#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ای خدا، تو کریمی، او هم کریم است، من مادر مرده هم کریمم. به کسی که از وضع زندگی خودش ناراضی باشد و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
آخوند، خدا بد ندهد
شاگردان مکتب خانه ای باهم تصمیم گرفتند که درس و مشق را تعطیل کنند. صبح زود که آخوند مکتب دار به مکتب خانه رسید یکی از بچهها پیش رفت وگفت: «آخوند، خدا بَد ندهد چرا رنگت پریده؟ » دیگری از گود افتادن چشمش
حرف زد و سومی از... خلاصه
معلم بیچاره حرف بچهها را پذیرفت و فکر کرد بیمار است. مکتب خانه را تعطیل کرد و خودش نزد طبیب رفت. [۱]
آخوند: مُلا، باسواد، معلم.
این مثل کنایه از قدرت تلقین است. تقلینهای مثبت یا منفی دیگران، خواه و ناخواه به سرعت در آدمی تاثیر میگذارد.
----------
[۱]: . همان، ج ۱، ص ۲۶.
.......:
لطفاً کانال را به دوستانتان معرفی کنید🙏
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_163
و قال عليهالسلام
الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ.
امام عليه السلام فرمود:
فقر مرگ بزرگتر است.
شرح و تفسير
بلاى فقر!
امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه و حكيمانه به آثار زيانبار فقر و ته دسته اشاره كرده مىفرمايد:«فقر مرگ بزرگتر است»؛ (الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ) .
در مورد نكوهش فقر در همين كلمات قصار تعبيرات متعددى ديده مىشود؛ از جمله در حكمت ٣ آمده بود:
«وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِينَ عَنْ حُجَّتِهِ ؛فقر، انسان هوشمند را از بيان دليل و حجت خود گنگ مىسازد». و در حكمت ٥٦ آمده بود:
«وَالْفَقْرُ فِى الْوَطَنِ غُرْبَةٌ ؛فقير حتى در وطنش غريب است». و در حكمت ٣١٩ مىخوانيم:
«فَإنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ ؛فقر سبب نقصان دين و مشوش شدن عقل و جلب كينه مىگردد». و در حكمت ٣٧٢ آمده است:
«إذا بَخِلَ الْغَنِىُّ بِمَعْرُوفِهِ باعَ الْفَقيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْياهُ ؛هرگاه اغنيا از كمك به ديگران بخل بورزند فقرا آخرت خود را به دنيايشان مىفروشند».
از مجموع اين كلمات حكيمانه با ساير رواياتى كه از رسول خدا و ائمۀ هدى عليهم السلام به ما رسيده به خوبى استفاده مىشود كه اسلام براى مسئلۀ فقرزدايى اهميت بسيار قائل است.
در حديث معروف رسول اكرم صلى الله عليه و آله كه در كتاب كافى آمده است مىخوانيم:
«كادَ الْفَقْرُ أنْ يَكُونَ كُفْراً ؛نزديك است كه فقر انسان را به مرحلۀ كفر برساند». ١دليل همه اين است كه فقر زمينۀ انواع انحرافات عقيدتى و اخلاقى را به ويژه در وجود افراد كمظرفيت فراهم مىسازد. بسيار ديده شده است كه افراد فقير كلمات كفرآميز بر زبان جارى مىكنند و هنگامى كه زن و فرزند خود را گرسنه مىبينند دست به هر كارى مىزنند، قوانين اجتماعى را مىشكنند، آداب و اخلاق انسانى را به فراموشى مىسپارند و براى رفع فقر خود هر كارى را مجاز مىشمارند و اگر شخص فقير كمظرفيت واقعا كافر نشود، به مرز كفر نزديك مىگردد و حداقل رضايت به قضاى الهى را از دست مىدهد.
اين احتمال نيز مىرود كه مراد از كفر، كفر عملى باشد كه همان آلوده شدن به انواع معصيتهاست.
تعبير به «الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ ؛مرگ بزرگتر» اشاره به اين است كه انسان به هنگام مرگ حداقل از مشكلات اين جهان آسوده مىشود در حالى كه فقيرى كه با فقر دست و پنجه نرم مىكند گويى پيوسته در حال جان دادن است.
بنابراين همانگونه كه ما به هنگام بيمارى و تهديد به مرگِ جسمانى به دنبال طبيب و درمان به هر سو مىرويم، به هنگامى كه فقر دامان فرد يا جامعه را مىگيرد نيز بايد براى نجات از آن تلاش و كوشش كنيم.
