.......:
امر و قضاء الهی بر موجودات
قوله علیه السلام: وَ نَتَصَرَّفُ عَنْ أَمْرِکَ، وَ نَتَقَلَّبُ فِی تَدْبِیرِکَ.
یعنی: ما متصرّف در امور معاشیه و معادیه خودیم به امر تکوینی و قضاء ازلی تو که هر یک را مأمور به امری و موکّل به کاری فرموده به مقتضای: « کل میسّر لما خلق له ». [۱] کما فی الحدیث القدسی: « خلقت هؤلاء للجنة و لا أبالی خلقت هولآء للنار و لا أبالی... » [۲] .
یعنی: آن که را خلق نموده از اهل جنت و سعادت استعمله للخیر، به این که وضع نموده از او ثقل عمل خیر، را و آن که از اهل نار است استعمله بعمل أهل النار، و لایستطیع أن یکون هولاء من هولاء، و هولاء من هولاء، أی لایقدر علی قلب حقائقهم بأن یجعلوا الأشقیاء أرواحهم من جنس أرواح السعداء، و بالعکس، کما فی حدیث توحید الأفعال: « لا حول و لا قوة إلاّ باللّه » [۳]، أی لا حرکة و لا استطاعة لنا علی التصرّف فی أمر إلاّ بمشیة اللّه ؛ لأنّ « اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ [۴] »، أی یغیّر نیّاته و عزائمه.
قضای الهی بر اعمال انسانی
قوله علیه السلام: لَیْسَ لَنَا مِنَ الاْءَمْرِ إِلاَّ مَا قَضَیْتَ.
که مؤیّد مطلب قبل است، یعنی نیست از برای ما از امور معموله هرگز إلاّ همان چیزی که تو حکم و تقدیر فرموده در ازل ؛ چه « لیس » نفی ابد مینماید، لذا وقع فی الخبر: « کلّ شی ء بقدر حتی العجز و الکیس [۵] » [۶] .
قال تعالی: و « یَعْلَمُ مَا تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ [۱] »، أی اکتساب النفس بتمام أفعالها الصادرة منها معلومة للّه تعالی فی الأزل، و حدوث خلاف معلومة فیما لایزال ممتنع الوقوع، یعنی سبق فی علم اللّه حدوث الکائنات و صدورها من العباد علی ترتیب وقوعها تدریجاً، و کلّ مقدور فی أوقات معیّنة، بلا تقدّم و تأخّر علی ما قدر اللّه کان واجب الوقوع، و الاّ لانقلب العلم جهلاً.
----------
[۱]: ۳ - التوحید، ص ۳۵۶ ؛ بحارالانوار، ج ۴، ص ۲۸۲.
[۲]: ۴ - در مصادر معتبر یافت نشد، لکن بنگرید: شرح الأسماء الحسنی، ج ۱، ص ۳۸.
[۳]: ۵ - الکافی، ج ۱، ص ۲۳۰ ؛ الخصال، ص ۱۵۰ ؛ بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۱۸۹.
[۴]: ۶ - سوره مبارکه أنفال، آیه ۲۴.
[۵]: ۱ - اصل: الکسل.
[۶]: ۲ - الموطأ، ج ۲، ص ۸۹۹ ؛ السنن الکبری، ج ۱۰، ص ۲۰۵ ؛ فتح الباری، ح ۱۱، ص ۴۱۶.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه رعد، آیه ۴۲.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تفسیر آیه نحل در تفسیر آیه ۶۹ سوره نحل (B یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهٰا شَرٰابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
نکوهش دنیا
اگر صد سال مانی و یک روز
بباید رفت از این کاخ دل افروز
صبر
در کتاب مزار در باره ی صبر آمده است: بیهقی از ذوالنون مصری نقل کرده است که: در حال طواف بودم، با دو زن مواجه شدم که یکی به دیگری میگفت: صبر کردم بر چیزهایی که اگر برخی از آنها بر کوه رضوی میآمد، از هم میپاشید. اشک چشم را نگه داشتم، سپس به چشمهایم اجازه دادم بگریند، چشمها در قلب میگریستند.
