eitaa logo
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
6.3هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
871 فایل
السلام علیک یاابا عبدالله کانال ویژه مقتل امام حسین ع با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر و پاسخ به شبهات مقتل است ایتا @zameneashk1 تلگرام @zameneashk باب الحسین ع https://t.me/Babolhusein آی دی پاسخ به سوالات @m_h_tabemanesh تبادل @m_h_tabemanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 93 8 تحريف شخصيت امام حسن مجتبی ع از طرف دشمنان درباره ی تعد زوجات وطلاق يکي از افتراهايي که درباره‏ي امام حسن (ع) معروف است اين است که مي‏گويند امام حسن مجتبي زن زياد گرفته و زياد طلاق داده است. اين حرف را شايد خود شيعيان و طرفداران امام حسن هم بگويند، حتي در کتابهاي روايي و تاريخي شيعه هم نقل شده است، تا جايي که اين تعبير را از قول علي بن ابي‏ طالب (ع) نقل کرده‏اند که مي‏فرمود شما به فرزند من زن ندهيد، براي اينکه او مطلاق است يعني زياد طلاق مي‏دهد. آدم نمي‏داند اين توطئه و شايعه از کجا پيدا شد. در تحقيقي که انجام گرفت متوجه اين قضيه شدند اولين کسي که اين شايعه را درست کرد منصور عباسي بود. اين يک توطئه و يک تهمت سياسي در برابر نهضت فرزندان امام حسن (ع) بود. او مي‏خواست با اين کارها امام حسن (ع) و فرزندان او را سرکوب کند. در اينجا متن جمله ‏هايي را که منصور در سخنراني اول خودش در برابر مردم عليه امام مجتبي ع گفت بيان مي‏کنم تا ملاحظه کنيد که اين شايعه از چه زماني پيدا شده است و چگونه گاهي با دسيسه و توطئه سياسي اتهاماتي در تاريخ شايع مي‏شود و بعد يک عده ندانسته زبان به زبان اين جملات را نقل مي‏کنند و حتي دوستان ممکن است بعدها آن را تکرار کنند. منصور عباسي در شهر هاشميه، در حالي که عبدالله بن حسن ابن الحسن و برادران و همراهانش را دستگير کرده بود، بالاي منبر براي مردم صحبت کرد و گفت: «ابتدا که بچه‏هاي ابي‏ طالب روي کار آمدند ما با آنان کاري نداشتيم». مي‏خواهد بگويد وقتي که علي بن ابي‏ طالب روي کار آمد ما آل عباس گفتيم که حکومت مال آنان باشد. «بعد او صاحب قدرت شد اما چيزي نگذشت که به حکومت حکمين تن داد». اشاره‏ي او به ماجراي صفين و غائله‏اي است که پيش آمد. «و در نتيجه امت اختلاف کرد و بين جامعه‏ي اسلامي تفرقه ايجاد شد و بعد عده‏اي از نرديکان علي بر سر وي ريختند و او را کشتند». با آنکه مي‏دانيم علي بن ابي‏ طالب (ع) به دست ابن ملجم کشته شد و او هم از خوارج بود. درست است که خوارج اول از ياران علي (ع) بودند، ولي بعدها به عنوان دشمنان سرسخت آن حضرت ظاهر شدند وتوطئه‏ها کردند و سرانجام حضرت به دست عبدالرحمن بن ملجم شهيد شد. اما اين مطلب را به قدري لوث مي‏کند که مي‏گويد بلي، ما صبر کرديم ببينيم آل علي چه کار مي‏کنند، علي بن ابي‏ طالب حکومت را صاحب شد و بعد از چند سال به حکومت حکمين تن داد، و مسئله را اين طور کوچک مي‏کند. از