طردشدگان
حیا در جامعه ایرانی همواره از ارزشهای فرهنگی محسوب شده و اگرچه کاربرد عام دارد ولی از گذشته بخش مهمی از زنانگی آرمانی جامعه ایرانی را تشکیل داده است. علاوه بر فرهنگ، در گفتمان دینی رسمی نیز بر حیا تأکید میشود. در این گفتمان حیا اگرچه به زنان اختصاص ندارد ولی بار آن برای زنان بیشتر بوده و از سویی پیوند وثیقی با حجاب و برخی رفتارهای زن دارد. چنین رویکردی موجب شده است تا با کمترشدن تمایل زنان به الگوهای مطلوب رسمی حجاب و تغییر سبک پوشش و آرایش ایشان در سالهای اخیر، این ذهنیت ایجاد شود که حیا از جامعه ایرانی رخت بسته است اما شواهد متعددی گویای آن است که بسیاری از نمودهای حیا همچنان پررنگ است. لفظ حیا همچنان در میان زنان استفاده شده و کنشهای خود را در نسبت با این صفت اجتماعی تعریف و تحدید میکنند. این موارد چنین میرساند که در جامعه امروز، حیا صفتی مهم و زنده است اما دیگر همچون گذشته یکدست نیست و همه زنان نگاه و رویکرد یکسانی نسبت به حیا و باحیابودن ندارند. امروز شاید بتوان از تغییر معنای حیا صحبت کرد.
در پژوهشی که سال 1400 انجام دادم، به دنبال کشف معنای حیا در نزد زنان ایرانی و درک و تصور ایشان از این مقوله بودم و با اتخاذ رویکرد پدیدارشناختی مصاحبههایی عمیق با 20 نفر از زنان 18 تا 35 سال با پوششهای متفاوت داشتم. نتایج این پژوهش جالب توجه بود.
ادامه مطلب را در فایل PDF بخوانید.
#حجاب
#حیا
#زیست_عفیفانه
#گشت_ارشاد
@Zananeiran1
طردشدگان.pdf
1.26M
شیما علی ابادی/ دانشجو دکترای مطالعات زن و خانواده دانشگاه شهید بهشتی
@Zananeiran1
طرح مسائل زنان و خانواده در دیدار دانشجویان با رهبری
📌
۲۹فروردین ۱۴۰۲ در آخرین روزهای بهاری ماه مبارک رمضان به رسم هرساله، دیدار دانشجویان سراسر کشور با رهبر انقلاب در حسینیه امام برگزار شد. این جلسه با فضایی پویا و سرشار از انرژی جوانی همواره متفاوتتر از بسیاری از دیدارهای رهبری با اقشار مختلف شناخته میشود که نمایندگان دانشجویان در آن فرصت دارند تا بدون پرده نقدهایی را پیرامون مسائل مختلف کشور و همچنین فکر، نظر و راهکار خود را در مورد مسائلی که در طول فعالیتشان به آن رسیدهاند در محضر مقام اول کشور عنوان کنند.
در میان موضوعهای متنوع مطرح شده در این دیدارها، در سالهای اخیر و به خصوص در نیمه دوم دهه ۹۰ شاهد بروز گفتمان و محورهایی نو و روبهجلو در حوزه زنان و خانواده در متن سخنرانی اتحادیههای دانشجویی بودهایم؛ مواردی که طرح آنها در این سطح از جلسات به تکاپو واداشتن تشکلها و دانشگاههای بسیاری را به دنبال داشته است. اگرچه در ابتدا تعداد این موضوعها کم بود ولی روند روبه رشد آن در طی سالهای متمادی نشان از دغدغهمند شدن دانشجویان در این حوزه راهبردی و حساس است. امسال نیز محورهایی در این حوزه در سخنرانیها طرح شد اما اما آنچه در دیدار امسال ملموس بود، تفکیک موضوعها و سخنرانها بر اساس جنسیت آنها است؛ به طوری که عمده مسائل زنان از زبان دو سخنران خانم عنوان شده است.
