eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.5هزار دنبال‌کننده
49.1هزار عکس
35.8هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
@dars_akhlaq(4).mp3
786.7K
🔊 بسیار شنیدنی👌👌 🎙🌸حضرت آيت الله تهرانی (ره) ❇️ موضوع : اولین منشأ انحراف اولاد از کجاست؟ ✅ بسیار عالی حتما گوش کنید به دیگران هم ارسال کنید🙏 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق
عبادت صحیح فخر رازی در تفسیرش ذیل آیه اُدْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً [۱] آورده است: متکلمان اتفاق نظر دارند که کسی خدا را برای ترس از عذاب یا امید به بهشت عبادت کند، عبادتش صحیح نبوده است و اگر نماز خوان بگوید نماز می‌خوانم به قصد هراس از جهنم و امید به ثواب، نمازش صحیح نیست. [۲] ---------- [۱]: ۱) - اعراف، ۵۵. [۲]: ۲) - صحیح آنست که گفته شود عبادت کمال مطلوبیت ندارد، نه آنکه تکلیف صحیح نباشد. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۸- راههای دوری از عجب و غرور پرتوی از اسرار نماز » راههای دوری از عجب و غرور از آفت‌های بزرگ عبادت، «غرور» و عُجب است. چگونه می‌توان آنرا درمان کرد، یا به آن گرفتار نشد؟ توجّه به نکات زیر، حالت پیشگیری یا درمان نسبت به این آفت تباه کننده نماز و سایر عبادت‌ها دارد: ۱- آیا واقعاً عبادت کرده ایم؟ گاهی انسان در «جهل مرکب» است و می‌پندارد که به عبادت خدا مشغول است در حالیکه به بیراهه می‌رود و کارهای خود را بیش از حدّ بها می‌دهد. گاهی کارهای ناپسند، در نظر انسان «کار نیک» جلوه می‌کند و ابلیس نیز در این زمینه، فعّال است. قرآن در آیاتی چند به این «تزیین عمل سوء» اشاره دارد. از جمله در این آیه ها: «أَفَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَءَاهُ حَسَناً» (۳۳) و«الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» (۳۴) و «زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَلِهِمْ» (۳۵) ۲- آیا عبادت‌های ما قبول شده است؟ در بحث شرایط و نشانه‌های قبولی عبادت، خواهید خواند که ارزش مهمّ عبادت‌ها و نماز به قبولی آنهاست و خداوند از بندگان شایسته و اهل تقوا عبادت را می‌پذیرد و انفاق و صدقات را قبول می‌کند. (۳۶) انسانی که به قبولی عبادت مطمئن نیست، چرا مغرور به آن شود؟... ۳- آیا عبادت‌های ما تباه نشده است؟ برخی از گناهان است که نماز و عبادت‌های یک عمر را «حبط» و تباه می‌کند و افراد، از بازار عمل، تهیدست برمی گردند. نماز و عباداتی که همراه با برخی معصیت هاست، آیا از حبط شدن به سلامت گذشته است تا به آنها دل خوش کنیم؟ (۳۷) ۴- آیا حُسن عاقبت خواهیم داشت؟ بسیارند آنانکه گرفتار فرجام بد و عاقبت سوء شدند. حُسن عاقبت و عاقبت بخیری نعمت بزرگی است که اولیاء خدا همواره از خداوند می‌طلبیده اند. حضرت یوسف از خدا خواسته که: مرا مسلمان بمیران «وَ تَوَفَّنِی مُسْلِماً» (۳۸) قرآن می‌گوید: خردمندان، یکی از خواسته هایشان از خدا آنست که آنان را با نیکان بمیراند. «وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ» (۳۹) درخواست هدایت به «صراط مستقیم»، دعا به تداوم این راه است و قرآن در چند جا عاقبت را از آنِ اهل تقوا می‌شمارد: «وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ» (۴۰) مگر شیطان با آنهمه عبادت، از محضر خدا رانده نگشت؟ مگر افرادی پس از یک عمر نماز و عبادت، در بدترین وضع روحی و عملی و گمراهی از دنیا نرفتند؟ پس نباید به وضع فعلی مغرور شد! ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال ❓اگر پدر خانواده تارک الصلاه باشد و نماز نخواند باید چکار کرد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی
.......: فصل پنجم در بیان محافظت عبادت از تصرف شیطان است یکى از مهمات آداب قلبیه نماز و سایر عبادات که از امهات آداب قلبیـه اسـت و قیـام بـه آن از عظائم امور و مشکلات دقایق است، محافظت آن است از تصرّفات شیطانى؛ و شاید آیـه شـریفه که فرماید در وصف مؤمنین : ( الَّذینَ هم على صلَواتهِمیحـافظُون 43 (اشـاره بـه جمیـع مراتـب حفظ باشد که یکى از آن مراتب، بلکه اهم مراتب آن، حفظ از تصرّف شیطان است . و تفصیل این اجمال آن است که پیش اصحاب معرفت و ارباب قلوب واضح اسـت کـه چنانچـه ابدان را غذائى است جسمانى که بدان تغذّى کنند و باید آن غذا مناسب حـال و موافـق نـشئه آنها باشد تا بدان تربیت جسمانى و نمو نباتى دست دهد، همـین طـور قلـوب و ارواح را غـذائى است که هر یک به فراخور حال و مناسب نشئه آنها باید باشد که بدان تربیـت شـوند و تغـذّى نمایند و نمومعنوى و ت رقّى باطنى حاصل آید . و غذاى مناسب بـا نـشئه ارواح معـارف الهیـه از مبدأ مبادى وجود تا منتهى النهایه نظام هستى است؛ چنانچه در تعریف فلـسفه اعـاظم اربـاب صناعت فرمودند : هى صیرُورةُ اْلانْسانِ عالَماً عقْلیاً مضاهیاً للْعالَمِ الْعینِّى فى صورته ) و کَمالـه 44 .( و این اشاره است به همین تغذّى معنوى، چنانچه تغـذّى قلـوب از فـضایل نفـسانیه و مناسـک الهیه است . و باید دانست که هر یک از این غذاها اگر از تصرّف شیطان خالص باشد و با دست ولایت م آبـى رسول ختمى و ولىاللَّه اعظم صلوات اللَّه علیهما و آلهما ف راهم آمـده باشـد، روح و قلـب از آن تغذّى کنند و به کمال لایق انسانیت و معراج قرب الـى اللَّـه نائـل شـوند . و خلـوص از تـصرّف شیطان، که مقدمه اخلاص است، به حقیقـت حاصـل نـشود مگـر آن کـه سـالک در سـلوکش خداخواه شود و خودخواهى و خودپرستى را، که منشأ تمام مفاسد و ام الأمـرا ض بـاطن اسـت، زیر پا نهد؛ و این به تمام معنى در غیر انسان کامل و به تبع او در خلّص أولیاء علیهم السلام در دیگر اشخاص میسور نیست . ولى سالک نباید مأیوس از الطاف باطنه حق باشد که یـأس از روح اللَّه سرآمد همه سردیها و سستیها است و از اعظم کبائر است؛ و آنچه از برا ى صـنف رعایـا نیـز ممکن است قرّة العین اهل معرفت است . پس، بر سالک طریق آخرت لازم و حتم است که با هر جدیتى هست معارف و مناسک خـود را از تصرّف شیطان و نفس اماره تخلیص کند و با کمال دقّت و تفتـیش در حرکـات و سـکنات و طلب و مطلوب خود غور کند و غایت سیر و تحصیل و مبادى حرکات باطنیه و تغذّیات روحیـه را به دست آورد و از حیله هاى نفس و شیطان غفلت نکنـد و از دامهـاى نفـس امـاره و ابلـیس غافل نشود، و در جمیع حرکات و افعال سوء ظنّ کامل به خود داشته باشـد و هـیچ گـاه آن را سر خود و رها نکند؛ چه بسا باشد که با اندك مسامحه اى ان سان را مغلوب کند و به زمین زند و سوق به هلاکت و فنا دهد؛ زیرا که اگر غذاهاى روحانى از تصرّف شیطان خالص نباشد و دسـت او در فراهم آمدن آنها دخیل باشد، علاوه بر آنکه ارواح و قلوب با آنها تربیت