نكتهها:
١. فقرزدايى در تعليمات اسلام
اسلام تنها ناظر به زندگى جاويدان آخرت نيست بلكه به زندگى آبرومند اين دنيا نيز كه مقدمهاى براى آن است اهتمام فوقالعادهاى دارد، مسئلۀ فقرزدايى را يكى از مهمترين دستورات خود قرار داده و راهكارهاى آن را نشان داده است.
از يك طرف همه را به سعى و كوشش و كسب و كار دستور مىدهد و جوان بىكار را بىمنزلت مىشمرد و اداى حق كارگران و كارمندان را از مهمترين واجبات مىداند، بلكه كار را از مهمترين عبادات قلمداد مىكند، كارگر خستۀ در حال خواب را در حال عبادت مىداند تا آنجا كه توجه به معيشت و زندگى مادى را كفارۀ مهمترين گناهان ذكر مىكند، چنانكه در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«إنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لا يُكَفِّرُها صَلاةٌ وَلا صَدَقَةٌ قيلَ يا رَسُولُ اللّهِ فَما يُكَفِّرُها قالَ الْهُمُومُ في طَلَبِ الْمَعيشَةِ ؛بعضى از گناهان است كه نماز و صدقه و زكات هم نمىتواند آن را جبران كند. عرض داشتند اى رسول خدا! پس چه چيز آن را جبران مىكند؟ فرمود: به فكر معيشت و زندگى بودن و براى آن تلاش كردن». ١
از طرف ديگر نيز به اين نكته اشاره مىكند كه خداوند امكانات كافى در روى زمين براى حل مشكل فقر آفريده است حداقل اين است كه انسان آب و زمينى در اختيار داشته باشد. اگر براى عمران و آبادى و بهرهگيرى از آن تلاش كند مىتواند فقر را از خود دور سازد، چنانكه در حديث معروفى مىخوانيم:
«مَنْ وَجَدَ ماءٍ وَتُراباً ثُمّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللّهُ ؛دور باد از رحمت خدا كسى كه آب و زمينى به دست آورد و باز هم فقير باشد». ٢
از سويى ديگر به حكومت اسلامى توصيه مىكند كه مسئلۀ فقرزدايى را در رأس كارهاى خود قرار دهد و با استفاده از زكات و خمس و انفال و مال الخراج و مبارزۀ با احتكار و تعيين قيمت در صورت لزوم و دعوت به ساده زيستن با فقر مبارزه كند.
امروز نيز اگر جوامع اسلامى بخواهند عزت و احترام و سربلندى و استقلال خويش را باز يابند بايد از طريق همكارى با يكديگر به استفاده از تمام منابعى كه خدا به صورت فراوان در اختيار آنان گذاشته است با فقر مبارزه كنند. ٢. پاسخ به يك سؤال
بعضى مىگويند همانگونه كه در روايات بالا و امثال آن به شدت از فقر مذمت شده و حتى فقر مايۀ روسياهى
در دو جهان شمرده شده است:
«اَلْفَقْرُ سَوادُ الْوَجْهِ فِى الدّارَيْنِ» ١در پارهاى از روايات نيز از فقر مدح بليغى شده؛ از جمله پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
«الْفَقْرُ فَخْري وَبِهِ أفْتَخِرُ» و حتى قرآن مجيد همۀ افراد را مخاطب ساخته مىگويد: «يا أَيُّهَا النّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللّهِ» ؛اى مردم شما همگى نيازمند به خداييد». ٢
ولى جواب آن روشن است، زيرا آنچه مايۀ افتخار انسان است فقر الى الله است نه فقر در برابر انسانها و به بيان ديگر: فخر و افتخار اين است كه انسان خداوند را منبع تمام خيرات بداند و خود را در همه چيزها نيازمند او بشمارد و با امكاناتى كه خدا به او داده است از مواهب الهى بهره گيرد.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
فصل چهارم : در بيان حقوق مؤمنان بر يكديگر و حسن معاشرت با خلق
بسند معتبر منقول است كه : معلى بن خنيس از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام پرسيد كه حق مسلمان بر مسلمان چيست فرمود، كه هفت حق است كه هر يك از آنها واجبست و اگريكى از آنها را ترك كند، از دوستى و طاعت خدا بدر مى رود، پرسيد كه آنها چيست فرمود كه ميترسم كه بداين و بعمل نياورى و رعايت آنها نكنى ، آسانترين آن حقوق آنستكه آنچه از براى خوددوست ميدارى از براى او دوست دارى ، آنچه از براى خود نمى خواهى از براى او نخواهى ، دويم آنكه بپرهيزى از غضب او و پيروى خوشنودى او بكنى ، آنچه فرمايد اطاعت كنى سيم آنكه يارى بجان و مال و بزبان و بدست و بپا، چهارم آنكه ديده و راهنماى و آئينه او باشى ، پنجم آنكه تو سير نباشى و او گرسته باشد، تو سيراب نباشى و او تشنه باشد، تو پوشيده نباششى و او عريان باشد، ششم آنكه اگر تو خدمتكار داشته باشى و او نداشته باشد، واجبست كه خادم خود را بفرستى كه جامه اش را بشويد، طعامش را بسازد و رختخوابش را بگستراند، هفتم آنكه اگر ترا قسم دهد بعمل آورى و اگر بخانه دعوت كند قبول كنى ، اگر بيمار شود بعيادتش بروى ، اگر بميرد بجنازه اش حاضر شوى ، اگر دانى كه حاجتى دارد پيش گيرى ببر آوردن آن پيش از آنكه او تو سؤ ال كند، چون چنين كنى پيوند كرده محبت خود را بمحبت او و محبت او را بمحبت خود.