✍🏻فرناز اینانلو، فعال حوزه زنان و خانواده
متن کامل را در لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-180/26/16234
@Zananeiran1
الگوی سوم بیش از تحسین نیازمند درک و همراهی است
📌
انقلاب اسلامی پدیدهای بود که با وقوعش دو دسته از ویژگیها و صفات را برای زنان نفی کرد. دسته اول صفاتی چون ناآگاهی، جهل، خانهنشینی، بیتفاوتی به محیط، ناتوانی در اثرگذاری بر خانواده و جامعه و دسته دوم صفاتی چون شکستن حریم حیا و عفت، تقلید از مردان، برابریخواهی، بیتفاوتی نسبت به خانه و خانواده. الگوی اول را زن شرقی و سنتی مینامیم و الگوی دوم را زن غربی. زنانی که در متن و بطن انقلاب و پس از آن در وقایع مختلف، گاه پیشرو و گاه پشتیبان نهضت بودند هم صفات دسته اول را به حاشیه راندند و هم صفات دسته دوم را نفی کردند. انقلاب اسلامی نوع دیگری از زن را به دنیای امروز معرفی کرد و آن را «الگوی سوم زن» نامید.
امروز با پیش رفتن انقلاب اسلامی و پیدایش عرصههای مختلف و پیچیده در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی، کشف و شناخت الگوی سوم زن انقلاب اسلامی کمی دشوارتر از گذشته شده است.
✍🏻زهرا سادات رضوی علوی
📜ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید. 👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-180/26/16235
@Zananeiran1
نگاه نو به زن ایرانی در «خط سوم»
📌
«خط سوم» برنامه جدیدی است که از شبکه دو تلویزیون پخش میشود. این محصول تازه، مجله تصویری زنان و خانواده است که به گفته سردبیر آن قرار نیست فقط از زنان و فقط با زنان حرف بزند. تا به امروز چند قسمت از این برنامه پخش شده و کم کم شمای کلی آن برای مخاطب مشخص میشود.
برنامه خط سوم در اولین قسمت خود در هفتم اردیبهشت ماه سراغ هویت و ماهیت زن ایرانی رفت و موضوع آن تصویر بینالمللی زن ایرانی بود. قسمت دوم نیز به نقش تشکلهای دانشجویی و نسبت آن با دانشجویان دختر پرداخت. این برنامه نوپا که مدعیاست نگاهی دوباره و خط سومی به زن ایرانی پس از انقلاب دارد، در این دو قسمت زنان و دخترانی را هدف گرفته که در اجتماع داخلی و بینالمللی مثمر ثمر بودهاند و تجربه زیست اجتماعی و سیاسی پررنگی داشتند؛ این یعنی خط سوم به دنبال مخاطب نخبگانی است. این موضوع در کنار نگاه به زنان و دختران عصر امروز بر اهمیت فعالیت و ایجاد گفتمان در برنامه خط سوم و امثال آن، میافزاید.
✍🏻فاطمه امی/ خبرنگار
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.
https://irannewspaper.ir/sp-180/26/16233
@Zananeiran1
برچسب زنی منتقدان به لایحه پیشگیری از اسیب دیدگی زنان
📌
کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در ۲۰ فروردینماه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در این حین کارشناسان بسیاری نسبت به این لایحه اظهارنظرهای متفاوتی داشتند؛ در بعضی موارد تعریف بوده و در برخی موارد نقد. از این رو در گفتگو با مهدیه شادمانی، دکتری روابط بینالملل، استاد دانشگاه و کنشگر حوزه زنان و خانواده پس از بررسی سیر تاریخی این لایحه، به تشریح برخی ویژگیهای بارز آن خواهیم پرداخت و پس از آن برخی نقدهایی که نسبت به این لایحه شده است را مورد بررسی قرار میدهیم.
آغاز تدوین این لایحه به چه زمانی برمیگردد؟ کدام قوا درگیر تدوین این لایحه بودهاند؟
علیرغم تکریم زنان در اسلام، جایگاه والای آنها در اندیشه امام و رهبری و توجه اصول قانون اساسی به تحقق حقوق مادی و معنوی زنان، ما شاهد ضعفهای مدیریتی، اشتباهات تقنینی و عدم ضمانت اجرای قوانین در حمایت از بانوان هستیم. این خلأها در سطح هنجاری و ساختاری زمینهساز بروز آسیب و سوءرفتار علیه زنان شده و در نتیجه سبب شد تدوین قوانین حمایتی از بانوان در دستور کار دولت دهم قرار بگیرد.
✍🏻مهدیه شادمانی، دکترای روابط بینالملل، استاد دانشگاه
📃ادامه مطلب را از لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-187/26/17424
@Zananeiran1
در این چند روز پرونده "قانون، حامی زنان و خانواده" حول لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی را از [زنان ایران] دنبال کنید.
