فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان اثر گذار توسل به امام رضا ع توسط مهران رجبی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎤💭🎤💭🎤💭🎤 ✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت ⬅️قسمت 5⃣1⃣ از 2⃣3⃣ 💭شبهه ی شماره 5⃣1⃣ ✍در این شبهه ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤💭🎤💭🎤💭🎤
✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت
⬅️قسمت 6⃣1⃣ از 2⃣3⃣
💭شبهه ی شماره 6⃣1⃣
❌در این شبهه از کتاب ″النجم الثاقب، ص144″ نقل کردند که مهدی شیعه در یک روز مادرش باردار شد و در همین روز هم به دنیا آمد، بعد می گوید مهدی اهل سنت نه، طبق مادرهای🧕 دیگر باردار می شود و طبق اصول طبیعی به دنیا آمده.
✅جواب این شبهه 👇👇
👈قبلا در شبهه شماره پنج جواب کامل داده شد.
1⃣-نقل هایی از خود اهل سنت
آوردیم که مادر حضرت عیسی حتی یک ساعته 🕗 باردار شد، بعد امام مالک هم سه سال در شکم مادرش بود طبق نقل های اهل سنت، این چیزهایی که در کتب اهل سنت هم هست.📚
2⃣-اصلا شیعه چنین روایاتی را قبول ندارد چون خود علامه مجلسی هم روایت آورد، از جایی آورد می گوید از مؤلفات بعضی از اصحاب📚🖋، یعنی به نقل از معصوم نیست.
3⃣-در سندش کسی به نام ″حسین بن حمدان خصيبی″ هست که گفتیم غالی و فاسد❌ هست و روایتش قابل اعتماد نیست.
🎤استاد احسان عبادی
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت_علیه_مهدویت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ادامه جلسه اول #حدیث_خوانی_مهدوی 1
✅ بررسی روایت اول از جنبه علم رجال و درایه و فقه الحدیث
👌 با اصول بررسی روایت آشنا شویم
🔰انقلابی باید قوی شود🔰
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
💐شهید محمود رضا بیضایی:
باید به خودمان بقبولانیم که در این زمان بدنیا آمدهایم و شیعه هم بدنیا آمدهایم که مؤثر در تحقق ظهور مولا باشیم و این همراه با تحمل مشکلات، مصائب، سختیها، غربتها و دوریهاست و جز با فدا شدن محقق نمیشود حقیقتاً.
قدردان خون مطهر شهدا باشیم
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای
برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شادی ارواح طیبه شهدا و روح مطهر امام راحل ره و سلامتی مقام معظم رهبری صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: احیای شهرها قوله علیه السلام: وَ أَحْیِ بِلاَدَکَ بِبُلُوغِ الزَّهَرَةِ. البلد: الارض کلّ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توسعه روزی به واسطه باران بدون ضرر
قوله علیه السلام: [وَ] تُوَسِّعُ بِهِ فِی الاْءَقْوَاتِ.
یعنی: وسعت بده به سبب نزول امطار فی اقوات عبادک. القوت: ما یقوم به بدن الانسان من الأطمعة و الاشربة، کما قال تعالی: « قَدَّرَ فِیهَآ أَقْوَاتَهَا [۳] »، فی أوقات معینة و فصول متوالیة.
کما قال تعالی فی موضع آخر: خلق السماوات فی أربعة أیام [۴]، أی اربعة أوقات، المعبّر عنها بفصول الأربعة، أعنی: الربیع و الصیف والخریف و الشتاء، التی یخرج اللّه فیها أقوات أهل العالم من الناس و إلیها و الحشرات و السباع ؛ لأنّ فی الشتاء
لبرودته نزل الأمطار و یسقی الأرض و الأثمار، ثمّ من بعده یأتی الربیع و هو معتدل، فیخرج الاشجار أثمارها و الارض نباتها، ثم یجی ء الصیف فینضج فیه الثمار والحبوب، ثمّ الخریف لتکمیل الحبوب و الأثمار و حان حین حصاده. و لو کان کلّ الأوقات شتاء لم یخرج النبات، و لو کان کلّه الربیع لم ینضج الثمار، و لو کان کلّه الصیف لاحترق کلّ شی ء علی وجه الأرض. سبحان من قال: « أَ أَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ [۱] ».
