98=11=27 52=3 پاسخ به سوال امتحان فاطمه س قبل از خلقت.mp3
7.48M
بسم الله الرحمن الرحیم
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات 218
#القاب_و_اسماء_حضرت_زهراء_س
#ایام_فاطمیه 98 /68
💫شرح و تفسیر اسم زهراء (از اسماء حضرت فاطمه س) در قرآن کریم
❓حضرت زهرا(س) چگونه نور کسب کرده اند
98/11/27
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
98=11=27 52=4 46 شرح روایت مفصی حمل فاطمه س و حرف زدن با مادر.mp3
47.11M
بسم الله الرحمن الرحیم
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها
#قرآن_و_حضرت_زهراء_س
#القاب_و_اسماء_حضرت_زهراء_س
#ایام_فاطمیه 98 /69
#ولادت_حضرت_زهراء_س
#خلقت_نورانی_حضرت_زهراء_س
💫شرح و تفسیر اسم زهراء (از اسماء حضرت فاطمه س) در قرآن کریم
❇️کیفیت ولادت حضرت زهراء(س)
🔰بیان روایت از باب 2/جلد43/ بحارالانوار
98/11/27
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
98=11=27 52=5 ادامه روایات ولادت فاطمه س.mp3
18.67M
بسم الله الرحمن الرحیم
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها
#قرآن_و_حضرت_زهراء_س
#القاب_و_اسماء_حضرت_زهراء_س
#ایام_فاطمیه 98 /70
#ولادت_حضرت_زهراء_س
#خلقت_نورانی_حضرت_زهراء_س
💫شرح و تفسیر اسم زهراء (از اسماء حضرت فاطمه س) در قرآن کریم
❇️کیفیت ولادت حضرت زهراء(س)
🔰بیان روایت از باب 2/جلد43/ بحارالانوار
98/11/27
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
با سلام خدمت دوستان عزیز
شرح 9 اسم حضرت فاطمه(س) در قرآن مجید در 70 پست صوتی روی کانال ضامن اشک قرار گرفت
لطفا با زدن این هشتک مطالب را پیگیری کنید👇👇
#ایام_فاطمیه 98
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ضامن اشک در تلگرام
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
هدایت شده از کتابخانه مقتل امام حسین ع و معصومین ع
4_6012452033938851132.apk
3.07M
#نرم_افزار
اپلیکیشن مقتل امام حسین علیه السلام
#امام_حسین_ع
#کتب_مقتل
#نفس_المهموم
مولف: شیخ عباس قمی
مترجم: علامه میرزا ابوالحسن شعرانی
@zamenashkbook1
پيامبر اکرم (ص )
رجب ماه بارش رحمت الهى است خداوند در اين ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى ريزد
📚 عيون اخبارالرضا (علیه السلام) ج۲ص۷۱
پیشاپیش حلول ماه رجب مبارک شیعیان امیرالمومنین باد
مطالب با موضوع امام باقر(ع) را در کانال ضامن اشک با زدن این هشتک ها مشاهده بفرمایید:
#امام_باقر_ع
#ولادت_امام_محمد_باقر_ع
#شهادت_امام_باقر_ع
ای دی برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
#امام_باقر_ع
اصحاب و شاگردان امام باقر علیه السلام
برجسته ترین شاگردان عبارتند از: جابر بن یزید جعفی، حمران بن اعین، زراره بن اعین، عامر بن عبدالله جذاعه، حجر بن زائده، عبدالله بن شریک عامری، فضیل بن یسار بصری، سلام بن مستنیر، برید بن معاویه عجلی، حکم بن ابی نعیم، محمد بن مسلم ثقفی، لیث بن بختری مرادی، عبدالله بن ابی یعفور، ابوجارود زیاد بن منذر اعمی، زیاد بن ابی رجاء که همان ابوعبیده حذاء است، زیاد بن سوقه، زیاد مولی ابی جعفرعلیه السلام، زیاد بن ابی زیاد منقری، زیاد الاحلام، ابوبصیر یحیی اسدی معروف بن خربوذ مکی.