اينجا به بعد مي‏خواهد فرزندان امام حسن (ع) را به نظر خودش تحقير کند و شکنجه‏هايي را که مي‏خواهد در زندان نسبت به آنان اعمال نمايد توجيه کند. او مي‏گويد: «بعد حسن بن علي روي کار آمد. او مرد حکومت و مرد کار نبود. معاويه مقداري پول به او داد و او هم پول را گرفت و از حکومت کناره‏ گيري کرد». در حالي که امام حسن (ع) در يکي از مواد صلح نامه بيان داشته بود که من از پولي که (ظاهرا پنج ميليون درهم بود) در بيت المال کوفه مانده است هيچ چيز در اختيار تو نمي‏گذارم. به اين ترتيب امام حسن (ع) مي‏خواست خودش را خلع سلاح نکند. فردا شيعيان و دوستان علي و افراد وفادار و حق خواه، حامي و يار و ياور و کمک کار مي‏خواهند و نمي‏شود آنان را رها کرد. بعد هم منصور اين طور تهمت مي‏زند که: «معاويه دسيسه کرد و حسن بن علي را فريب داد و گفت من تو را وليعهد خودم قرار مي‏دهم و بعد از من حکومت از آن توست». در حالي که امام در قرارداد آورده بود من به شرطي کنار مي‏روم که ديگر کسي را جانشين تعيين نکني تا حکومت در خاندان بني ‏اميه نماند و بعد از معاويه مردم کسي را انتخاب کنند. منصور ادامه مي‏دهد: «معاويه او را از حکومت خلع کرد»، در حالي که خود امام حسن (ع) طبق قرارداد کناره‏ گيري فرمود. جمله‏ي مورد استشهاد ما اين است که منصور بيان داشت: «وَ اَقْبَلَ عَلَي النّساءِ يَتَزَوَّجَ اليومَ واحده و يُطَلِّقُ غداً اُخري» يعني «آن وقت[ امام حسن ]دست از حکومت برداشت و به مدينه رفت و شروع به ازدواج کردن نمود، امروز يک زن مي‏گرفت و فردا طلاق مي‏داد». در حالي که در تمام تاريخ زندگي حضرت يک عده از محققان جستجو کردند و گفتند در دو جا نقل شده است که امام حسن (ع) همسر خود را طلاق داده: يک مورد وقتي بود که همسرش در منزل و در روز شهادت علي بن ابي‏ طالب (ع) اظهار شادماني و خوشحالي کرد، که معلوم مي‏شود او از خوارج و از دشمنان علي بوده است و بعد امام حسن (ع) فرمود من حاضر نيستم سرم را با يک پاره آتش جهنم بر يک بالين بگذارم، بنابراين او را طلاق داد؛
‍ بسم الله الرحمن الرحیم 10 حضرت عباس ع و شهادت امام حسن ع هنگام شهادت امام مجتبي عليه‏السلام، عباس عليه‏السلام بيست و چهار سال داشت.[1] . او در تشييع جنازه برادرش شرکت کرد. وقتي به دستور عايشه بدن مبارک امام تيرباران شد، عباس عليه‏السلام شمشير از نيام برکشيد؛ امام حسين عليه‏السلام چون متوجه شد، برادر را از جنگ و درگيري به سبب وصيت امام مجتبي عليه‏السلام بازداشت. امام حسين عليه‏السلام فرمود: «برادرم اين گونه وصيت فرمود: لا تهرق من امري محجة من دم؛ [2] در تشييع جنازه‏ام قطره خوني ريخته نشود» ابوالفضل عليه‏السلام خشم خود را فرونشاند و بر آن توهين شکيبايي ورزيد. کظم غيظ و خويشتن‏داري ويژگي مردان خداست؛ هم آنان که خود را تربيت کرده‏اند. ديگر اين که از فضايل آن سرور معظم آن است که اهل بيت عليهم‏السلام او را در کارهاي مهم دخالت مي‏داده‏اند؛ از جمله او برادر خود امام حسين عليه‏السلام را در غسل دادن امام مجتبي عليهم‏السلام ياري رسانيده است، [3] با آن که مراسم غسل امام تنها توسط امام انجام‏ پذيرفتني است. و نامحرمان از اين گردونه بيرون‏اند؛ ولي عباس علي عليه‏السلام خود محرم آستان ولايت و امامت است.