#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۴ حقوق شرعي: بخشي از حق الناس حقوق واجب شرعي است مانند خمس و زكات و كفاره كه بايد پرداخته شود. اما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶ اذيت و آزار مردم:
اسلام روابط مسلمين را بر اساس مسالمت و رفق و مدارا با ديگران قرار داده و همگان را از اذيت و آزار مؤمنان برحذر داشته و آزار به ديگران را گناهي بزرگ بحساب آورده ميفرمايد: كسانيكه مردان و زنان مؤمن را بي آنكه مرتكب (عمل زشتي) شده باشند آزار ميرسانند قطعاً تهمت و گناهي، آشكار به گردن گرفته اند.
پيامبر (ص) فرمودند: مسلمان كسي است كه مسلمانان از دست و زبانش ايمن باشند.
و در روايت ديگر ميفرمايند: كسيكه مؤمني را اذيت كند مرا اذيت كرده است.
امام صادق عليه السلام ميفرمايد: اعلان جنگ بمن داده است كسيكه بندة مؤمن مرا اذيت كند.
حضرت علي عليه السلام ميفرمايند: مؤمن خود را در زحمت و سختي نگه ميدارد و مردم از ناحيه او در آسايش هستند. سفري كه اسباب اذيت پدر و مادر باشد حرام است و انسان بايد در آن سفر نمازش را تمام بخواند و روزه هم بگيرد.
۷ تهمت:
يكي از گناهان كبيره اي كه مربوط به حق الناس ميشود تهمت است. تهمت آنست كه درباره بردار مسلمان چيزي گفته شود كه در او وجود ندارد.
مثلاً گفته شود، فلاني دزد، خائن، چشم چران است در حاليكه او چنين نباشد: قرآن ميفرمايد: هر كسي خطا يا گناهي مرتكب شود سپس آنرا به گردن بي گناهي بيفكند باربهتان و گناه آشكاري را بدوش گرفته است.
امام صادق عليه السلام ميفرمايند: بهتان و تهمت زدن به بي گناه از كوههاي بزرگ، گناهش سنگين تر است.
رسول خدا (ص) فرمودند: كسيكه بمرد يا زن با ايمان تهمت بزند و درباره او چيزي بگويد كه در او نيست. خداوند روز قيامت او را برتلي از آتش قرار ميدهد تا از مسئوليت آنچه گفته است برآيد. تهمت زدن
بهر كسي حرام است و نسبت به مرده و هر كسي كه نمي تواند از خود دفاع كند گناهش بيشتر است.
۸ افشاگري و ريختن آبروي مؤمن:
يكي از گناهان كبيره كه حق الناس محسوب ميشود، ريختن آبروي مؤمن است بهر نحوي كه باشد خواه به مسخره كردن باشد خواه به عيب جويي و بدگويي وافشاگري.
لذا توجه باينكه مؤمن كسي است كه بندگي خدا را ميكند نه بندگي هواي نفس و شيطان را و از صراط مستقيم منحرف نمي شود و دائماً دستورات خداوند متعال و چهارده معصوم را چراغ هدايت خود قرار ميدهد. قرآن كريم درباره منافقاني كه دوست دارند زشتي در ميان مردم با ايمان شيوع يابد عذاب دردناكي را براي آنها وعده داده است. (سوره نور، آيه ۱۹)
بنابراين مؤمن واقعي علاوه بر اينكه خود مرتكب كار زشت و گناه نمي شود بلكه بكار زشت و گناهي كه از ديگران سر ميزند راضي نيست و نهي از منكر ميكند.
پيامبر (عليه السلام) به كعبه نگاهي كردند و فرمودند: چه با عظمت هستي و حرمت تو چقدر زياد است ولي حرمت مؤمن از حرمت تو بيشتر است. خداوند جان و مال و آبروي مؤمن را محترم شمرده است. (كشاف زمخشري، ج ۲، ص ۳۷۲)
پيامبر (ص) فرمودند: كسيكه خودداري كند از ريختن آبروي مردم خداوند عفو ميكند گناهان او را در قيامت و آبروي او را حفظ ميكند.
