4_5868370020190389048.mp3
3.15M
#ولادت_امام_محمد_باقر_ع
#منصورارضی
ذکرِ یارِ دلربا کرده دلم
یادِ رویِ مه لقا کرده دلم
ذکرِ وَجهُ الله اکبر کرده ام
باز هم یادِ خدا کرده دلم
متن شعر👇👇
ذکرِ یارِ دلربا کرده دلم
یادِ رویِ مه لقا کرده دلم
ذکرِ وَجهُ الله اکبر کرده ام
باز هم یادِ خدا کرده دلم
کی غریب ِ بوده او در کوی ِ دل
یادِ یار ِ آشنا کرده دلم
در نزولِ آیه هایِ عشق او
سینه را غارِ حرا کرده دلم
تا به دست آرد دل آن ماه را
رو سوی ِ خلوت سرا کرده دلم
تا در آن خلوت سخن گویم از او
جاهلم ، علم "لَدُن" جوید دلم
کیست او روح قوامِ حوزه ها
عالمِ علمِ تمامِ حوزه ها
پایه ی فقه و اصول و فلسفه
موجب ثبت و قِوام حوزه ها
شارحِ اسرار کُلِ ما سوی
واضعِ مَشیُ و مرامِ حوزه ها
بحر من از مکتب ِ تدریس او
جمله آیاتِ عظام حوزه هاست
اعتبار از قدرتِ علمی ِ او
یافته همواره نامِ حوزه ها
تا ابد هر جا کلاسی دائر است
واقعاً مرهون علم باقر است
درس او ، درس هدایت بود و بس
مکتبش ظلِ عنایت بود و بس
درس او علمی به پویایی حق
شرح قرآن و ولایت بود و بس
درس او منظومه ای از عاشقی
اصل احکام و روایت بود و بس
صد بیان تازه در درسش ولی
درحقیقت یک حکایت بود و بس
یک هدایت که به صد شکل بدیع
مشعل راه هدایت بود و بس
علم را ملموس و عینی کرد او
کُل عالم را حسینی کرد او
صد چو اسماعیل ، ذبح راه او
حق حریصِ ذکر ِ یا الله ِ او
کیست خورشید از خجالت در اُفق
مانده پنهان پیشِ رویِ ماه او
علم اقرار جهالت می کند
پیش تفسیرِ دلِ آگاهِ او
دانش و اندیشه صنعِ دستِ او
عالمی مدیون دانشگاه او
یاد او در بین شیعه گم شده
وای از این غربتِ جانکاه او
پنجمین فرمانده ی دل ها بود
باقرِ علمِ بنی زهرا بود
چشمِ جان خیره به نورش بنگرد
فارغ از خود بر حضورش بنگرد
دیده پا بندِ تجلیش شود
گر دمی طورِ ظهورش بنگرد
خانه ی دل لرزد و ویران شود
چون که جا پای عبورش بنگرد
مور هم کارِ سلیمانی کند
این سلیمان گر به مورش بنگرد
هر که می خواهد ببیند غربتش
بر بقیع و بر قبورش بنگرد
کس نمی گیرد سراغ یادِ او
اشک شیعه چون چراغ یادِاو
او که این محفل به نامش دائر است
در شب مستی به شورم ناظر است
کیست این بُت عینِ توحیدِ دلم
فخر جان باشد که بر او زائر است
در کتابِ عشقِ ثاراللهیان
آیه ای زیباست اما ساتر است
خواستم از عشق گوید مدح او
گفت جز حق ، هر زبانی قاصر است
از فلک پرسیدم این مه پاره کیست
نعره ای زد این امام باقر است
ساقیِ میخانه ی کرب و بلاست
راوی جانانه ی کرب و بلاست
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات
@zameneashk1
ای دی حقیر برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
سلام علیکم
کانال مخصوص جلسات خادم الحسین محمد حسین تابع منش است
http://eitaa.com/joinchat/1070596117C2e808a7d8a
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کودکانمان را با ذکر #امیرالمومنین ع اشنا کنیم
کربلایی ابوالحسن مولایی
جلسه دیوانگان حرم
هدایت شده از کتابخانه مقتل امام حسین ع و معصومین ع
لطفا برای دسترسی به مطالب با موضوع امام هادی (ع) در کانال کتابخانه ضامن اشک این هشتک ها را بزنید:
#امام_هادی_ع
#کتب_تاریخ_زندگی_حضرت_امام_هادی_علیه_السلام
#بانک_جامع_اشعار_مداحان_امام_هادی_علیه_السلام
کتابخانه ضامن اشک در تلگرام
@zameneashkbook
کتابخانه ضامن اشک ایتا
@zamenashkbook1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_هادی_ع
شهادت امام هادی بر محبان حضرتش تسلیت باد
🔰مختصر زندگانى امام هادى حضرت امام على النقى ابو الحسن سوم عليه السّلام
2- مع، [معاني الأخبار] ع، [علل الشرائع] سَمِعْتُ مَشَايِخَنَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ يَقُولُونَ إِنَّ الْمَحَلَّةَ الَّتِي يَسْكُنُهَا الْإِمَامَانِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع بِسُرَّ مَنْ رَأَى كَانَتْ تُسَمَّى عَسْكَرَ فَلِذَلِكَ قِيلَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا الْعَسْكَرِيُّ
معانى الأخبار- ص 65- مينويسد: از دانشمندان شيعه چنين شنيدم محلهاى كه حضرت امام علي النقى و امام حسن عسكرى در سامراء ساكن بودند عسكر ناميده مي شد بهمين جهت باين دو امام عليهما السّلام لقب عسكرى داده بودند.
