هدایت شده از یک آیه در روز
☀️۱) الف. روایت شده است:
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با زنان در [کوه] صفا بیعت کرد. عمر پایینتر از او ایستاده بود، هند [زن ابوسفیان] نقاب زده و خود را در میان زنان پنهان کرده بود، از ترس اینکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) او را بشناسد.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «با شما بیعت میکنم که به خداوند شرک نورزید».
هند گفت: «تو از ما چیزی را میخواهی که ندیدیم از مردان بخواهی»! چرا که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در همان روز با مردان فقط بر اسلام و جهاد بیعت کرده بود.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «و دزدی نکنید».
هند گفت: «ابوسفیان مردی خسیس است و من بارها از مال او برداشتهام، نمیدانم آنها بر من حلال است یا نه»؟
ابوسفیان گفت: «مالی که پیش از این و در گذشته از آن تو شده است، بر تو حلال است».
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خندید، او را شناخت و به او فرمود: «تو هند هستی، دختر عتبه»؟
گفت: «بله! پس از آنچه گذشته است، بگذر و ما را ببخشای. خداوند از تو بگذرد».
سپس فرمود: «و زنا نکنید».
هند گفت: «مگر زن آزاد زنا می¬کند»؟ پس عمربنخطّاب به خاطر آنچه میان او و هند در جاهلیّت گذشته بود، لبخند زد.
رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمود: «و فرزندانتان را مکشید».
هند گفت: «ما آنان را در کودکی تربیت کردیم و شما آنان را کشتید، پس شما و ایشان بهتر میدانید». پسرش حنظلة بنابیسفیان به دست علی (علیه السلام) در جنگ بدر کشته شده بود. عمر آنقدر خندید که به پشت افتاد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) لبخند زد.
و هنگامیکه فرمود: «و بهتان نزنید»، هند گفت: «به خدا سوگند! بهتان کار زشتی است و تو ما را جز به راه رشد و مکارم اخلاق دستور نمیدهی».
و هنگامیکه آن حضرت (صلی الله علیه و آله) فرمود: «در هیچ [کار] معروفی نافرمانیام نکنید»، هند گفت: «اگر می-خواستیم از دستورات تو سرپیچی و نافرمانی کنیم، به این مجلس نمی¬آمدیم و در حضور تو نمی¬نشستیم».
📚مجمع البيان، ج9، ص414؛
📚كنز العرفان؛ ج1، ص385 (به نقل البرهان في تفسير القرآن، ج5، ص358-359)
این واقعه با اندک تفاوتی در بسیاری از منابع اهل سنت هم آمده است از جمله:
📚تفسير مقاتل بن سليمان، ج4، ص306-307 ؛
📚معاني القرآن (للفراء)، ج3، ص152 ؛
📚تاريخ الطبري، ج3، ص61-62 ؛
📚تفسير السمرقندي، ج3، ص440 ؛
📚الكشف والبيان عن تفسير القرآن (ثعلبی)، ج26، ص318 ؛
📚تفسير البغوي، ج5، ص75-76
و ...
@yekaye
👇سند و متن حدیث فوق👇
☀️۲) از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است:
هنگامیکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مکّه را فتح کرد، مردان بیعت کردند سپس زنان آمدند تا با ایشان بیعت کنند. در آن هنگام خداوند عزّوجلّ این آیه را نازل کرد: «ای پیامبر! هنگامی که زنان مومن نزد تو آمدند [که] با تو بیعت کنند بر اینکه به خداوند در چیزی شرک نورزند و دزدی نکنند و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و بهتانی را نیاورند که آن را به افتراء میان دستها و پاهای خود ببندند و در هیچ [کار] شایستهای نافرمانی تو را نکنند، پس با آنها بیعت کن و برایشان از خداوند طلب آمرزش کن که همانا خداوند بسیار آمرزنده همواره مهربان است» (ممتحنه/۱۲).
هند گفت: «فرزندانمان را ما در کوچکی تربیت کردیم، و شما در بزرگسالی آنان را کشتید».
و امّحکیم بنت حارثبنهشام که همسر عکرمة بن ابیجهل بود، گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! آن معروفی که خداوند ما را به آن امر فرموده است و نباید تو را در آن نافرمانی کنیم، چیست»؟
فرمود: «[در عزا] بر گونه خود سیلی نزنید، و صورت خود را نخراشید، موهای خود را پریشان نکنید، گریبان چاک ندهید، لباس سیاه نپوشید و فریاد واویلا سر ندهید». سپس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر این امور با آنان بیعت کرد.
گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! چگونه با تو بیعت کنیم»؟ فرمود: «من با زنان دست نمیدهم». کاسهای از آب را طلب کرد، دستش را وارد آن کرد و درآورد و فرمود: «دستتان را وارد آب کنید، این چنین بیعت میکنید».
📚الكافي، ج5، ص527
📚روایت حضور هند در بیعت با پیامبر ص در منابع اهل سنت نیز با نقلهای متعدد روایت شده است از جمله با سه نقل در الدر المنثور، ج6، ص209-210
@yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️۳) الف. زبیربنعوام (صحابی معروف) گوید: هنگامی که آیه «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ» نازل شد، شنیدم که رسول الله ص زنان را به بیعت فراخواند. و فاطمهبنتاسد، [مادر امیرالمؤمنین (علیه السلام)] اوّلین زنی بود که با رسول الله ص بیعت کرد.
📚شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار ع، ج3، ص214-215؛
📚كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج1، ص306؛
📚تسلية المجالس، ج1، ص159
☀️ب. در منابع اهل سنت از امام صادق ع روایت شده است که:
فاطمه بنت اسد، مادر علی بن ابيطالب یازدهمین نفر بود، یعنی در سبقت گرفتن در اسلام، و از کسانی بود که در جنگ بدر حضور داشت.
و در این منبع، بلافاصله روایت فوق از زبیر با سند متصل آمده است.
📚مقاتل الطالبيين، ص28-29
☀️ج. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند:
فاطمه بنتاسد، مادر امیرالمومنین ع اوّلین زنی بود که از مکّه به مدینه بهسوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مهاجرت کرد، آن هم با پای پیاده؛ و او نیکوکارترین مردم در حق پیامبر ص بود...
📚الكافي، ج1، ص453
✅تبصره
البته در برخی منابع اهل سنت، با روایتی از قول یکی از تابعین (عاصم بن عمرو بن قتادة) ونه صحابه، سه نفر دیگر (مادر سعد بن معاذ و دو دختر یزید بن سکن به نامهای ام عامر و حواء) به عنوان اولین زنانی که بیعت کردند مطرح شده است (ر.ک: الدر المنثور، ج6، ص211)؛
که احتمال دارد مقصود وی، اولین زنان از انصار باشند؛ نه مطلق زنان. چون در برخی منابع اهل سنت نقل شده که وقتی حضرت به مدینه برگشتند هم بیعتی از زنان گرفتند.
@yekaye
👇سند و متن احادیث فوق👇
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️۴) سعدانبنمسلم روایت کرده است که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «میدانی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با زنان چگونه بیعت کرد»؟
گفتم: «خداوند عزّوجلّ و فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، بهتر می¬دانند».
فرمودند: آنها را اطراف خود جمع کرد. سپس ظرفی سنگی بِرامی* طلب کردند پس در آن آب و گلاب ریختند، سپس دستشان را در آن فرو بردند.
سپس فرمودند: «گوش فرا دهید، ای زنان! با شما بیعت میکنم که به خداوند در چیزی شرک نورزید و دزدی نکنید و زنا نکنید و فرزندان خود را نکشید و بهتانی [= نسبت دادن دروغی] را نیاورید که آن را به افتراء میان دستها و پاهای خود ببندید و در هیچ [کار] شایستهای نافرمانی شوهرتان** را نکنید. آیا میپذیرید»؟
گفتند: «آری»!
پس دستش را از ظرف درآورد و به آنان گفت: «دستتان را در این ظرف فرو ببرید»، آنان همچنان کردند.
و دست رسول خدا (صلی الله علیه و آله) طیّبتر از آن بود که با دست زنی تماس برقرار کند که به او نامحرم باشد.
📚الكافي، ج5، ص526
أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: أَ تَدْرِي كَيْفَ بَايَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص النِّسَاءَ؟
قُلْتُ: اللَّهُ أَعْلَمُ وَ ابْنُ رَسُولِهِ أَعْلَمُ.