[4 [1] ابصار العين، ص 57. [2] العباس بن اميرالمؤمنين عليهماالسلام، ص 156. [3] العباس بن اميرالمؤمنين عليهماالسلام ص 125 [4] یاران شیدای حسین بن علی ع[ ص 300] ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg
‍ بسم الله الرحمن الرحیم 11 هر که بر او (امام حسن ع ) بگريد، ديده‏اش کور نشود در روزي که ديده‏ها کور مي‏شود ايضا ابن‏عباس روايت کرده است که حضرت رسالت (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: چون فرزند من حسن را به زهر شهيد کنند، ملائکه آسمانهاي هفت گانه بر او گريه کنند، و همه چيز بر او بگريد حتي مرغان هوا و ماهيان دريا هر که بر او بگريد، ديده‏اش کور نشود در روزي که ديده‏ها کور مي‏شود هر که بر مصيت او اندوهناک شود، اندوهناک نشود دل او در روزي که دلها اندوهناک شوند هر که در بقيع او را زيارت کند، قدمش بر صراط ثابت گردد در روزي که قدمها بر آن لرزد. جلاء العیون مجلسی نکته : دوستان خط به خط روایت روضه است و می توان جملات را مستقل خواند ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg ضامن اشک ایتا @zameneashk1
‍ بسم الله الرحمن الرحیم 12 احتضار و وصیت و شهادت امام حسن ع کليني به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر (عليه‏السلام) روايت کرده است که چون وقت احتضار حضرت امام حسن (عليه‏السلام) شد، حضرت امام حسين (عليه‏السلام) را طلبيد گفت: اي برادر! گرامي تو را وصيت مي‏کنم به وصيتي چند، پس حفظ کن وصيتهاي مرا، چون من از دنيا بروم مرا غسل ده و کفن کن، ببر مرا به نزد جدم رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) که او را زيارت کنم و عهد خود را با او تازه کنم، پس ببر مرا به نزد قبر مادرم فاطمه (عليهاالسلام) پس مرا برگردان به قبرستان بقيع، ببر و در آنجا دفن کن، بدانکه به من خواهد رسيد از عايشه چيزي چند که بر مردم ظاهر شود دشمني او نسبت به خدا و رسول او نسبت به اهل بيت. پس حضرت امام حسن (عليه‏السلام) از دنيا رفت، آن حضرت را غسل دادند و کفن کردند، بردند به جايي که بر مردگان نماز مي‏کردند، حضرت امام حسين (عليه‏السلام) بر آن حضرت نماز کرد. چون از نماز فارغ شد، جنازه را برداشتند داخل مسجد کردند به نزديک حضرت رسالت (صلي الله عليه و اله و سلم) بردند بازداشتند، پس کسي رفت عايشه را خبر کرد که امام حسن را آوردند و مي‏خواهند که در پهلوي جد خود دفن کنند، آن ملعونه از شنيدن اين سخن در خشم شد و بر استر زين کرده سوار شد، اول زني که در اسلام بر زين سوار شد او بود، به سرعت آمد تا به نزد آن حضرت گفت: برادر خود را دور کنيد از خانه من که نمي‏گذارم او در خانه من دفن شود و پرده‏ي رسول خدا دريده شود. حضرت امام