#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
احاطه الهی بر آسمانها ما ورد فی القرآن العظیم: « اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نفوذ علم الهی و عدم عبث بودن خلقت
چه، «القدر»: ما قضی و حکم به الأمر ؛ و نیز از مشاهده این آثار متفاوته در وجود خود عالم شوند به: « أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عِلْمًا [۲] »، یعنی علم او
نافذ بر تمام است که هر یک را بر حسب پاداش و استحقاق اعمال خود جزای حسنه و سیئه میدهد.
کما قال تعالی: « وَ نَبْلُوکُم بِالْشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً [۳] »، یعنی ما مبتلا مینمائیم شما را به وصول خیر و شرّ فتنه ای اختباراً و انتباهاً.
لعلّکم یتذکّرون ؛ یعنی شاید متنبّه شوید که شما مربوب و مصنوع و در تحت تصرّف و تربیت رب و صانعید.
و بدانید که: « وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَآءَ وَ الاْءَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا بَاطِلاً [۴] »، یعنی عبث و بلانتیجه « ذلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ [۵] »، چنان که جاحدین و جاهلین و غافلین به مبدأ چنان گمان مینمایند که خلقت سماء و ارض از روی عبث، و محض اتفاق است، « وَ قالُوا ما هِیَ إِلاَّ حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَ نَحْیَا وَ مَا یُهْلِکُنَآ إِلاَّ الدَّهْرُ [۶] ».
----------
[۲]: ۵ - همان.
[۳]: ۱ - سوره مبارکه انبیاء، آیه ۳۵.
[۴]: ۲ - سوره مبارکه ص، آیه ۲۷.
[۵]: ۳ - همان.
[۶]: ۴ - سوره مبارکه جاثیه، آیه ۲۴.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شب قدر مرحوم کلینی در حدیثی طولانی از امام باقر علیه السلام نقل میکند که: سائلی از پیامبر پرسید:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر آیه تحدی
زمخشری در کشاف، در تفسیر آیه «B وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمّٰا نَزَّلْنٰا عَلیٰ عَبْدِنٰا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ... [۱] »، میگوید: «من مثله» متعلق به سوره و صفت آن است. این سوره ای که چنین است. مرجع ضمیر «من مثله» یا «مما نزلنا» یا«عبدنا» است.
البته ممکن است «من مثله» متعلق به «فاتوا» و مرجع ضمیر «عبد» باشد. پس جارو مجرور یا متعلق به «فاتوا» است یا صفت برای سوره، و در هر دو صورت ضمیر در «مثله» یا به «مما نزلنا» عود میکند ویا به «عبدنا»، لذا چهار صورت پیش میآید. البته زمخشری تعلق به «فاتوا» و عود ضمیر به «مما نزلنا» را پذیرفته است.
----------
[۱]: ۱) - بقره، ۲۳.
در تفسیر فخر رازی نیز آمده است: اگر به عبدنا برگردد معنا چنین است: سخنی را بیاورید که همانند پیامبر باشد که کتاب ناخوانده قرآن آورد.
اگر متعلق مِمّٰا نَزَّلْنٰا باشد پس سوره ای را بیاورید که در فصاحت مانند آن سوره از قرآن باشد. اکثراً مرجع ضمیر را مِمّٰا نَزَّلْنٰا دانسته اند و وجوهی این قول را تقویت میکند.
۱- در این صورت مطابق سایر آیات تحدی است.
۲- بحث در مُنزَل است پس ضمیر هم باید راجع به آن باشد.
۳- اگر ضمیر به قرآن برگردد، یعنی مردم از آوردن مانند قرآن عاجز هستند و اگر متعلق
به عبد باشد یعنی کس دیگری مانند پیامبر وجود ندارد.
۴- اگر مرجع ضمیر قرآن باشد معجزه بودنش از نظر فصاحت و بلاغت آشکار شود.
