eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.1هزار عکس
35هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📝💠📝💠📝💠📝 📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 8⃣1⃣قسمت هجدهم 💠«الَّذی سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِكَ» ❓(کدام ول
📝💠📝💠📝💠📝 📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 9⃣1⃣قسمت نوزدهم 👌این دعا سه خط اولش که با «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنٖی نَفْسَكَ» شروع می شود را حفظ کنید و در قنوت نمازهایتان بخوانید. 👤میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، این عارف بزرگ! یک کتابچه ای از ایشان چاپ شده است (تعقیبات نماز زیاد است، تعقیبات مشترکه، و تعقیبات مختص هر نماز) که ایشان در آن تعقیبات خاص را گلچین کرده و گفته اند؛ اگر نمی توانید همه تعقیبات را بخوانید، اینها را حتما انجام بدهید👇 ☝️یکی از این تعقیبات مشترکه همان دعای«اَللَّهُمَّ عَرِفْنٖی نَفْسَكَ..» سه خطی است. پس ببینید چه قدر دعایش مهم است که این عارف بزرگ می گوید بعد از نمازهایتان بخوانید. 🔰″ثَبِّتْ″ از باب تفعیل است و نشان از مداومت بر یک کار دارد. ✅ثبات قدم بر دین یعنی ما هر روز باید حواسمان جمع باشد، به قول عرفا شما باید اول صبح مشارطه کنی، با خودت شرط بگذاری که از اول صبح تا آخر شب می خواهم چنین کارهایی را انجام بدهم، 👌و سپس در طول روز مراقبه کنی. مراقبه یعنی همیشه حواست باشد کارهایت جنبه ی الهی داشته باشد. مشارطه و مراقبه داشته باشی و آخر سر هم محاسبه داشته باشی. که روایت داریم از ما شیعیان نیست هر کس که محاسبه ی نفس شبها نکند. ⚠️البته از ما شیعیان نیست، توضیح دارد. نه اینکه کسی این کار را نکند شیعه نیست، نه! یعنی اینکه شیعه درجاتی دارد. درجه ی کامل کامل شیعه یکی از صفاتش این است که هر شب قبل از خواب محاسبه ی نفس می کند. کسی هم که انجام ندهد شیعه است اما درجات پایین تر دارد. از حدیث بد برداشت نشود. خیلی موارد در ثبات قدم بر دین بودن است.⚠️ ❌خانم میانسالی پیش ما آمد و گفت بچه ی من زرتشتی شده، چه کار کنیم!؟ ⁉️چرا این طور شده؟ چرا به سمت زرتشتیت و امثال اینها رفته است، دلیلش چه است؟ نمی توانیم بگوییم فقط تقصیر پدر و مادر است! تقصیر خود طرف هم است، چون اعتقادش درست و حسابی نبود! چون واقعا ثابت قدم بر دین خدا نبود.❌ ⚠️همین من و شما، یک شبهه ای وهابی ها علیه امام زمان (عج) مطرح بکنند، جوابش را هم ندانیم و نسبت به آن شبهات هم به شک بیفتیم، راجع به امام زمان شکی نمیکنیم چون قلبی است، می گوییم حالا ما جواب شبهه را بلد نیستیم می رویم سوال می کنیم و یاد می گیریم. ولی خیلی از جوانها این طوری نیستند! اگر شبهه ای مطرح شود و آنها نتوانند آن شبهه ها را پاسخ بدهند، یا پیش کسی بروند و آن نفر هم نتواند آن شبهه را برای آنها پاسخ بدهد، از دین بر می گردند!❌ 🚫متأسفانه ما نمونه هایی داریم، کارهایی که دشمنان می کنند، قرآن سوزی یک سری از جوانها!! ایرانی است ولی کار به جایی می رسد که قرآن سوزی می کند و خانمی که می آید فندک به دست می گیرد و قرآن را آتش می زند! اینها فکر کردید از اول این طور بودند؟؟ 📛همین جریان احمد بصری همان احمدالحسن که ادعای یمانی کذاب کرده، ما افرادی ولایی داشتیم، در خط رهبری و ولایت، ❌طرفدار احمد الحسن شده است! ⁉️چرا..؟! چون دوتا شبهه ی خیلی ساده مطرح می کنند، بنده ی خدا نمی تواند جواب بدهد، بحث احمدالحسن هم بحث روز است و خیلی از مبلغین ما نمی دانند قضیه چه هست؟ احمدالحسن چه کسی است! ⚠️ این جوان شبهات را در فضای مجازی یاد می گیرد، می رود از کسی سوال می کند طرف بلد نیست جواب بدهد، می گوید بلد که نیست شبهه هم که سنگین است، پس حتما حق با آنهاست. ⛔️این جریان احمدالحسن یک سری دروغ هایشان این است ببینید چه قدر مرموز هستند! می گوید آره من یکسال است از تمام حوزه های علمیه قم و ایران سوال کردم، فقط یک حدیث از اهل بیت در باب دفاع از علمای آخرالزمان برای ما بیاورید؟ هیچ کدام نتوانستند، پس هیچ حدیثی در باب دفاع از علمای آخرالزمان ما نداریم. 🚫طرف هم فکر می کند، بله واقعا اگر حدیث داشتیم مراجع آن حدیث را می آوردند، چرا نیاوردند؟ پس حدیثی نداریم! بعد روایاتی را می آورد که علمای آخر الزمان جلوی امام زمان (عج) می ایستند. می گوید پس اینها هم دشمنان حضرت هستند!⚠️ نمی داند که ما فراوان روایت داریم! در کتاب ″احتجاج شیخ طبرسی″ روایت از امام معصوم است که «اگر نبودن علمای دین در آخرالزمان مردم از دین منحرف می شدند» و روایات فراوان که قابل شمارش نیست. 🔹ادامه دارد ... 💽برگرفته از فایل شماره (۲) شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 🎤استاد احسان عبادی ۱۹ 📝💠📝💠📝💠📝 ================
کافی خوانی 2.MP3
12.18M
🔰 سلسله جلسات 2 💠 شرح و بررسی روایات " باب الحجه " کتاب شریف " اصول کافی " به منظور تقویت بیشتر 🎬 جلسه 2️⃣ 🎤 با توضیحات از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
هر روز با امام رضا .......: @zandahlm1357
اشکی چکید گوشه ی چشمم، شفا و بعد ... شوقی وزید از سر لطف رضا و بعد... ☀️سید رضا هاشمیان نسب کودک زائر 10 ساله ی یزدی ست که در سال 1394 سیزده روز قبل از ولادت امام رضا علیه السلام در اثر تصادف با ماشین سواری در خیابان آخوند خراسانی مشهد به دلیل ضربه شدید مغزی به حالت کما فرو میرود. والدین، کودک را به بیمارستان امدادی مشهد میرسانند. در بیمارستان به خانواده وی می گویند معلوم نیست که از حالت کما برگردد یا خیر؟ یا اینکه چه زمانی برگردد؟ و اینکه به احتمال قریب به یقین دچار نارسائی های جسمی حرکتی و... خواهد شد. خانواده سید رضا که به امام مهربانی ها حضرت رضا علیه آلاف التحيه و الثناء متوسل می شوند، گفتند در شب ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام مهربانی ها زائر کوچک خود را مورد عنایت قرار داده و شفا میدهند. سید رضا می گوید در عالم خواب چهره نورانی امام رضا علیه السلام را دیدم که به من اشاره فرمودند: بلند شو بایست، من عرض کردم آقا نمی توانم، امام رضا علیه السلام فرمودند بلند شو تو می توانی، و من به عنایت و اشاره امام علیه السلام بلند شدم، سپس امام علیه السلام دست نوازش بر صورت من کشیدند و از نظرم ناپدید شدند. آقای (ام..) دربان حریم ملک پاسبان حضرت رضا علیه السلام گزارش کاملی در این خصوص تهیه کرده اند. 🌺 https://eitaa.com/zandahlm1357
هر کس که تو را دید، به زانو زدن افتاد در صحنِ تو خورشید، به جارو زدن افتاد https://eitaa.com/zandahlm1357
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی نایاب از ستون‌کشی لشکر ویژه شهدا به فرماندهی شهید کاوه 💠 هر گاه نیروهای لشکر به منظور عملیات و پاکسازی در منطقه‌ای در کردستان و آذربایجان غربی حرکت می‌کردند لرزه بر اندام دشمن و ضدانقلاب می‌انداختند https://eitaa.com/zandahlm1357
صادق_آهتگران_ای_لشگر_صاحب_زمان،.mp3
3.86M
📢 صوت | حاج 🌴 ای لشگر صاحب زمان، آماده باش 🌸 بهرِ نبردی بی‌اَمان، آماده باش 🌴دوران https://eitaa.com/zandahlm1357
lashgar-khooban-20.mp3
3.37M
🎧🎧🎧 📚 0⃣2⃣ ملکوت دسته یکم 📝 خاطرات لشگر غواص عاشورا 📻 نمایشنامه رادیویی https://eitaa.com/zandahlm1357
مهربانتر از پدر...mp3
2.19M
🌸 @ostadazimi_ir 🌸 مجموعه فوق العاده زیبا که درمان ریشه ای بسیاری از افسردگی ها و سردرگمی های انسان هست 🌺🍃 جلسه چهاردهم 👌 خیلی زیبا ❤️😍 🌺🍃👇 https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......: من نهج البلاغه میخوانم .......: @zandahlm1357 💠💠💠💠💠💠💠
يَا اَبَا الْحَسَنِ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ يا عَلِىَّ بْنَ أَبيطالِبٍ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللَهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللَهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَهِ.