اولین مطلب: برچسب زنی منتقدان به لایحه
https://eitaa.com/Zananeiran1/80
@Zananeiran
لایحه را نقد کنیم ولی با توجه به این که...
📌
تصویب کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان منجر به ایجاد گفتگوهای جدی و مهمی در کشور شد که نویدبخش طرح اندیشههای نو و قوانین کارآمدتر است ولی گاهی در برخی نقدها به نظر میرسد کمتر به این امور توجه میشود که:
این لایحه اصیل، بومی و البته به روز است
یکی از اتفاقهای خوبی که در این لایحه افتاده پرهیز از ماندن در سطح ادبیات موجود یا انفعال در مقابل نظریههای غربی از جمله فمینیسم است. نگارندگان با شجاعت از واژگان اسلامی و به تبع آن دستگاه مفهومی دینی برای تدوین قانونی به روز استفاده کرده اند؛ هرچند مانند هر قانون دیگری میتوان نقدها یا پیشنهادهایی را درباره آن مطرح کرد اما نفس این فرآیند و به نتیجه رساندن آن مایه امید کسانی است که با ایمان به جاودانگی اسلام از جمهوری اسلامی و کارآمدیاش دفاع میکنند.
✍🏻زهرا داور پناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-187/27/17426
@Zananeiran1
جرم انگاری، یکی از جنبه های مثبت لایحه پیشگیری از اسیب دیدگی زنان
📌
با گذشت 12 سال از نخستین ساماندهی تقنینی برای آمادهسازی لایحهای به منظور حمایت از زنان در برابر ظلم، ستم و خشونت، و پس از رفع اشکالهای وارده بر لایحه قبلی، کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنها در برابر سوء رفتارها به عنوان یک مجموعه قوانین حمایتی از بانوان برای نخستین بار در مجلس یازدهم به تصویب رسید. به طور قطع تصویب این لایحه یکی از گام های مهم نظام جمهوری اسلامی در حمایت حقوقی از زنان ایرانی و ارتقاء موقعیت آنان و پاسخ به دغدغه مهم چندین ساله رهبر معظم انقلاب در خصوص مکانیزمهای قانونی برای پشتیبانی از زنان مورد ظلم قرارگرفته و تحت ستم است.
✍🏻فهیمه زارع، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید.👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-187/27/17427
@Zananeiran1
پرچم دفاع از مظلوم، پیش از همه به دست اسلام است
📌
طرح مسئله لزوم تأمین امنیت و جلوگیری از آسیبدیدگی، ظلم و سوءرفتار نسبت به زن در خانواده و جامعه منحصر به چند ماه یا چند سال اخیر نیست و اولین بارقههای تدوین لایحهای با این مضمون از دولت نهم آغاز شد و از آن زمان تا کنون در سیر تحول دولتها، پیشنویس لوایحی حول این موضوع البته با رویکردهای متفاوت در پیچوخم تغییرات قرار گرفت و اکنون پس از سالها، قدمهای اثرگذاری برای تدوین قانونی با رویکرد متناسب با ارزشهای فرهنگی و بومی ما برداشته شده هرچند که در این مسیر قدمهای بیشتری برای اثرگذاری و اصلاح نیز لازم به نظر میرسد.
✍🏻فاطمه کریمی، کارشناسی حقوق و فعال حوزه زنان و خانواده
📃ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید👇🏻
https://irannewspaper.ir/sp-187/26/17425
@Zananeiran1
ilovepdf_merged.pdf
402.4K
💡 «مادر در اصل یک زن است و زمانی که شاخصهای موفقیت برای یک زن در جامعه بهگونهای خاص چیده شود حتماً این شاخصها بر تصمیم او برای فرزندآوری و چگونگی فرزندپروری تأثیر خواهد گذاشت.»
👈 ایران جمعه در این شماره از صفحه زنان خود به مناسبت روز ملی جمعیت به این موضوع از زاویه متفاوتی پرداخته است؛ از زاویه شاخص های موفقیت زنان...
در این پرونده مطالب زیر را می توانید بخوانید:
📍 نایده گرفتن کیفیت زندگی زنان به بهانه پیشرفتهای کمی
📍 تکروایت از اَبَرزنها، مانع تحقق الگوی سوم
📍 روایتهای مادری
➕ بعلاوه گزارشی جذاب با موضوع چالشهای روزمره مادران با فضای شهری
@Zananeiran1