2- قب، [المناقب لابن شهرآشوب] اسْمُهُ عَلِيٌّ وَ كُنْيَتُهُ أَبُو الْحَسَنِ لَا غَيْرُهُمَا وَ أَلْقَابُهُ النَّجِيبُ الْمُرْتَضَى الْهَادِي النَّقِيُّ الْعَالِمُ الْفَقِيهُ الْأَمِينُ الْمُؤْتَمَنُ الطَّيِّبُ الْمُتَوَكِّلُ الْعَسْكَرِيُّ وَ يُقَالُ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ وَ الْفَقِيهُ الْعَسْكَرِيُ
مناقب شهر آشوب- مينويسد: نامش علي و كنيهاش ابو الحسن بود كه جز اين نام و كنيه نداشت اما داراى لقبهاى زيادى از قبيل: نجيب، مرتضى، هادى، نقى، فقيه، امين، مؤتمن، طيّب، متوكل، عسكرى بود آن جناب را ابو الحسن ثالث و فقيه عسكرى ميگفتند.
وَ كَانَ أَطْيَبَ النَّاسِ مُهْجَةً وَ أَصْدَقَهُمْ لَهْجَةً وَ أَمْلَحَهُمْ مِنْ قَرِيبٍ وَ أَكْمَلَهُمْ مِنْ بَعِيدٍ إِذَا صَمَتَ عَلَيْهِ هَيْبَةُ الْوَقَارِ وَ إِذَا تَكَلَّمَ سِيمَاءُ الْبَهَاءِ وَ هُوَ مِنْ بَيْتِ الرِّسَالَةِ وَ الْإِمَامَةِ وَ مَقَرِّ الْوَصِيَّةِ وَ الْخِلَافَةِ شُعْبَةٌ مِنْ دَوْحَةِ النُّبُوَّةِ مُنْتَضَاةٌ مُرْتَضَاةٌ وَ ثَمَرَةٌ مِنْ شَجَرَةِ الرِّسَالَةِ مُجْتَنَاةٌ مُجْتَبَاةٌ وُلِدَ بِصَرْيَا مِنَ الْمَدِينَةِ النِّصْفَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ سَنَةَ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ وَ مِائَتَيْنِ
از تمام مردم خوشبوتر و راستگوتر و با نمكتر و كاملتر بود هنگام خاموشي آثار هيبت و سنگينى در چهرهاش آشكار بود و در موقع سخن گفتن چهرهاى گيرا و جذاب داشت از خاندان نبوت و امامت بود و پسنديدهترين فرد خاندان رسالت و برگزيدهترين شخصيت منسوب به پيامبر اكرم بود.
سال دويست و دوازده نيمه ذي حجه در محلي بنام صريا از اطراف مدينه متولد شده.
ابْنُ عَيَّاشٍ يَوْمَ الثَّلَاثَاءِ الْخَامِسَ مِنْ رَجَبٍ سَنَةَ أَرْبَعَ عَشْرَةَ وَ قُبِضَ بِسُرَّ مَنْ رَأَى الثَّالِثَ مِنْ رَجَبٍ سَنَةَ أَرْبَعٍ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ وَ قِيلَ يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ ثَلَاثَ لَيَالٍ بَقِينَ مِنْ جُمَادَى الْآخِرَةِ نِصْفَ النَّهَارِ وَ لَيْسَ عِنْدَهُ إِلَّا ابْنُهُ أَبُو مُحَمَّدٍ ع وَ لَهُ يَوْمَئِذٍ أَرْبَعُونَ سَنَةً وَ قِيلَ أَحَدٌ وَ أَرْبَعُونَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ
ابن عياش گفته است: در روز سه شنبه پنجم رجب سال 214 متولد شد و در سال 254 روز سوم رجب از دنيا رفت بعضى روز دوشنبه سه شب به آخر جمادى الآخرة مانده روز وفاتش را تعيين نمودهاند كسى جز فرزندش ابو محمّد (امام حسن عسكرى) هنگام فوتش نبود در موقع فوت چهل سال داشت بعضى چهل و يك سال و هفت ماه گفتهاند.
