eitaa logo
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
6هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
2.3هزار ویدیو
833 فایل
السلام علیک یاابا عبدالله کانال ویژه مقتل امام حسین ع با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر و پاسخ به شبهات مقتل است ایتا @zameneashk1 تلگرام @zameneashk باب الحسین ع ، کلاس های غیر حضوری https://t.me/Babolhusein آی دی پاسخ به سوالات @m_h_tabemanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
3 اشک امام حسین ع برعلی اکبر ع و في روضة الصفا: رفع الحسين عليه‏السلام صوته بالبکاء و لم يسمع أحد الي ذلک الزمان صوته بالبکاء. در روضة الصفا است که: حسين بالين او بلند گريست و تا آن زمان کسي گريه‏اش را نشنيده بود. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
4 زیارت مخصوصه علی اکبر توسط امام صادق ع و في زيارته المروية عن الصادق عليه‏السلام: بأبي أنت و أمي من مذبوح و مقتول من غير جرم، و بأبي أنت و أمي، دمک المرتقي به الي حبيب الله، و بأبي أنت و أمي من مقدم بين يدي أبيک يحتسبک، و يبکي عليک محترقا عليک قلبه، يرفع دمک بکفه الي أعنان السماء، لا ترجع منه قطرة، و لا تسکن عليک من أبيک زفرة. [...] در زيارت او که از امام صادق عليه‏السلام روايت شده، آمده است: «پدر و مادرم قربان سر بريده و کشته‏اي بي‏جرم. پدر و مادرم قربان خونت که تا نزد حبيب خدا بالا رفت. پدر و مادرم قربانت که در برابر پدر به ميدان شتافتي و او تو را در راه خدا داد و بر تو مي‏گريست و دلش بر تو مي‏سوخت و خونت را تا دل آسمان مي‏پاشيد و قطره‏اي از آن برنمي‏داشت و ناله‏اش براي تو خاموش نمي‏شد. القمي، نفس المهموم، / 313 - 307 ، 305 عزیزان مداح چندین بار با دقت این روضه ها را بخوانند و تکرار کنند چندین روضه زیبا را شامل می شود ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
5 شرح زیارت علی اکبر ع در ناحیه ی مقدسه پاسخ به شبهات اخیر دشمن به شعائر حسینی ع چگونه دشمنان توانستند با حرمت شکنی ریشه دین را در اروپا و آمریکا از بین ببرند و با چه روشهایی نفوذ در جمع مومنین می کنند پاسخ در فایل صوتی هوشمندانه عمل کنیم در مقابل توطئه دشمن حتما گوش کنید و منتشر کنید مدیران کانالها و گروه ها مطالب مقتل امام حسین ع در کانال و گروه ضامن اشک وقف امام حسین ع است می توانند با اسم کانال و گروه خود منتشر کنند @zameneashk
6 اسرار گذاشتن امام حسین ع زبانش را در کام علی اکبر گذاش بعضي گفته‏اند: حسين عليه‏السلام زبان علي را در کام گرفت تا به او بنمايد که کام وي از کام او خشک‏تر است و با اين همدردي او را تسکين دهد؛ ولي ممکن است منظور حسين اين بوده است که در اين دم آخر او را به حقايق آگاه کند که درجات معنوي او ارتقا يابد. چنانچه در حديث آمده است: پيغمبر اکرم در آخرين دم زندگاني، علي عليه‏السلام را در زير بستر خود خواست و زبان در کام او نهاد و به او حقايق آموخت که هزار هزار باب علم بود. کمره‏اي، ترجمه‏ي نفس المهموم، / 143 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
7 اسرار خروج حضرت زینب س در کنار کشته غلی اکبر ع شيخ مفيد رحمه الله گفته است: زينب خواهر حسين مي‏شتافت و فرياد مي‏کرد: «واي برادرم! واي برادر زاده‏ام!» و آمد تا خود را روي نعش علي اکبر انداخت. حسين سر او را برداشت و او را به خيمه برگردانيد و به جوانانش گفت: «برادر خود را برداريد!» او را از قتلگاهش برداشتند و آوردند و جلو خيمه‏اي که برابر آن مي‏جنگيدند، گذاشتند. رمز 62 - شايد سبب آمدن مخدره زينب بر سر نعش علي براي دلداري و تسلي و حفظ امام عليه‏السلام بوده است و گويا حضرت بالين علي ديري پائيده و زينب را نگران کرده که مبادا بالين نعش او دق کرده باشد و شايد هم از کثرت محبت به علي‏اکبر بوده و به مناسبت علاقه‏ي مفرط زنان حرم به او، حضرت دستور داد نعش او را به خيمه‏ها آوردند که در دسترس آنها باشد. کمره‏اي، ترجمه‏ي نفس المهموم، / 143 ، 142 - 141 ، 139. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
8 آبرساني علي اکبر يکي از کساني که در کربلا به فضيلت آب آوري دست يافت، حضرت علي اکبر بود. در حديث از امام صادق عليه‏السلام چنين نقل شده است که امام حسين عليه‏السلام حضرت علي اکبر را در روز هشتم محرم به همراه سي سوار به سوي آب فرستاد. آنان خود را به درياي دشمن زدند و بدون هيچ ترس و هراسي به پيکار پرداختند و پس از يک درگيري سخت، به آب رسيدند و ظرفها را پر کردند و به خيمه‏ها بازگشتند. حضرت علي اکبر دوست داشت که آب زودتر از خودش به تشنگان خيام امام حسين عليه‏السلام برسد. او از آب بيش از جانش محافظت مي‏کرد و حتي آماده بود تا جانش را فدا کند اما يک قطره از آن بر زمين نريزد [1] . [1] مقرم، علي اکبر، ص 72. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
9 بدرقه ی علی اکبر و خواندن قرآن پشت سرش و چون امام شهيد مظلوم ديد كه قرة العين و ثمرة الفؤاد وى با دشمنان می خواهد مقاتله ‏نمايد، مضطرب‏الحال گشت و آب از چشم مباركش روان شد و روى به قبله دعا آورد و گفت: «بارخدايا! گواه باش كه اين زمان كودكى به اين جماعت مقاومت مى‏كند كه از روى خلق و نطق شبيه ‏تر از وى به رسول الله كسى نيست و در اين مدت، هرگاه كه اشتياق ديدار آن حضرت بر من غالب مى‏گشت، در روى او نظر مى‏كردم. اى خداى! باران آسمان و زمين و بركات از اين ملاعين بردار و ايشان را در بسيط ارض متفرق گردان و از زنان و فرزندان برخوردارى مده و رضاى حكام و ولات مقرون اين قوم مگردان. چه اين طايفه ما را طلبيدند تا در نصرت ما مساعى جميله مبذول دارند و اكنون كه آمديم در قتال كوشيده و ما را به قتل مى‏رسانند.» بعد از آن گفت: «يا ابن سعد! قطع الله رحمك ولا بارك لك في أمرك وسلط عليك من يذبحك بعدي في فراشك كما قطعت رحمي ولم تحفظ قرابتي من رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم.» آن گاه به آواز بلند اين آيه را برخواند: «إن الله اصطفى آدم ونوحا وآل إبراهيم وآل عمران على العالمين ذرية بعضها من بعض والله سميع عليم». ميرخواند، روضة الصفا، 3/ 162 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
10 مقتل علی اکبر ع به روایت مقتل أبي‏مخنف (المشهور)، مجلسي، جلاء العيون و برز من بعده علي بن الحسين، و هو يقول: أنا علي بن الحسين بن علي نحن و بيت الله أولي بالنبي‏ أضربکم بالسيف حتي يفلل ضرب غلام هاشمي بطل‏ أطعنکم بالرمح وسط القسطل قال: و حمل علي القوم المارقين، و لم يزل يقاتل حتي قتل مأئة و ثمانين فارسا، فکمن له ملعون، فضربه بعمود من حديد علي أم رأسه، فانجدل صريعا الي الأرض، و استوي جالسا، و هو ينادي: يا أبتاه! عليک مني السلام، فهذا جدي رسول الله صلي الله عليه و آله، و هذا أبي علي عليه‏السلام، و هذه جدتي فاطمة، و هم يقولون لک: العجل، العجل و هم مشتاقون اليک. و قضي نحبه عليه‏السلام. قال أبومخنف: لما قتل علي بن الحسين صرخن النساء بالبکاء و النحيب، فصاح بهن الحسين عليه‏السلام أن: اسکتن، فان البکاء أمامکن. و جعل يتنفس الصعداء، قال: ثم دعي ببردة رسول الله صلي الله عليه و آله، فلبسها، و أفرغ علي نفسه درعه الفاضل، و تعمم بعمامته السحاب، و تقلد بسيفه ذي الفقار، و استوي علي ظهر جواده، و حمل علي القوم، و فرقهم عنه، و أخذ رأسه، و وضعه في حجره، و جعل يمسح الدم و التراب عن وجهه، و يقول: يا بني! لعن الله قاتلک، ما أجرأهم علي الله و رسوله. - و هملت عيناه بالدموع حزنا لمصابه - قال عمارة بن سلمان، عن حميد بن مسلم (لعنه الله تعالي): کأني أنظر الي امرأة قد خرجت من فسطاط الحسين عليه‏السلام، و هي تنادي: وا ولداه! وا قتيلاه! وا قلة ناصراه! وا غريباه! وا مهجة قلباه! ليتني کنت قبل هذا اليوم عمياء، ليتني و سدت الثري. فوثب اليها الحسين عليه‏السلام، فردها الي الخيمة، فسألت عنها، فقيل لي: هذه زينب بنت أميرالمؤمنين عليه‏السلام. ثم بکي الحسين عليه‏السلام رحمة لبکائها، و قال: انا لله و انا اليه راجعون. قال: ثم ان الحسين عليه‏السلام وضع ولده في حجره، و قال: يا ولدي! أما أنت فقد استرحت من هم الدنيا و غمها، و سرت الي روح و راحة، و بقي أبوک، ما أسرع لحوقه . مقتل أبي‏مخنف (المشهور)، / 83 – 81 چون عباس شهيد شد و کسي از اهل بيت رسالت به غير اولاد گرام آن حضرت نماند، علي اصغر که به علي‏اکبر مشهور است، به نزد پدر بزرگوار آمد و آهنگ ميدان کرد و آن خورشيد فلک امامت در آن وقت هيجده سال از عمر شريفش گذشته بود. بيست و پنج سال نيز گفته‏اند که اول اصح است. در حسن و جمال و فضل و کمال عديل خود نداشت و به صورت شبيه‏ترين مردم به رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم. هر گاه اهل مدينه مشتاق لقاي آن حضرت مي‏شدند، به نزد آن امامزاده‏ي عديم المثال مي‏آمدند و به جمال با کمالش نظر مي‏کردند. حضرت امام زين‏العابدين عليه‏السلام فرمود که: چون آن امامزاده‏ي عالي تبار متوجه ميدان کارزار شد، حضرت امام اخيار، آب از ديده‏هاي مبارک فروريخت و رو به جانب آسمان گردانيد و گفت:: «خداوندا! تو گواه باش بر ايشان که فرزند رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و شبيه‏ترين مردم در گفتار و صورت و سيرت به آن حضرت به سوي ايشان مي‏رود و هر گاه ما مشتاق لقاي پيغمبر تو مي‏شديم به سوي جمال او نظر مي‏کرديم. خداوندا! برکتهاي زمين را از ايشان منع کن و ايشان را پراکنده گردان و واليان را از ايشان راضي مگردان که ايشان ما را طلب کردند که ياري کنند؛ اما شمشير کين بر روي ما کشيدند.» پس حضرت بر عمر بانگ زد که: «چه مي‏خواهي از ما اي بدترين اشقيا؟ خدا رحم تو را قطع کند و هيچ کار تو را بر تو مبارک نگرداند، بعد از من بر تو مسلط گرداند کسي را که تو را در ميان رختخواب ذبح کند؛ چنان چه رحم مرا قطع کردي و قرابت حضرت رسالت را در حق من رعايت نکردي.» پس به آواز بلند اين آيه را که در شأن اهل بيت نازل شده است، تلاوت نمود: (ان الله اصطفي آدم و نوحا و آل ابراهيم و آل عمران علي العالمين - ذرية بعضها من بعض و الله سميع عليم). پس آن شاهزاده‏ي نامدار و آن امامزاده‏ي عالي تبار مانند خورشيد تابان از افق ميدان طالع گرديد و عرصه‏ي نبرد را به نور جمال خود منور گردانيد و جميع لشکر مخالفت حيران جمال آن آفتاب اوج عزت و جلال گرديدند. چوه به ميان ميدان رسيد، چنان که مبارز طلبيد، کسي جرأت محاربه‏ي او ننمود. آن شير بيشه‏ي هيجا تيغ از نيام کشيد و آن لئيمان شقاوت انجام را طعمه‏ي شمشير آتش بار خود گردانيد. به هر طرف که حمله مي‏کرد، گروهي را بر خاک هلاکت مي‏افکند و به هر جانب که متوجه مي‏شد، از کشته پشته بلند مي‏کرد. تا آن که به روايت امام زين‏العابدين عليه‏السلام؛ چهل و پنج کس را طعمه‏ي شمشير آتش بار خود گردانيد. به روايت معتبره‏ي ديگر، صد و بيست نفر از آن بي‏دينان بد اختر را به سوي عذاب سقر فرستاد. پس به نزد پدر بزرگوار خود آمد و گفت: «اي پدر مهربان! از تشنگي به جان آمده‏ام و اگر شربت آبي بيابم، دمار از دشمنان برمي‏آورم.»
حضرت امام حسين عليه‏السلام سيلاب اشک از ديده باريد و گفت: «اي فرزند ارجمند سعادتمند! بر محمد مصطفي و علي مرتضي و پدر تو دشوار است که تو را به اين حال تشنه ببينند و شربت آبي نتوانند رسانيد.» پس زبان جگر گوشه‏ي خود را در دهان معجز نشان خود گذاشت و مکيد و انگشتري خود را به آن فرزند دلبند داد که در دهان خود گذاشت و فرمود: «اي نور ديده! برو به جنگ دمشنان دين که به اين زودي از دست جد بزرگوار خود از حوض کوثر سيراب خواهي شد.» پس، باز آن جگر گوشه‏ي سيدالشهدا و سبط شير خدا خود را بر قلب لشکر اعدا زد و شصت نفر ديگر را از ايشان به درک اسفل نيران فرستاد و در آخر کار، منقذ بن مره‏ي عبدي ضربتي به سر آن سرور زد که بر روي زين درافتاد و در گردن اسب چسبيد و اسب او را به ميان لشکر مخالفان برد. بي‏رحمان پر جفا، آن جگر گوشه‏ي رسول خدا را به ضرب شمشير پاره پاره کردند. پس فرياد کرد که د: «اي پدر بزرگوار! اينک جد عاليقدر مرا از کاسه‏اي سيراب گردانيد که هرگز تشنه نخواهم شد و کاسه‏ي ديگر براي تو در کف گرفته [است] و انتظار تو مي‏کشد. به روايتي ديگر، تيري بر حلق مبارکش آمد و سيلاب خون جاري شد. ناگاه فرياد زد که: «اي پدر مهربان، بر تو باد سلام! اينک جد من رسول خدا تو را سلام مي‏رساند و انتظار تو [را] مي‏کشد.» پس نعره‏اي زد و مرغ روح کثير الفتوحش به رياض جنان پرواز کرد. چون سيدالشهدا بر سر آن شهيد تيغ ستم و جفا آمد و او را به آن حال مشاهده کرد، قطرات عبرات از ديده باريد و آهي جانسوز از سينه‏ي غم اندوز برکشيد و گفت: «خدا بکشد گروهي را که تو را به ناحق کشتند و به کشتن تو بسي جرأت کردند و بر خدا و رسول خدا و بر هتک حرمت حضرت رسول، و بعد از تو خاک بر سر دنيا و زندگي دنيا.» راوي گفت: چون علي اکبر شهيد شد،ديدم زني مانند آفتاب تابان بي‏تابانه از خيمه‏ي حرم محترم آن حضرت بيرون دويد و فرياد واويلا و وا ثبوراه برکشيد و مي‏گفت: «اي نور ديده‏ي اخيار، و اي ميوه‏ي دل افکار، و اي حبيب قلب برادر بزرگوار!» پس جسد مطهر آن امامزاده‏ي بزرگوار را دربر کشيد. پرسيدم که: «اين خاتون کسيت؟» گفتند: «زينب، خواهر حضرت امام حسين عليه‏السلام است.» ناگاه حضرت آمد و دست او را گرفت و به سوي خيمه برگردانيد و فرزند دلبند خود را برداشت و در ميان ساير شهيدان گذاشت. و از حضرت امام محمد باقر عليه‏السلام روايت کرده‏اند که اول کسي که از فرزندان ابوطالب در آن صحرا به تيغ اهل جفا کشته شد، علي اکبر بود. مجلسي، جلاء العيون، / 682 - 680. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
11 گریز روضه علی اکبر به غلام ترک ، صورت به صورتش گذاشت خده علی خده 1 قال [محمد بن أبي‏طالب]: ثم خرج غلام ترکي کان للحسين عليه‏السلام، و کان قارئا للقرآن، فجعل يقاتل، و يرتجز، و يقول: البحر من طعني و ضربي يصطلي و الجو من سهمي و نبلي يمتلي‏ اذ حسامي في يميني ينجلي ينشق قلب الحاسد المبجل فقتل جماعة، ثم سقط صريعا، فجاءه الحسين عليه‏السلام، فبکي، و وضع خده علي خده، ففتح عينه ، فرأي الحسين عليه‏السلام، فتبسم، ثم صار الي ربه رضي الله عنه. المجلسي،البحار،30/45 مساوي عنه:البحراني، العوالم، 273/17؛ البهبهاني، الدمعة الساکبة، 310/4؛ الدربندي، أسرار الشهادة، /298؛ مثله القمي، نفس المهموم، /294؛ الأمين، لواعج الأشجان، /167 چون اکثر اصحاب آن حضرت شهيد شدند، آن حضرت غلام ترکي داشت در نهايت صلاح و سداد و قاري قرآن بود. از خدمت حضرت مرخص شد و خود را بر صف سپاه مخالفان زد و بسياري از آن سياه رويان را بر خاک هلاک افکند و آخر به تيغ ظلم و عدوان بر زمين افتاد. چون حضرت بر سر او آمد، بر او گريست و روي مبارک خود را بر روي آن سعادتمند گذاشت. او چشم گشود و نظر بر روي نوراني آن امام عالميان افکند. تبسمي کرد و مرغ روحش به رياض جنان پرواز نمود. مجلسي، جلاء العيون، /673 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