قوله علیه السلام: سَحَاباً مُتَرَاکِماً.
أی انضّم و جمع بعض أجزائها فوق بعض، و ذلک لأجل استیلاء الریاح علیه لإخراج الرطوبات من منافذه و أجوافه، کما قال تعالی: « وَ أَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَآءً ثَجَّاجًا [۲] »، یعنی: از فشرده شدهها که سحاب باشد به هبوب ریاح دادیم، به شما ماء سیّال را.
قوله علیه السلام: هَنِیئاً مَرِیئاً.
أی سهل الغائلة، لایکون فیه تعب و إضرار من فساد الزراعات و انهدام العمارات.
قوله علیه السلام: طَبَقاً.
أی سحابه، أی تعمّ جمیع بقاع الارض لیس محدود بمحلّ خاص دون محلّ، کما فی دعاء آخر: « أسقنا [۳] مطبقة مغدقة » [۴] . أی شاملة کثیرة.
قوله علیه السلام: مُجَلْجَلاً.
أی تعمّ الأرض بماء المطر.
قوله علیه السلام: غَیْرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ. [۱]
اللوث الاسترخاء و البط ء، أی لایکون رطوباتها قلیلة بطیئة فی النزول، قال تعالی: هو « الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیَبْسُطُهُ فِی السَّمَآءِ کَیْفَ یَشَآءُ وَ یَجْعَلُهُ کِسَفًا فَتَرَی الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ ». [۲]
قوله علیه السلام: وَ لاَ خُلَّبٍ بَرْقُهُ.
الخلب: الخدعة، أی لایکون سحاباً ظهر برقة فی السماء، و ظن الناس أ نّه ممطرهم و لایکون المطر.
قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَیْثاً مُغِیثاً مَرِیعاً مُمْرِعاً.
أی خصیباً کثیر العشب و الحشیش.
[قوله علیه السلام ]: عَرِیضاً وَاسِعاً.
أی طال مدّته و عمّ منفعته لایختصّ ببعض البلاد دون بعض.
[قوله علیه السلام ]: عَزِیراً، تَرُدُّ بِهِ النَّهِیضَ.
أی قام به ما سقط من النبات علی الارض لعدم وصول الماء علیه.
[قوله علیه السلام ]: وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهِیضَ.
أی أصلح بسببه ما انکسر منه، کما قال: « یا جابر العظم الکسیر » [۱] بلطفه [۲] .
[قوله علیه السلام ]: اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَیْثاً [۳] تُسِیلُ مِنْهُ الظِّرَابَ، وَ تَمْلاَءُ مِنْهُ الْجِبَابَ.
یعنی: پُر کنی از ماء او، کلّ الأودیة و المسیلات و البروک، حتّی یشرب منه
الحیوانات البرّ و الوحوش.
[قوله علیه السلام ]: وَ تُفَجِّرُ بِهِ الاْءَنْهَارَ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الاْءَشْجَارَ.
کما قال: « وَ هُوَ الَّذِی أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْ ءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاکِبًا وَ مِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَةٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَ غَیْرَ مُتَشَابِهٍ
----------
[۳]: ۱ - سوره مبارکه فصلت، آیه ۱۰.
[۴]: ۲ - گویی مستند مرحوم مؤلّف سوره مبارکه فصلت، آیه ۱۰ است: « وَ قَدَّرَ فِیهَآ أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَآءً لِّلسَّآئِلِینَ ».
[۱]: ۳ - سوره مبارکه واقعه، آیه ۶۴.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه نبأ، آیه ۱۴.
[۳]: ۱ - اصل: سقنا.
[۴]: ۲ - الفقیه ج ۱، ص ۵۳۵.
[۱]: ۳ - اصل: ودقها.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه روم، آیه ۴۸.
[۱]: ۵ - فلاح السائل، ص ۱۷۵ ؛ مصباح الکفعمی، ص ۷۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۱۲، ص ۳۱۹.
[۲]: ۶ - واژه « بلطفه » در ذیل دعا موجود نیست، ولی در دیوان امام علی علیه السلام، ص ۱۸۹ آمده است: عسی جابر العظم الکسیر بلطفه / سیرتاح للعظم الکسیر فیجبر.
