eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.3هزار عکس
35.1هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔹🔶🔹🔶 🔹إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ🔹 ✨پادشاهی و مالکیت آسمانها و زمين براي اوست ✨ (او) زنده میکند و مي‏ميراند ✨و غیر از خدا ولي و ياوري نداريد. 💠 سوره توبه ✨ آیه116💠 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ﴿۱۶﴾ و ما انسان را آفريده‏ ايم و مى‏ دانيم كه نفس او چه وسوسه‏ اى به او مى ‏كند و ما از شاهرگ [او] به او نزديكتريم إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ ﴿۱۷﴾ آنگاه كه دو [فرشته] دريافت‏ كننده از راست و از چپ مراقب نشسته‏ اند مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ﴿۱۸﴾ [آدمى] هيچ سخنى را به لفظ درنمى ‏آورد مگر اينكه مراقبى آماده نزد او [آن را ضبط مى ‏كند] 📺 تلاوت بسیار زیبا و شاهکار ماندگار آیات 16 تا 29 سوره مبارکه ق با صدای ملکوتی استاد عبدالباسط 🌴🔰🔰🔰🔰🔰🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📝💠📝💠📝💠📝 📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 5⃣8⃣قسمت هشتاد و پنجم 💠«حَتَّی لَا نُرِیدَ بِهِ غَیْرَكَ وَ ل
📝💠📝💠📝💠📝 📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 6⃣8⃣قسمت هشتاد و ششم 💠در فراز «اَللَّهُمَّ اِنّٰا نَشْکُوا اِلَیْكَ فَقَدْ نَبِیِّنا» بحث شکایت کردن را مطرح کرده بودیم که آیا شکایت کردن به سوی خدا خوب است⁉️ 👌ما یک ناراحتی داریم و یک نارضایتی داریم. این شکایت منظور ناراحتی است نه نارضایتی بودن. مثلا می گوییم راضی هستیم به رضای خدا! طرف دچار یک مریضی سختی می شود خُب، یقینا ناراحت است که چرا مریض هستم🤒 و حالم بد🤕 است، اما دیگر کفر نمی گوید راضی هست به رضای خدا✨، ناراحتی را دارد که چرا به من مریضی دست داد، چرا اینطوری شدم؟ اما نارضایتی از کار خدا ندارد می گوید کار خداست، حتما حکمتی داخلش است. 👈اینجا هم که می گوییم خدایا به تو شکایت می کنیم از اینکه پیغمبر و امام نداریم،😢 بحثش همین است. 📘در کتاب مسکن الفواد، روایتی است از پیغمبر (ص) که می فرمایند؛ هر گاه به یکی از شما مصیبتی وارد شد یادآوری کند مصیبتی را که بر من🥀 گذشت که آن مصیبت از همه بزرگتر است. یعنی مطمئن باشد مصیبت بالاتر هم بود که به من و امثال من نازل شد پس مصیبت خودش را خیلی بزرگتر نداند. اینکه می گوییم «اَللَّهُمَّ اِنّٰا نَشْکُوا اِلَیْكَ فَقَدْ نَبِیِّنا» به این خاطر است که ما یاد مصیبت پیغمبر (ص) بیفتیم. 💠«وَ غَیْبَةَ اِمٰامِنٰا..» می گوید خدایا من شکایت می کنم به تو از مصیبتی که با غیبت امام زمان (عج) به سر ما😔 آمده است. اینجا را وقتی می خوانیم باید حواسمان جمع باشد آیا از غیبت امام زمان (عج) واقعا مصیبتی بر ما آمده یا عین خیالمان نیست⁉️ غیبت و ظهورش آنچنان برای ما فرقی ندارد؟ امام زمانی که قرن هاست غایب است و بزرگترین بلا برای بشریت همین ″نبود امام″ است.🍂 📜روایت داریم، هنگامی که خدا بخواهد بر مردمی خشم بگیرد حجت خود را از آنان پنهان🌥 می کند! یعنی خشم و غضب خداست بر ما که امام را از ما گرفته است. چرا خشم و غضب دارد⁉️ به خاطر اعمال و رفتار ماست.❌ 🔹همزمان با این شکایتی که به خدا می‌کنیم باید یک نوع نشانه هم به خدا بفرستیم که این آمادگی را داریم اگر امام زمان✨ (عج) بیاید ما کمکش می کنیم، خدایا حالا که این آمادگی هست شما حداقل این غیبت را بر ما ببخش. 