☀️3) از امام صادق ع روایت شده است:
کسی که مشتاق بهشت و [دانستن] اوصاف آن است پس سوره واقعه را بخواند و کسی که دوست دارد به اوصاف جهنم بنگرد پس سوره سجدهی لقمان* را بخواند.
✳️* با توجه به اینکه سجده واجب در چهار سوره از سورههای قرآن آمده، ظاهرا مقصود سوره دارای سجده واجبی است که بعد از سوره لقمان آمده و امروزه نیز همین سوره به سوره «سجده» معروف است.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص117
قَالَ الصَّادِقُ ع:
مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِلَى صِفَتِهَا فَلْيَقْرَأِ الْوَاقِعَةَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى صِفَةِ النَّارِ فَلْيَقْرَأْ سَجْدَةَ لُقْمَانَ.
@yekaye
☀️4) از امام باقر ع روایت شده است:
کسی که هرشب قبل از اینکه بخوابد سوره واقعه را بخواند خداوند عز و جل را در حالی ملاقات کند که چهرهاش همچون ماه شب چهارده باشد.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص117؛ مجمع البيان، ج9، ص321
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
مَنْ قَرَأَ الْوَاقِعَةَ كُلَّ لَيْلَةٍ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجْهُهُ كَالْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ.
@yekaye
☀️5) الف. از رسول الله ص روایت شده است:
کسی که سوره واقعه را بخواند در موردش ثبت شود: «او از غافلان نیست».
📚مجمع البيان، ج9، ص321
☀️ب. از رسول الله روایت شده است:
کسی که این سوره را بخواند در زمره غافلان ثبت نشود؛ و اگر آن را بنویسد و در منزلش قرار دهد، خیر و برکت در آن خانه فزونی یابد؛ و کسی که بر خواندن آن مداومت ورزد فقر از او زایل گردد؛ و در آن، قبولی و افزایش حافظه و توفیق و گسترش در مال و ثروت است.
📚البرهان في تفسير القرآن، ج5، ص249 (به نقل از خواص القرآن)
☀️ج. از رسول الله روایت شده است:
اگر آن را بنویسد و در منزلش بیاویزد، خیر و برکت بر او فزونی یابد؛ و کسی که بر خواندن آن مداومت ورزد فقر از او زایل گردد؛ و در آن، قبولی و افزایش حافظه و توفیق و گسترش در مال و ثروت است.
📚البرهان في تفسير القرآن، ج5، ص250 (به نقل از خواص القرآن)
@yekaye
☀️6) از امام صادق ع روایت شده است:
همانا در این سوره منافع فراوانی است که به شمار نیاید؛ و از آن جمله است اینکه اگر بر مرده خوانده شود خداوند یو را بیامرزد؛ و اگر بر کسی که در آُتانه مرگ قرار گرفته خوانده شود، خداوند خروج روح وی را آسان گرداند به اذن الله تعالی.
📚البرهان في تفسير القرآن، ج5، ص250 (به نقل از خواص القرآن)
قال الصادق (عليه السلام):
إن فيها من المنافع ما لا يحصى، فمن ذلك إذا قرئت على الميت غفر الله له، و إذا قرئت على من قرب أجله عند موته سهل الله عليه خروج روحه بإذن الله تعالى.
@yekaye
☀️7) الف. روايت است از ابو طيبه كه
عثمان عفّان در پرسيدن [= به احوالپرسی] عبد اللّه مسعود رفت، و او بيمار بود، بيماريى كه از آن با پيش خداى رفت. گفت: از چه مىنالى؟
گفت: از گناهم.
گفت: چه آرزو كنى؟
گفت: رحمت خدايم.
گفت: طبيبى بيارم؟
گفت: الطبيب امرضني. گفت: طبيب مرا بيمار كرد.
گفت: عطايت فرمايم؟
گفت: حاجت نيست مرا به آن، و من بر مثل اين حال؟ [وقتی بدان محتاج بودم از من دریغ کردی، اکنون که مرا سودی ندهد، میدهی؟]
گفت: بفرمايم تا به دختركانت دهند؟
گفت: ايشان را حاجت نيست با آن كه من ايشان را سورة الواقعه بياموختهام و فرمودهام تا مىخوانند؛
و من از رسول عليه السلام شنيدم كه:
هر كه او سورة الواقعه بسيار خواند هرگز درويش نشود.
📚مجمع البيان، ج9، ص321؛
📚 ترجمه بر اساس متن روض الجنان (تفسیر ابوالفتوح رازی)، ج18، ص288
✅این واقعه در بسیاری از منابع اهل سنت روایت شده است؛ مثلا بیهقی در شعب الإيمان، ج4، ص118-120 این را با چند سند مستقل روایت کرده است.