🌴 🌹 وَرُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِکَ. الاْخِرَةَ وَعَادَاهَا، وَهُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، وَمَاش بَيْنَهُمَا; کُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِد بَعُدَ مِنَ الاْخَرِ، وَهُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ! لباس کهنه و وصله دارى بر اندام آن حضرت ديده شد، کسى درباره آن سؤال کرد. (که چرا امام(عليه السلام) با داشتن امکانات چنين لباسى را براى خود انتخاب کرده است). امام(عليه السلام) فرمود: قلب به سبب آن خاضع مى شود و نفس سرکش با آن رام مى گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى کنند (و از آن سرمشق مى گيرند). دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا کسى که دنيا را دوست بدارد و به آن عشق ورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن دشمنى مى کند. اين دو به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون کسى که در ميان اين دو در حرکت است هر زمان به يکى نزديک مى شود از ديگرى دور مى گردد و اين دو همچون دو همسر يک مردند (که معمولا با هم رقابت شديد دارند).
شرح و تفسير تضاد دنياپرستى و علاقه به آخرت امام(عليه السلام) اين گفتار حکيمانه را زمانى فرمود که «لباس کهنه و وصله دارى بر اندام آن حضرت ديدند کسى درباره آن سؤال کرد (که چرا امام(عليه السلام) با داشتن امکانات چنين لباسى را براى خود انتخاب کرده است) امام(عليه السلام) فرمود: «قلب به سبب آن خاضع مى شود و نفس سرکش با آن رام مى گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى کنند (و از آن سرمشق مى گيرند)»; (وَرُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِکَ فَقَالَ: يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ، وَتَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ، وَيَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ). مى دانيم در عصر خلفا دامنه فتوحات اسلامى به شرق و غرب و شمال و جنوب کشيده شد و کشورهاى مهمى همچون ايران و روم و مصر زير پرچم اسلام قرار گرفتند و غنائم فراوان و اموال خراجى بسيارى نصيب مسلمين شد. اين امر آثار زيان بار فراوانى داشت; گروهى به مسابقه در ثروت روى آوردند، خانه هاى مجلل، لباس هاى گرانبها، سفره هاى رنگارنگ و مرکب هاى زيبا براى خود انتخاب نمودند و گروه عظيمى از مردم در دنيا و ارزش هاى مادى فرو رفتند و نظام ارزشى جامعه اسلامى ـ همان گونه که در کلام حکمت آميز قبل به آن اشاره شد ـ دگرگون شد. در اينجا امام(عليه السلام) براى اين که مسلمانان منحرف را به صراط مستقيم اسلام و سنت پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) باز گرداند مظاهر زهد خويش را کاملاً آشکار ساخت که از جمله آن پوشيدن لباس هاى ساده و کم ارزش ووصله دار بود و همين امر موجب شگفتى بينندگان گشت تا آنجا که به حضرت ايراد گرفتند; ولى امام(عليه السلام) پاسخى فرمود که درس بزرگى براى همگان بود، فرمود: هنگامى که اين لباس را مى پوشم سه فايده مهم دارد: نخست اين که قلب و روح من در برابر آن خضوع مى کند و تکبر و خودبرتربينى که سرچشمه گناهان بزرگ است از من دور مى شود و ديگر اين که نفس سرکش به سبب آن رام مى شود و وسوسه هاى آن که انسان را به راه هاى شيطانى مى کشاند فرو نشيند. و سوم اين که مؤمنان به آن اقتدا مى کنند و از زندگانى پر زرق و برق و تجملاتى که انسان را از خدا غافل مى سازد دور مى شوند. هيچ کس از پوشيدن لباس هاى ساده و داشتن وسايل زندگى ساده احساس حقارت نمى کند. آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به اصلى کلى درباره