[۳]: ۷ - صحیفه: سقیاً.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تشبیه تشبیه به اعتبار مشبه و مشبه به، بر چهار قسم تقسیم میشود. ۱- ملفوف: تشبیهی است که پ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
عقائد معتزله
از شرح لامیة العجم نقل شده است. معتزله بخشی از مسلمانان هستند که به اموری معتقدند از جمله: امور نیک از خدا و امور بد از انسان است. بر خدا واجب است که آنچه به صلاح بندگان است، انجام دهد قرآن مخلوق و بوجود آمده است نه اینکه قدیم باشد. خدا در قیامت دیده نمی شود. اگر مؤمنی مرتکب گناه کبیره چون فحشا و یا نوشیدن شراب شود، نه مؤمن است و نه کافر بلکه بین این دو گروه است. هرکس داخل آتش شود، از آن خارج نمی گردد. ایمان عبارت است از گفتار، کردار و اعتقاد. اعجاز قرآن در این است که خداوند مردم را از آوردن قرآن منصرف کرده است نه اینکه قرآن فی حدنفسه معجزه باشد و اینکه معدوم چیزی موجود است. و نیز اینکه خوبی و بدی هر چیزی عقلی است. خدا زنده به ذات خود است نه به حیات و نیز خدا به ذات خود عالم است نه به علم و به ذات خود قادر است نه به قدرت.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 32 💠 جلسه 2️⃣3️⃣ 🔰پاسخ به شبهات ولایت فقیه ⬅️ آیا ولی فقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 33
💠 جلسه 3⃣3⃣
🔰پاسخ به شبهات ولایت فقیه
⬅️ چرا مشکلات پهلوی را تقصیر شاه می اندازید اما مشکلات الان را تقصیر دولت میدانید و به رهبر گیر نمی دهید؟
⬅️ رهبری که این همه اختیارات داره، چرا وضع کشور رو درست نمیکنه؟
⬅️ چرا با اونکه رئیس قوه قضا و صداسیما را رهبر انتخاب میکنه، این همه مشکلات هست؟
⬅️اعضای شورای نگهبان رو رهبر انتخاب میکنه ، اونها هم خبرگان رو انتخاب میکنن ، خبرگان هم رهبری را !
این چه طور حکومتیه ؟
🎤 #استاد_احسان_عبادی
🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است
👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در عهد عمر اشاره شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) كه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
خروج از انزوا و حضور شيعيان در صحنه هاى سياسى و نظامى
با وجود اين، برخى از شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) كه در دوران ابوبكر منزوى شده بودند، در عهد عمر مسئوليت هاى بزرگى به دست آورده بودند، و در فتوحات مسلمانان در شرق و غرب نقش هاى مهمى ايفا كردند.
سلمان فارسى از سوى عمر به حكومت مداين [۱] و عمّار ياسر به فرمانروايى كوفه منصوب شدند. عمّار همچنين در فتح مصر و دياربكر حضور داشت و در فتح شوشتر فرماندۀ سواران بود. [۲] مقداد در فتوحات مصر و دياربكر حاضر بود [۳] و حذيفة بن يمان در جنگ بزرگ نهاوند پس از قتل نعمان بن مقرن فرماندۀ سپاه اسلام شد. اردبيل را نيز او گشود و در جنگ شوشتر فرماندۀ پيادگان بود. [۴] خالد بن سعيد بن عاص نيز كه بنا بود فرماندۀ سپاه اسلام در شام باشد، به سبب حمايت بى دريغ از على (عليه السّلام) از فرماندهى محروم شد و به صورت يك رزمندۀ اسلام در جهادها شركت نمود و سرانجام در همان منطقۀ شام به شهادت رسيد. [۵]
----------
[۱]: . تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۵۱ و مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۱۴.
[۲]: . فتوح البلدان، ص ۳۷۶، اسد الغابة فى معرفة الصحابه، ابن اثير، ج ۴، ص ۱۳۴ و نگاه كنيد به: كوفه و نقش آن در قرون نخستين اسلامى، ص ۱۴۸.
[۳]: . اسد الغالبة، ج ۵، ص ۲۵۳.