در جاي ديگر معصوم ميفرمايند: براي كارهاي مؤمن هفتاد توجيه در نظر بگير و بي ملاحظه بر كار او ايراد مگير، چون مؤمن واقعي در همه حال خدا را ناظر اعمال خود ميداند.
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" ⚛️ دور دوم / قسمت ۴۵ 📝 محور بحث: #آرامش_رفتاری 💠 قسمت بیست و هش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت فرزندان.mp3
38.29M
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی
👤 #حجت_الاسلام_تراشیون
📚 موضوع: #تربیت_فرزند
🔹 قسمت اول
#فرزند
#خانواده
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥با چه روشی خشمتو کنترل میکنی؟
✅چند تکنیک فوق العاده
پیامبر اکرم فرمودند: هر كس خشم خود را نگه دارد خداوند عذابش را از او باز مى دارد
639.4K
مومنا این مطلب را گوش کنید خیلی به دردتون میخوره
تاثیر خودخواهی در افزایش پرخاشگری زن و شوهر چقدره ؟
آیا درمان تکبر و خودخواهی میتونه ضعف اعصاب ما رو درمان کنه🤔
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
⛔️ چرا برخی خانمها در زندگی مشترک رفتار با شوهرشان از همسری تبدیل به مادری میشه؟ و... 😔 ⭕️ قسمت ن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ مگه غیر از اینه که زن و شوهر در زندگی مشترک، مُرشد یکدیگر هستند؟
⭕️ قسمت دهم
🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج)
🔺محسن پوراحمد خمینی، روانشناس
🌼 #ادامه_دارد...
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
در آن موقع هم که باغبانی باغ توحید و رسالت بباغبان عالم دین حضرت ابا عبد اللّه الحسین علیه السّلام س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
المذبوح من القفا-انا ابن العطشان حتّی قضی-انا ابن من منعوه من الماء و احلّوه علی سائر الوری-انا ابن من لا یغسل له و لا کفن یری-انا ابن من رفع رأسه علی القنا-انا ابن من هتک حریمه بارض کربلا-انا ابن من جسمه بارض و رأسه باخری-انا ابن من سبیت حریمه الی الشّام تهدی-ثمّ انّه صلوات اللّه علیه انتحب و بکی-فلم یزل یقول انا انا حتّی ضجّ النّاس بالبکاء و النّحیب [۱] .
اول مجلس نقل مصائب که بعد از شهادت حضرت امام حسین علیه السّلام منعقد گردید-در همین مسجد جامع اموی شام بود که حضرت سید الساجدین امام زین العابدین علیه السّلام بعد از نقل فضائل و مناقب جد بزرگوارش امیر المؤمنین در محضر دشمنان آن قدر مصائب پدر عزیزش را فرمود که با حضور یزید پلید صدای ضجّه و شیون مردم شام برخاست بقسمی که یزید را خوف برداشت و نتوانست بنشیند-از روی ترس و واهمه از مسجد خارج گردید.
از همان مسجد و اثر خطبه و خطابه آن حضرت مقدمات نهضت ضد اموی شروع شد. (که یزید ناچار شد از روی سیاست اظهار ندامت نمود-و عبید اللّه بن مرجانه لعنه اللّه را لعن نمود که چنین عمل فجیعی نموده) تا عاقبت کاخ کفر و ظلم و الحاد بنی امیه سرنگون گردید.
که الی الحال در شام و پایتخت ظالمانه آن قوم فاسد قبری از بنی امیه وجود ندارد-ولی قبرستان بنی هاشم مورد توجه شامیان-و قبور بسیاری از عترت و اهل بیت رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مزار هر عارف و عامی از شیعه و سنی میباشد.
