✨﷽✨
#تشرفات
#داستان_واقعی
✅عیادت و عذرخواهی امام زمان عج از خانم متدین
✍خانم مؤمن و پرهیزکاری بود، به کسالتی مبتلا شده بود که به توصیه پزشک باید چند روزی را در بیمارستان می ماند، آنجا در بیمارستان همچنان که بستری بود با مولایش صحبت می کرد، درد و دل می کرد، با همان زبان مادری از حضرت میخواست برای یکبار هم که شده به عیادتش بروند...زمان ترخیصش فرا رسید، به او پزشک معالجش گفت چند روزی هم در منزل استراحت کن و فعالیتی انجام نده تا بهبودی کامل، او اما دلش شکسته بود، شکسته بود که چندین شب مولایش را صدا زده بود و پیغامی از طرف امام زمانش نیامده بود، به خانه اش رسید و طبق دستور پزشک استراحت می کرد...
💚 دلتنگی روزهای قبل هنوز در دلش بود، در همان حال و هوای امام زمان، ناگهان دید جوان زیبارو و با ابهتی را در کنارش، شناخت مولا را، حضرت به گرمی و ملایمت با او سخن می گفتند، فرمودند : «مارا ببخشید، نتوانستیم در روزهای بستری شدنتان به دیدارتان بیائیم»... از عذر خواهی مولا کمی خجالت زده شد، آمد حرف حضرت را قطع کند که آخر آقا جان این چه حرفی است... که مولا ادامه دادند: «محیط بیمارستان مناسب حضور ما نبود و نیامدیم، اینجا آمدیم به عیادت شما...
💥قربانشان رَوَم مولا آنقدر تواضع دارند که انگار نه انگار حیاتِ همه ی ما به وجود مبارکشان بستگی دارد، مهربانی را از جدّ بزرگوارشان پیامبر رحمت به ارث بردند، آقا منزل خانم متدین را مناسب دیده و به عیادت بانوی پرهیزکار تشریف برده بودند، کاش ای کاش خانه های ما هم آنچنان باشد که امام زمانمان رغبت کنند شبی را به خادمی شان بگذرانیم
شنیده ام که نظر میکنی بحال ضعیفان
تَبم گرفت و دلم خوش در انتظار عیادت
📚ملاقات با امام زمان عج
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
امام رضا(ع)و قیامهای علویان
از مهمترین و خطرناکترین شورشهایی که عباسیان با آن روبرو گردیدند، شورش «محمد بن ابراهیم الحسین» معروف به «ابن طباطبا علوی» بود که اداره کننده کارهای او«ابو السرایا السری بن منصور» نام داشت.
ابن طباطبا،مدینه را به قصد کوفه ترک کرد تا آتش شورش خود را بر ضدعباسیان بر افروزد. مردم کوفه که دیدند دعوت او برای «رضا از آل محمد» (1) است، و او برای آنان بیعت می طلبد و می گوید که حکومت باید طبق کتاب خداو سنت پیامبر(ص)و سیره علی (ع) باشد پیرامون وی گرد آمدند.
تکیه گاه و امید «ابن طباطبا» در اعلام انقلاب خود بر اساس پشتوانه پایگاههای مردمی دوستانش بود که مردمی موافق و مؤید خط مکتب امام علی (ع) داشت.این بود پشتوانه ای که از خلال واکنش های نیرومند انقلاب «ابو السرایا» در جهان اسلامی کشف کردیم. نخستین واکنش قیام ابن طباطبا این بود که در برابر سپاه انقلابی او،همه لشکریانی که عباسیان برای خاموش کردن شورش او فرستاده بودند هزیمت کردند و پای به فرار گذاشتند. کوفه ای که به حسین (ع) خیانت کرد و زید بن علی را تنها گذاشت تا با گروهی چند از یارانش به جنگ اقدام کند،در کنار«ابن طباطبا» قهرمانانه برای دفاع از انقلاب و هدفهای آن، ایستادگی کرد. این استقبال عظیم انقلابی و پاسخگویی بی مانند دلیل رشد پایگاه مردمی و درک وسیع آن مردم از اسلام بود. پس از آنکه شورش «ابن طباطبا» را خفه و خاموش کردند،عمال او در مناطقی که حکومت می کردند اعلام استقلال و خود مختاری نمودند.
در یمن، «ابراهیم بن موسی بن جعفر» پس از اخراج نماینده مامون از آنجا،به آنجا حمله کرد و حکومت را در دست گرفت.
در مکه، «حسین بن حسن افطس» حمله برد و حکومت را قبضه کرد.
در بصره، «زید بن موسی بن جعفر» حکومت را به تصرف خود در آورد و این شخص به اندازه ای خانه های عباسیان و طرفداران آنان را سوزانید که به «زید آتش افروز» معروف گردید.اگر کسی از سیاه جامگان را می دید او را آتش میزد و علاوه بر اموال عباسیان از اموال بازرگانان نیز بسیارتصاحب کرد.