در حديث ديگر فرمود كه هيچ عبادتى نزد خدا بهتر از ادا كردن حق مؤ من نيست .
بسند حسن از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : وعده كردن مؤ من برادر مؤ من خود را نذريست كه كفاره ندارد، هر كه خلف وعده مؤ من بكند اول ابتدا بخلف وعده خدا كرده است و متعرض غضب الهى شده است .
در حديث حسن ديگر از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه : هر كه ايمان بخدا و روز قيامت دارد، بايد كه وفا كند بوعده خود.
بسندهاى معتبره از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه : مؤ من را بر مؤ من هفت حق واجبست ، اول آنكه در حضور او را تعظيم نمايد، محبتش در سينه او باشد، مال خود را با او صرف نمايد، غيبت اورا بر خود حرام داند، و چون بيمار شود بعيادت او رود، چون بميرد بجنازه اش حاضر شود، و بعد از مرگش بغير از نيكى او چيزى نگويد.
بسند حسن از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است كه : دوست دار برادر مسلمان خود را و بخواه از براى او آنچه از براى خود مى خواهى ، مخواه از براى او آنچه از براى خود نمى خواهى ، چون محتاج شوى از او سؤ ال كن و هرگاه او از تو سؤ ال كند باو عطا كن ، نيكى را از او ذخيره مكن تا او هم از تو ذخيره نكند، ياور او باش تا او نيز ياور تو باشد، اگر غايب شود حرمت او را غايبانه نگهدار، چون بيايد بديدنش برو و او را گرامى بدار بدرستيكه او از تست و تواز اوئى ، اگر با تو در مقام عتاب باشد از او جدا مشو تا كينه را از سينه او بدر كنى ، اگر نعمتى باو برسد خدا را شكر كن و اگر بلائى او را پيش آيد ياور او باش ، با او مهربانى را زياده كن .
از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه : مسلمان را بر برادر مسلمان شش حق است ، هرگاه كه باو رسد باو سلام كند، هرگاه كه بيمار شود بعيادت او برود، هرگاه كه عطسه كند او را دعا كند، چون بميرد بر او نماز كند، هرگاه كه او را بضيافت بطلبد قبول كند، از براى او دوست دارد آنچه از براى خود دوست دارد، از براى او دشمن دارد آنچه از براى خود دشمن ميدارد.
بسندهاى معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم منقول است كه : هر كه صبح كند واهتمام بامور مسلمانان نداشته باشد او مسلمان نيست ، كسى بشنود كه كسى فرياد ميكند كه اى مسلمانان بفرياد من برسيد و يارى او نكند او مسلمان نيست ، فرمود كه محبوبترين مردم كسى است كه نفعش بمردم بيشتر مى رسد، فرمود كه هر كه از گروهى ازمسلمانان ضرر آبى يا آتشى را دفع كند بهشت اورا واجب شود.
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : حق مؤ من بر مؤ من انست كه او را بدل دوست دارد، مال خود را از دريغ ندارد، اگر بسفرى رود باحوال اهل او بپردازد، اگر كسى بر او ظلم كند او را يارى نمايد، اگر عطائى بمسلمانان دهند و او غايب باشد بهره او را براى او بگيرد، چون بميرد بزيارت قبر او برود، بر او ظلم نكند و او را فريب ندهد و با او خيانت نكند، برروى او اف نگويد، اگر اف بگويد دوستى از ميان ايشان برطرف ميشود، اگر بگويد تو دشمن منى يكى از ايشان كافر باشند، زيرا كه اگر دروغ گفته باشد خود كافر است و اگر راست گفته آن ديگرى كافر است ، يعنى صاحب كبيره است و چون او را بتهمتى متهم سازد ايمان در دلش بگذارد چنانچه نمك در آب مى گدازد.