صبرت علی ما لو تحمل بعضه
جبال برضوی (حنین) لم تزل (اصبحت) تتصدع
ملکت دموع العین ثم رددتها
الی ناظری فالعین فی القلب تدمع
پرسیدم: از چه اندوهی چنین صبر کردی، گفت: از اندوهی که گمان میکنم کسی بدان دچار نشده است. گفتم: بگو: گفت: دو کودکم در برابرم بازی میکردند، پدرشان دو گوسفند قربانی کرده بود، یکی از فرزندانم به دیگری گفت: میخواهی به تو بگویم پدرم چگونه گوسفند را قربانی میکند، سپس برادرش را خوابانید و سرش را برید، و از ترس فرار کرد. پدر در پی او شد وقتی او را دید درنده ای او را دریده بود، پدر که در یک آن دو فرزندش قربانی شده بود در راه خانه از دنیا رفت.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: یکی از حاضرین سوءال کردند که: من به دخترم میگم که نباید پایش لخت باشد ولی او اصرار دارد که
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر ما بدانیم که چرا باید حجاب داشته باشیم، نوع آن را خودمان انتخاب می کنیم. اگر به چرا نرسیم مجبور می شویم دائم دستورالعمل بدهیم. اگر بدانیم چی می خواهیم، چرا لباس می پوشیم؟ چرا غذا می خوریم؟ چرا باید تحصیل کنیم؟ روش ها را پیدا خواهیم کرد. دکتر شریعتی که روحش شاد فرمودند: هزار بار می گوییم چگونه، ولی یک بار نمی پرسیم چرا؟ آن چیزی که ما گرفتارش هستیم، آگاهی و چرایی است، دانایی مرحله ی بعد است.
من می خواهم که در ذهن های شما چرائی ها جرقه بزند بعد چگونگی ها را خودتان یاد می گیرید چون آنقدر منابع هست که چگونگی ها را پیدا کنیم اما منابعی که چرائی ها را به ما معرفی کند بسیار داریم ولی متأسفانه آن ها را نمی شناسیم.
حال یک جمع بندی می کنیم از بحث دیدن و دیده شدن: ما اصلاً نمی توانیم دیده شدن را حذف کنیم چون ما نیاز داریم که دیده شویم و بعد نیاز داریم که ببینیم.حال چگونه بین این دو هماهنگی ایجادکنیم؟چگونه دیده شویم؟ چه چیزی در انسان باید جلوه گر شود؟ (ادامه دارد)
#شخصیت {قسمت46}
[مباحث کودک متعادل ]
ما یقیناً نیاز به دیده شدن داریم به خصوص بچه ها. و ما می توانیم با پاسخ گویی به این نیازها بچه ها را در مسیر رشد هدایت کنیم یا از مسیر رشد منحرفشان کنیم.
از دیدن چگونه می توانیم در ارتباطات خود استفاده کنیم؟ انسان ها با یکدیگر یک ارتباط عقلی و یک ارتباط عاطفی و یک ارتباط معنوی دارند. ارتباط عقلی ما از طریق کلام برقرار می شود. یک جلسه راجع به ادب کلام صحبت کردیم که چگونه حرف بزنیم تا این ارتباط صحیح شکل بگیرد. حالا در این جا می خواهم راجع به ادب نگاه صحبت کنم چون ارتباط معنوی و عاطفی هردو از طریق نگاه صورت می گیرد. خیلی وقت است که نگاه های ما هیچ هویتی ندارند جزء نگرانی و اضطراب. بارها با افرادی که مشاوره داشته ام پرسیدم که به کودکتان چگونه نگاه می کنید؟ با چه نگاهی به او نگاه می کنید؟
حالا می آیم سراغ هنر دیدن و این که ما چگونه نگاه کنیم و چگونه ببینیم و از این دیدن چگونه می توانیم برای رشد بچه ها استفاده کنیم. ما بلد نیستیم از نگاه استفاده کنیم و یا گاهی بدون این که متوجه باشیم استفاده منفی می کنیم. زمانی که از دست شوهرتان عصبانی هستید، چگونه او را نگاه می کنید؟
همه جای بدن دروغ می گوید ولی چشم ها دروغ نمی گویند. بچه ها متخصص نگاه هستند و خیلی خوب نگاه ها را درک می کنند.نگاه ما برپایه ی باورهای ما است. باورهای ما میگه به سیاهی ها نگاه کن، به سیاهی ها نگاه می کنیم. باورهای ما میگه به سفیدی ها نگاه کن.....، پس بر پایه ی باورهایمان که در ذهن ما هستند، به زندگی نگاه می کنیم. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت47}
[مباحث کودک متعادل ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازخوانی(اجرای) بسیار جالب سرود"سلام فرمانده"
توسط دو نو نهال دهه نودی. در راهپیمایی 22بهمن 1401
#دهه_نودی_ها_در_صحنه_اند👏
🌸🌸🇮🇷🇮🇷🇮🇷🌺🌺
#تربیت_بصیرت_سیاست....
https://eitaa.com/zandahlm1357
Khoune Ghashang Halazoon.mp3
3.11M
فایل صوتی شماره 4
#خونه_ی_قشنگ_حلزون🐌
موضوع:بخشندگی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هشدارهای_تربیتی
☣ بچه های این دوره و زمانه (و بلکه همه) تصویری بار آمده اند.