[۴]: . اسد الغالبة، ج ۱، ص ۴۸۶ به نوشتۀ ابن اثير، حذيفه فاتح همدان و رى و دينور هم بود و در فتح جزيره (شمال عراق) حضور داشت.
[۵]: . شرح نهج البلاغة، ج ۲، ص ۵۸ و نيز نگاه كنيد به: اسد الغابة، ج ۲، ص ۹۸. البته ابن اثير آورده است كه وى از سوى ابوبكر به فرماندهى يكى از سپاه هاى مسلمانان كه به شام مى رفت، منصوب شد و در «مرج الصفر» كشته شد. حال آن كه به عقيدۀ عموم مورّخان، عمر بن خطاب مانع فرماندهى خالد بن عاص شد.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
گزارشی جالب از حکیم #فردوسی رحمه الله علیه از بی شرفی و وطن فروشی #موبدان 🚮 موبدان (روحانیون #زرتشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚮 نقدهای ابن سینا بر دین زرتشتی
ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا مشهور به «شیخ الرئیس بوعلی سینا» از دانشمندان نامدار ایرانی در جهان است که در قرن 4-5 هجری میزیست و هنوز بسیاری از آثار او مورد توجه جهانیان است. از نکات جالب در آثار او یکی این است که وی در دفاع از #اسلام و رد زرتشتیگری، مقالات و مباحثی دارد که به آن اشاره کرده است.
📚 رسائل ابن سينا، استانبول: دانشكده ادبيات استانبول، 1953، ج 2، ص 42.
همچنین او در یکی از آثار خود به صراحت، شریعت #زرتشتی را "حاوی تعالیم فاسد" مینامد و آن را «خالی از تأییدات آسمانی» میخواند (فسادها و خلوّها عن التأييد السماوی).
📚 ابن سینا، الأضحوية في المعاد، تهران: انتشارات شمس تبریزی، 1382، ص 106.
#ابن_سینا در "طبيعيات شفا" #زرتشتیان را آتش پرست مینامد و میگويد: «آنان در تمجيد و تعظيم آتش راه مبالغه پيش گرفتند و آتش را شايسته تقديس و تسبيح (پرستش) دانستند، بدين جهت كه آتش عنصر نورانی است».
📚 ابن سينا، الشفاء( الطبيعيات)، قم: مکتبة علامه مرعشی، 1404 هـجری قمری، ص 53.
جالب است بدانیم #اسکندر مقدونی، به ادعای منابع زرتشتی موجب تضعیف دین زرتشتی شد. از همین روی تقریباً هیچ شخصیت زرتشتی وجود ندارد که از اسکندر به نیکی یاد کند. اما میبینیم که #ابوعلی_سینا از اسکندر به نیکی یاد میکند و او را #ذوالقرنین قرآن میخواند.
📚 ابوعلی سینا، القصیدة المزدوجة فی علم المنطق، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی، 1405 ه ق، ص 3.
ابوعلی سینا مسلمان بود و در مسلمانی او شک و تردیدی نیست. این را از آثار او میتوان به روشنی دریافت. حتی کتابی دارد با عنوان "معراج نامه" در شرح و تبیین #معراج پیامبر اسلام که علاقه مندان میتوانند آن را مطالعه کنند.
🚮 نقدهای ابن سینا بر دین زرتشتی
ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا مشهور به «شیخ الرئیس بوعلی سینا» از دانشمندان نامدار ایرانی در جهان است که در قرن 4-5 هجری میزیست و هنوز بسیاری از آثار او مورد توجه جهانیان است. از نکات جالب در آثار او یکی این است که وی در دفاع از #اسلام و رد زرتشتیگری، مقالات و مباحثی دارد که به آن اشاره کرده است.
📚 رسائل ابن سينا، استانبول: دانشكده ادبيات استانبول، 1953، ج 2، ص 42.
همچنین او در یکی از آثار خود به صراحت، شریعت #زرتشتی را "حاوی تعالیم فاسد" مینامد و آن را «خالی از تأییدات آسمانی» میخواند (فسادها و خلوّها عن التأييد السماوی).
📚 ابن سینا، الأضحوية في المعاد، تهران: انتشارات شمس تبریزی، 1382، ص 106.