12 گریز روضه علی اکبر به غلام ترک ، صورت به صورتش گذاشت خده علی خده 2 ان صاحب هذه النسخة - أعني شهاب الدين العاملي - قد ذکر: [...] و في رواية: أنه کان للحسين غلام ترکي، و کان قارئا للقرآن، فبرز، و هو يقول: اليوم أسقيکم بکأس الحنظل بصارم ذي شفرة لم يفلل‏ في حومة الميدان عند القسطل أنودکم عن الحسين بن علي‏ ثم حمل علي القوم، فقاتل حتي قتل جماعة، و سقط صريعا، فجاءه الحسين عليه‏السلام، و وضع خده علي خده، فبکي، ففتح الغلام عينيه، فرأي الحسين عليه‏السلام، فتبسم، ثم صار الي ربه. [12] . الدربندي، أسرار الشهادة، /78 و ديگر حسين عليه‏السلام را غلام ترکي بود. در بحر اللئالي مسطور است که: آن غلام را سيدالشهدا عليه‏السلام ابتياع نمود و به فرزند خود زين العابدين عليه‏السلام هبه فرمود. در کتاب روضة الاحباب مرقوم است که: چون غلام در طلب رخصت جهاد به حضرت امام عليه‏السلام آمد، آن حضرت فرمود: «از سيد سجاد رخصت جهاد بخواه.» پس غلام ترکي از زين العابدين اجازت يافت و اهل حرم را وداع گفت و بشتافت و اين رجز خواند: البحر من طعني و ضربي يصطلي و الجو من سهمي و نبلي يمتلي‏ اذ حسامي في يميني ينجلي ينشق قلب الحاسد المبخل (از ضربت شمشير و نيزه‏ي من، دريا آتش مي‏گيرد و هوا از تيرهاي من پر مي‏شود. هنگامي که شمشير در دست من برهنه شود، دل مرد بخيل (به دادن جان) و بدخواه مي‏شکافد.) آن گاه تيغ بکشيد و حمله افکند و هفتاد کس را طعمه‏ي تير و تيغ ساخت. سيد سجاد عليه‏السلام چون دانست غلام او در کار حرب و ضرب است، خواست مبارزت او را نگران گردد. بفرمود تا شادروان خيمه را بر زدند. غلام ترک پس از رنجي بزرگ و کارزاري عظيم، ديگر باره به حضرت زين العابدين عليه‏السلام آمد و آن حضرت را وداع گفت و باز به ميدان شتافت. در اين کرت از زحمت و کوشش و شدت عطش و کثرت جراحت به خاک افتاد. سيدالشهدا عليه‏السلام، چون عقاب دمان بر سر او حاضر شد و از اسب فرود آمد و بر او بگريست و چهره‏ي مبارک را بر گونه‏ي او گذاشت. غلام ترکي را هنوز از حشاشه‏ي جان چيزي در تن بود، چشم بگشود و سيدالشهدا را در کنار خود ديد، به روي آن حضرت تبسمي کرد و درگذشت؛ (رضوان الله عليه) سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهداء عليه‏السلام، 306 - 305/2 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
13 تفسیر من سلاله ابراهیم در زیارت مقدسه ملت ابراهيم و قال ما احد علي ملة ابراهيم، الا نحن و شيعتنا، و سائر الناس منها برآء [1] . هيچ کس بر ملت و شريعت ابراهيم نبوده است، مگر ما و شيعيانمان و مردمان ديگر از اين راه و روش دورند. [1] تفسير العياشي: سورة الانعام، ج 1، ص 338، ح 146. لمعة من بلاعة الحسین ع ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
14 خبر ديگر به حضرت ابراهيم خليل از شهادت سيدالشهداء شيخ صدوق در خصال و مجلسي در بحار [1] خود خبري را روايت کرده که به حضرت علي بن موسي الرضا عليه‏السلام منتهي مي‏شود که فرموده آنگاه که خداي متعال به ابراهيم خليل دستور داد گوسفندي را که خدا فرستاده بود به جاي فرزندش اسمعيل ذبح کند ابراهيم آرزومند بود که اسمعيل را به دست خويش ذبح سازد تا دلش مانند پدري که عزيزترين اولاد خود را به دست خود کشته بسوزد به واسطه‏ي اين اطاعت بالاترين درجات ثواب را در مصائب درک کند، خداي متعال به او وحي فرمود، اي ابراهيم از آنچه من آفريده‏ام محبوبتر از همه پيش تو کيست؟ عرض کرد، حبيب تو محمد، خطاب آمد که تو او را بيشتر دوست داري يا خودت را؟ عرض کرد او را، خطاب آمد، فرزند او را بيشتر دوست داري يا فرزند خودت را؟ عرض کرد، فرزند او را، خطاب رسيد، قتل فرزند او به دست دشمنانش بيشتر دل تو را به درد مي‏آورد يا قتل تو فرزند خودت را به دست خودت در طاعت من؟ عرض کرد قتل او به دست دشمنان وي. خطاب آمد: اي ابراهيم به زودي طايفه‏اي که خود را امت محمد گمان مي‏کنند فرزند او حسين را به ظلم و ستم مانند گوسفند سر ببرند و مستوجب غضب من شوند، ابراهيم را از اين خبر دل سوخته و بگريه در آمد، از حضرت عزت باو وحي شد اي ابراهيم، آن جزع و بي‏تابي که در کشتن فرزندت اسمعيل به دست خودت تو را دامنگير مي‏شد همان ثواب را براي گريستن بر حسين و قتل او مستوجب شدي و براي تو بالاترين درجات اهل ثواب را در مصائب سبب و باعث گرديد و اين است قول خداي متعال: و فديناه بذبح عظيم. [ صفحه 89] [1] بحارالانوار جلد دهم ص 152. زندگانی خامس آل عبا نکات مقتل قرآن و امام حسین ع * فدیناه بذبح عظیم اخبار شهادت امام حسین ع قبل از شهادت به انبیاء ع امام رضا ع و عاشوراء گریه ابراهیم ع بر امام حسین ع ثواب اشگ بر امام حسین ع گوسفند فدیه ذبح ابراهیم ع امتحان الهی در فدیه دادن فرزند امام حسین ع و ابراهیم اسماعیل ع و علی اکبر ع ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
15 فرزند بزرگ سيد الشهدا و شبيه پيامبر که روز عاشورا فداي دين شد.مادر علي اکبر، ليلا دختر ابي مره بود.در کربلا حدود 25 سال داشت.سن او را 18 سال و 20 سال هم‏گفته‏اند.او اولين شهيد عاشورا از بني هاشم بود.[1] علي اکبر شباهت بسياري به پيامبر داشت، هم در خلقت، هم در اخلاق و هم در گفتار.به همين جهت روز عاشورا وقتي اذن ‏ميدان طلبيد و عازم جبهه پيکار شد، امام حسين‏ «ع‏» چهره به آسمان گرفت و گفت: «اللهم‏ اشهد علي هؤلاء القوم فقد برز اليهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الي رؤية نبيک نظرنا اليه...»[2] . شجاعت و دلاوري علي اکبر و رزم آوري و بصيرت ديني و سياسي او، در سفر کربلا بويژه در روز عاشورا تجلي کرد.سخنان، فداکاريها و رجزهايش دليل آن است.وقتي امام‏حسين از منزلگاه‏ «قصر بني مقاتل‏» گذشت، روي اسب چشمان او را خوابي ربود و پس از بيداري‏ «انا لله و انا اليه راجعون‏» گفت و سه بار اين جمله و حمد الهي را تکرار کرد.علي‏ اکبر وقتي سبب اين حمد و استرجاع را پرسيد، حضرت فرمود: در خواب ديدم سواري‏ مي‏گويد اين کاروان به سوي مرگ مي‏رود.پرسيد: مگر ما بر حق نيستيم؟ فرمود: چرا. گفت: «فاننا اذا لا نبالي ان نموت محقين» پس باکي از مرگ در راه حق نداريم![3] روز عاشورا نيز پس از شهادت ياران امام، اولين کسي که اجازه ميدان طلبيد تا جان را فداي ‏دين کند او بود.گر چه به ميدان رفتن او بر اهل بيت و بر امام بسيار سخت بود، ولي از ايثار و روحيه جانبازي او جز اين انتظار نبود.وقتي به ميدان مي‏رفت، امام حسين‏ «ع‏» در سخناني سوزناک به آستان الهي، آن قوم ناجوانمرد را که دعوت کردند ولي تيغ به رويشان‏ کشيدند، نفرين کرد. علي اکبر چندين بار به ميدان رفت و رزمهاي شجاعانه‏اي با انبوه سپاه دشمن نمود. هنگام جنگ، اين رجز را مي‏خواند که نشان دهنده روح بلند و درک عميق اوست: انا علي بن الحسين بن علي نحن و رب البيت اولي بالنبي تالله لا يحکم فينا ابن الدعي اضرب بالسيف احامي عن ابي ضرب غلام هاشمي عربي[4] . پيکار سخت، او را تشنه‏تر ساخت.به خيمه آمد.بي آنکه آبي بتواند بنوشد، با همان ‏تشنگي و جراحت دوباره به ميدان رفت و جنگيد تا به شهادت رسيد.قاتل او مرة بن منقذ عبدي بود. پيکر علي اکبر با شمشيرهاي دشمن قطعه قطعه شد.وقتي امام بر بالين او رسيد که جان باخته بود.صورت بر چهره خونين علي اکبر نهاد و دشمن را باز هم نفرين کرد: «قتل الله قوما قتلوک...» و تکرار مي‏کرد که: «علي الدنيا بعدک العفا».و جوانان هاشمي‏ را طلبيد تا پيکر او را به خيمه گاه حمل کنند.[5] علي اکبر، نزديکترين شهيدي است که با حسين‏ «ع‏» دفن شده است.مدفن او پايين پاي ابا عبدالله الحسين‏ «ع‏» قرار دارد و به اين‏ خاطر ضريح امام، شش گوشه دارد.[6] . الگوي شجاعت و ادب، اکبر در دانه ي فاطمي نسب، اکبر فرزند يقين ز نسل ايمان بود پرورده ي دامن کريمان بود آن يوسف حسن، ماه کنعاني در خلق و خصال، احمد ثاني آن شاهد بزم، سرو قامت بود دريا دل و کوه استقامت بود آن دم که لباس رزم مي‏پوشيد از کوثر عشق، جرعه مي‏نوشيد از فرط عطش فتاده بود از تاب گرديد ز دست جد خود سيراب در راه خدا ذبيح دين گرديد بر حلقه ي عاشقان نگين گرديد داغش کمر حسين را بشکست با خون سرش حناي خونين بست ديباچه ي داستان حق، اکبر قرباني آستان حق، اکبر[7] . فرهنگ عاشورا / جواد محدثي [1] حياة الامام الحسين، ج 3، ص 245 و مقاتل الطالبيين. [2] بحار الانوار، ج 45، ص 43. [3] اعيان الشيعه، ج 8، ص 206. [4] همان، ص 207. [5] حياة الامام الحسين، ج 3، ص 248. [6] از جمله براي شرح حال او ر.ک: «علي الاکبر» از عبد الرزاق الموسوي، چاپ 1368 قمري، نجف، 146 صفحه. [7] از نويسنده. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای دیدن بیش از 40 پست مقتل حضرت قاسم ازبالای 10 مقتل مرجع بعد از ورود به کانال ضامن اشک لینک کانال را بزنید. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanes1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک ضامن اشک در ایتا @zameneashk1
‏فیلم از طرف یا اباعبدالله
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
❖﷽❖ 📜حَدَّثَنِي اَلْحُسَيْنُ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عَامِرٍ عَنْ‌ مُعَلَّى بْنِ‌ مُحَمَّدٍ الْبَصْرِيِّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي أَبُو الْفَضْلِ‌ عَنِ‌ اِبْنِ‌ صَدَقَةَ‌ عَنِ‌ اَلْمُفَضَّلِ‌ بْنِ‌ عُمَرَ قَالَ‌ قَالَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ : كَأَنِّي بِالْمَلاَئِكَةِ‌ وَ اللَّهِ‌ قَدْ ازْدَحَمُوا الْمُؤْمِنِينَ‌ عَلَى قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌ قُلْتُ‌ فَيَتَرَاءَوْنَ‌ لَهُ‌ قَالَ‌ هَيْهَاتَ‌ هَيْهَاتَ‌ قَدْ لَزِمُوا وَ اللَّهِ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ حَتَّى إِنَّهُمْ‌ لَيَمْسَحُونَ‌ وُجُوهَهُمْ‌ بِأَيْدِيهِمْ‌ قَالَ‌ وَ يُنْزِلُ‌ اللَّهُ‌ عَلَى زُوَّارِ اَلْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ غُدْوَةً‌ وَ عَشِيَّةً‌ مِنْ‌ طَعَامِ‌ اَلْجَنَّةِ‌ وَ خُدَّامُهُمُ‌ الْمَلاَئِكَةُ‌ لاَ يَسْأَلُ‌ اللَّهَ‌ عَبْدٌ حَاجَةً‌ مِنْ‌ حَوَائِجِ‌ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ‌ إِلاَّ أَعْطَاهَا إِيَّاهُ‌ قَالَ‌ قُلْتُ‌ هَذِهِ‌ وَ اللَّهِ‌ الْكَرَامَةُ‌ 💎قَالَ‌ لِي يَا مُفَضَّلُ‌ أَزِيدُكَ‌ قُلْتُ‌ نَعَمْ‌ سَيِّدِي قَالَ‌ كَأَنِّي بِسَرِيرٍ مِنْ‌ نُورٍ قَدْ وُضِعَ‌ وَ قَدْ ضُرِبَتْ‌ عَلَيْهِ‌ قُبَّةٌ‌ مِنْ‌ يَاقُوتَةٍ‌ حَمْرَاءَ مُكَلَّلَةٍ‌ بِالْجَوَاهِرِ وَ كَأَنِّي بِالْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ جَالِسٌ‌ عَلَى ذَلِكَ‌ السَّرِيرِ وَ حَوْلَهُ‌ تِسْعُونَ‌ أَلْفَ‌ قُبَّةٍ‌ خَضْرَاءَ وَ كَأَنِّي بِالْمُؤْمِنِينَ‌ يَزُورُونَهُ‌ وَ يُسَلِّمُونَ‌ عَلَيْهِ‌ فَيَقُولُ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ لَهُمْ‌ أَوْلِيَائِي سَلُونِي - فَطَالَ‌ مَا أُوذِيتُمْ‌ وَ ذُلِّلْتُمْ‌ وَ اضْطُهِدْتُمْ‌ فَهَذَا يَوْمٌ‌ لاَ تَسْأَلُونِّي حَاجَةً‌ مِنْ‌ حَوَائِجِ‌ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ‌ إِلاَّ قَضَيْتُهَا لَكُمْ‌ فَيَكُونُ‌ أَكْلُهُمْ‌ وَ شُرْبُهُمْ‌ فِي اَلْجَنَّةِ‌ فَهَذِهِ‌ وَ اللَّهِ‌ الْكَرَامَةُ‌ الَّتِي لاَ انْقِضَاءَ لَهَا وَ لاَ يُدْرَكُ‌ مُنْتَهَاهَا . 📝حسين بن محمّد بن عامر، از معلّى بن محمّد بصرى، وى مى‌گويد: ابو الفضل، از ابن صدقه، از مفضّل بن عمر نقل كرده كه وى گفت: حضرت ابو عبد اللّه عليه السّلام فرمودند: گويا مى‌بينم كه فرشتگان با مؤمنين بر سر قبر حضرت حسين بن على عليهما السّلام ازدحام كرده‌اند. راوى مى‌گويد: عرضه داشتم: آيا مؤمنين فرشته را مى‌بينند؟ حضرت فرمودند: هرگز، هرگز، آنها به خدا قسم ملازم و همراه مؤمنين بودند حتّى با دست‌هايشان به صورت‌هاى آنها مسح مى‌كشند. سپس امام عليه السّلام فرمودند: خداوند منّان هر صبح و شام از طعام بهشت بر زوّار امام حسين عليه السّلام نازل مى‌فرمايد و خدمتكاران ايشان فرشتگانند. هيچ بنده‌اى از بندگان خداوند حاجتى از حوائج دنيا و آخرت را از خداوند متعال در خواست نمى‌كنند مگر آنكه خدا به او عطاء مى‌فرمايد. راوى مى‌گويد: عرض كردم: به خدا قسم اين كرامت مى‌باشد. 💎امام صادق عليه السّلام به من فرمودند: اى مفضّل: برايت بيشتر بگويم‌؟ عرضه كردم: بلى سرور من. حضرت فرمودند: 💫گويا مى‌بينم تختى از نور را كه گذارده‌اند و بر روى آن قبّه‌اى از ياقوت سرخ زده شده كه با جواهرات آن را زينت نموده‌اند و حضرت امام حسين عليه السّلام بر روى آن تخت نشسته‌اند و اطراف آن حضرت نود هزار قبه سبز زده‌اند و مؤمنين آن حضرت را زيارت كرده و بر آن جناب سلام مى‌دهند، پس خداوند متعال به ايشان مى‌فرمايد: اى دوستانم از من سؤال كنيد و بخواهيد، پس زياد اذيّت شديد و خوار و مقهور گرديديد امروز، روزى است كه حاجتى از حاجات دنيا() و آخرتتان را از من در خواست نكرده مگر آن را روا مى‌نمايم، پس خوردن و آشاميدنشان در بهشت مى‌باشد، پس به خدا قسم كرامت و احسانى كه زوال نداشته و انتهاء آن را نمى‌توان درك كرد همين است. 📙 کامل الزیارات، صفحه 444 ابن قولویه باب50/حدیث 3 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
1 زیارت عباس بن علی ع در ناحیه مقدسه ذکره في زيارة الناحية المقدسة فصل فيما نذکره من زيارة الشهداء في يوم عاشوراء: رويناها باسنادنا الي جدي أبي‏جعفر محمد بن الحسن الطوسي (رحمة الله عليه)، قال: حدثنا الشيخ أبوعبدالله محمد بن أحمد ابن عياش، قال: حدثني الشيخ الصالح أبومنصور بن عبدالمنعم بن النعمان البغدادي (رحمة الله عليه) قال: خرج من الناحية سنة اثنتين و خمسين و مائتين علي يد الشيخ محمد بن غالب الاصفهاني، حين وفاة أبي رحمه الله، و کنت حديث السن، و کتبت أستأذن في زيارة مولاي أبي‏عبدالله عليه‏السلام و زيارة الشهداء (رضوان الله عليهم)، فخرج الي منه: بسم الله الرحمن الرحيم [1] ، اذا أردت زيارة الشهداء (رضوان الله عليهم)، فقف عند رجلي الحسين عليه‏السلام و هو قبر علي بن الحسين (صلوات الله عليهما) فاستقبل القبلة بوجهک، فان هناک حومة الشهداء عليهم‏السلام : السلام علي أبي‏الفضل العباس بن أميرالمؤمنين المواسي أخيه بنفسه، الآخذ لغده من أمسه، الفادي له، الواقي، الساعي اليه بمائه، المقطوعة يديه، لعن الله قاتليه يزيد ابن الرقاد الجهني و حکيم بن الطفيل الطائي ابن‏طاوس، الاقبال، / 574 - 573، مصباح الزائر، / 279 - 278 مساوي عنه: المجلسي، البحار [14] ، 66، 65 - 64 / 45، 270، 269 / 98؛ البحراني، العوالم، 336 - 335 / 17؛ مثله الحائري، ذخيرة الدارين، 142 - 141 / 1؛ الزنجاني، وسيلة الدارين، / 277 و حضرت بقية الله (ارواحنا له الفداء و عجل الله فرجه) که آگاه به ضمائر بندگان و واقف به شخصيت وجودي هر فرد هستند، در تأييد اين مواسات، در زيارت ناحيه‏ي مقدسه مي‏فرمايند: سلام بر اباالفضل العباس، که جان خود را در راه برادرش فدا نمود و از آن روز خود براي فردا (ي قيامت) توشه تهيه ساخت. پاسدار حسين عليه‏السلام بود، در اجراي فرمانش براي سيراب سازي خاندانش کوشيد و در اين راه دو دستش قطع شد. خدا لعنت کند قاتلان او يزيد بن رقاد جهني و حکيم بن طفيل سنبسي طايي را. پاک‏پرور، ترجمه العباس، / 214 - 213. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
2 مقام حضرت عباس ع در روایت امام صادق ع العباس في حديث الامام الصادق (قال) المفضل بن عمر: قال الصادق عليه‏السلام: کان عمنا العباس نافذ البصيرة، صلب الايمان، جاهد مع أبي‏عبدالله الحسين عليه‏السلام و أبلي بلاءا حسنا و مضي شهيدا . أبونصر، سر السلسلة، / 89 مساوي عنه: ابن‏عنبة، عمدة الطالب، / 294؛ الحائري، ذخيرة الدارين [5] ، 143 - 142 / 1؛ القمي، نفس المهموم، / 332؛ بحر العلوم، مقتل الحسين عليه‏السلام (الهامش)، / 313؛ الميانجي، العيون العبري [6] ، / 168؛ المظفر، بطل العلقمي [7] ، 425 / 2؛ الزنجاني، وسيلة الدارين، / 267؛ مثله المامقاني، تنقيح المقال، 128 /، 1 - 2؛ السماوي، ابصار العين، / 26؛ الأمين، أعيان الشيعة، 430 / 7؛ المازندراني، معالي السبطين، 442، 434 / 1 ابونصر بخاري از مفضل بن عمر روايت کرده است که حضرت صادق عليه‏السلام فرمود: «عموي ما عباس بصيرت عميقي داشت و ايمان محکمي. با اباعبدالله عليه‏السلام جهاد کرد و خوب امتحان داد و به شهادت رسيد و خونش در بني‏حنيفه است.» کمره‏اي، ترجمه نفس المهموم، / 153 - 152 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
3 مقام حضرت عباس ع در روایت امام سجاد ع یتیم نواز امام سجاد از عبید الله فرزند غباس ع لا يوم کيوم الحسين عليه‏السلام العباس في حديث الامام السجاد حدثنا أبوعلي أحمد بن زياد الهمداني رضي الله عنه قال حدثنا علي بن ابراهيم بن هاشم عن محمد بن عيسي بن عبيد اليقطيني عن يونس بن عبدالرحمان عن ابن‏أسباط عن علي بن سالم عن أبيه عن ثابت بن أبي‏صفية، قال نظر سيد العابدين علي بن الحسين عليه‏السلام الي عبيدالله بن عباس بن علي بن أبي‏طالب، فاستعبر، ثم قال ما من يوم أشد علي رسول الله صلي الله عليه و آله من يوم أحد قتل فيه عمه حمزة بن عبدالمطلب أسدالله و أسد رسوله، و بعده يوم مؤتة قتل فيه ابن عمه جعفر بن أبي‏طالب. ثم قال عليه‏السلام و لا يوم کيوم الحسين عليه‏السلام ازدلف اليه ثلاثون ألف رجلا، يزعمون أنهم من هذه الأمة، کل يتقرب الي الله عزوجل بدمه، و هو بالله يذکرهم فلا يتعظون، حتي قتلوه بغيا و ظلما و عدوانا. ثم قال عليه‏السلام رحم الله العباس، فلقد آثر و أبلي وفدي أخاه بنفسه، حتي قطعت يداه فأبدله الله عزوجل بهما جناحين يطير بهما مع الملائکة في الجنة، کما جعل لجعفر بن أبي‏طالب و ان للعباس عند الله تبارک و تعالي منزلة يغبطه بها جميع الشهداء يوم القيامة الحمد لله رب العالمين و صلي الله علي خير خلقه محمد و أهل بيته الطاهرين و حسبنا الله و نعم الوکيل . الصدوق، الأمالي، 463 - 462 مساوي عنه المجلسي، البحار، 298 44، 274 22؛ البحراني، العوالم، 349 - 348 17؛ البهبهاني، الدمعة الساکبة، 182 4؛ الدربندي، أسرار الشهادة، 337؛ المظفر، بطل العلقمي، 108 2؛ مثله السماوي، ابصار العين، 27 - 26؛ الحائري، ذخيرة الدارين [16] ، 143 1؛ الأمين، أعيان الشيعة، 430 7؛ الميانجي، العيون العبري، 167؛ الزنجاني، وسيلة الدارين، 272 – 271 امام چهارم به عبيدالله بن عباس بن علي نگاهي کرد و اشک چشمش را گرفت و فرمود: «روزي به رسول خدا سخت‏تر از روز احد نگذشت که عمويش حمزه در آن کشته شد، و بعد از آن مؤته است که عموزاده‏اش جعفر بن أبي‏طالب کشته شد.» سپس فرمود: «روزي چون روز حسين نباشد، سي هزار مرد که ادعا مي‏کردند از اين امتند، دور او را گرفتند و هر کدام به کشتن او به خدا تقرب مي‏جست و او خدا را به آنها يادآور مي‏شد و پند نمي‏گرفتند تا او را به ستم و ظلم و عدوان کشتند.» سپس فرمود: «خدا عمويم عباس را رحمت کند که جانبازي کرد و خود را فداي برادر کرد تا دو دستش قطع شد و خدا در عوض به او دو بال داد که بدانها با فرشتگان در بهشت مي‏پرد؛ چنانچه به جعفر بن أبي‏طالب عطا کرد و براي عباس نزد خداي تبارک و تعالي مقامي است که در قيامت همه شهدا و اولين و آخرين بدان رشک برند. الحمد لله رب العالمين و صلي الله عليه خير خلقه محمد و اهل بيته الطاهرين و حسبنا الله و نعم الوکيل.» کمره‏اي، ترجمه امالي، / 463 - 462. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk
4 مقام علمی و تقوای عباسبن علی ع در کلام معصوم احد المعصومين يصف العباس ما ورد في بعض الأخبار من انه قد زق من العلم زقا ثناؤه علي لسان أبيه علي عليه‏السلام و ناهيک بمن يولد و ينشأ في بيت الامامة، و يترعرع في حجر و کنف أميرالمؤمنين و سيد الوصيين، و يعايش حياة سيدي شباب أهل الجنة، و يتلمذ علي يديهما السخيتين بالعطاء و المعرفة، و ينتهل من منهل علمهما الزخار الذي ينبع من معدن النبوة، و مهبط الوحي المبين. فلا غرو اذا ورد في حقه عن أبيه علي - عليه‏السلام - «ان العباس بن علي زق العلم زقا» - کما عن أسرار الشهادة للدربندي ص 324 -. زق العلم ورد عن أهل البيت عليهم‏السلام في العباس عليه‏السلام (أنه زق العلم زقا) [2] و ليس هذا بکثير علي رجل يتخرج من مدرسة مدينة العلم، و يعاصر أربعة من الأئمة (عليهم الصلاة و السلام)، متأدبا بآدابهم، آخذا من علومهم. ان وجود الامام الحسن عليه‏السلام أولا، ثم الامام الحسين عليه‏السلام ثانيا، کان بطبيعته حاجبا من ظهور شخصية أبي‏الفضل العلمية، فالامام لا يضاهي في علم و لا في غيره، و لو قدر للعباس عليه‏السلام أن يعيش في غير عصر الأئمة عليهم‏السلام، أو في غير بلدهم، لظهر للناس مقامه العلمي الرفيع، کذلک الأئمة عليهم‏السلام أنفسهم فلا تظهر للناس علوم الخلف الا بعد مضي السلف؛ حتي روي الطبرسي عن الامام الصادق عليه‏السلام أنه قال ما مشي الحسين بين يدي الحسن عليه‏السلام قط، و لا بدره بمنطق اذا اجتمعا تعظيما له مع امامتهما معا، و تقاربهما في السن، فکيف يستطيع العباس مع وجودهما عليهماالسلام أن يملي علومه؟. و شهادتهم عليهم‏السلام تکفي دلالة علي سمو منزلة أبي‏الفضل العلمية. دليل ديگر بر اين که علم قمر بني‏هاشم وجداني است؛ هر چند که در علوم و معارف برهاني نيز تبحر داشته است، اين سخن روايت شده از معصوم عليه‏السلام است که فرمود: ان العباس بن علي زق العلم زقا. همانا عباس بن علي، بس فراوان به او علم تغذيه شده است. و اين تشبيه امام عليه‏السلام استعاره‏اي بسيار بديع است؛ زيرا که «زق» به معني تغذيه‏ي جوجه‏ي پرنده توسط مادرش است؛ آن هنگام که خود به تنهايي قادر به غذا خوردن نيست. از استعمال اين استعاره، در کلام امام عليه‏السلام - که خود آگاه به دقايق کلام عرب است - متوجه مي‏شويم که ساقي کربلا از کودکي، و حتي از شير خوارگي، قابليت گرفتن علوم و معارف را داشته است، و اين مطلبي به حق مي‏باشد که خلاف در آن راه ندارد. پاک‏پرور، ترجمه‏ي العباس، / 194. أسرار الشهادة ص 324. ؛مشکاة الأنوار، 170. ؛ دخيل، العباس بن علي، 21 – 20 بحر العلوم، مقتل الحسين عليه‏السلام 312 ؛ الدربندي، أسرار الشهادة، 339 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات @zameneashk