در حديث ديگر فرمود كه بايد براى برادر مسلمان خود بخواهد آنچه از براى عزيزترين اهل خود مى خواهد، نخواهد از براى او آنچه از براى عزيزترين اهل خود نميخواهد، دوستى او را خالص گرداند از شوائب بآنكه در شادى او شاد باشد و در ندوه او اند
وهگين باشد، اگر تواند سعى كند كه غم او را زايل گرداند و الا دعا كند كه خدا اندوهش را بردارد.
در حديث ديگرمنقول است كه : شخصى بخدمت آن حضرت آمد از او پرسيد كه برادران خود را بچه حال گذاشتى ، گفت برنيكو حالى گذاشتم ايشان را، فرمود كه توانگران ابشان چگونه باحوال فقيران مى رسند، گفت كمتر، فرمود توانگران چقدر بديدن فقيران مى روند، گفت كم ، فرمود كه توانگران چه مقدر احسان بفقيران مى كنند گفت چيزى چند ميفرمائى كه در پيش ما اينها نميباشند، فرمود كه پس چگونه ايشان دعوى تشيع ميكنند.
در حديث ديگر فرمود كه برادران و نيكوكاران باشيد و از براى خدا با يكديگر دوستى كنيد، بديدن يكديگر برويد و با يكديگر بنشينيد، و دين ما و احاديث ما را ياد كنيد.
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است كه : واجبست از براى مؤ من بر مؤ من كه هفتاد كبيره او را بپوشاند.
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : واجبست از براى مؤ من بر مؤ من كه خيرخواه او باشد در حضور وغيبت .
در حديث ديگر فرمود كه بر شما باد بخير خواهى خلايق كه هيچ عمل نزد خدا بهتر از اين نيست .
حلیة_المتقین
#https://eitaa.com/zandahlm1357
#افکار_منفی
سلام علیکم استاد
بنده خانومی 27ساله هستم که دوساله ازدواج کردم همسرم طلبس وبچه ندارم تابستون طی یک سرماخوردگی به تشخیص اشتباه دکتر گفتن که بدلیل بیماری اسکولیوز که از بچگی داشتم فقط ۲۹درصد ریم کار میکنه ودیگه نمیتونم بچه دار شم
شوک خیلی بدی به من وارد شد از اون به بعد
از لحاظ جسمی وضعیتم خوبه الحمدلله ومشکلی دیگه برای باروری ندارم
اما از اون لحظه به بعد تا بدست اوردن سلامتیم وتایید دکتر برای تایید بارداری
من مدام دلشوره بی مورد دارم
حتی تنگی نفس وضربان تند قلب
از مرگ میترسم از اینکه بگن کسی مرده یا مریض شده یا خودکشی کرده حالمو بد میکنه
پیش روانپزشکم رفتم ودارو استفاده میکنم
اما هنوز کنترل افکار منفی ذهنم دست خودم نیست
من از بچگی متقید بودم وهستم
نمیدونم باید چیکار کنم، مستاصلم کرده این حال....