دنيا و آخرت اشاره مى کند که انتخاب نوع لباس گوشه اى از گوشه هاى آن است، مى فرمايد: «دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا کسى که دنيا را دوست بدارد و به آن عشق بورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن عداوت دارد»; (إِنَّ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ، وَسَبِيلاَنِ مُخْتَلِفَانِ، فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلاَّهَا أَبْغَضَ الاْخِرَةَ وَعَادَاهَا). منظور از دنيا در اينجا يکى از سه چيز و يا هر سه چيز است: نخست اين که منظور دنيايى است که از طريق حرام و اموال نامشروع و مقامات غاصبانه به دست آيد که مسير آن از مسير آخرت قطعاً جداست. ديگر اين که منظور دنيايى است که هدف باشد نه وسيله براى آخرت، زيرا اگر دنيا هدف اصلى انسان شد، آخرت به فراموشى سپرده مى شود و ديگر هدف نهايى نخواهد بود; اما اگر به دنيا به گونه مزرعه يا پل و گذرگاه و خلاصه وسيله اى براى رسيدن به آخرت نگاه شود نه تنها دشمنى با آن ندارد، بلکه به يقين آن را تقويت خواهد کرد، همان گونه که در روايات اسلامى آمده است. سوم اين که منظور دنياى پر زرق و برق و تجملاتى است که وقتى انسان در آن غرق شد، هرچند از طريق حلال به دست آمده باشد آخرت به دست فراموشى سپرده خواهد شد; هر روز در فکر زينت تازه و تجملات بيشتر و خانه ها و لباس ها و مرکب هاى پر زرق و برق تر است و چنين کسى هرچند دنبال حرام هم نباشد هم خدا را فراموش مى کند و هم معاد را. تعبير به «عَدُوّان» و «سَبيلانِ» در واقع شبيه به تنزل از چيزى به چيز ديگر است، زيرا نخست مى فرمايد: دو دشمن اند که يکديگر را تخريب مى کنند سپس مى فرمايد: حد اقل دو مسير مختلف اند که به دو مقصد منتهى مى شوند; خواه عداوتى با هم داشته باشند يا نه. آنچه در جمله «فَمَنْ أحَبَّ الدُّنْيا» آمده در واقع به منزله نتيجه گيرى از سخنان گذشته است. در پايان امام(عليه السلام) دو تشبيه جالب و به تعبير ديگر دو مثال واضح براى دنيا و آخرت بيان مى کند و مى فرمايد: «اين دو به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون کسى است که در ميان اين دو در حرکت است هر زمان به يکى نزديک مى شود از ديگرى دور مى گردد و اين دو همچون دو همسر يک مردند (که معمولاً با هم رقابت شديد دارند)»; (وَهُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، وَمَاش بَيْنَهُمَا; کُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِد بَعُدَ مِنَ الاْخَرِ، وَهُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ). گفتنى
است دو مثالى را که امام(عليه السلام) بيان فرموده نسبت به دو تعبيرى که درباره دنيا در عبارت بالا آمد (عَدُوّان و سَبيلانِ) به اصطلاح از قبيل لف و نشر مشوش است; تعبير به «ضَرَّتانِ» (دو هوو) مثالى است براى «عَدُوّان مُتَفاوِتان» و تعبير به «مشرق و مغرب» مثالى است براى «سَبيلانِ مُخْتَلِفان». اين احتمال نيز هست که تعبير به «مشرق و مغرب» نسبت به دنيا و آخرت نيز از قبيل لف و نشر مشوش باشد; مشرق که خاستگاه نور آفتاب است به منزله آخرت و مغرب که رو به سوى ظلمت مى رود اشاره به دنياست. آرى اگر دنيا از حرام فراهم شود، يا هدف نهايى انسان باشد و يا انسان در تجملات و زر و زيورهاى آن غرق شود هرگز به آخرت نمى پردازد، بلکه روز به روز از سعادت جاويدان دورتر مى گردد. روايات ديگرى که از رسول خدا يا ائمه معصومين(عليهم السلام) رسيده است نيز اين سخن را تاييد مى کند; از جمله در حديثى که مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از رسول الله(صلى الله عليه وآله) نقل کرده مى خوانيم: «إِنَّ فِي طَلَبِ الدُّنْيَا إِضْرَاراً بِالاْخِرَةِ وَفِي طَلَبِ الاْخِرَةِ إِضْرَاراً بِالدُّنْيَا فَأَضِرُّوا بِالدُّنْيَا فَإِنَّهَا أَحَقُّ بِالاِْضْرَارِ; طلب دنيا به آخرت انسان زيان مى رساند و طلب آخرت به دنيا ضرر مى زند، بنابراين ضرر دنيا را بپذيريد که سزاوارتر به زيان است».