نشوند و بـه کمـال لایق خود نرسند، نقصان فاحش براى آنها دست دهد و شاید صاحب خود را در سلک شـیاطین یا بهائم و سباع منسلک نماید و آنچه که مایه سعادت و رأس المال کمال انسانیت و وصـول بـه مدارج عالیه است نتیجه منعکسه دهد و انسان را به هاویه مظلمه شقاوت سوق دهـد؛ چنانچـه در بعض اهل عرفان اصطلاحى دیدیم اشخاصى را که این اصـطلاحات و غـور در آن آنهـا را بـه ضلالت منتهى نموده و قلوب آنها را منکوس و باطن آنها را ظلمانى نموده و ممارست در معارف موجب قوت انانیت و انّیت آنهـا شـده و دعـاوى ناشایـسته و شـطحیات ناهنجـار از آنهـا صـادر گردیده. و نیز در ارباب ریاضات و سلوك اشخاصى هستند که ریاضت و اشتغال آن ها بـه تـصفیه نفس قلوب آنها را منکدرتر و باطن آنها را ظلمانى تر نموده. و اینهـا از آن اسـت کـه بـر سـلوك معنوى الهى و مهاجرت الى اللَّه محافظت ننمودند و سلوك علمـى و ارتیاضـى آنهـا بـا تـصرّف شیطان و نفس به سوى شـیطان و نفـس بـوده . و همـین طـور در طلّـاب علـوم نقلیـه شـرعیه اشخاصى را دیدیم که علم در آنها تأثیر سوء بخشیده و بر مفاسد اخلاقى آنها افزوده، و علم کـه موجب فلاح و رستگارى آنها باید باشد باعث هلاکت آنها شده و آنهـا را بـه جهـل و ممـارات و استطاله و ختل کشانده . و همین طور در بین اهل عبادت و مناسک و مواظبین به آداب و سنن کسانى هستند که عبادت و نسک، که سرمایه اصلاح احوال و نفوس است، قلوب آنهـا را کـدر و ظلمانى نموده و آنها را به عجب و خودبینى و کبر و تدلّل و تغمز و سوء خلـق و سـوء ظـنّ بـه بندگان خدا وادار نموده. و اینها نیز از عدم مواظبت بر این معاجین الهیه است آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی عل هی البته معجونى که با دست دیو پلید و تصرّف نفس سرکش فراهم آمد، جز خلـق شـی
طانى از آن زاییده نشود؛ و چون قلب در هر حال از آنها تغذّى مى نماید و آنها صورت باطنیه نفـس شـوند، پس بعد از چندى مداومت انسان یکى از ولیده هاى شیطان شود که با دست تربیت و در تحـت تصرّف او نشو و نما نمود ه، و چون چشم ملکى بسته شود و چشم ملکوتى بازگردد خود را یکـى از شیاطین مى بیند و در آن حال جز خسران نتیجه اى نبـرد و حـسرتها و افـسوسها بـه حـالش سودى نبخشد . پس، سالک طریق آخرت در هر رشته از رشته هاى دینى و طریقه اى از طریقه هاى الهى هـست اولًا باید با کمال موا ظبت و دقّت، چون طبیبى با محبت و پرستارى پـر شـفقت، از حـال خـود مواظبت نماید و عیوب سیر و سلوك خود را تفتیش و مداقّه کند . و ثانیـاً در خـلال آن از پنـاه بردن به ذات مقدس حقّ جلّ و علا در خلوات و تضرّع و زارى به درگاه اقدس ذو الجلال غفلـت نورزد . خداوندا، تو خود حال ضعیف و بیچارگى ما را آگاهى، مى دانى که ما بى دستگیرى ذات مقـدس تو از دست دشمنى به این قوت و قدرت که طمع به انبیاء عظام و کمل اولیـاء والا مقـام بـسته راه گریزى نداریم و اگر بارقه لطف و رحمت تو نباشد، ما را این دشـمن قـوى پنجـه بـه خـاك هلاکت افکند و به تیه ظ لمت و شـقاوت گرفتـار کنـد . تـو را بـه خاصـان درگاهـت و محرمـان بارگاهت قسم مى دهم که از ما متحیران وادى ضلالت و افتادگان بیابان غوایت دستگیرى فرمـا و قلوب ما را از غلّ و غشو شرك و شک پاك فرما، انَّک ولىالهِدایۀ . الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه https://eitaa.com/zandahlm1357