💠🌱💠🌱💠
✨سلوک مهدوی
3⃣2⃣قسمت بیست و سوم
👌توصیه های شیخ رجبعلی خیاط برای رسدن به درجه ی سلوک مهدوی
1⃣-می گوید قلبتان را به خدا اختصاص بدهید درقلب غیر خدا نباشد ، برای صفای باطن و صفای قلب شیخ رجبعلی پیشنهادی داشت خواندن سوره ی صافات در صبح ها، خواندن سوره ی حشر در شب ها. شیخ رجب علی خیاط می گفت من به خدا گفتم خدایا هر عاشقی دوست دارد با معشوق خودش حرف بزند خدایا من می خواهم ببینم تو چه دوست داری آن رابخوانم ؟ که درعالم رویا به من گفتند برای ارتباط قلبی با خدا وعشق بیشترت با خدا دعای یستشیر را بخوان. این در مفاتیح است دعایی که آقا رسول الله(ص) به حضرت علی (ع) توصیه کرده هر صبح وهر شب بخوان که گنجی از گنج های مخفی ست.
2⃣ این دعاها را هیچ وقت به نیت ثوابش نخوانید برای نزدیک شدن به خدا بخوانید، خدایا این دعاها را می خوانم که تو از من راضی بشوی ، به این نیت خوانده شود.
👌 شیخ رجب علی خیاط می گفت خدایا این دعا را فقط برای خشنودی و رضای تو می خوانم(ما وقتی می خواهیم چند کار خیر انجام بدهیم نگاه می کنیم که کدام ثوابش بیشتر است، البته اشکالی ندارد مهم رضای خداست) گفت به نیت رضا و خشنودی خدا آن دعا راخواندم در عالم خواب پیغمبر (ص)را دیدم (البته خواب که می گوییم ، شیخ رجب علی عارف و عالم بود می فهمید که پیغمبر است ما که آدم عادی هستیم، پیغمبر را ندیده ایم نمی توانیم تشخیص بدهیم که پیغمبر (ص) است یا شیطان یا القای شیطان!! به همین خاطر به هر خوابی نمی شود اعتمادکرد .) به من گفت شیخ رجب علی در این 30 سال کجا بودی که تازه امشب آمدی؟! یعنی شیخ از همان اول باید تمام دعاها و اعمالت به نیت رضای خدا و به نیت خوشحالی خدا بود نه به نیت ثواب ، تا حالا کجا بودی؟!!
⚠️نکند یک وقتی فردای قیامت بشود بعد نامه اعمال مارا نشان بدهند خالی باشد بگویند خدایا ثواب های ما کو ؟خدا بگوید تمام این ثواب ها را فقط برای بهشت رفتن انجام دادی، برای من خدا انجام ندادی ،خدا ثواب را می دهد مهربان تر از این حرف هاست ولی کسی که اعمالش را برای ثواب و بهشت رفتن انجام می دهد نباید انتظار نداشته باشد فردای قیامت بالاهای بهشت راه بدهند ، دیگر انتظار نداشته باشد همنشین رسول الله (ص)بشود ،خدا بهشت می برد چون ثواب کرده ولی انتظار مقامات بالا راهم نباید داشته باشد، اعمال باید برای رضای خدا برای خوشحالی خدا باشد.
🔆 شیخ نخودکی اصفهانی آن عارف بزرگ چی گفته بود ؟گفت من پشیمانم که ای کاش تمامی این اعمال و ذکر ها را به نیت خوشحالی و قرب به امام زمان (عج)انجام می دادم این معرفت به امام زمان (عج)که می گویم اینجاست)یعنی اگر یک فردی پیدا بشود برای قرب به امام زمان (عج) انجام بدهد آن معرفتش بالاتر است.
❓ثواب مارابه چه چیزی می نویسند؟؟ ثواب های مارا به اندازه ی معرفت ما به امام زمان (عج)می نویسند هر چه قدر معرفت یک انسان بیشتر باشد ، ثواب هایش هم بیشتر است. در بعضی روایت ها می گویند زیارت امام حسین (ع)30 حج و بعضی می گویندثواب 60 حج و بعضی میگویند70روایت متفاوت است پس تناقض دارد؟؟روایت تناقض ندارد بلکه اختلاف درجه ی معرفتی آن فرد زائر است. هر چه درجه ی معرفت بالاتر ،ثواب هم بالاتراست.
