#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتن نیز گوید: اگر سخنی از کسی شنیدی بنویس و نوشته ات را معیار تمیز سخن او قرار ده. تقوا عارفی گ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نعمت دنیا
عارفی گوید: دنیا برای سه چیز طلب شود، ثروت، عزت، راحتی. هرکه در دنیا زهد ورزد، عزت یابد و آنکه قناعت پیشه کند، ثروتمند شود و آنکه کمتر زحمت کشد، راحتی یابد.
یاری از دشمن
حکیمی گوید: دشمن دوتاست؛ دشمنی که تو به وی ستم کرده ای، ظلم تو موجب دشمنی وی با تو میشود. دیگری دشمنی است که وی به تو ستم کرده و عداوت تو را برانگیخته است. اکنون اگر مشکلی برای تو پیش آمد، و مضطر به طلب یاری از یکی از آنها شدی، از دومی کمک بگیر و به کمک او اطمینان بیشتری داشته باش.
بردباری
بردباری تو در برابر زیردستان، پوشاننده عیب تو است در برابر بالاتر از تو.
یاد مرده
حکیمی در حال احتضار بود، برادرش به شدت میگریست، محتضر گفت: آرام بگیر، بزودی در مجلسی که نام من به میان آید، میخندید.
ارزش غذا
جالینوس گوید: هدف من از خوردن غذا این است که بخورم تا زنده بمانم ولی غرض دیگران این است که زنده بمانند تا بخورند.
دست و صورت
حکیمی دید کسی دست خود میشست، گفت: خوب بشوی که آن ریحان صورت توست.
کبر
حکیمی گوید: اگر انسان سه مشکل نمی داشت در برابر هیچ کس و هیچ چیز تواضع نمی کرد، فقر، مرض، مرگ. ولی او با وجود این سه باز هم گاهی از کبر دست برنمی دارد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_267
و قال عليهالسلام
يَا بْنَ آدَمَ، لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِك يَأْتِ اللّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ.
امام عليه السلام فرمود:
اى فرزند آدم! غم و اندوهِ روزى كه نيامده را بر آن روز كه در آن هستى تحميل مكن، چراكه اگر آن روز، از عمرت باشد خداوند روزىِ تو را در آن روز مىرساند.
(و اگر نباشد، اندوه چرا؟)»
شرح و تفسير
حرص چرا؟
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى پيشگيرى از حرص حريصان مىفرمايد:
«اى فرزند آدم! غم و اندوهِ روزى كه نيامده را بر آن روز كه در آن هستى تحميل مكن، چراكه اگر آن روز، از عمرت باشد خداوند روزىِ تو را در آن روز مىرساند.(و اگر نباشد، اندوه چرا؟)»؛ (يَا بْنَ آدَمَ، لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِك يَأْتِ اللّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ) .
شك نيست كه منظور امام عليه السلام از اين كلام، نفى آيندهنگرى و تدبير در امور زندگى به خصوص در سطح جامعۀ اسلامى نيست، زيرا هر كسى بايد به آيندۀ همسر و فرزندانش و زمامداران اسلامى به آيندۀ مسلمانان حساس باشند.
در حالات سلمان فارسى كه آگاهى كامل از تعليمات اسلام داشت، آمده است: هنگامى كه سهم خود را از بيتالمال مىگرفت، قوت سال خود را از آن مىخريد و نگهدارى مىكرد.
در حديث ديگرى آمده است كه وى فلسفۀ اين كار را چنين بيان مىكرد:
«إِنَّ النَّفْسَ قَدْ تَلْتَاثُ عَلَى صَاحِبِهَا إِذَا لَمْ يَكُنْ لَهَا مِنَ الْعَيْشِ مَا تَعْتَمِدُ عَلَيْهِ فَإِذَا هِيَ أَحْرَزَتْ مَعِيشَتَهَا اطْمَأَنَّتْ؛ نفس آدمى هنگامى كه آيندۀ خود را تأمين نبيند دلچركين مىشود ولى زمانى كه معيشت خود را تأمين كرد اطمينان پيدا مىكند». ١بنابراين هرگز منظور امام عليه السلام ترك تلاش و كوشش براى زندگى و تأمين آيندۀ معقول و برنامهريزى براى وابسته نبودن به ديگران نيست، بلكه هدف جلوگيرى از حرص و آز شديدى است كه بسيارى از مردم را فرا مىگيرد و به بهانۀ تأمين آينده دائماً براى ثروتاندوزى تلاش مىكنند و اموالى را گرد مىآورند كه هرگز تا آخر عمر از آن استفاده نكرده، براى ديگران به يادگار مىگذارند.