ناگفته نماند که بسیاری از راویان احادیث امام صادق علیه السلام ابتدا شاگرد امام باقر علیه السلام بوده اند. شیخ طوسی(ره) در رجال خود، اصحاب و شاگردان امام محمد باقر علیه السلام را ۴۶۲ مرد و دو زن دانسته که در میان آنان برخی از نظر اعتبار و وثاقت مورد اتّفاق اهل سنّت و امامیّه اند و برخی از فقیه ترین فقیهان صدر اسلام محسوب می شوند.
ای دی برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_باقر_ع
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات 219
#بصیرت_عاشورایی
امام باقر ع در ترویج فرهنگ اسلام و فرهنگ عاشورا چه کارهای انجام دادند؟
1- تعلیم زیارت عاشورا ء
2 تعلیم و ترویج مقتل امام حسین ع
3 نقل حساسترین مقاتل مانند مقتل علی اصغر ع
4 تربیت شاگردان عاشورایی
5 احیاء نام مقدس فاطمه س
6 نقل مقتل حضرت زهراء س
7 استقامت در مقابل فرهنگ ضد عاشورایی
8 آماده کردن بستر عاشوراء برای امام صادق ع
9 شرح و تفسیر قرآن در ارتباط با مقتل و امام حسین ع
10 نقل مقتل و قرآن
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات
@zameneashk1
ای دی حقیر برای سوالات مقتل
جهت طرح سوال و شبهه
@m_h_tabemanesh
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_باقر_ع
#شهادت_امام_باقر_ع
امام محمد باقر در کربلا
امام پنجم (ع)، توفيق درک محضر جدّ بزرگوارش امام حسين (ع)[1] و دريافت سلام رسول خدا (ص) را داشت. سيد الشهدا (ع) وي را در دامن خود نشاند و فرمود:
«رسول اللّه يقرئک السلام»[2] .
«رسول خدا بر تو درود مي فرستاد».
از آن امام همام نقل شده است: هنگامي که نيايم حسين (ع) به شهادت رسيد من چهار ساله بودم و جريان شهادت آن حضرت و تمام آنچه در آن روز بر ما گذشت را به ياد دارم.[3] .
نقل برخي از وقايع جانگداز عاشورا و حوادث مربوط به آن توسط شاهدان بزرگي همچون امام باقر (ع) سبب شده است که اين واقعه عظيم در تاريخ ثبت شده و از خطر تحريف اساسي محفوظ بماند. در اين نوشتار، بخشي از سخنان امام باقر (ع) در ارتباط با اين حادثه را به رشته تحرير در مي آوريم:
1 براي اظهار سرور و شادماني از کشته شدن امام حسين (ع) چهار مسجد در کوفه به نام هاي: مسجد اشعث، مسجد جرير، مسجد سهاک، مسجد ثبث بن ربعي ساخته شد.[4] .
2 هنگامي که امام علي (ع) فرمود: قبل از آنکه از بين شما بروم از من سئوال کنيد. انس نخعي ايستاد و [با استهزاء] گفت: سر و صورتم چند تار مو دارد؟ امير المؤمنين (ع) پاسخ وي را داد و آنگاه فرمود: در خانه تو کودکي [به نام سنان] است که فرزند رسول خدا (ص) را خواهد کشت![5] .
3 امام حسين (ع) به اصحابش فرمود: بشارت باد شما را به بهشت. به خدا قسم، پس از شهادت تا وقتي که خدا بخواهد در آن خواهيم بود. سپس در زمان ظهور قائم ما، خداوند، ما و شما را به دنيا مي آورد تا او که از ظالمين انتقام مي گيرد ما شاهد آنها باشيم و ببينيم چگونه در غل و زنجير و در انواع عذاب ما گرفتار مي شوند. از ايشان پرسيدند: يا ابن رسول اللّه! قائم شما کيست؟ فرمود: هفتمين اولاد فرزندم محمدبن علي الباقر. يعني حجّة بن الحسن (عج).[6] .
