eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.3هزار عکس
35.1هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
درخت بادام در خانه ميزبان مرحوم شيخ صدوق رضوان اللّه عليه، به نقل از محمّد بن احمد نيشابورى از قول جدّه اش خديجه، دختر حمدان حكايت كند: در آن هنگامى كه امام رضا عليهما السلام در مسير راه خراسان وارد شهر نيشابور گرديد، به منزل ما تشريف فرما شد. امام عليه السلام پس از آن كه اندكى استراحت نمود، در گوشه اى از حيات خانه ما يك بادام كشت نمود، كه رشد كرد و بزرگ شد و يك ساله به ثمر رسيد ؛ و هر سال ثمره بسيارى مى داد. و چون مردم متوجّه شدند، كه امام رضا عليه السلام آن درخت را با دست مبارك خود كشت نموده است، هر روز به منزل ما مى آمدند و از بادام هاى آن جهت شفا و درمان امراض خود استفاده مى كردند و هركس هر نوع مرضى كه داشت، به عنوان تبرّك از آن بادام كه تناول مى كرد، عافيت و سلامتى خود را باز مى يافت. و حتّى نابينايان شفا مى گرفتند و زن هاى آبستن - كه درد زايمان برايشان سخت و غيرقابل تحمّل بود - از آن بادام استفاده مى كردند و به آسانى وضع حمل مى نمودند. و همچنين حيوانات مختلف مى آمدند و خود را به وسيله آن درخت متبرّك مى ساختند. پس ا آن كه مدّت زمانى از اين جريان گذشت، درخت بادام خشك شد و جدّم، حمدان چند شاخه اى از آن درخت را قطع كرد كه در نتيجه چشم هايش كور و نابينا گرديد. و فرزند او - كه عَمرو نام داشت و يكى از ثروتمندان مهمّ شهر نيشابور بود - آن درخت را از ريشه قطع و نابود كرد و او نيز به جهت اين كار، تمام اموال و زندگيش متلاشى شد و بيچاره گرديد، كه ديگر به هيچ عنوان توان امرار معاش نداشت. و راوى در نهايت گويد: قبل از آن كه درخت خشك شود، كرامات بسيارى به بركت امام رضا عليه السلام از آن ظاهر مى گرديد و مردم ؛ بلكه حيوانات از آن بهره مى بردند. امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
38.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 میزبان خورشید 🔹 🕊️داستان بی بی شطیطه نیشابوری و عنایت امام کاظم علیه‌السلام 🕊️ و ورود امام رضا علیه‌السلام به شهر نیشابور ✔️تهیه شده در موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی
26.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کارگاه 9 🔰 جلساتی برای یادگیری اصول و مبانی و روشهای پاسخ به شبهات 💠 جلسه 9️⃣ 🎤 با تدریس از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 چرا برخی موسیقی ها حرام است؟ ⬅️ آیا می‌تواند راهی به سوی خدا و عرفان اسلامی باشد؟ ⬅️ آیا در منابع اسلامی، جایی توصیه به گوش کردن موسیقی شده است؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ملائکه سماوات و ملأ اعلی قوله علیه السلام: فَصَلِّ عَلَیْهِمْ، وَ عَلَی الْمَلاَئِکَةِ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِمْ مِنْ سُکَّانِ سَمَاوَاتِکَ، وَ أَهْلِ الاْءَمَانَةِ عَلَی رِسَالاَتِکَ. یعنی: رحمات و برکات الهی بر آن طبقات از ملائکه مقرّبین، الموصوفین بالصّافات صفّاً و سابقات سبقاً، مِن مجاورین ملا أعلی، که مجملی اشاره شد، و بر ملائکه آن چنانی که بعد از آنهااند مقاماً و رتبةً از زمره مدبرات أمراً، کما قال تعالی عن لسانهم: « وَ مَا مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ [۲] »، از ساکنین سماوات که اهل امانات بر رسالات و ارسالات تواند، چه مبادی فاعله و جواهر مجرّده از حواس بشریّه منقسم می‌شود اوّلاً به علویه و سفلیه. ---------- [۲]: ۵ - سوره مبارکه صافات، آیه ۱۶۴. أمّا علویه که تدبیر می‌نماید در اجرام لطیفه علویه سماویه، در اصطلاح حکماء متقدّمین و متأخرین معروف به « نفوس سماویه »اند، و در عرف شرع موسوم به « ملائکه سماوات » و « ساکنین ملأ اعلی »، چه علاقه آنها نسبت به سماوات چون تعلّق تدبیری نفوس ناطقه مجرّده است نسبت به ابدان طبیعیه، و سکون از حیث علاقه تدبیری است، و الاّ آنها مجرد از مکان و زمان اند. و آن ملائکه سماویه، چنان که در فقَره دعا است امین بر رسالت حقّ اند، از این باب که تمام امور مقدّره خدا که امانات او است اوّلاً از لوح محفوظ ثبت در آن نفوس فلکیه و ملائکه سماویه می‌شوند، چه آنها لوح قدر حقّ اند، و آنها آن امورات قضائیه و قدریه حق را که رسالات خدا است نسبت به اهالی عالم از خیر و شرّ، نعمت و نقمت، خوف و امنیت، صحّت و سقم، عزّت و ذلّت، بلکه هر صورتی نسبت به ذی الصورة حسناً أو قبیحاً به افراد و اشخاص عالم بدون زیاده و نقصان می‌رسانند، کما قال مولانا أمیرالمؤمنین علیه السلام: « إنَ الأمر ینزل من السماء الی الارض کقطر المطر » [۱]، أی مبثوث فی جمیع أقطار الارض، لکلّ نفس ما قدر لها من زیادة أو نقصان فی العمر و المال والولد و غیر ذلک [۲] . قوله علیه السلام: وَ الَّذِینَ لاَ تَدْخُلُهُمْ سَأْمَةٌ مِنْ دُءُوبٍ، وَ لاَ إِعْیَاءٌ مِنْ لُغُوبٍ وَ لاَ فُتُورٌ، وَ لاَ تَشْغَلُهُمْ عَنْ تَسْبِیحِکَ الشَّهَوَاتُ، وَ لاَ یَقْطَعُهُمْ عَنْ تَعْظِیمِکَ سَهْوُ الْغَفَلاَتِ. سأمة: لغةً السکینة والوقار. و الدأب: السیر [۳] السریع و الجدّ فی العمل. الأعیاء: العجز. و اللغوب: التعب. والفتور: الانقطاع عن العمل. بعد از ذکر لغات مفرده فقره دعا، بدان که اینها اوصاف سلبیه و تنزیهیه نفوس فلکیه است که فی الحقیقه ملائکه سَکنه سماوات باشند، أوّلاً بر آنها معصوم علیه السلام ---------- [۱]: ۱ - الکافی، ج ۵، ص ۵۷ ؛ قرب الإسناد، ص ۱۹ ؛ بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۸۴. [۲]: ۲ - مجمع البحرین، ج ۱، ص ۱۰۰. [۳]: ۳ - اصل: سیر. اطلاق جمع عُقلا نموده در « یدخلهم » و « تشغلیهم » و « یقطعهم » إشاره به آن که آنها صاحبان عقل و شعورند، به خلاف عقیده سخیفه اهل ظاهر که آنها را در این جدّ و اجتهاد و سعی در حرکات خود که به منزله تسبیحات و عبادات آنها است به مقتضای: «صلّت السماء بِدَوَرانها» [۱] عدیم الشعور دانند. بالجمله، آنها را داخل نمی شود سکونی از این دأب و سیر در عمل که بالعرض ایصال نفع به مادون، و تکمیل ما یحتاج بنی آدم باشد، کما قال اللّه تعالی فی حقّ الشمس و القمر: « وَ سَخَّرَ لَکُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دَآئِبَیْنِ [۲] »، أی یدبّان فی سیرهما، لایفتران فی منافع الخلق و اصلاح اهل الارض. و نیز آنها اعیاء از لغوب ندارند، یعنی عجز نمی آورند از تعب حرکات و حمل اثقال بدنی چه حرکات و حمل اثقال مطلقاً موجب تعب و مشقت است، کما قال تعالی: « وَ تَحْمِلُ أَثْقَالَکُمْ إِلَی بَلَدٍ لَّمْ تَکُونُوا بَالِغِیهِ إِلاَّ بِشِقِّ الاْءَنفُسِ [۳] ». و نیز فتور و انقطاع از عمل برای آنها نیست، و مشغول نمی نماید آنها را از حرکات و تسبیحاتشان شهوت و غضب، به واسطه برائت آنها از این دو صفت حیوانی، چنان که انقطاع نمی دهند آنها را از تنزیه و تعظیم خدا، سهو و نسیان و غفلات، چه نفوس آنها که اشرف از نفوس ارضیه اند، ملائکه اند مشتاقون بلقاء ربّهم الأعلی، و در زمره ملائکه مدبّرات امرند، چنان که عقول آنها که عشاقون الآهیون اند، از زمره « صافّات صفّا »اند. پس باعث بر تحریک آنها چنان که از کلام معصوم علیهم السلام استفاده می‌شود امر شهوانی که جلب منافع بدنی و امر غضبانی که دفع منافر بدنی باشد نیست، به واسطه تنزّه آنها از شهوت و غضب. و نیز قصد آنها از این حرکات ارادی بالذات نفع به سوافل هم نیست ؛ چه عالم عناصر از بسایط که امّهات اربعه اند و مرکّبات آنها که موالید ثلاثه اند نسبت به عظمت و فسحت و وسعت افلاک و املاک ابداً قدرِ مُعتنی به نیست، بلکه چون
دیدان [۱] و حجر المثانه اند [۲] نسبت به انسان کبیر، و عالی را بالذات، التفاتی به سافل نیست ؛ بلکه مقصود آنها از این حرکات که از روی شعور و اراده است تخلّق و تشابه به صفات مقرّبین از انوار قاهره و ملائکه نوریه و عقول تسعه طولیه است، چنان که غایت حرکات علمی و عملی نفس ناطقه قدسیه تخلّق به اخلاق و تشابه به روح القدس و عقل فعال است. و مؤیّد کلام معصوم علیه السلام قول جدّ اعلای او امیرالمؤمنین علیه السلام است: « ثمّ زیّنها بزینة الکواکب و ضیاء الثواقب، و أجری فیها سراجاً مستطیراً و قمراً منیراً، فی فلک دائر و سقف سایر و رقیم مائر. [ثمّ فتق ما بین السماوات العلا، فملأهنّ أطوارا من] ملائکة منهم سجود لایرکعون، و رکوع لاینتصبون، و صافّون لایزالون، و مسبّحون لایسأمون، لایغشاهم نوم العیون، و لا سهو العقول، و لا فترة الابدان، و لا غفلة النسیان » [۳] . ---------- [۱]: ۱ - المبدأ و المعاد، ص ۲۳۷. [۲]: ۲ - سوره مبارکه ابراهیم، آیه ۳۳. [۳]: ۳ - سوره مبارکه نحل، آیه ۷. [۱]: ۱ - دیدان: کرمها. [۲]: ۲ - حجر المثانه: سنگی که در مثانه متولد می‌شود. [۳]: ۳ - نهج البلاغه، ص ۴۱ - ۴۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۴، ص ۱۷۶. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
دنیا، مرگ عبداللّٰه بن معتز می‌گوید: دنیا به وعده اش وفا نمی کند و دوام ندارد، چه بسیار خوابیده در سایه اش که او را بیدار کرده و چه بسیار مطمئنی که به او خیانت ورزیده است، تا اینکه علم او قطع و بر کار او چیره شده است. مرگ حیاتش را در هم کوفت و قوای حرکتی او را نابود کرد و بلا، زیبایی در او را خاموش نمود و نظم صورتش را از بین برد و چون خطی از خاکستر در زیر خاکها و سنگها گردید. دوستانش او را تحویل قبر دادند و خاک را فرش او قرار دادند، در خانه ای که با بیل و کلنگ تهیه شد و با سنگ فرش گردید، او دائماً به خاطر آرزویش مضطرب بود تا اینکه در کام مرگ افتاد و روزگار اسم او را محو و حافظان یاد او را فراموش کردند. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
در قنوت ها، هر دعایی می‌توان خواند، ولی بهتر است دعایی خوانده شود که در آن، از خداوند، طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا، صلوات بر پیامبر و آلش فرستاده شود. مستحب است که حمد و سوره اش بلند خوانده شود. از آنجا که این نماز، برای جلب رحمت پروردگار است، در مستحبّات آن اموری ذکر شده که همه، حالتِ رقّت و زاری و نیاز بندگان را می‌رساند و جلب رحمت می‌کند، از جمله: مردم سه روز، روزه بگیرند و روز سوّم به صحرا روند و نماز بخوانند. زیر آسمان جمع شوند. پا برهنه باشند، مردم، منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذن‌ها هم همراه باشند. پیران و کودکان و چهار پایان را هم با خود ببرند، بچه‌ها را از مادران جدا کنند تا صدای گریه و ضجّه زیاد شود. مانع بیرون رفتن کفّار همراه خود شوند، امام جماعت و مردم، در کمال خشوع و وقار و درخواست، به بیابان بیرون روند، جای پاکی را برای نماز، انتخاب کنند... (۵۶۲) و نیز، وقتی نماز به پایان رسید، پیش نماز به منبر رود، و عبای خود را واژگونه یا پشت و رو بر دوش افکند، با صدای بلند، صد بار تکبیر بگوید، رو به مردم سمت راست کرده، صد بار بلند، سبحان الله بگوید، سپس به مردم طرف چپ روی کرده و صد بار با صدای بلند، لا اله الاّ الله بگوید، مانعی ندارد که مردم هم با صدای بلند، این شعارها را بدنبال پیشنماز، تکرار کنند، چرا که رحمت و مغفرت را بهتر جلب می‌کند. آنگاه، امام جماعت و مردم، دست به دعا بردارند، و بسیار التماس و دعا کنند و بنالند و بخواهند، و امام جماعت، خطبه بخواند و از خداوند، طلب باران کند. و بهتر است از خطبه‌هایی که از معصومین علیه السلام نقل شده استفاده شود. مانند آنچه از حضرت امیرعلیه السلام (۵۶۳) و امام سجّاد علیه السلام (۵۶۴) نقل شده است. سابقه نماز باران آنگونه که از روایات تاریخی برمی آید، نماز باران در زمان انبیاء گذشته هم بوده است (نمونه بیرون رفتن حضرت سلیمان را خواندید). دعاها و حدیث‌هایی هم که درباره شیوه رسولخدا صلی الله علیه وآله در خواندن نماز باران نقل شده، با خطبه‌های مربوط به این نماز که از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده، و نیز دعای امام سجّاد علیه السلام گویای این است که به این سنت، عمل می‌شده است. (۵۶۵) در تاریخ، برخی از علمای بزرگ هم به برگزاری این نماز اقدام کرده و از خدا، باران گرفته اند. البته این نماز، از آن جهت حساسیّت دارد که اگر خداوند، دعاها را مستجاب نکند و باران نفرستد، مایه شرمندگی نمازگزاران می‌شود که خدا به آنان توجّه ننمود. از این جهت، اقدام به این نماز، جرأت و ایثاری در حدّ مایه گذاشتن از آبرو می‌طلبد. یکی از معروف ترین نمازهای باران تاریخ معاصر ما، نماز آیت الله العظمی سیّد محمد تقی خوانساری (رحمةالله علیه) است. نوشته اند که در سال ۱۳۶۳ قمری همان سالی که متفقین، ایران را اشغال کرده بودند، در قم باران نبارید و باغها و مزارع خشکید و خطر قحطی و خشکسالی مردم قم را تهدید می‌کرد. آن مرجع بزرگوار، دو روز متوالی برای نماز باران به بیابانهای اطراف قم رفت، این حرکت، گرچه مورد استهزاء غیر معتقدان به امور معنوی و غیبی بود، ولی در روز دوّم، چنان باران آمد که سیلها روان شد و جویبارها به راه افتاد و این از آثار انفاس قدسی آن مرد الهی بود. [۱] ---------- [۱]: ۵۶۶) آثار الحجة و گنجینه دانشمندان، ج ۱، ص ۳۲۴. قبر آن مرحوم، در حرم حضرت معصومه علیها السلام است. از نماز ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی 0⃣4️⃣ عرب‌ها به ما آموختند تا به خوراکمان غذا بگوییم، درحالی‌که این کلمه را برای ادرار شتر به کار می‌بردند؟ 🔶 اول: خیلی از کلمات ممکن است در یک زبان معنای خوبی داشته باشد اما در زبان‌های دیگر معنای خوبی نداشته باشد. برخی کلمات چند معنی دارند مثل شیر که هم در جنگل است، هم شیرآب و هم مادر تمام لبنیات. 🔷 دوم: غَذا به معنای خوراک و طعام است. آن چیزی که در زبان عربی استفاده می شود، غذی یا غِذاء است. غذی کلمه‌ای قدیمی است که امروزه دیگر به کار نمی‌رود. غِذاء هم به معنای بچه‌دان شتر است. ♦️ سوم: شاید عده‌ای غذا را با قضای حاجت اشتباه گرفته‌اند، در صورتی که این دو هم با یکدیگر تفاوت دارند. 📝 لینک مطلب:👇 https://btid.org/fa/news/200035 📎 📎 📎 📎
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی 1️⃣4️⃣ عرب‌ها برای تحقیر ایرانیان نام سردار ایرانی را بر بی‌غیرت‌ها گذاشتند. 🔻 اول: تمام لغت‌نامه‌ها گفته‌اند دیوث به معنای مردی است که نسبت به ناموسش غیرت ندارد. 🔶 دوم: سردار ایرانی دیوث نام نداشت، بلکه اسم اون پومپه دیوس بوده و ربطی به کلمه دیوث نداره. 🔷 سوم: دیوس سردار اشکانی بود نه ساسانی و عمرش به زمان جنگ اعراب نمی‌رسد. اعراب اصلاً اسم چنین شخصی را نشنیده‌اند که بخواهند برای تحقیر او چنین نامی را استفاده کنند. ♦️ چهارم: این واژه در احادیث پیامبر آمده که از لحاظ تاریخی قبل از حمله اعراب به ایران بوده است. 📝 لینک مطلب:👇 https://btid.org/fa/news/200156 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ سوال کابوس جمهوری اسلامی چه کسی است؟ 1⃣ پرستو صالحی 2⃣ توماج صالحی 3⃣ سوشا مکانی 4⃣ رضا پهلوی 📨 عدد گزینه مورد نظرتون رو به ۳۰۰۰۰۲۶۷ ارسال کنید @zandahlm1357