#ابن_سینا در "طبيعيات شفا" #زرتشتیان را آتش پرست مینامد و میگويد: «آنان در تمجيد و تعظيم آتش راه مبالغه پيش گرفتند و آتش را شايسته تقديس و تسبيح (پرستش) دانستند، بدين جهت كه آتش عنصر نورانی است».
📚 ابن سينا، الشفاء( الطبيعيات)، قم: مکتبة علامه مرعشی، 1404 هـجری قمری، ص 53.
جالب است بدانیم #اسکندر مقدونی، به ادعای منابع زرتشتی موجب تضعیف دین زرتشتی شد. از همین روی تقریباً هیچ شخصیت زرتشتی وجود ندارد که از اسکندر به نیکی یاد کند. اما میبینیم که #ابوعلی_سینا از اسکندر به نیکی یاد میکند و او را #ذوالقرنین قرآن میخواند.
📚 ابوعلی سینا، القصیدة المزدوجة فی علم المنطق، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی، 1405 ه ق، ص 3.
ابوعلی سینا مسلمان بود و در مسلمانی او شک و تردیدی نیست. این را از آثار او میتوان به روشنی دریافت. حتی کتابی دارد با عنوان "معراج نامه" در شرح و تبیین #معراج پیامبر اسلام که علاقه مندان میتوانند آن را مطالعه کنند.
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: در فصل هفتم چرايي ناكامي وي در اين راه آمده است. اين ناكامي، مردم ايران را تشويق كرد تلاش ك
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
تثبيت سلطنت پهلوي، ۱۹۲۶ ۱۹۳۰
ارتش، پايگاه قدرت داخلي پهلوي را تشكيل ميداد و روشن بود كه قدرت رضا شاه بر بنياني ضعيف بنا نهاده شده است. در ژوئيه ۱۹۲۶، اندكي پس از رسيدن رضا شاه به تخت شاهنشاهي، مستشار آمريكايي امور مالي ايران، آرتور ميليسپو، گزارشي مفصل از فساد در ارتش ايران تهيه و به گروهي منتخب از وزرا ارائه كرد. اين گزارش كه در فصل يازدهم آورده شده است، تصويري نابسامان از وضعيت ارتش ارائه داده و فرا رسيدن اوضاع وخيمي را هشدار ميدهد. همان طور كه ميليسپو پيش بيني كرد، در تابستان ۱۹۲۶، نافرمانيهاي گسترده اي در خراسان و آذربايجان رخ داد. علاوه بر اين، شورشي هم در كردستان در جريان بود؛ و به دنبال آن نيز توطئه خطرناك در ارتش كشف شد و تلاش سرهنگ پولادين براي كشتن رضا شاه در آخرين لحظات عقيم ماند. اگر چه توطئه گران به شدت مجازات شدند؛ اما همه اينها تأكيدي بود بر سست بودن پايههاي سلطنت پهلوي. تغيير مدام وزرا و «بحران ها» و ترميم پياپي كابينه ها، در سالهاي ۱۹۲۶ و ۱۹۲۷ از وضعيت ناپايدار سياسي در آن زمان حكايت ميكند. حتي در مجلس ششم، كه مطابق با خواستههاي پهلوي «انتخاب شد» و در جولاي ۱۹۲۶ كار خود را آغاز كرد، نشانههايي از استقلال رأي و تمرد از منويات ملوكانه ديده ميشود. سياستهاي مرموز و پر از خدعة خيانت و جنايات، نظير سوءقصد به مدرس، در فصل دوازدهم تشريح شده است. براي فائق آمدن بر شرايط نابسامان و بي ثبات سياسي، در فوريه ۱۹۲۷ دولتي روي كار آورده شد كه رياست اسمي آن با مستوفي الممالك بود؛ اما تمام قدرت اجرايي در دست وزراي «سه گانه اي» بود كه تنها در مقابل شاه پاسخگو بودند. كنترل ارتش و دستگاه امنيتي نيز در دست شاه بود. تعيين اين شوراي «سه نفره»،