أُمُّهُ أُمُّ وَلَدٍ يُقَالُ لَهَا سُمَانَةُ الْمَغْرِبِيَّةُ وَ يُقَالُ إِنَّ أُمَّهُ الْمَعْرُوفَةَ بِالسَّيِّدَةِ أُمُّ الْفَضْلِ فَأَقَامَ مَعَ أَبِيهِ سِتَّ سِنِينَ وَ خَمْسَةَ أَشْهُرٍ وَ بَعْدَهُ مُدَّةَ إِمَامَتِهِ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ سَنَةً وَ يُقَالُ وَ تِسْعَةَ أَشْهُرٍ وَ مُدَّةُ مُقَامِهِ بِسُرَّ مَنْ رَأَى عِشْرِينَ سَنَةً وَ تُوُفِّيَ فِيهَا وَ قَبْرُهُ فِي دَارِهِ
مادرش كنيز فرزند دارى بنام سمانه مغربيه بود بعضى گفتهاند مادرش معروف به بانو ام الفضل بود با پدر خود شش سال و پنج ماه بود و پس از پدر مدت امامت آن جناب سى و سه سال بعضى نه ماه نيز افزودهاند بيست سال در سر من رأى (سامرا) ساكن بود در همان جا از دنيا رفت و در خانه خود مدفون گرديد.
وَ كَانَ فِي سِنِي إِمَامَتِهِ بَقِيَّةُ مُلْكِ الْمُعْتَصِمِ ثُمَّ الْوَاثِقِ وَ الْمُتَوَكِّلِ وَ الْمُنْتَصِرِ وَ الْمُسْتَعِينِ وَ الْمُعْتَزِّ وَ فِي آخِرِ مُلْكِ الْمُعْتَمِدِ اسْتُشْهِدَ مَسْمُوماً وَ قَالَ ابْنُ بَابَوَيْهِ وَ سَمَّهُ الْمُعْتَمِدُ
در مدت اقامت آن جناب بقيه حكمرانى معتصم بعد از او واثق و متوكل و منتصر و مستعين و معتز بود در آخر فرمانروائى معتمد بوسيله سم شهيد شد.
ابن بابويه مينويسد: معتمد آن جناب را مسموم كرد.
📚بحارالأنوار ج : 50 ص : 114
سلام علیکم
دوستان مطالب بعنوان شروع مجلس امام هادی ع مناسب است.
یا علی التماس دعا
محمد حسین تابع منش
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_هادی_ع
#امام_حسین_ع
✅روایت امام هادی ع درباره کربلاء
کربلاء محلی که خدا دوست دارد او را آنجا صدا بزنند
قال حدثني أبو هاشم الجعفري قال دخلت على أبي الحسن علي بن محمد ع و هو محموم عليل فقال لي يا أبا هاشم ابعث رجلا من موالينا إلى الحائر يدعو الله لي
ابو على محمّد بن همام رحمة اللَّه عليه گفت: محمّد حميرى برايم نقل كرد كه ابو هاشم جعفرى گفت:
بر حضرت ابى الحسن على بن محمّد سلام اللَّه عليهما وارد شدم در حال كه حضرت تب دار و بيمار بودند به من فرمودند : اى ابا هاشم شخصى از دوستان ما را به حائر بفرست تا برايم دعاء كند،
فخرجت من عنده فاستقبلني علي بن بلال فأعلمته ما قال لي و سألته أن يكون الرجل الذي يخرج فقال السمع و الطاعة و لكنني أقول
از نزد آن حضرت بيرون آمدم در اين هنگام با على بن بلال مواجه شدم فرموده حضرت را برايش بازگو نموده و از وى راجع به شخصى كه حضرت فرمودهاند درخواست كرده و جويا شدم.
على بن بلال گفت: شنيدم و اطاعت مىكنم ولى مىگويم:
إنه أفضل من الحائر إذ كان بمنزلة من في الحائر و دعاؤه لنفسه أفضل من دعائي له بالحائر فأعلمته ع ما قال فقال لي
حضرت خودشان از حائر افضل و برتر هستند زيرا ايشان به منزله كسى است كه در حائر مىباشد (يعنى حضرت سيد الشهداء) و دعاء آن جناب براى خودشان افضل و برتر است از دعاء من براى ايشان در حائر.
من محضر امام عليه السّلام مشرف شده و مطلب على بن بلال را خدمتش عرض كردم، حضرت به من فرمودند:
قل له كان رسول الله ص أفضل من البيت و الحجر و كان يطوف بالبيت و يستلم الحجر
به او بگو: رسول خدا از بيت و حجر الاسود افضل بودند ولى در عين حال دور بيت طواف مىكرده و حجر را استلام مىفرمودند،
و إن لله تعالى بقاعا يحب أن يدعى فيها فيستجيب لمن دعاه و الحائر منها
خداوند متعال بقاع و مواضعى دارد كه مىخواهد در آن جاها خوانده شود تا دعاء، دعاكننده را مستجاب فرمايد و حائر از جمله اين مواضع مىباشد.
📚كامل الزيارات، الباب التسعون ص : 274
@zameneashk1