اره پایت را درون آن بکنی. حرکت مسئول گروهان مثل نفر سر ستون مشکل است. چون او غالبا از کنار نیروها عبور میکند و باید در برفهای دست نخورده حرکت کند. تو هم در کنار نیروها از سمت دیگر در حرکت هستی و وضعیت نیروها را خوب زیر نظر داری. تو هم یک نیرو هستی که به عنوان فرمانده، مسئولیت بیشتری داری و باید در شرایط سخت، صبورتر باشی. باید الگو شوی. نیروها به تو مینگرند و حرکت میکنند. اگر تو ضعیف عمل کنی، آنها ضعیف تر از تو ظاهر میشوند. باید روحیه هم بدهی. شوخی کن. لبخند بزن. ذکر بگو. بگذار دیگران حرکت لبان تو را ببینند. نه از برای ریا، بلکه برای یادآوری به سایر نیروها. آنها میبینند و با خلوص نیت عمل میکنند. آنها هم ذکر
میگویند:
یا علی (ع)، یا حسین (ع)، یا زهرا (س)، یا مهدی (عج)...
همه ی گردانها در لابلای برفها خیمه زده اند و میخواهند در میان سرمای برف،
دفاع مقدس
سینای شلمچه
https://eitaa.com/zandahlm1357
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دقایقی قبل از شهادت *. به چهره دو رزمنده که بر اثر دود ناشی از انفجار و خمپاره در چند روز درگیری ها سیاه شده بدقت توجه کنید . این فیلم چند دقیقه قبل از شهادت شهیدغلامحسین اسلامی فرد است. که در ۱۳ بهمن ۱۳۶۵، به شهادت رسید. چهره اش که بر اثر چند روز درگیری شدید با دشمن زیر انفجار توپ و خمپاره و دود، سیاه شده است، نگاه کنید؛ ذره ای ترس؛ آشفتگی، منت، یا طلبکاری می بینید؟؟ این همه آرامش و شادابی از کجاست؟ خواستیم جمهوری اسلامی و این کشور را قضاوت کنیم، یاد این افراد بیفتیم. این انقلاب را با این افراد بشناسیم
•┈••✾❀
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: پند نفس اماره ای باد صبا به پیام کسی چو به شهر خطاکاران برسی بگذر به محله ی مهجوران وز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
نکوهش دانش دنیایی
ای کرده به علم مجازی خوی
نشنیده ز علم حقیقی بوی
سرگرم به حکمت یونانی
دل سرد ز حکمت ایمانی
در علم رسوم چو دل بستی
بر اوجت اگر ببرد پستی
یک در نگشود ز مفتاحش
اشکال افزود ز ایضاحش
ز مقاصد آن مقصد نایاب
ز مطالع آن طالع در خواب
راهی ننمود اشاراتش
دل شاد نشد ز بشاراتش
محصول نداد محصل آن
اجمال افزود مفصل آن
تا کی ز شفاش شفا طلبی
وز کاسه زهر دوا طلبی
تا چند چو نکبتیان مانی
بر سفره چرکن یونانی
تا کی به هزار شعف لیسی
ته مانده ی کاسه ابلیسی
سؤرالمؤمن فرمود نبی
از سؤر ارسطو چه میطلبی
سؤر آن جوی که در عرصات
ز شفاعت او یابی درجات
در راه طریقت او رو کن
با نان شریعت او خو کن
کان راه در او نه ریب و شکست
نه تلخ و نه شور و نه بی نمک است
تا چند ز فلسفه ات لافی
وین یابس و رطب به هم بافی
رسوا کردت مابین بشر
برهان ثبوت عقل عشر
در کف ننهاده به جز بادت
برهان تناهی ابعادت
زان فکر که شد به هیولا صرف
صورت نگرفت از آن یک حرف
تصدیق چگونه باین بتوان
کاندر ظلمت برود الوان
علمی که مطالب او این است
می دان که فریب شیاطین است
تا چند دو اسبه پیش تازی
تا کی به مطالعه اش نازی
این علم دنی که ترا جانست
فضلات فضائل یونانست
خود گو تا چند چو خرمگسان
لرزی به سر فضلات کسان
تا چند ز غایت بی دینی
خشت کتبش بر هم چینی
اندر پی آن کتب افتاده
پشتی به کتاب خدا داده
نی رو به شریعت مصطفوی
نه دل به طریقت مرتضوی
نه بهره ز علم فروع و اصول
شرمت بادا زخدا و رسول
ساقی ز کرم دو سه پیمانه
در ده به بهایی دیوانه
زان میکه کند مس او اکسیر
و علیه یسهل کل عسیر
زان میکه اگر ز قضا روزی
یک جرعه از آن شودش روزی
از صفحه خاک رود اثرش
وز قمه ی عرش رسد خبرش
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_214
و قال عليهالسلام
مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ.
