چهار حاجت
(چهار حاجت)
مرحوم شيخ موسي نجل شيخ علي نجفي نقل فرمود:
بزيارت حضرت ثامن الائمه (عليه السلام) مشرف شدم دچار بيماري سختي شدم و در اثر آن ناخوشي هر دو چشمم آب سياه آورد بقسميكه جائي را نمي ديدم.
مبلغي هم پول داشتم صاحب خانه بعنوان قرض از من گرفت ومركبي هم داشتم كه صاحب خانه از من خريده بود نه پولي را كه طلب داشتم ميداد نه وجه مركب را و چند كتاب هم داشتم مفقود شد و از اين جهات بسيار دل تنگ بودم.
آنگاه با دل تنگي تمام نزد طبيب رفتم چون چشمانم را ديد دوائي را تجويز نمود و گفت تا سه روز آن را استفاده نما اگر بهبودي يافتي فبها اگر بهبودي نيافتي علاجي ندارد چون آب سياه آورده من بگفته او عمل كردم بهبودي حاصل نشد. لذا مايوس از همه جا شده رو به دارالشفاي حقيقي كه حرم حضرت رضا (عليه السلام) باشد شدم وقتي مشرف شدم بآنحضرت عرض كردم اي سيد من ميداني كه من براي تحصيل علوم دينيه آمدهام و اكنون چشمم چنين شده و حال شفاي چشمم و وصول طلبم و وجه مركب وكتابهاي خود را از حضرتت ميخواهم. از صبح كه بحرم مشرف شدم تا ظهر
مشغول گريه و زاري بودم آنگاه براي ظهر بمنزل رفتم و بعد از نماز و صرف نهار خواب مرا ربود وقتي از خواب بيدار شدم چشمانم را روشن و بينا ديدم با خود گفتم خوابم يا بيدار فوراً برخاستم و براه افتادم. اهل خانه چون مرا بينا ديدند تعجب كرده واز مرحمت حضرت رضا (عليه السلام) اظهار خوشحالي نمودند.
بعد از اين قضيه آن طلبي را كه داشتم با وجه مركب بمن رسيد وكتابهاي مفقود شده نيز پيدا شد.
(- دارالسلام محدث نوري. )
كجا روم كه بجز در گهت پناه ندارم
جز آستانه لطفت گريز گاه ندارم
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
مواضع و پاسخهای امام رضا (علیه السلام) به واقفیه: اشاره دقت در روایات و گزارشهای رسیده، نشان مید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱- نامه نگاری و مکاتبه
امام رضا (علیه السلام)، چنانچه در قسمت انگیزههای اقتصادی گفته شد، نامههایی را به سران اولیة وقف یعنی علی بن ابی حمزه بطائنی و زیاد بن مروان قندی و عثمان بن عیسی رواسی نوشت و به آنها دستور داد تا اموال پدر بزرگوارش (علیه السلام) را به او تحویل دهند. هرچند سران وقف اموال را برنگردانده و منکر فوت امام کاظم (علیه السلام) شدند ولی امام (علیه السلام) با پاسخهای روشن و قاطع خود، حجت را بر آنان تمام کرد [۱] و همچنین این نامههای امام (علیه السلام) و عدم فرمانبری وکلا، باعث بی اعتبار شدن [۲] وکلا و نیز باعث شناسایی و تمایز پیروان و یاران امام رضا (علیه السلام) - که ادامة زنجیرة شیعیان اثنی عشری از بین آنان بود – از واقفیان میگردید.
۲- پاسخ به شبهات (در قالب مناظره و مکاتبه)
برخی از شبهات واقفیه را در قسمتهای قبل برشمرده و در هر مورد به پاسخهای امام (علیه السلام) نیز اشاره کردیم، این شبهات معمولاً در قالب مناظره و گفتگو و نیز مکاتبه و نامه نگاری انجام میشد.