4 وقتي عمّار دُهني به حضور امام باقر (ع) رسيد و گفت:
جريان شهادت امام حسين (ع) را برايم بازگو چنان که گويا خود شاهد آن هستم.
آن بزرگوار واقعه ي عاشورا را از زمان حرکت از مدينه تا کربلا و حوادث مربوط به دوران اسارت را شرح داد. طبري در تاريخ خود اين گزارش را نقل کرده است.[7] .
5 ذکر نام کشندگان حضرت عباس، محمد اصغربن علي، ابوبکربن علي، عبداللّه بن حسن، جعفربن عقيل، محمدبن مسلم بن عقيل و نخستين کشته از فرزندان ابوطالب در روز عاشورا.[8] .
6 امام حسين (ع) را به گونه اي کشتند که پيامبر (ص) از کشتن حيوانات درّنده به آن نحو، نهي فرموده است. آن حضرت را با شمشير و نيزه و سنگ و چوب و عصا کشتند و پس از کشتن، سوار بر اسب ها شد. و پيکر آن حضرت را مورد تاخت و تاز قرار دادند.[9] .
7 شما ياران و سربازان امام حسين (ع) چهل و پنج تن سواره و يکصد تن پياده مي باشد.[10] .
8 تعداد جراحات وارده بر بدن مبارک امام حسين (ع) بر اثر شمشير، نيزه و تير 63 مورد مي باشد.[11] .
9 قطره اي از خون فرزند خردسال امام حسين (ع) که پدرش آن را به آسمان پاشيد به زمين بازنگشت.[12] .
[1] من لا يحضر. الفقيه، ج 2، ص 158.
[2] تاريخ مدينه دمشق، ج 54، ص 275؛ حياة الامام محمّد باقر (ع)، ج 1، ص 31.
[3] تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 320. نيز ر.ک شرح الاخبار، ج 3، ص 250؛ معالي السبطين، ج 2، ص 230. در رابطه با عمر امام باقر (ع) در کربلا اقوال ديگري نيز وجود دارد: الف) دو سال و چهار ماه (اثباة الوصية، ص 153). ب) سه سال (وفيات الاعيان، ج 4، ص 174). ج) 15 سال (مناقب، ج 4، ص 187). ابن شهر آشوب در همين کتاب ص 227 عمر شريف امام باقر (ع) را سه يا 4 سال نقل کرده است.
[4] بحار الانوار، ج 45، ص 189.
[5] شرح نهج البلاغة: ابن ابي الحديد، ج 2، ص 286.
[6] مقتل الحسين (ع)، مقرم، ص 215.
[7] تاريخ طبري، ج 5، ص 347- 351 و 389 تا 391.
[8] مقاتل الطالبيين، ص 84، 85، 87، 89، 93، 94، 114، دارالمعرفة.
[9] معالي السبطين، ج 2، ص 23.
[10] الملهوف، ص 158.
[11] فروع کافي، ج 6، ص 452. شيخ صدوق، اين عدد را با رقم بالاتري ذکر کرده است. (امالي صدوق، ص 139، مجلس 31.).
[12] الملهوف، ص 169. مثير الاحزان، ص 18.