۵- اگر مرجع قرآن باشد معلوم میشود صدور آن از شخصی بی سواد محال است...
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_246
و قال عليهالسلام
احْذَرُوا نِفَارَ النِّعَمِ فَمَا كُلُّ شَارِدٍ بِمَرْدُودٍ.
امام عليه السلام فرمود:
از فرار كردن (و رميدن) نعمتها برحذر باشيد كه هر فرارى بازنمىگردد.
شرح و تفسير
نعمتها را از خود رم ندهيد!
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دربارۀ از دست رفتن نعمتها هشدار مىدهد و مىفرمايد:«از فرار كردن (و رميدن) نعمتها برحذر باشيد كه هر فرارى بازنمىگردد»؛ (احْذَرُوا نِفَارَ النِّعَمِ فَمَا كُلُّ شَارِدٍ بِمَرْدُودٍ) .
«نِفار» به معنى فرار كردن و «نِعَم» جمع نعمت است، بعضى آن را به فتح نون و به معنى حيوان چهارپا مانند گاو و گوسفند و شتر دانستهاند و «شارد» به معناى حيوان فرارى است.
در اين گفتار حكيمانه، امام عليه السلام نعمتها را تشبيه به حيوانات اهلى سودمند كرده كه گاه فرار مىكنند، فراركردنى كه هرگز به چنگ نمىآيند و توصيه مىفرمايد كه قدر نعمتها را بدانيد، شكر آن را به جا آوريد، از فرصتها استفاده كنيد و از نعمتهاى الهى بهره گيريد.
به يقين،«جوانى» از آن نعمتهايى است كه وقتى فرار كرد هرگز بازنمىگردد، بايد جوانان از آن بهره گيرند و علم و آداب و فضايل اخلاقى تحصيل كنند كه همۀ اينها در جوانى امكانپذير است.
به گفتۀ شاعر عرب:
فَتَراكَضُوا خَيْلَ الشَّبابِ وَ بادِرُوا اَنْ تَسْتَرِدَّ فَإنَّهُنَّ عَواري
بر اسبهاى جوانى سوار شويد و با سرعت برانيد (و خود را به مقصد برسانيد)- مبادا گرفته شوند و براى هميشه از دست بروند، زيرا اين مركبها عاريتى هستند.
سلامتى جسم، يكى ديگر از آن نعمتهاست كه در بسيارى از موارد هنگامى كه گرفته شد بازنمىگردد و يا اگر بازگردد به شكل اوّل نخواهد بود.
انسان سالم قادر بر هر كار مثبتى است؛ ولى هنگامى كه سلامتى از دست رفت عجز و ناتوانى جاى آن را خواهد گرفت به خصوص بيمارىهايى كه در سنين بالا انسان را مبتلا مىكنند، مصداق بارز همين مطلب است.
امنيت نيز يكى ديگر از نعمتهاى بزرگ است؛ انسان در محيط امن قادر به انجام دادن هر كار خوبى است؛ امّا بسيار ديده شده با تزلزل امنيت، سالها ناامنى و آثارش باقى مىماند و بهزودى بازنمىگردد.
كوتاه سخن اينكه تمام نعمتها اعم از نعمتهاى فردى يا اجتماعى، مادى يا معنوى، همواره در معرض زوالند؛ زوالى كه گاه امكان بازگشت در آن هست و گاه زوالى است كه هرگز امكان بازگشت ندارد.
البته چيزى كه باعث رميدن نعمتهاست در درجۀ اوّل، ناسپاسى است؛ همان چيزى كه در حكمت ٢٤٤، امام عليه السلام به آن اشاره فرمود كه هر نعمتى حقى دارد، كسى كه حق آن را ادا كند خداوند آن را افزون مىسازد و هركس در اداى حق نعمت كوتاهى نمايد آن را در معرض زوال قرار خواهد داد.
بعضى از شارحان نهج البلاغه مسئلۀ خارج شدن آدم و حوا را از بهشت، يكى از مصاديق همين گفتار حكيمانۀ مولا دانستهاند. جد و جدۀ ما براثر ترك اولى و ناسپاسى براى هميشه از بهشت خارج شدند و به دنيايى كه پر از مشكلات و ناراحتىهاست گام نهادند؛ نعمتى بود كه بعد از رميدن، به آنها و فرزندانشان بازنگشت (البته حساب بهشت و آخرت حساب ديگرى است).
در روايتى از امام على بن موسىالرضا عليه السلام خطاب به يكى از اصحابش چنين مىخوانيم:
«إِنَّ النِّعَمَ كَالْإِبِلِ الْمُعْتَقَلَةِ فِي عَطَنِهَا عَلَى الْقَوْمِ مَا أَحْسَنُوا جِوَارَهَا فَإِذَا أَسَاءُوا مُعَامَلَتَهَا وَ إِنَالَتَهَا نَفَرَتْ عَنْهُمْ؛ نعمتها همچون شترى است كه مهار و بسته شده است. مادامى كه صاحبانش با آن خوشرفتارى كنند در جايگاه خود مىماند ولى هنگامى كه بدرفتارى نمايند (اى بسا مهار خود را پاره و) از آنها فرار كند». ١
شيخ حرّ عاملى رحمه الله در وسائل الشيعه در كتاب امر به معروف و نهى از منكر بابى تحت عنوان «وُجُوبُ حُسْنِ جَوارِ النِّعَمِ بِالشُّكْرِ وَ أداءِ الْحُقُوقِ» نوشته و روايات متعددى در اين زمينه آورده است.
در آيۀ شريفۀ «إِنَّ اللّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ؛خداوند سرنوشت قومى را تغيير نمىدهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند». ٢ نيز اشارهاى به اين مطلب ديده مىشود.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
نکات آموزشی نگهداری گلها
اگه خونتون زیاد نور نداره یا میخواهید در قسمتهای تاریک و کم نور آپارتمان هم گیاهی سبز داشته باشید #بامبو بهترین گزینه است.
بامبو گیاه مقاوم به کم نوری است
هر چقدر نور بامبو کمتر باشه ، بیشتر پیچ میخوره و قشنگتر میشه
༅࿐ྀུ༅࿇🌺🍃🌸࿇༅࿐
نکات آموزشی نگهداری گلها
#بامبو
استفاده از اب کلردار باعث زرد شدن شاخه های بامبو میشود
از آب جوشیده سرده شده استفاده کنید
༅࿐ྀུ༅࿇🌺🍃🌸࿇༅࿐
#سرخس از گیاهان خوب تصفیه هواس
نیازها🌿👇
نور میخواد ولی آفتاب مستقیم نباید بخوره(بزاریدش پشت پنجره شمالی یا شرقی)👈 سرخس در اثر نور کم کچل میشه🌿
خاکش رو به خشکی رفت اب میخواد(بهتره بجای ابیاری داخل زیرگلدونیشو اب کنیم )
بهتره از گلدان پلاستیکی برای نگهداری سرخس استفاده شه
❌🚿دقت کنید اب روی برگای سرخس نریزه و اسپری آب نشه چون برگاش میسوزه و سرخس کچل میشه
🌿بهارو تابستون هرماه کود 20.20.20بهش بدید
❤️سرخس عاشق رطوبته(چون گیاهی جنگلیست) پس براش #جزیره درست کنید یا دستگاه بخور سرد بزارید
🌿دمای ایده آل برای سرخس بیست درجس
ترکیب خاک لوم ،پیت ماس و شن درشت یا خرده ذغال و کمی کود گوسفندی براش مناسبه
🌱از تقسیم بوته یا جدا کردن پاجوش یا هاگ قابل تکثیره
༅࿐ྀུ༅࿇🌺🍃🌸࿇༅࿐