#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (9) 1⃣ البته باید توجه داشت که #صنعت_سینما ی جهان بهصورتی گسترده و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (10)
1⃣ #آنگلوساکسونها ی آمریکایی برای فتحالفتوح در عرصهی جنگ جهانی دوم و رسمیت بخشیدن بر ابرقدرتیِ خود، بیش از آنکه از باروت و مهمات جنگی کمک گیرند، انبوهی از #آثار_سینمایی را روانهی اذهان جهانیان ساخته و فضای ذهنی ساکنان جهانی را به تسخیر خود درآوردند؛
2⃣ به عبارتی دیگر آمریکاییها برای رسمیت دادن بر ابرقدرتیشان، اگرچه در طی دوران #جنگ، هم سود سرشاری را از فروش تسلیحات برای خویش حاصل نموده و هم تسلیحات کشتار جمعی خود را بهصورتی کاملاً عملیاتی افتتاح کردند؛
3⃣ اما در این میان نقش اصلی در ترسیم ابرقدرتیِ ایالات متحده در عرصهی بینالملل محصول فعالیت هوشمندانهی #رسانهها ی آمریکایی و بالاخص #صنعت_سینما ی این کشور بود.
4⃣ #هالیوود توانست با ارائهی آثار هنری، ذهنیت جامعهی جهانی را بر باورپذیری ابرقدرتیِ این کشور متحول سازد و در عین حال به #انسان_آمریکایی چنین باوری را القا نماید که بر تمام جهانیان برتری دارد.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نظر مراجع تقلید درباره تشویق موسیقی دانان با توجّه به آیات و روایاتی که در بحث موسیقی گذشت روشن شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکم صریح موسیقی در فقه اسلامی چیست؟
[۱]
سؤال ۱ ابهامات و بحثهای فراوانی در خصوص «موسیقی» مطرح شده و گفته میشود که از نظر اسلام آن دسته از موسیقیهایی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد ممنوع است. خواهشمند است بیان شرعی روشن و صریحی را در خصوص منظور از مجالس لهو و لعب با ذکر مصادیقی از این قبیل مجالس در صدر اسلام یا زمان معاصر مرقوم فرمائید.
جواب منظور از مجالس لهو و فساد مجالس گناه آلودی است که برای عیّاشی و هوسرانی از سوی افراد بی بند و بار تشکیل میشود. آهنگهایی که
مناسب چنین مجالسی باشد حرام است هر چند به تنهایی و در خلوت انجام گیرد.
حضرت آیة اللّه العظمی مکارم شیرازی
جواب موسیقی اگر شهوت انگیز یا مفسده زا باشد حرام است و هم فقهاء عظام بر حرمت این دو قسم از موسیقی اتّفاق نظر دارند و اگر در فرمایش بزرگان، موسیقی لهوی و یا موسیقی مناسب مجالس لهو آمده است، برای این است که در قرآن شریف، اطلاق لهو الحدیث بر موسیقی حرام شده است «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ». [۱]
----------
[۱]: نسخه اصل استفتائات سؤال ۱ تا ۴ در آرشیو مؤسسه قرآنی تفسیر جوان موجود است.
[۱]: ۶ / لقمان.
حضرت آیة اللّه العظمی مظاهری
جواب به نظر اینجانب تبعا لبعض الاعلام من الفقهاء قدس اللّه ارواحهم حرمت موسیقی و غِناء حرمت محتوایی است و هر صوت و غِناء و موسیقی که در آن ترویج بی بند و باری و بی عفتی و یا برای عیّاشی و هوسرانان خودخواه و غیرمتعهّد و یا ترویج باطل و تخدیر افکار و به انحراف فکری کشاندن انسانها و یا از اسلام چهره ای ناخوشایند و خلاف سهولت و عدالت نشان دادن و … باشد امثال موارد در همه و همه غِناء و موسیقی اش هم حرام و عامل و خواننده و مستمع مرتکب دو حرام شده اند و ناگفته نماند با پاسخ مرقوم نیازی به رفع ابهام آنچه در سؤال آمده نمی باشد کما اینکه حتی اگر آیه ای از قرآن هم با غِناء خوانده شود برای ترغیب به کار حرام و باطل غِنای آن هم حرام میباشد چه برسد به غِناء و موسیقی نسبت به سنت و مسائل دیگر اسلامی.
........:
📚موسیقی از دیدگاه قرآن و حدیث
https://eitaa.com/zandahlm1357