(1) در حديث ديگرى که از حضرت مسيح در کتب اسلامى نقل شده مى خوانيم: «لاَ يَسْتَقِيمُ حُبُّ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ فِي قَلْبِ مُؤْمِن کَمَا لاَ يَسْتَقِيمُ الْمَاءُ وَالنَّارُ فِي إِنَاء وَاحِد; محبت دنيا و آخرت در قلب فرد با ايمان جمع نمى شود همان گونه که آب و آتش در يک ظرف جمع نمى گردند».(2) ناگفته پيداست که تمام اين روايات ناظر به کسى است که دنيا را هدف خود قرار داده و بدون در نظر گرفتن حلال و حرام و حق و ناحق پيوسته به دنبال آن مى دود; اما کسى که دنيا را از طريق حلال مى خواهد و وسيله نيل به آخرت قرار مى دهد نه تنها مذموم نيست، بلکه در روايات از چنين کسى ستايش نيز شده است. از اين رو در حديثى از امير مؤمنان(عليه السلام) مى خوانيم که فرمود: «إنْ جَعَلْتَ دينَکَ تَبَعاً لِدُنْياکَ أهْلَکْتَ دينَکَ وَدُنْياکَ وَکُنْتَ فِي الاْخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ; اگر دين خود را تابع دنياى خود قرار دهى، دين دنيايت را تباه کرده و در آخرت از زيان کاران خواهى بود و اگر دنياى خود را تابع دينت قرار دهى هم دينت را به دست آورده اى و هم دنيايت را و در آخرت از رستگاران هستى».(3) (1). بحارالانوار، ج 70، ص 61، ح 30. (2). همان، ج 14، ص 327، ح 50. (3). غررالحکم، ح 2220.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و انشالله با عمل به حکمت ها ، 🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه https://eitaa.com/zandahlm1357
صفحه گلدان من🌳🌳🌳🌳 با ما همراه باشید👇👇👇 .......: @zandahlm1357
🌺👇 در تابستان نیم سایه و در زمستان نور کامل را ترجیح میدهد✅. حداقل ان در زمستان ۱۰ درجه و حداکثر ان در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق برای ان کافی است، ❌🌸 در صورتی که درجه حرار بالا رود غبارپاشی الزامی است.✅ 💦 در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود🌼 سپس ابیاری کنید، در تابستان ۲ بار در هفته و در زمستان هر ده روز یکبار کافی است💦 در صورتی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه باشد،آبیاری را متوقف کنید.❌❌ در فصل رشد هر ده روز یکبار کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کودهای شیمیایی مخصوص گلهای زینتی استفاده بشه🌸👍 مناسب خاک برگ با کمپوست.😍 گلدان هر ساله احتیاج به تعویض گلدان دارد.ولی با سنگین شدن گلدان و عدم امکان تعویض ان به تعویض خاک های سطحی با خاک نو و غنی اکتفا کنید.🌸 🌱🌱 ریشه دار نمودن قلمه در بهار https://eitaa.com/zandahlm1357
❌❌ است؟ ریشه‌ها را بررسی کنید. اگر متراکم شده‌اند، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.👌✅ هستند؟ اشعه مسقتیم آفتاب مخصوصاً پشت شیشه عامل این مشکل است.👍🌸 گیاه را به محلی با نور انتقال دهید.😊 ‎ها ؟ آبیاری بیش از اندازه باعث این عارضه است💦. آبیاری را کنید تا سطح خشک شود👌. سپس آبیاری را با میزان کمتری انجام دهید.👍 ؟ گیاه شده است. 😢 اگر تاریکی زیاد از اندازه است، گیاه را به محل روشن‌تر دهید✅ و شاخه‌های خشک شده را با چاقو و یا تیز حذف نمایید.😍 پایین خم شده‌اند؟ هوا خیلی است. گیاه را به محل گرم‌تری نمایید❌🌸 https://eitaa.com/zandahlm1357
قابل توجه عزیزانی که از رشد کم گله می کنند👇🌲 رشد کاج مطبق بسیار است و در سال و یا حداکثر طبقه می باشد.🌲 https://eitaa.com/zandahlm1357