#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✏️📘✏️📕✏️ #متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره ⬅️قسمت سی و ششم 🔆«وَ الْحَقُّ مَعَكُمْ ..» 👥بزرگان تفسیر م
✏️📘✏️📕✏️
#متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
⬅️قسمت سی و هفتم
🔆«وَشُهَداءُ دارِ الْفَناءِ ..»
🔹در ابتدای این فراز از دنیا تعبیر به دار الفناء شده! بله #دنیا فناییست، جایی است که ما در آن #توقف نمی کنیم، از اینجا به دنیا و عالمی دیگر میرویم.
👤از ابوذر غفاری سوال کردند چرا ما دوست نداریم بمیریم..⁉️ فرمود برای اینکه شما #دنیایتان را آباد و #آخرتتان را ویران کردید.
بله هیچ کسی دوست ندارد از آبادی به ویرانی برود..❌
🔅«وَشُهَداءُ» شهدا جمع شهید است و شهید هم اینجا به معنای #شاهد است، شاهد یعنی حاضر و ناظر. ⚠️ و ما معتقد هستیم که #امامان در این عالم همه ی اعمال و افکار ما را #مشاهده می کنند و فردای قیامت شهادت✨ می دهند که فلان آدم چکاره بود و چه فکر و اخلاقیاتی داشت.
👌وقتی زیارت اهل بیت می رویم در اذن دخول چه می گوییم⁉️ «أشْهَدُ اَنَّكَ تَری مَقامی وَ تَسمَعُ كَلامی» #اقرار می کنم که شما اهل بیت جایگاه من را می دانید و سخن من را می شنوید! این #عقیده ما در رابطه با اهل بیت🌷 است و معتقدیم امام عصر (عج) هم، هم اکنون دارد ما را میبیند و نه تنها ظاهر بلکه #باطن ما را هم مشاهده می کند.
📝امام زمان در نامه ای که به شیخ مفید می نویسد، می گوید ما از عهد شکنی ها و از #گناهان شما خبر داریم و چیزی حجاب بین ما و شما نیست مگر آنکه گناهانی بین شما❌ هست.
👌خدای متعال این #قدرت✨ را
به ولی اعظم خود داده، حالا اینکه چطور امام زمان این همه افراد را می بیند اینها بحث های #شهودی و باطنی است و با چیزهای ظاهری خیلی اینها را نمی توانیم توضیح دهیم📚. یک بحث باطنی و شهودی پیش می آید که امام این ویژگی را دارد که میتواند ناظر بر #اعمال ما باشد، امام وقتی می خواهد شهادت بدهد باید حاضر و ناظر باشد.
🔰شما در دادگاه به عنوان شاهد می روید، چه وقت #شاهد می توانید باشید؟ وقتی ناظر باشید و ببینید. پس وقتی امام عصر می خواهد شهادت بدهد که این بنده خدا، این 👥 شیعه فلان جا گناه .. کرد باید ناظر باشد.
⚠️به همین خاطر یکی از شرطهای #توبه این است که اول از ولی خدا معذرت بخواهی و بعد به سمت #خدا بروی.
در آخر 📖 زیارت جامعه می گوید «إنّ بَيْنى وَ بَيْنَ اللّهِ عزوجل ذُنُوبا لا يَأْتى عَلَيْها إلّا رِضاكُمْ» ای ولی خدا بین من و خدا گناهانی است، خدا از این گناهان نمی گذرد مگر با #رضایت تو!✨ تقریبا همان بحث حق الناس است، چون ما با گناهانمان امام زمان را ناراحت می کنیم، دل حضرت را میشکنیم، اول باید از امام زمان معذرت خواهی💐 کنیم، حق الناسمان نسبت به امام پاک بشود و بعد برویم در خانه ی خدا.
🎤استاد احسان عبادی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
⭕️️دفــاع از #قــرآن 📖✒️ 👈شبهه سی و چهارم4⃣3⃣ (اشکال دوم) نور بودن ماه 🌙 ✨أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️️دفــاع از #قــرآن 📖✒️
👈شبهه سی و پنجم5⃣3⃣
آشکار کردن و پوشاندن خورشيد توسط روز و شب🌚
✨وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ✨وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ✨وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ✨وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا
سوگند به خورشید و تابندگی اش، سوگند به ماه چون در پى [(خورشید] رود، سوگند به روز چون آن را آشكار گرداند، سوگند به شب چون آن را بپوشاند.
سها 👤اشكال می كند كه نه روز خورشید را نمايان می كند و نه شب خورشید را میپوشاند.
📝جواب شبهه:
در اينكه ضمیر «ها» در «جلّاها و يغشاها» به چه چیز بازمی گردند؟ در میان مفسران گفتگو است.
💢بسیارى آن را به زمین يا دنیا برمی گردانند. درست است كه در آيات گذشته سخنى از "زمین" در میان نبوده، ولى از قرينه مقام روشن میشود، هر انسانی میداند كه آن چیزی كه توسط روز روشن✨ می شود زمین است و آن چیزی كه توسط شب، تاريك
می شود، زمین🌎 است.
💢اگر ضمیر را به خورشید برگردانیم، در اين صورت كلام، به صورت مجازی است نه حقیقی و به عقیده ما مجاز در قرآن آمده است، اما اينكه مجاز بودن اشاره به چیست⁉️
1⃣يك قول اين است كه چون قرآن بر اساس فهم مردم نازل شده، تا هدايت يابند اينگونه بیان شده است.
👈در قرآن بعضی از مطالب بر اساس ظاهر بیان شده است، از جمله اين آيه و اين منافات ندارد كه برداشت حقیقی چیز ديگری باشد و اين يك امر پذيرفته شده در گفتگوهاست👌
حتی در اين دوران كه علم پیشرفت كرده است، مردم در گفتگوها و حتی در كتب علمی📙 براساس همان نگاه ظاهری سخن می گويند؛
👈برای مثال می گويند، «خورشید بالا آمد» يا «خورشید وسط آسمان است» يا «خورشید🌞 غروب كرد» در حاليكه همه ما ميدانیم كه در واقع زمین است كه حركت می كند.
👈در قرآن نیز در مواردی بر اساس همین نگاه ظاهری، به جهان سخن گفته شده است؛ چنانكه حضرت ابراهیم، خدای خود را كسی معرفی می كند كه خورشید🌞 را از مشرق برمی آورد:
✨قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ✨ گفت: خدا [ىِ من] خورشید را از خاور برمی آورد
💢اين دو آيه ناظر به برداشت ظاهری میباشند، نه حقیقت واقعی، البته بدون آنكه واقع را انكار كند.
اشكال در صورتی بر قرآن وارد است كه آن تعبیر را به عنوان واقع بیان نموده باشد، در حاليكه قبلا بیان شد كه قرآن
به حركت زمین 🌍 اشاره دارد و ديدگاه بطلمیوسی را رد می كند.
2⃣قول ديگر كه مورد توجه بعضی از علماست، آن است كه منظور از نهار، مكانی است كه روز در آن تحقق پیدا می كند و به خورشید جلاء و روشنی✨ می دهد.
مردم 👥مدت های زيادی خیال می كردند كه خورشید روز را روشن می كند و قرآن می گويد: روز🍃 است كه به خورشید روشنی می دهد.
وقتی به خورشید در خارج از جو نگاه شود، هنگامی كه خورشید طلوع 🌤 میكند، حتی وسط روز آن را به صورت يك ستاره كوچك ✨می بینیم و روشنايی به اين شكلی كه در زمین
می بینیم ندارد.
وقتی اشعه های خورشید، به یک لایه از اطراف زمین و ذرات بخار آب💦 در آسمان برخورد می کند این چنین نوری از خود بروز می دهد.😌
📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، ص ۲۳۳
🖇ادامه دارد ...
#دفاع_از_قرآن ۸۱
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
🌸 امام رضا (ع):
🔸أحْسَنُ الناسِ معاشاً مَن حَسُنَ معاشُ غَیرِهِ فی مَعاشِه.
🔸بهترین زندگی و معاش را كسی دارد كه در پرتو معاش او معاش دیگران نیز به خوبی تأمین شود. خیر او به دیگران میرسد.
📚تحفالعقول، ص ٤٧١
🔴 https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در ۱۸ ثانیه به زیارت مجازی امام رضا(ع) برویم...
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
کرامات امام رضا (ع)را در آرشیو هشتمین امام ☝️☝️☝️ ببینید👀
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بکشید مارا ملت ما بیدارتر میشود...
🖤نشردهنده باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•
📽/قطعه تصویری ۴۰ ثانیه ای با اجرای #حاج_امیر_عباسی و همنوایی گروه سرود احلی من العسل؛ به مناسبت شهادت
"شهید محسن فخری زاده"🌹
🎼🌷میدونم یه جمعه دیگه بر میگردی با آقامون....
🚩 #انتقام_سخت
#شهید_هستهای
#شهید_محسن_فخری_زاده
#محسن_فخری_زاده
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#حساب_کتاب 💰اهل پساندازی و #حساب_کتاب ؟ آفـــرین ...اما فراموش نکن؛ پس انداز، همیشه خوب نیست؛ گاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#حساب_کتاب
دعوا نمک زندگیست! 💥
خانم جان، آقا جان!...
☜ انصافاً کم نگذاشتید، یکی او گفت، یکی هم شما... و صدایتان بالا گرفت!
و داستان شکستنها و ریختنها آغاز شد؛
حریمی شکست و حرمتهایی ریخته شد!
خانم جان!...
کاش میگذاشتی آشفتگیهای ذهن همسرت تهنشین شود، آنوقت حرفهایت را در قالبی از آرامش و با چاشنی محبت به او میزدی، همان حرفهایی که با فریاد زدی و او هیچکدامش را نشنید!
شاید حرفهای همسرت بیمنطق و از سر خستگی بود، اما کار شما هم درست نبود❌!
حواستان به فرزندتان هست که از خود میپرسد؛
"یعنی چه شده که پدر و مادر با هم بلند بلند حرف میزنند!! یعنی صدای هم را نمیشنوند؟؟"
💥و او هم از شما میآموزد که برای شنیده شدن، باید فریاد بزند، حریم بشکند....
در واکنشهای درون خانواده، باید حواسمان به دو چیز باشد؛
1ـ چشمان فرزندمان که خودِ آیندهاش، را در آینهٔ رفتار ما میبیند.
۲ـ طعم زندگیمان، که رفته رفته از این شوری به تلخی میزند!
https://eitaa.com/zandahlm1357
📚#حکایت_ملانصرالدین
ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﻣﻼﻧﺼﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭستاﯾﺸﺎﻥ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽ ﮐﻨﺪ .
ﻣﻼ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﻔﺮﯼ ﭘﻨﺞﺳﮑﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺪﻫﻨﺪ ؛ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ .
ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﮐﻨﺠﮑﺎﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﻼ ﭼﻪ ﭼﯿﺰ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺷﯽ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺑﻬﺮ ﺯﺣﻤﺘﯽ ﻧﻔﺮﯼ ﭘﻨﺞ ﺳﮑﻪ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻭﯼ ﻣﯽ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ .
ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﻣﻼ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺳﮑﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺟﯿﺒﺶ ﺻﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﺎﻻﯼ ﻣﻨﺒﺮ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .
ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﻣﻨﺒﺮ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ : ﺑﯿﺎﯾﯿﺪ ﺟﻠﻮ ﻭ ﭘﻮﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ
ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻫﺎﺝ ﻭ ﻭﺍﺝ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ ﻣﻼ
ﻟﺤﻈﻪ ﺍﯼ گنگ ﻭ ﮔﯿﺞ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ : ﻣﻼ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﮕﺮ ﭼﻪ ﻣﺮﺍﻣﻴﺴﺖ ! ﺍﯾﻦ ﭘﺲ ﺩﺍﺩﻥ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟
ﻣﻼﻧﺼﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﻟﺒﺨﻨﺪﻱ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ﻣﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻜﻪ ﻫﺎ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﭼﻮﻥ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﺮﺩﻧﺪ !!
ﻭ ﺩﻭ ﻧﮑﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻭﻝ ﺍﯾﻨﮑﻪ، ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﻬﺎﯾﻢ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﯾﺪ .ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺑﻬﺎﻳﻲ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﺪ ﺩﻭﻡ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻦ ﺧﯿﻠﯽ ﻗﺸﻨﮓ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﺮﺩﻡ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺟﻴﺒﻢ ﭘﻮﻝ ﺑﻮﺩ !
🔻ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯ :
ﻓﻘﺮ ﺁﺗﺸﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺑﯿﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ .
ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﭘﺮﺩﻩ ﺍﯾﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﯾﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ .
ﻭ ﭼﻪ ﺑﯽ ﺍﻧﺼﺎﻓﻨﺪ ﺁﻧﺎﻧﮑﻪ
ﯾﮑﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻫﺎﯾﺶ .
ﻭ "" ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺳﻮﺯﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺟﺮﻡ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻫﺎﯾش
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_136
الصَّلاَةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِيّ، وَالْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِيف. وَلِکُلِّ شَيْء زَکَاةٌ، وَزَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ، وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ.
امام(عليه السلام) فرمود:
نماز وسيله تقرب هر پرهيزگارى است و حج، جهاد هر ضعيف، و براى هر چيز زکاتى است و زکات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شايسته اوست.
شرح و تفسير: بهترين وسيله قرب به خدا ج-۱۳
امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به فلسفه و آثار چند حکم از احکام مهم الهى اشاره فرموده که به صورت بسيار گسترده تر در حکمت 252 نيز آمده است. مى فرمايد: «نماز موجب تقرب هر پرهيزگار و حج جهاد هر ضعيف است و براى هر چيز زکاتى است و زکات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شايسته اوست»; (الصَّلاَةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِيّ، وَالْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِيف. وَلِکُلِّ شَيْء زَکَاةٌ، وَزَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ، وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ).
شک نيست که نماز بهترين وسيله تقرب به پروردگار است که از آن در روايات به معراج مؤمن تعبير شده است(1) که تعبيرى بسيار گويا و رسا در تأثير نماز براى قرب الى الله است; ولى امام(عليه السلام) شرط آن را تقوا شمرده تقوايى که سبب مى شود انسان با بال و پر نماز به آسمان ها و ملکوت پروردگار پرواز کند. همان گونه که در قرآن مجيد در داستان قربانى فرزندان آدم(عليه السلام) آمده است: «(إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ); خداوند تنها، (قربانى را) از پرهيزگاران مى پذيرد».(2)
«قربان» به چيزى گفته مى شود که به وسيله آن تقرب مى جويند; خواه اين وسيله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد يا گوسفندان و ساير حيوانات قربانى يا صدقه اى در راه خدا. بعضى گفته اند «قربان» مصدر از ماده «قُرب» است ولى با توجه به اين که در محل کلام ما معناى وصفى دارد (چيزى که مايه قرب مى شود) بايد پذيرفت که مصدرى است که به معناى وصفى به کار رفته است.
اما اين که در مورد حج آن را جهاد هر ضعيفى شمرده ازاين رو است که حج هم جهاد با نفس است و هم آثار جهاد با دشمن را دارد، زيرا مايه وحدت ميان مسلمانان و اتحاد صفوف آنها مى شود و پشت دشمن را مى لرزاند، بنابراين افرادى که توان حضور در ميدان جهاد با دشمن را ندارند با حضور در مناسک حج به بخشى از فلسفه جهاد با دشمن فعليت مى بخشند و حتى جوانانى که در حج شرکت مى کنند با تحمل مشقات حج و گاه پياده روى هاى طولانى و محروميت از خواب و استراحت، براى ميدان جهاد تمرين مى کنند.
امام در مورد روزه مى فرمايد: زکات بدن است، زيرا روزه چيزى از بدن مى کاهد; ولى بر برکات آن مى افزايد همان گونه که زکات مال ظاهرا چيزى از آن مى کاهد; اما برکات غير قابل انکارى دارد. در جهان نباتات نيز اين موضوع در مورد بسيارى از درختان عملى مى شود که شاخه هاى زيادى از آن را مى برند ولى بعداً درخت نمو فوق العاده اى پيدا مى کند.
به گفته شاعر:
زکات مال به در کن که شاخه رَز(3) را *** چون باغبان ببُرد بيشتر دهد انگور!
امام(عليه السلام) مى فرمايد: جهاد زن شوهردارى شايسته است به سبب آن که در ميدان جهاد مشکلات فراوانى است: هم بذل مال است (در زمانى که مجاهدان هزينه هاى خود را از سلاح و مرکب و غذا مى پرداختند) و هم بذل جان و هم جدايى از زن و فرزند و بستگان و در بسيارى از موارد، جراحات سخت جسمى. زن ها نيز هنگامى که در برابر مشکلات خانه دارى و گاه اعتراضات و زخم زبان هاى شوهر قرار مى گيرند اگر تحمل و بردبارى نشان دهند جهاد مهمى را انجام داده اند.
«اصبغ بن نباته» که از ياران خاص على(عليه السلام) است از آن حضرت نقل مى کند که فرمود: «کَتَبَ اللهُ الْجِهادَ عَلَى الرِّجالِ وَالنِّساءِ فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مالِهِ وَنَفْسِهِ حَتّى يُقْتَلَ في سَبيلِ اللهِ وَجِهادُ الْمَرْأَةِ أنْ تَصْبِرَ عَلى ما رَأى مِنْ أذى زَوْجِها وَغَيْرَتِهِ; خداوند جهاد را بر مردان و زنان واجب کرده است. جهاد مرد در اين است که مال و جان خود را انفاق کند تا آنجا که در راه خدا شهيد شود و جهاد زن در اين است که در برابر آزارى که از شوهرش مى بيند و در برابر تعصب ها و حساسيت هاى او صبر پيشه کند».(4)
در حديث ديگرى که در کتاب در المنثورِ «سيوطى» آمده است مى خوانيم که «اسماء» از طائفه انصار نزد پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) آمد در حالى که پيامبر در ميان اصحابش نشسته بود. عرض کرد: پدر و مادرم به قربانت باد من به عنوان نماينده زنان خدمت شما آمده ام. جانم به فدايت باد بدان هيچ زنى در شرق و غرب نيست که آمدن مرا نزد تو شنيده باشد مگر اين که او هم همين رأى و نظر مرا دارد. خداوند تو را به حق به سوى مردان و زنان مبعوث کرده ما به تو و خدايى که تو را فرستاده ايمان آورده ايم; ولى ما زنان در حقيقت در محاصره و گرفتار محروميت هايى هستيم: بايد در خانه بنشينيم و خواسته هاى مردان را به جاى آوريم، فرزندان شما را متولد مى سازيم و شما گروه مردان بر ما برترى پيدا کرده ايد در جمعه و جماعات و عيادت بيماران و تشييع جنازه و حج بعد از حج و از همه اينها بالاتر جهاد در راه خداست. هنگامى که يکى از شما به عنوان حج يا عمره يا شرکت در جهاد خارج م
ى شود ما اموالتان را حفظ مى کنيم، براى شما لباس مى بافيم و اولاد شما را پرورش مى دهيم. اى رسول خدا! در چه پاداشى با شما شريک هستيم؟
پيغمبر(صلى الله عليه وآله) با تمام صورت به سوى اصحابش برگشت سپس فرمود: سخن اين زن را شنيديد؟ هرگز بهتر از اين سؤال در امر دين از کسى شنيده ايد؟ همگى عرض کردند: اى رسول خدا! ما باور نمى کرديم زنى به چنين مطالبى برسد (و چنين سخن بگويد) آن گاه پيغمبر(صلى الله عليه وآله) رو به او کرد و فرمود: «اِنْصَرِفي أيَّتُهَا الْمَرْاَةَ وَأعْلَمِي مَنْ خَلْفَکَ مِنَ النِّساءِ أنَّ حُسْنَ تَبَعُّلِ إحداکُنَّ لِزَوْجِها وَطَلَبَها مَرْضاتَهُ وَاتِّباعَها مُوافَقَتَهُ يَعْدِلُ ذلِکَ کُلِّهِ; بانو برگرد و به زنانى که پشت سر تو هستند (و از طرف آنها آمده اى) اعلام کن که شوهردارى يکى از شما به صورت شايسته و به دست آوردن خشنودى او و پيروى از موافقتش معادل تمام اين اعمال خير است».
«فَأدْبَرَتِ الْمَرْأَةُ وَهِىَ تُهَلِّلُ وَتُکَبِّرُ اسْتِبْشاراً; آن زن باز گشت و از روى شادى تکبير و لا اله الا الله مى گفت».(5)
(1). مستدرک سفينة البحار، ج 6، ص 343.
(2). مائده، آيه 27 .
(3). «رز» به معناى درخت انگور است.
(4). کافى، ج 5، ص 9، ح 1.
(5). در المنثور، ج 2، ص 153 ذيل آيه 34 سوره نساء.
نکته ج-۱۳
فلسفه احکام
به يقين تمام احکام الهى فلسفه و حکمت هايى دارد که به ما باز مى گردد. خداوند حکيم است; نه بى حساب به چيزى فرمان مى دهد و نه بى دليل از چيزى نهى مى کند و از آنجا که او هستى کامل و بى عيب و نقص است، فلسفه هاى اين احکام به ذات پاکش بر نمى گردد، بلکه همگى براى تربيت نفوس انسان هاست. اين مطلبى است که هر کس کمترين توجهى به حکيم بودن خداوند داشته باشد آن را درک مى کند; ولى با نهايت تأسف جمعى در ميان مسلمانان پيدا شده اند که تبعيت احکام را از مصالح و مفاسد و حسن و قبح زير سؤال برده اند و اين در حالى است که هم در قرآن مجيد و هم در روايات اسلامى به طور گسترده اشاره به فلسفه بسيارى از احکام شده است و اين نشان مى دهد که ما حق داريم از فلسفه احکام جستجو کنيم که در کلام حکيمانه بالا به بخشى از آن اشاره شده است و فايده مهم آن تشويق همه مکلفان به اطاعت از اين احکامِ داراى چنين فوائد بزرگى است; درست مثل اين که طبيب آثار شفابخش داروهاى خود را براى بيمارش شرح دهد تا او را تشويق سازد از دل و جان به نسخه اش عمل کند.
شرح بيشتر درباره اين مطلب را ذيل حکمت 252 خواهيم داد إن شاءالله، و در ذيل خطبه 110 نيز بحث مبسوطى در اين زمينه بيان داشتيم.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و
انشالله با عمل به حکمت ها ،
🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#گیاه_آپارتمانی
لیندا (پافیلی)
💧آبیاری : خشک شدن کامل خاک گیاه
مه پاشی هفته ای یکبار
☀️نور : نور کامل و نیم سایه
🌡دما: دمای آپارتمان
https://eitaa.com/zandahlm1357
#گیاه_آپارتمانی
آگلونما
💧آبیاری : هفته ای یکبار
مه پاشی هفته ای دوبار
☀️نور : غیر مستقیم و متوسط
🌡دما: دمای آپارتمان
https://eitaa.com/zandahlm1357
#گیاه_آپارتمانی
دیفن باخیا
💧آبیاری:هفته ایی یک الی دوبار
☀️نور: غیر مستقیم پشت پنجره
🌡دما: دمای آپارتمان
https://eitaa.com/zandahlm1357