.......:
۹- صدوق به اسناد خود از علي بن موسي الرضا (ع) از پدرانش از حسين بن علي نقل
كند كه فرمود: زير ديوار شهري از شهرها كتيبه اي يافت شد كه بر آن نوشته شده بود: خدايي جز من نيست و محمد رسول من است، شگفتم از آن كه به مردن يقين دارد، چگونه شادمان است، و شگفتم از آن كه به تقدير يقين دارد، چگونه اندوهگين شود، و شگفتم از آن كه دنيا را آزموده است، چگونه بدان اطمينان يابد، و شگفتم از آن كه به حساب يقين دارد، چگونه گناه ميكند ۹. ۱۰- صدوق گويد: احمد بن هارون فامي (رض) ما را چنين حديث كرد كه محمد بن جعفر بطّه گفت: محمد بن علي بن محبوب از محمد بن عيسي، از محمد بن اسماعيل بن بزيع نقل كند كه گفت: شنيدم اما رضا (ع) ميفرمود: ثروت جز به پنج خصلت جمع نشود: بخل بسيار، آرزوي دراز، آز غالب، بريدن از خويشان و گزيدن دنيا بر آخرت ۱۰. ۱۱- صدوق گويد: محمد بن احمد بن حسين بن يوسف بغدادي ما را چنين حديث گفت: علي بن محمد عينيه گفت: دارم بن قبيصه گويد: علي بن موسي الرضا از پدرش، از پدرانش، از علي بن ابي طالب (ع) ما را حديث كرد كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا (ص) فرمود: نيكي (احسان) را نزد خوبرويان بجوييد كه كارهاي شان به نيك بودن نزديكتر و شايسته تر است ۱۱. ۱۲- حافظ ابونعيم
اصفهاني گويد: احمد بن محمد بن موسي ما را چنين حديث كرد كه عبداللّه بن احمد بن عامر طائي گفت: پدرم ما را حديث كرد كه علي بن موسي الرضا از پدرش از جعفر بن محمد، از پدرش، از علي، از حسين بن علي، از علي (ع) نقل نمود كه آن حضرت فرمود: دشوارترين كارها سه تاست پذيرفتن حقّ، ياد خدا در هر حال، و مدارا با برادر در مال ۱۲. ۱۳- مفيد گويد: ابوالحسن علي بن محمد كاتب مرا چنين خبر گفت: ابوالقاسم يحيي بن زكريا كتنجي گويد: ابوهاشم داود بن قاسم جعفري گفت: از علي بن موسي الرضا (ع) شنيدم ميفرمود: اميرالمؤمنين (ع) ضمن سخنانش به كميل به زياد فرمود: برادر تو، دين توست پس تا ميتواني نسبت به دين خود احتياط كن ۱۳. ۱۴- صدوق گويد: پدرم (رض) ما را چنين حديث كرد كه سعد بن عبداللّه از احمد بن محمد
بن عيسي، از موسي بن قاسم بجلي، از علي بن اسباط، از حسن بن جهم نقل كند كه گفت: ابوالحسن (ع) فرمود: اميرالمؤمنين صلوات اللّه عليه ميفرمود: تكريم و احترام را جز دراز گوش ردّ نمي كند، گفتم: معني اين [ سخن ] چيست؟ فرمود: جا باز كردن براي او در مجلس و بوي خوشي كه به او تعارف شود ۱۴. ۱۵- صدوق گويد: پدرم (رض
فرمود: جز دو گروه به راه قناعت پاي ننهد: عبادت پيشه اي كه در طلب مزد آخرت است و بزرگمنشي كه مردم پست از خود دور دارد ۲۰. ۲۱- صدوق از فقيه مروزي از ابوبكر بن محمد نيشابوري، از عبداللّه بن احمد طائي، از پدرش، از امام رضا (ع) از پدرانش، از علي (ع) روايت كند كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا (ص) فرمود: احسان و نيكي را در حق آن كه سزاوار آن است و آن كه شايسته آن نيست، روا دار كه اگر نتواني اهل آن را بيابي، خود سزاواري نيكي كردن را به دست آورده اي۲۱. ۲۲- صدوق گويد: علي بن احمد بن عمران دقاق ما را چنين حديث گفت كه محمد بن هارون صوفي گفت: ابوتراب عبيداللّه بن موسي بن روياني از عبدالعظيم بن عبداللّه حسني نقل كند كه گفت: به ابوجعفر محمد بن علي الرضا (ع) گفتم: اي پسر رسول خدا براي ما حديثي از پدرانت (ع) نقل كن، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا چنين حديث كرد كه اميرالمومنين (ع) فرمود: تا آن گاه كه مردم متفاوت اند در خيرند، و چون به يك سطح در آيند هلاك شوند، گفت: گفتم: اي پسر رسول خدا برايم بيشتر بگو. فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) نقل كند كه اميرالمومنين (ع) فرمود:
اگر از درون يكديگر با خبر بوديد يكديگر را دفن نمي كرديد (حتي حاضر نبوديد يكديگر را به خاك سپاريد) گفت: گفتم: اي پسر رسول خدا برايم زيادتي فرما، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا چنين حديث نمود كه اميرالمومنين (ع) فرمود: هرگز نخواهيد توانست با ثروت خود گشايشي به زندگي مردم دهيد پس با گشاده رويي و خوش برخوردي به ايشان وسعت دهيد كه شنيدم پيامبر خدا (ص) ميفرمود: هرگز نخواهيد توانست با ثروتهاي تان به زندگي مردم وسعتي دهيد پس با اخلاق تان آنان را در فراخي داريد. گفت: گفتم: اي پسر رسول خدا، زيادتي، فرمود: پدرم از جدّم از پدرانش (ع) برايم چنين حديث گفت كه اميرالمؤمنين
(ع) فرمود: هر كس زمانه را نكوهش كند، نكوهشش به درازا كشد. گفت: گفتم: اي پسر پيامبر خدا، زيادتي، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش مرا به حديث فرمود كه اميرالمؤمنين (ع) فرمايد: همنشيني با بدان موجب بد گماني به نيكان است. گفت: گفتم: زيادتي، اي پسر رسول خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا روايت كرد كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: بدترين توشه براي آخرت، سرتافتن از بندگي است. گفت: گفتم: بر من افزا اي پسر رسول خدا! فرمود: پدرم از جدّم، از
پدرانش (ع) مرا چنين حديث كرد كه اميرالمومنين (ع) فرمود ارزش هر
كس به كاري است كه ميكند.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: فرزند سرزمین غربت شیخ صدوق رحمه الله روایت کند که مردی از صالحان، پیامبر (صلی الله علیه و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
سیره ی عبادی حضرت رضا (علیه السلام)
عنایت به عبادت و وقت نهادن برای عبادتها و اذکار و ادعیه ی خاص در شبانه روز، یکی از برنامههای اهل بیت (علیهم السلام) بوده است که هرگز با وجود مراجعات مردم، تدریس و اشتغالات و گرفتاریهای گوناگون از آن غافل نبوده اند و این درس بزرگی است برای پیروان ایشان.
اینک به پاره ای از سیره ی عبادی حضرت رضا (علیهم السلام) میپردازیم.
۱. بعد از نماز صبح به سجده میرفت و تا طلوع آفتاب در سجده بود.
۲. گاهی که فرصت و فراغتی بود در شبانه روز هزار رکعت نماز میخواند.
۳. بعد از نماز همواره سجده شکر به جا میآورد.
۴. چنان با قرآن مأنوس بود که همه سخن و پاسخ و مثالهای او قرآنی بود.
۵. در هر سه روز، یک ختم قرآن میکرد و میفرمود: اگر بخواهم در کمتر از این ختم میکنم، ولی به هر آیه ای میرسم تأمل میکنم که در کجا و چه زمانی نازل شده است.
۶. خوابش در شب اندک بود و بیشتر شبها را شب زنده داری میکرد.
۷. بسیار روزه میگرفت و روزه سه روز در هر ماه از او فوت نمی شد.
۸. در دعاهای خویش اول صلوات میفرستاد و ذکر صلوات را در نماز و غیرنماز بسیار میگفت.
۹. شب در بستر، زیاد قرآن میخواند و چون به آیه ای مربوط به بهشت و جهنم میرسید، بسیار میگریست.
۱۰. همه اوقات به ذکر خدا مشغول بود و بیش از همه از خداوند واهمه داشت. [۱]
----------
[۱]: بحار، ج ۴۹، ص ۹۰ تا ۹۴گزیده شده از احادیث گوناگون.
📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 سلسله کلیپهای #حکومت_موعود 4 🔰 بررسی ویژگی های حکومت #امام_زمان عجل الله فی فرجه 🎬 قسمت 4 : مقد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هشدار برای یک گروه انحرافی
✅ همانطوری که حتما در کانال های مختلف این عکس را مشاهده کردید ، جریان یمانی دروغین با رهبری احمدالحسن ، هرساله در موکب شماره 519 مستقر هستند و با پخش برگه هایی و ادعای حدیث وصیت مردم را گمراه می کنند و حتی ممکن است با طلسم و جادو مردم را اسیر خود کنند.