«علی بن سعید» برای نبرد با او رهسپار شد و زید از او امان خواست.
«ابن سعید» به او امان داد (2) و او را نزد«حسن بن سهل» برد او نیز دستورداد گردن او را زدند.
محبوبیت امام (ع) و همدلی توده مردم با وی
با واقعه امام (ع) نشانه های بسیار مبنی بر رشد پایگاه مردمی و همراهی و همدلی مردم موجود است.
«فضل بن سهل» نماینده ای به حاکم کوفه فرستاد و از او خواست که برای امام رضا (ع) به عنوان ولی عهد بیعت گیرد،مردم مخالفت کردند و گفتند با امام (ع) به عنوان ولی عهد بیعت نمی کنند بلکه به عنوان خلیفه با او بیعت میکنند(3).
بسیار شد که مامون برای حل بیشتر مشکلات دولتش به امام رضا (ع) پناه می برد و از آن حضرت استدعا می کرد که به شیعیان خود ابلاغ فرماید که علیه مامون سخنی نگویند و خاموش باشند، زیرا آنان در همه جا از حکومت مامون اظهار ناخشنودی می کردند(4).
بار دیگر، پایگاههای مردمی حضرت رضا (ع) معلوم می شد: پس از قتل «فضل بن سهل» شایع گردید که قتل او طبق نقشه و توطئه ای بوده است که به دست مامون طرح شده بود(5) مردم از خانه ها بیرون ریختند و تظاهرات بر پاکردند و آن توطئه را محکوم نمودند و همگی به سوی کاخ مامون به راه افتادند تا مشت خشم آگین و انتقام جویانه خود را چهره او فرود آورند. مامون ناچار شد از در پشت قصر خود خارج شود و به خانه امام (ع) که در همسایگی کاخش بود رود و از او استمداد جوید و خواهش کند تا مردم خشمگین را آرام گرداند، امام (ع) در برابر مردم ظاهر شد و با یک دستورهمه را پراکنده ساخت. معنی این واقعه آن است که امام (ع) پایگاه مردمی داشت و پایگاه اجتماعی او عظیم بود و در همان شهر که مامون با زور حکومت می کرد او مورد قبول و پیروی همه مردم بود و بر دلها حکم می راند.
امام (ع) فعالیت علنی را رهبری می فرمود
همه این نشانه ها و شواهد تاریخی ثابت می کند که پایگاه مردمی مکتب علی (ع) از جهت علمی و اجتماعی تا حدی بسیار رشد کرده و گسترش یافته بود.
در آن مرحله بود که امام (ع) مسئولیت رهبری را به عهده گرفت. بر اساس این تحول و وسعت نفوذ و همراهی و همیاری گروههای بسیار زیاد از مردم، امام (ع) بنا به تغییر و تحولات عصر خود، فعالیتهای غیر معمول را رهبری می فرمود تا آنجا که بعضی از جماعت شیعیان کوشیدند او را متهم به مخالفت با«تقیه» کنند و هیئتی نزد او فرستادند تا او را از هارون الرشید بر حذر دارند «صفوان بن یحی» گفت: وقتی ابو الحسن موسی(ع) در گذشت و رضا (ع) حکم را در دست گرفت از آن کار بر او ترسیدم و به او گفتیم تو امری بزرگ را آشکار کردی و ما بر تو از این طاغی بیم داریم. امام (ع) گفت:«بیهوده می کوشد، با من کاری نمی توان کرد(6)»و ازمحمد بن سنان روایت شده است که گفت: «به ابو الحسن رضا (ع) گفتم در روزگار هارون خود را به این کار زبانزد کردی و به جای پدرت نشستی در ح
الی که از شمشیر هارون خون می چکید»(7).
جمعی دیگر نیز نزد وی افتند و گفتند: «خاموش بنشین هم آن سان که جد و پدرت خاموش نشستند» و دیگران کوشیدند که او را قانع سازند تا تقیه پیشه کند و او با آنان مخالفت کرد حال آنکه تقیه دین جدش صادق (ع) بود. درموارد دیگری نیز امام را از این معنی هشدار دادند و بر حذر داشتند.این رویدادها، نشانه فعالیت پی گیرانه امام (ع) بود که آن جماعت ها را هشیار ساخت.
گرچه نمی توانستند طبیعت تغییر و تحول و گسترش پایگاههای مردمی و رشد و افزونی نفوذ آن را در نفوس و دل مسلمانان و پاسخگویی سریع مردم را به آن و همکاری فعالانه آنان را در عملیات و فعالیتهای علنی امام درک کنند. حقایق تاریخی بسیار وجود دارد که واقعیت گفتار ما را آشکار می سازد.
پس از آنکه رضا (ع) بعد از پدر، مسئولیت رهبری و امامت را به عهده گرفت در جهان اسلام به سیرو گشت پرداخت و نخستین مسافرت را از مدینه به بصره آغاز فرمود تا بتواند بطور مستقیم با پایگاه های مردمی خود دیدار کند و درباره همه کارها به گفتگو پردازد. عادت او چنین بود که پیش از آنکه به منطقه ای حرکت کند، نماینده ای به آن دیار گسیل می داشت تا مردم را از ورود وی آگاه کند تاوقتی وارد می شود مردم آماده استقبال و دیدار او باشند.سپس با گروه های بسیار بزرگ مردم اجتماع بر پا می کرد و درباره امامت و رهبری خود با مردم گفتگو می فرمود .آنگاه از آنان می خواست تا از او پرسش کنند تا پاسخ آنان را در زمینه های گوناگون معارف اسلامی بدهد. سپس می خواست که با دانشمندان علم کلام و اهل بحث و سخنگویان همچنین با دانشمندان غیر مسلمان ملاقات کند تا در همه باب مناقشه به عمل آوردند و با او به بحث و مناظره پردازند پس از پایان کار به مردم کوفه خبر می داد که تا سه روز دیگر نزد آنان خواهد بود و با پایگاه های خود تماس می گرفت و با بحث کنندگان و متکلمان و یهود و نصاری و کسانی که در آن زمان در جهان اسلام یک خط فکری داشتند تماس می گرفت تا در هر باب گفتگو کنند. به گروه اخیر از آن روی توجه می فرمود و به جنبش و افکارشان اهمیت می داد که از راه ترجمه ها و مجادله های کلامی، توجه جهان اسلام را به خود جلب کرده بودند.
امام (ع) درین مسافرت ها با همه گروهها و مکتبهای علمی بحثها وگفتگوهای رنگارنگ می داشت. محمد بن عیسی تقطینی گوید: «مسائلی که از امام (ع) می پرسیدند گرد آوردم، به هیجده هزار مساله رسید که به آنها پاسخ گفته بود».
«ابراهیم بن عباس صوری» می گوید: «هرگز ندیدم که از رضا (ع) پرسشی کنند و او پاسخ آن را نداند»(8) پدران رضا (ع) به همه این فعالیت های آشکار مبادرت نمی کردند. آنان شخصا به مسافرت نمی رفتند تا بتوانند بطور مستقیم و آشکار با پایگاه های مردمی خود تماس حاصل کنند. اما در مورد امام رضا (ع) مسئله امری طبیعی بود. زیرا درین مرحله پایگاه های مردمی بسیار شده بود و نفوذ مکتب امام علی (ع) از نظر روحی و فکری و اجتماعی در دل مسلمانان که با امام بطورآگاهانه و همیاری عمل می کردند افزایش یافته بود. اما حادثه ای روی داد: گروهی از یاران امام (ع) میان این تحول و دگرگونی ظاهری که در خط پدران او بود با شرایط و اوضاع جدید نتوانستندرابطه ای برقرار کنند و از این روی بود که اعتراضاتی به امام وارد می آوردند.
پی نوشت ها:
1. عیون اخبار الرضا ج 2 ص 208.
2. ابن اثیر ج 5 ص 175 - 177 و عیون اخبار الرضا ج 2 ص 233.
3. عیون اخبار رضا ج 2 ص 141.
4. مدرک سابق.
5. طبری ج 8 ص 565 و عیون اخبار رضا ج 6 ص 159.
6. کافی ج 1 ص 87 و نیز عیول اخبار رضا و مناقب و ارشاد.
7. روضه کافی ص 257.
8. برای تفصیل بیشتر به سلسلة الذهب و به فصول مهمة از ابن صباغ مالکی مراجعه شود.
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
.......:
🌈 خوشا آنان که بر این صحنه خاک
☀️ چو خورشیدی درخشیدند و رفتند
🌴 دوران #دفاع_مقدس
https://eitaa.com/zandahlm1357
13.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ کوتاه و دیدنی "روایت فتح"
🎤 همراه با نغمههای #صادق_آهنگران
🌴 #دفاع_مقدس
https://eitaa.com/zandahlm1357
lashgar-khooban-08.mp3
3.4M
🎧🎧🎧
#کتاب_صوتی
#دفاع_مقدس
#صوت #شهدا
📚 #لشگر_خوبان
8⃣ گردان امام حسین ع
📝 خاطرات لشگر غواص عاشورا
📻 نمایشنامه رادیویی 🔹
https://eitaa.com/zandahlm1357
.......:
من نهج البلاغه میخوانم
.......:
@zandahlm1357
💠💠💠💠💠💠💠