طلا
دستم را از زیر چادر بیرون آوردم و یکبار دیگر برای آخرین بار به آن نگاه کردم. النگوهایم را از دستم بیرون آوردم و گفتم: «می خواهم برای جبهه بدهم. »
برادری که در دکه ایستاده بود، گفت: «چیه؟ طلاست؟ »
... یکباره به خاطرم آمد لحظات خوشی را که برای خریدنش صرف کرده بودیم. مغازه دار وقتی آن را آورد، گفت: «عقیق این انگشتر یمنی است. »
تو خوشحال شدی و به عنوان تنها خرید ازدواجمان آن را خریدی. میخواستم به آن برادر بگویم: «آره طلاست. تنها خرید ازدواجمان است. » میخواستم بگویم که «خیلی دوستش دارم. » میخواستم بگویم که «چند روزی در دستم کردم که خاطره اش در ذهنم بماند... » آن برادر نوشت: «انگشتر طلا با نگین دریافت گردید.... » از دکه کمک به جبهه بیرون آمدم و در دلم گفتم: «یا زهرا (س) قبول کن! » [۱]
----------
[۱]: از نامههای مرحومه فهیمه بابائیان پوربه همسر شهیدش غلامرضا صادق زاده
📚خاطراتی از حضور زنان در دفاع مقدس
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: شکر بر اعطای اعضاء به انسان قوله علیه السلام: وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی رَکَّبَ فِینَا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
در شناخت ادوات بدن
چنان که جاذبه، طعام و شراب را أوّلاً جذب به معده نموده، و از آنجا بعد از تصفیه و تعدیل جاذبه هر عضوی از اعضای باطنیه چون طحال و ریه و کبد و قلب هر یک سهم خود را از معده جدا نموده جذب به محل خود نمایند، و در قلب بعد
از آن که غذا صورت خون گرفت به توسّط آن عروق و شرائین متّصله به قلب که به منزله جداول و انهارند تقسیم شده، و از مجاری خود به تمام اسافل و اعالی اعضا برساند، تا آن که هر جزء و هر عضوی آنچه سهم او است از قلب اخذ نماید، و قوّه جاذبه که به آن محلّ رسانید باید قوّه ماسکه که به منزله مَلَکِ موکّله است آن خون را که به واسطه رقّت و مائیّت مایل به اسفل است قهراً در عُلوّ نگاه بدارد، تا آن که قوّه مصوّره او را به صورت آن عضو نماید. قیاس نما باقی دیگر را.
در شناخت آلات بدن
باری، و آن اعضای باطنیه و ظاهریه که موارد و محلّ هر یک از این قوااند که به توسّط آن عضو آن اثر بروز و ظهور مینماید، آنها را « آلات » نامند، چون آلات صانع ظاهریه که هر یک مصدر کاری اند که بدون آن آلات صانع نمی تواند اظهار صنعت نماید، علاوه آن که آلات طبیعی او چون یَدَیْن و اصابع او در عمل باید گاهی گشاده و منبسط، و گاهی جمع و منقبض گردد، تا صنعت و آثار خود را بتواند به ظهور برساند، قال تعالی: « أَیَحْسَبُ الاْءِنسَانُ أَ لَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُ * بَلَی قَادِرِینَ عَلَی أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ [۱] »، یعنی: آیا گمان میکند انسان که ما جمع و تألیف نمی نمائیم به این هیئت حسنه عظام اعضای او را حاوی بر حکم عدیده، چه در
جمع و ترکیب و تألیف هر عظمی بر عظمی چندین حکم و مصالح منظور شده که اگر بر غیر این تألیف و هیئت اجتماعیه بود عمل بدنیه به کلّی مختلّ و مهمل بود، پس آیا مع ذلک گمان مینماید که این جمع و تألیف از ما نیست بکلّه، به اقتضای طبیعت عدیم الشعور این هیئت اعضا و عظام فراهم شده ؛ لیس الأمر کما زعم، « بَلَی قَادِرِینَ عَلَی أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ [۱] »، یعنی: ما قادر بودیم که بنان و اصابع یدین و رجلین او را مستویه و مساویه قرار میدادیم، نه آن که به اقتضای حکمت و مصلحت طویل و قصیر، کبیر و صغیر، یا آن که قادر بودیم که قرار بدهیم آنها را
شی ء واحد کخُفّ البعیر و حافر حمار، تا ممکن نباشد که یعمل شیئاً ممّا کان یعمل بأصابعه المتفرقة، ذات مفاصل و الأنامل من البسط و القبض، المستلزم لبروز الآثار و الأعمال و الصناعة. قال مولینا امیرالمؤمنین علیه السلام:
و فی قبض کفّ الطفل عند ولوده دلیل علی حرص المرکب فی الحیّ
و فی بسطها عند الممات مواعظ ألا فانظرونی قد خرجت بلا شی [۲]
و من أسمائه تعالی: یا باسط یا قابض، أی یبسط الرزق لمن یشاء من عباده و یقبض و یضیق لمن یشاء، و یبسط الارواح فی الأبدان عند الحیاة و یقبض الارواح عن الأبدان عند الموت.
