#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: صحف مطهّره و کتاب فجّار باری، پس از این مقدّمات بدان که گاهی حق تعالی تعبیر مینماید از نف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شجره طیبه و شجره خبیثه
و جایی از آن نفس طیبه به « شجره طیبه » تعبیر نموده که اصل او به ظاهر
ثابت در ارض بدن است « وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَآءِ [۱] »، و اکل و ثمرات او علوم ربانی است که در نزد استعداد طالب از او به الهام خدا تراوش مینماید، « لیس لها
نفاد ».
کما قال مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: « اعلم أن هاهنا لعلماً جمّا لو أصبتُ له حملة، و أشاره الی صدره الشریف ». [۲] چنانکه پیغمبر صلوات اللّه علیه از آن شجره علم تعبیر نموده به شجره طوبی، و چون علی علیه السلام منبع و مصدر آن علم است در حق او فرموده: « إنّ شجرة الطوبی أصلها فی بیت علی بن أبیطالب علیه السلام و ما من مؤمنٍ إلاّ و فی بیته غصناً من أغصانها ». [۳]
باری، و در مقابل، از نفوس کفره فجره به شجره خبیثه تعبیر نموده و قال: « کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الاْءَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ [۴] » به واسطه شکوک و اضطرابات، و تردید این که در او است: « مَا لَهَا مِن قَرَارٍ » چنان که در طرف نقیض او فرموده: « یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ [۵] »، اگرچه به لحاظی مراد از شجره خبیثه، بدن است که: « اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الاْءَرْضِ [۶] »، أی استوصلت و ارتفعت من فوق الارض، لأنّ الجُثّة بالضم و التشدید هیکل الانسان.
و الجثّة: الجسد، استوصلت به واسطه اتصال و ارتباط بدن عنصریه از حیث ترکیب و
اتصال اجزاء عناصر بسیطه به غلبه جزء ارضیه است. « مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ » از باب آن که از ابتداء بر حال واحد ثابت نیست، بلکه دایماً در نموّ و ذبول و کون و فساد و تحلیل و اخذ بدل ما یتحلّل است، علاوه بر آن که مورد عوارضات متکثره و اطوارات متعدّده است از طفولیت و شبابت و شیخوخت و کهولت و امراض و آلام، تا آن که به کلّی استعدادش برای علاقه روح تمام شود.
----------
[۱]: ۴ - سوره مبارکه ابراهیم، آیه ۲۴.
[۲]: ۱ - نهج البلاغه، ص ۴۹۵ ؛ کمال الدین، ص ۲۹۱ ؛ کشف الیقین، ص ۱۸۴، با اختلاف در عبارت.
[۳]: ۲ - مصدر آن یافت نشد.
[۴]: ۳ - سوره مبارکه ابراهیم، آیه ۲۶.
[۵]: ۴ - همان، آیه ۲۷.
[۶]: ۵ - همان، آیه ۲۶.
📚✍شرح بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: عقل و دین حکیمی به فرزندش گوید: باید عقل تو پس از دین تو و سخن تو پس از عمل تو و لباس تو پ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
سرّ لغات عربی
در کتاب سرالعربیة در باره ی دوزندگی آمده است، خاط برای پیراهن دوزی، خرز برای چارق دوزی، خصف برای کفش دوزی، کتب برای خیک دوزی، کلب برای پوست دوزی، سرد برای زره بافی، خاص برای بادبزن بافی و... بکار میبرند.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.079.mp3
2.9M
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.080.mp3
2.26M
هدایت شده از تفسیر صوتی قرآن (قرائتی)
04.Nisa.081.mp3
1.58M
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
جواب به شبهه بیست و دوم بخش سوم 1⃣ خوب یک قاعده ای داریم که همه امتحان میشن این سنت خداست. اَحَسِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات جواز ساخت بنا و گنبد بر روی قبور از قرآن