قَالَ جَمَعَهُنَّ حَوْلَهُ ثُمَّ دَعَا بِتَوْرِ بِرَامٍ* فَصَبَّ فِيهِ نَضُوحاً ثُمَّ غَمَسَ يَدَهُ فِيهِ ثُمَّ قَالَ اسْمَعْنَ يَا هَؤُلَاءِ أُبَايِعُكُنَّ عَلَى أَنْ لَا تُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لَا تَسْرِقْنَ وَ لَا تَزْنِينَ وَ لَا تَقْتُلْنَ أَوْلَادَكُنَّ وَ لَا تَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ تَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيكُنَّ وَ أَرْجُلِكُنَّ وَ لَا تَعْصِينَ بُعُولَتَكُنَّ** فِي مَعْرُوفٍ؛ أَقْرَرْتُنَّ؟
قُلْنَ: نَعَمْ.
فَأَخْرَجَ يَدَهُ مِنَ التَّوْرِ، ثُمَّ قَالَ لَهُنَّ: اغْمِسْنَ أَيْدِيَكُنَّ. فَفَعَلْنَ.
فَكَانَتْ يَدُ رَسُولِ اللَّهِ ص الطَّاهِرَةُ أَطْيَبَ مِنْ أَنْ يَمَسَّ بِهَا كَفَّ أُنْثَى لَيْسَتْ لَهُ بِمَحْرَمٍ.
✳️پینوشتها:
* «تَوْرِ» به معنای ظرفی است که برای نوشیدن آب استفاده میشده و «بُرمة» که جمع آن «بِرام» است اسم سنگی است که در مناطق حجاز و یمن معروف است (النهایة) و برخی گفتهاند «برام» نام کوهی است در حوالی بقیع، که از سنگهای آن برای ساختن ظروف استفاده میکردند.
** متن آیه تعبیر «یعصینک» است یعنی نافرمانی از شخص پیامبر ص. اگر اشتباهی در نقل رخ نداده و اصل سخن معصوم همین «لَا تَعْصِينَ بُعُولَتَكُنَّ» باشد شاید آوردن عدم عصیان از شوهر در کارهای معروف از باب این است که این مطلب یکی از دستوراتی است که پیامبر ص بدان دستور داده و تخلف از آن مصداق تخلف از دستور پیامبر ص باشد.
موید این مطلب آن است که در برخی از نقلهایی که در ادامه از کتب اهل سنت آمده، برخی از زنانی که حکایت بیعت خودشان را تعریف کردهاند اشاراتی دارند به اینکه پیامبر ص در خصوص شوهرهایشان هم سفارشهای خاص داشته است؛ که در احادیث بعد خواهد آمد
@yekaye
☀️۵) از سلیمی دختر قیس نقل شده که گفته است:
من در میان زنان انصار به نزد رسول الله ص رفتم تا با ایشان بیعت کنم. پس هنگامی که با ما شرط کرد که به خدا شرک نورزیم و دزدی نکنیم و زنا نکنیم و فرزندانمان را نکشیم و بهتانی را نیاوریم که آن را به افتراء میان دستها و پاهای خود ببندیم و در هیچ [کار] شایستهای نافرمانیاش را نکنیم و در حق شوهرانمان غل و غش نورزیم، با او بیعت کردیم.
سپس برگشتیم؛ به خانمی گفتم:برگرد و درباره غل و غش ورزیدن با شوهرانمان بپرس. پس او پرسید.
فرمودند: اینکه از مال او برداری و با آن غیر او را حمایت کنی.
📚الدر المنثور، ج6، ص209
@yekAaye
☀️۶) مفاد بیعتی که در این آیه در خصوص زنان مطرح شده است، ظاهرا مفادی بوده که در بیعتهای قبلی پیامبر ص هم بر همانها تأکید میشده است چنانکه در منابع شیعه و سنی روایت شده است که در پیمان عقبه (در دومین باری که جمعی از مردم مدینه (۱۲ نفر) خدمت پیامبر ص در مکه رسیدند و اسلام آوردند) شبیه این بیعت انجام شده است:
☀️الف. ... پس در سال بعد در ایام حج دوازده نفر از مردان انصار آمدند و با پیامبر ص دیدار داشتند و با ایشان بر اساس مفاد بیعت النساء بیعت کردند که به خدا شرک نورزند و دزدی نکنند و ... تا آخر آیه؛ سپس برگشتند.
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج1، ص181
☀️ب. این مطلب در کتب اهل سنت از قول عبادة بن صامت چنین روایت شده است:
ما نزد پیامبر ص بودیم پس فرمود: با من بیعت کنید بر اینکه به خداوند شرک نورزید و دزدی نکنید و زنا نکنید - و آیه بیعت زنان را خواند- ؛ پس هرکس از شما به این وفا کرد پاداشش بر عهده خداست و هرکس به هریک از اینها [که تعهد کرده که انجام ندهد] اقدام کرد پس اگر در دنیا عقاب شد این کفاره او خواهد بود و اگر کسی مرتکب چیزی از اینها شد و خداوند بر او پوشاند پس به خدا برمیگردد که اگر بخواهد عذابش کند و اگر بخواهد ببخشاید.