📜روایت داریم که می گوید؛ «الْبَلاءُ لِلوَلاء» بلا برای دوستان و نزدیکان هست، برای کسانی هست که به خدا نزدیکتر هستند. هر چه قدر کسی 💞بیشتر عاشق امام زمان (عج) بشود، بیشتر این درد را حس می کند که غیبت امام زمان (عج) یعنی چه⁉️ 🍶یک موقع شما اصلا تشنه نیستی آب خانه یتان قطع می شود برایت فعلا مهم نیست چون سیراب هستی، مهم نیست که آب قطع باشد یا نباشد. ولی کسی که تشنه هست قطعی آب💧 را می فهمد که چیست! درباره ی امام زمان هم همین گونه هست، کسی که واقعا درک کرده نسبت به امام زمان (عج)💔 چه بدبختی داریم و چه غیبتی نصیب ما شده، مطمئنا شب و روز برای نزدیک شدن به ظهور کار می کند و سعی می کند تمام کار و رفتارش را امام زمانی بکند، برای اینکه 🌸دل حضرت را بدست بیاورد. 👌از بسیاری از گناهانی که شاید لذت هم داشته باشد می گذرد. از بسیاری از اماکن و حتی مراسمات عروسی و امثال این که دوست دارد برود ولی می داند آنجا محیط و محل گناه💥 است می گذرد فقط و فقط به این نیت که دل امام زمان (عج)✨ خودش را شاد کند و فردای قیامت حضرت به دادش برسد. ✅حاج آقا قرائتی این مثال را می‌زند؛ اگر ساکمان از بالای اتوبوس🚌 پایین بیفتد می رویم یقه ی راننده را می گیریم نگه دار، نگه دار... اما در اتوبوس که موقع نماز می شود خیلی اهمیت نمی دهند راننده نگه دارد!!❌ 🔆مقام معظم رهبری می گویند؛ روایتی از امام صادق (ع) خواندم که تنم را لرزاند، ″اگر کسی دو رکعت نماز صبحش قضا☀️ بشود، یک کوه صدقه بدهد نمی‌تواند جای آن نماز قضای صبحش را بگیرد″. 💢ما هم همین هستیم چک یا پولمان گم شود💶 گریه و زاری می کنیم اما امام زمانمان در غیبت به سر می برد، انگار نه انگار! هر چه قدر چیزی برای ما عزیزتر باشد دوری از آن هم برای ما سخت تر است. ⚠️حالا خودمان را محک بزنیم ببینیم دوری از امام زمان (عج) چه قدر بر ما سخت است⁉️ 🔹ادامه دارد ... 💽برگرفته از فایل شماره (۸) شرح و تفسیر دعای عصر غیبت 🎤استاد احسان عبادی ۸۶ 📝💠📝💠📝💠📝 ================
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هفتاد و هفتم 👤..ایشان می گوید یک وقتی در باب خود نماز و دع
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و هفتاد و هشتم 🔅امام صادق (ع) می فرمایند؛ «مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ‏ الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَینِ فَأَتَمَّ رُكُوعَه» اگر کسی وضو بگیرد در وضویش هم مقید باشد آن را انجام بدهد «فَأَحْسَنَ الْوُضُوء»... (⁉️وضو را چطور زیبا انجام بدهیم، چطور احسن انجام بدهیم؟ آن دعاهایی که در رابطه با وضو هست انجام بدهیم که در اینترنت هست و می توانید به راحتی سرچ کنید، در رساله📚 هم هست، یا اینکه هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخوانیم، بعد از وضو آیة الکرسی را بخوانیم سفارش شده) 👈بعد دو رکعت نماز بگذارد، رکوع و سجودش را هم بطور کامل بجا بگذارد (ما روایت داریم می خواهی کامل انجام بدهی حداقل سه بار ذکر رکوع و سجده را بگو، سه بار هست، پنج بار هست، هفت بار خیلی خیلی کامل است. اینها روایتش را دیدم) 🗣«ثُمَّ جَلَسَ فَأَثْنَى عَلَى اللَّهِ» بعد بنشیند و ثنای الهی را بگوید حمد الهی را بگوید «وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ» و بر پیغمبر و آل او درود بفرستد «ثُمَّ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ» بعد هم از خدا حاجتش💐 را بخواهد «فَقَدْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ» حاجتش را از خدا بخواهد که خیر را در جایگاهش و ‌بجا هم می‌خواهد. (یعنی هدف گیری کرد) 👌«وَ مَنْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ لَمْ یخِبْ» هر کس خیر را در جایگاه خودش بخواهد هیچ وقت ناامید نمی شود. ✅یعنی شما آن جایگاه دعا را حفظ کردید، آن عظمت دعا را حفظ کردید و دعای تو بی برو برگرد قبول می شود. یعنی اینها را اهل بیت به ما یاد دادن که در مشکلات چنین کارهایی انجام بدهیم، باز هم نماز و دعا.💚 🌟امام صادق (ع) می فرمایند؛ 🔹«إِذَا کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَتَوَضَّأْ وَ صَلِّ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ احْمَدِ اللَّهَ وَ أَثْنِ عَلَیْهِ وَ اذْکُرْ مِنْ آلَائِهِ ثُمَّ ادْعُ بِمَا تُحِبُّ» اگر حاجتی داشتی وضو بگير و دو ركعت نماز بخوان و حمد و ثنای الهی را به جا آور، نعمت‌های خداوند را يادآور شو و بعد از خدا تقاضا كن. در اين صورت دعايت به اجابت می‌رسد. 🤲ان شاءالله خدای متعال توفیق بدهد همیشه حواسمان جمع باشد که اگر مشکلی سراغ ما آمد، اگر سختی سراغ ما آمد به جایی اینکه اول سراغ این و آن برویم، اول در خانه ی خدا🍃 برویم، نماز بخوانیم، دعا بخوانیم (بعد از نماز یا داخل نماز) و اینطور از خدا حاجت بخواهیم. یادمان نرود که در رأس همه حاجات و همه دعاها، دعا برای ظهور امام زمان (عج) است. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (43) 🎤استاد احسان عبادی 178 💠☀️💠☀️💠☀️💠 _______________
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
Moavenian-RamzeVoroodBeGhalbeImamReza_5877565785689294924.mp3
8.29M
رمز ورود به قلب ❤️ امام رضا علیه السلام/ 🎤 استاد حامدرضا معاونیان «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِکٙ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَىٰ الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِک» https://eitaa.com/zandahlm1357
MirzaMohamadi_Sh8_ramazan98_5868706638252214458.mp3
5.57M
🔊 قربون کبوترای حرمت امام رضا قربون این همه لطف و کرمت امام رضا 🔹 مناجات با امام رضا علیه السلام 🎤 حجت الاسلام https://eitaa.com/zandahlm1357
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
✨﷽✨ ✅شهیدان زنده‌اند ✍پیکرش را با دو شهید دیگر تحویل بنیاد شهید داده و گذاشته بودند سردخانه. نگهبان سردخانه می‌گفت: یکی‌شان آمد به خوابم و گفت: جنازه‌ی من رو فعلاً تحویل خانواده‌ام ندید! از خواب بیدار شدم. هر چه فکر کردم کدام یک از این دو نفر بوده، نفهمیدم؛ گفتم ولش کن خواب بوده دیگه. فردا قرار بود جنازه‌ها رو تحویل بدیم که شب دوباره خواب شهید رو دیدم. دوباره همون جمله رو بهم گفت. این‌بار فوراً اسمشو پرسیدم. گفت: امیرناصر سلیمانی. از خواب پریدم، رفتم سراغ جنازه‌ها. روی سینه یکی‌شان نوشته بود «شهید امیر ناصر سلیمانی». بعدها متوجه شدم توی اون تاریخ، خانواده‌اش در تدارک مراسم ازدواج پسرشان بودند؛ شهید خواسته بود مراسم برادرش بهم نخوره. شهید امیرناصر سلیمانی 📚فرمانده، فرمان قهقهه، ص۳۶ و به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، مرده نگویید بلکه آنها زنده‌اند؛ امّا شما درک نمی‌کنید! سوره بقره، آیه۱۵۴ https://eitaa.com/zandahlm1357
1_158635611.mp3
5.81M
📢 صوت| نوای شورانگیز و حماسی 🌸🌼☘️ شرزه شیران بسیج آماده، آماده 🌴 دوران بیاد شهداء 😭😭😭 https://eitaa.com/zandahlm1357
8ba541e1-0987-4599-a39b-88112d199ece
7.31M
۱۴ امیرالمؤمنین ع می فرمایند؛ شایسته ترین مبنا برای صِدق ایمان کسی، میزان رضا و تسلیم آنهاست! 💫هر چه ایمانِ انسان قوی تر می شود؛ شناخت و معرفتش نسبت به خدا بیشتر میگردد و میزان رضایت او از خدا نیز بیشتر میشود. https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 🌹 وَقِيلَ لَهُ(عليه السلام) کَيْفَ نَجِدُکَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ؟ کَيْفَ يَکُونُ حَالُ مَنْ يَفْنى بِبَقَائِهِ، وَيَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَيُؤْتى مِنْ مَأْمَنِهِ؟ کسى به امام(عليه السلام) عرض کرد: اى اميرمؤمنان حال شما چگونه است؟ امام(عليه السلام)فرمود: بيمار مى گردد و در حالى (يا در جايى) که خود را در امان مى بيند مرگ دامانش را مى گيرد.
شرح و تفسير امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه به سه نکته مهم در پاسخ سؤالى که کسى از آن حضرت پرسيد حال شما اى اميرمؤمنان چگونه است؟ اشاره کرده، مى فرمايد: «چگونه خواهد بود حال کسى که با بقاى خود فانى مى شود و با سلامت خود بيمار مى گردد و در حالى (و در جايى) که خود را در امان مى بيند مرگش فرا مى رسد»; (وَقِيلَ لَهُ(عليه السلام)کَيْفَ نَجِدُکَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقال(عليه السلام): کَيْفَ يَکُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ، وَيَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَيُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ). دليل اينکه چگونه انسان با بقائش فانى مى شود روشن است، زيرا عمر انسان هر قدر طولانى باشد بالاخره محدود است و هر ساعتى که از عمر او مى گذرد يک گام به پايان عمر و فنا نزديک تر مى شود درست مانند سرمايه دارى که هر روز مبلغى از سرمايه خود را هزينه مى کند بى آنکه درآمدى به جاى آن داشته باشد که درباره او مى توان گفت با استفاده از سرمايه اش، مفلس و تنگدست خواهد شد. اما اين که انسان چگونه به سبب سلامتش بيمار مى شود از اين نظر است که سلامتى انسان به سبب کار کردن منظم تمام دستگاه هاى بدن است; ولى همين کار کردن منظم آن را تدريجاً فرسوده مى کند و انواع اختلالات روى مى دهد و سرانجام از کار باز مى ايستد. راز اينکه چگونه انسان از محل امنش آسيب مى پذيرد آن است که عوامل آسيب پذيرى در درون وجود خود انسان پنهان است. ناگهان با اختلالى که در يکى از رگ هاى قلب يا مغز رخ مى دهد سکته قلبى يا مغزى به او عارض مى شود و او را نيمه جان مى سازد و يا به جهان ديگر مى فرستد. قرآن مجيد در آيات مختلف به اين نکات اشاره کرده، در يک جا مى فرمايد: (أيْنَما تَکُونُوا يُدْرِکَکُمُ الْمَوْتَ وَلَوْ کُنْتُمْ فى بُرُوج مُشَيَّدَة); هر جا باشيد مرگ به سراغ شما مى آيد هرچند در دژهاى محکم باشيد». در جاى ديگر مى فرمايد: (وَالْعَصْرِ * إنَّ الاْنْسانَ لَفِى خُسْر); قسم به عصر که انسان (پيوسته) در حال خسران و زيان کردن است». در همين کلمات قصار، حکمت 74، آمده بود که «نَفْسُ الْمَرْءِ خَطاهُ إلى أجَلِهِ; نفس هاى انسان گام هاى او به سوى مرگ است (هر نفسى که مى کشد يک گام به مرگ نزديک تر مى شود.) احتمال ديگر در تفسير جمله هاى حکيمانه بالا هست که انسان به هنگام بقا و سلامتى جسم، چه بسا از خطرات غافل مى شود و اين بقا و سلامتى او را به فنا و بيمارى مى کشاند، چرا که عامل بسيارى از اين حوادث ناگوار، غفلت به هنگام توانايى و تندرستى است. همچنين انسان در محل امن خود غالباً احتياط را از دست مى دهد و گاه همان محل امن تبديل به محل خطر بزرگى مى شود و يا اين که انسان به افرادى کاملاً اطمينان مى کند و همه چيز خود را به دست آن ها مى سپارد، ناگهان از همان ها ضربه مى خورد; ولى تفسير اول مناسب تر است.
🌴 🌹 کَمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِْحْسَانِ إِلَیْهِ، وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَیْهِ، وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِیهِ! وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ. امام علیه السلام فرمود : چه بسیارند کسانى که به سبب نعمتى که به آنها داده شده در غفلت فرو مى‌روند و به سبب پرده‌پوشى خدا بر آنها مغرور مى‌گردند و بر اثر تعریف وتمجید از آنان فریب مى‌خورند و خداوند هیچ کس را به چیزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت‌ها و ترک عقوبت) آزمایش نکرده است.
شرح و تفسير هشدار به چهار چيز امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه و هشدار دهنده به چهار نکته مهم اشاره مى کند که بر محور چهار واژه معنادار: «مستدرج»، «مغرور»، «مفتون» و «املاء» دور مى زند. مى فرمايد: «چه بسيارند کسانى که به وسيله نعمتى که به آنها داده شده غافل مى شوند و به سبب پرده پوشى خدا بر آنها مغرور مى گردند و بر اثر تعريف و تمجيد از آنان فريب مى خورند و خداوند هيچ کس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترک عقوبت) آزمايش نکرده است»; (کَمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ، وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ! وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ). «مستدرج» از ريشه «استدراج» به معناى چيزى را تدريجاً به سمت و سويى بردن آمده است. در قرآن مجيد اين تعبير در دو آيه (182 سوره «اعراف»، و 44 سوره «قلم») ذکر شده و مفهوم آن در هر دو مورد يکى است و آن اين که کسى را مرحله به مرحله بدون اين که خود متوجه شود در دام مجازات گرفتار کنند درست مثل اين که کسى از بيراهه به سوى پرتگاه مى رود اما نه تنها او را از اين کار نهى نکنيم بلکه به دليل آنکه مستحق مجازات و کيفر است او را نيز تشويق کنيم. ناگهان به لب پرتگاه مى رسد و خود را در دام مجازات مى بيند، وحشت مى کند و راه بازگشت در برابر خود نمى بيند و از همان جا مى لغزد و در پرتگاه سقوط مى کند. خدا به افرادى که طغيان را به اوج خود مى رسانند نيکى مى کند، نعمت مى بخشد، مقام مى دهد و ناگهان در ميان ناز و نعمت گرفتار مجازاتشان مى سازد، مجازاتى که در آن حالت بسيار دردناک است. در آيه 44 سوره «انعام» مى خوانيم: «(فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَىْء حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُّبْلِسُونَ); هنگامى که آنچه را به آن ها تذکر داده شده فراموش کردند ما درهاى همه گونه نعمت را بر آنها گشوديم تا زمانى که (کاملاً) به آنچه به آنها داده شده بود خوشحال شدند. ناگهان آنها را به عذاب گرفتار ساختيم و يکباره نوميد شدند».(1) دومين جمله اشاره به کسانى است که مورد آزمون الهى از طريق پرده پوشى خداوند نسبت به گناهان آنها قرار مى گيرند. خدا، ستار العيوب است و تا آن جا که ممکن باشد بر گناهان بندگانش پرده مى افکند تا بيدار شوند و توبه کنند و به راه حق باز گردند ولى گروهى به عکس، مغرور مى شوند و از اين ستر الهى فريب مى خورند و بر شدت و کثرت گناه مى افزايند. با توجه به اين که «چون که از حد بگذرد رسوا کند» سرانجام پرده ها بالا مى رود و آنها رسواى خاص و عام مى شوند. جمله سوم اشاره به يکى ديگر از راه هاى نفوذ شيطان و هواى نفس در انسان است; گاه مردم از روى حسن ظن و گاه از طريق تملق و چاپلوسى به مدح و ثناى افرادى مى پردازند; ولى گاه آنها که از حال خود باخبرند و وضع خود را با آنچه به صورت مدح و تمجيد گفته مى شود کاملاً متفاوت مى بينند بيدار شده و سعى مى کنند خود را با حسن ظن مردم موافق کنند، گاهى با اين سخنان، فريب مى خورند و خود را مقرب درگاه الهى و در اوج فضيلت و اخلاق مى پندارند، در حالى که در دام شيطان و هواى نفس گرفتارند. چهارمين جمله اشاره به حال کسانى است که خداوندِ حليم و غفور آنها را از طريق بخشيدن نعمت و گسترش روزى و مانند آن مى آزمايد شايد به پاس نعمت هاى الهى بيدار شوند و باز گردند; اين گسترش نعمت ها سبب غفلت و بى خبريشان شده و همچنان راه خطا را با شتاب ادامه مى دهند، ناگهان خدا آنها را گرفته و مجازات مى کند; مجازاتى که بسيار دردناک است، زيرا در ميان نعمت هاى الهى غوطهور و سرگرم لذاتند که در يک لحظه همه چيز دگرگون مى شود و همچون «قارون» که با داشتن آن همه امکانات در اوج غرور و غفلت قرار داشت، گرفتار عذاب ناگهانى الهى شده و در يک لحظه همه چيز خود را از دست مى دهند. قرآن مجيد در شرح حال قوم «سبا» و سرگذشت آنها به همين معنا اشاره کرده است; خدا آنها را مشمول انواع نعمت ها قرار داد، سرزمينى پر از نعمت و خدايى آمرزنده داشتند (بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ)(2) اما هواى نفس و شيطان کار خود را کرد و آنها را به ناسپاسى و طغيان واداشت. ناگهان سد عظيمِ «مأرب» بر اثر نفوذ آب و جانوران در آن شکست و سيلاب عظيمى به راه افتاد و باغ ها و زراعت ها و کاخ ها را در هم کوبيد و در هم برد و تنها زمينى باير و ويران به جاى ماند به گونه اى که باقى مانده جمعيت مجبور شدند از آن سرزمين کوچ کنند. قرآن مجيد درباره اين گروه مى فرمايد: «(وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ خَيْرٌ لاَِّنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَلَهُمْ عَذَابٌ
مُهِينٌ); کافران هرگز گمان نکنند مهلتى که به آنان مى دهيم به نفع آنها است تنها به اين سبب به آنها مهلت مى دهيم که (اگر بيدار نمى شوند) بر گناهان خود بيفزايند و (سرانجام) براى آنها عذابى خوار کننده است».(3) در اين آيه شريفه نيز از واژه «املاء» (همچون کلام حکيمانه بالا) استفاده شده که به معناى «کمک دادن» و گاه به معناى «مهلت دادن» است که آن نيز نوعى کمک به شمار مى آيد; ولى معمولا در قرآن مجيد به مهلت دادنى اطلاق شده که مقدمه عذاب دردناک است. (1). براى توضيح بيشتر درمورد عذاب «استدراج» مى توانيد به تفسير نمونه، جلد 5، صفحه 298 ذيل آيه 44 سوره «انعام» مراجعه کنيد. (2). سبأ، آيه 15. (3). آل عمران، آيه 178.
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و انشالله با عمل به حکمت ها ، 🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کاروان را باز گردان ای عزیز فاطمه در همین جا قلب زینب... زار و مضطر میشود 💔😭 بازگرد آقا که با دست پلید حرمله غنچه ی شش ماهه ی باغ تو پرپر میشود https://eitaa.com/zandahlm1357 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روز دوم محرم، امام حسین علیه السلام به ⁉️ چرا بین شهدای كربلا نبود؟ 👈نکند شب و روز ما بگذرد و به یاد مان نباشیم! 🎤 💥ببینید و انتشار دهید https://eitaa.com/zandahlm1357