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات
@zameneashk1
ای دی حقیر برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
4_5868370020190389048.mp3
3.15M
#ولادت_امام_محمد_باقر_ع
#منصورارضی
ذکرِ یارِ دلربا کرده دلم
یادِ رویِ مه لقا کرده دلم
ذکرِ وَجهُ الله اکبر کرده ام
باز هم یادِ خدا کرده دلم
متن شعر👇👇
ذکرِ یارِ دلربا کرده دلم
یادِ رویِ مه لقا کرده دلم
ذکرِ وَجهُ الله اکبر کرده ام
باز هم یادِ خدا کرده دلم
کی غریب ِ بوده او در کوی ِ دل
یادِ یار ِ آشنا کرده دلم
در نزولِ آیه هایِ عشق او
سینه را غارِ حرا کرده دلم
تا به دست آرد دل آن ماه را
رو سوی ِ خلوت سرا کرده دلم
تا در آن خلوت سخن گویم از او
جاهلم ، علم "لَدُن" جوید دلم
کیست او روح قوامِ حوزه ها
عالمِ علمِ تمامِ حوزه ها
پایه ی فقه و اصول و فلسفه
موجب ثبت و قِوام حوزه ها
شارحِ اسرار کُلِ ما سوی
واضعِ مَشیُ و مرامِ حوزه ها
بحر من از مکتب ِ تدریس او
جمله آیاتِ عظام حوزه هاست
اعتبار از قدرتِ علمی ِ او
یافته همواره نامِ حوزه ها
تا ابد هر جا کلاسی دائر است
واقعاً مرهون علم باقر است
درس او ، درس هدایت بود و بس
مکتبش ظلِ عنایت بود و بس
درس او علمی به پویایی حق
شرح قرآن و ولایت بود و بس
درس او منظومه ای از عاشقی
اصل احکام و روایت بود و بس
صد بیان تازه در درسش ولی
درحقیقت یک حکایت بود و بس
یک هدایت که به صد شکل بدیع
مشعل راه هدایت بود و بس
علم را ملموس و عینی کرد او
کُل عالم را حسینی کرد او
صد چو اسماعیل ، ذبح راه او
حق حریصِ ذکر ِ یا الله ِ او
کیست خورشید از خجالت در اُفق
مانده پنهان پیشِ رویِ ماه او
علم اقرار جهالت می کند
پیش تفسیرِ دلِ آگاهِ او
دانش و اندیشه صنعِ دستِ او
عالمی مدیون دانشگاه او
یاد او در بین شیعه گم شده
وای از این غربتِ جانکاه او
پنجمین فرمانده ی دل ها بود
باقرِ علمِ بنی زهرا بود
چشمِ جان خیره به نورش بنگرد
فارغ از خود بر حضورش بنگرد
دیده پا بندِ تجلیش شود
گر دمی طورِ ظهورش بنگرد
خانه ی دل لرزد و ویران شود
چون که جا پای عبورش بنگرد
مور هم کارِ سلیمانی کند
این سلیمان گر به مورش بنگرد
هر که می خواهد ببیند غربتش
بر بقیع و بر قبورش بنگرد
کس نمی گیرد سراغ یادِ او
اشک شیعه چون چراغ یادِاو
او که این محفل به نامش دائر است
در شب مستی به شورم ناظر است
کیست این بُت عینِ توحیدِ دلم
فخر جان باشد که بر او زائر است
در کتابِ عشقِ ثاراللهیان
آیه ای زیباست اما ساتر است
خواستم از عشق گوید مدح او
گفت جز حق ، هر زبانی قاصر است
از فلک پرسیدم این مه پاره کیست
نعره ای زد این امام باقر است
ساقیِ میخانه ی کرب و بلاست
راوی جانانه ی کرب و بلاست
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات
@zameneashk1
ای دی حقیر برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
سلام علیکم
کانال مخصوص جلسات خادم الحسین محمد حسین تابع منش است
http://eitaa.com/joinchat/1070596117C2e808a7d8a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودکانمان را با ذکر #امیرالمومنین ع اشنا کنیم
کربلایی ابوالحسن مولایی
جلسه دیوانگان حرم
هدایت شده از کتابخانه مقتل امام حسین ع و معصومین ع
لطفا برای دسترسی به مطالب با موضوع امام هادی (ع) در کانال کتابخانه ضامن اشک این هشتک ها را بزنید:
#امام_هادی_ع
#کتب_تاریخ_زندگی_حضرت_امام_هادی_علیه_السلام
#بانک_جامع_اشعار_مداحان_امام_هادی_علیه_السلام
کتابخانه ضامن اشک در تلگرام
@zameneashkbook
کتابخانه ضامن اشک ایتا
@zamenashkbook1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_هادی_ع
شهادت امام هادی بر محبان حضرتش تسلیت باد
🔰مختصر زندگانى امام هادى حضرت امام على النقى ابو الحسن سوم عليه السّلام
2- مع، [معاني الأخبار] ع، [علل الشرائع] سَمِعْتُ مَشَايِخَنَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ يَقُولُونَ إِنَّ الْمَحَلَّةَ الَّتِي يَسْكُنُهَا الْإِمَامَانِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع بِسُرَّ مَنْ رَأَى كَانَتْ تُسَمَّى عَسْكَرَ فَلِذَلِكَ قِيلَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا الْعَسْكَرِيُّ
معانى الأخبار- ص 65- مينويسد: از دانشمندان شيعه چنين شنيدم محلهاى كه حضرت امام علي النقى و امام حسن عسكرى در سامراء ساكن بودند عسكر ناميده مي شد بهمين جهت باين دو امام عليهما السّلام لقب عسكرى داده بودند.
