eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.3هزار عکس
34.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴 🌹 تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَؤُونَةِ. امام(عليه السلام) فرمود: کمک به اندازه حاجت و نياز نازل مى شود.
شرح و تفسير ج-۱۳ شرح و تفسير امداد الهى به اندازه نياز توست امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه خود اشاره اى به رابطه مواهب الهى با نيازها و مصرف ها کرده مى فرمايد: «کمک (الهى) به اندازه حاجت و نياز نازل مى شود»; (تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَؤُونَةِ). اين سخن در واقع دو پيام دارد: پيام نخست اين است که هرچه هزينه انسان بيشتر شود به طور طبيعى تلاش و کوشش وى بيشتر مى گردد و مواهب فزون ترى نصيبش مى شود و اين که در احاديث آمده است: «روزى همراه همسران به خانه شوهران مى آيد»(1) نيز ممکن است اشاره به همين معنا باشد که انسان مجرد تلاش زيادى براى زندگى نمى کند; اما هنگامى که احساس کرد بار مسئوليت نفقه همسر بر عهده اوست و آبرويش در خطر است بر تلاش و فعاليت خود مى افزايد و روزى به خانه او سرازير مى شود. همچنين هر زمان فرزند يا فرزندان بيشترى پيدا مى کند اين احساس و آن تلاش بيشتر حاصل مى گردد. پيام دوم پيام معنوى و الهى است که خداوند روزى رسان به افرادى که براى زندگى هزينه بيشترى مى کنند و سخت گيرى به همسر و فرزند ندارند و دست و دل آنها براى بخشش به نيازمندان و کارهاى خير و پذيرايى مهمان باز است، رزق و روزى وسيع ترى عنايت مى کند. اين گفتار حکيمانه در واقع مى خواهد مردم را از بخل و تنگ گرفتن بر عيال و کسانى که نان خور او هستند بر حذر دارد و به شرکت در کارهاى خير تشويق کند و اميدوار سازد که هر اندازه بيشتر به سراغ اين امور رود خداوند هم روزى او را وسيع تر مى کند. قرآن مجيد به کسانى که در عصر جاهليت عرب فرزندان خود را از ترس فقر مى کشتند خطاب کرده و مى فرمايد: «(وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ خَشْيَةَ إِمْلاَق نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاکُمْ); و فرزندانتان را از ترس فقر به قتل نرسانيد، ما آنها و شما را روزى مى دهيم»(2) و در آيه 22 و 23 سوره «ذاريات» مى فرمايد: «(وَفِى السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ * فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالاَْرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنطِقُونَ); و روزى شما در آسمان است و نيز آنچه شما وعده داده مى شويد * سوگند به پروردگار آسمان و زمين که اين مطلب حق است همان گونه که شما سخن مى گوييد» ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه خود حديثى را (از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)) آورده که مى فرمايد: «مَنْ وَسّعَ وُسِعَ عَلَيْهِ وَکُلَّما کَثُرَ الْعِيالُ کَثُرَ الرِّزْقُ; هر کس دامنه انفاق را گسترش دهد خداوند روزى او را وسيع تر مى کند و هر زمان افراد خانواده انسان بيشتر شوند روزى نيز فزون تر خواهد شد».(3) ابن ابى الحديد سپس داستانى از بعضى از ثروتمندان نقل مى کند که تقسيم سالانه اى براى جمعى از فقرا داشت. ناگهان به نظرش آمد که اين هزينه زيادى مى برد. به حساب دار خود دستور داد که آن را قطع کند. شبى در خواب ديد که اموال زيادى در خانه دارد و گروهى آنها را از درون خانه اش به آسمان مى برند و او جزع و بى تابى مى کند و عرضه مى دارد: پروردگارا! روزى من چه شد؟ روزى من چه شد؟ ناگاه اين پيام به او رسيد که ما اينها را به تو روزى داديم که آن را درباره فقرا مصرف کنى هنگامى که آن را قطع کردى ما هم آنها را از تو گرفتيم به ديگران داديم. صبح گاهان هنگامى که بيدار شد به حساب دارش دستور داد تمام آن کمک ها را ادامه دهد.(4) (1). کافى، ج 5، ص 330. (2). اسراء، آيه 31. (3). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 18، ص 337. (4). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 18، ص 337.
🌴 🌹 مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ. امام(عليه السلام) فرمود: کسى که در هزينه کردن اعتدال پيشه کند هرگز فقير نخواهد شد.
شرح و تفسير بهترين راه مبارزه با فقر امام(عليه السلام) در اين کلام کوتاه و نورانى خود اشاره به آثار ميانه روى در امور کرده و مى فرمايد: «کسى که در هزينه کردن ميانه روى کند هرگز فقير نخواهد شد»; (مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ). «عال» از ريشه «عيل» (بر وزن عين) در اصل به معناى عيالمند شدن است; ولى اين واژه به معناى فقير نيز به کار رفته است. بعضى گفته اند اگر از ماده «عول» باشد به معناى فزونى عيال است و اگر از ريشه «عيل» باشد به معناى فقر است و «اقتصاد» به معناى ميانه روى در هر کار مخصوصاً در امور مالى است. اين معنا امروز هم در مقياس کوچک خانواده و هم در مقياس وسيع جامعه ثابت شده است که اگر از اسراف و تبذير پرهيز شود و در هزينه کردن سرمايه ها صرف جويى و ميانه روى گردد بسيارى از مشکلات حل مى شود; مشکل زمانى براى فرد يا جامعه پيدا مى شود که حساب دقيقى براى هزينه ها و نيازها در نظر نگيرد و يا بى حساب و کتاب آنچه را دارد هزينه کند که به يقين زمانى فرا مى رسد که فرد يا جامعه در فقر فرو مى روند. در منابع اسلامى نيز روايات فراوانى در اين زمينه ديده مى شود، از جمله در روايتى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «الإقْتِصادُ فِى النَّفَقَةِ نِصْفُ الْمَعِيشَةِ; ميانه روى در مخارج زندگى نيمى از معيشت انسان را تأمين مى کند».(1) در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) در غررالحکم مى خوانيم: «مَنْ صَحِبَ الاِْقْتِصادَ دامَتْ صُحْبَةُ الْغِنى لَهُ وَجَبَرَ الاِْقْتِصادُ فَقْرَهُ وَخَلَلَهُ; کسى که همنشين ميانه روى باشد غنا و بى نيازى پيوسته همنشين او خواهد بود و اقتصاد فقر او را جبران و مشکلات او را برطرف مى سازد».(2) در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) آمده است که فرمود: «ضَمِنْتُ لِمَنْ اِقْتَصَدَ أنْ لا يَفْتَقِرُ; من ضمانت مى کنم کسى که ميانه روى پيشه کند هيچ گاه فقير نشود».(3) البته ميانه روى نه تنها در مسائل اقتصادى و مالى در مقياس فرد و جامعه، بلکه در همه کارها مطلوب است حتى توصيه شده که مؤمنان در عبادت که وسيله قرب الى الله است نيز ميانه روى را از دست ندهند. مرحوم «کلينى» در کتاب کافى بابى تحت عنوان اقتصاد در عبادت آورده که نخستين حديثش از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) چنين است: «إنَّ هذا الدّينُ مَتِينٌ فَاَوْغِلُوا فيهِ بِرِفْق وَلا تُکَرِّهُوا عِبادَةَ اللهِ إلى عِبادِ اللهِ فَتَکُونُوا کَالرّاکِبِ الْمُنْبَتِّ الَّذي لا سَفَراً قَطَعَ وَلا ظَهْراً أبْقى; اين آئين حساب شده و متين است. در اين مسير با مدارا حرکت کنيد و بندگان خدا را به عبادت زياد مجبور نکنيد که همانند سوار وامانده اى مى شويد که نه به مقصد رسيده و نه حيوان را سالم گذارده است».(4) (1). کنزالعمّال، ح 5434، مطابق نقل ميزان الحکمه. (2). غررالحکم، ح 8071. (3). کافى، ج 4، ص 53، ح 6. (4). همان، ج 2، ص 86، ح 1.
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و انشالله با عمل به حکمت ها ، 🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه https://eitaa.com/zandahlm1357
صفحه گلدان من🌳🌳🌳🌳 با ما همراه باشید👇👇👇 .......: @zandahlm1357
💭 📌با بلوک های علاوه بر دیوارکشی میتونید محلی هم برای قرار دادن روی دیوار تعبیه کنید
بی نظیر وجود و درخانه👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/zandahlm1357 🌿 تقویت ضریب 🌿کنترل ها از جمله ویروس سرماخوردگی 🤔 🌿 نگهداری گل وگیاه درخانه باعث کاهش میزان می شوند 🌿 نگهداری گل وگیاه درخانه می تواند سرما خوردگی را تا 30 درصد بکاهد👍. 🌿 گیاهان کننده خوبی برای هوای داخل اتاق شما هستند 😍 🌿 افرادی که سردرد یامیگرن دارند باعث می شود شبانه روز کمتر دچار سردرد گردند.👍 🌿گیاهان حجم شگفتی از آلودگی های شیمیایی که از طریق هوا به ما انتقال پیدا می کنند را در خانه از بین می برند. 🌿نگهداری گل و گیاهان در منزل موجبات وشادمانی انسان را فراهم می آورد
فصل سوم : در مكان خوابيدن و آداب پيش از خوابيدن مشهور ميان علماءِ آنست كه خوابيدن در مساجد مكروه است و ظاهر احاديث آنست كه مكروه نيست ، مگر در مسجدالحرام و مسجد رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم و در آنها نيز تجويز واقع شده است . در احاديث معتبره بسيار وارد شده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله وسلّم سه كس را لعنت كرد، كسيكه تنها چيزى بخورد،و تنها بسفر رود، تنها در يورد بخوابد، فرمود كه اگر كسى تنها بخوابد بيم آنست كه ديوانه شود. از حضرت امام موسى عليه السلام منقول است كه هر كه در خانه يا بيابانى تنها بخوابد بگويد:اَلّلهُمَّ انِسْ وَحْشَتى وَ اءَعِنّي عَلى وحْدَتى . درحديث ديگر منقول است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم نهى فرمود از خوابيدن بربامى كه ديوار نداشته باشد و فرمود كه هر كه بر بامى بخواببد كه ديوار نداشته باشد، از امان خدا بدر ميرود. از احاديث معتبره از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه مكروه است كه كسى بر بامى تنها بخوابد، يا بر بامى كه ديوار نداشته باشد بخوابد وفرمود مرد و زن هر دو در اين حكم مساويند، پرسيدند كه اگر سه طرف ديوار داشته باشد چونست فرمود نه بلكه هر چهار طرف ميبايد ديوار داشته باشد. در بعضى روايت وارد شده است كه حد بلندى ديوار، دو ذرع است . در بعضى از احاديث تجويز يك ذرع و يك شبر هم وارد شده است . حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام نهى فرمود از خوابيدن بر سر راه . از حضرت رسول نهى وارد شده است از آنكه كسى با دست چرب و آلوده بخوردنى بخوابد، كه اگر چنين كند، و شيطان بر او دست يابد، يا ديوانه شود، ملامت نكند مگر خود را و فرمود كه اطفال خود رادر وقت خوابيدن دست و دهانش را بشوئيد، كه اگر نكنيد شيطان ايشانرا مى بويد و در خواب ميترسند. در چندين حديث از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه هر كه خواهد بجامه خواب داخل شود، كنار جامه خود را بر رختخواب بكشد كه اگر جانورى داخل شده باشد بِدَر رَود و باو ضرر نرساند. از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام وارد شده است كه بايد پيش از خواب به بيت الخلا رود و بعد از آن بخوابد. حلیة_المتقین https://eitaa.com/zandahlm1357
سوال: سلام آقای دکتر . وقت تون بخیر . من درکارگاه تفکر و مساله ای که با دختر بچه ها دارم یک دختر کلاس اولی هست که خیلی دروغ میگوید . هرچیزی که احساس میکند نشان دهنده ی برتری او میشود دروغ میبافد . مثلا فلان کارهنری را میگوید خودم به تنهایی انجام داده ام درحالیکه میدانم مادر و خاله اش درست کرده اند . من سعی کردم در قالب محول کردن کاری که جلوی جمع توانایی اش را بروز بدهد به او بفهمانم نیازی ندارد خودش را به توانایی دیگران بچسباند . البته اصلا برویش نیاورده ام دروغ میگوید اما مثلا وقتی بدروغ میگه من فلان توانایی رو دارم با خوشحالی میگم چقدر خوب پس باید برای بچه ها یه کلاس از اون توانایی بزاری که همه یاد بگیرن و میبینم در نگاهش که انگار در دلش پشیمان میشود از دروغش . نمیدانم برخورد صحیح با این دختر چطور درست است پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم یادش بده بجای اینکه ادعا کند توانایی اش را دارد ، بگوید شوق و علاقه اش را دارد در دل قصه هم یادش بده که هر کسی باید به یادگیری خودش اهمیت بدهد و نگران موضع دیگران نباشد. باید یاد بگیرد که وقتی ادعا می کند بلد است ، از آموزش گیری محروم می شود. حبشی https://eitaa.com/zandahlm1357
سوال: سلام آقای دکتر .وقت تون بخیر . من دارم مفصل بروی سیستم آموزش پرورش تحقیق میکنم و امیدوارم بعد دریافت علم مفید بتونم یک سیستمی حتی بهتر و بی نقص تر از رتبه یک های دنیا برای ایران طراحی و ارائه بدم انشالله . میخواستم دو سوال را از کمک شما بهره مند بشوم . اول اینکه از نظر شما ایرادات آموزش پرورش فعلی چیست . دوم اینکه یک سیستم آموزش پرورش خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد ؟ البته یک سوال دیگر هم داشتم و آن اینکه یک شخص دکترای فیزیک که محقق و بسیار مذهبی و خوش فکر هم هست به من گفتند وقتی پیامبر مدینه و سیستم حکومتی را بنیان نهاد چیزی بنام مدرسه ایجاد نکرد . اگر لازم بود تاسیس میکرد . ایشان نظرشان این است که بهتر از مدرسه که آموزش محور است بهتر بود مانند پیامبر ص امورات و نیازهای جامعه را با تشکل مردمی که بچه ها هم در آن ایفای نقش موثر دارند تامین کرد و مشکلات جامعه را حل کرد که در اثنای این حل مساله انسان سازی صورت میگیرد. پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم یک وقتی ، بنده خدایی گفت من دو تا سئوال ساده دارم ! یکی اینکه اسلام چیست ؟ دوم اینکه چطور می شود آدم شد ؟!! و می خواست در چند جمله جوابش را بدهم ! این سئوالات شما مرا یاد آن بنده خدا انداخت ! آنچه می توانم بطور مقدمه بگویم این است که آموزش و پرورش امروز ما نیاز به یک تحول بنیادی دارد . تحولی که انسان سازی را کار اولش بداند ، تربیت و مهارت آموزی را دنباله آن حساب بکند و آنگاه اطلاعات دانشی را که می تواند تولید علم و خلاقیت کند ، به دانش آموز عرضه نماید . اما آنچه اکنون بر آموزش و پرورش ما حاکم است ، غیبت سنگین پرورش و متوقف شدن آموزش در اطلاعات آموزی ست . اطلاعات آموزیی که گاهی ارزش دانشی هم ندارند و فاقد هرگونه قیمت علمی هستند و دانش آموز و دانشجو را به یک مدرک گرایی ، عنوان یابی ، جایگاه خواهی و اعتبارسازی کورکورانه ترغیب می کند اما آن آقای استاد فیزیک حرف دقیقی نزده است. پیامبر مدرسه بنا کرد، و آموختن و تربیت کردن را سرلوحه کار خویش قرار داد . اینکه می بینید در سابقه و سنت ما ، به مدرسه « مکتب خانه » و به فراگیر « طلبه » و به معلم « ملا » و « شیخ » و « پیر » و « مراد » لقب می دادند ، از همین شیوه مدرس سازی رسول الله نشآت گرفته است. حبشی https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسدالله دیگر است این زن به خداوند حیدر است این زن رجز مرد خیبر است این زن ذات الله اکبر است این زن (س)💐✨ 💐✨ https://eitaa.com/zandahlm1357