✅همچنین این مضمون که اگر کسی هرشب این سوره را بخواند مبتلا به فقر و تنگدستی نخواهد شد، در روایات اهل سنت به نقل از ابن عباس و ابن مسعود روایت شده است
📚(الدر المنثور، ج6، ص153 )
و نیز:
☀️ب. در منابع اهل سنت از انس بن مالک روایت شده است که پیامبر ص فرمودند:
سوره واقعه سوره بینیازی و ثروت است؛ آن را بخوانید و به فرزندانتان بیاموزید.
☀️ج. و باز از انس بن مالک روایت شده است که پیامبر ص فرمودند:
به همسرانتان سوره واقعه را بیاموزید؛ زیرا که آن سوره بینیازی و ثروت است.
📚الدر المنثور، ج6، ص153
☀️ب. سورة الواقعة سورة الغنى فأقرؤها و علموها أولادكم.
☀️ج. علموا نساءكم سورة الواقعة فإنها سورة الغنى.
@yekaye
🔹8) اهتمام اهل بیت ع بدین سوره:
☀️الف. از امام کاظم ع روایت شده است:
هنگامی که مرگ بر امام سجاد ع حاضر شده بود ایشان از هوش رفتند و
دوباره چشمهایشان را باز کردند و «إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ» [سوره واقعه] وَ «إِنَّا فَتَحْنا لَكَ» [سوره فتح] را خواندن
و گفتند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ: سپاس خدايى را كه وعدهاش را بر ما راست گردانيد و سرزمين [بهشت] را به ما ميراث داد، از هر جاى آن كه بخواهيم جاى مىگزينيم. چه نيك است پاداش عملكنندگان.» (زمر/74)
سپس لحظهای بعد جان دادند و دیگر چیزی نگفتند.
📚الكافي، ج1، ص468
☀️ب. اسماعیل بن عبدالخالق از امام صادق ع روایت کرده است:
روال پدرم این بود که بعد از نماز عشاء دو رکعت نشسته نماز میخواند و در آن دو رکعت صد آیه را می خواند و میفرمود: هرکس این دو رکعت را بخواند و صد آیه در آن بخواند در زمره غافلان تثبت نگردد.
و اسماعیل اضافه کرد:
همانا امام باقر ع در این دو رکعت سورههای واقعه و اخلاص را میخواندند.
📚فلاح السائل، ص259
☀️ج. با دو سند متفاوت روایت شده است که امام صادق ع در دو رکعت بعد از نماز عشاء، سوره واقعه و «قل هو الله احد» را میخواندند.
تهذيب الأحكام، ج2، ص116 و 295
☀️د. در مورد رسول الله ص هم در منابع اهل سنت روایت شده است که ایشان در نماز صبح سوره واقعه و سورههای مانند آن را می خواندند.
📚الدر المنثور، ج6، ص153
@yekaye
☀️9) الف. علی بن نعمان می گوید:
به امام رضا ع عرض کردم که فدایت شوم! به زگیلهای متعددی مبتلا شدهام که خیلی ناراحتم میکند؛ از شما میخواهم چیزی به من بیاموزید که از آن سودی ببرم.
فرمودند:
برای هر زگیلی هفت دانه جو بردار؛ و بر هر جویی هفت بار «إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ» را تا آیه «فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا» (واقعه/1-6) و نیز این آیه را «وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْجِبالِ فَقُلْ يَنْسِفُها رَبِّي نَسْفاً فَيَذَرُها قاعاً صَفْصَفاً لا تَرى فِيها عِوَجاً وَ لا أَمْتاً: و از تو درباره كوهها مىپرسند بگو: پروردگارم آنها را [همانند گرد و غبار] به باد مىدهد. پس اين [زمين] را هموار و صاف و خالى از همه چيز وامىنهد. به طورى كه در آن هيچ پستى و بلندى نبينى» (طه/105-107) سپس جوها را دانه دانه برگير و هر يك را بر زگيلى بساى، سپس همه را در پارچه نویى بريز و آن را با سنگى ببند و در چالهای بينداز.
على بن نعمان گفت: من اين دستور را عمل كردم و روز هفتم نگريستم و مثل كف دستم صاف شده بود.