◀️ خوب به یاد دارم وقتی دو نفر از اساتید مهدویت بنده با لباس مبدل به مکتب آنها در نجف رفتند ، برای بنده تعریف کردند که وقتی برایشان چایی آوردند آنها با چایی بازی کردند اما نخوردند ، به دلیل همین طلسم که امکانش بوده.
👈 خود بنده به یاد دارم یکی از این گمراهان با پدر و مادرش آمد دفتر ما در ساری ، بنده جلوی چشم پدر و مادرش دروغ های احمدالحسن را با سند و مدرک اثبات کردم، گفتم چطور وصی امام زمان اینقدر دروغگو می شود ؟ هیچ جوابی نداشت اما باز با تعصب همان حرفها را می زد، چند نفر دیگر هم برخورد داشتم در فضای مجازی که به شدت با آنکه دروغ های احمدالحسن را برای آنها اثبات کردم ، باز موضع خودشان را داشتند ، حالتهایشان عجیب بود و همان احتمال طلسم شدن را می دادیم.
✅ افرادی که به #اربعین تشریف می برند حتما در مقابل این جریان و موکب آنها چیزی نخورند و اگر دوست دارند روشنگری علمی هم بکنند ، صوتهای کارگاه نقد احمدالحسن که ما چند سال پیش برگزار کرده بودیم به همراه دو مقاله نوشته شده در اثبات دروغ های او را خوب دنبال کنند تا از نظر علمی دستشان پر باشد.
آدرس دریافت فایلها : http://mahdaviat313.ir/?p=1324
👈 بهترین روشنگری ، روشنگری علمی و مستند است
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ل نمی کند و برای نارساییهای موجود در غرب، دلایلی میتراشد. ایران را دوست دارد ولی از غرب و اروپا بدش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
آشنای ایران. آیا میشود یک بار دیگر کشورم را ببینم؟! مادر کجایی؟ پدر کجایی؟
یاد دوستان شهید بخیر. جبهه کجایی؟ خاکریز، تانک، آرپی جی، صبحگاه، اردوگاه، رزم شبانه، خمپاره، انفجار، نیروهای گردان، تدارکات، پوتین...؟
امروز قرار است از نتیجه عمل جراحی، آگاه شوند به همین علت تو را از اتاق خارج میکنند و به طبقات پایین بیمارستان میبرند. در آنجا یک عراقی مجروح هم دیده میشود که احتمالا درجه دار و یا از نیروهای مخصوص است. با اینکه یک پایش قطع شده، بدجوری به تو نگاه میکند...
باز هم تکنولوژی، باز هم پیشرفت تجهیزات پزشکی. تو میتوانی مسیر رودههای خود را در صفحه ی یک مونیتور یا تلویزیون مشاهده کنی. همه چیز طبیعی است. عمل جراحی با موفقیت کامل صورت گرفته. دکتر رادیولوژی اجازه مرخص شدن تو را از بیمارستان صادر میکند. چند ساعت بعد پروفسور شرایبر برای آخرین بار تو را ویزیت میکند. هنوز میخندد. با آن ریشهای سفید
و با مزه اش. دوست داشتنی است. او هم اجازه میدهد فردا، بیمارستان را ترک کنی و بروی. پرستارها اظهار خوشحالی میکنند و از اینکه سلامت خود را دوباره به دست آورده ای، شادمان اند. اما قبل از خروج از بیمارستان یک دکتر میآید. ورزشهای مناسب و مفید را توضیح میدهد و در پایان با چند امضاء مقدمات خروج تو فراهم میشود. خسرو لباس میآورد. از همه خداحافظی میکنی. با ادب و خوشرویی تمام. از همه تشکر میکنی. با مترو به خوابگاه دانشجویی خسرو و محسن میروی. آنها خیلی خوشحال اند ولی تو خود را مزاحم میبینی. یک اتاق ۲ ضربدر در ۲، برای دو نفر، یک تخت و یک رختخواب، یک کمد و یک میز و دو صندلی، یک اجاق گاز کوچک و ظرف و ظروف لازم در گوشه ی اتاق.