2- قب، [المناقب لابن شهرآشوب] اسْمُهُ عَلِيٌّ وَ كُنْيَتُهُ أَبُو الْحَسَنِ لَا غَيْرُهُمَا وَ أَلْقَابُهُ النَّجِيبُ الْمُرْتَضَى الْهَادِي النَّقِيُّ الْعَالِمُ الْفَقِيهُ الْأَمِينُ الْمُؤْتَمَنُ الطَّيِّبُ الْمُتَوَكِّلُ الْعَسْكَرِيُّ وَ يُقَالُ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثُ وَ الْفَقِيهُ الْعَسْكَرِيُ
مناقب شهر آشوب- مينويسد: نامش علي و كنيهاش ابو الحسن بود كه جز اين نام و كنيه نداشت اما داراى لقبهاى زيادى از قبيل: نجيب، مرتضى، هادى، نقى، فقيه، امين، مؤتمن، طيّب، متوكل، عسكرى بود آن جناب را ابو الحسن ثالث و فقيه عسكرى ميگفتند.
وَ كَانَ أَطْيَبَ النَّاسِ مُهْجَةً وَ أَصْدَقَهُمْ لَهْجَةً وَ أَمْلَحَهُمْ مِنْ قَرِيبٍ وَ أَكْمَلَهُمْ مِنْ بَعِيدٍ إِذَا صَمَتَ عَلَيْهِ هَيْبَةُ الْوَقَارِ وَ إِذَا تَكَلَّمَ سِيمَاءُ الْبَهَاءِ وَ هُوَ مِنْ بَيْتِ الرِّسَالَةِ وَ الْإِمَامَةِ وَ مَقَرِّ الْوَصِيَّةِ وَ الْخِلَافَةِ شُعْبَةٌ مِنْ دَوْحَةِ النُّبُوَّةِ مُنْتَضَاةٌ مُرْتَضَاةٌ وَ ثَمَرَةٌ مِنْ شَجَرَةِ الرِّسَالَةِ مُجْتَنَاةٌ مُجْتَبَاةٌ وُلِدَ بِصَرْيَا مِنَ الْمَدِينَةِ النِّصْفَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ سَنَةَ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ وَ مِائَتَيْنِ
از تمام مردم خوشبوتر و راستگوتر و با نمكتر و كاملتر بود هنگام خاموشي آثار هيبت و سنگينى در چهرهاش آشكار بود و در موقع سخن گفتن چهرهاى گيرا و جذاب داشت از خاندان نبوت و امامت بود و پسنديدهترين فرد خاندان رسالت و برگزيدهترين شخصيت منسوب به پيامبر اكرم بود.
سال دويست و دوازده نيمه ذي حجه در محلي بنام صريا از اطراف مدينه متولد شده.
ابْنُ عَيَّاشٍ يَوْمَ الثَّلَاثَاءِ الْخَامِسَ مِنْ رَجَبٍ سَنَةَ أَرْبَعَ عَشْرَةَ وَ قُبِضَ بِسُرَّ مَنْ رَأَى الثَّالِثَ مِنْ رَجَبٍ سَنَةَ أَرْبَعٍ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ وَ قِيلَ يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ ثَلَاثَ لَيَالٍ بَقِينَ مِنْ جُمَادَى الْآخِرَةِ نِصْفَ النَّهَارِ وَ لَيْسَ عِنْدَهُ إِلَّا ابْنُهُ أَبُو مُحَمَّدٍ ع وَ لَهُ يَوْمَئِذٍ أَرْبَعُونَ سَنَةً وَ قِيلَ أَحَدٌ وَ أَرْبَعُونَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ
ابن عياش گفته است: در روز سه شنبه پنجم رجب سال 214 متولد شد و در سال 254 روز سوم رجب از دنيا رفت بعضى روز دوشنبه سه شب به آخر جمادى الآخرة مانده روز وفاتش را تعيين نمودهاند كسى جز فرزندش ابو محمّد (امام حسن عسكرى) هنگام فوتش نبود در موقع فوت چهل سال داشت بعضى چهل و يك سال و هفت ماه گفتهاند.
أُمُّهُ أُمُّ وَلَدٍ يُقَالُ لَهَا سُمَانَةُ الْمَغْرِبِيَّةُ وَ يُقَالُ إِنَّ أُمَّهُ الْمَعْرُوفَةَ بِالسَّيِّدَةِ أُمُّ الْفَضْلِ فَأَقَامَ مَعَ أَبِيهِ سِتَّ سِنِينَ وَ خَمْسَةَ أَشْهُرٍ وَ بَعْدَهُ مُدَّةَ إِمَامَتِهِ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ سَنَةً وَ يُقَالُ وَ تِسْعَةَ أَشْهُرٍ وَ مُدَّةُ مُقَامِهِ بِسُرَّ مَنْ رَأَى عِشْرِينَ سَنَةً وَ تُوُفِّيَ فِيهَا وَ قَبْرُهُ فِي دَارِهِ
مادرش كنيز فرزند دارى بنام سمانه مغربيه بود بعضى گفتهاند مادرش معروف به بانو ام الفضل بود با پدر خود شش سال و پنج ماه بود و پس از پدر مدت امامت آن جناب سى و سه سال بعضى نه ماه نيز افزودهاند بيست سال در سر من رأى (سامرا) ساكن بود در همان جا از دنيا رفت و در خانه خود مدفون گرديد.
وَ كَانَ فِي سِنِي إِمَامَتِهِ بَقِيَّةُ مُلْكِ الْمُعْتَصِمِ ثُمَّ الْوَاثِقِ وَ الْمُتَوَكِّلِ وَ الْمُنْتَصِرِ وَ الْمُسْتَعِينِ وَ الْمُعْتَزِّ وَ فِي آخِرِ مُلْكِ الْمُعْتَمِدِ اسْتُشْهِدَ مَسْمُوماً وَ قَالَ ابْنُ بَابَوَيْهِ وَ سَمَّهُ الْمُعْتَمِدُ
در مدت اقامت آن جناب بقيه حكمرانى معتصم بعد از او واثق و متوكل و منتصر و مستعين و معتز بود در آخر فرمانروائى معتمد بوسيله سم شهيد شد.
ابن بابويه مينويسد: معتمد آن جناب را مسموم كرد.
📚بحارالأنوار ج : 50 ص : 114
سلام علیکم
دوستان مطالب بعنوان شروع مجلس امام هادی ع مناسب است.
یا علی التماس دعا
محمد حسین تابع منش
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_هادی_ع
#امام_حسین_ع
✅روایت امام هادی ع درباره کربلاء
کربلاء محلی که خدا دوست دارد او را آنجا صدا بزنند
قال حدثني أبو هاشم الجعفري قال دخلت على أبي الحسن علي بن محمد ع و هو محموم عليل فقال لي يا أبا هاشم ابعث رجلا من موالينا إلى الحائر يدعو الله لي
ابو على محمّد بن همام رحمة اللَّه عليه گفت: محمّد حميرى برايم نقل كرد كه ابو هاشم جعفرى گفت:
بر حضرت ابى الحسن على بن محمّد سلام اللَّه عليهما وارد شدم در حال كه حضرت تب دار و بيمار بودند به من فرمودند : اى ابا هاشم شخصى از دوستان ما را به حائر بفرست تا برايم دعاء كند،
فخرجت من عنده فاستقبلني علي بن بلال فأعلمته ما قال لي و سألته أن يكون الرجل الذي يخرج فقال السمع و الطاعة و لكنني أقول
از نزد آن حضرت بيرون آمدم در اين هنگام با على بن بلال مواجه شدم فرموده حضرت را برايش بازگو نموده و از وى راجع به شخصى كه حضرت فرمودهاند درخواست كرده و جويا شدم.
على بن بلال گفت: شنيدم و اطاعت مىكنم ولى مىگويم:
إنه أفضل من الحائر إذ كان بمنزلة من في الحائر و دعاؤه لنفسه أفضل من دعائي له بالحائر فأعلمته ع ما قال فقال لي
حضرت خودشان از حائر افضل و برتر هستند زيرا ايشان به منزله كسى است كه در حائر مىباشد (يعنى حضرت سيد الشهداء) و دعاء آن جناب براى خودشان افضل و برتر است از دعاء من براى ايشان در حائر.
من محضر امام عليه السّلام مشرف شده و مطلب على بن بلال را خدمتش عرض كردم، حضرت به من فرمودند:
قل له كان رسول الله ص أفضل من البيت و الحجر و كان يطوف بالبيت و يستلم الحجر
به او بگو: رسول خدا از بيت و حجر الاسود افضل بودند ولى در عين حال دور بيت طواف مىكرده و حجر را استلام مىفرمودند،
و إن لله تعالى بقاعا يحب أن يدعى فيها فيستجيب لمن دعاه و الحائر منها
خداوند متعال بقاع و مواضعى دارد كه مىخواهد در آن جاها خوانده شود تا دعاء، دعاكننده را مستجاب فرمايد و حائر از جمله اين مواضع مىباشد.
📚كامل الزيارات، الباب التسعون ص : 274
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_هادی_ع
💔گريز روضه در شهادت امام هادي ع به مجلس شراب یزید لع
نهي از منکر در کاخ خليفه ستمگر عباسي
نزد متوکل خليفه عباسي از امام علي النقي (ع) شکايت کردند که قصد شورش عليه حکومت تو را دارد. از اين رو دستور داد شبانه امام (ع) را نزد او بياورند.
متوکل چون امام را ديد احترام کرد و آن حضرت را در کنار خود نشاند، سپس جام شرابي را به امام تعارف کرد! حضرت سوگند ياد کرد که گوشت و خون من با چنين چيزي آميخته نشده است، مرا معاف دار.
او دست برداشت و گفت شعري بخوان. حضرت فرمود: من چندان از شعر بهرهاي ندارم. متوکل گفت: چارهاي از آن نيست. امام اشعاري خواند که ترجمه آن چنين است:
زمامداران جهانخوار و مقتدر بر قله کوهسارها شب را به روز درآوردند در حالي که مردان نيرومند از آنان پاسداري ميکردند ولي قلهها نتوانستند آنان را از خطر مرگ برهانند. آنان پس از مدتها عزت از جايگاههاي امن به زير کشيده شدند و در گودالها و گورها جايشان دادند. چه منزل و آرامگاه ناپسندي!
پس از آنکه به خاک سپرده شدند فريادگري فرياد برآورد کجاست آن دستبندها و تاجها و لباسهاي فاخر؟ کجاست آن چهرهاي در ناز و نعمت پرورش يافته که به احترامشان پردهها ميآويختند؟
گور به جاي آن پاسخ دهد: اکنون کرمها بر سر خوردن آن چهرهها با هم ميستيزند. آنان مدت درازي در دنيا خوردند و آشاميدند ولي امروز آنان که خورنده همه چيز بودند خود خوراک حشرات و کرمهاي گور شدهاند. چه خانههايي ساختند تا آنان را از گزند روزگار حفظ کنند ولي سرانجام پس از مدتي اين خانهها و خانوادهها را ترک گفته به خانه گور شتافتند.
چه اموال و ذخايري انبار کردند ولي همه آنها را ترک گفته رفتند و آنها را براي دشمنان خود واگذاشتند خانهها و کاخهاي آباد آنان به ويرانه تبديل شد و ساکنان آنها به سوي گورهاي تاريک شتافتند.
متوکل از شنيدن اين اشعار گريست به اندازهاي که از اشک چشمش ريشش تر شد و جام شراب را بر زمين زد و بساط عياشي و هرزگياش برچيده شد.
قال: سمعت الرضا عليهالسلام يقول:
لما حمل رأس الحسين بن علي عليهماالسلام الي الشام أمر يزيد (لعنه الله)، فوضع و نصبت عليه مائدة، فأقبل هو (لعنه الله) و أصحابه يأکلون و يشربون الفقاع،
از فضل بن شاذان مروي است که گفت: از حضرت رضا عليهالسلام شنيدم که فرمود: «چون سر مبارک حسين بن علي عليهالسلام را به شام محنت انجام بردند، يزيد ملعون امر کرد که آن سر را در مجلسش گذاشتند و طعام حاضر ساختند. آن ملعون با اصحاب خود شروع کردند به طعام خوردن و شراب خوردن.
فلما فرغوا أمر بالرأس، فوضع في طست تحت سريره و بسط عليه رقعة الشطرنج ، و جلس يزيد (عليه اللعنة) يلعب بالشطرنج و يذکر الحسين و أباه و جده صلوات الله عليهم، و يستهزي يذکرهم، فمتي قمر صاحبه تناول الفقاع؛ فشربه ثلث مرات، ثم صب فضلته علي ما يلي الطست من الأرض
پس از فراغت امر کرد آن سر مبارک را در ميان تشتي گذاشتند و در زير تخت آن دوزخي گذاشتند و روي تخت سفرهي شطرنج پهن کردند و آن ملعون نشست به شطرنجبازي کردن و نام حسين و پدر بزرگوارش و جد امجدش را ميبرد و سخريه و استهزا به ايشان مينمود و چون بر حريف خود در قمار باختن غالب ميآمد، سه مرتبه شراب ميخورد؛ يعني سه پياله. پس از آن باقيماندهي آن را در پهلوي تشت روي زمين ميريخت.
فمن کان من شيعتنا، فليتورع عن شرب الفقاع واللعب بالشطرنج . و من نظر الي الفقاع أو الي الشطرنج ، فليذکر الحسين عليهالسلام و ليلعن يزيد و آل زياد، يمحو الله عزوجل بذلک ذنوبه و لو کانت بعدد النجوم
پس هر کس که از شيعيان ما باشد، بايد از شراب خوردن و شطرنجبازي کردن دوري کند و هر کس شراب يا شطرنج ببيند، بايد حسين عليهالسلام را ياد کند و يزيد و آل زياد را لعنت کند و اگر چنين کرد، حق تعالي گناهان او را محو کند. اگر چه به عدد ستارهها باشد.
الصدوق، عيون أخبار الرضا، 26 - 25/2، من لا يحضره الفقيه، 301/5، کتاب المواعظ، / 132 - 131 مساوي عنه: الحر العاملي، وسائل الشيعة، 291 - 290/17؛ المجلسي، البحار، 492 - 63، 177 - 176/45؛ البحراني، العوالم، 416 - 415/17؛ الدربندي، أسرار الشهادة، / 501 - 500؛ البهبهاني، في الدمعة الساکبة، 102 - 101/5؛ القمي، نفس المهموم، / 439؛ المازندراني، معالي السبطين، 157 - 156/2؛ القزويني، الامام الحسين عليهالسلام و أصحابه، 426 - 415/1؛ المحمودي، العبرات، 285/2؛ مثله الراوندي، الدعوات، / 162؛ السبزواري، جامع الأخبار، / 432؛ المجلسي، البحار، 238 - 237/76
یا علی التماس دعا
محمد حسین تابع منش 22 / 1 / 95
@zameneashk1