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه قیامت، آیه ۳ و ۴.
[۱]: ۲ - همان، آیه ۴.
[۲]: ۱ - دیوان علی علیه السلام، ص ۴۸۸.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: اخلاص عارفی گفته است: ما را خواهی جمله حدیث ما کن خو با ما کن ز دیگران خو واکن ما زیبای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
عزت نفس
پرستو لانه ی خود را از گل و مو میسازد و از همان مو میخورد، و از خوراک آدمیان نمی خورد. شاعری گفته از هرچه در اختیار مردم است دوری کن تا همه تو را دوست داشته باشند، مگر نمی بینی که پرستو خوراک مردم را بر خود حرام کرده و به همین خاطر در خانه هایشان چون پیش زاده (ربیبه) اقامت دارد.
کن زاهداً فیما خوته یدالوری
تضحی ای کل الانام حبیبا
او ماتری الخطاف حرم زادهم
فغداً مقیماً فی البیوت ربیباً
حسن ظن
بزرگی گفته: باید برای لغزش دوستت، هفتاد عذر بیاوری. هرگاه دلت آسوده نشد به قلب خود بگو چقدر تیره دل هستی؟ با اینکه برادرت هفتاد عذر آورده، باز هم عذر او را نمی پذیری؟ با اینحال تو خود را مورد سرزنش قرار میدهی نه او را.
ابوسعید
دل از نظر تو جاودانی گردد
غم با الم تو شادمانی گردد
گر باد بدوزخ برد از کوی تو خاک
آتش همه آب زندگانی گردد
ای نه دله ده دله هر ده یله کن
صراف وجود باش و خود را چله کن
یک صبح به اخلاص بیا بر در دوست
گر کام تو برنیارد آنگه گله کن
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 26 💠 جلسه 6️⃣2️⃣(پاسخ به مخالفین روایت عمربن حنظله و اثبات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 27
💠 جلسه 7⃣2⃣(بررسی توقیع شریف امام زمان در اثبات ولایت فقیه )
🎤 #استاد_احسان_عبادی
🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است
👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: جلسۀ سوم: خلافت عمر بن خطاب اشاره بررسى انتصاب عمر به خلافت تصميم ابوبكر در تعيين عمر به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ممنوعيت ثبت و ضبط احاديث پيغمبر (صلّى الله عليه وآله)
عمر پس از به قدرت رسيدن، با شعار «حَسْبُنا كتابُ الله» كتاب خدا ما را كفايت مى كند، از ثبت و ضبط احاديث نبوى جلوگيرى كرد. بدان اميد كه به مرور حديث معتبر و متواتر غديرخم، حديث منزلت و ساير سفارش هاى پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) پيرامون جايگاه رفيع اميرالمؤمنين و اهل بيت (عليهم السّلام) و حاميان آنها و نيز سخنان پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) در مذمت طيف خاصى از اصحاب به فراموشى سپرده خواهد شد و اقدام غاصبان خلافت پس از پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) را توجيه خواهد كرد. [۲]
----------
[۲]: . نگاه كنيد به: اجتهاد در مقابل نص، ص ۱۵۶ تا ۱۶۲ وسير حديث در اسلام، مرحوم آيت الله احمد ميرخانى، ص ۳۵۲ تا ۳۶۱ و نيز نگاه كنيد به: بر اميرمؤمنان على (عليه السّلام) چه گذشت، سيد محمد حسن موسوى كاشانى، ص ۸۸ كه اشاره به آتش زدن احاديث نبوى توسط خليفۀ دوم دارد، و كتاب نقش ائمه در احياء دين، علامه سيد مرتضى عسكرى، جلد اول صفحۀ ۱۴۸ و ۱۷۵.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دیدگاه مورخین و تاریخدانان ایرانی در مورد #کوروش_هخامنشی : #کوروش نه تنها #شاه #ایران نبود، بلکه تن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#آیین_زرتشت :
کسی که با #محارم خود ازدواج یا همبستری نکند بزرگترین گناه را انجام داده است!
#ازدواج_محارم
✅
👈 #سگ مهم تر از انسان در نظر #زرتشتیان
🔥🔥مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان!
منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم از بعضی جهات ـ سگ عزیزتر و مهم تر از انسان است؛ زیرا مجازات دادن غذای داغ به سگ اعدام است
📚(وندیداد، شرح هاشم رضی، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۳)
👈و نیز مجازات رماندن سگ آبستن، اعدام بوده است
📚(وندیداد، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۵)
در حالی که مجازات کسی که با انسان چنین کارهایی کند، اعدام نبوده است!
........:
پيشگفتار
اين كتاب ترجمه اي است از پژوهش ديگري از آقاي دكتر محمدقلي مجد، محقق ايراني مقيم آمريكا كه با عنوان «Pahlavi to Qajar From : Iran , ۱۹۱۹-۱۹۳۰» در آن كشور چاپ و منتشر شده است. در اين تحقيق حدود چهار هزار روز از تاريخ ايران (۱۳۰۹-۱۲۹۸) به تصوير كشيده شده است. مجد، براي اين بررسي روزشمارگونه، از ۶۳۳ سند منتشر نشده بهره برده كه در قالب گزارش، تلگرام، ابلاغيه، دستورالعمل، نامه و يادداشت در آرشيو وزارت امور خارجه آمريكا نگهداري ميشود.
نكته حائز اهميت آن است كه دكتر مجد اولين كسي است كه به شكل گسترده از اسناد علني شده آمريكا براي بررسي تاريخ ايران در طول سالهاي ۱۹۴۱-۱۹۲۱ استفاده كرده است. اسناد اين دورة وزارت خارجه آمريكا، از حدود سي سال پيش در اختيار محققين قرار گرفت. روشن است كه تعدادي از پژوهشگران از وجود اين اسناد مطلع بودند. براي نمونه ارجاعاتي بسيار محدود به اين اسناد در كتاب خانم استفاني كرونين دربارة ارتش ايران در سالهاي ۱۹۲۶-۱۹۱۰ يا در كتاب آقاي سيروس غني دربارة صعود رضا پهلوي ديده ميشود. ولي تعجب آور است كه اين محققان از اين اسناد استفاده نكرده و كار خود را محدود به اسناد وزارت خارجه بريتانيا نمودند. به راستي چرا آنها بر اسناد آمريكايي چشم پوشيدند؟
طرفه آنكه اسناد وزارت جنگ انگليس درباره ايران در طي سالهاي ۱۹۳۱-۱۹۱۴
هنوز در حالت طبقه بندي قرار دارد و اعلام شده كه تا سال ۲۰۵۳، علني نخواهند شد. پرسش بعدي اين است كه انگليس چه چيزي را ميخواهد پنهان كند؟
در حاليكه تمامي آثاري كه تاكنون دربارة تاريخ ايران در دهههاي اول قرن بيستم نوشته شده، مبتني بر اسناد بريتانيا تأليف و تدوين شده است.
دكتر مجد دربارة اهميت اسناد وزارت امور خارجه آمريكا ميگويد كه اين سندها تصوري را كه ساليان مديد در ميان ايرانيان وجود داشت تصديق ميكند؛ اين كه رضاشاه را انگليسيها به قدرت رسانيدند؛ انگليسيها حكومت او را حفظ كردند؛ و زماني كه تداوم قدرت او را غير مفيد تشخيص دادند، در سال ۱۹۴۱ وي را صحيح و سالم از ايران خارج كردند و پسرش را جايگزين او نمودند. دربارة رضاشاه دروغ بزرگي رواج يافته كه گويا او هوادار آلمان بود. چنين نيست.