[صفحه ۲۹۳]
با وجودی که پول زیادی ندارند ولی در چند روز اول از فروشگاه ترکها که ذبح اسلامی دارند مرغ تهیه میکنند و پوست آن را جدا کرده و در آب میاندازند تا کاملا پخته شود. هر مرغ پنج مارک، گران است. ولی این دوستان دریغ نمی کنند. تو باید تقویت شوی. دکتر گفته حداقل ۱۵ روز در کشور آلمان بمانی تا چنانچه مشکلی برای تو پیش آمد، همان جا مداوا شوی. ولی تحمیل این خرج گران به این دو دانشجوی مسلمان، غیر قابل تحمل است. نمی توانی خود را راضی کنی. مقداری مارک همراه خود داری. آنها را بدون هیچ گونه تعارفی به آنها میدهی. ولی ناراحت میشوند. خیلی شدید.
خسرو در یک کارخانه آب معدنی پر کنی، کار میکند و چند روز پیش دستش در زیر تعداد زیادی جعبه نوشابه مانده
و حسابی زخمی شده، ولی روحیه او هم مثل روحیه بچه بسیجیهای جنگ است. میگوید و میخندد. حضور تو را به فال نیک گرفته و از خدا تشکر میکند. شبها، ساعات زیادی را صرف شنیدن حوادث جنگ میکند. البته خودش در جنگهای نامنظم شهید چمران حضور داشته و در عملیات طریق القدس و ثامن الائمه شرکت کرده، به همین دلیل خیلی مشتاق شنیدن خاطرههای جنگ است. گاهی اوقات اشک در چشمانش جمع میشود و سؤال میکند:
«... فکر میکنی، درس خواندن ما در این مقطع درست باشه؟!... »
ولی محسن علاقه چندانی به جنگ ندارد. آن را یک فاجعه و کابوس میداند و از خون میترسد! ولی در انجام مستحبات تلاش میکند و تقریبا همیشه با وضو است.
دیدن مسجد شهید بهشتی در هامبورگ خاطره ی جالبی برای تو خواهد بود. در کنار دریاچه ی آلستر و در کنار یک خیابان پهن، مسجدی زیبا و مدرن با مردمانی آشنا و صمیمی. تاجرهای فرش که سالها در آلمان زندگی میکنند. برپا دارندگان نماز در دیار بی نمازی. خانمهای محجبه و پوشیده. چند آلمانی که مسلمان شده اند. رابطه ی دوستانه و عارفانه. غالبا عاشق امام و ایران و انقلاب.
[صفحه ۲۹۴]
کودکانشان فارسی صحبت میکنند و آلمانی هم میدانند. اینها هم از جنگ و عملیات فاو میپرسند. مجروحان را دوست دارند و جنگ را در چهره ی تو جستجو میکنند. یک سیاهپوست آمریکایی هم اینجا مسلمان شده. با ارشادهای روحانی مسجد، حاج آقا مقدم، کسی که به سه زبان خطبه ی نماز جمعه را میخواند. جوان و با نشاط، مسلط و عالم، همه او را دوست دارند، او هم همه را دوست دارد. وجود یک روحانی خوب در سرزمین کفر، نعمت
بزرگی است محور اجتماع بزرگی شده و مشکل مردم را بر طرف میکند و حتی در بین آلمانیهای غیر مسلمان هم قضاوت میکند.
دفاع مقدس
سینای شلمچه
https://eitaa.com/zandahlm1357
فصل۶.mp3
12.57M
💠 کــتاب صـوتـی-
«خــدای خـوب ابــراهیــــــم»
🔴 حــاوی صدوهفتـــادو هشـــت خــاطــره دربــاره ویــژه گـــیهای قـــرآنــی شـــهیـــد ابـــراهـــیــم هـــادی
قـــسمـــت : 6
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: زندگانی محمد ابراهیم سبزواری نام مؤلّف بنابر آنچه در پایان شرح دعاء عدیله آمده: «میرزا محم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بچه محل امام رضا:
وثوق الحکماء در تراجم
در تراجم مختلف به اشارت از وی نام برده شده که در ذیل به اهمّ آنها اشاره میگردد.
۱- علاّمه متتّبع شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتابهای خود در چندین موضع به وی اشاره کرده است: الذریعة ج ۱۳ / ۲۵۷، ش ۹۴۵: ۷ ؛ شرح دعاء العدیلة، للمیزا ابراهیم الحکیم المتوفی فی حدود سنة ۱۳۵۸ ه، ابن المیرزا محمدعلی الخراسانی السبزواری، الملقّب بوثوق الحکماء، ألّفه أوان رجوعه من الحجّ... ».
الذریعة ج ۱۳ / ۲۶۸، ش ۹۹۰: «شرح دیوان گلشن راز، للمیرزا ابراهیم الحکیم الخراسانی السبزواری صاحب شرح دعاء العدیلة و له شرح الصحیفة السجادیة کما یأتی».
الذریعة ج ۱۳ / ۳۴۵، ش ۱۲۸۱: «شرح الصحیفة للمیرزا ابراهیم بن محمد علی السبزواری المعاصر، الملقّب بوثوق الحکماء، المتوفی سنة ۱۳۵۸ ه و هو شرح فارسی عرفانی... ».
نقباء البشر ج ۱ / ۲۰: «هو الشیخ المیرزا ابراهیم بن المیرزا محمد علی
وثوق الحکماء الخراسانی السبزواری، فاضل جلیل له شرح دعاء کمیل [۱] المطبوع، ألفّه بعد رجوعه من الحج ۱۳۱۸».
۲- گنجینه دانشمندان رازی ج ۵ / ۳۰۵: «حجة الاسلام آقا شیخ ابراهیم سبزواری از علماء و حکماء مقیم مشهد بود - و در خدمت حکیم سبزواری استفاده نموده و جماعتی مانند مرحوم میرزا شیخ ابوالحسن میرزا معروف به شیخ الرئیس قاجار از او استفاده کرده اند».
طرفه آن است که همو در ذیل معرّفی آثار حاج شیخ محمّد، ملقب به ولی اللّه اسراری و نقل زندگی خود نوشت او، به اثر مهمّی از وی در این راستا چنین اشاره کرده است: «شرح حال مرحوم حاج میرزا محمد ابراهیم وثوق الحکماء مؤلّف شرح دعای عدیله و شرح گلشن راز شبستری است» [۲] .
متأسّفانه، تلاش نگارنده برای یافتن این اثر تاکنون نتیجه نبخشیده است. [۳]
نکته:
در میان شاگردان حکیم سبزواری نام استادی به نام «میرزا ابراهیم سبزواری»
----------
[۱]: ۱- کذا، این عبارت تصحیف شرح دعاء عدیله است.
[۲]: ۲- گنجینه دانشمندان، ج ۵، ص ۳۱۳.
[۳]: ۳- جهت شرح احوال صاحب ترجمه نیز بنگرید: مستدرکات اعیان الشیعة، ج ۷، ص ۳۳۵ ؛ فهرس التراث، ج ۲، ص ۳۴۱ ؛ موسوعة مؤلّفی الامامیة، ج ۱، ص ۳۹۹ ؛ فهرست خان بابا مشار، ج ۳، صص ۳۲۲۹، ۳۲۳۰، ۳۲۳۹، ۳۲۴۸ ؛ فهرست مؤلفین کتب چاپی فارسی، ج ۱، صص ۶۴ - ۶۵ ؛ فهرست کتابخانه آستان قدس رضوی، ج ۴، ص ۳۲۳ (چ ۱۳۲۵) ؛ فهرست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، ج ۴، ص ۱۱۶ و ج ۱۱، ص ۲۳۵۳ ؛ تاریخ حکماء و عرفای متأخرین صدر المتألهین، ص ۱۲۴ (چ ۱۳۵۹) ؛ ضمیمه تاریخ علمای خراسان، ص ۲۷۴.
مشهور به شریعتمدار سبزواری (۱۳۱۶ ه. ق) به چشم میخورد [۱] که وی از شاگردان شیخ انصاری و صاحب جواهر میباشد که نباید با صاحب ترجمه ما اشتباه گردد.
----------
[۱]: ۱- بنگرید: تاریخ علمای خراسان، ص ۱۳۱.
شرح دعاء عدیله
آغاز: «حمد مختص به محمودی است که در پرده هر حامد نوای او است و عالم شحی از بحر عطای او است».
انجام: «لهذا افسوس و فرح شما بی فائده است، چنان که مفهوم کلام علی علیه السلام به ابن عباس که مردم افسوس بر فوت امری مخورند که ممکن نیست درک او برای آنها، و مسرور میشوند بر امری که محال است فوت او از آنها، پس مع ذلک فلا تمرحن لأوزارها و الا تصجرنّ لأوصابها».
در پایان این شرح آمده است: «قد تمّت هذه النسخة الشریفة، أعنی شرح دعاء العدیله علی ید أقلّ الخلیقة، بل لا شی ء و الحقیقة، حاجی میرزا محمد ابراهیم خلف مرحوم مغفور مبرور، خلد آشیان، جنّت مکان، میرزا محمد علی طاب اللّه ثراه، و جعل الجنة مثواه. امیدوارم از مطالعه کنندگان این شرح که فی الواقع جرح است [۲]، وجود [۳] محدود به تقدّر این عبد اثیم را از نظر محو نموده، و ملهم کلّ علوم را مقصود و ملحوظ خود نمایند، و آنچه سهو و خطا و نسیان که لازمه انسان است در او ملاحظه و مشاهده مینمایند به قلم محو حکّ، و اغماض نمایند، واللّه یقول الحقّ و هو یهدی السبیل. هنگام مراجعت از سفر بیت اللّه صورت اتمام پذیرفت، فی لیلة احدی عشر من شهر رمضان المبارک ۱۳۱۸.
در آغاز شرح آمده است: «و بعد مینویسد مهجور جانی والعبد الفانی، محمد ابراهیم خراسانی که در اوقات انزوا در مدرسه فصیحیه در کنج اطاق نفس خبیث خسیس را قهراً و جبراً واداشته با قلّت منام و همنشینی انام و عدم اشتغال بال به هوای موهوم... چنان به خاطر فاتر این داعی خاطر نمود که شاید به همت اولیای مطلق و انفاس طیبه طاهره دعاء الموسوم بالعدیلة المنسوب الی أمیر البررة و قاتل الکفرة علی علیه السلام را به قدر فهم اظهار و ابراز بعضی از معانی مخفیه او نمایم به لفظ فارسی که اقرب به فهم اغلب عموم الناس است... ».
این شرح به اهتمام حاج شیخ احمد کتابفروش شیرازی و به خط احمد بن محمد الهزار جریبی در سال ۱۳۲۹ ه. ق یعنی یازده سال پس از نگارش آن، به چاپ رسیده است.
----------
[۲]: ۲ - کذا.
[۳]: ۳ - کذا.
📚✍شرح بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm135
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: مستحبات از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده است که: خدا دوست دارد که مستحبات نیز انجام گ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
کیفیت دعا
همچنین امام به نقل از پیامبر فرمود: بگو خدایا مرا هدایت کن و استوار نما،
اللهم اهدنی و سددنی، وقتی این دعا را بر زبان جاری ساختی، مراد تو از هدایت، هدایت در مسیر و منظور تو از سداد، تیری باشد که به هدف اصابت میکند.
یکی از بزرگان ذیل این حدیث گفته است: آنچه این حدیث به ما میفهماند این است که دعا کننده باید معانی دعا را به خاطر بسپارد و با توجه قصد خود را هرچه هست اعم از لازم و
غیر لازم به طور کامل بیان کند.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_219
و قال عليهالسلام
أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ.
امام عليه السلام فرمود:
بيشترين قربانگاه عقلها در پرتو طمعهاست.
شرح و تفسير
قربانگاه عقل!
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به خطرات مهم طمع اشاره كرده مىفرمايد:
«بيشترين قربانگاه عقلها در پرتو طمعهاست»؛ (أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ) .
«مَصارِع» جمع «مصرع» به معناى محلى است كه انسان به خاك مىافتد. اين واژه در مورد شهيدان و كشتهشدگان و غير آنها به كار مىرود.
«بُرُوق» جمع «برق» به معناى همان برقى است كه در آسمان بر اثر جرقههاى الكتريكى در ميان ابرهاى حامل بار مثبت و منفى ظاهر مىگردد و با صداى مهيبى همراه است كه آن را رعد مىنامند.
«مَطامِع» جمع «طمع» غالباً به معناى چشم داشتن به چيزهايى است كه يا در دسترس قرار نمىگيرد و يا اگر قرار مىگيرد شايسته و حق انسان نيست. اين واژه گاه در آرزو داشتنهاى مثبت نيز به كار مىرود كه در بعضى از آيات قرآن و دعاهاى معصومان عليهم السلام به چشم مىخورد؛ ولى غالباً بار منفى دارد و به همين دليل در منابع لغت، آن را به هر نوع آرزو داشتن تفسير كردهاند. ١
امام عليه السلام تشبيه جالبى در اين كلام نورانى براى طمعهاى منفى بيان كرده است؛ طمع را به برق آسمان تشبيه نموده كه لحظهاى همه جا را روشن مىكند و در شبهاى تاريك تمام فضاى بيابان با آن آشكار مىشود و شخص راهگذر گمكرده راه به شوق در مىآيد و به دنبال آن دوان دوان حركت مىكند. ناگهان برق خاموش مىشود و او در پرتگاهى فرو مىافتد.