و سزاوار است اين كار را در آخر ماه كه محاقّ است [يعنى ماه در هيچ جاى زمين پيدا نيست] انجام شود.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص50؛ الدعوات (للراوندي)، ص200
☀️ب. کفعمی بعد از نقل روایت فوق، این مطلب را هم از حضرت امیر ع روایت کرده است که فرمودند:
بر هر زگیلی، وقتی ماه رو به تمام شدن است، هفت روز پیاپی بخوانند: «وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ: و مَثَل كلمه پليد مانند درخت پليدى است كه از روى زمين بركنده شده، هيچ ثبات و قرارى ندارد.» (ابراهیم/26) سپس بخوانند: «وَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا؛ فَكانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا: و كوهها [جمله] ريزه ريزه شوند، و غبارى پراكنده گردند» (واقعه/5-6)
📚المصباح للكفعمي، ص158
@yekaye
☀️10) از امام باقر ع روایت شده است:
وقتی قصد سفر کردی وضو بگیر و دو رکعت نماز بگزار، رکعت اول با حمد و الرحمن؛ و رکعت دوم با حمد و واقعه یا تبارک؛ و اگر این برایت میسر نشد متناسب با عجلهای که داری، هر سوره دیگری را که خواستی انتخاب کن؛
و سپس این دعا را بخوان:
اللَّهُمَّ إِنِّي خَرَجْتُ فِي سَفَرِي هَذَا بِلَا ثِقَةٍ مِنِّي بِغَيْرِكَ، وَ لَا رَجَاءٍ يَأْوِي إِلَّا إِلَيْكَ، وَ لَا قُوَّةٍ أَتَّكِلُ عَلَيْهَا، وَ لَا حِيلَةٍ أَلْجَأُ إِلَيْهَا، إِلَّا طَلَبَ فَضْلِكَ وَ ابْتِغَاءَ رِزْقِكَ، وَ تَعَرُّضاً لِرَحْمَتِكَ، وَ سُكُوناً إِلَى حُسْنِ عِبَادَتِكَ. وَ أَنْتَ يَا إِلَهِي أَعْلَمُ بِمَا سَبَقَ لِي فِي سَفَرِي هَذَا مِمَّا أُحِبُّ وَ أَكْرَهُ، وَ لِمَا أَوْقَعْتَ عَلَيَّ فِيهِ قَدَرَكَ وَ مَحْمُودَ بَلَائِكَ، فَأَنْتَ يَا إِلَهِي «تَمْحُو مَا تَشَاءُ وَ تُثْبِتُ وَ عِنْدَكَ أُمُّ الْكِتَاب»ِ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اصْرِفْ عَنِّي فِي سَفَرِي هَذَا كُلَّ مَقْدُورٍ مِنَ الْبَلَاءِ، وَ ادْفَعْ عَنِّي كُلَّ مَحْذُورٍ، وَ أَسْبِلْ عَلَيَّ فِيهِ كَنَفَ عِزِّكَ وَ لُطْفَ عَفْوِكَ وَ رَحْمَتِكَ، وَ حَقِيقَةَ حِفْظِكَ وَ سَعَةَ رِزْقِكَ وَ تَمَامَ نِعْمَتِكَ، وَ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ جَمِيعِ فَضْلِكَ وَ عَطَائِكَ وَ إِحْسَانِكَ، وَ أَغْلِقْ عَنِّي أَبْوَابَ الْمَخَاوِفِ كُلَّهَا، وَ جَمِيعَ مَا أَكْرَهُ وَ أَحْذَرُ وَ أَخَافُ عَلَى نَفْسِي وَ أَهْلِي وَ ذُرِّيَّتِي، وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ الْأَمْنِ كُلَّهَا، وَ اصْرِفْ عَنِّي الْهَلَعَ وَ الْجَزَعَ. وَ ارْزُقْنِي الصَّبْرَ وَ الْقُوَّةَ وَ الْمَحْمَدَةَ لَكَ، وَ النَّجَاةَ مِنْ كُلِّ مَحْذُورٍ وَ مَقْدُورٍ بِمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ خِيَرَةً لِي فِي آخِرَتِي وَ دُنْيَايَ، وَ أَسْأَلُكَ يَا رَبِّ أَنْ تَحْفَظَنِي فِيمَا خَلَّفْتُ وَرَائِي مِنْ أَهْلِي وَ مَالِي وَ مَعِيشَتِي وَ صُنُوفِ حَوَائِجِي. يَا مَنْ لَيْسَ فَوْقَهُ خَالِقٌ يُرْجَى، يَا مَنْ لَيْسَ دُونَهُ رَبٌّ يُتَّقَى، يَا مَنْ لَيْسَ غَيْرَهُ إِلَهٌ يُدْعَى، يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ وَزِيرٌ يُؤْتَى، يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ حَاجِبٌ يَغْشَى، يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ بَوَّابٌ يُرْشَى، يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ كَاتِبٌ يُدَارَى، يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ تَرْجُمَانٌ يُنَادَى. يَا مَنْ لَا يَزْدَادُ عَلَى كَثْرَةِ السُّؤَالِ إِلَّا كَرَماً وَ جُوداً، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ امْرِي فَرَجاً، وَ ارْزُقْنِي فِي سَفَرِي هَذَا الْأَمْنَ مِنَ الْمَخَاوِفِ كُلِّهَا، وَ الْغَنِيمَةَ وَ الظَّفَرَ بِكُلِّ غَرَضٍ، وَ بَلِّغْنِي جَمِيعَ أَمَلِي وَ مَقْصُودِي. اللَّهُمَّ وَ كُلَّ مَنْ قَضَيْتَ عَلَيَّ بِلِقَائِهِ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ، الَّذِينَ جَعَلْتَ لِي إِلَيْهِمْ حَاجَةً وَ شُغُلًا، فَسَخِّرْهُ لِي وَ اعْطِفْ بِقَلْبِهِ عَلَيَّ، وَ وَفِّقْهُ لِمَا أُرِيدُهُ وَ أَبْتَغِيهِ وَ آمُلُهُ، وَ احْرُسْهُ عَنْ قَصْدِي وَ الْوُقُوفِ فِي حَاجَتِي، وَ امْنَعْهُ عَنْ ظُلْمِي وَ أَذَايَ، بِرَحْمَتِكَ يَا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
سپس به سجده برو و هر دعایی که دوست داری بگو و سپس سر از سجده بردار و بگو:
أَشْهَدْ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ. اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ، وَ أَدْخِلْنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ، وَ أَخْرِجْنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ، وَ امْنَعْنِي مِنْ أَنْ يُوصَلَ إِلَيَّ بِسُوءٍ أَبَداً، وَ لَا تُغَيِّرْ مَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ أَبَداً، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
📚المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص47-49
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
📝 غرض سوره و مروری بر محتوای کلی آن
1️⃣ از منظر علامه طباطبایی، اين سوره، قيامت كبرى را توصیف میکند كه مشتمل است بر برانگیخته شدن مردم و حساب و جزای آنان:
نخست برخی از حوادث هول انگيز آن را ذكر مىكند، حوادثی ناظر به زندگى دنيايى انسان، و زمينى كه در آن زندگى مىكرده است، مانند دگرگون شدن اوضاع و احوال زمين، و متلاشی شدن كوهها.
آن گاه مخاطبان را در سه دسته سابقون و اصحاب يمين و اصحاب شمال، قرار می دهد و سرانجام كار هر يك را بيان مىكند.
سپس عليه اصحاب شمال كه منكر ربوبيت خداوند متعال و معاد و تكذيب كننده قرآن اند احتجاجاتی میآورد و
در آخر گفتار را با يادآورى حالت احتضار و فرا رسيدن مرگ و سه دسته شدن مردم خاتمه مىدهد.
📚(الميزان، ج19، ص115 )
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
2️⃣ در واقع میتوان این سوره را به چند فراز تقسیم کرد:
▪️ توصیفی از وقوع واقعیترین واقعیت، یعنی قیامت و به هم ریختن همه محاسبات دنیوی (آیات 1 تا 6)
▪️ بیان دستهبندی سهگانه انسانها (آیات 7 تا 10) و سپس توصیف وضعیت نهایی هریک از این سه دسته در آخرت (آیات 11 تا56)
▪️ تلنگرهایی برای توجه به ربوبیت خداوند، که اقتضای باور به معاد را دارد (آیات 57 تا 73)
▪️ ضرورت تسبیح خداوند و سوگندی عجیب و اشارهای به حقیقت قرآن و انکار مخاطبان (آیات 74 تا 82)
▪️ بیان لحظات مرگ و احوال هریک از سه دسته مذکور در این لحظات و پس از آن (آیات 83 تا 94)
▪️ حقیقی دانستن همه اینها و تاکید مجددی بر ضرورت تسبیح خداوند (آیات 95-96)
🤔شاید بتوان گفت که این سوره میخواهد چشم ما را به حقیقیترین حقایق باز کند:
کلام را از لحظهای شروع میکند که اصل واقعیت واقع میشود؛
و این واقعیت را شرح میدهد؛
و به این ختم میکند که همانا این است حق الیقین؛ پس پروردگار عظیمت را [از این توهماتی که داری] منزه بدان!
@yekaye