📚الدر المنثور، ج6، ص209؛ منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، ج15، ص129
@yekAaye
☀️۷) عبداللهبنسنان گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی کلام خداوند عزّوجلّ: و لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ، پرسیدم.
فرمود: «مقصود؛ نماز و زکات و امور خیری است که زنان را به انجام آنها دستور داده است».
تفسير القمي، ج2، ص364
☀️در روایت ۱۴ هم از منابع اهل سنت خواهد آمد از پیامبر ص نقل شده که در مورد «وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ» فرمودند: «فيما استطعتن و أطقتن».
@yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
🔹 الف. روایات متعددی در شیعه و سنی نقل شده که مقصود از این عصیان نکردن از معروف، پرهیز از جزع و فزع کردنهای هنگام مصیبت است:
الف.۱. در منابع شیعه:
☀️۸) عمروبنابیالمقدام گوید: از امام باقر (علیه السلام) شنیدم که فرمود: «میدانید که خداوند در آیه: «و لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ: و در هیچ [کار] شایستهای نافرمانی تو را نکنند» (ممتحنه/۱۲) چه فرموده است»؟
گفتم: «نه»!
فرمود: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: هنگامیکه من از دنیا رفتم، به خاطر من صورتت را نخراش، موهایت را آشفته و پریشان نساز و نفرین نکن و آه فراوان نکش». سپس فرمود: «این همان المَعْرُوفُ است که خداوند به آن امر فرموده است».
📚الكافي، ج5، ص527؛
📚معاني الأخبار، ص390
@yekAaye
☀️۹) ابو ایوب از مردی از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده است که دربارهی این کلام خداوند عزّوجلّ «و لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ: و در هیچ [کار] معروفی نافرمانی تو را نکنند» (ممتحنه/۱۲) فرمودند:
معروف این است که زنان گریبان چاک ندهند، و برگونههای خود لطمه نزنند، و فریاد واویلا سر ندهند، و در کنار قبر باقی نمانند، و لباس سیاه نپوشند، و موهای خود را پریشان نکنند.
📚الكافي، ج5، ص527
✅ اینکه این نهی پیامبر ص از جزع و فزع کردن زنان در مصیبت، تا چه مقدار مولوی و واجب، و چه مقدار ارشادی و قابل اغماض بوده، بحث فقهی جدی طلب میکند و در این زمینه حکایاتی از رفتار پیامبر ص در قسمت تدبر خواهد آمد، ان شاء الله.
@yekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
🔹۱۰) در منابع اهل سنت، اینکه مقصود از عصیان جزع و فزع نکردن در مصیبت است نیز تصریح شده اما اینکه پیامبر ص بعدش چه برخوردی کرد مطالب زیر نقل شده است:
☀️الف. از ام سلمه انصاری نقل شده که: زنی از زنان گفت: ما معروفی که سزاوار نیست تو در آن نافرمانی کنیم چیست؟
پیامبر ص فرمود: نوحه سر ندهید.
گفتم: یا رسول الله ص! فرزندان فلانی هنگام مصیبت عمویم مرا إسعاد* کردند و من ناچارم که برایشان جبران کنم. اما ایشان نپذیرفت و من چند بار اصرار کردم و به من فقط برای جبران آن اجازه داد و من دیگر نوحهسرایی نکردم؛ ولی هیچ زنی غیر از من نبود مگر اینکه باز نوحه سرایی کرد.
☀️ب. از ابوملیح نقل شده که زنی از انصار برای بیعت با پیامبر ص آمد. وقتی حضرت با وی شرط کرد که به خداوند در چیزی شرک نورزد و دزدی نکند و زنا نکند، پذیرفت. وقتی فرمود: «و لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ: و در هیچ [کار] شایستهای نافرمانی تو را نکنند» (ممتحنه/۱۲) فرمود: اینکه نوحه سر ندهی.
او گفت: فلان خانم مرا إسعاد کرده، آیا اجازه میدهی إسعادش کنم و دیگر تکرار نکنم؟ حضرت اجازه نداد.
☀️ج. مصعب بن نوح نقل کرده است که پیرزنی را دیدم از کسانی که با پیامبر ص بیعت کرده بود. گفت: پیامبر در زمره عهدهایی که از ما گرفت این بود که نوحهسرایی نکنیم و فرمود: این همان معروفی است که خداوند فرمود: «و لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ: و در هیچ [کار] شایستهای نافرمانی تو را نکنند» (ممتحنه/۱۲).
گفتم: یا رسول الله! عدهای وقتی مصیبتی بر من نازل شد مرا إسعاد کردند، و الان مصیبتی بر آنها نازل شده و من میخواهم آنها را إسعاد کنم. به من گفت: برو و کارشان را جبران کن.
سپس وی رفت و برگشت و بعدش بیعت کرد.
☀️د. از یکی از زنان بیعت کرده، نقل شده که گفت:
از جمله اموری که پیامبر ص از ما عهد گرفت این بود که او را در هیچ معروفی نافرمانی نکنیم و صورت نخراشیم و گریبان چاک ندهیم، و فریاد واویلا سر ندهیم.
☀️ه. از ابن عبدالله مزنی نقل شده است که:
جزء اموری که پیامبر از زنان عهد گرفت این بود که گریبان چاک ندهند، و صورت نخراشند، و فریاد واویلا سر ندهند، و سخن پریشان و ناشایست نگویند.
☀️و. از انس نقل شده است که: پیامبر هنگام بیعت با زنان از آنان عهد گرفت که نوحهسرایی نکنند.
گفتند: با رسول الله! زنانی در زمان جاهلیت ما را إسعاد کردند؛ آیا ما در اسلام إسعادشان نکنیم؟
پیامبر ص فرمودند: در اسلام إسعاد* نداریم و همین طور شطار** و عقر کردن*** و خَبَب**** و جَنَب*****؛ و کسی هم که غارت و چپاول کند از ما نیست.
📚الدر المنثور، ج6، ص210-211
✳️پینوشتها
* إسعاد آن است که وقتی زنی در مصیبت نوحهسرایی میکند زن دیگری با او دم میگیرد تا نوحهاش جانگدازتر شود.
** شطار جمع شاطر است و به کسی گفته میشود که خانوادهاش را از باب اذیت و آزار به حال خود رها کرده یا از روی خباثت آنان را به زحمت میاندازد (لسان العرب، ج4، ص408).
*** عقر در اصل پی کردن شتر است بدین صورت که در حالی که ایستاده بود با شمشیر پاهایش را با ضربتی قطع میکردند و مقصود از حرمت عقر ظاهرا اشاره به سنتی جاهلی است که بر سر قبور مردگانشان شتر را پی میکردند (النهاية، ج3، ص271).
**** خَبَب هم به معنای حلیهگری آمده است و هم به معنای اینکه کاری کنیم که اسم روی پاهای عقبش بایستد و پاهای جلو را بلند کند (فرهنگ ابجدی) البته در نقلهای دیگر این کلمه به صورت «خَلَب» و «جَلَب» هم ثبت شده است؛ خَلَب به زبانبازی و با زبان چرب و نرم دیگران را فریب دادن گفته میشود (فرهنگ ابجدی؛ و جَلَب هم در اصل به معای سوق دادن و راندن چیزی است و گفتهاند جَلّب منهی عنه میتواند در یکی از این دو معنا باشد: یکی اینکه کسی که مامور گردآوری زکات است در جایی بنشیند و زکات دهندگان را مجبور کند نزدش بیایند و دوم در مسابقه اسبدوانی شخصی مرتب بر سر اسبش فریاد بزند و اذیتش کند تا بتواند نفر اول شود (مفردات ألفاظ القرآن، ص199)؛ و این معنای اخیر برای جلب در روایتی از امام صادق ع که در شرح همین حدیث نبوی آمده به نحوی مورد تایید قرار گرفته است (معاني الأخبار، ص274).
***** جَنّب هم در دو معنا به کار رفته است. یکی اینکه در مسابقه اسبدوانی کسی اسب بدون سواری را همراه خود بدواند و به محض اینکه اسب خودش خسته و ناتوان شد بناگاه از روی اسب خود به روی آن اسب بدون سوار بپرد و دوم آن است که کسی که مامور جمعآوری زکات است در جایی دور از محل کسانی که باید زکات بدهند بنشیند و همه را مجبور کند برای دادن زکات نزد او بیایند (لسان العرب، ج1، ص277).
@yekaye
👇سند و متن احادیث فوق👇