eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.8هزار عکس
35.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
18.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊🔊🔊 🎧 ✍ عطیه دریا بیگی 📝 زندگی و خاطرات بانوی سلحشور حمیده دریابیگی ; مادر شهید علیرضا شاملو که برای تحویل گرفتن پیکر فرزند شهیدش به میان اشرار ضد انقلاب رفت 2⃣ فصل دوم (۲) https://eitaa.com/zandahlm1357
✨﷽✨ ❌حتماًبادقت بخونیدجالبه👌👌 وآموزنده ✍روزی مهندس ساختمانی، از طبقه ششم می خواهد که با یکی از کارگرانش حرف بزند. خیلی او را صدا می زند اما به خاطر شلوغی و سر و صدا، کارگر متوجه نمی شود! به ناچار مهندس، یک اسکناس 10دلاری به پایین می اندازد تا بلکه کارگر بالا را نگاه کند! کارگر 10دلار را برمیدارد و توی جیبش می گذارد و بدون اینکه بالا را نگاه کند مشغول کارش می شود! بار دوم مهندس 50دلار می فرستد پایین و دوباره کارگر بدون اینکه بالا را نگاه کند پول را در جیبش می گذارد!! بار سوم مهندس سنگ کوچکی را می اندازد پایین و سنگ به سر کارگر برخورد می کند. در این لحظه کارگر سرش را بلند میکند و بالا را نگاه میکند و مهندس کارش را به او میگوید!! این داستان همان داستان زندگی انسان است. خدای مهربان همیشه نعمتها را برای ما می فرستد اما ما سپاسگزار ا نیستیم و لحظه ای با خود فکر نمیکنیم این نعمتها از کجا رسید!! اما وقتی که سنگ کوچکی بر سرمان می افتد که در واقع همان مشکلات کوچک زندگی اند. به خداوند روی می آوریم!! ❌بنابراین هر زمان از پروردگارمان نعمتی به ما رسید لازم است که سپاسگزار باشیم قبل از اینکه سنگی بر سرمان بیفتد!!❌ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ریشه وداستان ضرب المثل 💥ایرادبنی اسراییلی💥 هر ایرادی که مبتنی بردلایل غیرموجه باشد آن را ایراد بنی اسرائیلی می گویند: اصولاً ایراد بنی اسرائیلی احتیاج به دلیل و مدرک ندارد؛ زیرا اصل بر ایراداست - خواه مستند و خواه غیر مستند - برای ایرادگیرنده فرقی نمی کند. ایراد بنی اسرائیلی به اصطلاح دیگرهمان بهانه گیری و بهانه جویی است، که ممکن است گاهی از حد متعارف تجاوز کرده به صورت توقع نابجا درآید. فی المثل به یک نفر نقاش دستور می دهید که تابلویی از دورنمای قله دماوند برای شما ترسیم کند. نقاش بیچاره کمال ظرافت و هنرمندی را در ترسیم تابلو به کار می برد و تمام ریزه کاریها و سایه روشن ها را در تجسم قله مستور از برف و قطعات ابری که بر بالای آن قرار دارد کاملا ملحوظ و منظور می دارد، به قسمی که جای هیچگونه ایرادی باقی نماند. ولی مع هذا ممکن است برای اقناع طبع بهانه جوی خویش انتظار داشته باشید که از تماشای آن تابلو احساس سردی و سرما کنید! این گونه ایرادات را در عرف و اصطلاح عامه ایراد بنی اسرائیلی گویند که صرفاً از ذات بهانه گیر مایه می گیرد.اکنون باید دیدقوم بنی اسرائیل کیستند و ایرادات آنان بر چه کیفیتی بوده، که صورت ضرب المثل پیدا کرده است. بنی اسرائیل همان پسران یعقوب و پیروان فعلی دین یهود هستند که پیغمبر آنها حضرت موسی، و کتاب آسمانیشان تورات است.بنی اسرائیلاجداد کلیمیان امروزی و نخستین ملت موحد دنیا هستند که از دو هزارسال قبل از میلادمسیح در سرزمین فلسطین سکونت داشته و به چوپانی و گله چرانی مشغول بوده اند. بنی اسرائیل به چند قبیله قسمت می شدند و هر قبیله رئیسی داشت که او را شیخ یا پدر می گفتند. از معروفترین شیوخ آنهاحضرت ابراهیم بودکه پدر تمام اقوام عبرانی محسوب می شود. بنی اسرائیل در زمان یعقوب به مصر مهاجرت کردندو بعداز مدتی به راهنمایی حضرت موسی به شبه جزیره سینا عازم شدند. چهل سال میان راه سرگردان بودند، موسی درگذشت (و یابه کوه طور رفت) و یوشع آنها را به کنعان رسانید. بعد از فوت سلیمان (974 ق.م) دو سلطنت تشکیل دادند؛ یکی دولت اسرائیلی و دیگری دولت یهود. دولت اسرائیلی را سارگن پادشاه آشور و دولت یهود را بخت النصر پادشاه کلده منقرض کرد و عده کثیری از آنها را به اسارت برد که بعد از هفتاد سال کورش کبیر شهر زیبای بابل را فتح کرده، همه را به فلسطین عودت داد. https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام عَاتِبْ‌ أَخَاكَ‌ بِالْإِحْسَانِ‌ إِلَيْهِ‌، وَ ارْدُدْ شَرَّهُ‌ بِالْإِنْعَامِ‌ عَلَيْهِ‌. امام عليه السلام فرمود: برادرت را (به هنگامى كه خطايى از او سر مى‌زند) با نيكى كردن به او سرزنش كن! و شر وى را از راه بخشش به او دور ساز!
شرح و تفسير بهترين راه دفع شرّ امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود بهترين راه رفع مزاحمت‌هاى بعضى از دوستان را بيان كرده، مى‌فرمايد:«برادرت را (به هنگامى كه خطايى از او سر مى‌زند) با نيكى كردن به او سرزنش كن و شر وى را از راه بخشش به او دور ساز»؛ (عَاتِبْ‌ أَخَاكَ‌ بِالْإِحْسَانِ‌ إِلَيْهِ‌، وَ ارْدُدْ شَرَّهُ‌ بِالْإِنْعَامِ‌ عَلَيْهِ‌) . ناگفته پيداست كه گاه دوستان - به ويژه هنگامى كه مدت دوستى طولانى باشد - بى‌مهرى‌هايى در حق يكديگر انجام مى‌دهند، اگر باب گله و سرزنش و مقابلۀ به مثل گشوده شود ممكن است اين شكاف روز به روز بيشتر گردد و نامهربانى‌ها به شكل تصاعدى پيش رود و چه بسا رشتۀ اخوت و دوستى از هم گسسته شود؛ اما اگر به جاى مقابلۀ به مثل، مقابلۀ به ضد انجام شود آن‌گونه كه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه‌اش فرموده است، به زودى اين وضع پايان مى‌يابد و شخص خطاكار از كردۀ خود پشيمان مى‌گردد و در مقام جبران بر مى‌آيد. فى المثل او به هنگام بازگشت از يك سفر زيارتى به ديدار من نيامد به جاى اين‌كه او را سرزنش كنم انتظار مى‌كشم در موقع مناسب به ديدارش بروم؛ بديهى است كه هرقدر او فرد كم محبّتى باشد باز تحت تأثير قرار مى‌گيرد يا به هنگام نياز به وام از دادن وام به من خوددارى كرد؛ اما من به هنگامى كه احساس مى‌كنم نياز دارد به سراغش مى‌روم و وام بيشترى در اختيارش مى‌گذارم. به يقين در آينده بى‌مهرى خود را تكرار نخواهد كرد. اساس اين سخن همان است كه در قرآن مجيد آمده مى‌فرمايد «اِدْفَعْ‌ بِالَّتِي هِيَ‌ أَحْسَنُ‌ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ‌ وَ بَيْنَهُ‌ عَداوَةٌ‌ كَأَنَّهُ‌ وَلِيٌّ‌ حَمِيمٌ‌» ؛بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است». ١ ولى همان‌گونه كه در آيۀ بعد از اين آيه آمده است همۀ افراد اين قدر ظرفيت و سعۀ صدر ندارند كه بتوانند بدى‌ها را با خوبى و بى‌مهرى‌ها را با محبت پاسخ گويند، مى‌فرمايد: «وَ ما يُلَقّاها إِلاَّ الَّذِينَ‌ صَبَرُوا وَ ما يُلَقّاها إِلاّ ذُو حَظٍّ‍‌ عَظِيمٍ‌» ؛اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به اين مقام نمى‌رسند و جز كسانى كه بهرۀ عظيمى (از ايمان و تقوا) دارند به آن نايل نمى‌گردند». رفتار پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام و اصحاب و ياران ايشان الگوى روشنى براى اين مطلب است. بعد از داستان فتح مكه؛ بسيارى از مسلمانان انتظار داشتند كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله انتقام خونين و شديدى از آنها بگيرد و سرزمين مكه را از لوث وجودشان پاك سازد. حتى بعضى از آنها پيش خود شعار «الْيَوْمَ‌ يَوْمُ‌ الْمَلْحَمَة؛ امروز روز انتقام است» را سر دادند ولى ناگهان ديدند كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله با جملۀ كوتاه و پرمعناى «اذْهَبُوا انْتُمُ‌ الطُّلَقاء ؛برويد كه همه آزاديد» و شعار «الْيَوْمَ‌ يَوْمُ‌ الْمَرْحَمَة؛ امروز روز بخشش است» صحنه را به كلى عوض كرد و همين سبب شد اكثر دشمنان اسلام به دوستان صميمى پيامبر صلى الله عليه و آله مبدل شدند و طبق آيۀ شريفۀ «وَ رَأَيْتَ‌ النّاسَ‌ يَدْخُلُونَ‌ فِي دِينِ‌ اللّهِ‌ أَفْواجاً» ؛و ببينى مردم گروه گروه وارد دين خدا مى‌شوند». ٢اميرمؤمنان على عليه السلام نيز بعد از جنگ جمل نه انتقامى از آتش‌افروزان جنگ جمل گرفت و نه اموال آنها را به غنيمت برداشت، بلكه فرمان عفو صادر فرمود و همسر پيامبر را كه آتش‌افروز اصلى جنگ بود با احترام كامل به مدينه باز گرداند. در حالات امامان معصوم عليه السلام ديگر نيز نظير همين معنا دربارۀ دشمنان سرسخت ديده مى‌شود. از جمله طبق آنچه مرحوم علامۀ مجلسى در بحار الانوار در باب مكارم اخلاق امام سجاد عليه السلام آورده مى‌خوانيم كه شخصى در برابر آن امام بزرگوار ايستاد و زبان به دشنام و ناسزا گويى گشود. حضرت سخنى به او نگفت. هنگامى كه گفتار او تمام شد و باز گشت امام عليه السلام به يارانش كه آنجا نشسته بودند فرمود: شنيديد اين مرد چه گفت‌؟ دوست دارم همراه من بياييد تا پاسخ مرا به او بشنويد. عرض كردند: مانعى ندارد و آنها مايل بودند كه امام عليه السلام پاسخى همچون سخنان او بدهد ولى ديدند امام عليه السلام در اثناى راه اين را آيۀ شريفه را تلاوت مى‌كند: «وَ الْكاظِمِينَ‌ الْغَيْظَ‍‌ وَ الْعافِينَ‌ عَنِ‌ النّاسِ‌ وَ اللّهُ‌ يُحِبُّ‌ الْمُحْسِنِينَ‌» ؛ (پرهيزگاران كسانى هستند كه) خشم خود را فرو مى‌برند؛ و از خطاى مردم در مى‌گذرند؛ و خدا نيكوكاران را دوست دارد». ١ با شنيدن اين آيه دانستيم كه حضرت نمى‌خواهد مقابله به مثل كند. هنگامى كه به منزل آن شخص رسيديم. امام عليه السلام او را با صداى بلند فرا خواند. فرمود: بگوييد على بن الحسين است. او از خانه بيرون آمد در حالى كه آمادۀ شنيدن سخنان تند و شديد بود. در اينجا امام عليه السلام به او روى كرد و فرمود: «يَا أَخِي إِ
نَّكَ‌ كُنْتَ‌ قَدْ وَقَفْتَ‌ عَلَيَّ‌ آنِفاً فَقُلْتَ‌ وَقُلْتَ‌ فَإِنْ‌ كُنْتَ‌ قُلْتَ‌ مَا فِيَّ‌ فَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ‌ مِنْهُ‌ وَإِنْ‌ كُنْتَ‌ قُلْتَ‌ مَا لَيْسَ‌ فِيَّ‌ فَغَفَرَ اللَّهُ‌ لَك ؛برادر تو الان نزد من آمدى و آنچه را مى‌خواستى گفتى اگر نسبت‌هايى را كه به من دادى در من هست من از خدا براى خودم آمرزش مى‌طلبم و اگر آنچه گفتى در من نيست براى تو طلب آمرزش مى‌كنم». هنگامى كه آن مرد اين محبت و لطف و عطوفت را ديد پيشانى امام عليه السلام را بوسيد و گفت: من چيزهايى گفتم كه در تو نبود و لايق خودم بود. ١ اين گفتار دامنه‌دار را با حديثى از حالات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله پايان مى‌دهيم. در مناقب ابن شهرآشوب دربارۀ اخلاق رسول اكرم صلى