اولین و مهم ترین شبهه ای که واقفیان ایجاد کرده و به آن دامن میزدند. مسألة زنده بودن امام هفتم (علیه السلام) و در نتیجه مهدویت آن حضرت (علیه السلام) بود که چنان که گفته شد، به دنبال این شبهة اولیه، شبهات دیگر نیز مطرح میشد. امام رضا (علیه السلام) به مناسبات مختلف،
مسئلة زنده بودن پدر بزرگوارش را رد کرده و تأکید کردند که آن حضرت (علیه السلام) نیز همانند پدرانش از دنیا رفته و میراثش تقسیم شده است و همسرانش ازدواج کرده اند و مسلّماً اگر زنده میبود، میراثش تقسیم نمی گردید و زنانش ازدواج نمی کردند. [۱]
در مورد مسئلة مهدویت نیز امام رضا (علیه السلام) در ادامة احادیث وارده از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه:، قائم+ را چهارمین فرزند خود خواند [۲] و بدین ترتیب نه تنها مسئلة مهدویت خود- که سؤال برخی از افراد بود [۳] - را رد کرد بلکه مهدویت پدرش را نیز رد نمود.
همچنین احادیث فراوان امام رضا (علیه السلام) در مورد مسئلة امامت و اهمیت آن، علاوه بر این که پرده از بحران موجود در آن زمان در مورد این امر برمی دارد، نشان از فعالیت عمیق واقفیه در این راستا دارد که امام (علیه السلام) در موقعیتهای مختلف، آن را بیان و بر آن تأکید میورزد. چنان که از محمد بن عیسی یقطینی روایت شده که وی گفته است که زمانی که مردم در مورد امامت امام رضا (علیه السلام) دچار اختلاف شده بودند، مسائلی را که از آن حضرت (علیه السلام) سؤال شد و آن حضرت (علیه السلام) بدانها پاسخ داده بود را گرد آوردم، به پانزده هزار مسأله رسید. [۴]
این گفته، نشان دهندة وسعت و شدت بحران واقفیه است که
امام (علیه السلام) این گونه با آن درگیر بوده است و نیز نشان دهندة اهمیت مسأله است که باعث شده که امام (علیه السلام) وقت بسیاری برای آن صرف نماید.
لازم به ذکر است که در نتیجة این مذاکرات و گفتگوها، افرادی به حق و حقیقت رهنمون شده و در صراط مستقیم قرار گرفتند. برای نمونه حسین بن بشار میگوید که پس از رحلت امام کاظم (علیه السلام)، در حالی که اعتقاد به فوت امام کاظم (علیه السلام) و امامت امام رضا (علیه السلام) نداشته، به نزد امام رضا (علیه السلام) رفته و پس از گفتگو با امام (علیه السلام) به فوت امام کاظم (علیه السلام) و امامت امام رضا (علیه السلام) معتقد شده است [۱] و بدین ترتیب شبهة حیات امام کاظم (علیه السلام) از او رفع گردیده است.
----------
[۱]: ر. ک: صدوق، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، پیشین، ج ۲، ص ۱۰۴؛ طوسی، الغیبة، پیشین، ص ۶۵.
[۲]: بی اعتبار شدن در نزد اصحاب امام رضا (علیه السلام)، و کم اعتبار شدن در بین کسانی که ناآگاهانه و از روی اعتماد به آنان (وکلا) – به خاطر سابقة قبلی شان – به آنان گرویده بودند.
[۱]: برای نمونه ر. ک: صدوق، پیشین؛ طبرسی، پیشین؛ طوسی، اختیار معرفة الرجال، پیشین، ج ۲، صص ۷۷۳ و ۷۷۴، رقمهای ۹۰۲ و ۹۰۴.
[۲]: ابی جعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمة، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، ۱۴۰۵ ق، ص ۳۷۲.
[۳]: ابی جعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمة، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، ۱۴۰۵ ق، ص ۳۷۰.
[۴]: طوسی، الغیبة، پیشین، ص ۷۳.
[۱]: طوسی، اختیار معرفة الرجال، پیشین، ج ۲، صص ۷۴۶-۷۴۷، رقم ۸۴۷.
#فرقه_های_درون_شیعی
✍نعمت الله صفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#علم 🔹 علمی که اگه اونو نداشته باشی، هیچ علم دیگه ای به دردت نمیخوره❗️ ⬅️ قبل از هر علمی،باید این
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب
🔻زن در نگاه فیلسوفان غربی و کسانی که دم از آزادی زنان میزنند... و مقایسه آن با تفکر اسلامی
https://eitaa.com/zandahlm1357
چشم به راه - قسمت چهل و دوم.mp3
11.53M
🎬 قسمت: چهل و دوم
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 کارتون زیبای سلام بر ابراهیم 📀 قهرمانی ، جنگی ، هیجانی 💿 قسمت دوازدهم @zandahlm1357 #کارتون #انیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کارتون زیبای سلام بر ابراهیم
📀 قهرمانی ، جنگی ، هیجانی
💿 قسمت آخر
@zandahlm1357
#کارتون #انیمیشن #سلام_بر_ابراهیم
«سپهبد سلیمانی»؛ پدری که دو دختر به نام «زینب» داشت
حاج قاسم سلیمانی
همسر و دو فرزند شهید حسین محرابی با سردار سلیمانی دیداری داشتند که به گفته خانواده شهید، صمیمیت، شیرینی
این ملاقات را تکمیل کرده بود.
به گزارش مشرق، کم نیستند خانواده های
شهیدی که عزیزان خود را برای دفاع از اسلام و وطن فدا کرده و همیشه در معرض اتهام کسب مادیات بوده اند؛ اما شرایط این خانوادهها ثابت میکند که هنگام فدا کردن عزیز خود به منافع دنیوی چشمی نداشتند.
فراموش نشدن، کم ترین حقی است که خانوادههای شهید دارند و این بار سرداری از جنس انقلاب است که این حق را به نحو احسن ادا میکند.
همسر شهید حسین محرابی در مورد چگونگی فراهم شدن این دیدار میگوید: هنگامی که ما در هتل استقلال تهران برای دیدار خانوادههای شهدای مدافع حرم با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم، دخترم زینب در صحبتی که آن جا با سردار داشتند، قول یک دیدار خصوصی در منزل را از ایشان میگیرد و سردار بدون هیچ حرفی قبول میکنند.
مرضیه بلدیه در مورد احساس خود از حضور این سردار در منزل شهید توضیح میدهد: ما انتظار دیدار و حضور چهرههای انقلابی مانند حاج قاسم سلیمانی را داشتیم و برای ما باعث افتخار بود که یک سردار سپاه آن هم سردار سلیمانی در منزل ما حضور پیدا کنند.
وی حال و هوای دیدار را این گونه توصیف میکند: من و دخترانم حس نمی کردیم که یک مسؤول عالی رتبه با ما صحبت میکند؛ ذره ای احساس دوری یا رسمیت در برخوردهای سردار حس نمی شد و رابطه ای که در همان زمان کوتاه بین سردارسلیمانی و دختران من ایجاد شده بود از جنس پدردختری و صمیمیت، چاشنی این دیدار بود.
همسر شهید محرابی ادامه میدهد: این دیدار فراموش نشدنی برای ما تداعی کننده دیداری بود که با مقام معظم رهبری داشتیم و سردار را
که با رشادت و عملکرد خود در میدان جنگ، لرزه به تن دشمنان میاندازد، مانند عضوی از خانواده تصور میکردیم.
وی درباره حضور و تأثیر افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی نیز اضافه میکند: وجود چهرههایی مانند سردار سلیمانی که در جریان انقلابی به اسطوره تبدیل شده اند، میتواند برای نسل جوان کشور ما در ایثار و فداکاری برای اسلام و انقلاب اسلامی انگیزه ایجاد کند.
حفظ رابطه خالصانه با شهدا، توصیه سردار سلیمانی به دختر شهید
دختر شهید محرابی هم در ادامه از احساس خود نسبت به این دیدار میگوید: من هیچ احساس دوری از سردار نداشتم و از صمیم قلب مشتاق دیدار ایشان بودم؛ وقتی از ارادت قلبی خودم نسبت به سردار سلیمانی برای دوستانم میگفتم، من را با گفتن اینکه "چه طور کسی را الگوی خودت قرار داده ای که حتی یک بار هم او به شما سر نزده؟ " مسخره میکردند، اما اکنون با کمال افتخار میتوانم شیرینی این دیدار و رابطه پدر و دختری را به آنها یادآوری کنم.
زینب محرابی درباره نقل قول و توصیه سردار سلیمانی به خودش تشریح میکند: " عمو قاسم" به من گفت که من از این به بعد دو دختر به اسم زینب دارم و من را هم دختر خودش دانست و به حفظ رابطه خصوصی و خالصانه با شهدا به من توصیه کردند.
