🍃💔
#وفات_ام_البنین ⚫️
شب وفات مادر حضرت علمدار🏴
✅ آیت الله العظمي حاج سيد محمد حسيني ميفرمود:
شخصي در #عالم مکاشفه، حضرت ابالفضل العباس را ديد و عرض کرد: آقا جان! حاجتي دارم و نميدانم براي روا شدن آن به چه کسي متوسل شوم؟
قمر بنيهاشم فرموده بود: به مادرم ام البنين #متوسل شوید.
📚ستاره درخشان مدینه حضرت ام البنین(س) ، ص ۱۴۲
https://eitaa.com/zandahlm1357
مداحی آنلاین - من از همیشه تنهاتر - محمدرضا طاهری.mp3
6.3M
🔳 #وفات_حضرت_ام_البنین(س)
🌴من از همیشه تنهاتر
🌴میون این مدینه ام
🎤 #محمدرضاطاهری
https://eitaa.com/zandahlm1357
گمان مکن پسرت ناتنیبرادر بود
قسم به عشق، کنارم حسین دیگر بود
منال ام بنین و ببال از عباس
تو شیرمادر و شیر تو شیرپرور بود
سقوط قلعهی خیبر اگر به نام علیست
فرات، خیبر دیگر؛ یل تو حیدر بود
🏴 #وفات_حضرت_ام_البنین(س)
#تسلیٺ_باد🥀
.......:
@zandahlm1357
#هرروزیک_آیه
✨الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ
✨وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ
✨لِلطَّيِّبَاتِ أُولَئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ
✨لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ﴿۲۶﴾
✨زنان پليد براى مردان پليدند
✨و مردان پليد براى زنان پليد
✨و زنان پاك براى مردان پاكند
✨و مردان پاك براى زنان پاك
✨اينان از آنچه در باره ايشان
✨مى گويند بر كنارند براى آنان
✨آمرزش و روزى نيكو خواهد بود (۲۶)
📚سوره مبارکه النور
✍آیه ۲۶
.......:
@zandahlm1357
- ناشناس.mp3
16.03M
🍂||• سورة الجاثية •||🍂
• القارئ ؛ #عمر_عبدالعزيز
• قراءة خاشعة ١٤٤٠هـ
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی ☀️ 6⃣4⃣ قسمت چهل و ششم ⬅️ ادامه ی بحث رابطه با خود 👇👇 2⃣قسمت دوم←علم آم
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی ☀️
7⃣4⃣ قسمت چهل و هفتم
⬅️ادامه بحث←علم آموزی
⚠️منتظری که عاقلانه رفتار نکند، منتظری که علمش را نداشته باشد باعث اذیت و آزار امام عصر بقیة الله است.
📃امام زمان (عج) در توقیعی که به محمد بن هلال کرخی می نویسد کتاب ″احتجاج، ج2، ص474″ می گوید؛ «قَدْ آذَانَا جُهَلَاءُ الشَّیعَةِ وَ حُمَقَاؤُهُمْ» (خیلی روایت تکان دهنده هست) امام زمان (عج) می گوید؛ همانا جاهلان شیعه و احمق های آنها من را اذیت می کنند یا ما اهل بیت را دارند اذیت می کنند.
⁉️جاهل شیعه چه کسی است؟ احمق شیعه چه کسی است؟ هر بی سواد.. نه بلکه فردی که رفتارش جاهلانه هست رفتار حماقت آمیز است. کسی که دنبال علم نرود این یک سرنوشتی هست برای آن فرد! چرا ما دنبال علم آموزی نمی رویم؟ چرا ما دنبال کسب معرفت درست نمی رویم؟
⁉️این زندگی عقلانی چه ربطی به علم آموزی دارد؟ یعنی هر کسی که به مدرسه و دانشگاه نرود، بی عقل است؟ نه منظور ما اصلا به هیچ عنوان این نیست، بلکه کسی که دنبال علم آموزی برود علم صحیح البته، بهتر می تواند عاقلانه تر و زیباتر رفتار کند! عاقلانه بودن کارهایش بیشتر است.
✅عزیزان من و شما فقط نباید دعا کنیم خدایا ما را از سربازان امام زمان (عج).. چرا دعاهای حداقلی انجام می دهیم؟ دعای بالاتر و دعای سطح بالاتر انجام بدهیم چه اشکالی ایجاد می کند! مگر آیه ی قرآن نمی گوید در خطابی که مومنین به خدای متعال می گوید؛ «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماما» [74/ فرقان] ما را امام متقین قرار بده. چرا دعاهایمان سطح پایینی و حداقلی باشد برای چه؟؟
💠خدای متعال وقتی می خواهد جالوت را به عنوان رهبر قومی انتخاب بکند در آیه ی[247] بقره می گوید؛ «وَ زَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْم» ما از لحاظ علمی و جسمی کمکش کردیم. پس علم آموزی، علم برای رهبری یک قوم و برای اینکه جمعیتی را هدایت بکنیم خیلی نیاز است.
⚠️شما اگر بخواهید کسی را به سمت امام زمان (عج) و مهدویت بیاوری اگر درست ضعیف باشد.. می گوید ول کن بابا اگر راه مهدویت آب و نون داشت و خوب بود، حداقل این بنده خدا درسش یک تغییری می کرد و نمرات خوبی می گرفت. یعنی نمره ی بد گرفتن من و شما را ربط می دهند به مهدویت، پس همه چیز مهم است.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (6)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 47
💠☀️💠☀️💠☀️💠
_________________
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
🕯 #نکته
🎪منتظر #امام_زمان
یعنی دلی که بی تاب است و آرام ندارد تـــــــا خود روز آمدنش!
👆 اینگونه که باشد انتظارت،
خودش به دیدارت می آید همین امروز وفردایی!
--------------------------
حکایت امام معصوم،حکایت کعبه است که مردم باید سراغش بیایند و قربان صدقه اش بروند!
🎪حالا دستت آمدچرا #امام_زمان(عج) ظهور نمیکند؟
🌴هرگزشده کعبه سراغ من وتو بیاید؟!
🚶راهی شویم سمتش!
--------------------------
https://eitaa.com/zandahlm1357
AUD-20150826-WA0012.mp3
3.43M
👆👆👆
🔊 ✨ضمانت امام رضا برای آزادی غارت کننده خانه اش ✨
🎤 سخنران : علیرضا پناهیان
.......:
@zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
https://eitaa.com/zandahlm1357
⭕️ بخشی از وصیت نامه #شهید محمودرضا بیضایی
🔹تمام دنیا جمع شده اند؛ تمام استکبار، کفار، صهییونیست ها، مدعیان اسلام آمریکایی، وهابیون آدمکش بی شرف، همه و همه جبهه ی واحدی تشکیل داده اند و هدفشان شکستِ اسلام حقیقی و عاشورایی به رهبریِ ایران و هدفشان شکستِ نهضت زمینه سازان ظهور است و بس. در این فضای فتنه آلود، متأسفانه بسیاری از مسلمین ناآگاه و افراطی نیز همراه شده اند تا این علم و این نهضت زمینه ساز را به شکست بکشانند که اگر این اتفاق بیفتد سال ها و شاید صدها سال دیگر باید شیعه خونِ دل بخورد تا تحقق وعده الهی را نزدیک ببینند.
👈"کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا"؛ این یعنی اینکه همه ما شب انتخابی خواهیم داشت که به صف عاشوراییان بپیوندیم یا از معرکه جهاد بگریزیم و در خون ولی خدا شریک باشیم. ان شاءالله در پناه حق و تا [تحقق] وعده الهی و یاری حکومت ایشان خواهیم جنگید.
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕برنامه هفتگی کانال
مجله تازنده ایم رزمنده ایم📰👓
#شنبه📖آیه گرافی📚نهج البلاغه🌳گل وگیاه🌍 صفحه سبک زندگی
👨👩👧👦اتاق مشاور📂داستان
#یکشنبه📖آیه گرافی📝احکام 📡امر به معروف 👨👩👧👦اتاق مشاور📂داستان
#دوشنبه 📖آیه گرافی👼فرزند سالم 🔬پزشکی📜اولیاء الله📂داستان
#سه شنبه📖آیه گرافی 💑همسرداری🏘نکته و تجربه🎓موضوع بصیرتی🖋کلاس مربی📂داستان
#چهارشنبه📖آیه گرافی⏱نماز
💅حجاب🔍پرسش و پاسخ🌍حکایت
📂داستان
#پنج شنبه📖 آیه گرافی🌍تدبر در قرآن⚰معاد شناسی
تست هوش💠آیه درمانی📂داستان
#جمعه 📖آیه گرافی☀️مهدویت 👂روایت تاریخ 💻آیا می دانید😂لبخند📂داستان
با ما همراه باشید👇👆
@zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕برنامه هفتگی کانال
مجله تازنده ایم رزمنده ایم📰👓
#شنبه📖آیه گرافی📚نهج البلاغه🌳گل وگیاه🌍 صفحه سبک زندگی
👨👩👧👦اتاق مشاور📂داستان
#یکشنبه📖آیه گرافی📝احکام 📡امر به معروف 👨👩👧👦اتاق مشاور📂داستان
#دوشنبه 📖آیه گرافی👼فرزند سالم 🔬پزشکی📜اولیاء الله📂داستان
#سه شنبه📖آیه گرافی 💑همسرداری🏘نکته و تجربه🎓موضوع بصیرتی🖋کلاس مربی📂داستان
#چهارشنبه📖آیه گرافی⏱نماز
💅حجاب🔍پرسش و پاسخ🌍حکایت
📂داستان
#پنج شنبه📖 آیه گرافی🌍تدبر در قرآن⚰معاد شناسی
تست هوش💠آیه درمانی📂داستان
#جمعه 📖آیه گرافی☀️مهدویت 👂روایت تاریخ 💻آیا می دانید😂لبخند📂داستان
با ما همراه باشید👇👆
@zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......:
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
💠💠💠💠💠💠💠
ای وجه رب العالمین هو یا امیر المومنین
ای قبله ی اهل یقین هو یا امیر المومنین
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_78
ومن كلام له عليه السلام : للسائل لما سأله: أَكان مسيرنا إِلى الشام بقضاءٍ من الله وقدر؟ بعد كلام طويل هذا مختاره:
طوَيْحَكَ! لَعَلَّكَ ظَنَنْتُ قَضَاءًلاَزِماً، وَقَدَراًحَاتِماً وَلَوْ كَانَ ذلِكَ كَذلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ والْعِقَابُ، وَسَقَطَ الْوَعْدُ وَالْوَعِيدُ. إِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً، وَنَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَكَلَّفَ يَسِيراً، وَلَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَأَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً، وَلَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً، وَلَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً، وَلَمْ يُرْسِلِ الاََْنْبِيَاءَ لَعِباً، وَلَمْ يُنْزِلِ الكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً، وَلاَ خَلَقَ السَّماوَاتِ وَالاََْرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلاً، .
سخن ذيل را امام(ع) در پاسخ آن مرد شامى فرمود كه از او پرسيدآيا مسير ما بسوى شام به قضا، و قدر خداوند است.؟
-البته اين سخن طولانى بوده كه قسمتى از آن بر گزيده شده-
واى بر تو(اى مرد شامى كه گمان ميكنى قضا و قدر به معنى اجبار است) گويا تو گمان كردى قضاء لازم و قدر حتمى را.
اگر چنين بود ثواب و عقاب و وعد و وعيد الهى بيهوده بود، خداوند سبحان بندگان خود را امر كرده و مخير ساخته، و نهى كرده و بر حذر داشته، و تكاليف آسانى بر دوش آنان گذارده، هرگز تكليف سنگينى نكرده، و در برابر كار كم پاداش زياد قرار داده و هيچگاه كسى از روى اجبار او را معصيت نكرده و اطاعت از روى اكراه نبوده. و پيامبران را بيهوده نفرستاده و كتب آسمانى براى بندگان را عبث نازل نكرده است، آسمانها و زمين و آنچه در ميان آنها استباطل و بى هدف نيافريده، «اين گمان كسانى است كه كافرند واى بر كافران ازآتش دوزخ» (سوره انبياء(21) ،آيه27.)
شرح و تفسير
دلايل بطلان مکتب جبر
اين کلام پربار همان گونه که در ذکر اسناد آن آمد، از سخنان مهم و معروفى است که از امير مؤمنان على(عليه السلام) در زمينه قضا و قدر (و جبر و اختيار) نقل شده و يکى از بهترين طرق حل اين مسئله است. مرحوم سيّد رضى بخشى از آن را گزينش کرده و صدر حديث را نياورده است.
ما براى روشن شدن محتواى حديث به طور کامل صدر آن را از کتاب کافى مى آوريم و آن چنين است: امير مؤمنان على(عليه السلام) پس از بازگشت از جنگ صفين در کوفه بود که پيرمردى آمد در برابر آن حضرت دو زانو نشست و عرض کرد: اى امير مؤمنان به ما خبر ده که آيا رفتن ما به سوى اهل شام به قضا و قدر
الهى بود؟
امير مؤمنان(عليه السلام)فرمود: آرى اى پيرمرد. شما هيچ تپه اى را بالا نرفتيد و هيچ دره اى را فرود نيامديد مگر اين که به قضا و قدر الهى بود.
پيرمرد گفت: اگر چنين باشد پس ما در برابر اين همه زحمت اجر و پاداشى نخواهيم داشت.
امام(عليه السلام)فرمود: خاموش باش اى پيرمرد! به خدا سوگند خداوند پاداش بزرگى براى شما در مسير اين راه قرار داد و همچنين در توقف هايى که داشتيد و نيز در بازگشتتان. شما در هيچ يک از اين حالات مکره و مجبور نبوديد.
پيرمرد سؤال کرد: چگونه ما مکره و مجبور نبوديم در حالى که رفت و آمد ما تمام به قضا و قدر الهى بود؟
امام(عليه السلام) فرمود: (بقيه همان گونه است که در نهج البلاغه آمده است).
مرحوم سيّد رضى از اين حديث شريف به اين چند جمله قناعت کرده مى گويد: «اين بخشى از کلام امام(عليه السلام)است که به سؤال کننده شامى هنگامى که پرسيد: آيا رفتن ما به شام به قضا و قدر الهى بود بعد از سخنى طولانى بيان فرمود که گزيده اش اين است»; (وَمِنْ کَلاَم لَهُ(عليه السلام): لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا سَأَلَهُ: أَکَانَ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاء مِنَ اللَّهِ وَقَدَر؟ بَعْدَ کَلاَم طَوِيل هَذَا مُخْتَارُهُ).
امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن چنين مى فرمايد: «واى بر تو شايد گمان کردى منظورم قضاى لازم و قدر حتمى است (و مردم در کارهايشان مجبورند و اختيارى از خود ندارند)»; (وَيْحَکَ! لَعَلَّکَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لاَزِماً، وَقَدَراً حَاتِماً!(1)).
سپس افزود: «اگر چنين بود، ثواب و عقاب الهى به يقين باطل مى شد و وعده و وعيد ساقط مى گشت»; (لَوْ کَانَ ذَلِکَ کَذَلِکَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ، وَسَقَطَ الْوَعْدُ وَالْوَعِيدُ).
يعنى چگونه ممکن است خداوند کسى را به کار خوب مجبور کند و بعد به او پاداش دهد يا مجبور به گناه سازد بعد او را مجازات نمايد؟ اين کارى ظالمانه و غير عادلانه است و چگونه ممکن است به کسى که از خود اختيار ندارد وعده بدهند که اگر فلان کار نيک را انجام دهى پاداشى چنين و چنان به تو خواهيم داد و يا تهديد کنند که اگر فلان کار بد را انجام دادى چنين و چنان کيفر داده خواهى شد؟ به يقين اين وعد و وعيد لغو و بيهوده است.
آيا به کسى که بر اثر بيمارى رعشه، دست او پيوسته بى اختيار مى لرزد مى توان گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مى دهيم و اگر لرزش را ادامه دهى مجازاتت مى کنيم؟ اگر کسى چنين بگويد همه مردم او را نادان و بى خبر مى خوانند.
در حديث کافى اين جمله هاى امام(عليه السلام) که در حقيقت تالى فاسد قول به جبر است به صورت مشروح ترى آمده است، مى فرمايد: «لَوْ کَانَ کَذَلِکَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ وَالاَْمْرُ وَالنَّهْيُ وَالزَّجْرُ مِنَ اللَّهِ وَسَقَطَ مَعْنَى الْوَعْدِ وَالْوَعِيدِ فَلَمْ تَکُنْ لاَئِمَةٌ لِلْمُذْنِبِ وَلاَ مَحْمَدَةٌ لِلْمُحْسِنِ وَلَکَانَ الْمُذْنِبُ أَوْلَى بِالاِْحْسَانِ مِنَ الْمُحْسِنِ وَلَکَانَ الْمُحْسِنُ أَوْلَى بِالْعُقُوبَةِ مِنَ الْمُذْنِبِ تِلْکَ مَقَالَةُ إِخْوَانِ عَبَدَةِ الاَْوْثَانِ وَخُصَمَاءِ الرَّحْمَنِ وَحِزْبِ الشَّيْطَانِ وَقَدَرِيَّةِ هَذِهِ الاُْمَّةِ وَمَجُوسِهَا; اگر اين گونه باشد که تو پنداشتى ـ يعنى مردم در کارهايشان مجبور باشند ـ ثواب و عقاب و امر و نهى از سوى خداوند باطل مى شود و وعد و وعيد ساقط مى گردد، نه هيچ گنهکارى درخور سرزنش و نه هيچ نيکوکارى شايسته ستايش است، بلکه گنهکار سزاوارتر به نيکى از نيکوکار است (زيرا نيکوکار ثمره نيکوکارى خود را هم علاوه بر پاداش مى برد) و نيز نيکوکار شايسته تر به کيفر از گنهکار است (زيرا گنهکار از گناه خود نيز زجر مى بيند) اين گفتار برادران بت پرستان و دشمنان رحمان و حزب شيطان و قَدَريه اين امت و مجوس آن است».(2)
منظور از «قدريه» قائلين به جبر است و تعبير از آنها به «مجوس اين امت» به سبب آن است که مجوس حتى در مبدأ آفرينش جهان قائل به جبر بودند و معتقد بودند خداى خير و نيکى ها (يزدان) فقط مى تواند امور خير ايجاد کند و خداى شر و بدى
آشنای غریب:
بر کافران از آتش دوزخ»; (وَلاَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلاً: «ذلِکَ ظَنُّ الَّذِينَ کَفَرُوا، فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ کَفَرُوا مِنَ النّارِ»).
يعنى آفرينش آسمان و زمين به حکم رواياتى که سخن از تسخير آنها براى انسان ها مى گويند براى اين انسان است تا مسير حق را در پيش گيرد و راه تکامل را بپيمايد. اگر گفتار طرفداران جبر صحيح باشد آفرينش آسمان ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست باطل و بيهوده خواهد بود، چون انسان براى پيمودن راه تکامل اختيارى ندارد و مى دانيم تکامل جبرى تکامل نيست.
اينکه امام ـ مطابق نسخه کافى ـ فرموده است: اين نظر، عقيده بت پرستان و دشمنان رحمان و قائلان به قدَر و مجوس اين امت است اشاره به اين است که مجوس قائل به ثنويت و دوگانه پرستى بودند: يزدان را خداى خير مى دانستند که صدور شر از او غير ممکن است و اهريمن را خداى شر که صدور خير از او غير
ممکن. حوادث و موجودات جهان را نيز به خير و شر تقسيم مى کردند; خيرات را به يزدان و شرور را به اهريمن نسبت مى دادند و به اين ترتيب در مبدأ جهان هستى نيز قائل به جبر بودند و به طريق اولى، انسان ها را در افعالشان مجبور مى پنداشتند. آن کس که باطن او مخلوق يزدان است جز خير انجام نمى دهد و آن کس که باطن روحش مخلوق اهريمن است همواره تمايل به شر دارد.
آنچه امام(عليه السلام) فرموده: جبر عقيده مشرکان نيز هست گويا اشاره به آيه شريفه 35 از سوره «نحل» است: «(وَ قالَ الَّذينَ أَشْرَکُوا لَوْ شاءَ اللّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْء نَحْنُ وَلا آباؤُنا وَلا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْء کَذلِکَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ); مشرکان گفتند: اگر خدا مى خواست نه ما و نه پدران ما غير او را پرسش نمى کرديم و چيزى را بدون اراده او حرام نمى ساختيم (آرى) کسانى که پيش از ايشان بودند نيز همين گونه عمل مى کردند ولى آيا پيامبران وظيفه اى جز ابلاغ آشکار دارند».
در روايت کافى آمده است: هنگامى که امام(عليه السلام) اين جواب شافى و کافى را به آن پيرمرد شامى در مورد مسئله جبر و اختيار بيان فرمود، او شادمان شد و (بالبداهه) اشعارى سرود که دو بيتش چنين است:
أَنْتَ الاِْمَامُ الَّذِي نَرْجُو بِطَاعَتِهِ *** يَوْمَ النَّجَاةِ مِنَ الرَّحْمَنِ غُفْرَاناً
أَوْضَحْتَ مِنْ أَمْرِنَا مَا کَانَ مُلْتَبِساً *** جَزَاکَ رَبُّکَ بِالاِْحْسَانِ إِحْسَانا
تو امامى هستى که به وسيله اطاعت تو آمرزش خداوند رحمان را در روز نجات آرزو داريم.
آنچه از امر دين ما پيچيده و مشتبه بود بر ما واضح ساختى. پروردگارت در برابر اين احسان که به ما کردى به تو احسان کند.(3)
(1). در تعدادى از نسخ به جاى «حاتم» «حتم» آمده و همان صحيح تر به نظر مى رسد، زيرا به گفته بعضى «حاتم» به معناى حتم و قطعى در لغت عرب نيامده است. (بهج الصباغه، ج 8، ص 280) ولى با مراجعه به کتب لغت از جمله لسان العرب و کتاب العين روشن مى شود که به شخص قاضى و داور نيز «حاتم» گفته مى شود; يعنى حکمى را قطعى مى کند حتى اگر به کلاغ نيز «حاتم» گفته مى شود براى آن است که عرب معتقد بود هنگامى که او در برابر جريانى صدا مى کند شوم بودن آن را حتمى خواهد کرد، بنابراين معناى «حاتم» با قدر
تناسب دارد.
(2). کافى، ج 1، ص 155، ح 1.
(3). کافى، ج 1، ص 155، ح 1.