امام عليه السلام فرمود:
كسى كه ساقۀ درخت وجودش نرم است، شاخههايش فراوان است
شرح و تفسير
درخت پر شاخه!
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به نكتۀ مهمى دربارۀ جلب و جذب دوستان و ياران اشاره كرده، مىفرمايد:«كسى كه ساقۀ درخت وجودش نرم است، شاخههايش فراوان است»؛ (مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ ١ أَغْصَانُهُ ٢) .
«عود» به معناى چوب است؛ خواه از درخت جدا شده يا جزء درخت باشد و در اينجا به معناى ساقۀ درخت است.
اين سخن تعبيرى كنايى و لطيفى است و اشاره به اين است كه افراد متواضع و با محبت دوستان فراوانى را گرد خود جمع مىكنند و به عكسْ افراد خشن و غير قابل انعطاف دوستان را از گرد خود پراكنده مىسازند.
مىدانيم شاخهها از كنار ساقهها جوانه مىزند؛ ساقهاى كه خشك و كم آب باشد شاخههاى كمترى از آن مىرويد و ساقهاى كه نرم است، از گوشه و كنارش شاخههاى فراوانى مىرويد. نيز قسمت مهمى از درخت را آب تشكيل مىدهد و رطوبت از عوامل اصلى رويش گياه است، در حالى كه كمبود آب هم درخت را پژمرده مىكند و هم سبب مىشود شاخههاى كمترى از آن برويد. انسان نيز به منزلۀ درختى است كه اگر نرمش از خود نشان بدهد و خشونت را كنار بگذارد و محبت را به جاى آن بنشاند افراد زيادى به سوى او جذب مىشوند در حالى كه اگر خشن و انعطافناپذير باشد، نزديكترين بستگان و خويشاوندان و دوستان نيز از او فاصله مىگيرند. اين معنا در قرآن مجيد - همانگونه كه قبلاً نيز اشاره شده - دربارۀ پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله به صورت الگو بيان شده است. در آيۀ ١٥٩ سورۀ «آل عمران» مىخوانيم: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» ؛به سبب رحمت الهى در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مىشدند».
جاذبۀ اخلاقى پيغمبر اكرم و ائمۀ هدى عليهم السلام مصداق روشنى از اين گفتار حكيمانه است. در حديثى دربارۀ پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«كانَ أكْرَمُ النّاسِ وَ ألْيَنُ النّاسِ ضَحّاكاً بَسّاماً ؛پيامبر صلى الله عليه و آله كريمترين و نرمخوترين مردم، بسيار خندهرو و متبسم بود». ١
در نامۀ امام عليه السلام به محمد بن ابى بكر آمده است:
«وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ ؛در برابر آنها متواضع باش و با چهرۀ گشاده مردم را ملاقات كن».
در حديث ديگرى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«ألا أُخْبِرُكُمْ بِمَنْ تَحْرِمُ عَلَيْهِ النّارُ غَداً ؛آيا به شما خبر دهم چه كسى آتش دوزخ در فرداى قيامت بر او حرام است؟».
عرض كردند: آرى يا رسول الله.
فرمود:
«الْهَيِّنُ الْقَريبُ اللَّيِّنُ السَّهْلُ ؛كسى كه آسان مىگيرد و به مردم نزديك و نرمخوست و سختگيرى نمىكند». ٢
اگر حُسن خلق در احاديث سرچشمۀ فراوانى روزى معرفى شده، يا سبب عمران و آبادى شهرها و فزونى عمرها دانسته شده به همين دليل است كه انسان در سايۀ آن اعوان و انصار فراوانى پيدا مىكند و به كمك آنها مىتواند مشكلات مهم زندگى را حل كند.
بر عكس در روايتى از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است:
«سُوءُ الْخُلْقِ نَكَدُ الْعيشِ وَ عَذابُ النَّفْسِ ؛بدخلقى سبب تنگى معيشت و رنج روح و روان مىشود». ١
محمّد عبده در شرح نهج البلاغۀ خود تفسير ديگرى براى اين عبارت دارد وى مىگويد: منظور از «ليّنُ الْعُود» طراوت جسمانى انسان و نشاط او و داشتن فضل و همت است و منظور از «كثْرت أغصان» كثرت آثارى است كه از او آشكار مىشود؛ گويى هر اثرى شاخهاى از وجود اوست؛ ولى در پايان فزونى اعوان و انصار را به عنوان تفسير ديگرى ذكر كرده است. به نظر مىرسد آنچه در بالا گفته شد مناسبتر و با آيات و روايات همسوتر باشد.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357