✴️ غفلت از این نکته، آموزش هایمان را کم اثر می کند.
🎞 به این کلیپ نظر کنید!
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/zandahlm1357
تدابیر قبل بارداری
جلوگیری از زردی نوزاد:
مصرف خربزه و پنیر محلی و میوه به برای مادر در ماه آخر بارداری سبب جلوگیری از زردی نوزاد زیبایی بچه و… می گردد.
پیشگیری از دیابت دوران بارداری:
مصرف مقدار کمی جو و سویق جو در غذاها سبب جلوگیری از دیابت بارداری می گردد.
زیبایی و شجاعت فرزند:
مصرف سبزی کاسنی و میوه به توسط مرد و زن قبل از بارداری، سبب زیبایی و شجاعت فرزند می شود.
یبوست :
اگر دچار یبوست دوران بارداری هستید کمی گیاه افتیمون تمیز شده مصرف کنید. و صبح یک لیوان آب جوشانده ولرم شده میل کنید.
دیابت دوران بارداری:
دیابت دوران بارداری را توسط همان سویق جو و مصرف نان جو کنترل کنید. از داروی ویژه دیابت در طب اسلامی با نام مرکب چهار و قند بالا استفاده نمایید.
ویار در بارداری:
اگر دچار ویار شده اید حتما از میوه به استفاده کنید. داروی مرکب یک طب اسلامی هم متخصص درمان ویار می باشد.
نفخ :
جهت درمان نفخ دوران بارداری هر شب ۱ قاشق مخلوط زنیان و مغز گردو میل کنید. و مصرف آب بین غذا را تعطیل کنید.
افسردگی :
افسردگی دوران بارداری را با مصرف انگور و مویز و کشمش و هم چنین آب انگور درمان کنید. به ویژه انگور سیاه
کمبود کلسیم در دوران بارداری:
برخی در این دوران دچار کمبود کلسیم می شوند. حتما از موارد زیر استفاده کنید.
استخوان ساز طبیعی
سنجد
سویق سنجد
داروی استخوانساز
https://eitaa.com/zandahlm1357
........:
⬅️ عوامل #تقویت_معده
در روایات بعضی از غذاها و داروها را عامل تقویت معده معرفی میکند.
🔹 سویق عدس
🔸 امام صادق علیه السلام میفرماید:
«سویق عدس تشنگی را قطع میکند و معده را تقویت میکند و در آن درمان هفتاد بیماری است و صفرا را خاموش میکند و درون را سرد میکند.»
"اصول کافی، کلینی، ج۶، ص۳۰۷، ح۱"
👈🏻 پیشتر گفتیم که معده منشاء بیماریها است و تقویت معده میتواند از بسیاری از بیماریها جلوگیری کند. پس سویق عدس میتواند درمان بسیاری از بیماریها باشد.
🔹 گلابی و بِهْ
🔸 امام صادق علیه السلام میفرماید:
«گلابی معده را دباغی و تقویت می کند، آن با بِهْ یکسان است و خوردن آن بعد از غذا بهتر از ناشتا است، و کسی که احساس سنگینی بعد از غذا دارد بعد از غذا گلابی بخورد.»
"اصول کافی، کلینی، ج۶، ص۳۵۸، ح۲"
▫️ همچنین برای تقویت معده داروی ترکیبی هاضوم و مرکب دو معرفی شدهاند.
https://eitaa.com/zandahlm1357
✅ درمان ضعف کودکان
⇦سویق کودک
⇦حریره بادام
⇦خیسانده انجیر
⇦فالوده سیب هر روز
⇦نخودچی و کشمش
⇦سنجد
⇦برگ چغندر در غذاها
⇦شیره انگور و خرما و توت روزی
سه قاشق
✍پرهیز از تنقلات کارخانه ای
🎀درتـرویـج #طـب_اسـلامــے سهـیم باشــیم🎀
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجم برف تو کوهرنگ انقدر زیاد بوده که ماشینارو دفن کرده …
طبیعت چاه مسلم از توابع شهرستان بندر لنگه در استان #هرمزگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا کندوان رفتین؟
روستایی صخرهای کندوان به دلیل داشتن خانههای دست کند شهرتی جهانی دارد.
روستای کندوان تبریز یک روستای سنگی دست کند است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
البته نمونه مشابهی دیگر از روستاهای دست کند به نام روستای میمند در نزدیکی شهر بابک کرمان وجود دارد.
این دو نمونه روستای صخرهای با نمونههای جهانی خود همچون کاپادوکیه ترکیه و داکوتای آمریکا یک تفاوت اساسی دارند.
در این دو روستای ایران، اهالی در روستا ساکن هستند در حالیکه در دو روستای خارج از ایران کسی زندگی نمیکند و خالی از سکنه است.
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: در ایام نوروز سال ۱۳۱۷ ه. ش. مردی به نام کربلائی محمد سبزی فروش به خانه ما مراجعه کرد و گفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حکایت ۴۳-
حدود سال ۱۳۱۲ ه. ش. چند تن به خانه پدرم، مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی اعلی الله مقامه، مراجعه کرده و به وسیله اینجانب به عرض رسانیدند که طفلی از ما گم شده و اثری از او به دست نیامده است. حضرت شیخ تأملی کردند و
پس از آن به من فرمودند: به ایشان بگو: فرزند شما بوسیله گروهی از جنیان ربوده شده و هم اکنون در کوهی در شانزده فرسنگی شهر است. دو روز دیگر، قافله ای از آنجا خواهد گذشت و فرزند شما را با خود خواهد آورد. هم آنان پس از دو روز مراجعه و اظهار کردند که به همان محل که حضرت شیخ فرموده بودند، رفتیم و منتظر ماندیم، قافله ای آمد و طفل روی بار قاطر سوار بود، او را گرفتیم و از کاروانیان پرسیدیم که این کودک را از کجا آورده اید؟ گفتند: دو روز پیش او را تنها در دامنه فلان کوه یافتیم و هر
چه جستجو کردیم شخص دیگری در آنجا نبود، اضطرار کودک را با خود آوردیم.
حکایت ۴۴-
در ده «نخود» زارع متمکنی سکونت داشت. یکروز در غیاب مرحوم پدرم، مجلسی بعنوان ختنه سوران پسرش ترتیب داده بود و ساز و آواز و لهو و لعب راه انداخته بود. پس از چند روز ملاقاتی دست داد و پدرم به او عتاب کرد که ازخدا شرم نداری که چنین اعمال و رفتاری در این ده به راه انداختی؟ سوگند یاد کرد که اصلا چنین خبری نبوده است، پدرم نگاه تندی به صورت او کردند و فرمودند: با این اعمال زشت، قسم دروغ هم یاد میکنی؟ خجالت نمی کشی؟ حیا نداری؟ مرد در پاسخ پدرم، باز هم در دروغ خود پافشاری نشان داد. آنگاه پدرم فرمودند: با این اعمال زشت، قسم دروغ هم یاد میکنی؟ خجالت نمی کشی؟ حیا نداری؟ مرد در پاسخ پدرم، باز هم در دروغ خود پافشاری نشان داد. آنگاه پدرم فرمودند: حال که دروغ میگویی و سوگند ناحق به خدا یاد میکنی و شرم هم نداری، برو که نیست باشی. باری، از این
ماجرا، یک هفته نگذشته بود که مرد با کمال ذلت و خواری در کنار جاده ای مرد و جنازه او را یافتند و پس از دو روز همسر وی نیز از جهان رفت. فرزندان او هم پس از گذراندن شب هفته پدر و مادر، مایملک خود را فروختند و از آن ده آواره گردیدند و بیش از ده روز نکشید که دیگر اثری از آن خانواده در نخودک نماند.
#نشان از بی نشانها......
شیخ حسنعلی اصفهانی
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ماجرای رسول ترک و سگی در خونه امام حسین(ع)
#سیدالشهداء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#لالایی_خدا ۲۸۶ #سوره_نساء آيات ۷۲ -۷۳ #محسن_عباسی_ولدی #نمایشنامه .......: 👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0287Nesa 74-75.mp3
11.62M
#لالایی_خدا ۲۸۷
#سوره_نساء آيات ۷۴ - ۷۵
#محسن_عباسی_ولدی
#نمایشنامه
#قصه
.......:
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: در میدانهای جنگ شجاعت و رشادتی از خلیفه عمر دیده نشد و اما در معارک و میدانهای جنگ هم هیچ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
بازهم بیان حقیقت
اینکه فرمودید داعی نسبت بخلیفه عمر اهانت نمودم (ببخشید) اینجا مغلطه نمودید یا خواستید باین جمله تحریک اعصاب مخالفین نمائید.
و حال آنکه صحبت ما راجع بخلیفه جنبۀ اهانت نداشت بلکه حکایت عین واقع ثبت در تاریخ را بیان نمودم و زیاده از آنچه علماء و مورخین بزرگ خودتان نوشته اند چیزی نگفته و نمی گویم ناچارم پرده را بردارم و مطلب را مشروح و واضح تر بیان نمایم تا بدبینی از میان برود.
اینکه فرمودید فتوحات عالیۀ اسلام رهین منت وجود خلیفه عمر است احدی انکار این معنی را ننموده که در دوره زمامداری عمر اسلام بفتوحات عالیه نائل آمده ولی در عین حال نباید فراموش نمود که بشهادت و إقرار علمای بزرگ خودتان از قبیل قاضی أبو بکر خطیب در تاریخ بغداد و امام احمد حنبل در مسند و ابن ابی الحدید در
شرح نهج البلاغه و دیگران در تمام امور ملک و مملکت و مخصوصا لشکرکشیها خلیفه عمر با أمیر المؤمنین علی علیه السّلام شور مینمود و مطابق دستور آن حضرت رفتار میکرد.
علاوه بر اینها فتوحات اسلام در هر دوره و زمان تفاوت پیدا مینمود. قسمت اول فتوحات اولیۀ اسلام در زمان خود خاتم الانبیاء بوده که رهین منت شخص شخیص أمیر المؤمنین علی علیه السّلام میبود چه آنکه گفته اند.
سیاهی لشکر نیاید بکار
که یک مرد جنگی به از صد هزار
و آن مرد جنگی که مایه فخر و مباهات اسلام و مسلمین و وجودش سبب فتح و پیروزی لشکر اسلام بود أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السّلام بود که اگر در جنگی حاضر نمی شد فتح حاصل نمی گردید چنانچه در خیبر که آن حضرت درد چشم داشت و نمی توانست بمیدان برود پی درپی مسلمین شکست خوردند تا زمانی که آن حضرت بدعای رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم شفا یافت و حمله بدشمن نمود و فتح قلاع خیبر بدست آن حضرت واقع شد.
و در غزوه احد که مسلمین همگی فرار نمودند فقط علی علیه السّلام بود که بیاری پیغمبر استقامت نمود تا منادی غیبی ندا در داد لا سیف الاّ ذو الفقار لا فتی الاّ علیّ [۱] .
و امّا قسمت دوم فتوحات بعد از وفات خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم میباشد که تماما رهین منت شجعان نامی و سرداران زبردست بزرگ اسلام و نقشه کشی و کاردانی آنها بوده است که در میدانهای جنگ مقابل دشمنان قوی شجاعت و فداکاری و جان بازی مینمودند تا بر آنها غالب میآمدند.
ولی صحبت ما در اطراف فتوحات اسلامی نبوده که در زمان خلافت خلفاء مخصوصا زمان خلیفه عمر واقع شد بلکه در موضوع شدت و شجاعت و غلظت شخصی خلیفه عمر بن الخطّاب بود که عرض کردم در تاریخ سابقه ندارد.
حافظ- این اهانت نیست که شما میفرمائید خلیفه عمر رضی اللّه عنه از میدان جنگ
فرار کرده و عمل او موجب شکست مسلمانان گردید.
داعی- اگر نقل وقایع تاریخی اشخاص اهانت است این نوع از اهانت را علماء بزرگ و مورخین خودتان نقل نموده اند و داعی نگفتم مگر آنچه را که مورخین خودتان ثبت نموده اند اگر ایراد و اشکالی دارید بعلماء خودتان بنمائید که این وقایع را ثبت و ضبط نموده اند.
حافظ- در کجا علمای ما نوشته اند که خلیفه عمر رضی اللّه عنه از میدان جنگ فرار کرد و در کجا سبب شکست مسلمین گردید.
----------
[۱]: ۱) نیست شمشیری مگر ذو الفقار و نیست جوانمردی مگر علی علیه السّلام.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#انسان_شناسی ۲۱۲ #آیتالله_حقشناس #استاد_شجاعی ✦ توجهِ غالبِ شما تمرکزِ اصلی شما روی چه بخشی از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا