عرش الهی
قوله علیه السلام: یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.
بدان که عرش اطلاقاتی دارد، سلطنت الهیه عرش خدا است، که حق تعالی استولی علیه، وجود منبسط ظهوری که فیض مقدّس است و از دره بیضا تا ذره هباء را محیط است، و فی کلٍّ بحسبه عرش خدا است، که محلّ بروز و تجلی
شؤونَات [۱] الهیه است. و أیضا العرش علم اللّه تعالی، کما فی الحدیث: « حملة
عرش العلم ثمانیة، أربعة منّا، و أربعة ممّا شاءاللّه » [۲] . کما قال تعالی: « وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمَانِیَةٌ [۳] ».
و نیز فلک اقصی عرش خدا است، و تعریف عظمت او کما ورد: « یا من فی السماء عظمته » [۴]، آن که شمس که یکی از کواکب سبعه سیاره و در فلک رابع است از بعد مسافت به قدر اُترجه دیده میشود، چنان که از قواعد علم هیئت تعیین مساحت جرم او ثابت شده، مقدار سیصد و شصت مقابل کلیه کره أرض است، با آن که ارض سه [ربع آن [۵] ] رسوب در ماء دارد، و ربع از جرم او مکشوف است، و مقدار قلیلی مسکون، و چندین مقابل مسکون قریب به قطب جنوبی از خط استواء به واسطه شدّت سخونت و حرارت شمس لایوجد فیها نبات و لا حیوان، چنان که چندین مقابل مسکون قریب به قطب شمالی از خط استوا به واسطه غلبه برودت لایوجد فیها نبات و لا حیوان.
پس چه چیز است گمان تو به عظمت فلک او، لا سیما فلک اقصی و اعظم، که گفته اند نیست ابداً راهی از برای بشر به استخراج و تعریف و تعیین بُعد محدّب او از مرکز ارض، فلا یعلمه إلاّ صانعه العزیز العلیم.
و نیز عظمت او از سرعت حرکت او فهمیده میشود ؛ زیرا که ثابت نموده اند که در مقدار زمانی که یکی بگوید واحد، حرکت مینماید و هزار و هفتصد و سی فرسخ از حیث مقعّر خود، واللّه أعلم بحرکة محدّبه، کما ورد أنّ رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم: « قال لجبرئیل: هل زالت الشمس [۶] فقال: لا، نعم » [۷] چون از نفی و اثبات سؤال
فرمود جواب داد که: از گفتن « لا » تا « نعم » شمس حرکت نمود از محل خود دو هزار و هفتصد و سی میل راه، و رسید به وسط السماء.
و از عظمت عرش است ما روی عن النبی صلی الله علیه و آله أ نّه قال: « خلق اللّه ملکاً تحت العرش، فأوحی إلیه أن طر [۱] » یعنی: طیران کن « فطار ثلاثین ألف سنة، ثمّ أوحی إلیه أن طر، فطار ثلاثین ألف سنة أخری، ثمّ أوحی إلیه أن طر، فطار ثلاثین ألف سنة ثالثة، فأوحی إلیه لو طرت حتی ینفخ فی الصور کذلک لم یبلغ الی الطرف الثانی من العرش. فقال الملک عند ذلک: سبحان ربی الأعلی و بحمده » [۲] .
و نیز از جمله اطلاق عرش بر قلب مؤمن است، که « قلب المؤمن عرش الرحمن » [۳] . و نظر نما عظمت این عرش حقیقی و خانه واقعی حق تعالی را که بایزید بسطامی رحمة اللّه علیه گوید: « لو أنّ العرش و ما حواه لوقع فی زاویة من زوایا قلب أبا یزید لما أحسّ به » [۴] . لذا قال امیرالمومنین علیه السلام فی وصف الإنسان:
أتزعم [۵] أنک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر [۶]
و قال صدرالمتالهین قدس سره:
به جان باشد سپهرت کوی چوگان به تن گر قبضه[ای] زین خاک دانی [۷]
قال فی القدسی: « لایسعنی أرضی و لا سمائی و لکن یسعنی قلب عبدی المؤمن » [۸]
----------
[۱]: ۹ - کذا در اصل.
[۲]: ۱ - بنگرید: تفسیر القمی، ج ۲، ص ۳۸۳: « حملة العرش ثمانیة، أربعة من الأولین و أربعة من الآخرین، فأما الأربعة من الأوّلین: فنوح و ابراهیم و موسی و عیسی و الأربعة من الآخرین: محمد و علی و الحسن و الحسین ».
[۳]: ۲ - سوره مبارکه حاقه، آیه ۱۷.
[۴]: ۳ - البلد الأمین، ص ۴۰۷.
[۵]: ۴ - این قسمت عبارت خوانده نشد.
[۶]: ۵ - اصل: ذاک الظل.
[۷]: ۶ - بسنجید: تذکرة الموضوعات، ص ۱۳ ؛ کشف الخفاء، ج ۲، ص ۹۸.
[۱]: ۱ - مصدر: الیه أیها الملک طر.
[۲]: ۲ - عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۱۰۰.
[۳]: ۳ - بحارالأنوار، ج ۵۵، ص ۳۹.
[۴]: ۴ - بسنجید: مفاتیح الغیب، ص ۸۸ ؛ الأسفار، ج ۳، ص ۳۰۱.
[۵]: ۵ - مصدر: تحسب.
[۶]: ۶ - دیوان امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۱۷۵.
[۷]: ۷ - حکیم سبزواری.
[۸]: ۸ - عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۷ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۵، ص ۳۹.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
وفات برخی بزرگان جوهری (۳۹۲)، ابونصر فارابی (۳۳۹)، وزیر ابن عمید (۳۶۶)، صاحب ابن عباد (۳۸۵)، ابن سی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ثنای بیجا
در برخی کتابهای آسمانی آمده است که: در شگفتم از کسی که چون ثنایش کنند به چیزی که در وی نیست، خوشحال میشود. و چون بدی او گویند به چیزی که در او هست، ناراحت میشود.
فرزدق
گویند: فرزدق به زیاد بن عجم که مشغول سرودن شعر بود، گذشت و گفت: ای ختنه ناکرده، باز سخن آرایی کنی؟ زیاد گفت: عجله کردی در بیان خبری که مادرت به تو داده است. فرزدق گفت: پاسخی بی جواب است.
گزش
در کتاب درةالغواص نقل شده که حیوان اگر از دم نیش بزند، مانند زنبور و عقرب گزیدن آن را لسع گویند و اگر از دندان بگزد، مانند سگ و دیگر درندگان، گزیدن آن را نهس گویند و اگر با دهان بگزد، مانند مار، گزش آن را لدغ گویند.
معلول
قاضی یحیی بن اکتم گوید: به علیل، معلول گویند و این اشتباه است، چرا که معلول کسی است که علل را بیاشامد و آن شراب دوم است، پس بایستی مفعول از علت را معل گویند.
تأثیر کودکی
حکیمی گوید: آنکه در کودکی هر جا دوست دارد مینشیند، در بزرگی هر جا دوست ندارد خواهد نشست.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب 💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب
💠 دوره #مبانی_تمدن_نوین_اسلامی 12
🔰 تحقق تمدن نوین اسلامی، خواست رهبری از جوانان انقلابی
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی
🎬 جلسه 2️⃣1️⃣ ( 🔴 الحمدلله سطح مقدماتی این دوره بسیار مهم به اتمام رسید، دوره تکمیلی ان شالله در تابستان سال آینده🔴)
✴️ انتشار فایلها بلا مانع است
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تبيين سياست هاى كلّى خلافت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) اميرالمؤمنين على (عليه السّلام) روز دوم خلاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اقدامات اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در مدينه
اشاره
اميرالمؤمنين (عليه السّلام) كمتر از شش ماه از خلافت خود را در مدينه گذرانيد. در اين مدت حضرت چند اقدام اساسى انجام داد كه بازتاب اين اقدامات، پديد آمدن دشمنانى شد كه بيشتر ايام خلافت على (عليه السّلام)، صرف مقابله با آنان شد. اقدامات حضرت امير (عليه السّلام) از اين قرار بود.
۱. بازگرداندن اموال اختلاس شده
اميرالمؤمنين (عليه السّلام) دستور داد اموال عثمان بررسى شود. آنچه مال شخصى او بود، براى وارثانش بگذارند و بقيه را به بيت المال بازگردانند. هر سلاح و اسب و شترى (به جز سلاح و مركب شخصى عثمان) همه به بيت المال برگردانده شود. همچنين فرمان داد هر چه را كه به ديگران بدون حساب بخشيده بود، بازپس گيرند و به بيت المال واريز كنند. [۱]
۲. تقسيم برابر حقوق مسلمانان
اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در روز دوم خلافت، در سخنان خويش به مردم فرمود: «فردا صبح حاضر شويد تا بيت المال را تقسيم كنيم. هيچ كس نه عرب نه عجم امتناع نكند. همه حاضر شوند، خواه نام او در دفتر بيت المال ثبت شده باشد يا خير. همان قدر كه مسلمان و آزاده باشد، كافى است». فرداى آن روز حضرت على (عليه السّلام) به عبدالله بن ابى رافع كاتب خود فرمود، ابتدا مهاجران و سپس انصار را دعوت كن و به هر كسى بدون تفاوت، سه دينار تحويل بده.
بسيارى از مردم از نحوۀ تقسيم آن حضرت دلگير شدند و به عنوان اعتراض، براى اخذ حقوق خود نيامدند؛ زيرا در گذشته بدون حساب حقوق هاى كلان مى گرفتند. طلحه، زبير، عبدالله بن عمر بن خطاب، سعيد بن عاص و مروان حكم از اين گروه بودند. [۲]
۳. عزل فرمانروايان عثمان
اشاره
از نخستين اقدامات اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در بدو رسيدن به خلافت، عزل فرمانروايان فاسد عثمان و انتصاب افرادى صالح به جاى آنان بود. كارگزاران حضرت امير (عليه السّلام) بدين ترتيب تعيين شدند:
- قيس بن سعد بن عبادۀ انصارى به جاى عبدالله بن ابى سرح، فرمانرواى مصر.
- عثمان بن حنيف انصارى به جاى عبدالله بن عامر بن كريز (اخراجى از بصره).
- عبيدالله بن عباس بن عبدالمطلب به جاى يعلى بن اميه، فرمانرواى مكه.
- خليد بن كاس به جاى عبدالله بن قيس بن عامر، فرمانرواى نيشابور.
- سهل بن حنيف انصارى به جاى معاوية بن ابى سفيان، فرمانرواى شام.
بنا به نقلى اميرالمؤمنين (عليه السّلام) سعيد بن عاص حاكم كوفه را عزل فرمود و به خواست معترضان كوفى حاضر در مدينه، ابوموسى اشعرى را منصوب كرد. به قول ديگرى مردم كوفه در حيات عثمان، سعيد
بن عاص را اخراج كردند و خود، ابوموسى را حاكم كردند. عثمان نيز مخالفتى نكرد و پس از مرگ او, اميرالمؤمنين (عليه السّلام) به درخواست مردم كوفه، وى را در مقامش تثبيت كرد و اين قول به واقع نزديك تر است.
همچنين مالك اشتر را به حكومت ايالت بزرگ «جزيره» در شمال عراق منصوب فرمود.
در ميان كارگزاران اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، تنها سهل بن حنيف انصارى نتوانست در شام حكومت كند. علت آن بود كه معاويه, حاكم خود مختار دوران عثمان، سهل را به بهانۀ قصاص قاتلان عثمان بازگرداند و اعلام داشت پس از قصاص قاتلان وى، حاضر به بيعت با اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و كناره گيرى از حكومت شام است. [۱]
اميرالمؤمنين (عليه السّلام) هنگامى كه براى مقابله با پيمان شكنان مجبور به خروج از حجاز شد، قثم بن عباس بن عبدالمطلب را به حكومت مكه و سهل بن حنيف انصارى را به حكومت مدينه منصوب فرمود. بعداً به جاى سهل، ابوايوب انصارى را به حكومت مدينه تعيين فرمود.
----------
[۱]: . زندگانى اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، ص ۳۶۳.
[۲]: . نگاه كنيد به: سيرۀ علوى، ص ۷۷ و فروغ ولايت، ص ۳۴۹ و زندگانى اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، ص ۳۴۱ همگى به نقل از شرح نهج البلاغة ابن ابى الحديد.
[۱]: . نگاه كنيد به: تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۷۹ و اخبار الطوال، ص ۱۴۱ و تاريخ طبرى، ج ۴، ص ۴۴۲.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
✅محمد رضا پهلوی نخستین ديکتاتوری که مدعی حقوق بشربودن منشور کوروش شد
🔻دکتر بیتا بقولی زاده استادتاریخ دانشگاه پنسیلوانیا درمورد منشور کوروش وحقوق بشرآن نکات جالبی بیان می کند،ایشان می نویسد:
🔹محمدرضاشاه با اعلام منشور کوروش به عنوان"اولین اعلامیه حقوق بشر"درسال 1968،باامیدبه جلب توجه مثبت به تاریخ ایران به منحرف کردن انتقاد روز افزون جامعه بین المللی ازحکومت استبدادی خودبشود.
🔹شاه دردوران حکومت خود به جرم شکنجه واعدام مخالفان سیاسی رژیم خود به نقض گسترده حقوق بشرمتهم شد.سلطنت وی چنان وحشیانه بود که عفو بین الملل سرانجام درسال1976 ایران رابه عنوان بزرگترین متخلفان حقوق بشر درجهان معرفی کرد.به ویژه ، ظلم ننگین پلیس مخفی ساواک چهره محمدرضا شاه را لکه دارکرده بود
🔹از قضااین ایده که استوانه کوروش اولین سندحقوق بشر است اززبان یک دیکتاتور(محمد رضا پهلوی) پدیدار شد.
🔹از دهه 1970،بسیاری از ایرانیان در مطالب استوانه کوروش مبالغه می کنند ، و ادعا می کنند که کوروش همه برده ها راآزاد کرد،و قول آزادی دین را داد.این ادعاها،یاکاملاً جعلی است یا انحراف چشمگیرازمتن است
https://b2n.ir/768178
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیرمردهای آلبانینشین
🔹روایت اعضای جداشده منافقین از حسابهای کاربری جعلی این گروهک در فضای مجازی
@zandahlm1357
سلام و شب بخیر
نکته جالبی دیدیم اینکه یکی از منافقین جدا شده میگه در فضای مجازی اعضای 15 تا 30 را انتخاب می کنیم که تاریخ نمی دانند
حال متوجه می شویم فهمیدن حقایق تاریخی چقدر واجب است
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
كه گرچه آمريكا ممكن نيست توافقنامه مذكور را بپذيرد، اما در جهت لغو اين توافقنامه براي اين كشور، نشدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چند تن از ايرانيان اهل فكر و نظر و درستكار، اخيراً محرمانه اين فكر را با من در ميان گذاشته اند كه اگر بشود آمريكا را متقاعد كرد كه اعلام كند حاضر است همان خدمات مشروحه در مفاد قرارداد ايران و انگليس را به ايران ارائه دهد؛ يا به عبارت ديگر اگر ميشد روي آمريكا به عنوان جايگزين انگليس، در صورت رد قرارداد در مجلس، حساب كرد، آنگاه رد قرارداد در مجلس كاري آسان و حتمي بود. اما بدون داشتن چنين اميدي [به آمريكا]، وضعيت بسيار وخيم ايران از نظر مالي و قطع تمام راههاي درآمد كشور و حاضر نبودن هيچ كشوري به دادن كمكهاي مالي و اقتصادي به ايران تا روي پاي خودش بايستد، باعث شده است كه عده زيادي در مخالفتشان با قرارداد به شك و ترديد و تأمل بيفتند. من به اين جماعت خاطرنشان كردم كه دولتها به ندرت وارد اين گونه معاملات نامعلوم و پا در هوا ميشوند؛ و من نيز اختيار و اطلاعي در اين زمينه ندارم. مايلم اين نكته را به شما [وزارت خارجه آمريكا] گوشزد كنم كه اگر اين رهبران كوچكترين روزنة اميدي [به آمريكا] پيدا كنند، به شكست كشاندن قرارداد، در صورت تشكيل مجلس، كاري آسان و موفقيت آميز خواهد بود. روزنامههاي تحت كنترل دولت مكرراً بر اين مسئله تأكيد دارند كه آمريكا از كمك به ايران سر باز زد و ايران را تنها گذاشت؛ و تنها
كشوري كه دست ياري به سوي ايران دراز كرد انگلستان بود و نياز مبرم ايران، اين كشور را مجبور كرد كمك پيشنهادي را بپذيرد. در اوضاع سياسي ايران تغيير تازه اي حادث نشده است؛ ظاهراً همه منتظر تشكيل مجلس هستند تا قرارداد را تصويب كند. اما معلوم نيست مجلس تشكيل شود؛ زيرا به خاطر وجود احساسات شديد مردمي و مذهبي [عليه قرارداد و دولت فعلي]، به سختي ميتوان تصور كرد كه دولت فعلي دست به قمار بزند و به مجلسي، حتي ساخته دست خود، اجازه كار دهد. » [۱]
----------
[۱]: نامه كالدول به لنسينگ، ۱۱۷۵/۰۰. ۸۹۱،، مورخ۴ فوريه ۱۹۲۰
📚از قاجار تا پهلوی
✍محمد قلی مجد
https://eitaa.com/zandahlm1357