eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
19.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
626 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی @Farahani135 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۱ تیر ۱۴۰۲
-1966661886_137596282.mp3
8.73M
چطور باید روی مستمع تاثیر گذاشت ⁉️ روضه های سخت و سنگین سرقفلی دارند‼️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۱۱ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۲ تیر ۱۴۰۲
و در ذكر مصيبت يك زبان حال وجود دارد و يك زبان قال. آن فرمايشاتی است كه از دو لب مبارك ائمة اطهار خارج شده است، و در كتب معتبره صحت آن سخنان تأييد شده است. آن سخناني است كه احتمال ميرود ائمه اطهار آنها را گفته باشند يا اينكه برداشتي است كه يك مداح يا يك شاعر از يك واقعه يا مصيبت به دست آورده است. 💠نكات حائذ اهميت در زبان حال نكته1: در زبان حال خواني مطلق صحبت نكنيد و بهتر است بگوييد كه ممكن است فلان حرف زده شده باشد. طوري كه مستمع متوجه شود ؛ اين سخن زبان حال است و عين روايات يا تاريخ اهل بيت نيست تا خداي ناكرده مبتلا به دروغ بستن به ائمه اطهار نشويم، چرا كه اين مسئله حرام است و گناه بسيار بزرگي محسوب ميشود. نكته2: زبان حال بايستي عقلاني و ريشه در روايات و تاريخ داشته باشد، فلذا هر مطلب بدون ريشه و مبنا را نمي توان به عنوان زبان حال، به اهلبيت(ع) نسبت داد. نكته3: زبان حال مي تواند به زبان نثر باشد يا به زبان شعر. البته زبان حال را بيشتردر شعر مي توان جستجو كرد. 🔶نمونه اي از به زبان نثر امام حسين(ع) كنار بدن حضرت عباس نشست و خونها را از صورت برادر پاك كرد. در اين زمان حضرت عباس (ع) آهي كشيد. امام فرمود برادرم چرا آه ميكشي؟ ـ عرضه داشت يا سيدي و مولاي! دلم ميخواست در اين لحظات آخر، دست درگردن شما بيندازم، اما چه كنم كه دست در بدن ندارم. 🔶دو نمونه از به زبان نظم بيت سوم شعر زير، زبانحال حضرت علي(ع) كنار بستر حضرت زهرا(س): آمد كنار بستر زهرا دمي نشست آهي كشيد و آينهاش را نگاه كرد خورشيد آسمان ولايت ستاره ريخت تايك نظر به هاله اطراف ماه كرد "آن روسيه كه بست به روي تو راه را روي تو نه روز علي را سياه كرد" حضرت رقيه(س): سر بابا در آغوشش گرفت و گفت اي بابا گذارم لب به گوشت تا كه رازي را كنم افشا تو ميداني كه زد سيلي به رويم از جفا گويم هـمـان دستي كه سيلي زد به روي مادرم زهرا https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۱۲ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۳ تیر ۱۴۰۲
ع تحلیل ✨ صوتی ـ ولادت امام هادی علیه السلام : استفاده از کرامات ـ برداشت پیام از کرامت 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 👇 ای دهمین اختر برج هدا از تو هدایت شده خلق خدا نام تو نام علی مرتضی کنیۀ زیبای تو ابن الرّضا بحر به موج کرمت چون حباب ذرّه ای از مهر رخت آفتاب جود تو چون لطف خدا متّصل خاک درت آبروی اهل دل وادی ایمن دل آرام تو شیر درنده به قفس رام تو چه می فهمیدن با کی طرفن، گفتن آقارو بندازیم وسط شیرها، شیرها آقارو پاره پاره می کنن، ما هم راحت میشیم، گناهم گردن حیوانات ، حضرت وارد شدن ، دیدن یکی یکی این شیرها آمدن ، پوزه به خاک گذاشتن به پاهای امام هادی نهادن، با زبان بی زبانی ، اظهار عجز و نیاز می کنن... «خدا معرفت اون شیر هارو ، امروز به منم عنایت کن ، اگه فردا امام زمانم و دیدم ، بفهمم این امام زمانه صورت رو پاش بذارم.» هرکدوم با زبان خودشون درد دل کردن و حضرت جواب داد ، یه وقت دیدن همه این شیرها کنار رفتن یه شیری جلو اومد، صورت به پاهای حضرت گذاشت، با یه حالت یه حرفایی زد کسی نمی فهمید ، حضرت به همون زبان جوابشو دادن ، متحیر موندن تماشاچیا وقتی امام هادی بیرون اومدن ریختن دور آقا این شیر آخری چی می گفت ، یه حال خاصی داشت ، حضرت یه تبسمی فرمودند ، فرمودند این شیر از بقیۀ شیرها پیر تر بود اومد جلو به من گفت : آقا یابن رسول الله من پیرم ضعیف شدم ، اینها جوانند، وقتی غذا برای ما می ریزند، اینها حمله می کنند غذاها رو میخورند ، چیزی به من نمیرسه. منم سفارشش و به بقیۀ شیرها کردم. ریختن دور قفس ببینن حقیقت داره یانه ، غذا ریختن برا شیرها ، یه وقت دیدن شیر پیر آمد ، تا جای که سیر بشه نوش جان کرد ، وقتی که این رفت بقیه اومدن سر سفره نشستند... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 👇 💐استفاده از کرامات یکی از عناصر تاثیرگذار در مداحی، ذکر کرامات اهل بیت(ع) است. بسیاری از مخاطبین، نسبت به کرامات تأثیرپذیری خوبی دارند، و بواسطه آن نسبت به مظاهر دین، اقبال پیدا می کنند، به همین جهت بایستی با ظرافتی خاص از این عنصر در مداحی و تفسیر ابیاتی که به کرامتی اشاره دارند، استفاده کنیم. در ذکر کرامات بایستی دقت داشته باشیم که سطح مخاطب و استناد محکم، بسیار حائز اهمیت است. 💐برداشت پیام از کرامت نکته مهم در ذکر کرامت، برداشت پیام اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی و.. است؛ در این جلسه برداشت آقای خلج، مربوط به امام شناسی و امام زمان(عج) است که با استفاده از عاطفه در بُعد اعتقادی مطرح می شود. 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۱۳ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۵ تیر ۱۴۰۲
عید الله اکبر تحلیل 💡🔎 شاعر: محمد قاسمی توالی ـ هیجان مداح ـ به هیجان آوردن مستمع ـ تنوع پرده های صدا ـ تناسب محتوا و حجم و پرده صدا 🎋🍃🌿🌱🌴🌳🎋🍃🌿🌱🌴🌳 👇 بگویید با دل که دلبر علیست به سرها بگویید سرور علیست بگویید قند مکرر علی است واز هرچه گفتند برتر علی است به قرآن که ساقی کوثر علیست بود واجب از مرتضی دم زدن از آن آفتاب خدا دم زدن از آن شاه بی ادعا دم زدن و باید از او بی ریا دم زدن که بیزار از هرچه منکر علیست قدمهام شد وقف راه نجف به شوق رسیدن به شاه نجف و یک سجده در بارگاه نجف منم عبد و حیدر اله نجف که الله را اصل و مظهر علیست علی صاحب قبضه ی ذوالفقار علی بهترین معنی اقتدار علی صاحب الامر و الاختیار علی غرق در ذات پروردگار و از حد ادراک برتر علیست ملک مست یا ربنای علیست فلک وصله ای از عبای علیست بهشت عکس ایوان طلای علیست صدای خدا هم صدای علیست نبی گفته بر پیکرم سر علیست امیری برازنده ی مرتضاست بزرگی خودش بنده ی مرتضاست بهشت نبی خنده ی مرتضاست به نامی که زیبنده ی مرتضاست فقط ذکر خاتون محشر علیست کریم است و اولاد او هم کریم صراط علی جاده ی مستقیم جنان مهر او هست و قهرش جحیم شده مرحب از ضربه ی او دو نیم کسی که کند فتح خیبر علیست دو شمشیر را توأمان می زده دوتا نیزه را همزمان میزده علی سر ز دشمن چنان میزده که سر، چرخ در آسمان می زده به هفتاد لشگر برابر علیست اگر ضربه میزد سپر می شکافت نه تنها سپر مغز سر می شکافت سر و سینه تا به کمر می شکافت علی نعره میزد جگر می شکافت فقط لایق نام حیدر علیست سلیمان اگر حشمت الله شد غبار قدم های این شاه شد هرآن کس کزین راز آگاه شد ولی خدا را هواخواه شد که دردانه ی حی داور علیست علی نقطه ی با، علی با خداست در امواج دریا علی ناخداست علی عالی و رب اعلا خداست بلندای مولای من تا خداست در اول علی بود و آخر علیست علی پهلوانی غرور آفرین علی نور محض است و نور آفرین نگاهش شراب طهور آفرین تمامی اشعار شور آفرین پراز مدح مولای قنبر علیست نبی گفت من کنت مولاه را نشان داد بعد از خودش راه را و ابلاغ کرد امر الله را بگیرید دامان این شاه را چرا که تمامی دین در علیست سخن بیش از پیش شد دلپذیر که گفتم از آن دلبر بی نظیر به من یاد دادند روز غدیر علیٌ امیری و نعم الامیر وصی بحق پیمبر علیست 👇 در فایل پیوست 🌳🌴🌱🌿🌳🌴🌱🌿🌳🌴🌱🌿 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۱۵ تیر ۱۴۰۲
۱۵ تیر ۱۴۰۲
عید اِکمال دین، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد🌹 عیدالله اکبر مبارک https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۱۵ تیر ۱۴۰۲
. ‼️ اولین جلسه مجمع ‼️ 👇 در 👇 🌹🌹 حسینیه حضرت یاس کبود(س) 🌹🌹 آموزش مداحی رایگان سخنرانی: شیخ محمود ریاضت تدریس: دکتر حاج محمد فراهانی توسل: اعضای محترم شعب تابعه مجمع 🗺 آدرس در گوگل :https://nshn.ir/rbve74exRp4m 📳 پخش زنده : https://yase135.ir/پخش-زنده
۱۶ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۷ تیر ۱۴۰۲
۱۷ تیر ۱۴۰۲
4_5800733953249772715.mp3
8.98M
رعایت نکاتی مهم در مورد صدا برای شب‌های محرم دگزامتازون تزریق نکنید‼️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۱۸ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۹ تیر ۱۴۰۲
يكي از مباحثي كه در مداحي حائذ اهميت است، رعايت تناسب و تسلسل در روضه است. دو بحث در اين موضوع قابل بررسي است: الف) رعايت ترتيب توالي مفاهيم روضه از جهت زمان. ب) وحدت موضوع. الف) رعايت ترتيب توالي مفاهيم روضه از جهت زمان 🔻 مثلا در روضه هاي حضرت زهرا(س) ـ با يك تقسيم بندي اجمالي ـ سلسله روضه بدين صورت است: روضه در و ديوار ـ روضه كوچه ـ روضه بستر ـ روضه شهادت ـ روضه غسل و كفن و دفن ـ روضه هاي بعد از شهادت. رعايت "ترتيب توالي مفاهيم روضه از جهت زمان"، در روضه حضرت زهرا(س)؛ يعني اينكه اگر قرار است در مجلسي به دو موضوع از روضه ها بپردازيم، تناسب زماني آن را رعايت نماييم. مثلا ابتدا روضه بستر را نخوانيم و بعد از آن روضه در و ديوار، چرا كه حضرت بعد از ماجراي در و ديوار بستري شدند و تناسب زماني حكم مي كند كه روضه بستر بعد از روضه در و ديوار خوانده شود. نكته: ناگفته نماند كه در محافل سنتي كه زمان خواندن محدود است، فرصتي براي خواندن چند روضه نيست وپرداختن جسته و گريخته به چند موضوع روضه، از عوامل ضعف محتوايي مجلس است. ب) وحدت موضوع 🔻 وحدت موضوع دو وجهه دارد: سخنران ومداحان، روضه همان شخصيتي را كه مناسبت مجلس است، بخوانند و به روضه معصوم ديگري وارد نشوند مگر در گريز روضه. سخنران ومداحان، به يك موضوع روضه بپردازند و هر يك پس از ديگري ادامه روضة نفر قبل را بخواند. و اگر روضة كامل يك موضوع خوانده شد بايد به موضوع بعدي وارد شوند، نه اينكه باز گردند به موضوعات قبلي كه از جهت زماني قبل از روضه خوانده شده اتفاق افتاده است. نكات قابل ذكر در تناسب و تسلسل در روضه افراط در رعايت تناسب و تسلسل جايز نيست، چرا كه ممكن است، وقتي روضة موضوعي تمام شد، خداي نكرده فرد دست به جعل روضه بزند في البداهه موضوعي را ابداع كند. برخي روضه ها ـ مثل روضه حضرت عبدالله بن حسن و يا روضه حبيب بن مظاهر و ... ـ حجم محتوايي مختصري دارند، لذا در اين روضه ها توصيه مي كنيم، اگر قرار است مداحي بعد از شما بخواند، به خواندن مقدار كمي از روضه بسنده كنيد و قسمتي از روضه را براي مداح بعد بگذاريد. اگر بعد از شما قرار است مداح ديگري بخواند، از خواندن روضه هاي غريب اجتناب كنيد، و روضه هايي را بخوانيد كه حجم محتوايي بيشتري دارند. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۱۹ تیر ۱۴۰۲
جعليات و دروغ در روضه اصولا از ديدگاه كساني كه به تاريخ آشنا هستند اختلاف نظر رأي مورخان و كارشناسان تاريخ در بررسي وقايع تاريخي امري منطقي و معقول است. تاريخ علمي است كه پي بردن به كنه مطالب آن نياز به اجتهادي بزرگ دارد و چه بسيار انسانهاي بزرگي كه در اين وادي پهناور وارد شدهاند و فقط توانستهاند به قدر تشنگي خود از اين اقيانوس بي كران بنوشند و به اندازه ظرفي كه با خود برداشتهاند از آن بهرهمند شوند. زواياي ديد تاريخ ديدگاه مادي. ديدگاه ماوراء طبيعي و غيبي. ديدگاه انساني: كه نقش فرد را در حوادث تاريخي ممتاز ميشمارد. ديدگاه اجتماعي. ديدگاه فلسفي. ديدگاه علمي ... بايد توجه داشته باشيم كه در تاريخ، بحث جامعيت آراء تاريخي را نبايد صرفا از يك فرد توقع داشت. به طور مثال در قضيه قيام پر بركت و انسان ساز سيدالشهداء در عاشورا عدهاي به حوادث از ديدگاه غيبي و ماورايي، و قومي از ديدگاه و بعد حماسي و جمعي از زاويه و ديدگاه مظلوميت و مرثيه و سوگ و عاطفه و بعضي با نظر سياسي و اجتماعي و ... نگريستهاند. معيار پذيرش يك نقل تاريخي نكتة مهم و قابل توجه آنكه ما نبايد در تاريخ آراء مورخين را به تبعيت از شخصيت عظيم علمي، سياسي يا فقهي آنان بپذيريم و بدون تحقيق و بررسي مقهور نظر آنان شويم. ممكن است شخصي فقيه باشد اما در حوادث تاريخي آنچنانكه بايد و شايد نتواند حكم و رأي درستي صادر كند و همينطور كسانيكه در ساير زمينههاي علمي داراي تخصصي برجسته هستند. ما در بررسي و تطبيق و مقايسه آراء علما و دانشمندان نبايد آراء ديگران را به اين دليل كه از او وجهه علمي كمتري دارند مخدوش و غير قابل اطمينان بدانيم، بلكه بايد با احترام كامل به شخصيت تمامي صاحبان آراء، با بي طرفي كامل و با بررسي ادله و شواهد و اسناد و مداركي كه هر يك در اثبات نظر و حكم تاريخي خود ارائه مينمايند در مورد يك پديده و يا يك جريان تاريخي قضاوت كنيم. براي مثال مرحوم علامه سيد بن طاووس كه از بزرگان علماي شيعه و صاحب كتاب شريف لهوف ميباشند. در اين كتاب استناد ميكنند كه اهل بيت حضرت سيدالشهداء (ع) در اولين اربعين به كربلا مراجعت كردهاند و امام سجاد با جابربن عبدالله انصاري و عطيه كه همسفر او بود ملاقات نموده است در حالي كه علامه شهيد مرتضي طاهري در كتاب حماسه حسيني خود اين امر را افسانه محض ميداند. حال وظيفه ما چيست؟ بايد كدام نظر را برگزينيم؟ نه از نظر و شخصيت سيد بن طاووس ميتوان به سادگي گذشت و نه از شخصيت و نظر شهيد مطهري. راه حل آن است كه ما ابتدا در اين زمينه به عنوان فرضيه هر دو را در نظر داشته باشيم و به دنبال شواهد رد يا اثبات اين نظريات در تاريخ بوده و سپس به بررسي بنشينيم و استدلالهاي طرفداران هر دو نظريه را به دقت مورد ارزيابي قرار دهيم و در آخر چنانچه به شواهد محكم و مستند و منطقي رسيديم حكم و رأي تاريخي خود را در اين زمينه صادر نمائيم. بديهي است ما در بعضي زمينهها به دليل كثرت و تعدد نقلها نميتوانيم به حكم ثابت، قطعي و مشخصي برسيم مانند اينكه آيا سر مقدس امام حسين (ع) در مصر دفن شده است يا در كربلا، يا در نجف، يا در مدينه و دهها مورد ديگر. به خصوص آن كه اگر پاي روايات هم به ميان آورده شود. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۲۱ تیر ۱۴۰۲
از اين نمونه؛ قضيه طلب آب است كه بزرگان علماي شيعه از جمله مرحوم حاج شيخ جعفر شوششتري در كتاب فوائد المشاهد و ديگران اين امر را نقل ميكنند كه امام حسين از لشگر عمر سعد طلب آن نموده است، در صورتي كه علامه شهيد مطهري از ديد حماسي به اين قضيه نگاه ميكند و آن را امري جعلي ميخواند و استناد ميكند كه از شخصيتي مانند امام بسيار بعيد است كه تن به چنين ذلت و خواهشي بدهد. در حالي كه ديگران چنين خواهشي را به دليل اتمام حجت جايز و بلكه لازم ميدانند. و يا نقل كثرت تلفات لشگر عمر سعد كه بعضي آن را ناشي از شجاعت امام و ياران او ميدانند و بعضي به آن به عنوان يك امر غريب و باور نكردني نگاه ميكنند و منكر امدادهاي غيبي و القاء رعب و وحشت از جنود الهي در دل كوفيان ميشوند در حالي كه نميشود در بررسي قضيه عاشورا تنها به احتساب ساعات درگيري و امكان عملي، به تحقق كثرت تلفات لشگر عمر سعد استناد كرد و از ذكر وقايع غير طبيعي و امدادهاي الهي بر آن جمع فداكار و از خود گذشته چشم پوشي كرد. به هر حال اين واقعيت دارد كه دشمن حتي حاضر نشد كهنه پيراهني را بر جسد پاره پاره اباعبدالله ببيند. آن را به غارت برد و بدن مطهر را عريان بر خاك گرم كربلا باقي گذاشت. اما ذكر اين جنايت مانع از آن نيست كه ما بپذيريم در همين زمان نوري از آسمان ساطع شد و بدن محبوب حجت خدا و پاره تن رسول اكرم را از منظر دشمنان و دوستان پنهان نمود. اگر چه اين امر از ديدگان خشك و مادي كساني كه به عاشورا به عنوان يك روز عادي مينگرند يك امر غير معقول است. شايد اين ابعاد گسترده در بررسي عاشورا در طول تاريخ باعث شده است كه هر كس به شاخه اي از اين درخت پهناور گسترده متمسك شده است و از اين رهگذر مجالي پيدا شده است براي عوام فريبان و شيادان كه به بهانه گوناگون انواع خرافات و جعليات و افسانه ها را به اين روز بزرگ وارد نمايند. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۲۱ تیر ۱۴۰۲