین زیستگاه های حیات وحش جنوب کشور محسوب می شود.دریاچه و سد مارون،قلعه های متعدد باستانی، غارهای طبیعی، پوشش گیاهی زیبا، انواع متفاوت درختان با گونه غالب بلوط،حیات وحش متنوع و... جلوه ای خاص در جذابیت گردشگری و توریستی به این منطقه ویژه داده است که با عنایت ویژه و توسعه این مساله با لحاظ ضوابط قانونی و زیست محیطی،فواید متعدد اقتصادی و فرهنگی به دست خواهد امد
2.عبور رودخانه مارون از این منطقه و ریزش های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال،خائیز را به محلی پر ارزش در حوزه اب تبدیل کرده و وجود پوشش گیاهی فراوان مانع از شسته شدن خاک و و باعث جلوگیری نسبی از بروز سیل برای مناطق مسکونی همجوار در باران های پر بارش و سیل اسا قرار داده است همچنین برای وجود چشمه های فراوان علاوه بر بهره مند کرد بومیان منطقه،موجب مناسب تر شدن زیست حیوانات و افزایش زیبایی و جذابیت خائیز شده است
3.این منطقه با توجه به مختصات جغرافیایی ویژه همچون برخورداری از سطوح ناهموار، دما مناسب، میزان بارش و اب کافی و ارتفاع مطلوب از سطح دریا، زمینه زیست بسیاری از حیوانات و حتی گونه های نادر حیات وحش را فراهم کرده است به طور مثال به حسب اماری تازه حدود یک هزار و پانصد راس کَل و بز در این منطقه وجود دارد و وجود گونه های حفاظت شده ای همچون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه خاص افزوده است
4.وجود گیاهان دارویی و خوراکی مانند خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و... منبعی غنی را برای فعالان حوزه طب سنتی و فروشندگان محصولات طبیعی فراهم اورده که امکان بهره برداری حداکثری از طریق تقویت و تکثیر کشت، بهره برداری منظم و ضریب بخشیدن به تجارت ان می تواند بر اشتغال و رونق تولید و افزایش بهره برداری کمک شایانی کند
⚠️حال که با مقداری از ظرفیت های ویژه منطقه خائیز اشنا شدیم،رواست در مسئولیت مان نسبت به هشدار امیرالمؤمنین تأمل و اقدام جذی نشان دهیم که موجزی از این مهم در قسمت سوم(اخر) خواهد امد ان شاالله.
#ادامه_دارد...
💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇
@GhalamTaGhadam
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
•قسمت آخر (۳ از ۳)
💢«خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!»💢
🔍جستاری در منابع دینی به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز...
✍🏻 #احمدرضا_محسنات
در قسمت اخر بدین می پردازیم که این مسئولیت نسبت به بقاع و بهائم چه محدوده و جنبه هایی دارد؟ ایا صرفا جنبه سلبی ست یعنی تعدی نکردن به حق مالکیت عمومی و از بین نبردن درختان و منابع ابی و زیست بوم ها در موضوع "بقاع" و از طرف دیگر از بین نبردن و ازار نرساندن به حیوانات در موضوع "بهائم" ست؟! و یا گامی فراتر و افقی گسترده تر مد نظر ست و باید جنبه ای ایجابی نیز برای این مسئولیت قائل شد!؟
اگر جنبه ایجابی و مشخصا مواردی که ذکر خواهد شد را به عنوان عوامل اولیه و مقدمات ان چیزی که ضرورت ست یعنی حفظ بقاع و زیر ساخت های ان و حقوق بهائم بدانیم لذا لازم بودن رعایت این جنبه ایجابی علاوه بر رعایت جنبه سلبی(که لزومش واضح ست!) از باب وجوب مقدمه واجب مشخص و مستدل ست اما فارغ از این دلیل عقلی،با تحقیقی در منابع دینی، افق گسترده تری از حدود مسئولیت نسبت به بقاع و بهائم را در می یابیم همانگونه که در منابع دینی مان در باب جنبه سلبی حقوق این دو مفهوم ، با روایات ویژه ای برخورد میکنیم به صورت مثال ملعون بودن کسی که [بی سبب]پوشش گیاهی زمین را از بین ببرد[۱] و نهی امام صادق(ع) از الوده کردن اب ها[۲] و نیز نهی ایشان از قطع کردن درختان مثمر که عذاب را در پی دارد[۳] و یا بیان رسول خدا(ص) که از كشتن هر جاندارى(به جز صید حلال و حیوانی که ازار رساند) نهى فرمود [۴]و دستور ایشان نسبت به اینکه «مردم در شبان گاهان مواظب باشند تا مبادا موجودات ريز به طور غير عمدى، زير پایشان از بين بروند.»