eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.5هزار عکس
36.1هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: شکر منعم واجب نیست، چرا که اگر فقیری بر سر سفره پادشاهی بزرگ که مالک شرق و غرب است بنشیند و این فقیر او را شکر کند به خاطر لقمه ای غذا، تمسخر شمرده می‌شود، در اینجا نیز چنین است بلکه در اینجا خدا با آن پادشاه و بزرگی نعمتهایش با آن نعمتها قابل مقایسه نیست. معتزله مثال دیگری آورده اند و می‌گویند: وقتی در گوشه ای انسانی افتاده که لال است و دست و پاهایش نیز علیل است گوش و چشم او ناتوان است، و همه ی حواس او از ظاهر و باطن کار نمی کند، پادشاهی او را از وضعیت خارج کند، زبانش را باز و سایر حواسش را به او برگرداند، حال این انسان پس از دیدن این همه اکرام، او را شاکر نباشد و قبل و پس از آن حالت برای او فرق نکند، بدون شک مذموم و کار او اهانت است. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 الْحَجَرُ الْغَصِيبُ‌ فِي الدَّارِ رَهْنٌ‌ عَلَى خَرَابِهَا. امام عليه السلام فرمود: سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است. ١ مرحوم سيد رضى مى‌گويد:«اين سخن از پيامبر صلى الله عليه و آله نيز نقل شده است و جاى تعجب نيست كه هر دو كلام مانند هم باشند، زيرا هر دو از يك محل سرچشمه گرفته و ريزش هر دو از يك دلو بوده است»؛ (قالَ‌ الرَّضِيُ‌ وَ يُروى‌ هذَا الْكَلامُ‌ عَنِ‌ النَّبِي صلى الله عليه و آله وَ لا عَجَبَ‌ أَنْ‌ يَشْتَبِهَ‌ الْكَلامانِ‌ لِأَنَّ‌ مُسْتَقاهُما مِنْ‌ قَليبٍ‌ وَ مَفْرَغَهُما مِنْ‌ ذَنُوبٍ‌ شرح و تفسير سنگ غصبى خانه خرابت مى‌كند امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، آيندۀ شوم بناهايى را بيان مى‌كند كه با وسائل غصبى ساخته شوند، مى‌فرمايد:«سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است»؛ (الْحَجَرُ الْغَصِيبُ‌ ١ فِي الدَّارِ رَهْنٌ‌ عَلَى خَرَابِهَا) . اشاره به اين‌كه همان‌گونه كه «رهن» و گروگان، سبب مى‌شود انسان، مطالباتش را وصول كند، سنگ غصبى هم سبب مى‌شود كه ويرانى براى خانه وصول شود. مرحوم مغنية در كتاب فى ظلال نهج البلاغه در شرح اين كلام حكيمانه مى‌گويد: كسى كه بنايى كند يا چيزى در اختيار بگيرد يا بخورد يا بنوشد يا به هر صورتى، از اموال ديگران (بدون رضاى آنها) بهره گيرد، سرانجام كارش وبال و خسران است، هرچند اين زيان پس از مدتى صورت گيرد و اگر كسى بپرسد اين آسمان‌خراش‌هايى كه از خون ملت‌هاى بى‌گناه بنا شده و محكم در جاى خود ايستاده و ويران نمى‌شود چگونه است‌؟ در پاسخ آنها مى‌گوييم: اگر اينها ويران نشود بناكنندۀ آنها به زودى آنها را ترك گفته و به قبور تاريك و متعفنى پناه مى‌برند... اضافه بر اين، بناى راسخ، همان وجدان پاك و روح آرامى است كه انسان بدون هرگونه نگرانى زندگى كند.(آيا بانيان آنها چنين‌اند؟ قطعاً نيستند). ١ مرحوم طبرسى در مجمع البيان از ابن عباس نقل مى‌كند كه مى‌گويد: من از قرآن به خوبى استفاه كرده‌ام كه ظلم و ستم خانه‌ها را ويران مى‌سازد. سپس به آيۀ شريفۀ سورۀ «نمل» تمسك مى‌كند كه مى‌فرمايد: «فَتِلْكَ‌ بُيُوتُهُمْ‌ خاوِيَةً‌ بِما ظَلَمُوا إِنَّ‌ فِي ذلِكَ‌ لَآيَةً‌ لِقَوْمٍ‌ يَعْلَمُونَ‌» ؛اين خانه‌هاى آنهاست در حالى كه به‌خاطر ظلم و ستمشان فرو ريخته؛ و در اين نشانۀ روشنى است براى كسانى كه آگاهند». ٢ مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام شريف مى‌گويد:«اين سخن از پيامبر صلى الله عليه و آله نيز نقل شده و جاى تعجب نيست كه هر دو كلام مانند هم باشند؛ زيرا هر دو از يك محل سرچشمه گرفته و ريزش هر دو از يك دلو بوده است»؛ (قالَ‌ الرَّضِيُ‌ وَ يُروى‌ هذَا الْكَلامُ‌ عَنِ‌ النَّبِي صلى الله عليه و آله وَ لا عَجَبَ‌ أَنْ‌ يَشْتَبِهَ‌ الْكَلامانِ‌ لِأَنَّ‌ مُسْتَقاهُما مِنْ‌ قَليبٍ‌ وَ مَفْرَغَهُما مِنْ‌ ذَنُوبٍ‌) . «مُسْتَقى‌» به معناى محل سيراب شدن است «قليب» (بر وزن صليب) به معناى چاه و در اينجا كنايه از سرچشمه است و «مفروغ» (مفرغ) به معناى محل ريزش است و «ذَنوب» بر وزن (قبول) به دلو بزرگ گفته مى‌شود. مرحوم ديلمى از علماى قرن نهم در كتاب ارشاد القلوب خود حديث را به اين صورت از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده است: «خَمْسُ‌ كَلِماتٍ‌ فِي التَّوْراةِ‌ وَ يَنْبَغي أَنْ‌ تُكْتَبَ‌ بِماءِ الذَّهَبِ‌ أَوَّلُها حَجَرُ الْغَصْبِ‌ فِي الدّارِ رَهْنٌ‌ عَلى‌ خَرابِها وَ الْغالِبُ‌ بِالظُّلْمِ‌ هُوَ الْمَغْلُوبُ‌ وَ ما ظَفَرَ مَنْ‌ ظَفَرَ الْإثْمُ‌ بِهِ‌ وَ مَنْ‌ أَقَلَّ‌ حَقَّ‌ اللّهِ‌ عَلَيْكَ‌ أنْ‌ لا تَسْتَعينَ‌ بِنِعَمِهِ‌ عَلى‌ مَعاصِيهِ‌ وَ وَجْهُكَ‌ ماءٌ جامِدٌ يَقْطُرُ عِنْدَ السُّؤالِ‌ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ‌ تَقْطُرُهُ‌ ؛پنج جمله در تورات آمده است كه سزاوار است با آب طلا نوشته شود: نخستين آنها اين است كه سنگ غصبى در بناى خانه گروگان ويرانى آن است و آن كس كه با ظلم غلبه مى‌كند در حقيقت مغلوب و شكست‌خورده است و كسى كه از طريق گناه پيروز شود در واقع پيروز نشده است و كمترين حق خداوند بر تو اين است كه از نعمت‌هاى او براى معصيتش كمك نگيريد و آبروى تو همچون آب منجمدى است كه تقاضا آن را آب مى‌كند مراقب باش نزد چه كسى آن را آب مى‌كنى». ١ در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «اتَّقُوا الْحَرامَ‌ فِي الْبُنْيانِ‌ فَاِنَّهُ‌ أساسُ‌ الْخَرابِ‌ ؛از به كار گرفتن اشياى حرام در بناها بپرهيزيد كه سبب خرابى آن خواهد شد». ٢ خداوندا توفيق پيروى از اين كلمات دلنشين و حكمت‌آموز و به كار بستن آنها را در زندگى به همۀ ما مرحمت فرما تا راه بهتر زيستن را بيابيم و از آن به مقصد برسيم.
مختلف کاشتن قلمه های ریشه‌دارشده در خاک🌱 وقتی قلمه ها رو در اب ریشه دار میکنیم و ریشه ها از دو سه سانت که بگذره کاشتن در خاک شوکهای زیادی وارد میشه چون ماه ها این قلمه در اب بوده و‌به محیط اب عادت کرده و‌همیشه اب در اختیار بوده ولی اگه بخوایم در خاک بکاریم بعد از چند دقیقه این قلمه ها پژمرده و‌بی حال و به مرور برگها در حال زرد شدن
.......: ۱۱ اسلام، طهارت و نجاسات را آسان گرفته و مردم آنرا بر خود سخت مي‌گيرند اما به حق الناس، مال و آبرو و جان مردم، بسيار اهميت داده ولي مردم آنها را ساده مي‌انگارند. ۱۲ محدود كردن حق حيات، امنيت، آزادي و حقوقي كه بر اثر كار و تلاش بدست مي‌آيد. اگر بدون ضوابط شرعي باشد ايجاد حق الناس مي‌شود، همچنين حقوق موضوعه كه در هر جامعه و كشوري به تناسب فرهنگ‌ها و نيازهاي خود، حقوقي را براي افراد و جامعه قرار داده اند كه حق الناس در جامعه اسلامي است. در جوامع غير مذهبي ضمانت اجراي حقوق و حدود و عدالت، با نيروي حكومتي است كه افراد را تحت فشار قرار دهد تا حقوق و وظايف محوله را انجام دهند. اما در جوامع مذهبي بخصوص جامعه اسلامي به معناي واقعي و ايده آل، علاوه بر نيروي بيروني، نيروي دروني (ايمان) نيز عامل مهم براي اجراي عدالت و رعايت حقوق، خداوند و مردم است و ماداميكه اين نيرو، در جامعه اي وجود داشته باشد، حقوق فردي و اجتماعي كمتر پايمال مي‌شود زيرا كه تك تك افراد اين جامعه در هر زمان و مكان، خود را مشمول و مخاطب دستورات الهي مي‌دانند و خداوند را بر تمام اعمال خود حاضر و ناظر مي‌بينند. اين ايمان و اعتقاد راسخ و عامل درون، آنها را بر انجام وظايف و اداي حقوق ملزم مي‌سازد، بلكه آنان را بسوي حق داران بحركت در مي‌آورد تا حق آنان را بپردازد يا اينكه صاحبان حق به سراغشان بيايند و حقشان را مطالبه و اقامه دعوي كنند. خلاصه المکاسب📚 نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍ https://eitaa.com/zandahlm1357