eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.3هزار عکس
36هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
Part15_گلستان سعدی.mp3
13.91M
📗کتاب صوتی با روایت دکتر اسماعیل آذر قسمت 5⃣1⃣
.......: دانشمند و حاکم علماء گذشته گفته اند: عالم بد، کسی است که ملازم سلطان باشد و سلطان خوب کسی است که با دانشمندان همنشینی نماید. گویم شراب عشق می‌سازد تو را از سر کار آگه نه تدقیقات مشایی و تحقیقات اشراقی سعدی گوش تواند که همه عمر وی نشنود آواز دف و چنگ و نی دیده شکیبد ز تماشای باغ بی گل و نسرین بسر آرد دماغ گر نبود بالش آکنده پر خواب توان کرد حجر زیر سر ور نبود دلبر همخوابه پیش دست توان کرد در آغوش خویش وین شکم بی هنر پیچ پیچ صبر ندارد که بسازد به هیچ در جواب سعدی گویم گر نبود خنگ مطلی لگام زد بتوان بر قدم خویش گام ور نبود مشربه از زر ناب با دو کف دست توان خورد آب ور نبود بر سر خوان آن و این هم بتوان ساخت به نان جوین ور نبود جامه ی اطلس ترا دلق کهن ساتر تن بس ترا شانه ی عاج ار نبود بهر ریش شانه توان کرد به انگشت خویش جمله که بینی همه دارد عوض وز عوضش گشته میسر غرض آنچه ندارد عوض ای هوشیار عمر عزیز است غنیمت شمار شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام لَتَعْطِفَنَّ‌ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ‌ الضَّرُوسِ‌ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلَا عَقِيبَ‌ ذَلِكَ‌:« وَ نُرِيدُ أَنْ‌ نَمُنَّ‌ عَلَى الَّذِينَ‌ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‌ وَ نَجْعَلَهُمْ‌ أَئِمَّةً‌ وَ نَجْعَلَهُمُ‌ الْوارِثِينَ‌ ». امام عليه السلام فرمود: دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مى‌آورد و همچون شترى است كه دوشندۀ شير را گاز مى‌گيرد تا شير را براى فرزندش نگه‌دارى كند، سپس امام اين آيه را تلاوت فرمود: ما مى‌خواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهیم
شرح و تفسير آينده از آنِ‌ ماست امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود خبر مسرت‌بخشى از آيندۀ اهل بيت و پيروان مكتب آنها مى‌دهد و مى‌فرمايد:«دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مى‌آورد و همچون شترى است كه دوشندۀ شير را گاز مى‌گيرد تا شير را براى فرزندش نگه‌دارى كند. سپس امام آيۀ ٥ سورۀ «قصص» را تلاوت فرمود: ما مى‌خواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم»؛ (لَتَعْطِفَنَّ‌ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ‌ الضَّرُوسِ‌ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلَا عَقِيبَ‌ ذَلِكَ‌:« وَ نُرِيدُ أَنْ‌ نَمُنَّ‌ عَلَى الَّذِينَ‌ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‌ وَ نَجْعَلَهُمْ‌ أَئِمَّةً‌ وَ نَجْعَلَهُمُ‌ الْوارِثِينَ‌ ») . «شِماس» (بر وزن كتاب) معناى مصدرى دارد و در اصل به معناى سركشى و چموشى حيوان است، سپس در مورد انسان‌هاى سركش و عصيان‌گر نيز به كار رفته است و شَماس (بر وزن تماس) معناى وصفى آن است و به حيوان سركش و انسان عصيانگر گفته مى‌شود. «عطف» (بر وزن فتح) به معناى تمايل پيدا كردن يا مايل ساختن به چيزى است. اين واژه گاهى به صورت متعدى به كار مى‌رود كه به معنى مايل ساختن است و زمانى با «إلى» متعدى مى‌شود كه به معنى مايل شدن به چيزى است و هنگامى با «على» متعدى مى‌شود كه به معنى بازگشت به چيزى است و گاه با «عن» كه به معنى انصراف از چيزى است. «ضروس» از مادّۀ «ضَرْس»(بر وزن ترس) به معناى دندان گذاردن بر چيزى و فشار دادن است و «ضروس» به شتر كج خلقى مى‌گويند كه افراد را گاز مى‌گيرد. مفهوم جمله اين است: همان‌گونه كه شتر شيرده از دوشيدن شير خود ممانعت مى‌كند مبادا گرفتار كمبود شير براى بچه‌اش گردد و افرادى را كه به سراغ دوشيدن شير مى‌روند گاز مى‌گيرد همچنين در آينده دنيا به سوى ما باز مى‌گردد و به قدرت پروردگار، مخالفان ما سركوب مى‌شوند و حكومت به دست صالحان مى‌افتد، همان‌گونه كه قرآن مجيد وعده داده است. جملۀ «نريد» كه فعل مضارع است و معمولا دلالت بر استمرار دارد نشان مى‌دهد كه اين آيه گرچه در داستان بنى اسرائيل ذكر شده كه خداوند به آنها وعده داد بر فرعونيان پيروز مى‌شوند و سرانجام پيروز شدند؛ ولى منحصر به آنها نيست؛ افراد مستعضف هرگاه تكيه بر ذات پاك پروردگار كنند و از او يارى بطلبند و انجام وظيفه نمايند سرانجام بر ظالمان و مستكبران پيروز مى‌شوند، ائمه و پيشوايان روى زمين مى‌گردند و وارث امكانات وسيع ظالمان و مستكبران. اين آيه از آياتى است كه اشاره به ظهور حضرت مهدى (ارواحنا فداه) دارد. در حديثى كه مرحوم شيخ طوسى در كتاب غيبت خود آورده است، اميرمؤمنان على عليه السلام در تفسير آيۀ فوق فرمود: «هُمْ‌ آلُ‌ مُحَمَّدٍ يَبْعَثُ‌ اللّهُ‌ مَهْدِيُّهُمْ‌ بَعْدَ جَهْدِهِمْ‌ فَيُعِزُّهُمْ‌ وَ يُذِلُّ‌ عَدُوَّهُمْ‌ ؛منظور از مستضعفان در آيۀ فوق آل محمد است كه خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى كه بر آنان وارد شده بر مى‌انگيزد و به آنها عزت مى‌بخشد و دشمنانشان را خوار و ذليل مى‌كند». ١ همين مضمون در حديثى از امام على بن الحسين عليه السلام آمده است كه مى‌فرمايد: «وَ الَّذي بَعَثَ‌ مُحَمَّداً بِالْحَقِ‌ّ بَشيراً وَ نَذيراً إنَّ‌ الْأبْرارَ مِنّا أهْلَ‌ الْبَيْتِ‌ وَ شيعَتَهُمْ‌ بِمَنْزِلَةِ‌ مُوسى‌ وَ شيعَتِهِ‌ وَ إنَّ‌ عَدُوَّنا وَ أشْياعَهُمْ‌ بِمَنْزِلَةِ‌ فَرْعَوْنَ‌ وَ أشْياعِهِ‌ ؛سوگند به كسى كه محمد را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از ما اهل بيت و پيروان آنها به منزلۀ موسى و پيروان او و دشمنان ما و پيروانشان به منزلۀ فرعون و پيروانش هستند (سرانجام پيروز مى‌شوند و آنها نابود مى‌گردند و حكومت حق و عدالت برقرار خواهد شد)». ١ اضافه بر آيۀ شريفه و كلام ائمۀ هدى عليهم السلام اين مسئله را نيز مى‌توان به صورت منطقى اثبات كرد و آن اين‌كه خداوند حكيم و رحيم، انسان را براى هدف والايى آفريده است و اگر قرار باشد تا آخر دنيا وضع كنونى ادامه يابد؛ ظالمان بر اوضاع مسلط‍‌ باشند، احكام الهى به فراموشى سپرده شود و ظلم و فساد و قتل و جنايت در مقياس‌هاى وسيع جهانى حكمفرما گردد، به يقين چنين امرى با حكمت خداوند دربارۀ آفرينش انسان سازگار نيست. بايد منتظر بود زمانى فرا رسد كه ايمان و اخلاق و عقلانيت بر جهان حاكم گردد و اولياى الهى بر جهان حكمرانى كنند و مدينۀ فاضلۀ انسانيت كه هدف نهايى خلقت انسان بوده است برقرار شود به مصداق «أَنَّ‌ الْأَرْضَ‌ يَرِثُها عِبادِيَ‌ الصّالِحُونَ‌» ٢ و به مصداق آيۀ: «وَعَدَ اللّهُ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا مِنْكُمْ‌ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ‌ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ‌ فِي الْأَرْضِ‌ كَمَا اسْتَخْلَفَ‌ الَّذِينَ‌ مِنْ‌ قَبْلِهِمْ‌ وَ لَيُمَكِّنَنَّ‌ لَهُمْ‌ دِينَهُمُ‌ الَّذِي ارْتَضى‌ لَهُمْ‌ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ خَوْفِهِمْ‌ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْ
رِكُونَ‌ بِي شَيْئاً» ؛خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند وعده داده است كه به يقين، خلافت روى زمين را به آنان خواهد داد، همان‌گونه كه به پيشينيان آنها خلافت بخشيد؛ و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، برايشان پا برجا و ريشه‌دار خواهد ساخت؛ وترسشان را به امنيّت و آرامش مبدّل مى‌كند، به گونه‌اى كه فقط‍‌ مرا مى‌پرستند، و چيزى را همتاى من قرار نخواهند داد». ١ بنابراين آنچه در آيات و روايات آمده است با دليل عقل نيز هماهنگ است.