نشان از آغاز تثبيت سلطنت پهلوي دارد. حتي با تغيير نخست وزير، اين شوراي سه نفره كه عبارت بودند از تيمورتاش، فيروز و داور، همچنان به كار خود ادامه ميداد. در ژوئن ۱۹۲۹ فيروز از پست خود عزل و سپس دستگير شد. اما دو نفر ديگر همچنان به كار خود ادامه دادند. اخراج ميلسپو در ژوئن ۱۹۲۷، به بدنامي گسترده رژيم پهلوي دامن زد. در مه ۱۹۲۷ تغييراتي در نظام قضايي كشور رخ داد. با انجام اين تغييرات، روحانيت از دخالت در امور قضايي منع شده و از وزارت دادگستري اخراج شدند. اندكي پس از اخراج ميلسپو، مخالفت روحانيون بيشتر شد. قرارداد ايران روسيه در اكتبر ۱۹۲۷ و واگذاري امتياز انحصاري شيلات به روسيه، مردم و روحانيون را هر چه بيشتر عليه حكومت تحريك كرد. با تصويب قانون اسناد زمين در فوريه ۱۹۲۸ اين مخالفتها ادامه يافت. اين قانون، قدرت و معيشت روحانيون شيعه را تضعيف ميكرد. علاوه بر سركوبي روز افزون مردم، رژيم در سال ۱۹۲۸ اقدام به تأسيس «احزاب سياسي» ساختگي كرد. اين احزاب، نمونههاي اوليه احزاب سياسي دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بودند. خلاصه اينكه در ژوئيه ۱۹۲۸، يك نظام استبدادي ظالم استقرار يافته بود و رژيم پهلوي آماده نابود كردن مخالفين خود بود كه روحانيون شيعه، مهمترين آنها بودند.
بدگماني و دشمني متقابل روحانيون شيعه و رژيم پهلوي كه در فصل سيزدهم بدان پرداخته ام، عميق تر شد. بيشتر مردم معتقد بودند رضا شاه بهايي است. بدرفتاري با علما و قرار گرفتن بهائيان در پستهاي مهم دولتي، بيش از پيش بدگماني روحانيت را تشديد كرد. در ۲۴ مارس ۱۹۲۸، يا چند روز پيش يا پس از آن، در رويدادي كه احتمالاً در تاريخ ايران بي سابقه است، رضاشاه شخصاً يك روحاني شيعه را در حرم مقدس قم مورد ضرب و شتم قرار داد. در پي هفتمين دوره انتخابات مجلس در تابستان ۱۹۲۸، رژيم به سمت سركوب بيشتر مخالفين روحاني خود پيش رفت. در اين ميان، ميتوان به سركوب مدرس اشاره كرد كه پس از شكست در انتخابات، دستگير و تبعيد شد. شرح اين حوادث در فصل سيزدهم آمده است. در دسامبر ۱۹۲۸، مجلس متمم قانون ثبت اسناد و املاك را تصويب كرد. همچنين در اين مجلس تحت عنوان «قانون اصلاح لباس»، حمله اصلي به روحانيت تصويب گرديد. اين قانون، مردها را ملزم ميساخت به جاي كلاه مخروطي شكل يا دستار، «كلاه پهلوي» به سر كرده و به جاي پوشش سنتي ايراني، لباسهاي مدل اروپايي به تن كنند. زنان نيز حق استفاده از
نقاب را در انظار عمومي از دست دادند. اين اقدامات مخالفت شديد روحانيون شيعه و افراد متدين را در پي داشت. دولت در پاسخ به اين مخالفت ها، در تابستان ۱۹۲۹ روحانيون بسياري را دستگير و موفق شد مخالفان روحاني را عجالتاً سركوب كند. با مطالعه اين اسناد ميتوان دريافت كه چرا روحانيون ايران در جريان انقلاب اسلامي ۱۹۷۹، تا بدان حد از رژيم پهلوي نفرت داشتند؛ و چرا آيت الله خميني كه در زمان رضاشاه طلبه اي جوان بود، از شخص رضا شاه چنان كينه عميقي به دل داشت. همچنين حوادث سال ۱۹۲۸ افغانستان نشان داد كه ايران نيز بر لبه تيغ قرار دارد. حكومت افغانستان با انجام اقداماتي مشابه مخالفت مردم را برانگيخت و در نتيجه