وی با اشاره به اینکه موقع رفتن، سردار سلیمانی درخواست من را برای حضور در اتاقم قبول کردند، تصریح میکند: سردار از محافظان و عکاس خواست که بیرون بمانند و من و " عمو قاسم" لحظاتی تنهایی صحبت کردیم و ایشان ضمن
تحسین من از اینکه عکس شهید جهاد و عماد مغنیه را در اتاقم داشتم، از شخصیت این دو شهید نیز برایم تعریف کردند.
دختر شهید محرابی وقوع اتفاقی جالب در این دیدار را نیز این گونه توضیح میدهد: خانواده دایی من که در این دیدار حضور داشتند از سردار درخواست کردند که به اختیار خودشان، نام دختردایی سادات من را که آرشیدا بود، تغییر بدهند و " عمو قاسم" نام زینب را برای او انتخاب کردند.
منبع خبر: ir mshrgh. /۱۰۲۶۰۲۳
#سرباز_قاسم_سلیمانی
https://eitaa.com/zandahlm1357
🇮🇷پویش بزرگ وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی
🔸این مسابقه از متن وصیتنامه سیاسی الهی شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار می گردد.
برای دانلود وصیتنامه و شرکت در مسابقه کافیست بر روی لینک زیر بزنید.
🏆جوایز پویش:
🎁۵۰ حلقه انگشتر عقیق یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی
✨۵۰ قواره چادر مشکی
⌛۵۰ عدد ساعت هوشمند
🔊۵۰ عدد اسپیکر بلوتوثی
⚽️۵۰عدد توپ فوتبال
🎊۵۰ قواره چادر نماز همراه با سجاده
لینک شرکت در مسابقه👇
https://www.digisurvey.net/u/Masjed/6bkp5
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
درب قلعه خیبر با بسته شدن درب قلعه و عبور سپاه یهود، امیرِ مؤمنان (علیه السلام) خود به تنهایی، از خ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جراحت صورت صفیه هنگام تکان خوردن درب قلعه
پس از جنگ خیبر وقتی صفیه دختر حُیّ بن اخطب یهودی نزد پیامبر اکرم (علیه السلام) آمد، حضرت به خاطر ایمنی از توطئه قومشان و همچنین تألیف قلوب قوم یهود، ابتدا صفیه را آزاد کرد، و او به اسلام مشرف شد، سپس او را به عقد خود درآورد که عکس العمل فوق العاده ای در بین یهود و مسلمانان داشت. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در صورت او جراحتی را مشاهده نمود، و کبودی در صورت او دیده میشد.
حضرت دلجویی نمود و به او فرمود: تو که دختر پادشاه هستی چرا این جراحت به صورت تو وارد شده؟
صفیه گفت:
هنگامی که علی بن ابی طالب (علیه السلام) بر پشت درب قلعه قرار گرفت درب را چنان تکان داد که تمام قلعه تکان خورد و آنچه روی او، از دیدبانها و دوربینها بود، فرو ریخت و همچنین تختی که من بر روی آن بودم لرزید و با صورت به زمین افتادم. در آن حال صورتم با گوشه تخت اصابت کرد و مجروح شد.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به او فرمودند:
ای صفیه! علی (علیه السلام) نزد خداوند بلند مرتبه است و شأن و مقامش بالاست، وقتی علی (علیه السلام) درب قلعه را تکان
داد نه تنها قلعه تکان خورد بلکه همه آسمانها و زمینهای هفت گانه و عرش الهی با غضب علی (علیه السلام) به لرزه درآمد. [۱]
----------
[۱]: . مشارق انوار الیقین ۱۷۰؛ بحار الانوار ۱۹ /۴۰؛ حلیة الابرار ۲/۱۶۱؛ مدینة المعاجز ۱/۴۲۶؛ شجرة طوبی ۲/۲۹۳.
#هفتمین_زیارت
#فاطمه_سادات_درچه_ای
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نصاری مسیحیان معتقدند که خداوند ذاتاً یکی است، مراد آنها از اقانیم (اب، ابن، روح القدس)، صفات همراه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بایزید بسطامی گوید: تمامی اسباب دنیا را جمع کردم و با طناب قناعت بستم و آن را در منجنیق صدق قرار دادم و به دریای یأس انداختم و مشغول استراحت شدم.
*
گفته شده: آبرومند کسی است که قناعت پیشه کند، و در برابر مردم آبروی خود نبرد. من دست طمع و حرص خود را کوتاه کردم و به بیچارگی گفتم: چشم.
عزیز النفس من لزم القناعة
و لم یکشف لمخلوق قناعه
نقضت یدی من طمعی و حرصی
و قلت لفاقتی سمعا و طاعة
تفسیر آیه و لقد زینا
در تفسیر آیه وَ لَقَدْ زَیَّنَّا السَّمٰاءَ الدُّنْیٰا بِمَصٰابِیحَ وَ جَعَلْنٰاهٰا رُجُوماً لِلشَّیٰاطِینِ [۱]، باید گفت:
مراد از شیاطین ستاره شناسان هستند که کلام آنها تیرانداختن در تاریکی است.
شیر
نام شیر وقتی از پستان دوشیده میشود، «صریف» است، وقتی چربی آن گرفته شد، «صریح» گویند، اگر آبی با آن مخلوط نشده باشد «مخیض» و هرگاه گرم باشد «قارص» و چون غلیظ باشد «رائب» و اگر خیلی ترش باشد «حاذر» گویند.
----------
[۱]: ۱) - ملک، ۵.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔰 سلسله سخنرانی های #زمانه_ات_را_بشناس 20 🌀 بازخوانی تحلیل های مهم #وقایع_تاریخی مقام معظم رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمانه ات را بشناس 21.MP3
5.19M
🔰 سلسله سخنرانی های #زمانه_ات_را_بشناس 21
🌀 بازخوانی تحلیل های مهم #وقایع_تاریخی مقام معظم رهبری
🎬 جلسه 1️⃣2️⃣
🎤 با تدریس #استاد_عبادی
👈برای آشنا شدن جوانان انقلابی با تحلیل های #تاریخی رهبری عزیز، در نشر این فایلها حتی با لینک خودتان، همکاری بفرمایید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
جنگ جمل هواخواهان عثمان در مكه اجتماع كردند. عبدالله بن عامر بن كريز استاندار معزول عثمان در بصره،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسيج كوفيان و پيوستن به امام (عليه السّلام)
اميرالمؤمنين (عليه السّلام) از ربذه به ذيقار وارد شد. در آن جا گروهى از مردم مدينه و سيصد تن از قبيلۀ «طى» به فرماندهى عدى بن حاتم طايى به آن حضرت ملحق شدند. اميرالمؤمنين (عليه السّلام) از اين محل، محمد بن ابى بكر و محمد بن عون را براى بسيج مردم كوفه اعزام داشت، اما با كارشكنى ابوموسى اشعرى حاكم كوفه نتيجه اى حاصل نشد. اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، امام حسن (عليه السّلام) و عمّار ياسر را فرستاد. پس از اعتراض امام حسن (عليه السّلام) به ابوموسى، حجر بن عدى و زيد بن صوحان مردم را به اطاعت از اميرالمؤمنين (عليه السّلام) فرا خواندند. در همان حال مالك اشتر به كوفه آمد و پس از تصرف دارالاماره وارد مسجد شد و بعد از برخورد قاطع با ابوموسى، حكم عزل او و نصب «قرظة بن كعب انصارى» به حكومت كوفه را اعلام داشت.
آن گاه مردم كوفه بسيج شدند و ۱۲۰۰۰ تن يا ۹۰۰۰ يا ۶۰۰۰ تن از راه صحرا و آب خود را در ذيقار به اميرالمؤمنين (عليه السّلام) رساندند. [۱]
----------
[۱]: . نگاه كنيد به: الامامة و السياسة، ج ۱، ص ۶۲ و تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۸۱ و اخبار الطوال، ص ۱۴۴ و تاريخ طبرى، ج ۴، ص ۴۷۷ به بعد و كتاب الفتوح، ج ۲، ص ۴۵۹ و مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۶۷ و نيز نگاه كنيد به: كوفه و نقش آن در قرون نخستين اسلامى، ص ۱۸۱.
#تاریخ_تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
✅زن، زندگی، آزادی به روایت منبع زرتشتی
🔹براساس کتاب صد در نثر و صد در بندهش (از منابع زرتشتی) زن باید صبح زود پس از شستن دست و صورت و نیایش، دست به سینه به نزد شوهر رفته و 9 بار به او سجده و نماز کند و بگوید چه امر میکنی تا فرمان برم.