عقل و دانش آدمى كه حق را از باطل و نيك را از بد مىشناسد هنگامى كه تحت تأثير برق طمع قرار گيرد به همين سرنوشت گرفتار مىشود. در واقع طمع، يكى از موانع عمدۀ شناخت است كه در طول تاريخ بسيارى از انديشمندان را به خاك هلاكت افكنده يا دنيايشان و يا دين و ايمانشان را بر باد داده است.
طمع آثار زيانبار فراوانى دارد؛ بسيارى از حوادث دردناك تاريخى بر اثر همين صفت رذيله رخ داده است. مهمترين فاجعۀ تاريخ اسلام، شهادت شهيدان كربلا، از يك نظر به سبب طمع در حكومت رى از سوى «عمر سعد» واقع شد و حكومت مرگبار بنى اميه به طور كلى مولود طمعهايى بود كه آنها در جانشينى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و گرفتن انتقام غزوات آن حضرت داشتند.
در گفتار حكيمانۀ ١٨٠ خوانديم كه امام عليه السلام مىفرمايد:
«الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ ؛طمع بردگى و اسارت جاويدان است». در گفتار حكيمانۀ ٢٢٦ نيز خواهد آمد كه امام عليه السلام طمعكار را در بند ذلت گرفتار مىبيند:
«الطّامِعُ في وَثاقِ الذُّلِّ» . ١
در غرر الحكم نيز آمده است:
«ثَمَرَةُ الطَّمَعِ ذُلُّ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ ؛ثمرۀ طمع، ذلت دنيا و آخرت است». ٢
طمع باعث ذلت و اسارت مىشود، زيرا انسان در موارد طمع غالباً به دنبال چيزى مىرود كه از دسترس او بيرون است و يا حق او نيست و پيوسته تلاش مىكند و نيروهاى خود را از دست مىدهد و گاه با محروميت از آنچه به دنبال آن بود چشم از دنيا بر مىبندد.
طمع باعث ذلت انسان مىشود، براى اينكه جهت رسيدن به آن از آبرو و حيثيت خويش مايه مىگذارد و در برابر هر شخصى سر تعظيم فرود مىآورد.
ازاينرو در حديثى از امام حسن عسكرى عليه السلام مىخوانيم:
«ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ ؛چه قدر زشت است براى انسان با ايمان كه علائقى داشته باشد كه سبب ذلت او شود». ١
شاعر معروف فارسى زبان سعدى مىگويد:
بدوزد شره ديدۀ هوشمند درآرد طمع مرغ و ماهى به بند
در جايى ديگر نيز مىگويد:
قناعت سرافرازد اى مرد هوش سر پر طمع بر نيايد ز دوش
طمع آبروى تو آخر بريخت براى دو جو دامنى دُر بريخت
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
فیکوس
زادگاه گیاه فیکوس آسیای استوایی است. در هوای آزاد ارتفاع آن به ۳۰ متر میرسد. دارای شیرابه مخصوص است که با زخمی شدن از پوست آن جاری میگردد. گیاهی مناسب، جهت نگهداری در منازل و آپارتمان میباشد. برگها پهن و براق و چرمی با نوک تیز و به صورت متناوب در طول ساقه میرویند. با ریزش برگهای پیر در قاعده، ساقه گیاه حالت بدمنظر به خود میگیرد که در این حالت میتوان آن را از نزدیکی سطح خاک قطع تا گیاه جوان گردد و از اندام هوایی به عنوان منبع تکثیر استفاده نمود.
فیکوس
این درختچه زیبا معمولاً در محیط گلخانه ای و آپارتمانها نگهداری می شود و برگهای آن به رنگهای سبز و ابلق دیده می شود . این گیاه اغلب بخشی از زندگی خود را روی گیاهان دیگر می گذراند . منبع کائوچوی هندی یا آسامی است . این درختچه زیبا در اغلب نقاط ایران بصورت گلخانه ای کاشته می شود ولی در مناطق جنوبی کشور براحتی در فضای باز رشد می کند . این گونه علاوه بر ایران در کشورهای هندوستان و آسام نیز می روید . فیکوس دارای واریتههای مختلفی است که از میان آنها می توان به واریتههای Ficus elastica ' Decora' و Ficus elastica ' Variegata' اشاره کرد.
فیکوس
آبیاری :اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری خشک شود آب زیاد از اندازه به گیاه آسیب میرساند . این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است . در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار کافی است
فیکوس
رطوبت: حداقل هفتهای یکبار غبار پاشی کنید، با بالا رفتن درجه حرارت در تابستان غبارپاشی را بیشتر کنید.
• تغذیه: جهت تامین مواد غذایی گیاه را با کودهای مایع یا جامد محلول در آب هردو هفته یکبار کوددهی نمایید.
