#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شهادت مسلم و هانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part06_آه ترجمه مقتل نفس المهموم.mp3
7.88M
دومین سفیر امام برای کوفه
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: بعد مرگ عربی بیابانی بر قبر هشام ایستاد، و در همان حال یکی از خادمان هشام بر قبر میگریست و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خمول
یکی از سلاطین بنی اسرائیل خانه ای وسیع و مزینی ساخت. سپس پرسید عیب آن کجاست؟ کسی عیبی در آن نیافت جز سه نفر، گفتند: دو عیب دارد، اول اینکه ویران میشود. دوم آنکه صاحبش میمیرد. سلطان گفت: خانه ای هست که این دو عیب در آن نباشد؟ گفتند: خانه آخرت. سلطان ترک حکومت کرد و مدتی با آنان به عبادت شد و سپس از آنان خداحافظی کرد. عابدان گفتند: از ما بدی دیدید که ما را ترک میکنی؟ سلطان گفت:
نه، شما مرا میشناسید و با آن سابقه مرا احترام میگذارید، سوی کسی روم که مرا نشناسد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۲۱- ترک نماز پرتوی از اسرار نماز » ترک نماز ترک نماز، قطع رابطه کردن با آفریدگار هستی اس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۲۳- نمازهای مردود
پرتوی از اسرار نماز » نمازهای مردود
گفتیم که ممکن است عملی صحیح باشد ولی مورد قبول قرار نگیرد، مثل جنس بی مشتری. در احادیث، نماز برخی از افراد را فاقد ارزش و مردود به حساب آورده اند، که به چند نمونه اشاره میشود:
۱- بی تفاوت ها
امام صادق علیه السلام فرمود: نماز کسانی که نسبت به برهنگان و آوارگان جامعه بی تفاوتند، قبول نیست. (۱۷۸)
۲- حرام خواران
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: نماز حرام خواران، مثل بنای ساختمان بر ریگ است. «الصَّلاةُ مَعَ اَکْلِ الْحَرامِ کَالبِناءِ عَلَی الرَّملِ» (۱۷۹)
۳- بی تعهدان در خانه
به که توجّه میکنی؟ آیا پروردگار غیر از من سراغ داری؟ آیا مراقبی جز من در کار است؟ آیا به بخشنده ای غیر از من دل بسته ای؟ بخشنده ترین کس منم... اگر توجّه به من داشته باشی، من و فرشتگانم به تو توجّه داریم...
رسول خدا صلی الله علیه وآله
فرمود: نماز زنی که از درآمد شوهر بهره مند میشود ولی به مسئولیت الهی خود عمل نمی کند، پذیرفته نیست. [۱]
۴- تارکان زکات
در قرآن در اکثر موارد، پرداخت زکات را در کنار بر پا داشتن نماز آورده، و در احادیث بسیاری آمده که نماز آنانکه زکاتِ مال خویش را نمی دهند، پذیرفته نمی شود. [۲] روزی رسول خدا صلی الله علیه وآله وارد مسجد شد و نه نفر را به جرم اینکه زکات نمی دادند، از مسجد بیرون کرد، سپس اقامه نماز نمود. آری، رابطه با خدا باید در کنار رابطه با محرومان جامعه باشد.
۵ - افراد لاابالی
نماز کسی که اهل تقوا نیست، یا رکوع و سجودش را در نماز به طور مطلوب انجام نمی دهد، پذیرفته نیست. [۳]
۶- حاقن و حاقب
حاقن و حاقب، یعنی کسی که بول و غائط خود را نگاه میدارد و بدینوسیله به خود فشار آورده و دچار ضررهای جسمی میشود. این کار، علاوه بر زیان برای سلامتی، در نماز هم موجب عدم تمرکز فکر میشود و حضور قلب را از بین میبرد. امام صادق علیه السلام فرمود: نماز چنین کسانی قبول نمی شود. [۴]
۷- پیش نماز غیر محبوب
گاهی در مسجدی، ممکن است مردم به پیش نمازی علاقه نداشته باشند و او را قبول نکنند ولی او بخاطر حفظ خود، حاضر نباشد مسجد یا پایگاه خود را رها کند. طبیعی است که چنین موردی، موجب بروز برخورد و خلوت شدن نماز جماعت میشود. در روایات، نماز جماعت چنین کسانی مردود شمرده شده است. [۵]
----------
[۱]: ۱۸۰) نهج الفصاحه، جمله ۵۴.
[۲]: ۱۸۱) بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۳۱۷.
[۳]: ۱۸۲) بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۵۳ و ۲۵۸.
[۴]: ۱۸۳) محجة البیضاء، ج ۱، ص ۳۵۴.
[۵]: ۱۸۴) بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۳۱۷.
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
16.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
16.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: فصل سوم در بعض آداب شهادت به الوهیت است و بیان ارتباط آن با اذان و نماز بدان که از برا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
تنبیه عرفانى
بدان که از براى شهادت مراتب ى است که ما بـه بعـض مراتـب آن اکتفـا مـى کنـیم بـه حـسب
مناسبت این اوراق .
اول، شهادت قولیه است . و آن معلوم است . و این شهادت قولیه اگر مـشفوع بـا شـهادت قلبیـه
نشود، و لو به بعض مراتب نازله آن، شهادت نخواهد بود، بلکه خدعه و نفاق خواهد بود؛ چنانچه
در باب تکبیر از حضرت صادق حدیث شد(197 .(
دوم، شهادت فعلیه است . و آن چنان است که انسان به حسب عملهاى جوارحى شـهادت دهـد؛
مثلًا، در طرز اعمال و جریان افعال خود حقیقت لا مؤَثِّرَ فـى الوجـود الَّـا اللَّـه را داخـل کنـد؛ و
چنانچه لازمه شهادت قولیه اش آن است که کسى را مؤثّر نداند ، نقشه اعمالش نیز چنان باشـد؛
پس، دست احتیاج خود را جز در محضر مقدس حق جلّ و علا دراز نکند و چشم امید خـود را
به موجودى از موجودات باز ننماید، و پیش بندگان ضعیف اظهار غنا و استغنا کند و از ضـعف و
ذلت و عجز کناره گیرد . و این مطلب در احادیث شریفه بسیار است؛ چنا نچـه در روایـت کـافى
شریف است که عزّ مؤمن استغناء اوست از مردم .(198 (و اظهار نعمت و غنى نمودن خود یکـى
از مستحبات شرعیه است و طلب حوائج از مردم از مکروهات است . بالجمله، انسان بایـد لطیفـه
الهیه لا مؤثّرَ فى الْوجود الَّا اللَّه را در مملکت ظاهر خود اجرا کن . د
سوم، شهادت قلبیه است . و آن سرچشمه شهادات افعالیه و اقوالیه است؛ و تـا آن نباشـد، اینهـا
صورت نگیرد و حقیقت پیدا نکند . و آن، چنان است که توحید فعلى حق در قلب تجلّى کنـد
قلب به سرّ باطنى خود دریابد حقیقت این لطیفه را و از دیگر موجودات منقطع و منفصل شود .
و عمده اخبارى که از اهل بیت عصمت راجع به ترك طمع از دست مردم و یـأس از بنـدگان و
ثقه و اعتماد به خداى تبارك و تعالى وارد شده، راجع به این مقام است .
عن الکافی باسناده عن على بن الحسین علیهما السلام، قال : رایت الخَیرَ کُلَّه قَد اجتَمع فى قَطْعِ
الطَّمعِ عما فى أَیدىِ النّاسِ؛ و من لَم یرْج النّاس فى شَى ء و رد امرَه الى اللَّه تَعـالى فـى جمیـعِ
(ء امورِه ،استَجاب اللَّه تَعالى لَه فى کُلِّ شَى 199 .(و از این قبیل احادیث بسیار است .
چهارم، شهادت ذاتیه است؛ و مقصود شهادت وجودیه است . و آن در کمل اولیاء تحقـق یابـد و .
در نظر اولیاء در جمیع موجودات به یک معنى این شهادت هست . و شاید آیه شریفه شَهِد اللَّـه
انّه لا اله الّا هو و الْملائکۀُ و اولوا الْعلْم . اشاره به شهادت ذاتیه باشد؛ زیرا که حق تعـالى در مقـام
احدیت جمع شهادت ذا تیه به وحدانیت خود دهد، زیرا که صرف وجود احدیت ذاتیـه دارد و در
طلوع یوم القیمۀ ظهور به وحدانیت تامه کند . و این احدیت اول در مرآت جمع، و پس از آن در
مرآت تفصیل ظهور کند؛ و لهذا فرموده : و الملائکَۀُ و اولُوا الْعلْم . و در اینجـا مقامـاتى از معـارف
است که از عهده این اوراق خارج است .
وصل: عن محمد بن مسعود العیاشى فى تفسیره عن عبد الصمد بن بشیر، قال : ذُکـرَ عنـد ابـى
عبد اللَّه بدء الْاذانِ الى ان قال : انَّ رسولَ اللَّه صلّى اللَّه علَیه آله کانَ نائماً فى ظلِّ الْکَعبۀِ؛ فاتَاه
جبرَئیلُ، و معه طاس فیه ماء منَ الْجنَّۀِ؛ فَایقَظَه و امرَه انْ یغْتَسلَ بِه . ثُم وضع فى محمل لَه الْف
الْف لَونٍ منْ نورٍ؛ ثُمصعد بِه حتَّى انْتَهى الى ابوابِ السماء. فَلَما راتْه الْملائکَۀُ، نَفَـرَت عـنْ ابـ واب
السماء و قالَت: الهینِ: اله فىِ الْارضِ واله فىِ السماء . فَامرَ اللَّه جبرَئیلَ، فَقالَ : اللَّه اکْبرُ، اللَّه اکْبرُ .
فَتَراجعت الْملائکۀُ نَحو ابوابِ السماء؛ فَفُتحت الْبـاب ،فَـدخَلَ حتَّـى انْتَهـى الـى الـسماء ا لثّانیـۀِ؛
فَنَفَرَت الْملائکَۀُ عنْ ابوابِ الَّسماء ،فَقالَ : اشْهد انْ لا الَه الَّا اللَّه، اشْهد انْ لا الَه الَّا اللَّـه فَتَراجعـت
الْملائکۀ، و علمت انّه مخْلوقُ؛ ثُم فُتح الْباب ،فَدخَل ... ( الحدیث 200(و در حدیث علل نیز ق ریب
( به این مضمون وارد است 201 .(و از این حدیثها معلوم شود که شهادت به الوهیت موجب فتح
ابواب سماء و خرق حجاب است، و باعث اجتماع ملائکۀ اللَّـه مـى باشـد . و ایـن حجـاب کـه بـه
واسطه شهادت به الوهیت و قصر آن در ذات مقدس خرق مى شـود، از حجـب غلیظـه ظلمانیـه
است که ت ا سالک در آن حجاب است، راهى به حضور محضر نـدارد؛ و تـا فـتح ایـن بـاب بـر او
نشده، طریقى بر سلوك نخواهد داشت . و آن، حجاب کثرت افعالى اسـت، و وقـوع در احتجـابِ
تکثیرى است که نتیجه آن رؤیـت فاعلیـت و مؤثّریت موجـودات اسـت، کـه ثمـره آن رؤیـت
استقلال آنها است فدر فاعلیت، و تفویض محال و شرك اعظم است؛ چنانچه نتیجه شـهادت بـه
الوهیت و حصر آن در حق تعالى، توحید افعـالى و افنـاء کثـرات در فعـل حـق و نفـى تـأثیر و
فاعلیت از غیر و طرد استقلال از غیر حق تعالى است؛ و از این جهت ملک