◀️مسابقه #ابوعبداللّه ، بازخوانی سبک زندگی سیاسی و مبارزاتی امام عسکری(ع) در کلام مقام معظم رهبری🍃
ابوعبدالّله کنیه سه امام همام است: امام حسین، امام صادق و امام حسن عسکری علیهم السلام🥀
بخش 1⃣
باید به این نکته در زندگی ائمه(ع) توجه داشته باشید که این بزرگواران، دائم در حال مبارزه بودند؛ مبارزهای که روحش سیاسی بود. زیرا کسی هم که در مسند حکومت نشسته بود، مدّعی دین بود. او هم ظواهر دین را ملاحظه میکرد. حتّی، گاهی اوقات نظر دینی امام(ع) را هم میپذیرفت. (مثل قضایایی که در مورد «مأمون» شنیدهاید که صریحاً نظر امام(ع) را قبول کرد.) یعنی ابایی نداشتند که گاهی نظر فقهی را هم قبول کنند. چیزی که موجب میشد این مبارزه و معارضه با اهل بیت وجود داشته باشد، این بود که اهل بیت، خودشان را «امام» میدانستند. میگفتند: «ما امامیم». حضرت باقر علیهالسّلام، در منی که رفته بود، فرمود: «إِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ الْاِمامُ» و همه را یک به یک برشمرد تا به خودش رسید و فرمود: «من امامم.» اصلاً بزرگترین مبارزه علیه حکّام همین بود. چون کسی که حاکم شده بود و خود را امام و پیشوا میدانست، میدید شواهد و قرائنی که در امام لازم است، در حضرت هست و در او نیست و این موجود را برای حکومت، خطرناک میشمرد؛ چون مدّعی است. حکّام، با این روح مبارزه میجنگیدند و ائمّه علیهمالسّلام هم مثل کوه ایستاده بودند. بدیهی است که در این مبارزه، معارف، احکام فقهی و خُلقیّات و اخلاقیّاتی که ائمّه ترویج میکردند، جای خود را دارد. تربیت شاگردِ بیشتر و ارتباطات شیعی، روزبهروز گستردهتر شد. شیعه را اینها نگهداشت. شما مرامی را در نظر بگیرید که دویست و پنجاه سال علیه آن حکومت شده است! اصلاً باید هیچ چیزیش نماند؛ باید بهکل از بین برود؛ ولی شما ببینید الان دنیا چه خبر است و شیعه به کجا رسیده است!
💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀
منبع: کتاب انسان ۲۵۰ ساله
@behesht_e_khane
#مدرسه_علمیه_فاطمه_الزهرا_س_اردکان
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تهیه کلیپ : مریم باقری .طلبه سال اول سیکل👆
#مدرسه_علمیه_حضرت_نرجس(سلام_الله_علیها)_یزد
🎈🎈جشنواره مجازی به مناسبت آغازامامت امام زمان(عج) 🎈🎈
🤩🤩 🤩🤩 🤩🤩
✅ ویژه: 🕊*خانواده ها، کودکان و نوجوانان* عزیز🕊
🌺خانواده ها🌺:
ارسال عکس وفیلم ازتزیینات، پخت کیک، جشن خانوادگی و..
🌺کودکان ونوجوانان🌺
🌸 👩🎨 *نقاشی* 👨🎨
نقاشی های امام زمانی فرزندانتون را برای ما ارسال کنید.
🌼🗣 *حفظ شعر* 🗣
باموضوع :خدا، امام زمان(عج) شعرراازحفظ بخوانندوفیلمشون روبرامون ارسال کنید
🌸 ✂️ *کاردستی* ✂️
فرزندان گلتون ، کاردستی زیبا مربوط به امام زمان(عج) درست کنند و تصویرش را برامون ارسال کنید.
⬇⬇ *نکته مهم* ⬇⬇
کلیه آثار از فرزندان عزیزتون را به آیدی زیرارسال کنید
@zahraalamdar313
به قیدقرعه به برگزیدگان جوایزی اهدا میگردد.
#مدرسه_علمیه_کوثر_سلام_الله_علیها_خاتم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
آقا مبارک است
رَدای امامتت
ای غایب از نظر
به فدای امامتت
ما زنده ایم
از برکات ولایتت
ما عهد بسته ایم
به پای امامتت
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
نهم ربیعالاول، روز آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان فخرالزمان، امام مردمان، غایب دوران، امام حجه ابن الحسن عسگری (عج) مبارک باد.
#لبیک_یا_مهدی_عج
#پایگاه_حضرت_زینب_س
#امور_فرهنگی_مدرسه_علمیه_فاطمه_الزهرا_اردکان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#عید_امامت
رسول خدا (ص) فرمود:
در دولت او (امام زمان) مردم آنچنان در رفاه و آسایش به سر میبرند که هرگز نظیر آن دیده نشده است.
سالروز آغاز امامت آخرین مرد نجات و مایهی نزول برکات مبارک باد
#حوزه_علمیه_ام_ابیها_س_تفت
✅ معرفی_کتاب
✔️ مشخصات
▫️کتاب پیشوایان_هدایت (خورشید سامرا، امام حسن عسکری)
▫️نویسنده: سید منذر حکیم
▫️انتشارات: مجمع جهانی اهل بیت«علیهم السلام»
✔️ مقدمه
▫️بررسی سیرهی_معصومین (علیهم السلام) به جهت یادگیری رفتاری مومنین نسبت به شرایط مختلف زندگی، بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد. یکی از امامان شیعه که در شرایط سخت سیاسی و اجتماعی به سر می برد، وجود نازنین امام_حسنعسکری (علیه السلام) بود که مطالعهی زندگی ایشان برای فهم شرایط و عامل بودن به فرامین اسلامی بسیار راه گشا خواهد بود.
✔️ معرفی
کتاب_خورشید_سامرا به جهت بررسی شخصیت، سیره ی فردی، اجتماعی و سیاسی امام حسن عسکری (علیه السلام) تألیف شده است.
▫️مولف در این اثر سعی کرده است تا با استفاده از منابع _تاریخی متقن به بررسی زندگانی حضرت از جهات مختلف بپردازد.
▫️در بخشی از کتاب به ولادت و سجایای_اخلاقی حضرت پرداخته شده است و شرایط سخت سیاسی حیات زندگی ایشان به تصویر کشیده شده است.
▫️یکی از بحث های مهمی که مولف در کتاب به آن رسیدگی کرده است، موضوع ولادت_امامعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد که نویسنده آن را مورد بررسی قرار داده است.
#واحد_پژوهش_مدرسه_علمیه_فاطمیه_اشکذر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امامت
#حضرت_مهدی_عجل_الله
#کلیپ
#مدرسهعلمیهحضرتنرجسسلاماللهعلیها✨
#تولید طلبه سیکل خانم مبینا منصوری 🏝
✅از دیرباز طبق رسم غلط، در روز نهم ماه ربیع الاول جشنی به مناسبت مرگ خلیفه دوم عمر بن خطاب، موسوم به «عیدُ الزهراء(س)» یا «فَرحَةُ الزهراء(س)» یا «عمر کشون» برگزار می شده است.
اما این روز یعنی روز نهم ربیع دو مناسبت بیشتر ندارد :
۱)روز آغاز امامت امام زمان(علیه السلام)
۲)روز هلاکت «عمر بن سعد» از قاتلین امام حسین(ع) در کربلا(۱)
و منبع تاریخی معتبری که به کشته شدن عمربن خطاب در ماه ربیع الاول اشاره داشته باشد، وجود ندارد.
و در مقابل منابع معتبر، روز ترور خلیفه دوم «عمر بن خطاب» را در ماه ذی الحجه و در روز بیست و سوم این ماه نوشته اند که به دست شخصی به نام «فیروز» غلام «مغیره بن شعبه» ملقب به «ابولؤلؤ» انجام شده و عمر سه روز بعد در بیست و ششم این ماه کشته شد.(۲)
به طور مثال؛
👤بلاذری در کتاب انساب الاشراف به نقل از واقدی می نویسد :
📋《وَقَالَ الْوَاقِدِيُّ : طُعِنَ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ يَوْمَ الأَربَعَاء لِأَربَعَ لَيَالِِ بِقَينِِ مِن ذِي الحَجَّةِ سَنَةَ ثَلَاثَ وَ عِشرِينَ》
♦️واقدی می گوید : عمر بن خطاب در روز چهارشنبه، چهار شب مانده از ذی الحجه سال بیست و سوم با چاقو ضربه خورد.(۳)
👤ابن سعد نیز در الطبقات الکبری عین همین عبارت را می آورد.(۴)
حتی در میان شیعه نیز برخی این قول(ماه ذی الحجه) را بیان کرده و بر آن ادعای اجماع کرده اند.
👤علامه مجلسی در بحارالانوار درباره نهم ربیع الاول می نویسد :
📋《وَجُمهُورُ الشِّيعَةِ يَزعَمُونَ أَنَّ فِيهِ قَتَل عُمَرَ بَن الخَطَّابِ وَ لَيسَ بِصَحِيحِِ》
♦️شیعیان اینگونه می پندارند که در روز نهم ربیع، روز قتل عمر بن خطاب است، در حالی که این صحیح نیست.
و در ادامه به نقل از کفهمی می نویسد :
📋《بَلِ الاِجمَاعُ حَاصِلُ الشِّيعَةِ وَ اَهلُ السُّنَةِ عَلَی ذَلِکَ》
♦️اجماع شیعه و سنی بر این امر وجود دارد که قتل عمر بن خطاب در ۲۶ ذی الحجه اتفاق افتاده است.(۵)
👤ابن ادریس در السرائر می نویسد :
📋《وَقَد يَلتَبِسُ عَلى بعضِ أَصحَابنَا يَومَ قَبضِ عُمرِ بنِ الخَطَّابِ، فَيَظُنُّ أنُّه يَوم التَاسِع مِن رَبيعِ الأَوّل، وَهَذا خَطَأ مِن قَائِلهِ بِإجمَاعِ أهلِ التَارِيخِ وَ السِيَر، وَقَد حَقَّقَ ذَلكَ شَيخَنَا المُفیدُ، فِي كِتابهِ كِتاب التَوارِيخِ، وَذَهَب إلَى مَا قُلنُاهُ》
♦️بر بعضی از علمای اصحاب ما (امامیه) این امر مشتبه شده است و فکر کرده اند که روز قتل عمر بن خطاب، همانا نهم ربیع الاول می باشد و هر کس این سخن را بگوید به اجماع اهل تاریخ و سیره، اشتباه کرده است و شیخ مفید نیز در کتاب تاریخی خود، همین نظر را قائل است.(۶)
🔎شاید علت برگزاری این چنین جشنی در این روز دو دلیل داشته باشد :
۱)تشابه اسمی عمر بن سعد با عمر بن خطاب!
۲)از آن جایی که مرگ خلیفه دوم نزدیک به ماه محرم بوده، از این جهت در آن ایام سرور و شادی انجام نمی شده است و مردم این مناسبت را در این ایام می گرفتند.
📚منابع :
۱)زاد المعاد علامه مجلسی، ص۲۵۸
۲)مرُوج الذَهب، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۶)، ج ۲، ص۱۳۵۲
/تاریخ یعقوبی، یعقوبی(متوفی ۲۸۴)، ج۲، ص۱۵۹
/تاریخ مدینه، ابن شَبه نمیری(متوفی ۲۶۲)، ج۳، صص۸۹۵-۹۴۳
/تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط عصفری(متوفی ۲۴۰)، ص۱۰۹
/أخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری(متوفی ۲۸۲)، ص۱۳۹
/تاریخ کبیر، بخاری(متوفی ۲۵۶)، ج۶، ص۱۳۸
/المصنف، ابن أبی شیبه کوفی(متوفی ۲۳۵)، ج۸، ص۴۱
/تاریخ طبری، طبری(متوفی ۳۱۰)، ج۳، ص۲۶۵
/المعارف، ابن قُتَیبه دینَوری (متوفی ۲۷۶)، ص۱۸۳
/فتوح، أحمد بن أعثم کوفی(متوفی ۳۱۴)، ج۲، ص۲۳۲۹
/موطأ، مالک بن انس (متوفی ۱۷۹)، ج۲، ص۸۲۴
/الآحاد والمثانی، ضحاک(متوفی ۲۸۷)، ج۱، ص۱۰۲
/المصنف، عبدالرزاق صنعانی(متوفی ۲۱۱)، ج۱۱، ص۳۱۵
/مسند احمد، احمد بن حنبل(متوفی ۲۴۱)، ج۱، ص۵۵
/طبقات الکبری، محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰)، ج۳، ص۳۶۴
/أنساب الأشراف، بلاذری (متوفی ۲۷۹)، ج۱۰، ص۴۳۹
/المحبر، محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(متوفی ۲۴۵)، ص۱۴
/الثقات، ابن حبان(متوفی ۳۵۴)، ج۲، ص۲۳۸
/مسند ابن جعد، علی بن جعد بن عبید(متوفی۲۳۰)، ص۱۹۵
/التنبیه والإشراف، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۵)، ص۲۵۰
/استیعاب، ابن عبد البِرّ(متوفی ۴۶۳)، ج۳، ص۱۱۵۲
/المعجم الکبیر، طبرانی(متوفی ۳۶۰)، ج۱، ص۷۰
/مستدرک، حاکم نیشاپوری (متوفی ۴۰۵)، ج۳، ص۹۲
/التعدیل والتجریح، سلیمان بن خلف باجی(متوفی ۴۷۴)، ج۳، ص۱۰۵۴
/سنن کبری، بیهقی(متوفی ۴۵۸)، ج۸، ص۱۵۰
/البدء و التاریخ، مطهر بن طاهر مقدسی (متوفی ۵۰۷)، ج۵، ص۱۹۱
/تاریخ مدینۀ دمشق، ابن عساکر(متوفی ۵۷۱)، ج۴۴، ص۱۴
/صفوه الصفوه، ابن جوزی(متوفی ۵۹۷)، ج۱، ص۲۹۱
/اُسدالغابه، ابن اثیر(متوفی ۶۳۰)، ج۴، ص۷۷
/شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(متوفی ۶۵۶)، ج۱۲، ص۱۸
۳)أنساب الأشراف بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹
۴)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۳، ص۳۶۵
۵)بحار الانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۱۹
۶)السرائر ابن ادریس، ج۱، ص۴۱۹
@TarikhEslam