حسين (عليه‏السلام) فرمود: سالهاست که تو و پدرت پرده‏ي حضرت رسالت را دريديد، داخل کردي در خانه حضرت کسي چند را که قرب ايشان را نمي‏خواست، در قيامت حضرت از تو سؤال خواهد کرد از آنچه کردي ، اي عايشه برادرم مرا امر کرد که او را نزديک قبر پدرش رسول خدا بياورم که عهدي با او تازه کند، بدان که برادرم داناترين مردم بود به خدا و رسول. و داناتر بود به تأويل کتاب خدا از آنکه پرده‏ي ستر حضرت رسالت را هتک نمايد، زيرا که حق تعالي نهي کرده است از آنکه بي‏رخصت داخل خانه آن حضرت شوند و مي‏فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوت النبي الا ان يوذن لکم» و تو داخل کردي در خانه رسول خدا مردان را بي‏رخصت او، و نهي کرده است از آنکه صدا در خدمت آن حضرت بلند کنند، و گفته است که: «يا ايها الذين آمنوا لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبي» سوگند ياد مي‏کنم که تو براي پدر خود و فاروق او يعني عمر نزديک گوش حضرت رسول کلنگها بر زمين زدي و حال آنکه حق تعالي مي‏فرمايد که: آنها که پست مي‏کنند صداي خود را نزد رسول خدا، آنها آنانند که امتحان کرده است خدا دلهاي ايشان را براي پرهيزکاري. به تحقيق که اذيت رسانيد پدر تو و فاروق او به حضرت رسالت به سبب نزديکي خود به او، رعايت نکردند از حق آن حضرت آنچه خدا امر کرده بود ايشان را به او بر زبان پيغمبر خود، زيرا که خدا حرام گردانيده است از مؤمنان بعد از مردن ايشان آنچه حرام گردانيده است از ايشان در حيات ايشان، به خدا سوگند اي عايشه که اگر آنچه تو کراهت داري از دفن حسن نزد پدر او اگر ميان ما و خدا جايز مي‏بود هر آينه مي‏دانستي که دفن مي‏شد به رغم انف تو. دفاع امام حسین ع از محمد حنفیه پس محمد بن حنفيه گفت: اي عايشه يک روز بر استر سوار مي‏شوي و يک روز بر شتر، و ضبط خود نمي‏کني و به يکجا قرار نمي‏گيري از عداوت بني‏هاشم، عايشه گفت: اي پسر حنفيه اينها فرزندان فاطمه‏اند که سخن مي‏گويند تو به چه سبب و نسبت سخن مي‏گويي؟ حضرت امام حسين (عليه‏السلام) گفت که: او را از فاطمه‏ها دور مکن که سه فاطمه بزرگوار در مادران او هستند: فاطمه دختر عمران بن عابدان بن عمرو بن مخزوم و فاطمه بنت اسد و فاطمه دختر زايد بن الاصم. پس آن ملعونه گفت: پس خود را دور کنيد که شما در دفن مخاصمه نهايت مهارت داريد و من از عهده‏ي شما به درنمي‏آيم پس امام حسين (عليه‏السلام) جنازه‏ي آن حضرت را به نزديک قبر فاطمه برد، و از آنجا به قبرستان بقيع برده دفن کرد. جلاء العیون مجلسی [ ص618] 1. دوستان دلایل استدلالی امام حسین ع را بر اساس قران با عایشه بدقت بخوانید تا بتوانید پاسخگوی مخالفین باشید 2. مقام محمد بن حنفیه را در نزد امام حسین ع به دقت ملاحظه کنید و این کلمات گوهر بار بسیاری از شبهات را در باره محمد حنفیه حل می کند ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg
‍ بسم الله الرحمن الرحیم 13 تیر باران کردن جنازه امام حسن مجتبی ع به روايت مجلسی: جنازه‏ي آن حضرت را تيرباران کردند تا آنکه هفتاد تير از جنازه‏ي آن حضرت بيرون کشيدند پس بني‏هاشم خواستند شمشيرها بکشند و جنگ کنند، حضرت امام حسين (عليه‏السلام) فرمود: به خدا سوگند مي‏دهم شما را که وصيت برادر مرا ضايع مکنيد، چنين مکنيد که خون ريخته شود، پس با ايشان خطاب کرد که: اگر وصيت برادر من نبود هر آينه او را دفن مي‏کردم و بينيهاي شما را بر خاک مي‏ماليدم، پس آن حضرت را بردند در بقيع دفن کردند نزد جده‏ي خود فاطمه بنت اسد. جلاء العیون مجلسی لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk ضامن اشک ایتا @zameneashk1
‍ بسم الله الرحمن الرحیم 14 جلوگيري مروان از دفن جنازه‏ي امام حسن در کنار قبر پيامبر و اعتراض امام حسين ع به او از ناپاکي و خباثت مروان اينکه: وقتي که امام حسن عليه‏السلام به دستور معاويه توسط همسر سابقش جعده دختر اشعث، مسموم شد و به شهادت رسيد، امام حسين عليه‏السلام پيکر پاکش را غسل داده و کفن کرد و نماز بر آن خواند و مطابق وصيت امام حسن عليه‏السلام جنازه‏ي او را با چند نفر اصحاب برداشتند و به کنار قبر پيامبر صلي الله عليه و آله براي تجديد عهد بردند. مروان با عده‏اي از بني‏اميه به خيال اينکه مي‏خواهند جنازه‏ي امام حسن عليه‏السلام را در آنجا به خاک بسپارند، به پيش آمدند و مانع شدند و گفتند: «آيا عثمان در بقيع در جاي دور، دفن شود، ولي امام حسن عليه‏السلام کنار قبر پيغمبر صلي الله عليه و آله، هرگز چنين کاري نبايد بشود.» عايشه نيز به آنها پيوست و آنها را بر ضد بني‏هاشم تحريک مي‏کرد. امام حسين عليه‏السلام فرمود: «سوگند به خدا اگر وصيت بردارم حسن عليه‏السلام نبود که فرموده بود، مبادا در مورد دفن من به مقدار ظرف خون‏گيري، خون ريخته شود قطعا مي‏فهميديد که چگونه شمشيرهاي خدا را از دست شما مي‏گرفتم و به جاي حق خود مي‏گذاشتم، شما پيمان‏شکني کرديد و آنچه را با شما معاهده کرده بوديم به هم مي‏زديد، آنگاه جنازه‏ي امام حسن عليه‏السلام را بسوي بقيع برده و در آنجا دفن نمودند، در حالي که به تحريک مروان و همسوهايش تيرباران شده بود. به اين ترتيب مي‏بينيم: مروان ناپاک آن همه علي و آل علي عليه‏السلام دشمني مي‏کرد، و اين نمونه‏هاي بود که در زمان معاويه رخ داد. و هنگامي که معاويه از دنيا رفت، باز مروان دست از دشمني برنداشت، و در مورد نامه‏ي يزيد به وليد (فرماندار مدينه) که نوشته بود از حسين عليه‏السلام بيعت بگير، مروان به وليد گفت: «گردن حسين عليه‏السلام را بزن که اگر او از اينجا برود ديگر دست به او پيدا نمي‏کنيم.» چنانکه شرح آن خاطرنشان مي‏شود. مروان با آن نيرنگ بازيهايي که داشت، بعد از معاوية بن يزيد، زمام امور خلافت را به دست گرفت، ولي همان گونه که حضرت علي عليه‏السلام فرمود: «او به مقدار زماني که سگي بيني خود را با زبان پاک کند حکومت مي‏کند.» [1] مدت خلافتش بيش از نه ماه نبود و به جهنم واصل شد. [2 در اين برخوردها، نمونه‏هايي از روش امام حسين عليه‏السلام و قاطعيت