📗صد در نثر و سد در بندهش ؛ص۱۳۸
✅ پاسخ به دروغگویی مخالفین شیعه در یک قرن اخیر، درباره نحوه گسترش مذهب تشیع در ایران:
❌ یکی از ادعاهای مشهور و جاهلانه برخی از مخالفین شیعه این بوده که مردم ایران، سنی بودند تا اینکه شاه اسماعیل آمد و با شمشیر همه را شیعه کرد!
✅ در حالیکه قبل از ظهور شاه اسماعیل یک سوم جمعیت ایران را شیعیان تشکیل داده بودند!
✍ چنانچه دکتر پارسادوست مینویسد:
▪️ توجه داشته باشیم هنگام قیام شاه اسماعیل یک سوم جمعیت ایران مذهب شیعه داشتند. آنان که زیر فشار مضاعف ستم حاکمان و آزار سنیان، ناگزیر به تقیه و مخفی نگه داشتن مذهب خود بودند، از برقراری رسمی مذهب شیعه و داشتن آزادی برای اعلام مذهب خود و اجرای مراسم آن خشنود بودند و شاه اسماعیل را یاری کردند▪️
📗کتاب شاه اسماعیل اول، تالیف پارسادوست، صفحه ۶۹۰
✅هخامنشیان در ملا عام مجرمین را اعدام می کردند.
اعدام ها در نزدیکی #تخت_جمشید صورت میگرفت، تا وحشت بر دل مردم مستولی شود!
بر تیرهای 9 متری اعدام صورت می گرفت.
👈برای ملی گرایانی که نه به هشتگ اعدام می نویسند
زمان هخامنشیان اعدام بوده اونم در ملا عام اتفاقا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
«كميته انقلاب سرخ ايران» و «جمهوري گيلان» در ۱۴ ژوئن، كالدول ظهور گروه جديدي را گزارش ميكند: «در ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كالدول در ۱۶ ژوئن ۱۹۲۰ مينويسد: «اوضاع سياسي ايران همچنان نامشخص و مبهم است. نيروهاي بلشويكي كه در انزلي مانده بودند، رشت را تصرف كرده اند. ارتش انگلستان تا قزوين عقب نشيني كرده است و در مورد مقاومت در برابر پيشروي احتمالي بلشويكها مردد است. دولت ايران هم طبق معمول مردد و ناتوان است. ساكنين استان ساحلي گيلان به پيروي از مردم تبريز اعلام استقلال كرده اند؛ اما تبريز تحت كنترل تشكيلاتي است كه مخالف بلشويكها هستند... رئيس الوزرا از شاه خواسته به منظور فايق آمدن بر مشكلات و برقرار ساختن آرامش، اختيارات كامل و بدون قيد و شرط به او بدهد. » [۲]
در تلگرام ۸ جولاي ۱۹۲۰، كالدول توضيحات بيشتري دربارة خطر جنگليها گزارش ميكند:
در سه ماه گذشته بلشويسم پيشرفت قابل توجهي در شمال ايران داشته است، به خصوص از هجدهم مي، كه بلشويكهاي روسي با حمله به بندرانزلي، نيروهاي انگليسي را تا رشت عقب نشاندند. پس از حمله بلشويك ها، از آنجا كه انتظار ميرفت مهاجمان به سرعت به داخل خاك ايران نفوذ كنند، بيشترين ترس و اضطراب بر تهران حكمفرما شد. با اين حال، بلشويكها چند روز در انزلي توقف؛ و هر چيزي را كه قابل حمل بود مصادره كرده و سپس به باكو بازگشتند... عقب نشيني عجولانه انگليسيها از رشت به شدت از اعتبار انگلستان كاست و چند روز بعد نيز رشت را تخليه كرده و به قزوين آمدند. قواي كمكي به سرعت از بغداد عازم قزوين شدند و چنانچه بلشويكها پيشروي كرده باشند انتظار ميرود در قزوين با مقاومت انگليسيها روبه رو شوند. با اين حال، آنها تاكنون تنها رشت و بنادر درياي خزر را اشغال كرده اند... شماري از روسها همچنان در گيلان و مناطق اطراف مستقر هستند. بلشويكها شمار زيادي از ايرانيان مقيم قفقاز را به
همراه خود به ايران آورده اند.
----------
[۲]: تلگرام كالدول، شماره ۱۹، ۱۱۵۳/۰۰. ۸۹۱، ۱۶ ژوئن ۱۹۲۰
📚از قاجار تا پهلوی
✍محمد قلی مجد
https://eitaa.com/zandahlm1357