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#روانشناسی_اسلامی_خانواده
#همسرسیگاری
سلام خسته نباشین من دختری هستم ۱۸ساله وحدوددوماهه که عقدکردم شوهرم هم خداروشکرسرکاره وهم خوش اخلاق نمازاشونمیخوندکه ازوقتی عقدکردیم تقریبامرتب میخونه ولی یه مشکلی هست که اونم این که سیگارمیکشه من ازاول گفته بودم که مشکل دارم باسیگارکشیدنش واونم گفت سعی میکنه کم تربکشه الان وقتی متوجه میشم که گاهی سیگارمیکشه بایدچه عکس العملی نشون بدم بی تفاوت باشم یان؟؟
🌸 پاسخ استاد پوراحمد
#روانشناسی_اسلامی_خانواده
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کانال رمان عاشقانه مذهبی ( علوی) رمان «جان شیعه، اهل سنت... عاشقانه ای برای مسلمانان» 🖋 قسمت صد و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رمان «جان شیعه، اهل سنت... عاشقانه ای برای مسلمانان»
🖋 قسمت صد و چهل و ششم
و دیگر نتوانستم خندهام را پنهان کنم که نه تنها لبهایم که تمام وجودم از حال خوش مادری، میخندید. لعیا همانطور که نگاهم میکرد، چشمان درشتش از اشک پُر شد و دستانم را میان دستان مهربانش گرفت تا در این روزهایی که بیش از هر زمان دیگری به حضور مادرم نیاز داشتم، کم نیاورم. صندلی فلزی میز غذاخوری آشپزخانه را برایم عقب کشید تا بنشینم و خودش برای گرفتن مژدگانی مقابلم نشست که صدایم را آهسته کردم و همچنانکه حواسم بود تا از آن طرف اُپن، میهمانان ما را نبینند و صدایمان را نشنوند، با لبخندی لبریز حجب و حیا گفتم: «فقط الان به بقیه چیزی نگو! شب که رفتی خونه به ابراهیم بگو، اصلاً میخوای فعلاً چیزی نگو!» و او هنوز در تعجب خبری که به یکباره از من شنیده بود، تنها نگاهم میکرد و بیتوجه به اصراری که برای پنهان ماندن این خبر میکردم، پرسید: «چند وقته؟»
به آرامی خندیدم و با صدایی آهستهتر جواب دادم: «یواش یواش داره سه ماهم میشه!» که به رویم اخم کرد و با مهربانی تشر زد: «آخه چرا تا الان به من نگفتی؟ نمیخواستی یکی حواسش بهت باشه؟ بلاخره باید یکی مراقبت باشه! بگه چی بخور، چی نخور! یکی باید بهت بگه چی کار کن! چجوری بشین، چجوری بخواب...» که به میان حرفش آمدم و برای تبرئه خودم گفتم: «خُب خجالت میکشیدم!» از حالت معصومانهام خندهاش گرفت و گفت: «از چی خجالت میکشیدی الهه جان؟ من مثل خواهرت میمونم.» و شاید همچون من به یاد مادر افتاد که باز اشک در چشمانش جمع شد و با حسرتی که در آهنگ صدایش پیدا بود، ادامه داد: «الهه جان! من که نمیتونم جای خالی مامان رو برات پُر کنم، ولی حداقل میتونم راهنماییت کنم که چی کار کنی!» سپس دستش را روی میز پیش آورد و مشت بسته دستم را که زیر بار غم از دست دادن مادر، به لرزه افتاده بود، میان انگشتانش گرفت و در برابر چشمان خیس از اشکم، احساس خواهرانهاش را به نمایش گذاشت: «الهه جان! هر زنی تو یه همچین وضعیتی احتیاج به مراقبت داره! باید یکی باشه که هواشو داشته باشه! خُب حالا که خدا اینجوری خواست و مامان رفت، ولی من که هستم!»
با سرانگشتم، اشکم را پاک کردم و پاسخ دلسوزیهای صادقانهاش را زیر لب دادم: «خُب مجید هست...» که بلافاصله جواب داد :«الهه جان! آقا مجید که مَرده! نمیدونه یه زن وقتی حاملهاس، چه حالی داره و باید چی کار کنه!» سپس چین به پیشانی انداخت و با نگرانی ادامه داد: «تازه آقا مجید که صبح میره پالایشگاه و شب بر میگرده. تو این همه ساعت تو خونه تنهایی، حتی اگه خبرش کنی، تا بخواد خودش رو برسونه خونه، کلی طول میکشه.» لبخندی زدم و خواستم جواب این همه مهربانیاش را بدهم که غیبت طولانیمان، عطیه را به شک انداخت و به سمت اُپن آشپزخانه کشاند. آنطرف اُپن ایستاد و با شیطنت صدایمان کرد: «چه خبره شماها از آشپزخونه بیرون نمیاید؟» که من لب به دندان گزیدم و لعیا با اشاره دست، عطیه را به داخل آشپزخانه کشاند.
با ما همراه باشید🌹
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#ارتباط_موفق ۵ برداشتن بار از شانههای این و آن، یکی از فرمولهای مؤثر در ارتباطات موفق است. محب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط موفق_6.mp3
10.88M
#ارتباط_موفق ۶
🔥 حسادت در محبت ، و تمایل به پیشتاز بودن در نگاه کسی،
ارتباط انسان را با بقیهی اطرافیان به نجاست میکشاند.
☆ کسانی در ارتباطات خود و جذب محبت دیگران موفقند که؛
میتوانند برای محبوبیت دیگران ، راه باز کنند؛
حتی در قلب کسی که برایشان بسیار مهم است.
#استاد_شجاعی 🎤
#دکتر_انوشه