خلاصه تمام ارباب مقاتل و تواریخ نوشته اند که آن حضرت از مدینه تا بمکه و کربلا پیوسته کنایة و صراحة خبر شهادت خود را میداد و بمردم میفهماند که برای کشته شدن میرود.
از جمله خطبۀ مفصّلی است که روز ترویه در مکه معظمه مقابل جامعه مسلمین خواند و ضمن خطبه خبر شهادت خود را علنی داد که بعد از حمد پروردگار متعال و درود بر خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود خطّ الموت علی ولد آدم مخطّ القلادة علی جید الفتاة و ما اولهنی الی اسلافی اشتیاق یعقوب الی یوسف و خیّر لی مصرع انا لاقیه کانّی باوصالی یتقطّعها عسلان الفلوات بین النّواویس و کربلا [۱] .
با این قبیل جملات بمردم میفهماند که من بکوفه و مقرّ خلافت نخواهم رسید بلکه بین نواویس و کربلا کشته خواهم شد بدست گرگهای خون آشام مراد از گرگها اشاره ایست که بقتلۀ خود از بنی امیه و غیره مینماید که مانند گرگهای خونخوار ما را قطعه قطعه نموده بقتل میرسانند.
بالاخره این قبیل اخبار و گفتار میرساند که امام حسین بقصد شهادت حرکت
فرمودند نه بقصد ریاست و خلافت در تمام راه بطرق مختلفه خبر مرگ خود را میداد و در هر منزل اصحاب و احفاد خود را جمع میکرد و پیوسته میفرمود از پستی و بی قدری دنیا همین قدر بس که سر یحیی را بریدند برای زن زنا کاری بهدیه بردند عن قریب سر من مظلوم را هم از بدن جدا و برای یزید شراب خوار میبرند.
آقایان فکر کنید موقعی که در ده فرسخی کوفه حرّ بن یزید ریاحی با هزار سوار سر راه حضرت را گرفت و عرض کرد امر عبید اللّه است شما را نگاهدارم و نگذارم بکوفه بروید و با شما باشم تا امر امیر برسد-چرا حضرت تسلیم شد و فرود آمد و خود را در اختیار حرّ گذارد.
قطعا اگر حضرت خیال امارت و خلافت در سر داشت تسلیم لشکر حر نمی شد در حالتی که با حر بیش از هزار نفر نبودند و با آن حضرت هزار و سیصد سوار و پیاده بودند که در میان آنها جوانانی از بنی هاشم بودند مانند جناب عباس قمر بنی هاشم و علی اکبر که هر یک خود یک تنه برای پراکندگی هزار نفر کافی بودند و تا کوفه هم ده فرسنگ بیشتر نبود علی القاعده میبایستی آنها را پراکنده و خود را بمرکز حکومت (کوفه) میرساندند مردم هم که منتظر بودند تشکیلات و تجهیزات خود را محکم و مشغول مبارزه میشدند تا آنکه غالب آیند نه آنکه در مقابل گفتار حرّ تسلیم گردیده و فوری فرود آیند و خود را میان بیابان در حصار دشمن قرار دهند که بعد از چهار روز کمک بدشمنان برسد و کار را بر پسر پیغمبر سخت نمایند.
----------
[۱]: ۱) منم فرزند خدیجۀ کبری-منم فرزند فاطمۀ زهرا (ع) -منم فرزند سر بریدۀ از قفا منم فرزند آن کسی که با لب تشنه از دنیا رفت-منم فرزند آنکه آب را از او منع کردند و حلال و مباح داشتند بر سایر خلق-منم فرزند آن که او را غسل ندادند و کفن نکردند-منم فرزند آنکه سر مطهر او را بر نیزه بلند نمودند-منم فرزند آنکه حرم او را در زمین کربلا هتک حرمت نموده اسیر نمودند منم فرزند آنکه بدن مقدسش در جائی و سر مطهرش در جائی دیگر-منم فرزند آنکه حرم او را اسیر نموده بشام آوردند. پس از آن امام علیه السّلام با صدای بلند گریست و پیوسته انا انا فرمود یعنی آن قدر از مفاخر و مدایح اجداد خود فرمود و مصائب پدر بزرگوار و اهل بیت خود را بیان کرد تا آنکه خروش از مردم برخاست همگی بگریه و ناله و فریاد مشغول شدند.
[۱]: ۱) مرگ بر فرزندان آدم چنان بسته است که قلاده بگردن دختر جوان و چه قدر آرزومندم بصحبت گذشتگان خود چنانکه یعقوب مشتاق یوسف بود و برای من برگزیده و پسندیده گشت زمینی که پیکر من در آن افکنده شود باید بدان زمین برسم و گوئی میبینم بند بند مرا گرگان بیابانها از یکدیگر جدا میکنند میان نواویس و کربلا. (مرحوم ثقة الاسلام محدث جلیل القدر حاج شیخ عباس قمی طاب ثراه در نفس المهموم گوید شیخ ما محدث نوری رحمه اللّه در کتاب نفس الرحمن گفته است (نواویس) گورستان نصاری است چنانچه در حواشی کفعمی نوشته اند و شنیده ایم که این گورستان در آنجا واقع بوده است که اکنون مزار حر بن یزید ریاحی است در شمال غربی شهر کربلا و اما کربلاء معروف نزد مردم آن نواحی پاره زمینی است در کنار نهری که از جنوب با روی شهر روان است و بر مزار معروف به ابن حمزه میگذرد پارۀ از آن باغ و قسمتی کشت زار و شهر کربلا میان این دو میباشد.
آقایان اگر بقرائن مطلب خوب دقت کنید جواب خود را بخوبی بدست میآورید و میدانید که آن حضرت بقصد دیگری طی مسافات نمود زیرا اگر خیال ریاست داشت در موقعی که محاصرۀ دشمن در منتها درجه شدت رسیده و فرسنگها اطراف او را قوای قویّه دشمن گرفته وسائلی فراهم نمی کرد که جمعیت قلیل و نفرات آمادۀ خود را متفرق نماید.
خطبه و خطابۀ آن حضرت در شب عاشورا بزرگتر دلیل بر اثبات مدعای
ما است زیرا تا شب عاشورا هزار و سیصد سواره و پیاده آمادۀ جنگ در خدمت آن حضرت بودند.
ولی در آن شب بعد از نماز مغرب و عشاء حضرت بر روی کرسی قرار گرفت خطبۀ مفصّلی اداء نمود ضمن خطبه صریحا کلماتی فرمود که آن لشکر و مردم جاه طلب را خوف گرفته که تمام ارباب مقاتل نوشتند حضرت فرمود کسانی که بخیال ریاست و حکومت دنیوی آمده اند بدانند که فردا هر کس در این زمین باشد کشته خواهد شد و این مردم جز من احدی را نمی خواهند من بیعتم را از گردن شما برداشتم تا شب است برخیزید و بروید هنوز فرمایشات آقا تمام نشده بود که تمام آن جمعیت رفتند برای آن حضرت باقی نماند مگر چهل و دو نفر هیجده نفر بنی هاشم بیست و چهار نفر اصحاب-بعد از نصف شب سی نفر از شجاعان لشکر دشمن بقصد شبیخون آمدند وقتی صدای تلاوت قرآن آن حضرت را شنیدند مجذوب وار باردوی توحیدی حسینی ملحق شدند که مجموعا بنابر اشهر هفتاد و دو نفر قربانیهای حق گردیدند که اکثر آنها زهّاد و عبّاد و قاریان قرآن بودند.
اینها تمام دلائل و قرائن واضحی است که میرساند آن حضرت بقصد انقلاب و حبّ جاه و ریاست و رسیدن بمقام خلافت حرکت نفرموده بلکه صرفا هدفش ترویج دین و مقصدش حمایت و دفاع از حریم اسلام بوده.
آن هم بطریقی که جان بدهد و با جان بازی نمودن پرچم لا اله الاّ اللّه را بلند و پرچم کفر و فساد را سرنگون نماید.
زیرا نصرت و یاری دین گاهی بکشتن است و زمانی بکشته شدن فلذا آن حضرت دامن همّت بر کمر زد و مردانه قیام کرد-با نیروی مظلومیت و دادن قربانیهای بسیار مخصوصا أطفال صغار ریشۀ ظلم و فساد بنی امیّه را کند بقسمی که خدمات بزرگ آن حضرت در اعلاء کلمۀ طیّبه لا اله الاّ اللّه و آبیاری شجرۀ مقدسۀ اصلها ثابت در نظر دوست و دشمن مورد تصدیق و تقدیر است حتی بیگانگان از دین روی برهان و دلیل اقرار باین معنی دارند.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
@shervamosigiirani-Ghanoun va Avaz - کانال شعر و موسیقی اصیل ایرانی.mp3
1.03M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
ای ساقیا مستانه رو آن یار را آواز ده
گر او نمی آیدبگو آن دل که بردی بازده
افتاده ام درکوی تو پیچیده ام برموی تو
مست رخ نیکوی تو آن دل که بردی بازده
#مولوی
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 @zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
مجموعه صوتی #لاالهالاالله ۲۸ ★ #حرف_آخر #آیتالله_جوادی_آملی #استاد_شجاعی بهشت با همهی عظمت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۲۳۲.mp3
11.84M
#انسان_شناسی ۲۳۲
#علامه_حسنزاده_آملی
#استاد_شجاعی
✗ بسیاری از عملهای خوب،
از انسان سر میزند که مردود است!
کیفیت ندارد!
قبول نمیشود!
به هدر میرود!
- منظور از عمل مردود و هدر رفته چیست؟
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 بعداز ظھور #امام_زمان عج خیلی حسرت میخوري اگه... ♦️♦️♦️♦️ ۱۸۳ ظهورت گر نصیب ما نگردد از این غم ت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هرکسی نمی تونه به #امام_زمان عج برسد به همین دلیل کسی که بتواند به شأن ظهور امام برسد بنابر به سخن پیامبر(ص) افضل بر ۵۰ تا از شهدای بدر است...🎙
♦️♦️♦️♦️
۱۸۵
ظهور خویش را تو خود زدرگه خدا طلب کن
که مستجاب میکند خدای تو دعای تو
۱۸۶
ظهورش را بخواه از حق، که جز آن
نگرداند دلش را شاد، چیزی
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «تصور کن» با صدای صابر خراسانی و نقاشی شن فاطمه عبادی
🏴 🏴 #بقیع
@zandahlm1357
سلام لطفا
#اندڪی_تأمل🇮🇷👇
eitaa.com/joinchat/3717922818Ca7721d8525
کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🌺
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
پيام تسليت رهبر معظم انقلاب در پي درگذشت حجه الاسلام والمسلمين حاج سيد حبيب الله طاهري گرگاني پيام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيام رهبر معظم انقلاب خطاب به امت بزرگ اسلام در پي حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي
پيام رهبر معظم انقلاب خطاب به امت بزرگ اسلام در پي حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي
بسم الله الرحمن الرحيم امت بزرگ اسلام، ملت عزيز ايران حوادث خونين غزه در اين روزها چنان فجيع و دردناك است كه نمي توان غم سنگين ناشي از ان را با زبان و قلم، بيان كرد. كودكان بي گناه و زنان و مردان مظلوم پس از ماهها محاصره ي كامل، اكنون با قساوت و شقاوت صهيونيست ها، در خانه و كشانه ي خود به خاك و خون كشيده ميشوند، غنچههاي نورس در برابر چشم پدر ومادر، و پدران و مادران در برابر كودكان معصوم، در آتش كينه ي جلادان غاصب ميسوزند، مدعيان تمدن و انساندوستي با وقاحت تمام، اين فاجعه عظيم انساني را خونسردانه و بي تفاوت تماشا ميكنند و حتي برخي با بيشرمي از آن ابراز خشنودي مينمايند. سكوت دنياي اسلام در برابر اين تعدي كم نظير به هيچ رو پذيرفته نيست. امت اسلامي بايد به خروش آيد و سران اسلامي بايد خشم ملتهاي خود را به رخ رژيم غاصب بكوبند. دست دولت امريكا نيز به خون ملت مظلوم فلسطين آغشته است. به پشتيباني آن دولت مستكبر و طغيانگر است كه صهيونيستها با گستاخي مرتكب اين جنايتهاي نابخشودني ميشوند، ملتها و دولتهاي اسلامي نداي مظلوميت
فلسطينيان مظلوم را به سراسر جهان برسانند و وجدانهاي خفته را بيدار كنند آيا ملت امريكا ميداند كه زمامدارانش اينگونه همه ي حرمتهاي بشري را در پيش پاي صهيونيستها قرباني كرده اند؟ آيا ملتهاي اروپايي باخبرند كه تسلط سرمايه داران صهيونيست بر كشورهاي آنان كار سياستمدارانشان را به كجا كشانده است؟ و اين تصادف و اتفاق نيست كه همزمان با اين جنايتهاي نظامي، در گوشه ديگر از جغرافياي زير سيطره ي استكبار، برترين مقدسات اسلامي دستخوش تعرض ميشود و قلمهاي پليد و سياستهاي شيطاني حامي آنها، ساحت مقدس حضرت رحمه للعالمين را كه همه ي بشريت وامدار پيام الهي او وذات مقدس اوست، مورد هتك و اهانت قرار ميدهند، آري اين اسلام عزيز است كه با پيام رهائي بخش و ظلم ستيز خود و با برانگيختن روح كرامت و عزت در انسانها و ملتها، مستكبران را به وحشت انداخته و آتش كينه ي ملتهاي مسلمان را در دل آنان مشتعل ساخته است و حركات آنان را ديوانه وار كرده است. اكنون مستكبران طغيانگر بدانند كه با خشونت و درندگي نخواهند توانست فروغ بيداري روز افزون اسلامي را خاموش كنند. مقاومت قهرمانانه ي ملت فلسطين و شجاعت حيرت برانگيز مرد وزن و پير و جوان آنان در برابر صهيونيستهاي خونخوار، گواه زنده ي اين مدعا است. فرجام اين درگيري، پيروزي حق بر باطل است، همچنانكه فرمود.. فانتقنها من الذين اجرموا و كان حقا علينا نصر المومنين. اينجانب به مردم غزه، به مردان وزنان مظلوم و مقاوم، به كودكان معصوم و غنچهها ي پرپر شده درود ميفرستم و صبر و فرج و پيروزي آنان را از خدا مسئلت ميكنم.
والسلام عليكم و رحمة
الله
سيد علي خامنه اي
۱۲/۱۲/۱۳۸۶
.......:
#پیامهای مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۱۶- نظر مقام معظّم رهبری درباره ی دفاع بدِ برخی از ولایت فقیه آیا به نظر حضرتعالی، گاهی از ولایت، ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸- در دیدار دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و پاسخ به پرسشهای آنان (۱): ۱۳۷۹/۱۲/۰۹
۱- سخنان رهبری در شروع جلسه
خب، یک تعداد سؤال یقیناً شما دارید که هنوز برای من چیزی نیاورده اند. بعضی از سؤالها هست که دانشجو و غیردانشجو با نامه و چه از من میکنند. چند تا از این سؤالها را من یادداشت کرده ام؛ تا سؤالهای شما را جمع کنند بیاورند؛ من اینها را مطرح کنم. احتمالاً بعضی از سؤالهای شما مربوط به همین چیزهائی که از من سؤال هم میشود هست. یک سؤال این است:
۲- نظر مقام معظّم رهبری درباره ی مطبوعات و برخورد قضایی با آنها
«نظر شما درباره ی نشریات و مطبوعات چیست؟ آیا نحوه ی برخورد قضائی را تأیید میکنید؟ »
این را از من خیلی میپرسند. پاسخ من این است: من مطبوعات را یک پدیده ی ضروری و لازم و اجتناب ناپذیر برای جامعه ی خودمان و هر جامعه ای که بخواهد خوب زندگی کند، میدانم. برای مطبوعات هم من سه وظیفه ی عمده قائلم: وظیفه ی نقد و نظارت، وظیفه ی اطّلاع رسانیِ صادقانه و شفاف، وظیفه ی تبادل آراء و افکار - طرح افکار گوناگون و آراء مختلف در جامعه - معتقدم آزادی قلم و بیان، حق مسلّم مردم و حق مسلّم مطبوعات است. در این هم هیچ تردیدی ندارم - و این جزو اصول مصرّحه ی قانون اساسی است. معتقدم اگر جامعه ای مطبوعات آزاد را، مطبوعات دارای رشد را، قلمهای آزاد و فهمیده را از دست بدهد، یکجا خیلی چیزهای دیگر را هم از دست خواهد داد. وجود مطبوعات آزاد، یکی از نشانههای رشد یک ملّت و حقیقتاً خودش هم مایه ی رشد است؛ یعنی رشد و آزادگی یک ملّت آن را به وجود میآورد، آن هم به نوبه ی خود میتواند رشد یک ملّت را افزایش بدهد. البتّه معتقدم در کنار این ارزش،
ارزشها و حقایق دیگری هم هست که با آزادی مطبوعات و آزادی قلم، آن ارزشها هم نباید پامال بشود. هنر بزرگ این است که یک کسی بتواند هم آزادی را حفظ کند، هم حقیقت را؛ هم مطبوعات آزاد داشته باشد، هم آن آسیبها دامنش را نگیرد. باید اینجوری مشی کرد.
و امّا در مورد برخورد قضائی. من باید عرض کنم در کار دادگاه و حکم قضائی، هیچ کس - که این «هیچ کس» شامل بنده هم میشود - نه حق دارد دخالت کند، و نه دخالت میکند. قاضی باید بتواند آزادانه تصمیم بگیرد. علیه قاضی و لَه قاضی نباید فشاری وجود داشته باشد. علیه این حکم یا آن حکم نباید فشاری وجود داشته باشد. علیه قاضی نباید جوسازی بشود. قاضی باید بتواند فارغ از فشار جو، طبق قانون، آنچه را که به نظر خودش حکم میرسد، صادر کند. بنابراین نباید دخالت بشود. و تا آنجایی که من اطّلاع دارم، در کار این دادگاههایی که مربوط به نشریات بوده، دخالتی هم نشده. خبرهایی دادند از وجود حکمهایی، بعد هم آن خبرها به اطّلاع همه رسید. این در مورد اینکه اگر مورد خاصّی در نظر است.
امّا اصل نظارت بر مطبوعات. اگر کسی این را سؤال کند، من نظرم را عرض میکنم. من معتقدم نظارت بر مطبوعات یک وظیفه است، یک کار لازم است؛ این مُرّ قانون اساسی و قانون مطبوعات و قانون عادی هم هست؛ باید نظارت بشود. بدون نظارت، یقیناً خواستهها و مصالح ملّی از مطبوعات تأمین نخواهد شد. بعضیها خیال میکنند افکار عمومی، یک منطقه ی آزاد و بی قید و بندی است که هر کار خواستند، با افکار عمومی بکنند. افکار عمومی موش آزمایشگاهی نیست که هر کس هر کار خواست، بتواند با آن بکند. انسان با تحلیلهای غلط، با شایعه سازی، با تهمت، با دروغ، ایمان مردم را، عواطف مردم را، باورهای مردم را، مقدّسات مردم را آسیب بزند؛ این که درست نیست. نظارت لازم است تا این کارها نشود؛ این یک وظیفه است. اگر این کار انجام نگیرد، جای سؤال دارد که چرا انجام نمیگیرد.
موظّف کیست؟ در درجه ی اوّل دستگاههای دولتی، و بعد دستگاههای قضائی. اگر دستگاههای دولتی وظیفه شان را انجام بدهند، نوبت به دستگاه قضائی نمیرسد. اگر چنانچه آنها به هر دلیلی نتوانستند کاری را که بر عهده ی آنهاست، انجام بدهند، قاضی باید وارد میدان بشود. قاضی هم مثل داور است. از قاضی نباید انتظار داشت که حکم نکند. یک داور در میدان ورزش، به بازیکن خطاکار تذکّر میدهد، اخطار میکند؛ اگر تذکّر فایده ای نکرد، کارت زرد به او نشان میدهد؛ اگر فایده نکرد، کارت قرمز نشان میدهد. بنابراین از قاضی هیچ نباید شِکوه داشت. آن کسی که غیر مسؤولانه میخواهد هدایت افکار مردم را به دست بگیرد، او صلاحیّت این کار را ندارد. افکار عمومی با مطبوعات باید هدایت بشوند. اگر کسی بخواهد غیر مسؤولانه و خدای نکرده مغرضانه این هدایت را در دست بگیرد، یقیناً خطا خواهد کرد. هیچ کس به راننده ی مست و خواب آلوده اجازه ی رانندگی نمیدهد؛ اگر اجازه ی رانندگی هم بدهند، شما سوار ماشینش نمیشوید.
آن کسی که قلم به دست میگیرد، باید تقوا، صداقت، عفاف و انصاف نسبت به دیگران، جزو طبیعت ثانوی اش بشود. ما در صحبتی که سال گذشته یا اوائل امسال کردیم، گفتیم که بعضی از روزنامهها پایگاه دشمنند. بعضیها تعجّب کردند. من اخیراً شنیدم که اسناد سازمان سیا نسبت به نقش این سازمان در مطبوعاتِ قبل از بیست و هشت مرداد منتشر شده. البتّه من خودم ندیدم؛ امّا آنچه که نقل کردند، خیلی جالب است؛ نشان میدهد که چه روزنامههایی با پول، با هدایت، با تغذیه از طرف سازمان سیا، برای زمینه سازی کودتای بیست و هشت مرداد در همین تهران پخش میشد و انجام میگرفت. البتّه در جاهای دیگر هم نمونه هایش را دیده ایم.
در شیلی، در دوران سالوادور آلنده، یکی از نقشهای مهم را روزنامهها داشتند؛ برای اینکه حکومتِ دو ساله ی سالوادور آلنده را ناموفّق جلوه دهند، تمام افکار را علیه اش بسیج کنند و بالاخره آن بلا را سرش در بیاورند. البتّه آن روز
کسی اعتراف نکرد، امّا بعد همه فهمیدند که چه کسانی بودند و آنهایی که سر کار آمدند، انگیزه هاشان چه بود، از کجا دستور گرفته بودند؛ آنهایی که زمینه سازی کردند، چه کسانی بودند. نمیشود صبر کرد تا فاجعه اتّفاق بیفتد، بعد کشفش بکنیم. امروز باید با چشم باز حرکت کرد.
#پاسخ پرسشهای دانشجویان
✍مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کتاب صوتی "روزگار قائم مقامی"
( نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم مقامی آقای حسینعلی منتظری)
#روزگار_قائم_مقامی