.......:
اشکال
اگر چه بعضی از علمای ظاهریه چون شاعر به معنی کلام الهی که فرموده: « وَالَّذِینَ کَفَرُوآاْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ [۳] » نشده، و «ولی» را فقط به معنی محبّ و متصرّف گرفته اند ایراد نمایند که باید به مقتضای
آیه مبارکه، کفرِ کافر و خروج او از نور به ظلمت نباشد به قضا و قدر الهی ؛ زیرا که بالحقیقه اضافه به طاغوت داده شده، با آن که از باب توحید افعال و مفاد: « وَاللّه ُ خَلَقَکُمْ وَ مَا تَعْمَلُونَ [۱] »، و « لا مؤثر فی الوجود الاّ اللّه » حقّ تعالی است مبدأ الکلّ، عالم بالاشیاء، قادر علی جمیع الممکنات، و لو خرج شی ء من الأشیاء عن علمه و قدرته و ایجاده و تأثیره بواسطة و بلا واسطة لم یصح مبدأیة للکلّ.
چه مفاد آیه شریفهِ نه آن است که دوستان آنها طاغوت خارج مینمایند آنها را از نور به ظلمت ؛ زیرا که طاغوت در لسان اخبار اطلاق شده بر اَصنام و بر نفس أمّاره بالسوء، لأ نّها کثیر الطغیان و التجاوز عن حدود اللّه ؛ چه اگر حمل بر اصنام شود معلوم است که آنها بعیدند از ولاء و محبّت، تا محبت آنها کفّار را خارج نماید از نور به ظلمت ؛ و اگر اطلاق بر نفس و شیطان شود نیز آنها اعداء بنی آدم اند نه اولیاء آنها.
أمّا الشیطان، کما قال تعالی: « أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِیآ آدَمَ أَن لاَّ تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ». [۲]
و أمّا النفس، کما ورد فی الحدیث: « أعدا عدوک نفسک التی بین جنبیک » [۳] .
----------
[۳]: ۱ - سوره مبارکه بقره، آیه ۲۵۷.
[۱]: ۲ - سوره مبارکه صافات، آیه ۹۶.
[۲]: ۳ - سوره مبارکه یس، آیه ۶۰.
[۳]: ۴ - عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۱۱۸ ؛ مجموعة ورام، ج ۱، ص ۵۹ ؛ عدّة الداعی، ص ۳۱۴.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: پارسایی سلمان وقتی سلمان فارسی در بستر احتضار بود، اندوهگین به نظر میآمد، علت اندوه او را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
تفسیر آیه سد جلو و عقب
عارفی ذیل آیه: وَ جَعَلْنٰا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا... [۱]، آورده است مراد از سد جلوی روی، آرزوهای طولانی و طمع در ماندگاری است و مراد از سد پشت سر، غفلت از گناهان گذشته و ندامت اندک و طلب آمرزش کم از آنهاست.
----------
[۱]: ۱) - یس، ۹.
طالب دنیا و زاهد آخرت
زاهدی شنید که کسی میگوید: کجایند زاهدان در دنیا و طالبان آخرت؟ زاهد گفت:
سخن خود را عوض کن و هرکه خواهی برگزین.
عشق به پیامبر
به بخشش خدا مطمئن هستم هرچند خود گنه بسیار دارم. عشق به پیامبر و خاندان او را خالص کردهام و همین برای نجاتم کافی است.
وثقت بعفو اللّٰه عنی فی غد
و ان کنت ادری اننی المذنب العاصی
و اخلصت حبی فی النبی و آله
کفی فی خلاصی یوم حشری، اخلاصی
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۷- یکی بودن ظاهر و باطن انسان ممکن است در شرایطی یا نزد کسانی، نوعی تظاهر نشان دهد و کاره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۱۰- انصراف از خطا
آنکه در کار اشتباه خود، سماجت و پافشاری میکند مخلص نیست. فرد با اخلاص، اگر تشخیص داد که کار و راه بهتری وجود دارد. از مسیر خطا منصرف میشود و یا کار را به کاردان تر وامی گذارد.
بسیارند کسانی که مدّتی راه خطا میروند، ولی وقتی برایشان خطای آن آشکار شد، حاضر نیستند دست بردارند و آنرا نوعی عقب گرد و شکست میپندارند. در حالی که اصرار بر خطا، شکست بزرگتری است. افراد مخلص، روح بلند و سعه صدر دارند و بزرگ منشی آنان، مانع تن دادن به پستیها و حقارتها میشود.
پرتوی از اسرار نماز » نتیجه اخلاص
ارتباط خالصانه انسان با خدا، نورانیّت ضمیر و صفای باطن و بصیرتی به همراه دارد که انسان را در پیچ و خمهای زندگی و بن بستها و مشکلات، هدایت میکند.
علی علیه السلام میفرماید: «عِنْدَ تحقیق الاِخلاصِ تَسْتَنَیرُ البَصائِر» (۲۸۳)
هرگاه خلوص در دل آید، نورانیّت و بینش به همراه آن میآید.
این همان «فرقان» است که قرآن کریم، آنرا از نتائج تقوا میشمارد (۲۸۴) و نیز میفرماید:
اگر تقوا داشته باشید، خداوند برای شما نوری قرار میدهد که با آن، راه خود را میروید: «یَجْعَل لکم نوراً تَمْشُونَ بِهِ» (۲۸۵)
اخلاص و دوری از هوای نفس و تقوا، این نتیجه را دارد که روشن بینی انسان را میافزاید و انسان را از تاریکیهای شرک و جهل و هوس، به فضای نور و توحید و علم میرساند. آنکه اخلاص داشته باشد به فوز و رستگاری میرسد: «اِنْ تَخْلُصْ تَفُرْ» (۲۸۶)
اخلاص، ارزشی فوق العاده دارد و در عین حال، بسیار دشوار است. امام سجاد علیه السلام در دعاهای سحرهای ماه رمضان از خداوند میخواهد که دل را از نفاق و عمل را از ریا پاک گرداند:
«اللّهم طَهِّر قَلْبی مِنَ النِّفاقِ وَ عَمَلی مِنَ الرّیاء»
و نیز، امام حسین علیه السلام در دعای عرفه، از خداوند اخلاص در عمل را میطلبد: «.. ولاخلاصَ فی عملی».
خالص و گوارا را از میان غذا و خون پدید میآورد. (۲۸۷) انسان خالص نیز باید از لابلای آلودگیها و ناپاکیهای محیط، جان خود را سالم نگهدارد و نیّت و عمل خود را از آلایش ریا پاک سازد و روسفید بیرون آید. اینگونه اخلاص
است که ارزشمند و مهم است.
مخلص، خود را در اختیار پروردگار میگذارد و دل را خانه محبّت او میسازد و انگیزه الهی را بر همه اعمال و رفتار خویش حاکم میکند و از این راه به عزّت و سربلندی میرسد.
حضور در نماز
پس از نیّت، آه تصمیم بر انجام عبادت برای خداوند است و بر پایی نماز به قصد تقرّب به پروردگار،
و آمادگی روحی و توجّه آامل به پروردگار، تکبیر « حضور قلب » وارد نماز م یشویم. همراه با
می گوئیم. این توجّه و حضور دل، همچون روح برای نماز است.
اللّه اآبر
خدا برتر و بزرگتر از فکر و خیال ما و برتر از توصیف با قلم و بیان ماست. عظمت او، فراتر از درک و
شناخت تصوّر ماست.
هر چه را اراده آند، در همان لحظه انجام میگیرد. فرمانش مطاع است. پدیدهها و انسان را از
نیستی به وجود آورده، همه را روزی داده، هدایت آرده، بازگشت همه به سوی اوست و جان
وهستی همه جانداران و جمادات، در دست قدرت اوست. اوست آه عزّت میبخشد و ذلیل
می آند، بی نیاز است و همه به او محتاجند. انسانها را در رحم مادران، تصویرگری میآند، غرائز
هدایتگر را در فطرت آنها به ودیعت میگذارد، بیماریها را شفا میدهد، ناتوانان را توان میبخشد،
همه چیز مردنی و فانی است مگر ذات او. در قیامت، حساب و آتاب و پاداش و آیفر همه، با
اوست. آنروز معلوم خواهد شد آه همه آاره اوست و دیگران را آاری ساخته نیست و آنانکه به
درگاه غیر او روی آورده اند، باخته و زیان آرده اند... (همه اوصافی آه ذآر شده، برگرفته از آیات قرآن
آریم است)
نمازمان با نام چنین خدای عظیمی شروع میشود.
پس از نیّت، تکبیرةالاحرام م یگوییم ووارد نماز میشویم....
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
[ روایتی تکان دهنده از ترک نماز ]
حجت الاسلام دانشمند
.
«فیِ جَنَّاتٍ یتَسَاءَلُونَ؛ عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛ مَا سَلَککمُْ فیِ سَقَرَ؛ قَالُواْ لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ
.
آنها در باغهای بهشتند و سؤال میکنند از مجرمان. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم»
.
📚سوره مبارکه "مدثر" آیات ۴۰، ۴۱، ۴۲ و ۴۳
در محضر خداوند.mp3
2.03M
#یک_دقیقه_حرف_حساب
💥 در محضر خداوند
❣ نداشتن حضور قلب در نماز چه علتی داره؟
و چطور میشه برطرفش کرد؟
#استاد_شجاعی
منبع: مجموعه نماز، سکوی پرواز
❌ شایعه
[کلیپی از بهرام موفنگی (مشیری)]:
در حوادث ۸۸ بازجوها از مصباح یزدی استفتاء کردند آیا شکنجه، مواد مخدر، تجاوز جنسی و... به دستگیرشدگان برای گرفتن اقرار جایز است؟ پاسخ: چون اینها با ولایت فقیه مخالف هستند هرکاری جایز است!! (مطالب خلاصه شده است)
✅ واقیعت
غیر از اینکه این چرندیاتی که به نقل از آیت الله مصباح یزدی نقل میشود، هیچ مستند شرعی ندارد و با مسلمات اسلامی منافات دارد، اساساً ایشان مرجع تقلید نبوده است که فتوا صادر کند. استفتاء و فتوا از وظایف مرجع تقلید است. اما شبهه افکنان برای تخریب ولایت فقیه و علامه مصباح (به خیال خودشان یک تیر و دو نشان) این خزعبلات را منتشر میکنند.
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
.......:
@zandahlm1357
پاسخ به سوالات و شبهات مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی
روز چهارشنبه 18دیماه1398، هواپیمای بوئینگ 752 سری 800هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR که حامل 176سرنشین شامل 167مسافر و 9خدمه پروازی است با مجوز برج مراقبت پرواز، از باند 29راست فرودگاه بینالمللی امامخمینی(ره) به پرواز درمیآید، ولی کمتر از 3دقیقه بعد یعنی در ساعت 6:14:56 هدف موشک شلیک شده از سامانه پدافندی تور ام-1 قرار میگیرد و در ساعت 6:18 نیز بهطور کامل از صفحه رادار محو میشود. اما این اتفاق چگونه رخ داده است؟ چه علل و عواملی سبب شده، اپراتور سامانه پدافندی مرتکب اشتباه فاحشی در تصمیمگیری برای شلیک موشک به هواپیما شود؟ آیا ردی از نفوذ و هک سیستمهای دفاعی کشور در این پرونده وجود دارد؟ کدام زوایا و ابعاد این پرونده تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است؟ برای پاسخ به سؤالات و رفع ابهامات درباره ماجرای هواپیمای اوکراینی این گزارش را بخوانید.
۱) چرا دو موشک بهسمت هواپیما شلیک شد؟
پایه و اساس شلیک 2موشک بهسمت هواپیما، قطعیت و یقین اپراتور است که گمان میکند در حال مقابله با یک موشک کروز است؛ کرنولوژی یا زمانبندی شلیک موشک بهسمت هدف اینگونه است که اپراتور در ساعت6:14:19 موشک اول را بهسمت هدف مورد نظر خود شلیک میکند که پس از 18ثانیه سیگنال فعال شدن فیوز مجاورتی موشک که بهمعنای عمل کردن آن است، ثبت میشود.
با وجود عملکرد موشک اول، سامانه پدافندی همچنان قفل راداری روی هدف دارد و مسیر حرکت آن را ردیابی میکند که اپراتور هم با توجه به تداوم مسیر حرکتی هدف کشف شده، موشک دوم را در ساعت 6:15:09 بهسمت هدف شلیک میکند.
درحقیقت علت شلیک موشک دوم، یقین اپراتور به متخاصم بودن هدف و همچنین تداوم مسیر حرکتی هدف پس از شلیک موشک اول است.
۲) چرا در شب حادثه آسمان کلییر نشد؟
مسئولیت کلییر شدن آسمان با چه کسی بود؟
هماهنگی نظامی-غیرنظامی هوانوردی در ایران شامل 3سطح راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی است. در سطح راهبردی، دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی با تعیین الزامات کلی و ابلاغ سیاستهای لازم نحوه همکاری و مسئولیت هر بخش را تعیین میکند که در این ساختار، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاههای کشور و نیروهای مسلح هرکدام مسئولیتی دارند. در سطح تاکتیکی، روشهای اجرایی مشخص برای اجرای راهبردهای فوق تعیین میشود که در آن واحد مراقبت شرکت فرودگاهها، پدافند هوایی نیروهای مسلح و همچنین عملیات سازمان هواپیمایی کشوری ایفای نقش میکنند. در سطح عملیاتی اما از دوران دفاعمقدس، با هدف تامین امنیت فرودگاهها و پروازهای کشور در برابر حملات احتمالی دشمن و تفکیک پروازهای تجاری از پروازهای ناشناس و متخاصم یک ساختار از بخش پدافند هوایی کشور به هماهنگی با مدیریت فضای پروازی کشور اختصاص داده شده است که در سلسله مراتب مختلف وظیفه هماهنگی بین بخش دفاع هوایی و بخش پروازهای غیرنظامی را بهصورت عملیاتی اجرا میکند. مطابق ساختار عملیاتی هماهنگی واحدهای نظامی-غیرنظامی در عملیات هوانوردی کشور، در زمان وقوع حادثه هواپیمای اوکراینی مسئولیت کلییر کردن آسمان با مرکز عملیات دفاع هوایی کشور بوده که جزئی از نیروهای مسلح محسوب میشود. با این حال پیرامون این موضوع دیدگاههای مختلفی در نیروهای مسلح وجود دارد؛ یک دیدگاه معتقد است که پس از عملیات موشکی حمله به عینالاسد که نخستین حمله رسمی یک کشور به ایالاتمتحده آمریکا پس از 85سال بوده و درحالیکه احتمال جنگ بسیار بالا ارزیابی میشده، باید همانند ایامی چون 29فروردین، 14خرداد و 31شهریور که هرساله فرودگاههای تهران برای چند ساعتی تعطیل میشوند و پروازهای ورودی و خروجی اجازه نشست و برخاست در این فرودگاهها را ندارند، آن شب هم دستکم تا روشنایی هوا فرودگاهها تعطیل میشد. دیدگاه دیگر معتقد است تنها در زمانی میتوان آسمان را کلییر کرد که حمله هوایی دشمن قطعی باشد، آژیر قرمز از رسانهها به صدا دربیاید و مردم به پناهگاه بروند تا بتوان آسمان را کلییر کرد؛ این در حالی است که در آن شب شواهدی مبنی بر حمله قطعی دشمن وجود نداشته است. صاحبان این دیدگاه معتقدند که حتی در طول 8سال دفاعمقدس نیز فرودگاهها تعطیل نشدند و تنها در زمانی که حمله هوایی دشمن قطعی بود، اجازه نشست و برخاست به پروازها داده نمیشد.
#ادامه_دارد
.......:
@zandahlm1357
رهبرانقلاب: خانهداری به معنای خانهنشینی نیست
🔹اصلیترین نقش یک زن، از نظر اسلام همین نقش خانهداری است منتها مهم این است که خانهداری به معنای خانهنشینی نیست. بعضی اینها را باهم اشتباه میکنند وقتی میگوییم خانهداری، خیال میکنند میگوییم در خانه بنشینید هیچ کار نکنید، هیچ وظیفهای انجام ندهید، تدریس نکنید، مجاهدت نکنید، کار اجتماعی نکنید، فعالیتهای سیاسی نکنید، معنای خانهداری این نیست.
🔹خانهداری یعنی خانه را داشته باشید در کنار داشتن خانه هر کار دیگری که از عهدهی شما برمیآید و میل به آن و شوق به آن را دارید میتوانید انجام بدهید؛ منتها همه در ذیل خانهداری است.
🔹 حجاب یک ضرورت شرعی است. هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد این را همه باید بدانند. هیچ جای خدشه و شبهه ندارد. یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود اما کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بیدینی و ضد انقلابی کرد
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافی | چرا تو سوریه جنگیدیم؟
🔸احتمالا شما هم با این سوال رو به رو شدید که چرا ایران باید بره تو کشورهای دیگه مثل سوریه مبارزه کنه؛ یه پرسش قدیمی که اینجا به سادهترین شکل بهش جواب دادیم.
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سورپرایز روز تولد خانم کم حجاب در میدان هفت تیر
🔸دل نوشته پس از #حجاب کامل: در روز تولدم در موکب حضرت زهرا (س) متحول شدم
#حجاب_وعفاف_زهرایی
#زن_عفت_افتخار
.......:
@zandahlm1357