دكتر مجد ميافزايد كه دروغ بزرگ ديگر اين است كه گويا رضاشاه برخلاف پسرش اهل انتقال پول به خارج از كشور نبود و ثروت مهمي در خارج نياندوخت. اسناد آمريكايي نشان ميدهد كه وي حدود ۲۰۰ ميليون دلار در بانكهاي خارج و معادل ۵۰ ميليون دلار در ايران ذخيره پولي داشت. بايد توجه كرد كه اين رقم متعلق به سال ۱۹۴۱ ميلادي است و به پول امروز ثروت فوق را بايد با ارقام نجومي محاسبه كرد. به علاوه، ما ميدانيم كه رضاشاه در شهريور ۱۳۲۰ به هيأت نمايندگي انگليس در تهران پناهنده شد؛ به وسيله يك كشتي انگليسي از ايران خارج شد؛ و تا پايان عمر در مناطق تحت سلطه انگليس زندگي كرد. به علاوه، انگليسيها قصد داشتند رضاشاه را در اواخر عمرش از ژوهانسبورگ به كانادا انتقال دهند كه به دليل بيماري اش ميسر نشد.
گزارشهاي قيد شده در اين اسناد، سرزميني را توصيف ميكند كه بيست سال به غارت رفته؛ با وحشي گري سركوب شده؛ و به شدت آسيب ديده است. فقر، ستم، قتل در زندان، سانسور، و جالب تر از همه كمبود مواد غذايي در اين كشور بيداد ميكرد.
در سال ۱۹۴۱، يعني زماني كه سلطنت رضاشاه به پايان رسيد، ايران يكي از عقب مانده ترين و فقيرترين كشورهاي جهان بود. به گزارش سال ۱۹۵۲ بانك جهاني درباره ايران «طي چهل سال گذشته، جمعيت ۱۳ الي ۱۸ ميليون نفري ايران به طور عمده به كار كشاورزي اشتغال داشتند و تعداد اندكي از آنها در كار تجارت و كارگاه بودند. به
۱۳رغم فراواني مواد خام، نيروي كار و دستيابي به دريا، هيچ نوع از صنعت سنگين و توليد مواد خام، نيروي كار و دستيابي به دريا، هيچ نوعي از صنعت سنگين و توليد مواد خام، به جز استخراج نفت، وجود نداشت. احتمالاً هيچ كشوري را در جهان نمي توان يافت كه مانند ايران منابع مواد خامش مانع توسعه اقتصادي و سبب عقب ماندگي آن شده باشد. »
«ايران نو»، كه «رضاشاه كبير» معمار آن بود، يك ديكتاتوري بي رحمانه و خشن نظامي بود كه در آن قانون اساسي و مجلس به شوخي شباهت داشت. «ايران نو» يكي از فقيرترين و عقب مانده ترين كشورهاي جهان زمان خود بود كه نود درصد جمعيت آن بي سواد بودند؛ از جمله خود رضاشاه.
سفير آمريكا در تهران، رضاشاه را در زمان سلطنتش چنين توصيف كرده است: «پسر بي سواد يك روستايي بي سواد»، مردي كه «تنها مقدار ناچيزي با توحش فاصله دارد». ولي در يك چيز با آنها متفاوت بود: او يكي از ثروتمندترين مردان جهان زمان خود به شمار
ميرفت.
بخشي از اين كتب به استقرار ديكتاتوري نظامي در ايران به وسيله بريتانيا طي سالهاي ۱۹۲۳-۱۹۱۹ اختصاص دارد؛ يعني از دوره وثوق الدوله تا رضا پهلوي. بخشي ديگر مربوط به تحكيم ديكتاتوري نظامي به وسيله بريتانيا است؛ يع
ني از رياست الوزرايي رضاخان تا سلطنت او. اين كتاب با ماجراي سركوب خونين عشاير ايران در سالهاي ۱۹۳۰-۱۹۲۹ پايان مييابد. از اين زمان تمامي مخالفتهاي آشكار با سلطه بريتانيا و ديكتاتوري پهلوي (كه يكي بودند) سركوب شده، زمينه براي الغاي امتياز نفت دارسي و جايگزين كردن آن با قرارداد ۱۹۳۳ فراهم شده است. [۱]
مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي
----------
[۱]: براي آگاهي از نظرات دكتر محمدقلي مجد، ميتوانيد به فصلنامه تاريخ معاصر، شماره ۲۵ رجوع كنيد.
📚از قاجار تا پهلوی
✍محمد قلی مجد
https://eitaa.com/zandahlm1357
⭕️در دوران پهلوی از جمعیت نزدیک به ۱۵ هزار نفری پزشکان کشور، بیش از ۶ هزار از آنها پزشکان هندی و پاکستانی و بنگلادشی بودند.