• خاک مناسب: بهترین خاک ، خاک لیمونی است.
فیکوس
تعویض گلدان: اگر رشد فیکوس سریع است هر سال احتیاج به تعویض گلدان با یک اندازه بزرگتر دارد. در صورت عدم امکان 7 - 5 سانتیمتر از خاکهای سطحی گلدان را با خاک غنی از مواد غذایی و نو تعویض و هر دو هفته یکبار کود دهی نمایید. شوک وارده به گیاه مریض در اثر تعویض گلدان ممکن است باعث تلف شدن آن گردد. گلدان گیاه مریض را تا بهبودی کامل تعویض نکنید.
تمییز نمودن برگها: برگها را با ملایمت با پارچه پنبهای و یا اسفنج مرطوب تمییز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی در هر ماه فقط یکبار استفاده نمایید..
فیکوس
عوارض و درمان فیکوس
• برگهای به شکل رنگ پریده و ریز هستند:گیاه احتیاج به کود دهی دارد.
• برگها بیرنگ شدهاند: نور زیاد است. گیاه را به محل کم نورتری منتقل نمایید.
• در زیر برگها و روی ساقه لکههای برجسته قهوهای مشاهده میگردد: عارضه مربوط به حمله حشره آفت است. هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی نمایید. با پنبه آغشته به سم نیز میتوانید لکهها را مسموم کنید.
• زخمهای پنبهای شکل سفید در سطح برگها ظاهر میشوند: عامل آن حشره آفت است هر دو هفته یکبار تا رفع علایم با سم حشره کش نفوذی گیاه را سم پاشی نمایید. با بررسی مخصوص آغشته به محلول سم نیز میتوانید زخمهای سفید پنبهای شکل را مسموم نمایید.
• برگها دارای لکههای قهوهای هستند و بطور ناگهانی سقوط میکنند: هوا خیلی سرد است گلدان را به محل گرمتری ببرید.
• لکه های زرد روی برگها است و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده میگردد: کنه قرمز ریز ، عامل آن است هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید. غبارپاشی در کاهش آفت موثر است.
• لکه های سوخته روی برگها نمایان شده است: در آفتاب غبار پاشی نکنید. گیاه را از معرض اشعه مستقیم آفتاب در امان نگهدارید.
• برگها لوله شده و آویزان هستند: گیاه تشنه است. گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید و آبیاری را تنظیم کنید.
• برگهای پایینی زرد شده و سقوط میکنند: آبیاری بیش از اندازه است. اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید. این عارضه در گیاهان مسن طبیعی است.
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
توصيه ۶)
خواندن نمازهاي يوميه در اول وقتشان در وسعت رزق حلال مؤثر است.
توصيه ۷)
خواندن نوافل بخصوص نافله شب در وسعت رزق حلال مؤثر است.
توصيه ۸)
توكل داشتن به خداوند متعال و سنجيدن جوانب كارها در وسعت رزق حلال مؤثر است.
توصيه ۹)
اطاعت از والدين تا جائي كه معصيت خدا نباشد، بخصوص احترام و اطاعت از مادر در وسعت رزق مؤثر است.
توصيه ۱۰)
بيدار بودن در بين طلوعين و مشغول بعبادت شدن در وسعت رزق حلال مؤثر است.
توصيه ۱۱)
رزق را به فراواني ندانيد بلكه به كيفيت آن فكر كنيد، زيرا بسا ثروتهاي زياد كه در كنارش معلوليت و مصائب اعتياد وجود دارد كه منجر به نابودي ثروت است.
توصيه ۱۲)
اگر كسب و رزق شما حلال است مطمئن باشيد در آمد شما كفاف زندگي شما را تا آخر عمر خواهد داد. اگر چه كم باشد، زيرا تبعات مال حرام را مثل مريضي، معلوليت، اعتياد، سرقت و تصادفات و غيره را نداريد.
توصيه ۱۳)
اگر دكتر هستيد، دقت كنيد تشخيص شما دقيق و صحيح باشد، بعداً دست به قلم شويد و نسخه تجويز كنيد و همواره سوگند خود را در نظر گرفته چنانچه تشخيص نمي دهيد، حق ويزيت بيمار را پس دهيد كه مالك نيستيد.
توصيه ۱۴)
اگر بيمار در حال فوت يا وضعيت اضطرار بسر ميبرد، نجات بيمار واجب است اگر تعلل كرديد و مسائل مالي باعث شد بيمار جان دهد. ضامن هستيد.
#عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357