[۵] و حتی دقت نظر ایشان در این مساله ظریف که «در هنگام ذبح حیوان، چاقو را در جلوی دیدگان قربانی تیز نکنید که متوجه می شود و مدت بیشتری زجر می کشد!»[۶] و توجه به این نکته جالب در جریان فتح مکه در حین حرکت لشکریان و مشاهده سگی که به توله هایش شیر می دهد که در این هنگام یکی از یارانشان را برای مراقبت از سگ و برهم نخوردن وضعیت شیر دادنش به توله ها در برابر عبور و مرور لشگر، مامور می کند[۷] و روایاتی دیگر که همه دال بر لزوم رعایت جنبه سلبی حقوق بقاع و بهائم و ظرافت ان در اسلام هست
و اما ناظر به جنبه ایجابی، روایاتی ناظر به رشد و ابادسازی اراضی و زیست بوم ها،توجه به منابع ابی و تغذیه حیوانات و پرورش انان وجود دارد که تأملی جدی را در باب مسئولیت ما رقم می زند همچون دستور حضرت امیر به مالک اشتر:«باید توجّه تو به آباد کردن زمین بیش از توجّه به گرفتن خراج باشد»[۸] و یا حدیثی نبوی که تصریح می کند اگر کسی زمین موات(رها و بی استفاده) را احیا و اباد کند ان زمین را (از باب تشویق) صاحب می شود[۹] و همچنین کلام امام صادق(ع) که کاری را پاکیزه تر و بهتر از غرس درخت و زراعت نمی داند[۱۰] و بیان رسول خدا (ص) که کاشت درخت و استفاده ی انسان ها و حیوانات از ان را صدقه ای جاری عنوان می کند[۱۱] و همچنین امام صادق (ع) که می فرمایند:«درخت برای انسان آفریده شد پس انسان مکلف گردیده به کاشتن درخت،آب دادن به درخت و مواظبت نمودن از آن»[۱۲] و احادیث دیگر که همه بر اهمیت این مساله اذعان دارد که نسبت به بقاع و بهائم صرفا مسئولیت از جنبه سلبی کافی نبوده و رشد و توسعه در این زمینه ها، وظیفه ای قطعی بر عهده مسئولین و مردم ست
🔻حال به خوبی در می یابیم که مسئولین و حاکمیت، افق های بزرگ تری نسبت به برخی از وظایفی که بر عهده شان هست مثل سازمان اراضی کشور و منابع طبیعی و جهادکشاورزی و یا سازمان حفاظت از محیط زیست دارند و هم مکلف به ایده هایی بیشتر از امثال ایجاد مناطق شکار ممنوع و سیاستهای حفظ نسل گونه های جانوری کمیاب و امثالهم هستند؛ لازم ست مردم و حلقه های میانی و NGO های مربوطه در کنار حاکمیت،اهمیت مناطق زیست محیطی خود (و مصداقا در این نگاشته منطقه ارزشمند خائیز) را بیش از پیش دریابند و نسبت به اقداماتی چون تعیین حدود و ثبت اراضی ملی و جلوگیری و بازدارندگی نسبت به کوه خواری و زمین خواری و تغییر کاربری اراضی،توسعه کشاورزی و صنعت سبز و تقویت و مراقبت از زیرساخت های غذایی،اب و مرتع و زیست بوم حیوانات،ترویج گردشگری و بازار گیاهان دارویی و... اهتمام جدی بورزند که اگر غفلت شود به هشدار امیرالمؤمنین(ع) همه ی ما چه مسئول و چه شهروند درباره محیط زیست مان و حتی حیوانات مورد سوال قرار خواهیم گرفت.
🔻منابع:
۱.میزان الحکمة،ج۱
۲.کافی، ج ۳، ص ۶۵
۳.الکافی، ج ۵، ص ۲۹۴
۴.كنز العمّال،حدیث۳۹۹۸۱
۵.تاریخ اسلام در ایینه پژوهش،ج۱۱،ص۳
۶.الترغيب و الترهيب،ج ۲،ص۱۵۶
۷.سبل الرشاد،ج ۵،ص۲۱۲
۸.نهج البلاغه،نامه۵۳
۹.كنز العمّال، حدیث ۹۰۵۳
۱۰.بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۶۸۱
۱۱.مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۴۶۰
۱۲.بحارالانوار، جلد۳،صفحه ۸۲
💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇
@GhalamTaGhadam
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
🔰عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: مَنْ أَصْبَحَ لاَ يَهْتَمُّ بِأُمُورِ اَلْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ يَسْمَعْ رَجُلاً يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ .
❇️از امام صادق علیهالسلام نقل شده که پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
هركس صبح كند و توجهى به كارهاى مسلمانان نداشته باشد مسلمان نيست،و هركس فرياد كمكخواهى مسلمانى را بشنود و به او پاسخ نگويد و دادخواهيش نكند مسلمان نيست.
🔺الکافي ج ۲، ص ۱۶۴
🏴#اربعین فرصتی است تا ندای یاللمسلمین مردم فلسطین_غزه ، مسلمانان را علیه استکبار و صهیونیسم متحد کند.
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺کسانیکه در ابتدایی ترین رفتارهای انسانی مانده اند خود را متمدن ترین مردم دنیا میدانند
🔺کسانی که هنوز نمیدانند کجا باید قضاء حاجت کنند چگونه ادعای تمدن دارند؟!
🔻عن النبيّ صلّى اللّه عليه و آله : أنّه نهى عن البول في الماء الدائم.( پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله از ادرار کردن در آبهای همیشه [جاری] نهی کردند)
🔸أمالي المرتضی (غرر الفوائد و درر القلائد) ج ۲، ص ۱۷۱
#محیط_زیست
#نامتمدن_غربی
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
▪️شهادت افتخار ماست.
🔴تجمع مردمی برای محکومیت ترور رهبر مقاومت فلسطین شهید اسماعیل هنیه
▪️زمان:چهارشنبه ۱۰ مردادماه ساعت۲۱
▪️مکان:صحن مطهر امامزاده حیدر علیه السلام
⚫️شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بهبهان- ناحیه مقاومت بسیج بهبهان
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
شهادت و مقاومت نوشته این اساس را
حماسه ها یکی یکی رقم زده حماس را
هنیه میرود ولی مرام اوست ماندگار
ببین که خط سرخ او پر است این کلاس را
در این میانه می نگر به اضطراب قاتلش
چرا که خشم مسلمین به دل زده هراس را
نمانده جان دیگری به پیکر خبیثشان
بگو به صهیونیسم دون کفن کند لباس را
عراق و غزه و یمن چو خاک ماست یک وطن
کنون که مرز مسلمین برون شده قیاس را
▪️حسین دعاوی
🏴شهادت مجاهد نستوه اسماعیل هنیه بر ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان مقاومت تسلیت باد .
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
🇯🇴امروز پرچم فلسطین نماد مقاومت
و مقامت تنها مسیر ماندن در دنیایی است که طاغوت ها حکومت میکنند...
🔺وَلَقَد بَعَثنَا فِي كُلِّ أُمَّةٖ رَّسُولًا أَنِ ٱعبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجتَنِبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَ
ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!»
سوره مبارکه نحل آیه ۳۶
#مقاومت
#فلسطین
#مبارزه_با_اسرائیل_طاغوت
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
شبانه و ناجوانمردانه زدند باید در روز روشن بخورند.
در پایتخت زدند پس باید پایتخت رو زد
فرمانده ورئیس سیاسی رو زدند پس باید رئیس و فرمانده ای مهم سیاسی رو زد.
مهمان رو زدند هرجا مهمان شدند باید بخورند.
طبق شریعت یهود
#چشم_در_مقابل_چشم
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
طرحی که خانواده اسماعیل هنیه به طور هماهنگ در شبکههای اجتماعی منتشر کردند.
یک طرح ساده که پیامی مهم دارد.
تا الان نقشآفرینی خانواده شهید هنیه در جهت روشنگری و هدایت افکار عمونی واقعا هوشمندانه و موثر بوده است.
✍حامد شاهمیری
🆔https://eitaa.com/yarohgyh
📍 کارزار دو بانده کردن جاده های مواصلاتی بهبهان از مرز ۲۱۰۰ امضا گذشت اما همچنان برای ارجاع به مسئولان و طرح در رسانه های کشور به ۵ هزار امضا نیاز داریم.
https://www.karzar.net/140313
لطفاً منتشر بفرمایید تا این مطالبه گری را در سطح ملی پیگیری کنیم.
#بهبهان
🆔https://eitaa.com/yarohgyh