شاهد اين سخن همان جملهاى است كه در ذيل اين حديث شريف در بعضى از منابع آمده بود كه امام عليه السلام مىفرمايد:
«وَ اعْلَمْ أنَّكَ لا تَكْسِبُ مِنَ الْمالِ شَيْئاً فَوْقَ قُوتِكَ إلّا كُنْتَ فِيهِ خازِناً لِغَيْرِكَ؛ بدان كه تو چيزى از مال را بيش از نياز خود به دست نمىآورى مگر اينكه در آن، خزانهدار براى ديگرى هستى».
مرحوم «مغنيه» در شرح اين كلام، تفسير ديگرى دارد كه مىگويد: اين سخن امام عليه السلام نهى از كار و كوشش نسبت به آينده نيست. چگونه ممكن است نهى از اين كار باشد در حالى كه خود آن حضرت مىفرمايد:
«اِعْمَلْ لِدُنْياكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً (وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً)؛ براى دنيايت آنگونه عمل كن كه گويى تا ابد زندهاى (و براى آخرتت آنگونه عمل كن كه گويا مىخواهى فردا از دنيا بروى)» ١ و اگر كار و تلاش پيگير نباشد، زندگى در دنيا غير ممكن است. منظور امام عليه السلام از كلام بالا اين است كه اگر چيزى هنوز زمانش فرا نرسيده و به دست تو نيامده غمگين مباش و حسرت و اندوه به خود راه نده. شايد چنين چيزى اصلاً وجود پيدا نكند و نبايد شتابزده، غم و اندوه را براى آن به خود راه دهى. چنين غم و اندوهى چه سودى دارد و اى بسا زندگى را بر ما تباه كند و غم و اندوه را بر دل ما مضاعف سازد و ما را از تفكر و تلاش براى واجبات و انجام مسئوليتها بازدارد. ١
ولى آنچه در تفسير اول گفتيم مناسبتر به نظر مىرسد، هر چند جمع بين دو تفسير نيز امكانپذير است.
كلام حكيمانۀ بالا پيام ديگرى هم دارد و آن اينكه نبايد برنامههاى آينده سبب فراموشى برنامۀ روزانه شود؛ مثلاً ملتى امروز با گرسنگى دست به گريبانند، مسئولان براى چند سال بعد طراحى كنند و از وضع امروز غافل شوند.
امام عليه السلام مىفرمايد: غم فردا را بر فكر امروز نيفزا؛ مسئوليت خود را امروز انجام ده، به لطف خدا مشكلات آينده را حل خواهى كرد.
همانگونه كه عكس اين كار نيز درست نيست كه انسان وظيفۀ امروز را براى فردا بگذارد، چراكه فردا وظيفۀ خاص خود را دارد و به گفتۀ شاعر:
كار امروز به فردا نگذارى زنهار كه چو فردا برسد نوبت كار دگر است
در غرر الحكم ذيل گفتار حكيمانۀ بالا اين جمله آمده است:
«وَ إنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ عُمْرِكَ فَما هَمُّكَ بِما لَيْسَ مِنْ أجْلِكَ» اشاره به اينكه اگر خداوند عمرى فردا به تو بدهد، وسايل آن را فراهم مىكند و اگر در فردا عمرى نداشته باشى چرا بيهوده خود را مشغول فكر فردا كنى؟
💜گل یاسمن
گلهای یاسمن از خوشبوترین و خوشرنگترین گلهایی هستند که میتوانید ببینید.
حدود 200 گونه از درختچهها یا بوتههای یاسمن وجود دارد و یاس سفید
یکی از محبوبترین انواع این گل است.
بوتهی یاس به خاطر داشتن برگهای سبز براق و رایجهی عجیب و دلانگیزی که دارد.
اغلب برای کاشت در باغچهها و پوشاندن نردهها محبوبیت پیدا کرده است.
این گیاه از اواخر بهار تا فصل پاییز گل میدهد و گیاهی فوقالعاده برای باغ است و میتواند رنگ و زیبایی را به باغچهی شما اضافه کند.
#گل_یاسمن
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات آموزش نگهداری گلها✅✅✅
#آگلونما_برفی
از گونه های زیبای آگلونما مدل آگلونما برفی هست که بسیار زیباس و از بس مقاوم هست به گیاه آهنی معروفه
❤️محیط سایه با نور ملایم میخواد دو سه متری پنجره جنوبی بزاریدش و خاکش خشک شد سیرابش کنید
گلدان بزرگ ،جابجایی و آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگهاش میشه
نکته مهم دمای این گیاه هست بین ۱۵ تا ۳۰ درجه براش ایده آله
اگه گرما زیاد بشه براش برگهاش بیحال میشه
🌸در کوددهی به این گیاه نباید زیاده روی شود چون باعث سوختگی و لک روی برگاش میشه
کود سه بیست یا ۱۲.۱۲.۳۶ براش مناسبه
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ضروري جاني ۱۲-در دستشوئي از سخن گفتن بپرهيزيد. ۱۳-در سجده آخر نمازتان براي وسعت رزق دعا كنيد. ۱۴-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۴-دادن صدقه روزي را زياد ميكند (سائل را مرانيد حتي اگر با يك حبه انگور يا
زبان خوش).
۲۵-دائم الاوضو باشيد روزيتان زياد ميشود.
پيامبر فرمودند كسي كه وضويش باطل شود و تجديد نكند بر من جفا كرده (در حقيقت به خود جفا كرده ايم) اگر مشقت دارد، حداقل تيمم يا استغفار كنيد.
۲۶-اذيت و آزار نكردن، بخصوص در مورد همسايهها روزي را زياد ميكند.
۲۷-شستن ظروف روزي را زياد ميكند.
۲۸-جاروب كردن منزل روزي را زياد ميكند.
۲۹-ناخن گرفتن در روز جمعه مال و عمر را زياد ميكند.
۳۰-با لباس و بدن پاك و تميز در بستر خواب برود و آيه الكرسي بخواند بعداً بخوابد، روزي زياد ميشود.
۳۱-امام صادق عليه السلام ميفرمايند اگر قبل از غذا خوردن يادش رفت، وضو بگيرد، بعد از غذا وضو بگيرد، روزيش زياد ميشود.
۳۲-پيامبر (ص) فرمودند: حُسن خلق روزي را زياد ميكند. (حسن خلق، با مسخره كردن و يا مسخره شدن فرق دارد بلكه حسن خلق كسي دارد كه امورش طبق موازين شرع باشد. )
۳۳-پيش از طلوع آفتاب در حاليكه به كسي ظلم نكرده ۳۱۹ مرتبه بگوييد يا فَتّاح يا رَزّاق يا وَهّاب
۳۴-جهت وسعت روزي با حالت وضو، در مكان خلوت ۴۰۰ مرتبه بگوييد يا قاضي الحاجات.
۳۵-مدامت بر خواندن سوره ق براي ازدياد ثروت و دوست بسيار نافع است.
۳۶-در شب نيمه شعبان بين نماز مغرب و عشا بدون صحبت دعاي ذو اَناه را بخواند و در نيمه شب سه نوبت سوره ياسين (يس) را بخواند.
اول: بجهت طول عمر با بركت، دوم: براي غني شدن و جلب روزي الهي، سوم: براي رفع بليات ارضي و سمائي.
البته بعد از اتمام هر بار سوره يس اين دعا را بخواند.
اَللّهُمَ اِنَّكَ عَليمٌ ذُواَناة وَلا طاقَةَ لَنا فَاغْفِرلَنا
بِحِلمِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمين.
گوهر شب چراغ ۲/۲۹۴
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه آفتاب شرقی 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #تربیت_فرزند 🔹 قسمت بیستم و یکم #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴.mp3
14.79M
🔊 پاسخ استاد
به سـوالـی با محوریت
"تـمـــــایـل بـه #مـوسـیـقـی و
#پوشش_نامناسب دختر ۸ ساله "
🔸پاسخ به سوالات مخاطبین
🔹#پرسمـان_تربیتی
🔸قسمت: بیست و یکم
#فرزندان
#والدین_فعال
#مدیریت_تربیتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
▪️ اینجوری زندگیتو نابود کن
↩️ روایت یک داســــــتان زیبا و
یک نکته ی مهم!
با ارســـــال این پسـت برای عــزیزانتون
یک هدیـ🎁ـه معنوی زیبا تقدیمشون
کــنــــید🌹
┈┈••••✾•🍃💎🍃•✾•••┈┈
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه18 ️🌸🌿موضوع: روانشناسی پوشش 👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿 ✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج19خا3-00.12.11.mp3
11.62M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه19
️🌸🌿موضوع: سبک زندگی
👤مدرس: #حجه_الاسلام_داوودی_نژاد
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ انسان اگر توی بیابان گیر کنه و چیزی برای زنده ماندن پیدا نکنه، اجازه داره به اندازه ضرورت حتی مقداری از گوشت سگ مرده را بخورد تا زنده بماند... (این مسئله ممکنه در زندگی مشترک هم پیش بیاد)
⭕️ قسمت سی و دوم
🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج)
🔺محسن پوراحمد خمینی، روانشناس
🌼 #ادامه_دارد...
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐🌸 فرا رسیدن سالروز ولادت عقیله بنی هاشم
#حضرت_زینب کبری سلام الله علیها و روز #پرستار مبارک💐🌸
#میلاد_حضرت_زینب (س)
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اعتراض بر مجلس شوری اگر امر چنین است پس چرا فقط این امر در خلافت عمر عملی شد بلکه در خلافت عثمان بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعتراض بر حکمیت عبد الرحمن بن عوف
و عجیب تر از همه آنکه جلو اختیار همه را گرفت و تمام آن عدّه را تحت امر و فرمان عبد الرحمن بن عوف قرار داد؟!.
معلوم نیست روی چه ملاک شرعی و عرفی علمی و عملی عبد الرّحمن را آن قدر شاخصیّت داد (جز آنکه خویش نزدیک عثمان بود و یقین داشت طرف عثمان را نمی گذارد و دیگری را بگیرد) که در دستور خود گفت هر طرفی که عبد الرّحمن است حقّ است و با هر کس عبد الرحمن بیعت نماید باید دیگران تسلیم شوند وقتی خوب دقت کنیم میبینیم ایجاد دیکتاتوری نموده منتها بصورت شوری در آورد؟!.
و بقول امروزیها قانون دمکراسی بکلی بر خلاف این رویه و رفتار میباشد.
واقعا جای تعجب و تأسف است که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مکرّر فرموده که شبهای قبل هم با سلسله اسناد ذکر نمودم که علیّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ حیث دار [۱] .
و نیز فرمود: هذا علیّ فاروق هذه الامة یفرق بین الحقّ و الباطل [۲] .
چنانکه حاکم در مستدرک و حافظ ابو نعیم در حلیه و طبرانی در اوسط و ابن عساکر در تاریخ و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در کفایت الطالب و محبّ الدین طبری در ریاض النضره و حموینی در فراید و ابن ابی الحدید در شرح نهج و سیوطی در درّ المنثور از ابن عباس و سلمان و أبی ذر و حذیفه نقل نموده اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:
ستکون بعدی فتنة فاذا کان ذاک فالزموا علیّ بن أبی طالب فانّه اوّل من یصافحنی یوم القیمة و هو الصدّیق الاکبر و هو فاروق هذه الامة یفرق بین الحق و الباطل و هو یعسوب المؤمنین [۳] .
و در حدیث معروف عمّار یاسر است که با سلسله اسناد در لیالی ماضیه مفصلا عرض نمودم که آن حضرت بعمّار فرمود ان سلک الناس کلّهم وادیا و سلک علیّ وادیا فاسلک وادی علیّ و خلّ عن الناس یا عمّار علیّ لا یردّک عن هدی و لا یدلّک علی ردی یا عمّار طاعة علیّ طاعتی و طاعتی طاعة اللّه [۱] .
----------
[۱]: ۱) علی با حق و حق با علی میگردد«یعنی هر راهی علی برود آن راه حق است».
[۲]: ۲) این علی فاروق این امت است که جدائی میاندازد میان حق و باطل.
[۳]: ۳) زود است بعد از من فتنه ای برپا شود در آن موقع بر شما لازم است التزام رکاب علی را اختیار نمائید زیرا او اول کسی است که روز قیامت با من مصافحه مینماید او راست گو و فاروق این امت میباشد که تفریق مینماید بین حق و باطل او است پادشاه مؤمنین.
[۱]: ۱) اگر تمام مردم براهی میروند و علی براه دیگر پس راهی را برو که علی میرود و بی نیاز شود از مردم ای عمار علی تو را از هدایت بر نگرداند و دلالت بر هلاکت ننماید ای عمار اطاعت علی اطاعت من است و اطاعت من اطاعت خدا است.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357