3⃣- دعا برای تعجیل فرج امام زمان (ع)
هیچ وقت امکان نداشت شیخ علی خیاط صلوات بفرست آخرش و عجل فرجهم نگوید (من واقعا در تعجبم چه طور در بعضی مجالس مذهبی و دینی ما صلوات می فرستند ذکر می گویند، دعا می کنند بعد و عجل فرجهم را نمی گویند )
📜از امام صادق (ع)روایت داریم صلوات می فرستید صلوات راکامل بفرستید ناقص نفرستید!! گفت آقاصلوات ناقص چیست ..؟؟ گفت صلوات ناقص آن صلواتی است که فرستاده بشود و آخرش و عجل فرجهم گفته نشود .
🔹🔹ادامه دارد ....🔹🔹
💽برگرفته از فایل سلوک مهدوی شماره ۳
🎤استاد عبادی
#سلوک_مهدوی ۲۳
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نحوه رفتار مؤمنان با یکدیگر و با دیگران در عصر ظهور
#استاد_پناهیان
https://eitaa.com/zandahlm1357
رواق گنبد #حاتم_خانی
از #غرب به طرف #حرم مطهر و از #جنوب به #دارالسلام و از #شرق به #دارالسعادة و از #شمال به #گنبدالله_ورديخان ارتباط دارد،
#باني اين رواق #حاتم_بيک_اردوبادي از حاکمان عصر #صفوي ميباشد که شرح حال او در تاريخ مشهد خواهد آمد.
بر اثر گذشت زمان و سرايت رطوبت در بعضي نقاط از پايههاي اين رواق خرابيهائي ظاهر گشته و قسمتي از سنگهاي ازاره فرسوده شده بود، در سال 1349 شمسي اقدام به اصلاح و تعمير پايهها و تعويض سنگهاي ازاره و کتيبه سنگي بالاي آن گرديد و بدین صورت درآمد.
کف رواق از سنگ مرمر، ازاره به ارتفاع 67 / 1 متر از سنگ مرمر و شن و صيقلي پوشيده شده است،
#باني #گنبدحاتم خاني #حاتم_بيگ_اردوبادي از امراي دولت شاه عباس صفوي بوده و در حدود سال #1010 هجري بنا شده است.
در سمت #شمال گنبد حاتم خاني #صفهاي است بزرگ و ممري که از آن با يک پيچيدگي به #گنبد الله ورديخان ميروند،
کف اين راهرو سنگ مرمر و ازاره آن به ارتفاع 50 / 1 متر سنگهاي منبت و سقف آن کاشي معرق است، ابعاد گنبد حاتم خاني بدين قرار است عرض 30 / 7 متر طول 5 / 13 و ارتفاع 60 / 11 متر. کف گنبد حاتم خاني با سنگ مرمر فرش شده و ازاره آن به ارتفاع 50 / 1 متر از سنگهاي منبت است از بالاي کتيبه تا سقف کاشي نصب است، اين کاشيها از نوع معرق با رنگهاي گوناگون ميباشد و با نقش و نگارها که منتهاي ظرافت و هنر و زيبائي در آنها به کار گرفته شده است و بسيار ممتاز و نفيس هستند.
در سال #1346 شمسي که رواق #دارالسلام توسعه يافته و نوسازي شده است در ضلع جنوبي گنبد حاتم خاني علاوه بر ممر سابق که وسيع گريده راهروي وسيع ديگر
راهروي وسيع ديگري هم به دارالسلام گشوده شده که موجب تسهيل آمد و رفت زائران شده است.
.در زير #طاق اين رواق #کتيبه اي به خط ثلث بسيار زيبا به رنگ #قرمز در زمينه لاجوردي زينتبخش رواق ميباشد در آن #سوره مبارکه #هل_اتي علي الانسان نوشته شده است
و در بالاي ازاره قصيدهاي به خط نستعليق روي سنگ منبتکاري شده و در #طرفين دري که به #گنبد الله ورديخان ميروند سوره مبارکه #نصر و #توحيد
نوشته شده است
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕برنامه هفتگی کانال
مجله تازنده ایم رزمنده ایم📰👓
#شنبه📖آیه گرافی📚نهج البلاغه🌳گل وگیاه🌍 صفحه سبک زندگی
👨👩👧👦اتاق مشاور📂داستان
#یکشنبه📖آیه گرافی📝احکام 📡امر به معروف 👨👩👧👦اتاق مشاور📂داستان
#دوشنبه 📖آیه گرافی👼فرزند سالم 🔬پزشکی📜اولیاء الله📂داستان
#سه شنبه📖آیه گرافی 💑همسرداری🎓موضوع بصیرتی🖋کلاس مربی📂داستان
#چهارشنبه📖آیه گرافی⏱نماز
💅حجاب🔍پرسش و پاسخ🌍حکایت
📂داستان
#پنج شنبه📖 آیه گرافی🌍تدبر در قرآن⚰معاد شناسی
تست هوش💠آیه درمانی📂داستان
#جمعه 📖آیه گرافی☀️مهدویت 💻آیا می دانید😂لبخند📂داستان
با ما همراه باشید👇👆
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......:
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
💠💠💠💠💠💠💠
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_54
وقال عليه السلام :
لاَ غِنَى كَالْعَقْلِ، وَلاَ فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَلاَ مِيرَاثَ كَالاَْدَبِ، وَلاَ ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.
هيچ«ثروتى»چون«عقل»نيست. هيچ«فقرى»چون«جهل»نيست. هيچ«ميراثى»چون«ادب»نيست. هيچ«پشتيبانى»چون«مشورت»نخواهد بود.
روايات اسلامى نيز درباره اهميت عقل فوق حد احصا و شمارش است. مرحوم کلينى در جلد اول کافى در کتاب العقل والجهل احاديث بسيار فراوان و پرمايه اى درباره اهميت عقل از پيغمبر اکرم و امامان معصوم(عليهم السلام) نقل
کرده است.
درباره اهميت عقل همين بس که اگر عقل و تدبير باشد همه چيز به دنبال آن خواهد آمد مال و ثروت را با عقل و تدبير به دست مى آورند، مقام و شخصيت نيز زاييده عقل است و آسايش و آرامش و سعادت دو جهان با عقل حاصل مى شود.
به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه در قرآن مجيد واژه عقل و علم و مشتقات آنها 880 مرتبه آمده است و اين نشانه اهميت فوق العاده قرآن و اسلام به مسأله عقل است.
ابن ابى الحديد بخشى از آن را در شرح خود ذيل همين کلام حکمت آميز از کتاب کامل مبرد نقل کرده از جمله اين که رسول خدا فرمود: «ما قَسَمَ لِلْعِبادِ أفْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ فَنَوْمُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجاهِلِ وَفِطْرُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ صَوْمِ الْجاهِلِ وَ إقامَةُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ شُخُوصِ الْجاهِلِ وَما بَعَثَ اللّهُ رَسُولاً حَتّي يَسْتَکْمِلَ الْعَقْلَ وَحَتّي يَکُونَ عَقْلُهُ أفْضَلَ مِنْ عُقُولِ جَميعِ أُمَّتِهِ; خداوند هيچ نعمتى را برتر از عقل در ميان بندگانش تقسيم نکرده است. خواب عاقل از شب زنده دارى جاهل (و عبادت شبانه او) برتر و روزه نگرفتنش از روزه (مستحبى) جاهل برتر و توقفش از سفر جاهل (براى اطاعت پروردگار يا جهاد) مهم تر است و خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نکرد مگر اين که عقلش کامل شد و عقل او برتر از عقول تمام امتش بود.
ابن ابى الحديد بخشى از آن را در شرح خود ذيل همين کلام حکمت آميز از کتاب کامل مبرد نقل کرده از جمله اين که رسول خدا فرمود: «ما قَسَمَ لِلْعِبادِ أفْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ فَنَوْمُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجاهِلِ وَفِطْرُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ صَوْمِ الْجاهِلِ وَ إقامَةُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ شُخُوصِ الْجاهِلِ وَما بَعَثَ اللّهُ رَسُولاً حَتّي يَسْتَکْمِلَ الْعَقْلَ وَحَتّي يَکُونَ عَقْلُهُ أفْضَلَ مِنْ عُقُولِ جَميعِ أُمَّتِهِ; خداوند هيچ نعمتى را برتر از عقل در ميان بندگانش تقسيم نکرده است. خواب عاقل از شب زنده دارى جاهل (و عبادت شبانه او) برتر و روزه نگرفتنش از روزه (مستحبى) جاهل برتر و توقفش از سفر جاهل (براى اطاعت پروردگار يا جهاد) مهم تر است و خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نکرد مگر اين که عقلش کامل شد و عقل او برتر از عقول تمام امتش بود.
در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «صَديقُ کُلُّ أمْرء عَقْلُهُ وَعَدُوُّهُ جَهْلُهُ; دوست هر کس عقل اوست و دشمنش جهل اوست».
در نقطه مقابل عقل جهل و نادانى بدترين فقر و تنگدستى است، زيرا انسان جاهل و نادان هم ثروتش را از دست مى دهد و هم آبرو و حيثيتش را و در يک کلمه دين و دنيايش را تباه مى کند.
البته منظور از عقل، همان گونه که در روايات اسلامى آمده همان هوش و فراستى است که انسان را به خدا و اطاعت او نزديک مى کند و از زشتى ها دور مى سازد. در دنياى ديروز و امروز افراد ظاهراً عاقلى بوده اند که سال ها بر کشورهايى حکومت کرده اند ولى بسيارى از آنها فاقد عقل به معنايى که در بالا آمد بوده اند. هوش و ذکاوت آنها نوعى شيطنت بوده است، همان گونه که در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که بعضي از ياران آن حضرت درباره عقل از محضرش سؤال کردند فرمود: «ما عُبِدَ بِهِ الرَّحْمانُ وَاکْتُسِبَ بِهِ الْجِنانُ; عقل چيزى است که انسان به وسيله آن خدا را پرستش مى کند و بهشت را به دست مى آورد». راوى عرض کرد مى گويند معاويه عاقل است؟ فرمود: اين نوعى شيطنت شبيه عقل است و عقل نيست
اما در مورد ادب همين بس که اميرمؤمنان على(عليه السلام) در حديثى که در غررالحکم آمده مى فرمايد: «خَيْرُ ما وَرَّثَ الاْباءُ لِلاْبْناءِ الاْدَبُ; بهترين چيزى که پدران براى فرزندان به ارث مى گذارند ادب است». و در حديث ديگرى در همان کتاب از آن حضرت مى خوانيم: «قَليلُ الاْدَبِ خَيْرٌ مِنْ کَثِيرِ النَّسَبِ; کمى ادب بهتر از برجستگى بسيار نسب است».
منظور از ادب حسن معاشرت با مردم و تواضع در برابر خلق و خالق و برخورد پسنديده با همه افراد است.
معنى اصلى واژه ادب دعوت کردن است و از آنجايى که اخلاق نيک و برخورد شايسته مردم را به خوبى ها دعوت مى کند آن را ادب ناميده اند.
جمله زيبايى نيز از حکيم ايرانى بزرگمهر در اين زمينه نقل شده است که مى گويد: بهترين ميراثى که پدران براى فرزندان گذارده اند ادب است، زيرا کسى که داراى ادب باشد به وسيله آن مى تواند اموال فراوانى کسب کند; ولى اگر پدر مال فراوانى بدون ادب براى فرزند گذاشته باشد فرزند با بى ادبى و نادانى همه را تلف کرده و از مال و ادب تهى دست مى شود.
آنچه امام(عليه السلام) درباره مشورت در اينجا بيان فرموده و آن را بهترين پشتيبان شمرده است مطلبى است که به تعبيرات ديگر در ساير سخنان امام(عليه السلام) وارد
شده است.
حقيقت اين است که اسلام دين استبداد به راى نيست; اسلام مى گويد: خداوند تمام علم و دانش و عقل را به يک يا چند نفر نداده بلکه در ميان بندگان خدا تقسيم کرده است. اگر کسى مى خواهد به کمالِ علم و دانش و عقل برسد بايد از افکاردیگران استفاده کند
و چه بسا يک مشورت، جلوى خطاهاى بسيارى را مى گيرد به خصوص اين که کسى که قصد کارى را دارد آنچه را مطابق ميل اوست بر غير آن ترجيح مى دهد و نمى تواند به قضاوت بى طرفانه بنشيند و به همين دليل ممکن است گرفتار اشتباهات وسيعى شود; اما افرادى
که از محدوده کار او خارجند بهتر و روشن تر مى توانند درباره آن قضاوت
و داورى کنند.
همان گونه که در روايات متعدد وارد شده بايد طرف مشورت عاقل و خداترس و راستگو و راز نگه دار و شجاع و خيرخواه باشد تا بتوان از مشورت او بهره گرفت.
درست است که غير معصومين ممکن است گرفتار خطا شوند; ولى ضريب خطا در يک نفر هر قدر باشد در دو نفر نصف مى شود و در ده نفر به يک دهم مى رسد و احتمال آن بسيار کمتر مى شود، از اين رو نقل است که مرد عربى مى گفت: من هرگز مغبون نمى شوم مگر اين که تمام قبيله من مغبون شوند. به او گفتند: چرا و چگونه؟ گفت: براى اينکه من بدون مشورت آنها کارى انجام نمى دهم. اگر همه اشتباه کنند آن گاه من هم اشتباه مى کنم.
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و
انشالله با عمل به حکمت ها ،
🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه
https://eitaa.com/zandahlm1357