او و عدم سازشکاري او با تبهکاران را دانستيم و فهميديم که امام حسين عليه‏السلام مظهر قهر و قدرت خدا نسبت به دشمنان حق و ستمگران بود، و هرگز تن به ظلم و سازش با ظلم نداد، و قاطعانه در برابر افرادي چون مروان ايستاد، و با برخوردهاي کوبنده، بيني گنده‏ي آن ناپاک‏زاه بي‏خرد را به خاک ماليد. [1] نهج‏البلاغه صبحي صالح، خطبه 73. [2] شرح نهج‏البلاغه ابن ابي‏الحديد، ذيل خطبه 73. [3] امام حسین ع آفتاب تابان ولایت / [ صفحه 74] ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg ضامن اشک ایتا @zameneashk1
‍ ‍ ( https://attach.fahares.com/sGrKNt73ag6oYAe4kH6gHg== ) بسم الله الرحمن الرحیم 15 داستان تير باران کردن جنازه‏ي امام حسن مجتبی ع داستان جانگداز تير باران کردن جنازه‏ي امام حسن (ع) را مرحوم ابن‏شهرآشوب روايت کرده که مي‏نويسد: و رموا بالنبال جنازته حتي سل منها سبعون نبلا 1 جنازه‏ي آن حضرت را تير باران کردند تا جايي که هفتاد چوبه‏ي تير به تابوت آويخته شد و از تاريخ ابن‏عساکر نيز نقل شده که ميان امام حسين (ع) و مروان بن حکم درباره‏ي دفن امام حسن (ع) نزاع درگرفت و دو دسته لباس جنگ پوشيده و ميان آنها تيراندازي شد.[2] . [1] مناقب ابن‏شهرآشوب، ج 4، ص 44. [2] حياة الامام الحسن (ع) ج 2، ص 449 (پاورقي)، به نقل از تاريخ ابن‏عساکر، ج 12. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg ضامن اشک ایتا @zameneashk1
‍ بسم الله الرحمن الرحیم 16 شهادت و وصیت امام حسن ع به امام حسین ع شيخ مفيد و شيخ طوسي و ديگران از ابن‏عباس و غير او روايت کرده‏اند که معاويه ده هزار درهم و قطعات بسيار از زمين حله و کوفه ضامن شد براي جعده، و زهري براي آن ملعونه فرستاد که در طعام حضرت امام حسن (عليه‏السلام) داخل کند چون آن ملعونه طعام را پيش حضرت حاضر کرد، به روايتي: بعد از تناول کردن فرمود: «انا لله و انا اليه راجعون» حمد مي‏کنم خدا را بر ملاقات محمد سيد المرسلين، و پدرم سيد الوصيين، و مادرم سيده‏ي زنان عالميان، و عمم جعفر پرواز کننده در بهشت و حمزه سيد الشهداء. پس حضرت امام حسين (عليه‏السلام) بر بالين آن حضرت حاضر شد گفت: اي برادر چگونه مي‏يابي خود را؟ حضرت فرمود: خود را دراول روزي از روزهاي آخرت و آخر روزي از روزهاي دنيا مي‏بينم ( عزیزان این جمله دنیایی از عرفان و اخلاق است دقت کنید ) مي‏دانم که پيشي بر اجل خود نمي‏گيرم، به نزد پدر و جد خود مي‏روم، مکروه مي‏دارم مفارقت تو و دوستان و برادران تو، استغفار مي‏کنم از اين گفتار خود، بلکه خواهان رفتنم براي آنکه ملاقات کنم جد خود رسول خدا را، و پدرم اميرالمؤمنين را، و مادرم فاطمه زهرا را، و دو عم خود حمزه و جعفر را، خدا عوض هر گذشته است و ثواب خدا تسلي فرماينده هر مصيبت است، تدارک مي‏کند هر چه را فوت شده است. ديدم اي برادر جگر خود را در طشت، دانستم که با من اين کار که کرده است و اصلش از کجا شده است، اگر به تو بگويم با او چه خواهي کرد؟ حضرت امام حسين گفت: به خدا سوگند او را خواهم کشت، فرمود که: پس تو را خبر نمي‏دهم به او تا آنکه ملاقات کنم جدم رسول خدا را، و ليکن اي برادر وصيت نامه مرا بنويس. جلاء العیون مجلسی [ صفحه 620] ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg @m_h_tabemanesh @zameneashk ضامن اشک ایتا @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 17 در مکارم اخلاق آن جناب و زهد و عبادت و سخاء امام حسن مجتبی ع صدوق در امالي از حضرت صادق - عليه‏السلام - روايت کرد که: خبر داد مرا پدرم از پدرش که حسن بن علي بن ابي‏طالب اعبد ناس بود در زمانش و زاهدترين مردمان و فاضلترين مردمان بود و چون به حج مي‏رفت، پياده مي‏رفت و بسا بود که با پاي برهنه مي‏رفت؛ و اگر ذکر مرگ مي‏شد مي‏گريست؛ و اگر قبر ذکر مي‏شد مي‏گريست؛ و اگر بعث و نشور [1] ذکر مي‏شد مي‏گريست؛ و اگر گذشتن بر صراط ذکر مي‏شد مي‏گريست؛ و اگر عرض [2] بر خدا ذکر مي‏شد فرياد مي‏کرد و غش مي‏نمود؛ و اگر به نماز برمي‏خواست مي‏لرزيد در نزد خداي عزوجل؛ و چون ذکر به بهشت و دوزخ مي‏شد مضطرب مي‏شد مانند اضطراب مارگزيده تا آخر خبر. [3] . ايضا، وارد شد که: آن جناب دو دفعه از مالش خارج شد. يعني هر چه را که مالک بود در راه خدا داد. و سه دفعه با خدا تقسيم کرد مالش را؛ يعني نصف مالش را خود برداشت و نصف ديگر را به فقرا بذل فرمود، به حدي که نعل خود را يک پايش را به فقرا داد و يک پايش را خود برداشت. و بيست حج پياده به جاي آورد [4 ايضا، شيخ ابوالفتوح در مدرسه ‏ي ناجيه املاء فرمود که: حسن بن علي به مجلس پيغمبر حاضر مي‏شد و حال اينکه هفت ساله بود. پس وحي را از جبرئيل که به پيغمبر نازل مي‏شد مي‏شنيد و آن را حفظ مي‏کرد پس به نزد مادرش مي‏آمد و به او مي ‏خواند. و هر زمان که علي داخل خانه مي‏شد، در نزد فاطمه علمي مي‏يافت به قرآن. پس، از فاطمه س سؤال مي‏نمود که از کجا دانسته. مي‏گفت از حسن ع . پس روزي علي در ميان خانه پنهان شد و حسن داخل شد و وحي شنيده بود. پس خواست که به مادر نقل کند، پس زبانش عاجز از بيان شد. پس فاطمه تعجب کرد. حسن عرض کرد: اي مادر! عجب مدار که شخصي بزرگ کلام مرا مي‏شنود و شنيدن او باعث بر لکنت زبان من شد. پس علي بيرون آمد، پس حسن را بوسيد [5 و از جمله سخاء آن حضرت اين که به سائلي بيست هزار دینارعطا فرمود [6 و اين مرحله از غير سلاطين شنيده نشده بلکه در سلاطين نيز نهايت نادر الوقوع است. و از حياء آن جناب اينکه عبدالرحمن بن ابي‏ليلي گويد که: حسن برد خود را پوشيد و داخل در آب فرات شد. پس من عرض کردم که جامعه را چرا نکني؟ فرمود که براي آب، سکاني است 7 و ازاشعار امام حسن [عليه‏السلام] است: ذري کدر الأيام ان صفائها تولي بايام السرور الذواهب‏ واگذار کدورت ايام را، به درستي که صفاء ايام اعراض کرد، به سبب اينکه ايام سرور روندگانند. و کيف يعز الدهر من کان بينه و بين الليالي محکمات التجارب‏ و چگونه فريب مي‏دهد روزگار کسي را که ميان او و ميان شبان تجربه‏هاي‏ محکم باشد؟ و ايضا از اشعار آن جناب است: قل للمقيم بغير دار اقامة حان الرحيل فودع الأحبابا بگو براي مقيم، يعني اقامه کننده در غير دار الاقامه که نزديک شد کوچ کردن. پس وداع کن دوستان را. ان الذين لقيتهم و صحبتهم صاروا جميعا في القبور ترابا به درستي که آنان که ملاقات کردي ايشان را، و مصاحبت نمودي ايشان را، گرديدند همه‏ي ايشان در قبرها خاک. و ايضا اشعار آن جناب است: يا اهل لذات دنيا لابقاء لها ان المقام بظل زائل حمق‏ اي اهل لذت‏هاي دنيا، که بقائي براي آنها نيست! به درستي که مقام در سايه‏ي زائل شونده حماقت است. و ايضا از اشعار آن جناب است: لکسرة من خسيس الخبز تشبعني و شربة من قراح الماء تکفيني‏ هر آينه، يک پاره [اي] از نان پست سير مي‏کند مرا و يک شربت از آب خالص کفايت مي‏کند مرا. و طمرة من رقيق الثوب تسترني حيا و ان مت تکفيني لتکفيني‏ و جامه‏ي کهنه از جامه‏ي نازک مي‏پوشاند بدن مرا در حالتي که زنده‏ام و اگر بميرم کفايت مي‏کند براي تکفين من. [8] . و در تکفيني، با لتکفيني، جناس است که از محسنات لفظيه است. و اما شجاعت حسن - عليه‏السلام -: علامه‏ي مجلسي در کتاب بحار روايت فرمود که: در جنگ جمل حضرت اميرالمؤمنين فرزند خود محمد را خواست و نيزه‏ي خود را به او داد و فرمود که از اين نيزه شتر را قصد کن. پس محمد رفت و حمله برد. بنوضبة او را منع کردند. چون محمد به نزد پدر آمد، حسن نيزه را از او گرفت و حمله کرد و خود را به شتر رسانيد و نيزه بر او زد، و به نزد والدش برگشت، و حال اينکه به نيزه‏اش اثر خون بود. پس روي محمد حنفيه سرخ شد از کدورت که خود کاري نکرد و برادرش کار نماياني کرد. پس اميرالمؤمنين فرمود که: استنکاف [9] ندار که و فرزند پيغمبر است و تو پسر علي مي‏باشي. [10
‍ [1] بعث و نشور: کنايه از روز قيامت. چرا که در آن وقت همه‏ي مردگان از زمين برانگيخته خواهند شد و به هر طرف پراکنده خواهند گشت. [2] عرض: آشکار کردن، کنايه از روز رستاخيز است. [3] امالي صدوق:150 و 151. [4] بحار الانوار 339:43. [5] بحار الانوار 338:43. [6] بحار الانوار 341:43. [7] بحار الانوار 340:43. [8] بحار الانوار 340:43 و 341. [9] استنکاف: عار داشتن، عيب داشتن، امتناع کردن. [10] بحار الانوار 345:43. [11] اکلیل المصائب/ [ ص 96] ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg ضامن اشک ایتا @zameneashk1
1.3M
94 با سلام خدمت استاد بزرگوار عزاداريهاتون قبول ببخشيد اگردر مجلس خانمها مو پريشان کنند وبه جاى سينه زدن محکم به صورت ضربه بزنن ايراد دارد؟ یا امیرالمومنین التماس دعا ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
998.4K
95 سلام استاد ، درفقه اسلامی اومده که درمصیبت ، زدن و آسیب رساندن به خود حرام هست. چرا اهل بیت امام حسین بارسیدن مصیبت ، به سر وصورت خودمیزدند وگریبان چاک ،ویا لطمه به خود می زدند؟ یا امیرالمومنین التماس دعا ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2