🔸اکنون به جایی رسیده ایم که به اندونزی و هند دستگاه های پیشرفته ربات جراح از راه دور سینا و دستگاه تشخیص مارجین سرطانی صادر می کنیم و آنها را آموزش می دهیم.
#چی_بودیم_چی_شدیم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۱۰ ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_438392472.MP3
4.82M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا11
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فیلم داستان زندگی (هانیکو) نوستالژی دهه شصت قسمت37
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
44.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم داستان زندگی (هانیکو)
نوستالژی دهه شصت
قسمت38
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: امامت در عقیده شیعه ریاست عالیه الهیه است بلکه در اصطلاح علم کلام که محقّقین علماء بیان نم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
مقام امامت بالاتر از نبوت عامه است
داعی- هنوز جنابعالی استفسار از دلیل ننموده میفرمائید ادعای بی دلیل است و حال آنکه بالاترین دلیل کتاب محکم آسمانی قرآن مجید است که در سوره بقره شرح حال إبراهیم خلیل الرّحمن علیه و علی نبیّنا و آله السّلام را نقل میفرماید که پس از امتحان ثلاثه
(جان و مال و فرزند) که در تفاسیر مشروحا ثبت است خداوند متعال اراده فرمود رفعت مقامی بآن بزرگوار عنایت فرماید چون بعد از مقام نبوت و رسالت و اولوالعزمی و خلّت که واجد بود مقامی ظاهرا نبود که آن حضرت را ترفیع مقام بدهد الاّ مقام امامت که ما فوق جمیع مقامات روحانی بود لذا در آیه ۱۱۸ سوره ۲ (بقره) برسول أکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم خبر میدهد وَ إِذِ ابْتَلیٰ إِبْرٰاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمٰاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قٰالَ إِنِّی جٰاعِلُکَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً قٰالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی قٰالَ لاٰ یَنٰالُ عَهْدِی الظّٰالِمِینَ [۱] .
از این آیۀ شریفه برای اثبات مقام امامت اثرات و فوائدی حاصل است که از جمله اثبات مقام با عظمت امامت است که رتبة و درجة بالاتر از مقام نبوت است زیرا بعد از مقام نبوت و رسالت إبراهیم را مخلّع بخلعت امامت گردانید پس بهمین دلیل مقام امامت بالاتر از مقام نبوّت میباشد.
حافظ- پس بنا بر قول شما که علی کرم اللّه وجهه را امام میدانید بایستی مقام او بالاتر از مقام پیغمبر خاتم باشد و این همان عقیدۀ غلات است که خودتان بیان نمودید.
داعی- این قسم نیست که شما تعبیر مینمائید زیرا شما خود میدانید که بین نبوّت خاصّه و نبوّت عامّه فرق بسیار است مقام امامت بالاتر از نبوّت عامّه و پست تر از نبوّت خاصّه میباشد که نبوّت خاصّه همان مقام شامخ ارجمند خاتمیّت است.
نواب- ببخشید قبله صاحب اگر گاهی خود را داخل صحبت میکنم چون فراموش کارم و نیز عجولم زود جسارت مینمایم بفرمائید مگر انبیاء همگی فرستادگان حق تعالی نیستند در رتبه و مقام هم لا بد همگی یکسان اند چنانچه در قرآن مجید میفرماید لاٰ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ [۲] پس چگونه شما فرق گذاردید و نبوّت را بدو قسمت تقسیم نمودید عامّه و خاصّه خواندید.
داعی- بلی این آیه در محل خود صحیح است یعنی در مقام دعوت و هدف
بعثت که دعوت بمبدا و معاد و تربیت جامعه است تمام انبیاء من آدم الی الخاتم یکسان اند ولی در فضل و کمال و طریقۀ بعثت و محل بعثت و درجه و رتبه متفاوت اند.
----------
[۱]: ۱) بیاد آر هنگامی که خداوند ابراهیم را باموری امتحان فرمود و او همه را بجای آورد خدا بدو فرمود من ترا امام و پیشوا قرار دادم برای مردم ابراهیم عرض کرد این امامت را بفرزندان من نیز عطا خواهی کرد فرمود عهد من که امامت است بمردم ستمکار نخواهد رسید.
[۲]: ۲) میان هیچ یک از پیغمبران فرق نگذاریم.
:
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#انسان_شناسی ۱۶۹ #استاد_شجاعی #استاد_پناهیان قلب قلب ⚡️فقط قلب شما، آینه درون شماست! نه نیاز ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا